Friday, September 12, 2008

Blockade Lifted, Harsher Rules To Be Applied

A kadir Jasin

[ANONYMOUS comments with not be entertained. When commenting, your real identity is preferred. But a suitable pseudonym is accepted. If you have to use anonymous, please print your name or pen name at the bottom of your message. Please avoid seditious, defamatory and libelous statements. Unrelated comments will not be given priority.]

[Update, Sept. 13 -- Malaysiakini reported at 4.19pm that Sin Chew Daily journalist Tan Hoon Cheng was released by the police at 4pm and she is now safely back at her house in Bukit Mertajam.]

[Update -- Less than an hour after posting this article, I was told that Raja Petra has been detained under the Internal Security Act (ISA). Malaysiakini reported that controversial blogger Raja Petra Kamaruddin has been detained under the Internal Security Act, said his wife Marina Lee Abdullah.

[Latest -- Also detained were the DAP MP for Seputeh, Teresa Kok, and the Sin Chew Daily journalist Tan Hoon Cheng. Kok was detained in Kuala Lumpur while Tan in Bukit Mertajam. Tan was the author of the controversial report quoting the sacked Bukit Bendera Umno division chief, Ahmad Ismail.]

IT took the Malaysian Cabinet a month to realise the futility of using the law to block the access to unfriendly news portals and blogs.

Until today, it’s still not clear who ordered the Multimedia and Communication Commission to take such an action, which was primarily targeted at the popular news portal Malaysia Today moderated by Raja Petra Kamarudin aka RPK.

The Minister of Energy, Water and Com­mu­nications Shaziman Abu Mansor, who is the boss of commission, had denied that he issued the order. In fact, he was abroad when it happened.

So who usurped his power?

The nearest to any to any claim of responsibility was a statement on Aug. 28 by Home Minister Syed Hamid Albar who defended the move saying that Malaysia Today had published "libelous, defamatory and slanderous" statements.

In the Sept. 3 posting entitled “Lift the ban and take RPK to court” I called on the government to use other softer and more transparent means on Internet news portals and blogs.

I said, among other things, that: “If the police had repeatedly gone to the court to seek injunctions to stop protestors and marchers from exercising their constitutional right to hold peaceful assemblies, why couldn’t the government or its agents – in this case the Multimedia Commission – do likewise?”

"After all the Prime Minister himself with the assistance of his loyal de facto Law Minister, Senator Zaid Ibrahim, have for months been espousing the virtue of the independence of the judiciary.

”I am sure if the police had been successful in getting injunctions against thousands of protestors, the government or the MMC should have no problem convincing the court to issue an injunction against one person namely RPK.”

Announcing the Cabinet decision, Shaziman said the order was made because there were other “harsher” laws under which authorities could take action against the owners of blogs and websites, instead of blocking them.

The Star Online quoted Shaziman as saying that MCMC had been instructed to closely cooperate with the police, the Attorney-General’s Office and the Home Minister to monitor websites and blogs to ensure that they do not contain seditious, racist or religiously insensitive remarks.

“Instead of blocking access to offensive websites, the Cabinet wants authorities to investigate and act quickly against the owners of these sites,” he told a press conference.

Despite ordering all the 21 Internet service providers (ISPs) in the country to block access to Malaysia Today, the portal could be access abroad.

The action to apply the blockade was one more misjudgment on the part of the Abdullah Ahmad Badawi government and one that could have avoided had it been properly counseled.

Still the Cabinet ought to be praised for acknowledging the Commission’s folly in resorting to a brazen but ineffective method of supervising and controlling this new medium.

Either the Commission was ignorant or was temporarily hijacked by a sinister force in the government in making the order to the ISPs to apply the blockade.

[The National Union of Journalist (NUJ) reaction --- "This is a gravely serious matter. For the first time in 21 years, a journalist has been detained under the ISA. A reporter has been detained under ISA for doing her job, for reporting. The Prime Minister, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi, only recently told media practioners to be brave in reporting the truth, and now the Government has taken an action designed to intimidate these media practitioners. Sin Chew has been issued with a show-cause letter by the Government over the Ahmad Ismail report, so why invoke the ISA when before letting the newspaper editors respond to the show-cause? Also, I am very disappointed that the editors have not been hauled up. In any newspaper company, it is the Editor who is accountable

"The NUJ will monitor the developments very closely." --NUJ President Norila Daud from rockybru.blogspot.com]

47 comments:

Raja Bersiul said...

Kesian Raja Petra.

Inilah akibatnya kalau kita bercakap benar di Malaysia.

Kebenaran itu menyakitkan, tapi ianya harus diterima.

Tapi kerajaan kita pula, tak nak terima yang betul lalu menghukum mereka yang berani bercakap apa yang benar.

Ya Allah, bantulah hamba-hambamu yang ditindas, basmikanlah ketidakadilan....

Harman said...

Doa orang yang teraniaya akan terus dimakbulkan oleh Allah. Terutama dalam bulan Ramadan ini. Allahumma, dammirhum!
Allahumma, dammirhum!
Allahumma, dammirhum!

amoker said...

This is a penindasan. I have argued that even Ahmad Ismail should not be ISAed, but in the court of law. ISA is a draconian law used against citizens when we already have laws for it.

Listening to the ministers, it seemed that these actions are collaborated from the ministerial level itself. RM44K per month/minister to buang masa to discuss how to tackle RPK? We also did not believe when ministers does not want to own up on who orders the MCMC action. Since the MCMC chairman is left high and dry, he should resign for incompetence & for being deserted by your bosses.

MZ said...

aknowledging the error and continuosly doing so.

detaining Hindraf's backbones under ISA proved to be futile. it made the struggle became louder and stronger.

holding RPK under ISA and committing the same mistake again?

would i be fooled to say that they will eventually detain DSAI under ISA as well?

am growing tired watching them continously making these careless and unwise decisions ...

bzz said...

Dato,
Saya tak sokong MCMC utk block MT. Pada saya itu tindakan tak fikir panjang.

Dan saya tak sokong juga RPK. Pada saya RPK cakap banyak sangat. Dan tahu banyak sangat. Seperti kat Harman. Kalau dia orang yg teriniaya, jangan risau. Tuhan akan tolong RPK. Tapi kalau sebaliknya... Kita lihat saja pada RPK.

A KADIR JASIN said...

NOTIS PENTING

Sdra/Sdri pembahas sekalian, mohon kerjasama.

Sila berhati-hati bila membuat ulasan mengenai agama, bangsa, bahasa, budaya dan Raja-Raja.

Saya tidak suka menolak komen Sdra/Sdri. Seboleh-bolehnya saya hendak siarkan semua ulasan asalkan tidak menggunakan "anonymous".

Tetapi ulasan yang berbau perkauman, yang menghina mana-mana agama, bangsa atau bahasa adalah sensitif dan berunsur hasutan.

Manakala dakwaan melulu dan berunsur fitnah mengenai seseorang boleh menyebabkan saman malu.

Sebanarnya komen-komen sebeginilah yang menyebabkan pengendali blog mengalami masalah dan ancaman dikenakan tindakan undang-undang.

Jadi sama-samalah kita berbahas dengan waras, bijaksana dan berhemah.

Manakala para pembahas boleh berselindung dan selamat di sebalik nama samaran, pengendali bloglah yang memikul beban undang-undang dan menerima padahnya.

Mohon kerjasama dan mohon persefahaman.

Terima kasih.

Anonymous said...

Do not misuse the ISA for self interest purpose. We have laws in this country and if the govt feel that someone has done wrong, charge the person. At least, we will know what wrong has the person committed. If it's ISA, we will never know the truth. The person under ISA may have been victimised!
Anti ISA

Old Fart said...

You have asked "Sila berhati-hati bila membuat ulasan mengenai agama, bangsa, bahasa, budaya dan Raja-Raja."

Maybe I have not been reading too many comments or maybe I am not reading the "right" ones.

But in the last several weeks, since Wan Azizah's resignation to now, would I be right to suggest that if racist comments have been made, its almost exclusively been made by UMNO people? If any statement or anthing done that might be injurious to teh Raja Raja, it has also come from UMNO.

If very forceful responses to those comments have come, would I be right to suggest that most of these have come from BN component parties like MCA and Gerakan?

In the kind of warnings and reminders for tolerance and to stop racist comments and statements or religious bigotry, would I be right to say that the issuing of such warnings is often directed towards the blogging community with the intention of suggesting that we are the source of most of these racist and religiously offensive statements?

Would I also be right to suggest that the BN leaders are living in a make believe world because they assume that what they say is the final word on anything?

Would I be right to suggest that the Police are not qualified to determine if in fact Raja Petra's writings were or are offensive to anyone but scumbags?

No sir, when you make that statement of yours appealing to us to be civil you immediately assume that those calling for such civility are kosher and you are not capable of making inciteful statements.

There is also this assumption, as most often this is directed to bloggers and commentators, that it is the blogging community that is guilty of uncivilised conduct.

That it should come from you is sad as you too are part of the blogging community.

By now you should know who the real culprits are.Why can't you address it to them? Like RPK does. Why? Scared of ISA as well is it?

ex-diplomat said...

Dato'

saya keberatan utk komen berkenaan keputusan kerajaan berkenaan isu ini. Ini berikutan peribadi RPK dan sifatnya yang suka menyebarkan cerita fitnah dan cerita yang dibuat-buat. RPK akan menjadi satu punca kerosakkan keharmonian masyarakat di Malaysia.

Bagi saya buang sahaja RPK nie keluar negara. Jangan bagi hak lagi menjejakkan kaki ke Malaysia. Kalau di US atau di UK, takde sapa2 yang nak baca blog seperti Malaysia Today yang penuh dengan nista dan fitnah. Tetapi situasi di Malaysia agak berbeza.

Bagi melindungi kepentingan keharmonian ini maka manusia RPK ini patut dinyahkan dari Malaysia.

Anonymous said...

ISA is all a matter of perspective & perception when & how to use. Who makes the law?? Isn't it is us human also. The problem with the current BN government against RPK, is becaue they cannot "saman malu" him, as already bankrupt. Since monetary punishment cannot be used against RPK, next logical is step is physical/psychological threatening using the ISA law. This is worst and ABUSE of power by the government. Why not charge him properly and use jail term if found guilty of said conduct. Why must use ISA? Is it because we don't trust the court anymore?

From mlkview

Zahar said...

RPK memang selalu cakap benar, tak pernah bohong kan?

Macam dia tuduh lawyer Shafie komplot untuk jatuhkan Anwar?

Macam dia tuduh Najib macam2? Hindu lah, main Altantuya cara Anwar, dll.

Macam dia tulis tentang orang Islam zaman Nabi (saw)?

Kesian dia kena ISA. Orangnya baik sungguh.

sue said...

What a black day for Malaysians. Once again the ISA is used to put a cap on the freedom of speech by unscrupulous politicians.

eddy said...

Salam Dato'. I say Raja Petra tempted fate for far too long. Today fate finally visited him. Freedom of speech should not be abused and I think Raja Petra has abused it for far too long.

Anonymous said...

Salam Dato'
Tangkap dan sumbat dlm ISA..itu sajalah yg mampu difikirkan oleh jemaah menteri (? atau org2 tertentu sahaja?). Rendah sungguh tahap pemikiran mereka. RPK tidak menggugat keselamatan negara tapi mungkin menyengat beberapa pembesar negara. Gunakanlah mahkamah utk mengadilinya...Sekarang semakin bertambah org yg percaya dgn cerita "skandal altantuya" versi RPK walaupun syed hamid albar kata itu fitnah. Apalah beb. Tindakan spt ini nampak mcm menyelesaikan masalah dlm jangka pendek tapi membawa mudarat besar pada jangka panjang..malangnya yg mendapat mudarat tu nanti ialah negara (maksudnya rakyat ramai). Masalah kerajaan sekarang ialah masalah keyakinan...semakin ramai rakyat (yg berfikiran terbuka) yang tak yakin dgn kemampuan pemimpin kerajaan sekarang maka itulah sebabnya org ramai mulai bising. Org2 cina pangkah calon pembangkang bukan fasal Hishamudin hunus keris tapi fasal ekonomi merudum..susah nak cari makan. (Walau simbolik mana pun tak ramai dah org yg takutkan keris hari ini. Lagi pun setakat pegang keris tapi tak reti bersilat apa ada...). Nasib baik harga getah dan sawit melonjak naik kalau tak org melayu kat kampung2 pun undi pembangkang. Penyakit sekarang ni ialah penyakit ekonomi (yg ditambah gawatkan dgn amalan kronisme dan salahguana kuasa / rasuah)..betulkan yg ini..nescaya yg lain2 tu jadi ok semula. Kalau tak reti guna khidmat pakar (yg benar2 pakar) bukan setakat kepala tiga empat kerat saja. Kalau setakat CEO GLC tak payahlah . kebanyakannya biasa-biasa saja @ jaguh kampung (sebab survive atas tiket tender dan kontrak kerajaan). Ikhtiarlah dengan ikhlas dan sungguh2..kalau rasa tak sanggup lepaskanlah jawatan kpd yang sanggup dan mampu..
Pak Hj JB

Anonymous said...

I am sorry for RPK. Dato' you were with the power that be for umpteen years. You have seen it, people come and people go, deep in your heart you know that setiap kezaliman pasti akan menerima balasan, now or day after. Kita hanya merancang tapi ALLAH yang menentukan.Sejarah akan menjadi saksi pada satu masa nanti.Apakah kita akan terus begini atau akan berubah. Janji ALLAH pasti akan berlaku. Maka insaf lah mereka yang berkuasa. dh9753

kluangman said...

Bukan tidak simpati tetapi RPK sendiri rasanya menempah untuk di ISA kan, dia tentu sudah tahu 'segala kemungkinan'nya malahan sebelum ini RPK suka sangat 'dipenjarakan' dari di jamin oleh isterinya.

Semuanya ada udang di sebalik batu, ada strategi, ada mainan atasan dan bawahan dai kedua dua pihak - semuanya ingin mendapat dan meraih sokongan rakyat bahawa apa yang mereka lakukan ( RPK dan Kerajaan ) adalah betul.

Kali ini kita mungkin terpaksa menyokong kerajaan walaupun mungkin tindakan kerajaan itu kurang wajar. tetapi yang wajarnya ialah kerajaan sudah memberi peluang bebebebeberapa kali kepadanya untuk membetulkan atau meredakan keadaan, yang wajarnya kerajaan harus mengurungkan 'seorang' yang mulut celupar demi menyelamatkan dua atau lebih rakyat Malaysia.

Cicit Panglima Genta said...

''Lift The Ban And Take RPK To Court'' ''Siasat Kenyataan Ahmad dan Laporan Sin Chew'' Kuasa pena dan pengaruh yang ada pada Dato' telah mengakibatkan seorang yang tak berdosa menanggung akibatnya.RPK tidak dibawa kemahkamah tapi di ISAkan.Maaf dan Terima Kasih. CICIT Panglima Genta

Jamil Kuala Kerai said...

Jangan cakap RPK tu buat salah.

Kalau salah, adili di mahkamah.

RPK TIDAK menggugat keharmonian Malaysia.

RPK menyoal pemimpin-pemimpin yang korup dan jahat.

SEBAB itulah RPK dipenjarakan di bawah ISA.

RPK TAK PERNAH MENGACAU KEDAMAIAN MALAYSIA.

GI TENGOK SOKONGAN YANG DIA TERIMA DARI MELAYU, CINA, DAN INDIA MANA-MANA DIA PEGI. GI TENGOK VIDEO KAT YOUTUBE.

YANG TAKUT RPK ADALAH ORANG BERKUASA YANG RASA BERSALAH.

clean said...

helo eddy.

Freedom of speech should not be abused; but if you have been reading Utusan Malaysia lately, then you will know that freedom of speech is being abused to the highest order!

clean said...

Adakah tindakan menangkap RPK untuk menutup kelemahan dan 'keterlanjuran' BN/UMNO?

Cuba tengok kenyataan2 berikut dalam Media Arus perdana baru-baru ini...

1)Artikel
Cuit: Azan, jawi, JAIS, Uitm dan ba-alif-ba-ya…Oleh Zaini Hassan Utusan Malaysia-10 September 2008

2) Liputan meluas media terhadap upacara sumpah seranah dan memperalatkan dan menghina Islam, quran, masjid dan mufti oleh kerajaan BN semasa PRK Permatang Pauh. (Skrg kata RPK hina nabi dan Islam)

3)Siapa kah yang meberi keizinan untuk menganjurkan forum Majlis Peguam "masuk islam" dan siapakah barisan ahli panel asal yang menarik diri disaat2 terakhir

4) Siapakah yang menganjurkan tunjuk perasaan pelajar2 UITM? Adakah tunjuk perasaan sebegini menguntungkan orang melayu?

5) Siapakah yang pada asalnya meluluskan projek kandang babi moden diSelangor dan siapakah dibelakang 'kekecohan' yang berlaku sekarang?


Siapa lebih dasyat?
RPK atau BN?

Tepuk dada tanya selera..

Anonymous said...

Salam DKJ,
ISA digunakan oleh Kerajaan bukan sesuatu diluar jangkaan.Bagi kerjaan ISA adalah tindakan paling berkesan untuk 'mematikan' penentang kerajaan, demi kelangsungan kuasa kerajaan (BN ).
Tindakan menggunakan ISA ke atas Raja Petra di atas 'kesalahan' 3 artikel di dalam blognya merupakan satu tindakan 'luar alam tamadun'
Mengapa tidak RPK didakwa dimahkamah dengan pembuktian kesalahan terhadap penulisannya.
Mengapa ISA digunakan?
Berdasarkan Operasi Lalang 1987 Parti2 kompenan BN meniupkan isu perkauman tapi yang jadi mangsa ISA ialaha pemimpin politik pembangkang...Apakah kerajaan BN menggunakannya sekali untuk mempertahankan kuasanya?.
Rakyat boleh terima sesuatu tindakan yang dilihat telus dan rakyat tidak akan menerima sesuatu tindakan yang berselindung,tindakan yang boleh dipertikaikan..Saya menyeru kerajaan janganlah menggunakan ISA untuk menutup segala serangan lawan dan menutup kelemahan kerajaan..!
afja02.

takutpuchong said...

welcome to post GE12. everybody wants to say someting but not everything means anything. just be wise and decide for yourselves.
the law has been mocked by the powers that be, now its the turn of the citizens to make it a mockery and this is the price they have to pay. the truth???? god knows and sooner, hopefully...we get to know as well. as the saying goes, truth will prevail.

mamat said...

Tok,

Saya petik kenyataan ini dari http://www.mohdalirustam.com .. Saya tafsirkan Naib Presiden UMNO, Dato Seri Mohd Ali Rustam setuju secara rasmi Pak Lah berhenti Jun 2010. Bagaimanapun, mulai sekarang Pak Lah boleh bercuti dan berikan Dato' Seri Najib memangku jawatan tersebut:

Keputusan Majlis Tertinggi dan Kabinet bahawa peralihan kuasa daripada YAB. Perdana Menteri Pak Lah kepada YAB. Timbalan Perdana Menteri, Dato’ Seri Najib pada Jun 2010 adalah munasabah.

Dalam masa peralihan, saya cadangkan pada masa masa tertentu YAB Dato Seri Najib memangku jawatan Perdana Menteri dan YAB. Perdana Menteri boleh menyerahkan kepada YAB. Dato Seri Najib untuk buat keputusan penting bagi beberapa dasar seperti ekonomi dan politik.

Bung Karno said...

RPK was called a liar, cheat, rumour-monger, bankrupt, pariah etc by lawyer Datuk Shafie Abdullah.

And RPK was speechless. Being detained under ISA is better for him then having to face Shafie's challenge.

As for racist remarks and accusations,the intensity started with that HINDRAF memo, and followed up by PR leaders and supporters after March 8 implied or otherwise.

UMNO followers rightly responded.

Patriot Selatan said...

tangkap salah.. tak tangkap salah... jadi semua serba salah...

abdrahim kassim said...

Datuk,

Mungkin dia orang tidak berapa faham pasal dunia surat khabar ini, siapa yang berkuasa antara wartawan dengan ketua pengarang.

Teringat saya pada buku karangan Subky Latif. I.S.A - Ia Sah Aniaya dan tajuk dalamnya I.S.A - Ikut Suka Aku.

Sadiq said...

Orang yang tahu dia tak cari pasal, apa nak takut dengan ISA.

RPK punya artikel memang tah apa-apa, mengarut. Sebelum ni saya rajin juga tengok tulisan dia, tapi lama-kelamaan saya perasan dia ni makin mengarut. Makin tak masuk akal. Yang menjadi masalah adalah penyokong/orang yang komen di setiap artikel dia. Sokong babi-buta. Itu yang di kategorikan sebagai menghasut. Bukti takde, tapi tulis caca-merba sampai benda takde jadi macam ada. Dia macam tak bertanggungjawab atas segala tulisan dia. Sejak saya perasan RPK ni makin mengarut, terus saya berenti melawat blog dia.

Sesapa blogger yang nak sokong RPK tu, teruskanla. Butakan mata dan hati. Kerana benci dengan BN, langsung tuduhan kepada pemerintah yg tak masuk akal pun diterima bulat-bulat.

Macammana nak kata RPK buat "berani kerana benar"? Masalahnya RPK makin mengarut. Patutnya orang yang komen-komen dalam blog RPK tu pun kena ISA.

Saya bukannya penyokong BN pun, tapi takde la sampai buta mata dan hati. Apa yang betul kita sokong, apa yang salah kita sanggah. Tapi takkan semua benda kerajaan buat tu salah? Dan juga, takdela sampai tahap nak memfitnah.

Kepada Harman, macammana anda nilai RPK tu orang yang teraniaya? Sapa yang teraniaya sekarang? orang yang kena fitnah atau tukang buat fitnah?

Malaysia tak boleh ada ultimate free speech. Komposisi kaum negara kita tak cukup stabil untuk kita ada ultimate free speech. Macam kat US atau Eropah, kita sedia maklum, orang putih adalah majoriti mudah disana. Jadi mudahla mereka mengamalkan free speech.

Penindasan bukan saja melalui fizikal, tapi boleh juga melalui mental(tulisan). Tulisan memfitnah dan tak betul, mengakibatkan nama seseorang menjadi buruk dan boleh jadi tekanan perasaan dan masalah kepada orang kena fitnah.

anakbuah said...

Perhaps, a new breed of 'Pak Samad' is in the making - an internet-age journalist (blogger) with new damaging style and increasing supporter is now under ISA detention. Existing laws are not enough.

Time for new fresh gov. has come! And the clock is ticking.

Orang Jerlun said...

Datuk,
Saya tak bersetuju dengan ISA. Saya juga tak bersetuju dengan RPK... bongkak... angkuh semacam saja.

Ahmad A Talib said...

Brother,

Putting RPK in a cell in Kamunting is a no-brainer. The authorities can do that, and still would not prove beyond doubt that RPK is guilty. Charge RPK in a court of law and argue the case from a point of law. RPK have written all sorts of articles, and some of them would have offended many people. For him to be taken under the ISA, he must be seen to be national threat. Is he? Let the court decide. We do believe in our courts right?

As for taking a journalist under the ISA, what message is being sent here? That other journalists should take heed of what they write and be responsible for their action? Dato Ahmad Sebi was also taken in under the ISA during Ops Lalang. A week later, he was released and not soon after that was awarded a Datoship. It's not likelu the Sin Chew journalist be given a Datoship.

But what about Govt people who have been making statements that offend sections of the people? What about Govt politicians who make utterances that divide the people? Shouldn't they be investigated too?

Datuk Kadir, using the big stick to silence the people won't work. If RPK and anyone else are truly destructive, charge them quickly. Salam sahur Sdra.

Anonymous said...

Salam Dato'
Saya tak sokong RPK dikenakan tahan ISA bukan kerana dia keturunan melayu tapi saya sokong Teresa Koh (TK) kena ISA tapi bukan kerana dia cina. Kalau pemberita kena ISA maka Dato Ahmad pun patut kena sama. Cara TK tu yg minta hapuskan jawi diganti dgn tulisan cina dan tamil memang boleh membakar sentimen perkauman yg boleh mudah diapi2kan utk membakar bangunan sebenar. Tak guna cakap lagi kalau peristiwa rusuhan kaum spt 13 mei 1969 berlaku (masa tu saya umur 16 tahun boleh nampak api bangunan terbakar menjulang dari tingkat 4 asrama sekolah di Jln Cheras KL). Demografi sosial-politik-ekonomi negara ni memerlukan ISA atau kita akan berpatah balik menjadi negara mundur. Tengok kat Iraq pun dah cukup. Tak ada maknanya kebebasan akhbar, kebebasan bersuara apabla wujud serentak kebebasan menembak dan meletupkan bom. Masa tu tak ada maknanya soalan "Sapa yg akan dipertanggungjawabkan?". Bebas tu memang baik, tapi setiap sesuatu mesti ada batasnya, mesti ada perspektifnya, mesti ada kebijaksanaan falsafahnya...
Pak Hj JB

Quick Draw Botak said...

Sdr. A Kadir Jasin dan para pengomen,

We are wasting time! I really don't care whether the whole world is laughing at us! But I do care for the future of the country and my children.

I do agree with some comments on RPK. I admit, I used to read his writing until I find it getting more and more absurd! Not sure whether that is the right word or not to describe it though.

The country must move forward. We are regressing to 1963 and making its way to 1957! What has been agreed and is part of the Federal Constitution must be subscribed to by ALL Malaysian! No exceptions to anyone including the Royalties.

If anyone disagree with or refuse to subscribe to the Federal Constitutions then by all means LEAVE! Leave or STRIPPED OFF THEIR CITIZENSHIP!

Rights of the Malays, non-Malays as stated in the Fed Const should be respected. Otherwise go find another country that you can totally agree to!

Sekian.

Mohd Fitri Sulaiman Buyong said...

Kepada mereka yang tuduh Raja Petra merepek tak tentu hala, saya syorkan kamu gi baca baik-baik apa yang dia tulis, atau belajar Bahasa Inggeris skit dulu.

Jangan main tuduh-tuduh selagi kamu tidak baca dan memahami apa yang disampaikan.

Sesetengah kamu pula cakap dia 'angkuh, sombong'. Ini kenyataan yang bodoh, berdasarkan persepsi persendirian terhadap Raja Petra.

Sebab dia tu berteguh dengan pendiriannya, anda cakap angkuh? Atau sebab rupa dia tu bukan cam Melayu biasa? Janganlah gitu.

Dia tidak pernah berpendirian nak musnahkan rakyat Malaysia pun... mana ada... malah dia mendapat sokongan terbesar sekali daripada mana-mana blogger kita yang lain, dari semua golongan kaum tak kira Melayu, Cina atau India kerana sungguh-sungguh mahu menghapuskan kezaliman dan ketidakadilan dari golongan atasan agar kita rakyat Malaysia hidup bebas dan adil tanpa ditipu helah.

Jadi, sekali lagi, saya ajak mereka yang tak tahu sangat pasal Raja Petra jangan komen banyak sangat selagi tidak baca bebaik apa yang dia sampaikan. Kalau kamu tak setuju dengan pandangan dia, baik lah. Bukak blog lain. Apa susah. Takkan nak terus humban dia ke dalam ISA?

Pikir sejenak...

Rakyat Biasa said...

Salam Datuk & semua,

Till now, I could not understand how Syed Hamid justified / alleged / decided the article that written by RPK is malicious and seditious to Islam and Prophet Muhammad saw.

Amazingly, there are a few posters here are trying to justify the arrest.

As mentioned here by Datuk and a few posters, I do agree that the best action is; charge him in a court of Law.

Walahualam.

zazliah said...

Raja Bersiul, adakah Raja Petra (RPK) itu bercakap benar?? Mana you tahu apa yang dikatakan oleh RPK itu benar atau hanya fitnah dan pembohongan. Pada saya 90% yang dikatakan oleh RPK di dalam Malaysia Today adalah cakap bohong saja dan bertujuan untuk memesongkan pemikiran masyarakat.

Memandang apa yang ditulisnya ataupun memberi ruang kepada apa yang ditulis oleh blogger lain di dalam Malaysia Today yang menghina kerajaan, menghina orang Melayu dan menghina orang Islam, RPK sepatutnya di simpang di dalam Kemunting selama-lamanya. Itu pandangan saya.

clean said...

Thestar online
Saturday September 13, 2008 MYT 5:53:29 PM

MAS cancels flights to and from Taiwan

Typhoons frequently hit Taiwan between July and September, often causing casualties in mountainous regions prone to landslides and flash floods.

Kenapa nak jugak pergi sekarang?kenapa tak buat weather study dulu?

Apa-apa pun kita harap semoga kesemua Ahli Parlimen kita selamat kembali ke Malaysia.

anakbuah said...

Salam Dato',

Nampaknya semua senario kebelakangan termasuk yg dikatakan tuduhan, hasutan, fitnah dan yg serupa dgnnya ini secara berterusan membuat kita cepat sangat membuat kesimpulan singkat dan menjatuhkan hukuman, terutama jika ianya tidak sealiran dan sependapat dgn kita. Kebanyakannya hanya bersadarkan persepsi, rasa tidak selamat dan tidak kurang juga dipengaruhi agen2 propaganda kedua2 belah pihak.

Mungkin kita boleh bercakap mengenai kebaikan dan keburukan tetapi sesuatu yg sekeras dan sekasar (zalim?) ISA ini tiada yg berada di atas pagar - samada sokong ISA atau menolak ISA. Apa sekalipun, Kemunting semcm Guantanamo Bay di tanah air kita sendiri (apa bezanya?). Jika begini, jangan pula melatah jika saya mengatakan kita "bertuhankan" demokrasi Amerika.

Kalau ketiga2nya atau sesiapa juga yg dirasa bersalah, adili di mahkamah dan sediakan hujah serta bukti2 - bukan dgn cara menafikan hak asasi sebagai manusia dan rakyat. Saya setuju jika undang2 begini dikenakan utk mereka yg angkat senjata (atau meletupkan manusia? tapi tidak pula) seperti komunis dll tetapi utk kes2 seperti ini, seperti kata Sdr Amoker, bukankah sudah ada akta serta undang2 sedia ada yg boleh dipakai? Malangnya ISA ini sudah semcm undang2 darurat - asal saja rasa sokongan terancam, gunakan alasan perkauman, agama atau apa juga utk menghalalkannya. Tak tahulah kalau2 kita terapkan ISA ini drp penjajah British tetapi nampaknya lebih seperti cara Amerika menentang keganasan 9/11. Jadi Amarikakah guru kita?

Saya yakin pengISA tidak perduli asalkan matlamat tercapai w/pun jika mereka sendiri di pihak berlawanan, tentu mereka juga menentang akta sekasar ISA ini. Jika terkena pada diri sendiri, barulah mereka akan setuju - ISA kejam dan tidak adil, bukankah begitu?

Aku berkuasa, "Ikut Suka Aku"!?

dahalmi said...

Tahniah Kerajaan Malaysia. Akhirnya kerajaan buat sesuatu yang tepat menahan Raja Petra di bawah ISA. Orang macam ni memang tak guna. Dia SAMPAH MASYARAKAT hanya tahu hendak memfitnah orang lain dengan tujuan menghuruharakan negara.

Sepatutnya dari dulu lagi Kerajaan tahan dia.

Tapi budak Cina reporter tu baguslah lepaskan dia. She looks cute and innocent!!!

Kalau ingin nak baca artikel tentang Perdana Menteri, sila ke blog saya DAH IKHWAN.

a.z said...

Selalunya penulis/aktivis yang digelar sampah masyarakat oleh kerajaan yang memerintah dan dipenjarakan/ditindas akan akhirnya dikenang sebagai pejuang rakyat dimasa hadapan. Case in point, Allahyarham Tan Sri A Samad Ismail, Mandela, Pramoedya Antara Noer, Allahyarham Abdul Malik Karim Amrullah (HAMKA) etc. Mereka yang menindas dan menekan akan hilang dari lipatan sejarah seperti debu. Idiots never learn from History.

Heical said...

Salam Datuk
Rakyat Malaysia kalau sudah sampai menghina Ugama Islam.Mereka ini tidak cukup ISA tapi kena buang Negara.
Saya amat Setuju.
Kalau jumpa Nila setitik kena buang cepat cepat dalam longkang.Tidak kucarkacir negara kita.

Anonymous said...

Dato'

Saya juga satu masa dulu selalu mengikuti Malaysia Today tetapi berhenti berbuat demikian bila saya nampak RPK tidak langsung membina keadaan. Bila tulisannya terlalu tak masuk akal, saya berhenti membacanya.

Seperti yang Dato' sarankan Kerajaan patut membawanya ke mahkamah, bukan menahan bawah ISA.

Sayangmalaysia

Anonymous said...

Salam Datuk,

Tidak semua tulisan Raja Petra mengarut. Ada juga tulisannya membongkarkan keburukkan pemimpin-peminpin kerajaan.
Tulisannya juga adalah sebagai alternative kepada media arus perdana yang selalunya memutar-belitkan berita dan juga hanya menyiarkan berita yang baik-baik saja bagi pihak kerajaan.
Penderitaan rakyat dan penyelewengan pemimpin telah diblackoutkan.
Saya rasa adalah adil jika pihak kerajaan menyiasat Raja Petra bukan diatas menghina Islam, tetapi juga kenyataan bersumpahnya dan juga lain-lain dakwaannya terhadap penyelewengan pemimpin-pimimpin kerajaan. Siasatlah, jika benar ambillah tindak yang sewajarnya, bukan melalui ISA.

Irawsum.

Alias Mohd Yusof said...

Tahun 2004 adalah tahun kemuncak Pak Lah, dia menang besar dalam pilihanraya umum yang diadakan pada tahun tersebut. Tapi sayang, kerana terlalu yakin dengan kemenangan besar yang diperolehi pada masa itu membuatkan beliau tidak lagi peka sebaliknya menjadi pekak kepada masalah rakyat.

Beliau lebih suka mendengar masalah rakyat dan mengatur strategi pentadbiran Negara melalui penasihat-penasihatnya yang salah.

Keresahan kaum India yang dirupakan melalui Hindraf tidak ditangani dengan betul, malah beliau mengambil langkah berkonfrantasi dengan Hindraf dengan menangkap beberapa pemimpin mereka di bawah ISA. Langkah Pak Lah ini dianggap oleh kaum India sebagai keterlaluan kerana Hindraf seperti juga MIC, antara pertubuhan yang memperjuangkan hak-hak kaum India sekalipun tidak berdaftar.

Memusuhi Hindraf samalah juga seperti memusuhi kaum India. Keadaan ini tidak sama seperti menangkap pemimpin-pemimpin kaum India yang mewakili parti DAP atau parti Keadilan Rakyat.

Kemarahan kaum India dan rasa tidak puashati orang-orang Cina kepada kepimpinan Pak Lah telah banyak menyumbang kepada merosotnya undi BN pada pilihanraya umum ke 12 pada 8 Mac 2008.

Boleh dikatakan kemenangan BN pada piliharaya umum ke 12 itu banyak bergantung kepada undi orang-orang Melayu saja. Sejak itu orang ramai banyak menyalahkan Pak Lah di atas kemerosotan undi kepada BN itu. Malah ramai pemimpin-pemimpin UMNO sendiri yang diketuai oleh Tun Dr. Mahathir Mohammad bekas Perdana Menteri turut menyalahkan Pak Lah.

Sebelum itu Dr. Mahathir memang tidak puashati dengan pentadbiran Pak Lah. Keputusan pilihanraya itu telah diambil kesempatan untuk dijadikan alasan yang kuat oleh Dr. Mahathir dan penyokong-penyokong beliau untuk menolak kepimpinan Pak Lah.

Kerana desakan kuat dari pelbagai pihak dalam UMNO, Pak Lah telah cuba meredakan keadaan dengan mengemukakan rancangan peralihan kuasa. Dalam rancangan peralihan kuasa itu Pak Lah telah bersetuju untuk menyerahkan kepimpinannya kepada timbalan pada bulan Jun 2010.

Semasa Pak Lah mengumumkan rancangannya untuk meletak jawatan dan akan menyerahkan kuasa kepada timbalannya, tidak ada pula kejadian ‘histeria’ berlaku pada pemimpin-pemimpin UMNO. Tidak sama seperti semasa Dr. Mahathir mengumumkan beliau hendak meletak jawatan pada satu masa dulu, di mana Rafidah Aziz, Hishamudin Hussein, Isa Samad bagaikan terkena histeria meluru ke depan untuk menghalang Dr. Mahathir meneruskan hasratnya itu.

Walaupun rancangan peralihan kuasa yang dikemukakan oleh Pak Lah itu dapat meredakan desakan pelbagai pihak untuk beliau meletakkan jawatan, tetapi kesan darinya menyebabkan kepimpinan Pak Lah bertambah lemah. Keadaannya samalah seperti seseorang yang telah dikenakan hukum gantung yang telah diketahui tarikh kematiannya.

Makin ramai pemimpin UMNO yang lebih rapat dengan Pak Lah sebelum ini seperti Mahyudin Yasin telah mula berani membodek Najib supaya tarikh peralihan kuasa itu dibuat lebih awal dari Jun 2010.

Sesiapa pun di waktu ini tidak takut lagi kepada Pak Lah, kerana hayat kuasa Pak Lah hanya tinggal tidak sampai dua tahun lagi. Kalaupun Pak Lah singkir dan pecat orang-orang yang menentangnya, pasti dalam dua tahun lagi mereka akan diambil dan diangkat semula oleh Najib dengan pangkat dan jawatan yang mungkin lebih tinggi.

Kepada mereka yang inginkan pangkat dan jawatan yang lebih tinggi pada masa akan datang, maka sekarang adalah masa yang baik untuk membodek Najib bukan Pak Lah.

Sekarang mungkin Pak Lah sudah dapat tahu siapakah kawan yang sebenar di masa susah. Dalam politik kawan boleh menjadi lawan dan lawan boleh menjadi kawan.

Jangan sekali kita lupa bahawa yang menaikkan diri kita dalam politik hingga ke jawatan Perdana Menteri ialah undi rakyat, oleh itu jangan sekali kita lupa kepada mereka.

Pak Lah telah dijadikan ‘kambing korban’ untuk disembelih bagi menyelamatkan BN, tetapi betulkah BN akan selamat selepas Pak Lah dikorbankan?

Jelapang Padi Merah Semarak said...

Bila UMNO tenat atau gelabah, dia melakukan kezaliman dengan menghasut perasaan perkauman dan mengguna ISA.

Inikah dia kerajaan yang kita mahukan?

Tahun 1969 dia buat yang sama, 1987 dia buat yang sama, 1998 pun sama... dan kini sekarang.

Kepada penyokong UMNO... semoga saudara saudari ikut jalan yang betul dan benar

Joe Jambul said...

Saudara Heical,


Tidakkah kamu baca berita?

Teresa Kok itu difitnah, oleh golongan tertentu.

Pihak Masjid berkenaan telah sebut beberapa kali Teresa Kok tidak pernah sebut apa apa pasal azan.

Malah, ahli parlimen PAS sendiri telah membuat laporan polis terhadap Khir Toyo kerana membuat fitnah.

sawit futures trader said...

Salam Dato',

Jika benar begitu banyaknya tohmahan, fitnah dan penghinaan terhadap Islam yang dibuat RPK, bukankah ia akan menjadi kes "gerenti menang" jika di bawa ke mahkamah.

Jika begitu, apa perlunya ISA? Yang ini saya tidak faham.

Bagi kes Teresa Kok, dikenakan ISA kerana isu azan atau isu tulisan jawi?

Dahulu Utusan Publication pernah memberhentikan penerbitan Utusan Zaman sebelum diterbitkan semula (secara terhad). Kenapa bos Utusan Publication tidak dikenakan ISA juga pada masa itu?

Tak kecoh pun?

Bukankah Teresa Kok bersuara dalam sidang DUN?

Kelantan telah lama menaikkan papan tanda zikir dibahu jalanraya. Kenapa tiada suara meminta perkara yang sama diseluruh Malaysia?

Tak kecoh pun.

Jika berkenaan azan, saya masih tertunggu-tunggu reaksi dari mesjid-mesjid yang dikatakan terbabit. Tak ada pulak.

Tak kan tak ada, sebab ia adalah isu samada Islam dihina atau tidak. Besar isu ni.

Jika Teresa Kok dipenjarakan kerana mana-mana satu perkara berikut, adakah ia akan mendekatkan atau menjauhkan bukan islam kepada ugama Islam?

Dato',

Saya yang dah sedia musykil sudah menjadi serabut......

sawit futures trader said...

Salam Dato',

Bagi yang hanya membaca berita dari arus perdana sahaja, disini saya letakkan petikan dari lamanweb Malaysiakini;

by Fauwaz Abdul Aziz, Malaysiakini, Sep 12, 08 2:59pm

Masjid Kota Damansara officials have denied that their mosque had ceased sounding the azan from its loudspeakers due to pressure from non-Muslims.

They clarified that it was a damaged amplifier that resulted in the calls to prayers to be made without the aide of a PA system.

Secretary of the three-week-old mosque Ahmad Redzuan Samsudin said a police report was lodged on Wednesday against former Selangor menteri besar Dr Mohd Khir Toyo for claiming pressure from non-Muslims and a state exco-backed petition had forced them to stop making the azan through the loudspeaker.

“Last Saturday (Aug 30), lightning during a thunderstorm had struck and damaged the PA system. Thereafter, we borrowed equipment from the SMK Kota Damansara in Section 10, but problems with the wiring further delayed us from sounding the azans through the loudspeaker.

“There was no pressure from non-Muslims,” said Redzuan when contacted.

The police report, lodged by mosque head Hassan Basri alias Basri Mohd at the Kota Damansara police station, quotes the latter as saying: “I see all of this as slander and an attempt to give rise to prejudice among the various races in Kota Damansara, an act of provocation to divide the community.”

Saya tak kata saya setuju atau tidak. Cuma merasakan seolah-olah perkara sebesar ini tidak disiasat betul-betul.

Ini soal agama kita. Agama Islam. Bukan soal main-main.

p/s Jika ada kes terhadap pemberita Sin Chew Jit Poh, kenapa pendek sangat tahanannya. Tambah mengusutkan keadaan apabila Syed Hamid Albar kata ISA digunakan kerana khuatirkan keselamatan pemberita berkenaan.

Saiful hari tak pula kena ISA bila keselamatannya dibimbangi.

Musykil! Musykil! Serabut!

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).