Saturday, February 22, 2014

A Monkey On My Back


A Kadir Jasin

UPDATE - STARTING 15 minutes or so go, our blog is up and running again at kadirjasin.blogspot.com

I hope visitors and debaters have no further problem accessing and sending comments.

It could have been a technical glitch, according to my son-in-law, who is a computer programmer in Zurich. He helped sort things out.

Let us hope and pray that we have no further problem.

ORIGINAL POST

ACCESS to our blog IN MALAYSIA has either been slow or completely impossible. Statistics on pageviews and sources of visitors confirm this.

I can (still) sign in, post, moderate and publish your comments. But once the comments are published I cannot read or respond because I cannot view blog. 

In the last 12 hours, no new comments came in. It could be due to the inability of the debaters to access the blog.

Several fellow bloggers have called me to say that access to their blogs has also been slow or completely blocked.

I am doing all that I can to understand the problem and see how it could be solved.

In the meantime I will continue post articles hopefully some readers somewhere in the world are able to read them and we in Malaysia too when situation returns to normal.

For now, I would like to post a picture of the front page of the newspaper Tamil Malar that quoted a report from our blog.

Front Page of Tamil Malar Daily
But my favourite picture when I have problems with sharing my thought with my readers via this blog is one of a monkey on my back.

The above picture of the beruk (short-tail macaque) perching threateningly on my back was taken at Port Dickson, Negeri Sembilan.

A Chained Monkey On My Back
It was taken soon after Khairy Jamaluddin, in his capacity as Abdullah Ahmad Badawi’s special assistant (when the latter was PM) called anti-Abdullah bloggers “beruk”.

Enjoy your weekend and God bless.

32 comments:

RD. said...

Salam Dato.

Huh...besaq beruk atas bahu Dato tu. Kalau saya, tak berani lah nak bagi beruk besaq tu do dekat dengan kepala saya.
Tapi, Dato pandai buat lawak. Oleh kerana menantu PM ketika itu gelar blogger anti-bapa mertuanya 'beruk', Dato letak beruk panjat kelapa dekat dengan kepal Dato. Ha.ha.ha.ha.

Saya pun heran juga dengan menantu Pak Lah ni. Kalau tidak kerana rekodnya yang 'buruk', saya rasa beliau memang ada potensi untuk jadi PM. Petah berpidato, dalam bahasa Inggeris pulak tu. Tapi malang, selepas menang KP, beliau pernah diboo dan di herdik: 'Rasuah, Rasuh, Rasuah' oleh hampir keseluruhan perwakilan PAU di PWTC 2009.
Yang paling pelik, perwakilan seolah-olah boleh lupa, hanya selepas 4 tahun, mereka sanggup memilihnya lagi di PAU 2013. Mesti ada yang tak kena dimana-mana.

Yang saya paling terkejut, beliau tergamak melantik seorang Pol. Sec yang diketahui ramai menyokong DAP. Malah kita tidak pernah pun dengar pendiriannya mengenai issue perebutan kalimah Allah.

Sekarang ini pulak, nampak seolah-olah Pakatan Rakyat amat mengkagumi dan memuji beliau. Saya amat keliru dengan pendirian beliau.

A KADIR JASIN said...

Yes Anon, the monkey seems to be on our back still.

In some locations and devices we can access kadirjasin.blogspot.com with little trouble. In others we still have to use kadirjasin.blogspot.co.uk

Sorry and thank you.

RD. said...

Salam Dato.

Yes, I also had a hard time accessing your blog, from last week. It seems intermittent though. This beruk which seems to be still on our back, may not be from those who support BN or from the PMO. Tuan Syed Akhbar Ali had suggested:-

http://syedsoutsidethebox.blogspot.com/2014/02/cyber-attack-against-kadir-jasins-blog.html

Quote:

"I dont think the PM knows about this or has anything to do with what is happening.

Which is why I think this jamming or disrupting our Blogs could be an attempt by saboteurs or rogue elements to actually embarrass the Prime Minister.

It is a matter of time before the Press picks up that critical Blogs are being jammed in Malaysia. And the fingers will all point at the gomen. It will embarrass the gomen and ultimately it will embarrass the PM. Please dont say that I did not warn you."

End quote.

RD. said...

Or maybe it's the work of Pakatan. These people have many foreign agents, at home and abroad.
Remember when anti-Pak Lah bloggers are demanding him to step-down, PR politicians and their media started to heap praises and supported him instead.
I think this time it's the same. But this time they are jamming those blogs that are critical of the gomen instead to discredit Najib. But still they 'need' him to be PM if they are to win GE14.

TOOLBOX said...

YBhg Datuk

1. Untuk makluman, sehingga komen ini dibuat url www.kadirjasin.com langsung tidak boleh dipaut.

2. Saya melakukan whois dan domain name checker dapat hasil berikut:

2.1 Overview for www.kadirjasin.com dan

2.2 checkdomain.pl?domain=www.kadirjasin.com

3. Ianya didaftar pada 18/02/14, dikemaskini pada 19/02/14, dan akan luput/perlu diperbaharui pendaftaran lima tahun akan datang iaitu pada 18/02/19

4. Jika bukan datuk atau proksi datuk yang mendaftar domain tersebut, bermakna ada individu/organisasi lain yang mendaftar dan akan menggunakannya tetapi masih tiada web/portal yang dibangunkan untuk itu.

5. Masih berlaku gangguan capaian secara intermittently terhadap url kadirjasin.blogspot.com di mana saya beranggapan (mungkin saya silap) ianya terjadi kerana konflik dengan domain www.kadirjasin.com

6. Saya tak pasti samada datuk terima maklumat diri dan emel dalam komen saya pada tampalan blog datuk yang lepas. Jika tidak, sila maklumkan untuk saya berikan semula.

7. Kepada rakan-rakan pembahas yang lain saya berpendapat kita sewajarnya bertanggung jawab terhadap setiap komen yang diberi, disamping menghormati pendapat/pandangan pembahas lain selagi ianya tidak bercanggah dengan syarak, perlembagaan dan undang-undang.

Toolbox

A KADIR JASIN said...

Sdr RD, TOOLBOX and Anon,

1. Thank you for the feedback and pointers. The drawback is I am not computer savvy. I am being guided along by others, including my 12-year old daughter here in Malaysia and my son-in-law in Switzerland.

2. Yes the access is still slow. I will get somebody to sort out the kadirjasin.com issue. Maybe we have done it the wrong way.

3. Although I am told that it is possible to attack a blog or to act on it "legally", I still would not want to believe that we are being subjected to such an action.

4. Why should those in power fear me? I am known to all and I am alone. I don't have media advisers and experts to help me. All thatI have a readers and debaters. I do not have financial resources either.

5. What's the use of spending billions of RM on education and then disallow our educated people to express their views.

6. If they can adequately express their feelings in the MSM, surely they will not bother using a blog like ours.

Thank you.

Timbangtara said...

Salam Tok..

Saya barudapat masuk blog Datuk pagi ini.. Sudah hampir 4 hari tak dapat baca.. Mula-
mula hairan juga.. Tapi bila dapat masuk baru tau masaalahnya..


Saya pmbaca setia blog Datuk ni.. Setiap hari akan luangkan masa untuk baca kalau tak dapat baca rugi..

Hari ini belum nak bagi komen.. Cuma saya ucapkan selamat bertemu untuk nama-nama yang Datuk pilih.. Demi kebaikan blog kita..

Kawanlama said...

AsSalam Datuk,

Sekadar ucapan tahniah juga kepada para "Beruk" tersebut, yang seharusnya bertanggungjawab membuatkan DS Najib menjadi PM dengan memberikan tekanan untuk PakLah berundur. Syabas dan terima kasih PakLah atas rasa sedar yang kepentingan negara mengatasi dirinya.

Hanya sedikit peringatan ikhlas kepada para "beruk" yang seharusnya bersyukur kerana masih bernafas sehingga kini agar juga sedar dan insaf bahawa kemungkinan segala "fitnah dan penghinaan" kepada PakLah dan keluarganya, secara sedar atau tidak sedar semasa blogging dahulu, masih ada ruang unuk memohon maaf kepada PakLah semasa hayat beliau masih ada.

Maaf dan dan terima kasih.

jebat said...


Salam DAKJ,

Saya juga mengalami kepayahan untuk
mendapatkan blog datuk untuk beberapa hari. Akhirnya saya berjaya.

Saya harap dato' tak putus asa. Mungkin perkara yang sama akan berlaku lagi masa akan datang.

Insya Allah saya akan setia mencari dab nedapatkan komen-komen dato' seterusnya.

studenttua said...

salam dato'.

Saya access blog dato' melalui kadirjasin.blogspot.co.uk.

ab said...

Salam Dato,



Blog dato ni dah mati hidup balik no.


Tu beruk ka gorila?



Atawa dato nak kena pulas kepala dah ni...apa pun OK lah,dah seminggu tak dapat ascess your blog..tak bolih langsung.



Abun Bakar Ab Rahman

safiai saad said...

salam kadir, I was thinking with some wicked smile,try to connect the monkey on your back and Anuar picture in Tamil newspaper.Is there lexus between them.I just sigh at the thought.It is another of your political satire?
I might not be smart enough to read between the lines. as a famous Malay Proverb "Yang tersurat dan Tersirat"
Anyway I am getting concern with happening with the malay society.
1.There want to impose Islamic law and jurisprudence,but is it possible.
2. In the surau and Masjid,they talk about unIslamic goverment,then who want to create Islamic government,willparliment allowed.
3. The composition of our population is almost 50 Muslim and 50 non Muslim then how to do that.
4.Islam has been challenged from many directions namely: Syiah,kalimah Allah,Anti hadith,fake Islam,The country is not Islamic enough,so how to fix this problem..
5.What happen to the Malay Muslim,how. are we going just to keep quiet, then left every thing to the Almighty.
6.Islam look mlike become personal religion and unable to do other matters (reads economics,business,political,social) that Allah asked us to do as stated in Alquran and Hadith.
I rest my case Sdr Kadir..

Din Melaka said...

Aslkum Dakj

1. Dakj jangan la naif sangat. Fb pro pembangkang dah kena gam pun.

2. Bila Din Melaka berhujah dgn sebab musabab Din Melaka di katakan propaganda.

3. Di boleh land TPM boleh kena penumbuk kerana lawan penzalim.

Diboleh land kalau kurang bernasib baik komen yg betul akan dikategori sebagai menghasut menabur benih2 kebencian.

Di boleh land orang komen pasal rompak kuasa kerajaan pilihan rakyat Perak di sabit bersalah hina .....


Diboleh land untuk penentang sizakim di hukum bersalah tak perlu pakai standar penghakiman negara maju. Hanya perlu ada orang buat laporan polis, ada seorang saksi ada hakim dan pendakwa. Nak nampak macam real dan nampak macam drama dibuat oleh org pergi sekolahperlulah ada lapiran perubatan
, walaupun pihak yg dituduh dinafikan hak menenguk laporan berkenaan.

Tarikh kejadian pun boleh tukar2. No problem

Dan pegawai polis yg kendali DNA pun mahkamah kata tak perlu hadir sebagai saksi. Senang betul jadi polis kan

Di bukan boleh land perbicaraan mahkamah kangaroo ni tak mudah berlaku walaupun mereka tak menganut Islam.

Kesimpulan. Dakj niat baik Dato tak cukup. Dato dah mendongkah arus sejak zaman PM kangkung.

Adakah Dakj akan survive macam Anwar, Hadi , Nik Aziz , LKS dan LGE.?

Lahuma said...

Dato.

Tak ada apa-apa komen kali ini..
Amboi susah dan payah nak masuk blog Dato.

Dalam dua tiga kali cuba-cuba berjaya juga.Itu pun tak berapa jelas.Lama juga punya tunggu kian terang.

Begitulah hidup kita Dato.

Ujian dan cubaan.
Bukan petkara biasa.

Terima kasih Dato.

Saji said...

Salam Dakj,

Semalam saya tak cuba akses blog Dato' kerana 2 hari berturut2 sebelumnya tak boleh akses. Hari ini baru boleh akses jam 10.00 malam.

PENGUNDI AMPANG said...

Datuk AKJ,

Saya 'orang luar'. Sekalipun ada kabilah dalam UMNO tidak suka Pak Lah sehingga menyingkirkan beliau, sekurang-kurangnya Tun Abdullah adalah satu-satunya PM Malaysia yang berani dan mampu menjadi imam solat.

Siapa lagi selain beliau - Tunku, Tun Razak,Tun Hussein, Tun M atau YAB PM Mohd Najib?

saji said...

Sdr safiai saad

"Anyway I am getting concern with happening with the malay society.
1.There want to impose Islamic law and jurisprudence,but is it possible.
2. In the surau and Masjid,they talk about unIslamic goverment,then who want to create Islamic government,willparliment allowed.
3. The composition of our population is almost 50 Muslim and 50 non Muslim then how to do that.
4.Islam has been challenged from many directions namely: Syiah,kalimah Allah,Anti hadith,fake Islam,The country is not Islamic enough,so how to fix this problem..
5.What happen to the Malay Muslim,how. are we going just to keep quiet, then left every thing to the Almighty.
6.Islam look mlike become personal religion and unable to do other matters (reads economics,business,political,social) that Allah asked us to do as stated in Alquran and Hadith."

Sdr kena percaya dan yakin nak majukan Malaysia ke tahap negara maju dengan cara yang tidak mubazir, pemerintah kena laksana sistem pentadbiran Islam secara keseluruhan, atau jika tidak mampu, juga laksana keseluruhan sistem Barat seperti Singapura. Maksudnya, jangan buat separuh2 seperti sekarang. Yang pasti, untuk memajukan ekonomi orang Melayu mesti berdasarkan sistem muamalat Islam seperti yang disarankan oleh pendita Zaba.

Mengenai keluhan sdr tentang cabaran atau permasalahan yang dihadapi oleh Islam dan umatnya itu, apa yang saya boleh cakap ialah, kita (umat Islam) kena terima hakikat bahawa, Islam dan umatnya sedang melalui kehidupan di zaman kejatuhan Islam yang kedudukannya lebih kurang sama dengan apa yang dihadapi oleh umat Barat ketika mereka melalui zaman kegelapannya.

SAJI

Wan Kamarul Ariffin said...

Ingat saya sorang je tak leh masuk kat sini. RUpa-rupanya orang lain tak boleh juga. Ko ni memang perasan la kamarul.. kui3

borhan said...

Yang ini saya saya respect dato. ramai orang suka memberokkan orang lain. tapi dato dukung berok pula. dalam maknanya tu.

rahimlpp@yahoo.com said...

Y.Bhg Dato'

What is the inference that can be made from the picture of monkey on the shoulder of Dato Kadir ?.

Monkey is very weird animal because it can be tamed to perform certain functions in a mutually beneficial relationship between human and the animal. Similarly, the journalists and politicians in the corridor of power have a mutually beneficial relationship exclusively amongst themselves.

Generally, the top journalists in the country are the proxies for those in power where this relationship is reflected in their writings or their opinions are expressed in tandem with the desires of their political masters.

Usually, monkeys work diligently if the owner takes good care by giving good food after all the coconuts is plucked from tall trees. Monkey is just like human being. If well looked after seldom shows any sign of rebellion to its master but a slight negligence to care its needs may result in severe injury to the owner from its sharp teeth.

I have been following your blog for the past three years and I take this opportunity to congratulate you for being independent from any political masters in the corridor of power.

The standard of journalism and the level of integrity that you have shown over the years should serve as a benchmark for others.

iklas,
Rahim

RD. said...

Saudara PENGUNDI AMPANG.

Saya harap Saudara tidak mudah terpedaya dengan orang yang 'membawa' watak warak atau alim.

Jangan juga mudah terpedaya dengan orang yang berpakaian Arab atau berimej 'Islamic', seperti jubah, serban dan berjanggut.

Juga, jangan mudah terpedaya dengan sistem perbankan yang mengunakan istilah Arab yang canggih-canggih.

Tun Dr.M pun pernah tertipu dengan manusia sebegini. Malah Nalakaruppan pun pernah bercerita mengenai seorang bekas-kawannya yang mengimamkan solat Raya, selepas me*****, sehari sebelumnya.

A KADIR JASIN said...

Sdr Kampong Man dan Sdr Saji,

Terima kasih. Dapat alamat emel serta no telefon. Akan hubungi. kalau ternampak di mana-mana, sila sertai.

PENGUNDI AMPANG said...

Sdr RD,

1. Terima kasih di atas ingatan saudara.

2. Bagaimanapun, jangan anti sangat terhadap sesuatu yang kelihatan warak @ Islamic kerana adanya segelintir yang mencemarkan institusi tersebut.

T.Kasih.

Din Melaka said...

Aslkum Dakj

1. memang benar ingatan RD kepada PENGUNDI AMPANG agar berhati2 dgn mereka yg bawa watak alim untuk tipu RD.

2 Cuma RD LUPA ATAU BUAT2 LUPA bila ketua2 geng songkok tinggi tipu, mereka tak main dgn jumlah ratus2.

Malah sekarang mereka berlumba2 nak jadi terkaya di kalangan billionnaire.

2. Terimakasih jugak pd RD kerana terhandal beri petua sesat.

Lain kali kalau ada musuh RD yg tuduh RD liwat, rogol, curi dan rompak maka bolehlah kita terima tuduhan itu sebagai benar belaka.

Cakap org macam Nalla, seorang Islam Melayu bernama RD nak jadikan pegangan kukuh?

Apalah nasib bangsa ku punya Melayu macam taraf burung kakak tua je.

Kawanlama said...

Yg Bhg Datuk,

Elok juga kalau dibincangkan isu penglibatan dan pengiktirafan Tun Mahathir semasa merasmikan Seminar Pemikiran Kassim Ahmad: Suatu Penilaian anjuran Ahli Jawatankuasa Sahabat Pena Pak Kassim di Yayasan Kepimpinan Perdana, Putrajaya baru-baru ini.

Menurut TDM, walaupun terdapat pihak tertentu termasuk beliau sendiri yang tidak bersetuju dengan sesetengah pandangan Kassim, pemikirannya tetap wajar diteliti.

Persoalannya: Adakan wajar TDM meminta untuk diteliti sama ada terdapat asas-asas benar dalam corak pemikiran Kassim tersebut, sebagai contoh “mempertikaikan dua kalimah syahadah dan mempertikaikan rambut sebagai aurat wanita dan memperlekeh wanita yang berhijab?”

Oleh kerana ketokohan TDM yang telah menjadi legenda negara, ucapan-ucapannya sudah tentu mempengaruhi masyarakat dan pihak JAKIM sendiri telah menjelaskan bahawa pemikiran Kassim boleh dikatakan sebagai pemikiran yang salah dan bertentangan dengan Ahli Sunnah Wal Jamaah, maka diharapkan isu ini dapat Datuk ketengahkan untuk kebaikan ummah.

Terima kasih.

Kawanlama said...

Sdra RB,

Tambahan kepada ulasan Sdra agar jangan juga mudah dipengaruhi perwatakan mereka yang berkemeja, bertali leher dan berjeket.

Terima kasih.

Yangretibase said...

Assalamualaikum,

Saya menyokong penuh saranan Kawanlama berhubung pengiktirafan kembali ke atas Dr Kassim Ahmad setelah sekitar 30 tahun dia dipinggirkan.

Mempertikaikan syahadah kedua samalah ertinya dengan mempertikaikan keistimewaan serta kelebihan Nabi Muhammad sebagai
Rasulullah yang sunnahnya wajib diteladani.

Saya tertanya-tanya: 1. Adakan Dr Kassim Ahmad membaca al-Quran, sedangkan al-Quran yang diwahyukan kepada Rasulullah disampaikan kepada manusia oleh baginda?
2. Bagaimana Kassim solat, sedangkan orang Mukmin bersolat sebagaimana Rasulullah bersolat?
3. Mengapa Kassim tergamak melarang orang Islam daripada memuliakan Muhammad Rasulullah, padahal Allah SWT sendiri dan malaikat senantiasa berselawat ke atas baginda?

Saya berharap, pihak berkuasa Islam Malaysia bertindak serius bagi menghapuskan fahaman Kassim Ahmad bersekali dengan para sympathizernya dari muka bumi Malaysia kita ini.

Wassalam. Maafkan saya. Saya ikhlas.

RD. said...

Saudara Kawanlama.

Memang betul, kita juga mesti berhati-hati dengan "perwatakan mereka yang berkemeja, bertali leher dan berjeket" tetapi di dalam masyarakat yang berbilang bangsa dan Agama seperti Malaysia, ia sudah menjadi lumrah. Salesman ‘scratch & win’ adalah satu contoh terbaik.

Tetapi apabila mereka memperagakan imej warak, alim dan mulia, Agama itu yang akan dipandang serong dan di hina.
Sebab itu saya pernah mengesyorkan, supaya Polis/Jabatan Agama, supaya menanggalkan ketayap yang dipakai pesalah rogol/liwat kanak-kanak, zina, perompak, etc., apabila ada juru-kamera atau media, ketika diseret pergi-balik mahkamah. Ataupun di serkop dengan guni, seperti di Hong Kong.

Mengenai Dr. Kassim Ahmad, saya tidak setuju kita bincang mengenainya untuk mengelak lebih banyak perpecahan diantara Umat Islam, lebih-lebih lagi jika digaul dengan politik. Pada saya, pemikiran beliau jauh lebih baik dari Ayah Pin atau tuhan-Harun. Dari teks ucapan beliau, saya tak nampak dimana-mana beliau memperkecilkan peranan Nabi Muhammad SAW sebagi pesuruh Allah. Beliau hanya melontarkan cadangan supaya dinilai semula hadith yang di riwayatkan 200~400 tahun selepas Baginda wafat. Yang saya nampak Dr.Kassim tidak mahu kita merendahkan Al-Quran dan menyamakannya dengan hadis. Al-Quran diturunkan Allah dan dijamin keasliannya, tapi tidak hadis.
Kenapa hadis hanya dikumpulkan lebih kurang 200 tahun selepas kewafatan Nabi?
Kenapa Sahabat sendiri tidak membukukan 'sunnah' Rasullullah sedangkan mereka begitu rapat dengan Baginda semasa hayatnya?
Sudah tentu, Baginda sendiri tidak membenarknnya kerana tidak mahu orang Islam beriman kepada kitab lain selain Al-Quran. Dari situ kita sudah boleh meragui kesahihan hadis.
Ingin saya tanya, terjejaskah Islam seseorang jika tidak berimankan hadis?
Ada termasukkah dalam rukun Islam atau rukun iman yang mewajibkan orang Islam supaya beriman dengan hadis??
Atau golongan ‘orang agama’ yang menggunakan hadis untuk kepentingan mereka?
Perpecahan Umat Islam kepada berbagai mahzab juga berpunca dari ‘orang –agama’ silam. Hadis yang direka satu mahzab, tidak dipercayai oleh mahzab yang lain. Akhirnya mereka mengkafir dan berbunuhan sesama sendiri.

Sebenarnya saya anti-perpecahan di antara umat Islam, lebih-lebih lagi sesama Melayu. Saya tak mahu Bangsa di Nusantara menjadi seperti orang Arab yang sanggup berpakat dengan orang kafir untuk membunuh saudara mereka sendiri. Pada saya, walaupun ramai orang 'menolak' Syiah, saya masih beranggapan mereka saudara seagama, selagi mereka tidak meliwat, berzina sesama mahram, atau memerangi kita tanpa sebab munasabah. Saya maklum tentang ‘Fatwa’ itu di Kedah, negeri kelahiran saya, tapi saya buat-buat lupa.

Dimana umat Islam dalam keadaan tidak bersatu, lemah ekonomi dan kemajuan teknologi, saya tidak mahu mengurangkan lagi jumlah Umat Nabi Muhammad SAW di muka bumi ini dengan 'menolak' lebih separuh dari saudara kita yang berfahaman Syiah. Dimasa yang sama saya tak setuju perbuatan extremist yang membunuh kanak-kanak & orang tua dari kalangan bukan-Islam, atas nama Islam. Dalam keadaan kita tidak 'berdaya', ia akan hanya menambahkan lagi musuh Islam yang sedia ada. Contohnya, perbuatan Taliban mengebom patung Buddha di pergunungan Bamiyan pada 2001. Secara tidak sengaja, puak Taliban telah mendedahkan Minority Islam yang tinggal dalam negara Majority Buddha, dalam bahaya.

Oleh yang demikian, saya berpendapat, pandangan Dr.Kassim Ahmad ada logik dan justifikasinya. Sekurang-kurangnya beliau tiada kepentingan politik seperti Nik Aziz yang pernah berkata, Nabi sama seperti manusia biasa dan Maulidul-Rasul tidak perlu di adakan untuk memperingati Baginda. Harus di ingat, Nik Aziz berkata demikian ketika membela tindakan DAP yang membatalkan perayaan Maulidul-Rasul di Pulau Pinang.

A KADIR JASIN said...

Thank you debaters (including Anon).

Yes, one of the surer ways of accessing over blog is via kadirjasin.co.uk

Thank you.

Yangretibase said...

Assalamualaikum,

Dengan ikhlasnya saya mengingatkan RD agar segera mengucap dua kalimah syahadah, beristighfar dan bertaubat nasuha kerana kejahilannya berkenaan Hadith Rasulullah SAW.

Tidak beriman kepada Hadith Rasulullah bererti tidak beriman kepada Rasulullah itu sendiri. Tidak beriman kepada Rasulullah bererti gugurnya satu daripada
Rukun Iman yang enam yang wajib diimani.

Gugurnya Rukun Beriman kepada Rasulullah bererti gugurnya Syahadah kedua dalam Rukun Islam pertama, iaitu "Mengucap Dua Kalimah Syahadah".

Dengan kata lain, orang yang tidak percaya kepada Rasulullah itu hanya mengucap satu kalimah syahadah sahaja, iaitu
"Asyhaduanlla ila haillallah".
Akibatnya, telah gugurlah status Islam seseorang itu.

Cukuplah ringkas sahaja penjelasan saya. Saya akan perincikan lagi sekiranya perlu.

Tolong maafkan saya, RD. Saya ikhlas.

Wassalam.

RD. said...

Yangretibase.

Dimana yang saya kata, saya tak percaya dan beriman kepada Rasulullah?
Cuba baca semula dengan lebih teliti.

Re: “Tidak beriman kepada Hadith Rasulullah bererti tidak beriman kepada Rasulullah itu sendiri.”

Bukankah Nabi Muhammad SAW diutuskan Allah untuk menyampaikan ayat-ayat Al-Quran. Jika saya berpegang kepada Al-Quran, bermakna saya juga ber’iman’ kepada Rasul(Pesuruh)-Allah.

Tergamak Saudara mengandaikan saya tidak percayakan Rasul-Allah, sehingga sanggup menuduh saya “mengucap satu kalimah syahadah sahaja, iaitu, ’Asyhaduanlla ila haillallah’. “

Amat kejam sekali, fahamam agama yang disematkan kedalam hati dan akal Saudara, hingga tergamak menghukum sesama umat Nabi Muhammad SAW sedemikian rupa, tanpa bertimbang-rasa dan membabi-buta.

Rupa saya pun, tak pernah tengok, pantas sekali Saudara menjatuhkan hukuman, hanya kerana berbeza pandangan.

Inilah punca utama umat Islam asyik berpecah-belah dan asyik berbunuhan sesama sendiri, di seluruh dunia. Pendek akal, sehingga sanggup memperkayakan orang kafir (walaupun mereka memusuhi Islam), dengan membeli senjata dari mereka untuk membunuh saudara seagama.

Dalam tulisan saya diatas, tiada satu ayat pun yang menunjukkan saya tidak menghormati atau memperkecilkan peranan Nabi Muhammad SAW sebagai Rasul-Allah.

Saya rasa pemikiran dan pegangan agama Saudara dipengaruhi politik kepartian.
Izinkan saya tanya Saudara satu soalan;

Apabila Nik Aziz berkata bahawa Nabi Muhammad SAW sama seperti manusia biasa dan Maulidul-Rasul tidak perlu di adakan untuk memperingati Baginda”, adakah Saudara setuju?

Kawanlama said...

AsSlam Sdra RD dan maaf kerana pandangan saya telah mendorong Sdra secara sedar ataupun tidak sedar telah mempersoalkan isu-isu agama, pegangan dan akidah yang perlu diperbetulkan:-

(1) “Kenapa hadis hanya dikumpulkan lebih kurang 200 tahun selepas kewafatan Nabi?”

(2) “Kenapa Sahabat sendiri tidak membukukan 'sunnah' Rasullullah sedangkan mereka begitu rapat dengan Baginda semasa hayatnya?”

(3) “Ingin saya tanya, terjejaskah Islam seseorang jika tidak berimankan hadis?”

(4) “Ada termasukkah dalam rukun Islam atau rukun iman yang mewajibkan orang Islam supaya beriman dengan hadis??”

Diharapkan penjelasan ringkas dan ikhlas daripada Sdra Yangretibase dapat merungkai empat persoalan penting di atas. Elok Sdra merujuk dan bertanya kepada guru-guru agama pilihan Sdra sendiri untuk penjelasan yang lebih terperinci lagi.

Juga kenyataan Sdra RD yang “berpendapat, pandangan Dr. Kassim Ahmad ada logik dan justifikasinya” adalah jelas bukan diri Sdra yang Sdra gambarkan sebagai orang yang anti-perpecahan di antara umat Islam. Cukup lah setakat perpecahan yang sedia wujud dan janganlah dipecahkan lagi umat Islam dengan perbezaan pendapat sebegini.

Mohon maaf sekali lagi dan terima kasih.

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).