Tuesday, February 04, 2014

Anwar to Prevent Coup in Selangor?


A Kadir Jasin

[NO anonymous comments. Please use Google Account, OpenID or Name/URL. Pseudonym accepted. Thank you]

THE Federal Government is planning to launch a coup in Selangor? The PKR strategist and MP for Pandan, Selangor, Rafizi Ramli thinks so.

And to stop that from happening, the party’s Ketua Umum, Anwar Ibrahim, has to be in the State Legislative Assembly. That appears to be the latest reason to explain why he is contesting in the Kajang State Legislative Assembly seat.

The Malaysian Insider quoted Rafizi as saying that Anwar 's presence in Dewan Undangan Negeri (DUN) “is vital to prevent Putrajaya from declaring a state of emergency to wrest control of the richest state.”

He said Barisan Nasional/Umno had done this in Kelantan in 1977 when it declared a state of emergency and subsequently grabbed power from PAS.

"This is one of the possibilities which we cannot rule out based on the escalating race and religious tension in Selangor," he said in response to why Anwar needed to contest in the Kajang by-election. (Read here).

Either Rafizi has a very fertile imagination or he knows something that we don’t. I would like to believe that it’s the second because he is, after all, the party’s strategist.

The Federal Government could declare a state emergency in Selangor only if law and order is under challenge. Rafizi said the escalating race and religious tension could be the excuse.

If indeed there is a race and religious tension, as he put it, it also happens in other states. Molotov cocktail bombs were thrown at a church in Penang, not Selangor.

So why should only Selangor be the target of an emergency rule by Putrajaya and a coup by the BN?

I think there’s something that Rafizi is not saying. He quoted the example of Kelantan. But I think he is actually thinking more of Perak in 2009.

The Pas-led but DAP-controlled PR government of Perak fell when two PKR and one DAP ADUNs left their parties to become independents.

The possibility of that happening in Selangor among the disgruntled PKR ADUNs cannot be dismissed if the factional war between Mohd Azmin Ali and Abdul Khalid Ibrahim continues.

Members of Azmin’s camp are more likely to abandon ship as their camp is seen as the loser. Anwar is caught in between. He is close to Azmin, who is the PKR deputy president and a long time confidant, but Abdul Khalid is said to be better accepted by the DAP and PAS.

So Anwar’s entry into the Selangor DUN has more to do with keeping the PKR ADUNs from abandoning ship than warding off a coup bid by the Federal Government or the BN.

The BN with only 12 out of 56 DUN seats is unlikely to be able to topple the state government. Out of the 44 PR members, 15 each are from the DAP and PAS, and 14 from PKR.

Rafizi and other PKR leaders should stop making excuses for forcing the Kajang by-election. If they want Anwar as the new Menteri Besar of Selangor just say so. If they want to solve the party’s internal problem via a by-election, so be it. There’s no need for them to beat around the senduduk (straits rhododendron) bush.

90 comments:

boss din melaka said...

Remember that pkr election also just coming soon... So its all about the trouble brewing in pkr selangor.. tunggu time nak meletop saja... Remember pkr only strong in selangor state... The rest only in the big city and permatang pauh but bukan the whole state

ab said...

Salam dato,




EEihhhh, `lembut' saja nada tulisan dato kali ni...


May be you know more than what you have written kut ni...


The last part of your paragraph `explains' everything.


It is not only beating around the bush,but beating the `the bull' to `shit' and of which is `shitting' now...




Nak tiru siam laa..tapi tak berani `letup' orang punya,DEPA takut mati 100%....dan PAS dah tak jaga syurga dah la ni ,he he he..



Apa pun`halau' adun kat situ tanpa alas n sakit,gila,sasau, nyanyuk atau mati BUKAN AMALAN DEMOKRASI...tu penyangak punya amalan le.



Abu Bakar Ab Rahman

Anonymous said...

Anything is possible, Kadir Jasin. It also rule out why motion of no confidence would be useless. Anyway, if one does not learn from history, one will always fail

Mustapha Ong said...

Saudaraku AKJ,

I share your sentiments regarding the state of affairs in Selangor, though the story line is not convincing. I don't think Anwar is so fragile in thinking that BN will have the capability to overthrow the Selangor government based on the current sensitive religious issues. We have to respect the autonomous authority of the Sultan of Selangor as Head of Islamic affairs.

As for Kelantan, the situation if I remember correctly was caused by the split and lack of no confidence of PAS themselves in the state Assembly. BN had nothing to do with the lack of "no confidence" passed by the state assembly.

I don't believe the reasons given by Anwar and echoed by Rafizi. I believe the actual reason is to force Khalid out from his MB position due to their internal power struggle and Khalid's ability to resolve the two sensitive religious issues, concerning Muslims and Christians in the state.

I believe Azmin will keep on the pressure from behind to force Khalid out of office, as both of them do not see eye to eye. They will continue to play drama which will destabilise PKR in the state. If this power struggle will to continue, both DAP and PAS will have to take a political stand so that Selangor will not be weakened further to the advantage of UMNO/BN.

Balada Hilang Obornya said...

What ever the excuse is, no matter how lame, the bottom line is that PKR has managed to rope in their partners in Pakatan into the party's mess. Or if it is due to individual's problem in desperate need of mass distraction, then he has successfully roped in the whole coalition and the Kajang folks into this mess. They also managed to roped in, later on, the ruling government if they agree to enter the fray to contest the Kajang by-election. An individual problem now has suddenly become a national problem. Bravo. You have managed to bring in all into your problem. It is a master stroke. Public fund, human resources will gonna be spent later on. The people, from all walk of life are all of a sudden involved.
As for the excuses that keep coming in en route to SPR announcement, those in Pakatan have never short of it. There's always a new one everyday. They'll make you believe that the whole mess originated or linked to Umno. No matter how remote it is. Even if the link has yet to be established, they'll find a way to tie the loose end. At the end of the day, it is Umno fault.
The people who gonna believe all the crapa seriously are in need of education. They shouldn't believe BS shoved down their throats every time their leader open up their mouths. As for the other leaders in Pakatan, I don't know how they could put up with a guy morbidly obsessed to be the country's premier. It seems like endless obsessions. Geez, God bless Malaysia.

johan5150 said...

anwar is not only a leader,he is a predator and byGod,he is a force of nature! he caused tsunami and will
again. sabah mp may jump with anwars control of wealth n investments in selnagor.if that is so,swak mp will
pull out of BN too.

OKJ said...

Salam DAKJ

Alhamdulillah Dato’. Macam inilah saya suka. Dato’ bercakap atas prinsip kebenaran, cukup bertanggung jawab, cukup ikhlas dan jujur, cakap dari seorang tokoh kewartawanan Negara. Cakap bagi pihak apa yg difikirkan oleh majority rakyat Malaysia. Saya bukannya nak memuji sangat, tapi kalau selalu Dato’ cakap macam ni, bukan saja dapat respect dari saya, tetapi majority org Melayu akan bersama Dato’. Tak perlu lagilah kita berdebat, berselisih faham, perli-memerli dan tegur-menegur diantara satu sama lain. Dan tak perlulah lagi saya hantar komen berbakul-bakul yg menyinggung perasaan banyak pihak.

Macam Dato’ cakap, kalau PKR nak suruh Anwar jadi MB, cakap je, apa yg nak berbelit-belit lagi. Tak perlulah Rafizi buat-buat drama menangis, kononnya nak tagih simpati. Saling tak tumpah macam chiefnya. Buat pengetahuan Rafizi, rakyat Malaysia tak bodohlah macam lembu (kecuali beberapa orang). Jadi, tak perlulah buat drama bodoh cuba kaitkan org lain pulak. Cuma, yg kesian hanyalah PAS. Mula-mula marah konon, tetapi kemudiannya tak sampai seminggu, kata sanggup berkempen utk Anwar pulak. Biasalah tu, itulah PAS. Padan kena main jelah dari dulu, kini dan ........... Kesian!! Kesian!!!!!!

Akhir kalam, sekali lagi saya ucapkan syabas Dato’ kerana berani berkata benar. Inilah yg kita nakkan dari seorang tokoh kewartawanan Negara. Dapat menyelami perasaan majoriti Melayu (silent majority) di Malaysia yg redho memenangkan UMNO pada PRU13 dulu. Mudah-mudahan hidup Dato’ diberkati dan dipermudahkan. Dan sekali lagi, terima kasih Dato’ kerana berani berkata benar. Sekian TQ.

zainal abidin awang kechik said...

DALAM DUNIA POLITIK BANYAK PEKARA AJAIB ,YANG MENARIK DI MALAYSIA ANWAR IBRAHIM SUPER HERO DALAM ARINA POLTIK SETIAP AHRI MADIA CARI MAKAN KISAH DIA, BETUL TAK BETUL BERBAGAI CERITA.. KESIAN KITA MELIHAT HERO RAKYAT INI BERTUKUS LUMUS, YANG PASTI 40,000 BANGLA SAYA PUN CARI MEREKA KERENA SEBAGAI RAKYAT MALAYSIA MEREKA LAYAK TERIMA BRIM,...

TERIMA KASIH SAYA KEPASA ANWAR IBRAHIM YANG MEMEBREI PELUANG KEPADA SEMUA PERNIAGA KECIL DI DUN KAJANG DENGAN ADA NYA PRKNDUN KAJANG DAPATKAN MEE DAN SATAY MENJADI HIDANGAN KEPEN KEDUA PARTI BN DAN PKR,

TAHNIAH ANWAR IBRAHIM YNAG MEMEBERI CERITA KEPADA MEDIA DAN REZEKI LEBIH KEPADA PERNIAGA KECIL DUN KAJANG..


SEALAMAT MENGUNDI DUN KAJANG..

bila demokrasi di permainkan.. ini yang baik

ALLAH SEJAHTERAKAN TOK SEISI KELURGA

Timbangtara said...

Assalamualaikum Tok..

Rampasan kuasa sedang dirancang akan berlaku diSelangor..?

Bagaimana pulak caranya.. perbezaan kerusi sangat besar..

T kasih..

rahimlpp@yahoo.com said...

Y.Bhg Dato'

The arguments used by Rafizi to justify for the by election in Kajang indicate the PKR is having internal crisis which its leadership is trying to keep as a highly classified secret among themselves.

The people are not that stupid to believe his arguments except for the few Anwar's hard core supporters who are willing to sacrifice their lives and always ready to stand behind their leader who aspires to be the Prime Minister.

They had shown that they were willing to sacrifice their lives when they sit on the road to block the motorcade of the royal entourage at the height of political crisis in Perak a few years back.

People still remember that very shameful incident especially to see the indignity on themselves with white jubbah slept on the road trying to stop the swearing in of the new MB.

The same people will converge in Kajang and are willing to do whatever is directed by their leaders in pursuing Anwar’s political agenda.

Nobody can answer why Anwar has resorted to use a dirty tactic by manipulating rights of the political freedom in a democratic system.

BN has to be on a defensive platform in facing offensive strategies of the Pakatan because BN is currently trying to restore confidence among the people on its ability to bring prosperity, tackling inflation and most importantly is to maintain peace and racial harmony.

I am confident the voters in Kajang will make a rational decision whether they want Anwar to be MB of Selangor or they vote for continuing political stability in the country. Statements made by Rafizi will not significantly influence them in making rational decisions.

I believe the voters are waiting keenly on how BN is responding to the allegation that BN is planning to wrest control of Selangor through undemocratic means.

Najib has a lot of opportunities to defeat Anwar in Kajang if he clever enough to exploit the internal bickering in Pakatan because PAS is not fully backing Anwar this time.

If Anwar is defeated in Kajang then he can say goodbye to Putrajaya. But it's not a matter of live or death for BN in Kajang. BN can chose not to contest but concentrating the energy to exploit the split in PKR to its full advantage.

Nothing is impossible in politics!

Boss din melaka said...

Anwar only serves himself and his family instead of the rakyats

joe black said...

That Politics and Politicians for you.

Both sides trying to outwit the other. That's why we need to amend the laws to prevent things that politicians from maneouvering in order to benefit their side. Most important law is the prevention of elected representative from simply jumping over to the other side as this is open to bribery and corruption. Malaysian Politicians are not known for their moral cleanliness.

Lahuma said...

Dato.

Anwar ini dia ada perasaan harap-harap percaya tiada pada YB-YB ADUN sama ada dari PKR,PAS atau DAP.
Dalam PKR pun mana ada demokrasi dan keadilan seperti yang dikatakan.
Memang betul Anwar paling takut Kerajaan PR tumbang di Selangor.Anwar ini manusia yang keras hatinya.Tak mudah mengalah.Itu sifat kehebatannya.
Secara logiknya susah juga PR nak tumbang di Selangor.Tapi itulah sebenarnya Pakatan Rakyat antara PKR,PAS dan DAP itu sendiri pun tak kukoh dan kemas.
Pakatan BN lebih baik sikit daripada PR.
Pakatan Rakyat cukup rapuh.Mereka banyak bergantung pada undi Cina yang datang daripada DAP dan juga pelarian politik dari MCA dan Gerakan serta undi Cina atas pagar.
Selain itu semua tahu peyumbang duit ringgit pada PR ialah taikun-taikun Cina juga.Begitu juga UMNO dan BN sendiri.Undi Cina memain peranan dikawasan bandar seperti Selangor.

Dengan ini PRK Kajang tentu sekali PKR akan menang mudah walaupun bukan Anwar jadi calon.
Sentimen tolak UMNO/BN cukup tinggi dikawasan ini.

Lebih menarik khadam-khadam politik dua-dua pihak BN dan PR amat mendoakan supaya PRK Kajang jadi kenyataan.Tongkang pecah,durian runtuh,ranting-ranting atas pokok akan jatuh .Masa inilah boleh buat duit sikit.

Sudah tentu UMNO/BN dan PKR akan belanja besar.Jutaan ringgit akan bertaburan di DUN Kajang.

Terima kasih Dato.

Kampong man said...

Salam Dato,

1.We should congratulate and respect PR for winning big(only) in Selangor last election. PR was a worthy winner with those impressive results and they deserve it.Likewise , we should too congratulate and agree to accept BN winning all states except Penang and Selangor and most importantly remain as government for Malaysia.If we Malaysians can accept winning and losing gracefully we are there ,politically ready for a two party sysyem in my view.We will be still far from it.

2.Young and politically immature Rafizi has no reason to apologise to Kajang voters and be a cry baby since it was all his unnecessary doing and madness idea in trying to resolve internal PKR party problem, making a mockery of a DEMOCRATIC system.

No one with a right mind would think that the BN government would declare a state of emergency and a coup in Selangor and only in Selangor ?.Why should it be ?. Selangor voters have elected a PR government and we should respect their choice.Many sense that something is brewing in PKR.It is only a tip of the iceberg. I am still hopeful that Khalid will remain Selangor MB.I trust this man from Jeram but No no no for Anwar please. Many agree that Anwar is untrustworthy.

Thank you Dato.

Din Pekan said...

Apa akan jadi kalau Anwar kalah di Kajang? Tak kisahlah kalau harapan Anwar ke Putrajaya padam dek kalah di Kajang. Tsunami Cina reverse pada calun MCA dan Bn ada 13 kerusi dan PKR tinggal 13 kerusi. PAS ada 15 kerusi dan cuba melantik kalangan mereka jadi MB Selangor. Sudah tentu DAP dan PKR marah dan adun BN pula sokong PAS.

PAS 15 + BN 13 = 28
DAP 15 + PKR 13= 28


Nampak gaya pilihan raya negeri yang baru buat Selangor....

zed-85 said...

Dato’
In the past, politicians had been juggling with racial sentiment for political mileages and advantages.

Now, there is something new, “religious sentiment”.

There were banners in Penang that were not put up by churches. These banners were created to put the Muslims and Christians in a collision course with each other.

We have yet to know who are responsible for these despicable acts.

Then, there are things that happened in Selangor.

These are very serious issues and I think a lot of people are worried with the escalating trend.

From the media, there are UMNO road shows to educate people about the “religious sentiment”.

What are the motives behind these road-shows?

In addition, there are some group of people that are trying to instil fear of threat of Christianity in this country. Is this threat real or just a political charade?

In reality, there are so many problems and issues faced by Christians world right now that even the Pope had resigned last year. There had not been any pope resigned in 600 years.

Furthermore, in Sarawak, majority of the people are Christians and yet until now Taib Mahmod is still a God-fearing Muslim. Is there a threat of Christianity in Sarawak and Sabah that had converted so many Muslims there all these years? We had never heard of these before.

So, there will be by-election in Kajang, and according to Pakatan, it is to counter the recent political challenge. I do not think it is a big of a deal. Anwar wants to be the MB of Selangor, so what?

and if he is more competent then the current MB to face the rise of political challenge in Selangor, why not?

The real problem is that the country is now divided not only by race but now religion and there is no indication that it is going away soon. Not until the next election anyway.(10 points solution).

ayah said...

Actually, Anwar is the one planning to stage a coup.

zakwan said...

Walaupun say tdk bersetuju dgn Anwar bertanding di PRK Kajang, apatah lagi untuk pegang jawatan MB atas apa2 alasan pun, saya lagi tdk bersetuju dgn kebodohan BN yg amat menonjol kebelakangan minggu ini

Dari cadangan bodoh meletakkan Lee Chong Wei sbg calon BN hinggalah pelan Ahmad Maslan guna isu seks/liwat sbg modal kempen

Sejauh mana tahap ketidakpuasan hati saya terhadap kemelut dalaman PKR, saya lebih meluat terhadap politik lucah yg dipelopori UMNO/BN

Boss din melaka said...


Agenda politik anwar hanya untuk memenuhi nafsu gila jawatan dan kuasa demi diri nya sebagai king sahaja.

yang lain cuma sekadar watak di atas papan catur yang dia aturkan mengikut keperluan langkah nya.

waima jika queen di atas papan catur perlu di korbankan, maka anwar tidak akan teragak agak melakukan nya. apatah lagi sang bishop, castle, horse dan pawn yang memang ujud untuk di korbankan.

Ingat lah wahai pengundi Kajang, jangan anda pula yang menjadi korban catur king anwar

mad said...

daripada membahaskan isu anwar yg tidak mendatangkan faedah kepada negara, bagaimana kalau dato menggunakan kepakaran "investigative reporting" dato mengulas skandal 1Azam yang bakal menyaingi letupan skandal projek lembu sharizat yg lalu, malah melibatkan wang rakyat lebih banyak iaitu lebih setengah billion.

AHLI PKR KAJANG SEJAK 1998 said...

skrip DUN Kajang…..

Anwar Ibrahim terpaksa masuk untuk menyelesaikan krisis Khalid-Azmin secepat mungkin sebelum ianya menjadi lebih parah! Setelah dihitung, selepas dikira, setelah dibelek sana sini, selepas ditinjau tinjau maka Anwar mahu pucuk pimpinan PKR bersetuju untuk menjadi DUN Kajang sebagai kambing hitam.

DUA sebab utama kenapa Kajang menjadi pilihan.

Pertama : ADUN bukan popular tak memegang apa apa jawatan penting dalam parti.

Kedua : Peratusan pengundi cina yang sangat tinggi melebihi 40% memberikan keyakinan untuk PKR menang mudah. Kebencian pengundi cina terhadap lambang dacing sudah melebihi tahap maksima!

Anwar Ibrahim tahu bahawa segala ‘wahyu’ dan sebarang ‘perintah’ darinya tidak akan mendapat tentangan dari mana mana pimpinan PKR…

Ini bukanlah kali pertama Anwar pernah desak keputusan seperti ini untuk dipersetujui. Dia pernah lakukan di Parlimen Permatang Pauh, DUN Bukit Selambau, DUN Penanti dan kini untuk sekali lagi selesaikan penyakit dalam kain PKR maka DUN Kajang menjadi pilihan….

TETAPI kerja gila untuk ‘memaksa’ satu PRK ini adalah julung julung kalinya diadakan di negeri pemerintahan PKR sebagai ketua kerajaan negeri. Berbeza dengan DUN Bukit Selambau waktu itu Kedah dibawah PAS dan DUN Penanti dibawah kerajaan DAP.

Oleh yang demikian Anwar tahu dia punyai ‘kuasa’ untuk membahagi-bahagikan ‘harta rampasan perang’ dikalangan mereka….

Allahyarham Tan Sri P Ramlee sudah melihat keadaan ini apabila diadakan adegan S Shamsuddin dengan Aziz Satar membahagikan harta dalam gua “Satu Untuk Engkau Satu Untuk Aku….”.

Maka satu “Perjanjian SULIT” pun dibuat dan termeterai sudah ‘mutual understanding’ dimana Anwar menjanjikan “Win Win Situation” untuk mereka yang terlibat dalam episod drama kali ini….

Setelah Anwar Ibrahim mengangkat sumpah sebagai Menteri Besar Selangor yang baru, beliau akan melantik bekas YB Kajang Lee Chen Cheh sebagai Setiauasa Politik MB yang baru. Rombakan EXCO akan dibuat dimana Azmin Ali akan dilantik sebagai Exco Kanan.

Tugas Exco Kanan saling tak tumpah seperti Timbalan MB… Azmin akan lebih banyak memainkan peranan mentadbir kerajaan negeri Selangor dan Anwar akan memberikan alasan beliau hendak tumpukan matlamat Menawan Putrajaya PRU 14.

Dengan ‘kuasa’ yang ada sebagai Setpol MB, tidak susah untuk Lee Chen Cheh menguruskan Pusat Khidmat Wakil Rakyat DUN Kajang. Cuma bertukar jawatan sahaja, namun tugas untuk jaga pengundi Kajang masih dilaksanakan oleh Lee Chen Cheh….

Apa yang terjadi pada nasib Khalid Ibrahim yang bukan lagi MB dan tidak pula dilantik Exco …?

Mereka bersetuju dengan keputusan untuk untuk melantik Khalid Ibrahim sebagai ‘orang yang jaga AIR Selangor’ dan mempastikan Projek Langat 2 berjalan dengan baik agar bekalan air untuk rakyat negeri paling kaya di Malaysia itu tidak akan menghadapi sebarang masalah.

Tugas tugas berkait rapat dengan ‘korporat’ ini memang sinonim dengan Khalid Ibrahim…. Sebarang "mahsyuuk" dari Projek Langat 2 akan jadi 'bahagian' Khalid!

Demikianlah jalan cerita drama arahan Anwar Ibrahim

fed up said...

Mustapha Ong,

Mana dapat fakta tu?

Yang ajak join adalah UMNO-BN. Masa itu ramai juga ahli PAS yang tak puas hati tetapi mereka telan dan ambil sikap tunggu dan lihat.

Bila PAS dah join BN, PAS tidak pula diberi hak sebagai ahli BN macam MCA, MIC dan yag lain-lain.

Apabila PAS dilarang masuk Felda, ini mengesahkan tanggapan ahli PAS yang curiga sebelumnya.

Yang Mustapha Ong nampak hanya pucuk bila DUN Kelantan pecah.

Yang akar, Mustapha Ong tak nampak.

OKJ,

Tak perlu "bertampar peha" dan "berkisar keris" bila DAKJ sinis dengan pihak PR.

Sepatutnya OKJ kini dah sedar, DAKJ memang penulisannya begitu - "call a spade, a spade".

Satu permintaan, kalau boleh. Kalau tak silap, dulu OKJ ada kata OKJ = Orang Kampung Je. Pakai lah nama lain pulak. Mana ada orang kampung cerita pasal Disneyland dan Chandelliar. Cerita pasal tabung haji, pasal harga baja adalah.

Mungkin boleh tukar kepada OKCOK = Orang Kaya Cerita Orang Kaya.

Masih Fed Up

Saji said...

Salam Dakj,

"Rafizi and other PKR leaders should stop making excuses for forcing the Kajang by-election. If they want Anwar as the new Menteri Besar of Selangor just say so. If they want to solve the party’s internal problem via a by-election, so be it. There’s no need for them to beat around the senduduk (straits rhododendron) bush."

Dalam politik Malaysia, yang padangnya tak rata dan penuh dengan hasad dengki, dendam mendendam dan paradoks, politik cakap terus terang seperti yang Dato' mahukan tak akan berlaku. Yang belaku ialah politik jahiliah atau tidak bertamadun (meminjam ungkapan dato' baru2 ini).Bahkan , selaim2 dan seberani2 TGNik Aziz pun dia hanya mampu berkias! Apapun, yang pasti politik ada tipu musliahtnya, kerana Nabi kita yang maksum pun pernah melakukannya apabila menghadapi musuh yang kuat (Drlangitbiru boleh tolong ulas)

Lihat apa yang telah terjadi kepada PM DSNajib dan UMNO apabila beliau cuba berterus terang memberikan contoh harga kangkung turun!

Lihat juga apa yang terjadi kepada gagasan 1Malaysia yang orang UMNO sendiri sangsi!

SAJI

Din Kalut said...

Din Melaka sedang menunggu skrip dari PKR pusat untuk komen.

boss din melaka said...

Anwar is a classic case of a twisted mind politikus.

A KADIR JASIN said...

Cuba fikirkan gambaran berikut:-

1. PAS boleh terus perintah Kelantan tanpa PKR. DAP tak ada kerusi di Kelantan. DAP tak perlukan PAS di Pulau Pinang, tapi perlukan PKR.

2. PAS ada satu kerusi lebih banyak daripada PKR di Selangor selepas PRU 2013 - PAS 15, PKR 14 dan DAP 15 - tapi PKR dapat jatawan MB.

3. Apa jadi kalau feksyen Azmin keluar PKR? Itulah yang Anwar sangat takutkan.

4. Katakan feksyen Azmin keluar dan berpakat dengan PAS serta BN tubuh kerajaan campuran. PAS 15 campur BN 12 jadi 27. Untuk tubuh kerajaan minoriti mereka perlukan 29 kerusi. Campur feksyen Azmin tentu lebih daripada cukup. Adun PAS dilantik MB.

5. Saya rasa senario ini tentu telah lama melanda minda seorang strategis seperti Rafizi dan saya rasa dia tahu cakap-cekap seumpama itu agak hangat selepas PRU 5 Mei lalu.

Terima kasih.

menyesal undi pkr said...

Dato

Saya amat setuju kalau azmin Pas dan Bn umno tubuh kerajaan seperti yg Dato sebutkan.... Aman satu Selangor dari gangguan anwar serta kuncu nya dan dap...
Saya berdoa ia akan terjadi

RD. said...

Sengaja saya tunggu lama sebelum beri komen bila ternampak Dato seperti tidak langsung 'membelasah' BN pada posting kali ini. Selalunya, Din Melaka adalah kalangan orang yang terawal. Nampaknya, Boss Din Melaka pula yang pertama beri komen;

"Remember that pkr election also just coming soon..."

Tapi Boss, dah lama tertangguh, saya rasa. Party politik mana pun, kalau ada krisis dalaman atau perebutan jawatan akan panggil Pemilihan Party, Persidangan Agong Luar-Biasa ataupun Pemilihan Semula Party. Pada pendapat saya, Ketua Umum PKR amat takut untuk buat Pemilihan Party anak-beranaknya lagi, selepas kekecohan yang terjadi, kali terakhir ia di adakan dulu. Kalau diadakan kali ini sudah pasti PKR and hancur bersepai atau dalam omputih, disintergrate. Itulah sebabnya beliau sanggup memperkuda dan menyusahkan seluruh rakyat Kajang dan Malaysia amnya. Nak katakan PRK Kajang membazir WANG rakyat pun saya serba-salah juga, kerana Najib, dalam lima tahun saja, membazirkan WANG rakyat RM7.2 Billion membayar penasihat dan consultant yang tak menampakkan pulangan.

Walaubagaimanpun, dalam suasana ketegangan kaum dan agama sekarang, tindakan 'pintu-belakang' dengan menyalah-guna process democracy ini amat merbahaya sekali, jika terdapat lebih banyak ceramah dan kempen politik. Peluang ini sudah pasti akan disambar oleh anasir yang ingin melihat pertembungan orang Islam dan Kristian di Malaysia untuk kepentingan mereka. Saya ambil contoh mudah…. Jika saya pembuat atau pembekal senjata perang, sudah pasti, jika dunia aman tanpa perang, senjata saya tidak terjual dengan laris. Siapakah yang akan untung jika orang Islam dan Kristian bergaduh?
Nanti akan ada pula poster, seperti di Pulau Pinang untuk menyemarakan lagi issue Allah. Di Sg.Limau pun ada yang sanggup mengantung ‘kaki’ Ustaz Azizan untuk melagakan Penyokong UMNO dan PAS dan melihat orang Melayu Islam berkelahi sesama sendiri, seperti di Negara-negara Arab. Nampaknya, dengan ketiadaan ISA, kerja Polis akan bertambah sukar.

Anwar seolah-olah tiada langsong keperhatinan dan berlaku adil terhadap kesejahteraan rakyat apabila bertindak di Kajang. Dalam party sendiri pun ada kem Azmin dan Kem Khalid. Kalau betul-betul memperjuangkan kesejahteraan Rakyat Selangor, apa perlunya ada kem yang berasingan? Sudah tentu, PKR bukan memperjuangkan nasib rakyat. Mereka hanya lebih mementingkan WANG dan Harta untuk keluarga mereka sendiri daripada rakyat.

Sebab itu, saya sentiasa katakan, walaupun BN teruk , Pakatan akan menjadi berpuloh kali lebih teruk jika diberi mereka KUASA. Lagi pun didalam BN, amalan nepotisma, boleh dikatakan tiada langsong.

RD. said...

Maafkan saya Dato, atas kesilapan ejaan.

"PKR akan hancur bersepai atau dalam omputih, disintegrate."

Unknown said...

Aslkum Dakj

1. Dakj atau sesiapa berhak menyatakan pendapat termasuk pelbagai tiori kenapa Anwar harus bertanding di DUN KAJANG.

2. Selepas PRK itu nanti bukan semua tiori yg hangat dibahas di sini betul belaka.

Jadi janganlah hingga berapi2 mengutuk Anwar. Mana tau kehadiran Anwar di DUN KAJANG memang diperlukan malah dialu alukan.

3. Yg menjengkelkan ialah ramai badut2 hamba kepada ketua2 UMNO yg dah hanyut dan di tolak rakyat tiba2
dapat kesempatan baru.

4. Perbelanjaan rasmi SPR untuk PRK KAJANG mungkin sekitar rm1jt.

Tapi dilema UMNO ialah mereka dah terbiasa murah hati tabur duit setiap kali PRK

Kawasan Melayu pun mahal. Inikan pulak kawasan CINA dan INDIA.

Inilah dilema sebenar ketua2 UMNO.

Semua mesti pakai duit. Kalau tidak jangan harap ada org nak pasang bendera.

Bukan itu saja. Macam kontrek kerajaan jugak. Semuanya iinflated kaw kaw hingga boleh mengkayakan sorang dua tapi yg tukang pasang bendera bendera cuma dapat makan free sepanjang tempoh berkempen.

5. Kpd RD .........ramai org UMNO tak boleh berpesta di Kajang dgn makan minum free kalau UMNO tak bertanding.

RD tak kesian dgn kawan2 sendiri ke.

6. Inilah peluang nak salam dan laga pipi dgn Najib dll. Najib pun memang tertunggu peluang spt ini. Utusan dan Berita pun suka sangat lapur insiden Najib turun padang .

Lihat saja laporan Najib pergi umrah dan sambut 4 anak pegawai TDC yg baru pulang dari Sweden. Satu Malaya menyampah.

Apalah beza dgn laporan Najib melawat Kemaman sewaktu banjir.

Toke kemah di Kemaman kaya kerana kemeriahan jumlah kemah hingga boleh menenggelamkan jumlah bantuan kepada mangsa banjir......contoh betapa tak ikhlasnya puak2 ni.

7. Yg ni untuk Dakj............Lupakah Dato faktor Anwar yg sangat menyakitkan hati ketua2 UMNO kerana berjaya menyatukan tiga parti dalam PR!?

Kalau pun diandaikan faksyen Azmin mau buat pasal, ADUN PAS tak mungkin berpaling tadah.

Bukankah pada malam BN Selangor tersungkur pd 2008, ada permainan kotor mrngajak ADUN PAS meninggalkan rakan PR. Tapi gagal kerana mereka masih kukuh iman dan patuh pada ketua2 PAS pusat

Jangan kata ADUN PAS. ADUN PKR pun tak bodoh hingga terjebak dgn permainan kotor pecah dan perintah ketua2 UMNO.

RD. said...

Saya membangkang dengan keras tindakan Saji pada 1:45pm yang menghina dan mecemar kemuliaan Nabi (Muhammad SAW?) dengan berkata baginda pernah melakukan tipu muslihat dalam berpolitik. Pendapat sebegini akan hanya mencemar nama baik dan emej umat Islam dan memburukan lagi.

Tolong jangan kaitkan agama atau orang agama yang ada kepentingan politik untuk menghalalkan tindakan yang tidak beretika. Perbuatan sebeginilah yang menyebabkan umat Islam berpecah-belah dan berbunuhan sesama sendiri.

azhar said...

salam dakj

kerajaan pakatan rakyat selangor tak cekap dan bermasalah.

pembangunan yang dibuat oleh kerajaan selangor sangat kurang.

elok bubar aje kerajaan pakatan ni












PENGUNDI AMPANG said...

Datuk AKJ,

1.Saya berpendapat eloklah 'posting' ini digunakan sehingga 'lunyai' oleh golongan yang sering melabel Datuk berat sebelah. Datuk bukan sahaja telah 'beri jalan' tetapi menyediakan cadangan dan penunjuk arah - PAS 15 + UMNO 12 + Kumpulan Azmin 2 (minimum) untuk membentuk kerajaan yang berMBkan wakil PAS.

2. Bagaimanapun, PAS seperti yang diketahui tersangat kuat semangat setiakawannya. Hatta, dituduh sebagai 'dikudakan' pun PAS masih berpegang kepada janji. Hatta, kelebihan satu kerusi pun mereka tetap bertahan. Mungkin inilah halangannya.....

awang batuburok said...

Salam Dato,

Politik PKR sama saje dgn politik UMNO sebab mereka berasal dari asas perjuangan yang sama iaitu mementingkan habuan wang dan kuasa.

AHLI PKR KAJANG SEJAK 1998 said...


Saya rasa agak bodoh untuk kita, sama ada sebagai ahli PKR apatah lagi pengundi untuk mengharapkan demokrasi daripada parti yang mana pemimpin ‘de facto’nya sudah tidak lagi memberi penghormatan kepada demokrasi.

Unknown said...

Aslkum Dakj

Oleh kerana RD dah banyak kali bangkit soal pemilihan jawatan dalam PRK , menurut RD dah overdue, apakata RD pusing satu Malaya buat laporan polis dan mengadu pada ROS.

Mana tau dengan secepat kilat pihak penguasa bertindak.

Adalah peluang RD bertanding nanti.

Pilih saja nak jawatan mana. Kalau nak elak keluarga Anwar rebut semua jawatan, mungkin RD boleh cadang anak dan isteri RD pun lawan Kak Wan Azizah dan Nurul Izzah.

Kalau tak sanggup atau tak boleh buat janganlah tuduh PKR parti anak beranak!

RD fikir pemilihan UMNO tahun lepas tak de kem2.

Tapi semua disorokkan. Tidak digembar gembur oleh media pencacai.

Dalam kes pemilihan parti PR sibuk betul media pencacai cari isu dan kesalahan.

Maklumlah kan boleh jadi penyebab nak deregister musuh2 UMNO tu.

Pandai. Pandai. Pandai menipu.

Dalam kes pemilihan UMNO , Ahli yg melukut di tepi gantang tak berani lapor polis. Kalau ada pun laporan, polis sibuk dgn hal lain.

ROS pulak ada masaalah pendengaran terpilih atau sda orang sibuk nak lobi jadi KSU Kementerian Dalam Negeri.


RD mungkin malu nak jawap

Sebab perlembagaan UMNO sangat tak demokratik.

Kalau dah gitu tak psyah nak tuduh PR salah guna demokrasi.

Kampong man said...

Salam Dato,

Saya tertarik dengan artikal bro Aspan bertarikh 3Jan 2014 saperti dibawah:

"Menang di Kajang pun tidak membawa DSAI ke mana-mana?"

1.pandangan ini datangnya dari ahli Melayu DAP terhadap kelicahan Anwar.Antara lain Aspan berpendapat :

a. TS Khalid yang dahulunya dilihat hebat, prudent dan bersih tiba tiba tidak pulak lagi begitu.Khalid dilihat sebagai buruk , tidak sesuai dan hampir tidak relevan sebaik sahaja Anwar di calonkan bagi DUN Kajang kerana jelas Azmin tidak mahukan Khalid berterusan menjadi MB.

Ingat bagaimana pula isu termination 20 pekerja atasan PKNS Holding atas arahan Khalid ?.

b.Anwar punyai banyak isu yang belum selesai lagi lantas apa yang Anwar lakukan sekarang lebih menonjolkan ketidakpuasan hati dalam PKR dan tempiasnya pada pakatan itu sendiri terutama dari rakan Pas yang melihat keputusan di Kajang adalah unilateral.

c.Kesimpulannya Anwar tidak akan kemana juga akhirnya walaupun tujuan utama beliau adalah bagi memegang tampuk MB Selangor juga bagi kelangsongan agenda peribadi beliau untuk menjadi PM dan menguadai Putrajaya.

3.Ramai penganalisa politik sebenarnya akui Anwar telah tidak relevan lagi apatah lagi menjadi saorang pemimpin negara.Pernah beliau berjanji untuk bersara dari politik sekira PR gagal ke Putrajaya, sebaliknya pula berlaku.

4.Saya percaya Anwar akan menang tetapi banyak mana?.Pengundi kaum Cina di kajang harus ingat rakyat majoriti Melayu akan melihat pilihan mereka.Mereka harus bersama MCA dan BN yang lebih MODERAT dan terbukti berjaya selama ini bagi masyarakat majmuk Malaysia.Saya sadikit pun tidak ragu pada polar pengundi Melayu yang rata rata ( lebih 63%) akan tetap di belakang BN dalam keaadaan apa pun.Saya yakin BN akan dapat calon yang baik (bukan Nallakarupan please) dan sesuai bagi tidak memberi laluan mudah menentang Anwar. Menarik tetapi tetap juga satu pembaziran dan buang masa sahaja.What to do Anwar will continue seeking attention now that his PKR is slowly disintegrating.Yes, disintegrating.

Tidak hairan sekira Pas akan bertanding bersendirian di PRU 14 nanti satelah mereka hanyalah 'passenger' tanpa taring dalam Pakatan Rakyat tidak saperti DAP dan PKR . Proven in Penang (no exco)and Selangor. Good luck Pas.

Terima kasih Dato.


zed-85 said...

Saudara RD,

Komen saudara,

Sebab itu, saya sentiasa katakan, walaupun BN teruk , Pakatan akan menjadi berpuloh kali lebih teruk jika diberi mereka KUASA. Lagi pun didalam BN, amalan nepotisma, boleh dikatakan tiada langsong.

Komen saya,

Nepotisma bermakna sifat atau tindakan berat sebelah (favouritism) yang memberi keutamaan kepada keluarga dalam politik, perniagaan dll.

Betul ke dalam BN tak ada nepotisma?

Orang putih kata "There is a different between what you believe and what you want to believe"

OKJ said...

Salam DAKJ

Pertamanya, saya mengucapkan berbanyak terima kasih kepada Sdr Fed Up kerana menegur saya tentang cerita lampu tu. Mungkin saya masih lagi terbawa-bawa sikap typical org kampong (riuh sekampung) bila dpt benda idaman. Itulah bezanya org kaya macam Dato’ Kadir dgn org kampong macam saya. Bukan apa, bila masuk blog org kaya-kaya ni, kenalah ikut rentak mereka sebagai menghormati tuan punya blog.

Berbalik kpd isu Selangor, saya cukup bersimpati dgn nasib berpuluh anak Melayu yg diberhentiklan kerja serta merta oleh anak syarikat kerajaan negeri Selangor. Mereka bukannya tukang sapu, tapi golongan bijak pandai Melayu Bandar yg juga bukannya orang kampong macam saya. Itulah nasib Melayu Bandar, dihalau dr bumi sendiri dgn sekelip mata dgn cara menutup mata pencarian mereka. Kalau di Penang dipanggilnya “kucing kurap”, di Selangor langsung dihalau keluar.

Itulah kerajaan PKR /PAS / DAP Selangor yg didokong sebahagian Melayu Bandar yg tak sedar diri. Diharap mereka-mereka ini yg sombong dan bongkak yg katanya mahu menghalau UMNO balik kampong, mendapat ikhtibar dari kejadian di atas atas apa yg dilakukan kerajaan Selangor kpd saudara-saudara kita. Berat mata memandang, berat lagi bahu memikul. Apakah tidak mustahil setahun dua lagi, nasib yg sama anak menimpa anda, anak isteri anda, ibu bapa anda atau saudara terdekat anda? Dimanakah pemimpin PAS Selangor? Atau memang itu je tahap PAS di Selangor ??

Akhir kata, saya berharap agar Dato’ dpt komen sedikit sebanyak tentang pemecatan mengejut sdr-sdr kita utk membuktikan Dato’ betul-betul mewakili & mengambil berat kesusahan rakyat kebanyakan. Seluruh pembaca blog Dato’ sedang memerhatikan reaksi keras Dato’. Dan juga membuktikan sangkaan “cakap tak serupa bikin” saya terhadap Dato’ salah. Sekian TQ.

pemerhati said...


kita akan menyaksikan satu rekod kadar kedatangan pengundi yang paling rendah dalam sejarah PRK di Malaysia.

Ramai pengundi atas pagar dan cina akan memboikot nya untuk mengajar anwar ibrahim who's actually in power......

manakala penyokong BN pula akan mengambil peluang ini untuk melakukan damage untuk memalukan anwar ibrahim dari segi majoriti yg menurun bagi dirinya yg konon nya amat mahsyur

merlimau9 said...

Dato,
PM Najib sibuk dgn menangani masalah rakyat...si anwar din melaka pula menambahkan masalah rakyat.
Ini juga salah urus negara...din melaka dah lantik dia buat kerja di Parlimen.. buat sajalah kerja...kritiklah dasar dasar kerajaan di Parlimen.
Agaknya kerja awnar din melaka ini telah diambil alih oleh Dato.
Dato telah memudahkan kerja anwar din melaka dgn kritik kritikan secara konsisten terhadap PM Najib.
Faktor ini pun boleh diambil kira.
sekian.

Buah Kerdas said...

Terimalah hakikat politik itu seni serba mungkin - hari ini seteru esok jadi sekutu dan sebaliknya. Tidak ada belas kasihan dalam politik, yang ada ialah membaham atau kena baham. Bodohlah ahli politik yang membiarkan dirinya dibaham atas dasar "fair play" kerana ungkapan itu tak membawa makna apa-apa kepada sesiapa ahli politik yang dah tewas. Lihat Nizar Jamaludin tetiba hilang jawatan MB nya, sampai sudah kerusi MB itu terlepas darinya. Lihat juga Dr Hassan Ali yang kini sedang cuba mengutip apa-apa saja isu yang boleh menjadikannya relevan semula, tetapi nampaknya sukar seperti menongkah arus. Kalau PRK Kajang ini memang agenda peribadi Anwar, maka itu sememangnya politik. Hari ini Anwar, esok lusa entah siapa pula.

Kini sudah terbuka peluang keemasan untuk membenamkan politik Anwar. Wahai sekalian para pembenci Anwa! Silalah mengambil peluang ini untuk mempastikan talkin politik Anwar boleh dibacakan selepas PRK nanti. Gunakanlah apa-apa saja isu dan strategi, apa saja yang telah dan yang belum dipakai sebelum ini. Pinjam punch line Anwar dulu "Sekarang bukan masa becakap, sekarang masa bekerja." Jangan berdalih lagi kerana apa juga dalih hanyalah helah anda untuk menutupi keyakinan diri anda sendiri bahawa Anwar tidak boleh dikalahkan. Siapa sangka BN boleh hilang pegangan 2/3 di Parlimen, tapi mereka dalam PR yakin dan ternyata kini BN tak lagi segagah dulu....

Unknown said...

Aslkum Dakj

Kalau dah PM mirip kangkung pihak badan pengadilan pun jenis itulah jugak.

Tentu ada tangan2 ghaib yg mengarahkan penanguhan tanpa sebab dan hingga bila , persidangan mahkamah persekutuan berkaitan kes mantan MB Selangor iaitu Khir Toyo yg bersalah rasuah berjuta2 rgt.

Din Melaka syak kes yg boleh memalukan ketua2 UMNO macam jugak kes Altantuya dan kes PKFZ dulu hanya akan disidangkan oleh mahkamah pada waktu dan situasi yg sesuai dikaca mata kerajaan.

Confirm nak elak jadi isu PRK KAJANG.

Sejujurnya Khir Toyo dah dpt clue. Boleh tidur lena lah tu.

Itulah contoh bagaimana hebatnya kebebasan sistem kehakiman bolehland.

Dan kalau kita mau ikhlas dan berfikir sejenak. Anwar yg dituduh salah guna kuasa kerana enqire siasatan polis kena hukum penjara 6 tahun merengkuk dalam penjara.


Sayugia diingat tiada satu sen wang rakyat pun di ambil Anwar dalam kes ini.

Dan atas alasan apa pula mahkamah cuma kenakan hukuman penjara 12 bulan saja kepada Khir Toyo terhadap kesalahan rasuah berjuta rgt.

Kalau ada pelajar undang2 bertanya pensyarah mereka tentang anomali yg ketara ini, tentulah terkial2 penyarah berkenaan nak menjawap soalan.

Sebab kalau terlajak mulut, pensyarah berkenaan akan menerima nasib di buang oleh UIA macam nasib AZIZ BARI.

Tapi bagi yg tak bermaruah , ada mereka kisah?

Tak gitu RD, OKJ dan kg man ?

RD. said...

Merapu sungguh hang ni, Din Melaka.
Aku tak setuju dengan amalan Nepotisma, hang cabar pulak aku bawa anak-bini bertanding dalam Pemilihan Party PKR. Suruh aku report ROS, apa bala. Nanti tuduh ROS, baruah UMNO pula.

Macam DAP. Ahli mereka sendiri yang buat report ada penipuan dalam CEC, ROS pula dituduh baruah UMNO.

Saya setuju pendapat Aspan Alias. (Terima Kasih Kg.Man)PKR dah nak disintegrate, macam Semangat 46. Tiada siapa yang jujur akan masuk PKR selepas ini. Ahli politik yang melompat masuk PKR akan dipandang serong oleh masyarakat. Ramai yang dah keluar party dan sekarang menentang Anwar. (Cuba kira, dah berapa ramai Pemimpin Pengasas yang terkenal, keluar setakat hari ini.

Anwar juga tiada sifat mengenang budi. Contohnya, Ansari Abdullah di Sabah. Seorang yang sangat setia kepada PKR selama 14 tahun dan pernah 2 kali jatuh ke laut ketika berkempen, diketepikan. Diganti pula sebagai calon, 2 tokoh BN yang berpaling tadah. Patut ramai ahli PKR Sabah keluar party.
Bila orang lompat keluar PKR, masuk BN, dituduh pula BN bayar berjuta-juta. Tapi bila tokoh BN lompat masuk PKR, tak ada pula dengar, siapa-siapa bayar? Pelik.

Sekarang, yang kecoh dan berebut untuk kekal atau mahu jadi MB di Selangor pun, semuanya bekas ahli UMNO yang berpaling-tadah. Ketua Umum pun dipecat. Tak payah sebut lah, pasai apa. Buat malu saja. Sekarang senjata dah makan tuan.

Harap Din Melaka dapat ingat kembali peristiwa September 16. Siapa yang mulakan dulu 'lompat-melompat' party. Siapa yang kata, "Anwar tak layak jadi Pemimpin Pakatan" ?

zed-85 said...

Dato’

Maaf ralat penggunaan bahasa komen sebelumnya, “There is a difference between what we believe and what we want to believe”

Saya bersimpati dengan nasib 30 pekerja PKNS yang telah ditamatkan kontrak.

Seingat saya, Syarikat subsidiary Renong dahulu yang dibawah Tan Sri Halim Saad ada menamatkan pekerja ekskutif tinggi, bukan seorang tetapi beberapa orang dan diberikan notis yang tidak lama.

Kalau seingat saya , atas arahan Tan Sri Halim Saad sendiri.

Eksekutif-eksekutif yang diberhentikan telah membawa perkara ini ke Mahkamah Perushaan (Industrial Court) dan telah mendapat pengadilan (menang) dan menerima pampasan yang dimohonkan.

30 pekerja PKNS yang terlibat boleh membawa nasib mereka ke Mahkamah Perusahaan untuk mendapat keadilan.

Adalah perkara yang agak biasa kita dengar perkerja ditamatkan kontrak. Namun saya berharap mereka akan dapat pekerjaan yang baru atau mendapat keadilan yang setimpal.

Timbangtara said...

Salam Tok Kadir..

Minta maaf Tok.. kalau komen saya semalam (6 feb 2014 jam 10 pm) tidak sesuai untuk Datuk siarka di blog ni..

Pun begitu mengenai feksyen Azmin kalau ditakdirkan berlaku.. perdamaian antara Umno dan PAS menjadi kenyataan.. bagamana nasib PAS nanti pada PRU 14.. memandangkan akan berlaku pertembungan kerusi antara kedua-dua parti tersebut..

Bolehkah PAS mengekalkan kerusi yang dimiliki sekarang..

pada pendapat saya susah..

Terima kasih..

Pengundi Kajang said...

saudara din melaka

jangan lah saudara menganggap pembaca lain ada lah kurang bijak seperti mana anda.

samurai melayu said...

SALAM KASIH DAN SAYANG
DAKJ
Izinkan,

Sdr OKJ antara lain berkata,
...Berbalik kpd isu Selangor, saya cukup bersimpati dgn nasib berpuluh anak Melayu yg diberhentiklan kerja serta merta oleh anak syarikat kerajaan negeri Selangor. Mereka bukannya tukang sapu, tapi golongan bijak pandai Melayu Bandar yg juga bukannya orang kampong macam saya. Itulah nasib Melayu Bandar...

Sdr. OKJ,

Sememangnya syarikat (PHSB) berhak menamatkan khidmat 20 pegawai kontrak dengan serta merta seperti yang dipersetujui dalam surat perjanjian kontrak kerana tindakan tersebut dikatakan akan menjimatkan bayaran gaji sebanyak RM7.0 juta setahun.. ???


Betul kata Sdrku yang pegawai2 tersebut adalah cerdik pandai dan PHSB telah bersusah payah mendapatkan khidmat 'Head hunters' mencari cerdik pandai melayu itu. (khidmat Head hunters bukan nya percuma)

Malam tadi(malam jumaat) kami telah mengerjakan solat (berjemaah) maghrib dan Isyak dan disusuri dgn solat hajat. Diantara yang hadhir adalah mereka yang teraniaya.

Doa kami bukanlah memohon diturunkan musibah keatas orang yang mentup pintu rezeki mereka tetapi memohon pertunjuk kejalan yang benar dan dilimpahi dengan Sinaran Zat Kasih dan Sayang Allah Swt keatas diri dan keluarga kami serta umat Muhammad Rasulullah keseluruhan nya.

Yang memilukan hati kami adalah bila antara yang teraniaya (wanita) berkata ' Apakah dosa saya dilayan seperti ini. Sekurang2nya benarkanlah saya berkhidmat hingga tamat tempoh, bukan lama pun hanya setahun saja lagi. Ini tidak, dia marah dengan orang lain, kita pula dijadikan scapegoat. MB jenis apa tu? Dia tak fikir ke kita ada keluarga.'

Melihat airmatanya mengalir, hiba hati kami.Hanya yang mampu kami nasihati agar beliau banyak bersabar kerana sabar itu adalah separuh daripada Iman seorang hamba Allah..

'Gajah sama gajah bergaduh, pelanduk jadi mangsa'


ALFATIHAH, AAMIIN
Ps.Terkilan rasanya apabila pendekatan manusiawi langsung tak dipertimbangkan.
Marahkan kelambu, nyamuk dibakar. Dah nyanyuk kot?

Unknown said...

Aslkum Dakj

1. PRK seharusnya jadi medan penentuan samada rakyat Selangor masih bersama PR atau mau menyerahkan tengkuk pafa penyamun UBN.

2. Tertakluk samada SPR menjadi pengadil yg berwibawa atau tidak dan media serta aparatus kerajaan pusat disalah guna oleh UBN atau tidak, maka jika Anwar kalah maka adalah lebih bermaruah jika MB mengambil langkah membubar DUN Selangor untuk memulangkan semula mandat kepada rakyat.

3. Akan tetapi sekiranya UBN kalah maka lebih baik Najib bubarkan Parlimen dan mendapatkan mandat baru.

Mana tau dengan bantuan SPR dan pengundi inoort UBN bokeh dapat balik najoriti 2/3.

Lagi pun sejakNajib kurang subsidi, rakyat semakin sayang pada kerajaan.

Tak percaya, tanyalah OKJ, KG MAN, RD dan yg sekawan.

Kampong man said...

Salam Dato,

1.Tragedi pemecatan beramai ramai pekerja atasan PKNS Holding adalah satu yang amat sukar diterima.Adakah ini satu rancangan rapi sebagai alasan bagi bertujuan akhirnya menyingkirkan Khalid sebagai MB ?. (Blog The Unspinners ada menunjukan video 'unfair dismissal ' ini).Kenapa ini berlaku sekarang sedangkan mereka ini adalah yang terpilih bagi menguruskan PKNS Holding yang perolehi keuntungan besarsetiap tahun. Diharapkan justice will prevail kerana pada saya ini adalah satu penganiayaan.Bukankah baik sekira dapat kita asingkan isu politik masaalah dalaman PKR diasingkan dengan isu korporat PKNS tempat mereka mencari rezeki halal bagi keluarga mereka ?.Politik oh politik !!.

Hopefully, they will be reinstated.I have many employees in my set up and I have NEVER terminated them this way without valid reasons.Employees are assets to an organisation.No?.

2.Saya harap Pas dapat mencalonkan wakil mereka sebagai MB Selangor sekira Khalid terpaksa berundur.Kenapa tidak mungkin ?. Sekira jawa Dr gigi Khir Toyo pernah menerajui Selangor sebagai MB Selangor wakil Pas juga berkemampuan jika Pas punyai 'Political will' untuk memerintah secara adil.Pas should go for it.

3.Isu masaalah dalaman PKR telah mula dapat dilihat rakyat.Tidak hairanlah PKR masih tidak lagi dapat mengadakan pemilihan parti saperti parti lain .Persoalan nya kenapa tidak dan belum lagi ?.

Tidak hairan juga ramai pemimpin pemimpin PKR saperti Chandra Muzaffar , Ezam dan berpuluh puluh pemimpun atasan PKR telah lama meninggalkan PKR.Kerana apa?.

Ya, PKR hanyalah untuk perjuangan Anwar yang belum selesai pada saya .What is next then ?.Sungguh menghiburkan (Pinjam kata Pengundi Ampang , orang esse dokek kampong den di Linggi/Lubuk Cina) ) Walkahuuallam.

Yangretibase said...

Assalamualaikum,

Alhamdulillah. Inilah buat kali pertama dalam sejarah, saya bersetuju dengan kenyataan OKJ bahawa rakyat Malaysia tidaklah bodoh macam lembu, kecuali beberapa orang.

Biarlah saya tolong sampaikan mesej OKJ kepada Rafizi bahawa ketua bagi beberapa orang rakyat Malaysia yang bodoh seperti lembu itu ialah OKJ sendiri.

Tolong maafkan saya, OKJ. Saya hanya menyokong kenyataan anda.

Wassalam.

Unknown said...

Aslkum Dakj

1. Agaknya NGO ISLAM jenis apa yg sanggup guna darah ayam dan calit atas kain rentang gambar pemimpin DAP dan PKR?

2. Kalau betul mereka2 ni wakil NGO Islam, memang memalukan.

Mereka seharusnya tak mudah emo dan tak ganas.

Bagaimana mereka mau bukan Islam hormat Islam kalau itulah petangai buruk yg mereka pamirkan.

3. Lebih sesuai mereka pakai nama lain seperti NGO INDIVIDU BERNAMA ISLAM.

Sebab nama tu tak memalitkan nama baik org Islam kesrluruhannya.

Atau boleh jugak pilih nama NGO MELAYU KAWAN UMNO.

Nama yg lebih glamour dan lebih ada teloq ketana tak perlu berselindung disebalik nama Islam tapi perangai tak cerminkan nilai keIslaman yg terpuji.

4. Kita nak lihat, apa pihak berkuasa akan buat apabila ada samseng tawar rm500 kepada sesiapa yg tampar muka Teresa Kok.

bekas penyelaras Laskar Siber said...


semakin dekat PRK Kajang maka semakin lebar lah senyuman laskar siber Anwar..

kami ada senarai mereka-mereka yang dibayar RM3,000 sebulan oleh pihak PKR yang dibayar oleh Selangor State bawah PKOM Penyelaras Komunikasi.

Laskar prebet seperti din melaka di bayar RM500 sebulan dan RM1.50 satu posting dengan maksima 3 komen sehari. Kawan-kawan nya dapat RM3 ribu tetap sebulan.

Lebuh banyak PRK atau isu anwar lagi untung lah mereka walaupun komen merapu tiada fakta.

yang penting kerja mereka sebagai batu api dalam blog orang lain agar momentum anwar ibrahim tidak semakin merudum,

zacksnake@ringgo said...

Salam DAKJ yg dihormati,

dalam pengamatan saya yg terlihat dan terhidang mengikut kronologi adalah seperti berikut:

1. seusai PRU 13, kerajaan memulakan dengan kenaikan harga.
2. rakyat tertekan
3. demo demi demo berlaku
4. kerajaan gelabah(PM merapu kangkung)
5. kalimah Allah datang
6. kangkung jadi perkauman
7. dan kini PRK kajang.

haha.. politik tak cerdik hasil dari tindakan tak cerdik maka hasilnya... lu fikir la sendiri...

wankamarul701 said...

Hasil dakwah PAS telah berkesan apabila pemimpin DAP LKS mempertikaikan ayat-ayat al-Quran. Syabas kepada PAS...

Unknown said...

Aslkum Dakj

1. Saya suka cara Khalid Ibrahim tadbir PKNS. PKNS tu bukan Khalid atau PR yg punya.

2. Kalau Khalid nak kejar glamour tentu dia sambung lagi pekerja kontrek anak syarikat tu.

3. Apatah lagi pada musim demam PRK KAJANG ni. Jalan selamat ialah sambung je kontrek mereka sebulan dua lagi. Senang kan!

4. Ada pembahas tak boleh beza antara simpati dgn yg hak. Semua orang yg waras tentu simpati dgn nasib 23 pekerja PKNS yg tak disambung kontrek tu.

Tapi dalam kita sibuk simpati jangan pulak hingga tak reti bahasa.

Namanya pun kontrek.

Kalau mereka diberhenti kerana mereka diketahwi sabotaj PR atau sokong UMNO itu mungkin boleh didebatkan.

Bila wartawan Utusan dibuang kerja kerana tegak kebenaran kg man dan RD membisu je.

Baru2 bila pilot TUDM dihadap kemahkamah tentera semata2 kerana pertikai dakwat SPR yg tak kekal, pencacai UMNO semua diam membisu

Terserlah sangat sifat pura mereka.

Daripada asyik komplain, apakata OKJ mohon pd Dato Sri Presiden agar serap semua pekerja berkenaan dalam syarikat kroni.

Pastikan cepat sebelum PRK KAJANG.

azman said...

Assalamualaikum pak Kadir..

Saya naik muak dengan ulasan yang berbentuk sehala, saya sememngnya penyokong totok UMNO/BN.

Dengan semuanya ulasan yang tidak berkualiti sepatutnya pak Kadir sedar bahawa pak Kadir telah menjadi perantara kepada musang berbulu ayam..wallahualam.

Semua yang kerajaan buat dicemuh, tapi dalam masa yang sama itu jugalah manusia yang menikmati segala yang kerajaan UMNO/BN buat.

Gegar said...

Well said Bekas Penyelaras Laskar Siber... 2x5 lah tu dengan laskar siber BN/Umno!

Unknown said...

Aslkum Dakj

Pengistiharan PRK KAJANG telah diikuti oleh penanguhan keputusan rayuan mantan MB Selangor iaitu Khir Toyo di mahkamah persekutuan.

Saya rasa Khir dah boleh tidur lena.

Betullah kata org tua2......Senang kalau jadi org kaya.

Din Kalut said...

Kesian pada Din Melaka.Komen dia semakin merapu macam ada tekanan perasaan.

Timbangtara said...

Salam Tok Kadir..

Masaalah pemberhentian kerja memang perkara yang menyedihkan.. hilang mata pencarian.. hilang rasa keyakinan diri.. berat mata memandang berat lagi bahu memikul..

Sebenarnya pemberhentian kerja terutamanya pekerja kontrak bukan setakat berlaku di PKNS sahaja.. ia menjadi kebiasaan disyarikat swasta.. cuma bila PKNS terletak dinegeri Selangor ia manjadi isu panas..

Kita tentu pernah mendengar bantahan ceupacs mengenai pemberhentian kerja sebahagian pekerja kontrak diJabatan Perkhimatan Awam Malaysia satu ketika dulu..

Kata seorang kawan, sedih melihat seorang kerani kontrak perempuan yang sudah bekerja hampir 20 diJPA menangis mengenangkan nasib yang bakal dihadapi oleh anak-anaknya..

Sayangnya orang melayu banyak menjadi pekerja dari menjadi tauke..

Berbalik pada Kajang.. Kata Mat Sabu bila ada PRK pengundi akan dapat durian runtuh.. selamat mengundi pengundi Kajang..

Terima kasih..






peon pkns said...

din melaka kerja di pkns holding ke ?

jangan lah jadi lebih sudu dari kuah seperti anwar ibrahim

even semalam azmin sekali lagi menyelar khalid secara terang tentang niat berdasar kan politik punca 23 orang itu dengan zalim nya di berhenti kan dengan notis 24 jam walaupun kontrak masih berjalan...dan bukan atas sebab polisi kerja.

ternyata pkr selama ini hidup mereka lebih penting kan berpolitik tak kira dengan orang luar ataupun sesama sendiri dari matlamat untuk membantu rakyat.

just say so bahawa pkr semakin parah berpecah belah akibat pergaduhan antara kumpulan azmin dan kak wan / nurul izzah dan anwar gagal menangani nya

Tahi di sorok baunya keluar juga.

RD. said...

Din Melaka.

Janganlah you buat-buat tak faham kenapa Khalid pecat 23 orang di PKNS.

Persengketaan antara Khalid dan Azmin sudah lama menjadi pengetahuan umum. Janganlah memperbodoh diri sendiri di ruangan komen Dato A.Kadir ini.

Khalid dan Azmin ada puak dan kroni masing-masing. Sebagai MB, sudah tentu feksyen Khalid lebih mendapat habuan-habuan kontrak dan peluang 'buat duit'.
Mula-mula, Azmin di pecat dari PKNS. Lepas tu 23 orang pula di pecat oleh Khalid. Sudah tentu 23 orang ini adalah dari feksyen Azmin.
Yang jelas, ahli politik sangat bijak mempergunakan rakyat untuk kepentingan peribadi dan kroni mereka saja.

Sekarang Ketua Umum PRK memperguna atau memperkudakan rakyat di Kajang untuk kepentingan peribadi, iaitu menjadi MB untuk meredakan perebutan jawatan dalam Party anak-beranaknya. (Khalid dan Azmin berebut jawatan MB, yang akan dapat Anwar) Jelas, PKR hanya mempergunakan RAKYAT untuk 'perut buncit' mereka. Party Keadilan Rakyat, konon. Nama party pun sudah mempergunakan rakyat.

Saya ulangi, Semua Party Politik lain dalam dunia ini, kalau ada masalah dalaman atau perebutan kuasa, mereka akan panggil, Pemilihan Semula Party, Perhimpunan Agong Luarbiasa ataupun Persidangan Tergempar, tapi Party anak-beranak ini memilihan untuk memperguna atau memperkudakan rakyat melalui 'pintu-belakang'. Tepat sekali gelaran yang diberi oleh Mat Sabu, di Parliament,1997.

RD. said...

Nampaknya Din Melaka masih tidak mahu faham kenapa Anwar dijatuhi hukuman penjara 9 tahun.

Walaupun penat, saya sanggup mengulangi kebenaran ini, walaupun beribu kali demi menyelamatkan agama dan Negara dari malapertaka.

Pada tahun 1997, Ummi Hafilda Ali (Adik kepada Azmin Ali) telah menulis surat kepada Dr.M, bahawa Timbalan beliau seorang pel*** dan mempunyai hubungan sulit dengan Shamsidar, kakak iparnya. Kerana Anwar berwatakan warak dan berasal dari ABIM, mati-matian Dr.M tidak percaya. Oleh itu Ummi Hafilda Ali membawa surat itu berjumpa dan bercerita pula kepada Karpal Singh dan Mat Sabu.

Nota: Pembangkang amat gembira bila dapat peluang memburukan nama TPM ketika itu. Tidak terlintas di fikiran mereka, Anwar akan menjadi Ketua Pembangkang, satu hari nanti.

Malah Karpal Singh telah menuduh Anwar seorang Pel*** di Parliament ketika itu. Mat Sabu pula, mengelarnya Al-Ju****.

Pada 1998, apabila Anwar sudah mempamirkan ketamakan untuk menyingkir Dr.M dari jawatan PM dan kebetulan ketika itu, Negara mengalami Kris Ekonomi, (diserang oleh penyanggak matawang asing), Ummi Hafilda sekali lagi menghantar surat itu kepada Dr.M.

Anwar mengelabah kerana ketika itu, hubungannya dengan Dr.M telah renggang. Sebagai TPM, Anwar telah mengarah Polis untuk menangkap Ummi Hafilda dan Dr.Christina(sudah meninggal), dilayan seperti penjenayah merbahaya dan dibawa ke Balai polis. Ummi telah dipaksa untuk menarik-balik surat itu dan meminta maaf.

Selama ini Rakyat tidak tahu hakikat ini. Yang rakyat tahu, Anwar telah di lepaskan dari penjara oleh Pak Lah selepasa 5 tahun, dan secara tidak-langsung memburukan kredibiliti Dr.M. Pasal itu rakyat berperasangka bahawa Anwar di aniayai melalui konspirasi politik.

Dan atas dasar 'bekas banduan salah-guna kuasa' inilah kerajaan Jepun tidak benarkan Anwar masuk Negara mereka.

Bayangkan apa akan terjadi kepada demokrasi di Malaysia, apabila seorang yang terbukti pernah menyalah-guna kuasa Polis, mendapat KUASA sebagai PM!
Sekarang inipun Anwar masih dengan tabiat lamanya dengan menyalah-guna pula process democracy di Kajang untuk mencapai cita-cita politiknya.

Anonymous said...

Is it true that you are going to promote muhyiddin yassin as the next PM? Oh dear Kadir

http://tukartiub.blogspot.com/2014/02/rosmah-gagal-jadi-pm.html

zed-85 said...

Saudara RD,

Nelson Mandela pernah didakwa dan dibukti bersalah atas kesalahan sabotaj dan menjatuhkan kerajaan secara ganas (violet).

Mandela sangat terkenal kerana hidup sebagai banduan selama 27 tahun sebelum menjadi Presiden South Afrika.

Nelson Mandela masuk penjara lebih lama, 27 tahun berbanding dengan Anwar 6 tahun.

Ribuan orang dan pemimpin dari seluruh dunia datang hadiri pengkebumian beliau tahun lepas.

Berkenaan dengan tuduhan rasuah kepada DSAI, kalau tidak salah saya, tidak satu sen pun yang terlibat.

Unknown said...

Aslkum Dakj

1. sdr RD sangat layak saya gelar burung kakak tua. Beliau tak jemu2 ulang skrip utusan dan tv 3 tentang kes salah guna kuasa kes penganiayaan politik keatas Anwar sehingga orang baik merengkuk dalam penjara..

Oleh kerana mahkamah rakyat tidak boleh diperbodoh oleh kerajaan zalim maka lebih 51% pengundi sokong PR yg diterajui Anwar.

Burung kakak tua IQ nya sangat minima. Mungkin dikalangan burung pun bukan taraf 10A.

2. Memang benar pada peringkat awal Anwar dibuang dari UMNO oleh sipengecut yg tak berani dicabar oleh Anwar dalam pertandingan presiden UMNO memang ada org PAS dan DAP yg mengatakan padan muka Anwar, siapa suruh berkawan dgn lanunUMNO? Sekarang rasakan penangan mereka TPM pun boleh kena penumbuk.

Akan tetapi selepas org spt Nik Aziz, Hadi Awang dan ketua2 DAP tahu kedudukan sebenar bahawa Anwar dibuang kerana perjuang kebenaran rakyat maka dengan cepat Anwar dapat di terima. Bukan setakat itu malah diterima sebagai ketua dalam perjuangan rakyat menentang lanun UMNO.

Lanun UMNO tak sangka PKR boleh bertahan. Malahan kini semakin kuat berkembang. Sorry RD , PRK BUKAN SEMANGAT 46. DAN ANWAR BUKAN KU LI.

Burung kakak tua hanya boleh ajuk tapi mana boleh fikir macam org PR dan majoriti rakyat.

3. Kalau ada perbezaan pendapat dalam PR atau PKR itulah yg dimanupulasi oleh penyamun sebagai perpecahan dan langsung diajuk oleh burung kakak tua.Dia siapa nak perintah org lain buat AGM ATAU EGM.

PERASAN BETUL.

4. Pertanyaan kpd RD dan kawan2nya.
Bila sdr2 membisu dalam salahguna kuasa dan rasuah pemimoin UMNO dan BN, yg bukan diada2kan , sdr2 sebenarnya sangat hipokrit.

Saya harap sdr2 sempat bertaubat.

PENGUNDI AMPANG said...

Datuk AKJ,

1. Siapa pun DSAI dari penilaian seseorang, satu 'trade mark' yang tidak dapat dinafikan mengenai beliau/dia (pembaca boleh memilih sendiri samada memanggilnya 'beliau' atau 'dia') ialah 'ketahanan' beliau/dia. Asaklah, tuduhlah dan buatlah apa sahaja kepada beliau/dia, beliau/dia tidak terkesan sedikit pun.Dalam kamus kehidupan beliau/dia, seolah-olah tidak ada ungkapan mengaku kalah atau undur.

2. Beliau/dia seperti berseorangan dalam berhadapan dengan segala 'serangan'. Segala mengenai beliau/dia akan dihidupkan semula umpama ' Membangkitkan Batang Terendam' pada sepanjang masa terutamanya ketika PRU/PRK.

3. Tidak dinafikan bahawa sebagai manusia beliau/dia mungkin penat. ' Penyerang' beliau/dia yang juga manusia tentu penat. Cuma, mereka tidak menunjukkan kepenatan masing-masing.

4. Orang biasa yang tidak berapa tegar dalam menghayati politik ingin melihat samada undi yang beliau/dia perolehi di PRK Kajang bertambah atau sebaliknya. Juga samada segala 'serangan' termasuk ' Membangkitkan Batang Terendam' berbaloi atau sebaliknya.

5. Atau, seperti dalam PRU/PRK yang lalu, lawan DSAI dalam konteks PRK Kajang seumpama 'Anjing Menyalak Di Ekor Gajah' sahaja.

Sama-samalah kita tunggu keputusun PRK Kajang.

RD. said...

Saudara/i Zed-85.

Nelson Mandela tak pernah menyalah-guna kuasa yang diberi kepadanya (kalau pun ada), tapi Anwar menyalah-guna kuasa polis semasa jadi TPM.

din kolot said...

Akhir nya din melaka terpaksa membawa masuk team laskar siber anwar bagi membantu hujahnya di blog Tok Kadir.
Ternyata hujah din melaka selama ini seperti melukut di tepi gantang.

RD. said...

Saudara Zed dan Din Melaka.
Maafkan saya kerana terburu-buru menjawab Zed-85, tadi.

Amatlah dangkal sekali, menyamakan Nelson Mandela, seorang yang berjuang menentang regime apartheid di Africa Selatan dengan Anwar Ibrahim. Nelson tidak pernah memegang apa-apa jawatan dalam kerajaan Apartheid yang kesemuanya terdiri dari MatSalleh, sebelum dipenjarakan 25 tahun. Tetapi Anwar berasal dari BN dan UMNO yang dituduh Din Melaka ‘rasuah dan menyalah-guna WANG rakyat’ untuk kepentingan diri sendiri, keluarga dan kroni. Adakah Din Melaka dan Zed-85 mahu rakyat percaya bahawa rasuah dalam UMNO atau pun BN, hanya bermula 1998, setelah Anwar dipecat sebagai TPM dan sebab itu beliau tidak perlu berbuat apa-apa untuk memperbaiki keadaan sejak masuk UMNO, 1982?

Saya pun tidak pernah menafikan BN bersih dari rasuah dan penyelewengan wang Rakyat. Saya pun sudah tawar-hati dengan UMNO, sejak Pak Lah berkuasa, dan betambah meluat selepas PAU lepas. Sehingga seorang yang di boo dan dilaung ‘rasuah, rasuah’ oleh perwakilan di PWTC 2009, boleh di pilih semula sebagai Ketua Pemuda, 2013. ‘Memalit garam pada luka’, orang yang pernah di tuduh 'rasuah' ini, dilantik pula sebagai Menteri.

Oleh yang demikian, jika Din Melaka tuduh BN Rasuah, lidah saya jadi kelu dan tidak boleh berkata apa. Tetapi jika Din Melaka dan Zed-85 kata, Anwar yang berasal dari UMNO, bersih dan ‘satu sen’ pun, tidak pernah songlap wang Rakyat, saya menjadi amat hairan dan pelik. Masakan beliau mampu beli rumah yang berjuta ringgit, ada body-guard, ada banyak kereta mewah dan boleh keluar negara dan menginap di hotel mewah, berpuloh kali setahun tanpa pekerjaan tetap dari 1999 ~ 2008.

Walaupun kemewahan Anwar mencurigakan, saya tidak pernah sekali pun mendakwa beliau perasuah ataupun pernah dihadapkan ke Mahkamah atas tuduhan rasuah. Mungkin Kg.Man ada berkata demikian. Saya hanya berkata bahawa Anwar telah terbukti bersalah dan dipenjarakan 9 tahun atas kesalahan menyalah-gunakan kedudukan dan authority sebagai TPM, mengarah polis untuk menangkap dan menganiayai Ummi Hafilda Ali yang menulis surat, mendakwa beliau ada hubungan sulit dengan kakak iparnya, iaitu isteri Azmin Ali. Dalam surat itu juga, Ummi juga mendakwa Anwar seorang Pel***. Nalakarupan juga mendakwa Anwar begitu dalam akhbar dan TV3. Mengapa Anwar tidak mendakwa mereka? Mungkin ada baiknya Nalakarupan menjadi calon melawan Anwar di Kajang. Nalla pernah menjadi ‘orang kuat’ Magnum-Ekor 4 digit dan adalah rakan baik Anwar semasa dalam UMNO dan TPM dahulu.

Jika benar jasa Anwar sehebat Nelson Mandela yang “Ribuan orang dan pemimpin dari seluruh dunia datang hadiri pengkebumian beliau tahun lepas”, kita tunggu dan lihat jika Anwar akan menerima penghormatan sedemikian apabila beliau ‘beralih kehidupan’ satu hari nanti. Kita yang jauh lebih muda, sudah tentu akan dapat mengetahui samada Anwar akan di julang ataupun diketawa dan dijadikan bahan sindiran, bila tiba masanya nanti.
Saya dah nak tergelak dah ni. Biar saya ketawa dahulu….sekian.

RD. said...

Looes74.

Please do not waste your time, providing us with URL of tukartiub. Nobody would want to read misguided ranting of a scumbag like him. Go and post filthy URL in Din Merican's blog, of which I'm no longer welcome and barred. Tukartiub and Anwar, during their young student days, was the agitators that lied about that hunger stricken boy in Baling, 1974. Tukattuib banished himself in the UK and was only allowed to return when Anwar was TPM.
Birds of the same feathers, flock together, they say.

Din Kalut said...

Din Melaka kelentong lagi.Bila Anwar jadi Pengerusi PR.PR sebenarnya tanpa Pengerusi.

Kampong man said...

Salam pembahas,

1.Masih terdapat penyokong Sdra Anwar Ibrahim merasakan beliau tidak bersalah dalam isu CORRUPTION dengan hujah dan fakta yang salah .Saya cadangkan goggle sahaja "Anwar and Corruption" dan cubalah membuat analisa sendiri.Apa kah susah sangat menghormati keputusan Mahkamah?.

2.Ada juga percubaan menyamakan Anwar dan Nelson Mandela.Perjuangan Mandela adalah perjuangan menentang dasar APARTHEID yang memisahkan penduduk Afrika Selatan atas rupa kulit dan bangsa ,'A racial Segregation' dari tahun 1948 hingga ke 1994.Apartheid berjaya ditumbangkan.

3.Perjuangan Anwar pastinya tidak sama dan lebih kepada pencapaian peribadi beliau sendiri bagi memegang KUASA dan terbukti Anwar telah didapati menyalahgunakan kuasa sebagai TPM dan terlibat dengan CORRUPTION yang melibatkan wang.Anwar terlepas dari keputusan mahkamah dan didapati tidak bersakah dalam isu 'Songsang' atas alasan teknikal (On technicsl ground).

Yes, he is innocent until proven guilty and it has to be beyound REASONABLE doubt.He has more cases pending.

Maaf, harap maklum.

Unknown said...

Aslkum Dakj

Zahid Hamidi dah buat perintah secara tak langsung pada polis bahawa bukan suatu kesalahan jenayah bila NGO MENGAKU ISLAM TAWAR HADIAH UNTUK TAMPAR AHLI PARLIMEN PR .

Adakah ini bermakna rakyat jugak dibenar menawar hadiah menampar mana2 ADUN dan AP UBN?

Malangnya yg ni menteri dalam negeri bernama Zahid Hamidi tak sebut.

Oleh yg demikian rakyat yg ada angan2 nak tampar ADUN DAN AP UMNO atau PBB jangan cari pasal.

Diboleh land undang2 yg diajar oleh ketua2 UMNO kepada penguatkuasa undang2 ada 2. Satu untuk rakyat marhaen termasuk yg perasan sangat penyokong UMNO spt RD.

Satu undang2 lagi untuk yg tak friendly malah menentang ketua2 UMNO.

Contoh terbaik ialah kes sodomi 2. Mahkamah diberitau sodomi tu atas dasar konon suka sama suka.

TAPI ORANG TAK DAPAT SPM 1A PUN AKAN TANYA KALAU DAH BETUL SUKA SAMA SUKA KENAPA ANWAR SORANG DIBICARAKAN?

Nasib baik 46% ( termasuk pengundi pos dan hantu ) pengundi terutama Melayu masih dapat diperbodoh termasuk lulusan Edinburg

InshaAllah Melayu Kajang lebih cerdik..

RD. said...

Maafkan saya Dato AKadir.

Oleh kerana Din Melaka mengelar saya 'burung kakak tua' yang suka ulang-ulang berita di TV3, saya mahu tanya Din Melaka dan mereka yang mengatakan Pakatan lebih baik dari BN.
Soalan saya;

Pada 1997, ketika Anwar menjadi TPM, Karpal Singh telah menuduhnya Pel*** di Parliament. Mat Sabu pula, mengelarnya Al-Ju****.

Kamu semua percayakah, ketika itu ataupun kamu masih budak kecil?

OKJ said...

Salam DAKJ

Akhirnya, Tan Sri Abu Taib Mahmud bersara daripada KM Sarawak. Bagi sayalah, beliau adalah contoh pemimpin Melayu yg amat berkuasa, dpt menyatu padukan semua dayak laut dan dayak darat di Sarawak hanya dgn diplomasi iaitu tarafnya lebih berkuasa dari James Brooke (yg berkuasa dgn penindasan dan pertumpahan darah). Jadinya, saya amat setuju jika beliau dilantik sebagai Yang Dipertua Sarawak.

Keduanya, saya amat mengalu-alukan jika benar P. Waythamoorthy hendak meletakkan jawatan sebagai Timb Menteri di Jabatan Perdana Menteri. Sebabnya, saya pun tak tahu apakah sumbangan beliau setakat ini kecuali kontroversi. Eloklah tempatnya digantikan dgn pemimpin wanita MIC. Bukan apa, saya pernah diberi bendera BN oleh wanita MIC, gigih berkempen utk menangkan BN sebelum PRU 13 di tengah kesibukan Bangsar & ditengah-tengah panas terik. Mereka melakukan sbg amanah tanpa meminta apa-apa balasan. syabas wanita MIC.

Ketiganya, saya rasa cukup terharu dgn kisah yg diceritakan oleh Sdr Sangmurai Melayu yg menusuk kalbu. Tapi, Dato’ masih lagi tak memberi apa-apa input. Tak apalah Dato’. Lagipun blog ini Dato’ Kadir yg punya . Ikut sukalah samada dia nak hentam kerajaan sampai ke lubang cacing ke atau puji melangit bravo bravo bravo tiga kali ke PKR & DAP. Sekurang-kurangnya beliau tak komen tentang PAS yg clueless. Saya tak akan tegur lagi dah lepas ini. Biarlah silent majority Melayu yg membantu UMNO pd PRU 13 menentukan siapakah Dato’ Kadir. Sekian TQ.

RD. said...

Maafkan saya sekali lagi, Dato A.Kadir.

Nampaknya Din Melaka masih tidak mahu faham pendirian saya terhadap BN, UMNO atau pun Najib, bila berkata;

"Diboleh land undang2 yg diajar oleh ketua2 UMNO kepada penguatkuasa undang2 ada 2. Satu untuk rakyat marhaen termasuk yg perasan sangat penyokong UMNO spt RD."

Sudah la kata saya macam 'burung kakak tua', suka mengulangi berita TV3, tapi masih tak mahu faham.
Saya ulangi pendirian. Kali ini saya copy-paste dari komen saya terdahulu, yang mungkin Din Melaka belum sempat baca.

Saya pun tidak pernah menafikan BN bersih dari rasuah dan penyelewengan wang Rakyat. Saya pun sudah tawar-hati dengan UMNO, sejak Pak Lah berkuasa, dan betambah meluat selepas PAU lepas. Sehingga seorang yang di boo dan dilaung ‘rasuah, rasuah’ oleh perwakilan di PWTC 2009, boleh di pilih semula sebagai Ketua Pemuda, 2013. ‘Memalit garam pada luka’, orang yang pernah di tuduh 'rasuah' ini, dilantik pula sebagai Menteri.

Tidak dinafikan bahawa Najib mewarisi 'masalah' daripada tindak-tanduk Pak Lah. Daripada bawa menantunya masuk UMNO hingga 'melepaskan' Anwar dari penjara terlalu awal hanya kerana mahu menjatuhkan kredibility Dr.M yang lantang mendesak beliau berundur, ketika itu.

Din Melaka juga kerap mengunakan istilah "Bolehland" yang selalu di gunakan oleh orang Cina yang menyokong DAP. Jika sesiapa pernah masuk ke bahagian komen di MK, MI, Kit Siang, Din Melaka, kita akan kerap terserempak dengan istilah ini.

Sebenarnya, sudah lama saya syaki, Din Melaka bukan berbangsa Melayu, walaupun gemar mengunakan ucapan yang berbau Islamic, seperti: InshaAllah, semoga sempat bertaubat, etc. Cara dan gaya penulisannya juga, bernada keCinaan.

Sekian.

PENGUNDI AMPANG said...

Datuk AKJ,

Pantun Seloka Kepada Pembahas (khususnya yang kadang-kadang emosi),

Fikir memikir sama lawak
Jangan dibawa ke Tanjung Jati
Sindir menyindir sama awak
Jangan dibawa masuk ke hati.

Mangkok jorong, pinggan pun jorong
Si jorong berisi buah jati
Dua, tiga kata terdorong
Jangan dibawa masuk ke hati.

Gajah lekor, kuda beraksa
Mayang di mana kuhempaskan?
Sama lebur, sama binasa
Di manakan tumang-menumangkan.

Lokan melata di perahu
Belah bulangan bertanda awan
Bukan aku tiada tahu
Akulah hulubalang pinta lawan.

Apakah perisai bertali rambut
Rambut dipintal akan cemara
Adakah besi tahu takut
Kami ini 'laskar' belaka.

Penggal puan, penggal selasih
Penggal biduk kait-mengait
Tinggal tuan, tinggal kekasih
Tinggal duduk baik-baik.

Timbangtara said...

Salam Tok Kadir..

Saya setuju dengan pendapat PENGUNDI AMPANG.. iaitu tentang "ketahanan" pada diri Anwar.. tidak ada pemimpin yang "tahan lasak" macam Dia diMalaysia..

Sdr Zed-85 & Din Melaka teruskan hujjah anda.. tidak salah untuk berhujjah dan memberi pandangan..

Terima kasih..

zed-85 said...

Saudara Kampong Man dan RD,

Sebenarnya kes yang baru-baru ini sudah terbukti bahwa Anwar tidak bersalah. (Acquitted). Oleh kerana dalam system mahkamah, terdapat hak untuk merayu maka dibenarkan yang merayu.

Kalau kita hendak pikirkan kes salah laku moral ini, sudah ada banyak video disebarkan yang melibatkan ramai pemimpin pembangkang. Saya kira ramai rakyat yang tidak percaya (authenticity) tuduhan yang dilemparkan. Apatah lagi video-video ini menjelma waktu pilihanraya.

Berkenaan dengan kes Anwar salah kuasa tahun 90’an, Anwar dijatuhkan hukuman penjara 6 tahun. Rahim Noor juga didapat bersalah kerana mencederakan Anwar (sampai lebam mata) dan dijatuhkan penjara hanya 2 bulan.

Nelson Mandela telah didapati bersalah setelah dibicarakan dan dipenjarakan lebih dua dekad. Walaupun begitu, dunia menganggap Nelson sebagai pejuang negara. Dalam kes Anwar juga pada tahun 90’an, badan dunia seperti Amnesty International dan Human Rights Watch mempersoalkan hukuman dalam Kes Anwar tahun 90’an.

Saya ini bukan penyokong kuat Anwar tetapi kalau kita asyik hendak membuat tuduhan (character assassination), ini bukan politik yang mahukan.
Di negara maju seperti UK, Jepun dan negara barat, politik yang dibincangkan adalah berkenaan dengan hal-ehwal yang memberikan munafaat kepada rakyat. Soal kos sara hidup rakyat, soal kesihatan (health policy), soal pelajaran (education policy), soal infrastruktur awam negara.

Perkara-perkara ini yang sepatutnya penting yang menjadi tanggungjawap kerajaan.

Politik di Malaysia sejak berapa lama adalah banyak berligar dengan video, fitnah, perkauman dan perbedaan agama, tuduhan yang bukan-bukan dll.

Pada pandangan saya ada baiknya Anwar menjadi MB di Selangor kerana dengan ini kita boleh membandingkan pentadbiran antara BN dan PR.

Sekiranya ada persaingan yang sihat antara parti politik BN dan PR yang bersaing dengan tujuan memberikan kebajiakan rakyat, maka rakyat Selangor dan Malaysia akan mendapat habuan dan kebaikkannya.

Ini yang kita mahukan dan ini adalah tujuan sebenar system dua-parti (2 party system)

Bottom line is, this is not about Anwar but this is about the sake of the people of this country.

Unknown said...

Aslkum Dakj

sdr RD.

Demi Allah saya Melayu beragama Islam.

Bukan macam sesetengah Melayu lain yg mungkin Islam pada nama.

Adakah selepas pengakuan ini dapat merobah pendirian RD dari jadi burung kakak tua UMNO kepada pembela yg hak?.

Sebenarnya apa perlunya RD persoal bangsa Din Melaka kalau bukan kerana mencari simpati atau RD sememangnya rasis tak bertempat.

Cuba RD hanya tumpu pd hujah yang boleh patahkan hujah bukan merapu2 hingga ketahap tanya pembahas Cina atau Melayu.

Berkenaan Nelson Mandella, terima kasih pada Zed-85 yg sangat diplomatik.

Pd hemat saya bila sdr Zed cerita pasal Nelson Mandella, apa yg beliau cuba beritau ialah pernah ada dalam sejarah bahawa rejim zalim South Afrika gagal untuk meyakinkan rakyat mereka bahawa Mandella seorang jahat walaupun telah didapati bersalah oleh mahkamah yg dilantik pemerintah zalim.

Itu je. Simple.

Tak perlu lah RD nak buat cabaran apakah jika Anwar mati, ramai pemimpin dunia akan hadir atau tidak.

Cuma sejahat2 kafir South Africa, mereka tak lah teruk sangat hingga fitnsh musuh politik dgn perkara sekeji sodomi.

Kalau kita org Islam, tak ada modal lain ke.

Lagi pun tak malu ke reka cipta tuduhan keji spt itu. Terlalu yakin bahawa mereka kebal dari siksa Allah.

Mereka Mengaku Islam tapi bila Anwar minta di bicara dihadapan mahkamah syriah, mereka takut.

Kesimpulannya RD dan yg sekawan lebih baik bertaubat drpd terus pertahan lanun.

Bukankah setiap kali khutbah jumaat kita disuruh takwa kpd Allah.

Dan salah satu sifat takwa adalah takut pd api Neraka.

Kawanlama said...

AsSalam Yg Bhg Datuk AKJ,

Saya adalah antara mereka yang amat menghormati TSri Khalid bukan sebagai ahli politik tetapi sebagai seorang ahli korporat yang saya kagumi selama ini. Tetapi cara beliau menguruskan isu PKNS dan syarikat kumpulannya adalah jelas menggambarkan keadaan fikiran yang bercelaru dan amat keliru. Beliau tidak dapat membezakan prinsip diri sebagai pentadbir dan seorang ahli politik.

Ini agaknya yang amat dikhuatiri oleh de-facto or shadow leader of PKR, Anwar Ibrahim.

Begitu juga untuk Sdra Rafizi yang lewat-lewat ini nampak macam bukan diri beliau yang berfikiran rasional dan membina bila bercakap. Tetapi ulasan dan ucapan beliau sejak kebelakangan ini terutama dalam dua episod terbaru, komen bajet negara 2014 dan ucapan beremosi mempertahankan PKR mengosongkan kerusi DUN Kajang telah mula menghakiskan kepercayaan dan pengharapan, bukan saya seorang tetapi ramai kawan-kawan kami di luar sana, yang sentiasa mengharapkan generasi kedua seperti beliau, Sdri Nurul dan Sdra Khairi Jamaludin, yang akan tampil memimpin negara kelak,

Sudah sekian lama kita ketandusan pemimpin pelapis yang berwibawa sejak tahun 1980 lagi, tetapi nampak gaya kena tunggu lebih lama lagi agaknya.

Saya harap mereka tidak terlalu taksub dan terpengaruh kepada kumpulan kepimpinan sedia ada, baik dalam UMNO Baru, PKR dan PAS. Mereka ini perlu sedar bahawa yang jelas terserlah ketika ini adalah kepimpinan Islam di Malaysia nampaknya bertelingkah antara satu sama lain.

Sebenarnya permasalahn yang dihadapi oleh Malaysia ketika ini adalah berpunca daripada KRISIS KEPIMPINAN.

Lihat sahajalah, baik dalam UMNO Baru, PAS dan PKR, pemimpin-pemimpin yang ada sekarang, yang jauh berpengalaman, yang telah terlalu lama dan sibuk memimpin dan bercakar sesama sendiri tetapi terlupa untuk menyediakan barisan pemimpin pelapis yang berwibawa untuk negara.

Sememangnya mereka ini tidak berlaku adil kepada generasi yang akan datang. Masing-masing mempunyai definasi yang berlainan terhadap apa ertinya “National Interest”.

Justeru itu, adalah menjadi tanggungjawab kita semua yang insaf untuk mencari jalan ke arah persefahaman di antara corak-corak kepimpinan yang bercelaru ketika ini.

Saya cadangkan agar bagi pihak pemerintah sedia ada, teruskan lah usaha menambah baik tatacara pentadbiran negara. Untuk PR pula, mereka perlu berani mengeluarkan terus DAP daripada gabungan mereka dan dengan PKR (PAS + PKR) sahaja, saya cukup percaya bahawa gabungan begini sudah cukup untuk mereka menjadi sebuah gabungan alternatif atau pembangkang yang baik lagi berkesan di masa hadapan.

Mungkin pandangan ini terlalu ideal tetapi tidak mustahil untuk mewujudkan suasana tenang dan kondusif ke arah mewujudkan barisan pimpinan muda yang lebih dinamik lagi berwibawa untuk menghadapi cabaran yang lebih besar untuk Malaysia di masa hadapan.

Terima kasih.

Kampong man said...

Salam pembahas,

1.Zed 85 antara lain berkata:

"Pada pandangan saya ada baiknya Anwar menjadi MB di Selangor kerana dengan ini kita boleh membandingkan pentadbiran antara BN dan PR.

Sekiranya ada persaingan yang sihat antara parti politik BN dan PR yang bersaing dengan tujuan memberikan kebajiakan rakyat, maka rakyat Selangor dan Malaysia akan mendapat habuan dan kebaikkannya."

a.Saya amat tidak tidak setuju Anwar menjadi MB Selangor.Saya merasakan Khalid lebih layak dan harus terus memegang jawatan itu.Mana kelas nya Anwar pula menjadi MB Selangor?. Tempat beliau sepatutnya adalah saorang PM bukan MB.Jangan terlalu mudah mempercayai janji Anwar.Telah banyak janji beliau terbukti meleset.Saya lebih rela menerima Pak lebai dari Pas.Selangor yang sekular perlu suntikan Islam kalau benarlah Pas bersama Islam.Boleh?.

b.Khalid tidak pernah dipenjarakan dan selama ini tiada saya dengar ada salah laku.Saya lebih tertarik dengan kejayaan korporatnya. dan pengurusan semasa beliau di PNB dulu.Mengikut Khalid menemplak Azmin bahawa ia tidak akan menarik balik pemecatan awal pegawai PKNS Holding terbabit dan berkata Azmin tidak faham undang undang dan katanya pemecatan awal itu mengikut prosedur.Gajah sama gajah berlawan pelanduk mati tersempit.Pernah dengar DO (Domestic Inquiry) ?.This is a legal term and a normal practice used prior dismissal to ensure fair termination and justice upheld for the employees.Granted that they are contract staff.

c.Apakah sekarang kita tidak dapat membuat perbezaan pentadbiran BN dan PR maka kita mahukan juga Anwar menggantikan Khalid ?.

2.Ada terdapat penambahbaikan komen rakan senegeri saya Din Melaka cuma yang ini perlu sikit pembetulan:

"Nasib baik 46% ( termasuk pengundi pos dan hantu ) pengundi terutama Melayu masih dapat diperbodoh termasuk lulusan Edinburg"

a. Din Melaka jangan terlalu mudah membuat 'Sweeping statement' .Melayu yang memilih BN tidak mungkin semuanya bodoh dan diperbodohkan.Pasti ramai Melayu diluar sana nanti marah.Apakah benar Din Melaka ini bangsa Melayu dan berani memperlekehkan orang Melayu pula ?.DAP dan PKR memang sukakan perpecahan Melayu asalkan ABU dan BN.Selesaikan masaalah dalaman PKR dulu.

b.Jangan terlalu mudah memberi pandangan tinggi pada lulusan luar negeri oleh kerana pada setakat First degree tidak banyak bezanya pun terutama zaman sekarang dimana education is for all dan peluang untuk belajar terbuka luas. I will not underestimate the quality of local education.Tidak semua mampu membiayai anak belajar ke luar negeri saperti Din Melaka.Hebat tu !!

Spelling 'Edinburg' tu salah and it should be 'Edinburgh'.Omputeh UK sebutanya berbunyi saperti ini "Edenbera" bukan "Edinberg". Umpamamanya Pittsburgh dan Edinburgh walaupun spelling hujungnya sama tapi bunyinya tidak sama.Otherwise it was a fair comment from Din Melaka.

Saya mula berani membaca komen Din Melaka dan Din Melaka tidak perlu jawab komen saya..Anwat diramalkan menang mengikut bomoh kampong saya.Cool it man..
Wasallam.

RD. said...

Din Melaka.
Saya minta maaf dan ampun jika benar Din Melaka seorang Melayu.

Tetapi, untuk meletak Anwar, sama taraf dengan Nelson Mandella, pada pendapat saya adalah jauh panggang dari api dan amat dangkal sekali.

Saya masih berpendapat Anwar seorang pel****. Kalau Din Melaka tak percaya, itu hak saudara. Saya sangat yakin dengan pendapat saya kerana saya ada adik didalam Polis. Semasa Anwar menjadi TPM, adik saya menjadi polis trafik di Pulau Pinang. Beliau pernah di tugaskan sebaik outrider kepada Anwar apabila beliau ke Pulau Pinang. Kereta yang membawa Anwar telah meninggalkan mereka terpingga-pingga didepan dan akhirnya diberitahu supaya balik ke balai. Nampaknya Anwar tidak mahu diketahui dia pergi mana. Sebab itu lah polis banyak melakukan 'phone-tap' ketika beliau menjadi TPM. Beliau kerap hilang dan tempat yang beliau kunjungi amat mencurigakan.

Bersumpah laknat pun dia tak mahu, lepas tu minta dibicarakan di mahkahmah syariah? Pada zaman sekarang, tinggal di kondominium dan bukan di padang pasir, mana nak dapat empat saksi yang warak.

Untuk pengetahuan Din Melaka, saya tak berapa setuju pengunaan Mahkamah Syariah pada zaman moden ini, lebih-lebih lagi digunakan dalam kes-kes sexual didalam masyarakat majmuk seperti di Malaysia.

Tapi Din Melaka, Zed-85 atau rakan-rakan seangkatan, belum jawab soalan saya pada 8:08AM, mengenai tuduhan Karpal Singh di Parliament, 1997.


Saji said...

Sdr RD

"Saya (RD) membangkang dengan keras tindakan Saji pada 1:45pm yang menghina dan mecemar kemuliaan Nabi (Muhammad SAW?) dengan berkata baginda pernah melakukan tipu muslihat dalam berpolitik. Pendapat sebegini akan hanya mencemar nama baik dan emej umat Islam dan memburukan lagi.

Tolong jangan kaitkan agama atau orang agama yang ada kepentingan politik untuk menghalalkan tindakan yang tidak beretika. Perbuatan sebeginilah yang menyebabkan umat Islam BERPECAH-BELAH dan berbunuhan sesama sendiri."

Apa komen sdr mengenai kandungan khutbah Jumaat yang ditulis oleh JAKIM berikut:

" PERPECAHAN umat Islam di Negara kita ini tidak hanya kerana lemah iman, tetapi juga kerana hasutan dari penganut Kristian dan Yahudi."


SAJI

Unknown said...

Aslkum Dakj

sdr kg man

sdr seorang jurutera terpelajar. Saya expect sdr lebih cerdik dari pembahas tahap burung kakak tua.

Orang berotak tapi menyokong yg zalim bererti telah sia2 kan kurniaan Allah.

Bukankah antara doa paling penting ialah agar Allah pelihara iman dan hati?

Hati yg dapat membeza antara yg betul dgn tak betul.!

Orang yg hatinya tak hitam legam tentu tidak boleh terima keputusan mshkamah kangaroo. Ini bukan soal Anwar saja tapi merangkumi sesiapa jugak yg TERANG2 dizalimi.

Dan sdr tak payah nak laga saya dgn majoriti Melayu yg hatinya belum terbuka gara2 hari2 baca utusan dan lihat berita tv UMNO.

sdr RD

Sejak bila Din Melaka mesti jawap semua soalan RD? Tambahan pulak soalan merapu.

Pasal komen Karpal Singh mengenai Anwar:

Pertama bila komen tu dilapur media pencacai, entah betul entah putar belit.Mereka suka sangat tenguk pembangkang berpecah.

Kedua petkara tu berlakupada 1997. Entah Anwar masih belum kena terajang dari UMNO atau tidak. Karpal Singh dgn personaliti terlebih garang
hendak jugak tumpang sekaki balun
Anwar yg sudah jatuh ditimpa tangga waktu itu.

Ketiga siapa yg tak kenal si Karpal yg celupar tu yg bagi saya kadang kala boleh merugikan DAP dan PR . Itu yg RD asyik jadikan modal? Atau benarlah dakwaan saya RD hanya tiru atau ceduk dialog tv 3 dan utusan.

Sifat burung kakak tualah tu.

sdr RD.Walaupun ada ulamak jahat tapi ramai yg baik2. Sebab itu Nabi kata ulamak adalah pewaris Nabi.

Nah dalam urusan seharian RD lebih yakin dgn ketua2 UMNO atau ulamakz

Selain daripada sekerat dua ulamak yg diketahwi lebih UMNO dari ahli UNBO sendiri , majoriti ulamak samada terang2 simpati pd Anwar atau tak akan kutuk Anwar dalam kes mahkamah ciptaan ketua2 UMNO.

Betul kita bebas memilih kawan. Tapi kita tidak boleh memilih kawan yg melingkupkan terutamanya melingkup harta rakyat.

Islam yg macam manakah yg tak yakin dgn fungsi mahkamah syariah? Bab yg ni sdr RD harus sangat berhati2 mengeluarkan pendapat.

Pernah dengar perkataan syirik atau murtad?

Terakhir sangat low class la bila sdr RD rumus pendapat tentang peribadi Anwar hanya berdasarkan pendapat polis pengiring Anwar?

Kalau RD kata polis2 tu nampak dgn mata kepala dan berserta 4 saksi yg jujur tentang kejahatan sodomi Anwar itu mungkin boleh dihormati.


Bertaubat.

zed-85 said...

Saudara Kampong Man,
Mengenai komen saudara,

1. Tidak salah untuk Anwar menjadi MB kerana ramai antara pemimpin dunia yang menjadi ketua kerajaan pernah memgang jawatan governor atau mayor yang serupa dengan jawatan MB. Mengikut strategi yang dilaporkan Khalid masih akan berfungsi sebagai penasihat ekonomi.

Perubahan yang dibuat akan menguatkan lagi kerajaan Selangor yang ada sekarang untuk mengatasi isu-isu yang lebih mencabar yang tidak tidak timbul sebelum PRU-13.

Mengenai komen yang Anwar akan mungkir janji. Selangor diperintah hasil perikatan PAS, PKR dan DAP, kalau kita berfikir rasional, PAS dan DAP tidak akan duduk diam sekiranya pentadbiran Anwar sebagai MB merugikan rakyat Selangor. PAS dan DAP masing-masing memegang kerusi yang banyak dalam DUN Selangor.

Sekarang ini, ramai juga rakyat yang mempersoalkan slogan “Janji ditepati”

2. Berkenaan dengan Anwar pernah dipenjarakan, sepertimana saya katakan, Nelson Mandela pernah dibicarakan dan didapati bersalah dalam mahkamah kerana cubaan menjatuhkan kerajaan secara kekerasan (violent). Mandela dipenjarakan jauh lebih lama, 27 tahun kerana tuduhan keatasnya jauh lebih berat.

3. Berkenaan dengan Edinburgh (tempat kampong man dulu), saya pernah pergi Edinburgh waktu musim sejuk. Di atas puncak bukit, terletaknya Istana Edinburgh. Istana Edinburgh berangin sejuk dan boleh lihat pandangan Bandar Edinburgh yang cantik.

Manalah tahu, negeri Selangor akan menjadi Bandar indah seperti Edinburgh.

RD. said...

Din Melaka.

Pada 1997, Karpal Singh telah menuduh TPM Anwar Ibrahim seorang Pel*** di Parliament. Oleh itu beliau sebagai Ahli Parliament mempunyai immunity dari tindakan mahkamah. Oleh kerana Anwar di dalam BN/UMNO, media cetak tidak melaporkannya secara meluas ketika itu untuk menjaga maruah kerajaan.

Sila cari di Hansard Parliament.

Sebab itu Karpal Singh tidak menjadi peguam bela pada Sodomy I, 1998. Rakyat masih lagi belum lupa tuduhan yang di buatnya. Zulkifli Nordin adalah salah seorang dari peguam Sodomy I, tetapi menarik diri separuh jalan. Mungkin Din Melaka tak kenal Zulkifli Nordin yang tewas bertanding di Shah Alam. PRU13.

"Islam yg macam manakah yg tak yakin dgn fungsi mahkamah syariah...."

Pada zaman moden ini, pada pendapat saya mahkamah civil lebih Islamic dengan ada segala bukti scientific dan mengelak dari orang tidak bersalah teraniaya.

'Ularmak jahat', bagi saya, terdapat dalam PAS. Yang sanggup mengkafir sesama Islam. Yang memutar-belit ayat Al-Quran untuk kepentingan politik.

"Kalau RD kata polis2 tu nampak dgn mata kepala dan berserta 4 saksi yg jujur tentang kejahatan sodomi Anwar itu mungkin boleh dihormati."

Pada zaman sekarang, dengan begitu banyak pencegah maksiat, bukan senang nak jumpa orang meliwat atau berzina di tepi jalan. Janganlah Din Melaka cuba mengunakan kaedah paling mudah untuk melepas pemimpin pujaan saudara. Bersumpah laknat pun tak mahu, nak guna hukum syariah pulak? Lawak betul, hang ni Din. Macam la Karpal Singh dan Lim Kit Siang pun sangat menghormati mahkamah syariah.

Unknown said...

Aslkum Dakj

sdr RD memang hebat. Din Melaka terpaksa akur.

Cuma segala hujah RD adalah berdasarkan apa yg dipasak ke telingga RD oleh media pencacai.

Dalam apa juga isu yg menghentam pembangkang dan isu yg mencantikkan perbuatan jahat ketua2 UMNO.

Cuma yg membezakan RD dgn penyokong UMNO lain atau mereka yg tak gemar pembangkang ialah RD sangat luar biasa keberaniannya.

Betullah ksta ustaz bahawa soal iman dan petuntuk adalah urusan Allah.

Nabi Muhammad pun gagal meyakinkan sesetengah kaumnya inikan pulak orang lain.

Semoga RD berbahagia dan selamat.

Sorri. Din Melaka sentiasa memilih keutamaan percaya pada ustaz berbanding dgn media UMNO

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).