Wednesday, February 19, 2014

Limited Access to Our Blog


A Kadir Jasin

UPDATE, Feb 12 - APOLOGIES. We continue to experience “technical” glitches at kadirjasin.com despite our technician assuring us that the necessary “corrections” had been made. We continue to receive feedback that access is still slow and, at times, impossible.

 As a result, our pageviews had fallen to 780 at 7.50pm today compared to 7,041 for the whole of Feb 19.

Also, I may not be able to debate with you as easily. I can’t access my own blog. In the last 12 hours I was able to post only one response, even that was possible only on a borrowed wireless device. Luckily, I have no problem receiving and publishing your comments.

Thank you.

UPDATE - THE conspiracy theorists and the spooks may want to believe that our blog has been subjected to some sort of NSA-type manipulation resulting in some visitors not being able to gain access or finding difficulty in doing so.

Some contacted me on the cellphone to suggest that my posting entitled “Shout And Hopefully We Are Heard” (READ HERE)could be over the top for some people entrusted with defending and promoting the Prime Minister. They told me that there are ways and means of launching a cyber attack.

But I would not like to dabble in such a theory although pageviews of our blog fell from 6,326 on Feb 15 to 4,841 on Feb 18. Today it recovers to 5,532 so far. In the meantime, I asked people knowledgeable in ICT to look at our blog and they had since made some tweaking and corrected some technicalities.

Still I thank the many debaters for enlightening me and each other on the technicality of the Google’s blogger publishing, like TOOLBOX, who, among other things, states:

"Ini adalah penerangan pihak google setelah saya lakukan carian: Google Blogger Top Level Domain Name Changes and Censorship: The reason behind the change in the top level domain names is to accommodate Google with the facility to censor blogs based on country of access. Although you might think "censorship" sounds evil, this is actually a good compromise on Google's part. Because laws are local to each country so Google only needs to block/censor a blog in one country but still allow the rest of the world to see that content. So the restrictions are not world wide."

Our blog can now be accessed at kadirjasin.com Read comments for more pointers.

On a different matter, I bumped into a public university VC (apologies not CV) at noon today and he told me that he had been invited for Magrib prayer with the PM. He asked me if I have a message for the PM. So I gave him my usual two sens worth of unsolicited advice.

Don’t get me wrong. I am not demanding two sens from the government for my advice thought I read in the newspapers that the government paid McKinsey and Co of the US RM20.6 million to prepare the National Education Blueprint.

ORIGINAL POSTING

PLEASE TAKE NOTE


ACCESS to our blog and my ability to moderate and post comments MIGHT be blocked or limited in the next 24 hours.  I will keep visitors and debater informed whenever it is technically feasible.

THERE have been reports that some visitors are experiencing difficulty in accessing this blog. It could be true.

I am experiencing it myself, depending on locations and the types of device used. I have not been able to access it from my laptop since yesterday, but the desktop at one of my locations is fine.

However, I continue to receive comments and am able to moderate and publish them. This means most visitors have no problem accessing.

I am asking a programmer to see what is wrong. Hopefully this is temporary. Apologies and thank you for your patience.

46 comments:

mhashimhamzah said...

Iam in Singapore I have no problem in accessing your site. Your blog is a "must visit" for me..it is getting very "juicy" by the day...

zed-85 said...

Dato'

Kadang-kala saya tukar dari,

kadirjasin.blogspot.com

ke

kadirjasin.blogspot.co.uk.

Biasanya boleh.

Sallam

safiai saad said...

Salam Kadir,I am not an alarmist but is there a conspiracyto stiffle dissenting opinion.
I thought Malaysia has agreed the world convention that freedom of speech is one of the pillar of fundamental liberty as embedded in our constitution.As long our word do not affect public health and public safety.
I think you should complain to Ministry of Multimedia about the situation.Kadir is just a small fry and he did not infringe other people right to engage in lively debate.
Unlike in the USA where the media is the third major political party other than Democratics party or Republican.
After vall the debate is the only evenue where the citizens of the country can express their feeling and thinking on the current and future issues.
Last but not least you can bring the horse to the water but you cannot force the horse to drink.I rest my case sdr Kadir

A KADIR JASIN said...

Sdr zed-85, terima kasih. Minta penjelasan apa sebab bila guna .co.uk lebih mudah masuk blog Malaysia?

XERONINE said...

Datuk,

Whenever there is any problem accessing your blog i will switch to

kadirjasin.blogspot.ru

selalunya tiada masalah. same for other blogs, just replace com with ru

i have no idea why it works

terima kasih


TOOLBOX said...

YBhg Datuk

Tiada masalah jika guna:
www.kadirjasin.com atau
kadirjasin.blogspot.co.uk

kadirjasin.blogspot.com memang keluar ralat connection error

Toolbox

A KADIR JASIN said...

Thank you to XERONINE for the feedback and the useful pointer.

Being a surviving dinosaur of the mechanical and analogue era, I am not terribly computer savvy.

One of the redeeming characteristics of the blogsphere is camaraderie. We may disagree, but some of us still help each other.

Thank you.

TOOLBOX said...

YBhg Datuk

Ini adalah penerangan pihak google setelah saya lakukan carian:

"Google Blogger Top Level Domain Name Changes and Censorship: The reason behind the change in the top level domain names is to accommodate Google with the facility to censor blogs based on country of access. Although you might think "censorship" sounds evil, this is actually a good compromise on Google's part. Because laws are local to each country so Google only needs to block/censor a blog in one country but still allow the rest of the world to see that content. So the restrictions are not world wide."

Datuk boleh access menggunakan url kadirjasin.blogspot.com/ncr di mana ncr bermaksud "No Country Redirect".

Kalau tambah blogspot.co.uk atau blogspot.au bermaksud bahasa mudahnya seperti blog datuk didirectkan ke UK atau Australia.

Kalau ada kenalan di SKMM cuba tanya kalau-kalau memang betul blog datuk dah diblock atau ianya cuma gangguan teknikal bersifat sementara.

Toolbox

Scheiss.Geist said...

Datuk Kadir,

I line in Petaling Jaya and have had problems accessing your site off and on but it's OK today.

I also off and on have problems accessing Helen Ang's and some other pro-UMNO/BN bloggers' site, especially when there is something especially controversial on your and their site at the time.

You should ask your programmer whether there is evidence of Denial of Service (DoS) attacks.

Unknown said...

Aslkum Dakj

Kalau blog pembangkang dan mereka yg tak sebulu dgn UBN boleh dilumpuhkan.

Lu fikirlah sendiri.

Bagaimana pun nampaknya keadaan menjadi lebik mencabar.

Nak senang hidup Dakj tiru je perangai pencacai2 tegar

Pembaca je said...

Saya pun sukar masuk blog ini.

suhaimi said...

Assalam,
Dari pagi tadi, baru sekarang jam 10.00 malam saya dapat masuk. Sebenarnya, sudah beberapa kali untuk beberapa entri, lebih-lebih lagi sejak akhir-akhir ini, terutamanya untuk entri yang agak "panas".

Begitu juga keadaan yang saya alami apabila hendak masuk ke OSTB.

...Seolah-olah berlakunya "pendakwaan terpilih" terhadap kedua-dua tuan punya blog.

A KADIR JASIN said...

Sdr UNKNOWN, your communication addresses received. Will get in touch. Thank you.

OKJ said...

Salam Dato’ Kadir

Izinkan saya berkongsi 2 pendapat.

Pertama, Itulah Dato’. Saya dah cakap dah, sarang tebuan jangan disentuh. Powerful Dato’. Ini baru sikit. Saya berharap Dato’ faham maksud tersirat ni. Lain kali, jangan sebok dgn pseudo pseudo advisers. You should know your limitation. !!!!

Pendapat yg kedua pula, saya rasalah, ianya hanya kebetulan je sebenarnya. Internet ni memang macam tu, kadang-kadang OK, kadang-kadang problem. Kita jangan cepat menuduh sesiapa. Tak baik tu. Mungkin ada yg nak bergurau senda je kot. Sekian TQ.

doncin cai said...

betul, google tiada base nya di malaya kena guna co.uk @ ncr
maksudnya, memang orang depa dok usya aje blog ni
dan tentunya depa maklum sentimen yg di tulis dari yang memberi komen... depa pun pelik kenapa Din Melaka memanjang ada kat depan screen, pagi petang siang malam
atlast depa tau, rupa2nya Din Melaka ni bukannya se orang...kongsi password kat google account, orang depa jugak ni

pemerhati said...

As Salaam Dato,

Seperti yang saya mention sebelum ini, bila blog Dato sudah menjadi sarang laskar siber ke dua-dua belah pihak, maka Dato dan pembaca yang mahukan perdebatan yang rasional pula yang menjadi mangsa.

Mereka hanya mahu menumpang populariti blog Dato bagi menyampaikan dakyah mereka sendiri dan tidak lebih dari itu.

Saya rasa sudah tiba masa nya Dato memberi kan keutamaan kepada pembaca Dato yang lebih rasional yang mengikuti tulisan Dato sejak zaman Pak Lah menjadi PM.

Ps - ketika itu ramai pembaca atas pagar yang pro BN menghentam pemerintahan Pak Lah yang flip flop akan tetapi tiada laskar siber PR yang turut sama menghentam sebalik nya mereka begitu memuji Pak Lah?

Jadi saya harap Dato pertimbang kan lah perkara ini.

pemerhati said...

As Salaam Dato,

sambungan.... sebenarnya bukan blog Dato sahaja yang sukar di access, bahkan beberapa blog atas pagar yang pro BN yang saya ikuti juga menerima nasib yang sama. Mungkin Dato boleh cross check dengan mereka.

Harap maklum.

A KADIR JASIN said...

Muzakarah Pembahas Blog

Mengambil iktibar daripada pembahas yang mahukan perbahasan rasional dan berisi, saya ingin menjemput, sebagai permulaan, pembahas berikut untuk minum teh dengan saya di mana-mana tempat sekitar KL dan PJ.

Mereka adalah OKJ, Din Melaka, Kampong Man, SD, Wenger Khairy, Saji, Pengundi Ampang dan looes74.

Ini adalah muzakarah eksperimen. Kalau berjaya kita buat sesi seterusnya.

Sudah sampai masanya masing-masing membuka topeng. Tidak adillah saya memperkenalkan diri dan mengambil risiko, tetapi yang menggunakan ruang ini bertopeng dan terselamat.

Terima kasih.

Unknown said...

Salam Dato',

Masih tak percaya adanya senarai merah blog?

Dah lama benda ni ada tapi dibuat senyap-senyap. Tapi sebelum PRU13 memang banyak laman yang kena.

Takde gunanya tanya SKMM. Pastilah takkan mengaku. Kalau mengaku ibarat buka pekung di dada lah, negara pun nanti kena tekanan lagi dengan negara luar yang ada kepentingan MMC.

Kalau nak cuba sendiri eksperimen, saya sarankan Dato' cuba gunakan pelayar Opera, sebab dia ada package Opera Turbo yang "balut" laman lain menggunakan address dia. Langkah seperti berikut:

1.Cuba akses kadirjasin.blogspot.com gunakan Opera tanpa Turbo
2. Kalau sangkut (waktu redlist berkesan), tekan butang Turbo.
3. Taip semula kadirjasin.blogspot.com
4. Dapat akses.

Kenapa? Kerana nampaknya router utama Malaysia tak "repeat" packet header yang ada laman di dalam redlist. Kata lainnya ibarat penerima saman tak mengaku nama. Jadi respon packet dari kadirjasin.blogspot.com merayau di serata dunia tanpa ada penerima. Takde yang mengaku anak. Kita di dalam negara tunggu berminit-minit ibarat laman tak ada respon.

Tapi bila gunakan Opera Turbo, packet header dah berubah, data laman masuk dalam compression dan tak dikenali lagi. Jadi data diterima masuk dan boleh akses.

Kena cuba sendiri baru nampak, dan mungkin baru boleh percaya.

Perjuangan pasti ada susahnya Dato'. Terima kasih, dan harap teruskan menulis yang benar.

TOOLBOX said...

YBhg Datuk

1. Alhamdulillah rasanya masalah capaian blog datuk dah ok

2. "I bumped into a public university CV at noon today.." adakah ianya CV atau VC?

3. Saya berminat menjadi pemerhati muzakarah eksperimen yang dicadangkan.

Toolbox

RD. said...

Dato.
'SD' diatas tu, Dato maksudkan saya kah, RD?

RD. said...

Kalau betul saya yang Dato jemput, saya berbesar hati. Saya tidak takut memperkenalkan diri kerana saya bukan dibayar oleh sesiapa.

Sila beritahu, bila dan dimana. PJ dan KL tak jauh dari rumah saya. Saya tak suka traffic jam. Naik motor, satu jam saja.

Unknown said...

Aslkum Dakj

1. terima kasih tidak terhingga kpd Dakj kerana memasukkan nama Din Melaka sebagai salah seorang yg dijemput.

2. terima kasih juga kerana Dakj tidak menyinaraikan nama Din2 lain dan yg serumpun dgn mereka yg hanya tau kutuk melalui satu dua perenggan.

3. Sdr pemerhati. Saya tak tau sdr ni atas pagar ke, penyokong kezaliman yg diwakili UBN ke atau penentang kezaliman.

Pihak mana jua yg sdr pilih , yg penting sdr dan yg lain sama2 berhujah.

Cuma dalam berhujah, bila sesuatu topik itu panas dan penulis mengemukakan prndapat yg dangkal atau sengaja langgar pedoman agama maka bersedialah untuk kena hentam.

Dan kelebihan Dakj ialah tulisan yg hentam beliau pun tetap disiarkan.

Daripada sdr pemerhati ulang2 permintaan yg rasanya sukar Dakj nak tunai, apakata sdr lebih kerap menulis dan tentulah permintaan saya tulisan yg menjurus memperkukuhkan peranan kita sebagai hamba Allah bukan manusia.

4. Berbalik kepada nawaitu maha suci Dakj promote KKA, saya punya reservation sendiri.
j
Bukan apa, saya sebenarnya lebih perihatin dgn keselamatan
Dakj sendiri.

Sekarang mungkin mereka2 yg berkenaan masih malu2 alah dgn Dakj.

Berjumpa sekadar minum2 berbeza dgn berjumpa atas tiket KKA .

TPM pun boleh dicederakan. Inikan pulak kita rakyat biasa.

Manalah tau sedang KKA bersidang tiba2 piha berkuasa terjumpa barang2 atau objek tajam spt parang, kapak, pistol dll

Ke dalam lokap pulak Dakj dll jadinya.

Ingat kita bukan berada di England atas Amerika dimana kerajaan mereka tak boleh buli polis dan mahkamah.

Dakj yg di luar penjara lebih dapat membantu perjuangan.

Kalau Dakj bekas banduan, RD akan sangat gembira sebab beliau akan kutuk bahawa bekas banduan tak ada moral untuk cerita pasal perjuangan.

A KADIR JASIN said...

Berikut respons kepada jemoutan ke Muzakarah Pembahas Blog yang saya keluarkan kepada OKJ, Din Melaka, Kampong Man, SD (maaf RD), Wenger Khairy, Saji, Pengundi Ampang dan looes74

1. Dari Din Melaka: "4. Berbalik kepada nawaitu maha suci Dakj promote KKA, saya punya reservation sendiri.

Bukan apa, saya sebenarnya lebih perihatin dgn keselamatan
Dakj sendiri."

Keselamatan saya? Terima kasihlah kerana peduli. Apakah Sdr Din Melaka ancaman kepada keselamatan saya? Saya tak pun sebut tentang keselamatan diri saya. Insya-Allah, tak akan jadi apa-apa.

2.Sdr RD menjawab:" Kalau betul saya yang Dato jemput, saya berbesar hati. Saya tidak takut memperkenalkan diri kerana saya bukan dibayar oleh sesiapa.

Sila beritahu, bila dan dimana. PJ dan KL tak jauh dari rumah saya. Saya tak suka traffic jam. Naik motor, satu jam saja."

Terima kasih atas keterbukaan Sdr.

3. Sdr TOOLBOX: "Saya berminat menjadi pemerhati muzakarah eksperimen yang dicadangkan."

Terima kasih. Sdr dijemput.

Untuk temujanji sila beri no telefon atau/dan emel melalui blog supaya saya boleh hubungi. Saya tidak akan siarkan.

Terima kasih.

RD. said...

Din Melaka terlalu bersifat pencetus propaganda, kerap melontar teori conspiracy dan buruk sangka.
(Banyak kesilapan menaip pulak tu. Cemerkap sunggoh.).

"Manalah tau sedang KKA bersidang tiba2 piha berkuasa terjumpa barang2 atau objek tajam spt parang, kapak, pistol dll".

Takkan lah polis sanggup menganiaya KKA yang dianjurkan Dato A.Kadir?
Setakat bersembang di kedai kopi, minum teh, buang masa Polis saja. KKA, 5~6 orang saja. Sunggoh banggang pendapat sebegini. Bukannya Dato buat banner, war-warkan di FB atau media elektronic, seru rakyat berhimpun di kedai kopi, buat demo macam Bersih/Blackout.

Din Melaka sebiji otak kangkong macam Rafizi yang mengatakan PRK Kajang adalah untuk mengelak BN dari merampas kuasa di Selangor.

Aduh... Din. Lepas tu, boleh pulak hang buat andaian 'Kalau Dakj bekas banduan'. Busuk sungguh perut hang Din.

Tapi… memang betul pun Anwar bekas banduan yang salah guna kuasa semasa jadi TPM. Pasal tu Kerajaan Jepun halau dia keluar dari negara mereka. Orang bukan Islam macam Jepun pun tak percaya kepada bekas banduan.
Cuba rakyat biasa jadi bekas banduan. Cari kerja 'Security guard' pun orang tak terima. Ahli politic pulak, bekas banduan, nak jadi PM pun boleh. Hebat sungguh orang politik ni. Mereka boleh gubal undang-undang yang berpihak kepada kepentingan diri sampai tiada had umur pencen. Sampai mati pun mereka boleh berkuasa.

Pasal tu saya tak percaya sangat pada ahli-ahli politik. Tak kira la, belah mana.

Unknown said...

Salam.

Topik utama YBhg Datuk mengenalpasti "teknikal issue" dibincangkan dengan panjang lebar. Melihat dan menangani masalah secara positif menunjukkan bahawa "domain name" www.kadirjasin.com telah tamat tempoh tanpa notifikasi. Mungkin pihak pendaftar sebelum ini telah mendaftar email beliau untuk notifikasi dan tidak mengambil peduli terhadap perkara tersebut. Kami telah mengenalpasi dan mengambil tindakan segera atas kesulitan yang dialami. Maaf atas gangguan capaian tersebut.

Pembaca said...

Yesssss,

Muzakarah..... Kami mau jadi pemerhati... Jgn tk jadi
Bestnyer.

A KADIR JASIN said...

SDR RD,

1. Dapat maklumat bagaimana menghubungi Sdr. Insya-Allah saya akan hubungi segera. Petang ini pun ada pertemuan dijadualkan dengan salah seorang pembahas blog yang belum saya kenali. Beliau meminta berjumpa saya.

2. Berkenaan orang berjanggut, berjubah dan bersarban tetapi tak bayar hutang, saya cukup biasa. Saya pun dah kena. Maaf cakaplah kalau saya kata, cukup ramai orang Islam yang suka simbol tapi amalan lain.

3. Saya pernah ada seorang wartawan kanan yang kaki ha-ha-ha tiba-tiba masuk tabligh. Tak datang kerja (AWOL). Saya pergi cari. Dia berkhalwat dalam bilik dan tak mahu keluar. Saya terpaksa tamatkan perkhidmatan beliau. Lepas itu saya dengar dia keluar tabligh, tapi sampai hari ini tak jumpa.

4. Berkenaan teori persekongkolan Din Melaka, terpulanglah kepada beliau. Saya dah jadi wartawan 44 tahun. Dah pergi rata tempat dan jumpa macam-macam orang. Taklah pula polis nak susah-susah "tanam" parang, kapak, keris, senapang, bom tangan, bom nuklear dan kereta kebal semata-mata nak "frame" saya.
Tak tahulah kalau Din Melaka ada "rekod" sampai polis sanggup buat macam tu.

Terima kasih.

penjenguk blog akj said...

Yang dimaksudkan Din Melaka adalah plain-clothed polis Datuk a.k.a SB. Dioarang ni akan memerhati gerak-geri ahli-ahli KKA yang bakal Datuk anjurkan. Mereka nak cam geng-geng yang kaki kritik kerajaan dalam blog Datuk.

Unknown said...

Aslkum Dakj.

1. Kepada Dakj saya minta maaf kalau komen saya tentang KKA tidak selari.

Tapi harus saya tekan sekali lagi, kalau org nak cari pasal dgn sesiapa termasuk Dakj, mereka akan cari dan korek kesilapan kita.

Tugas saya menyatakan pendapat. Dan belum tentu betul pun.

Tapi tentu Din Melaka ada sebab 3sendiri. Allah maha mengetahwi. Dan Din Melaka tak perlu sokongan sesiapa kecuali Allah.

2. Penyamun atau penipu ada di mana2. Tak kira dia pakai kopiah, GST, tudung dan berpakaian arab.

Cuma yg dah tentu penipu yg bertali leher bilangan penipu dan jumlah yg mrreka tipu jauh lebih besar.

Termasuk tipu kembungkan harga bernilai berbillion.

3. RD..... jangan risau sdr tetap juara burung kakak tua.

Berobat dan bertaubatlah.



Kampong man said...

Salam Dato,

Terima kasih kerana menjemput saya ke Muzakarah Pembahas blog.Rasanya saya telah banyak mendedahkan diri saya dalam penulisan saya di blog Dato.Saya bersedia sekira dijemput. Mungkin perjumpaan begini dapat kita semua berbahas dengan lebih berhemah walaupun kita berbeza pendapat dan perjuangan.Tak kenal tak cinta kan?

PENGUNDI AMPANG said...

Datuk AKJ,

Saya sangat berbesar hati kerana sudi mempelawa saya.

Bagaimanapun, saya meminta maaf kerana masih tidak mempunyai keberanian membuka topeng ' PENGUNDI AMPANG' kerana ada di antara sebabnya Datuk telah sedia maklum.

Terima kasih.

Din Kalut. said...

Dalam muzakarah experimen nanti kita tahu dah apa hujah Din Melaka.Itulah modal dia pun.

pemerhati said...

As Salam Dato

Sungguh bernas cadangan muzakarah yang Dato utarakan itu.

Waima, jika niat kita semua demi Agama, Bangsa dan Tanahair, maka kita mulakan langkah dengan berdoa semuga Allah akan memberkati usaha kita dan semuga kita di lindungi Nya dari perkara yang tidak baik.

Saya sebagai pemerhati dan pembaca setia blog Dato tetapi tidak pandai berdebat berharap inti pati dari sesi KKA Dato akan mendapat perhatian serious pemimpin dari semua faction tak kira parti, demi Malaysia.

Wassalam.

Ridd said...

Salamualaikum Dato'

Saya cuba kedua duanya Alhamdullilah boleh, tapi mungkin ada masih tersekat. Ralat.

Jangan risau ia akan kembali pulih kecuali semua pengguna yg cuba access tersekat dgn itu Dato kena menemui pakar IT. apa yang pasti ia masih selamat.

Jangan runsing soal penurunan atau naik yang pasti masih ramai yang berminat mendengar Usaha dan keberanian Dato'.


A KADIR JASIN said...

KKA held three sessions yesterday.

The first involved a Malay accountant and former lecturer. He is a regular debater in this blog. We have not met before and he requested for a meeting. Thank you Sdr Unknown (his nom de plume).

He lamented about the lack of honestly and appreciation for local expertise among politicians. Promises made but not delivered. Sounds familiar.

The second session was with a Chinese businessman and his Malay friend. I have known them since the early 1990’s. The businessman was involved in “assisting” the MBO of NSTP and STMB (TV3) back in the early 1990’s in which I was the most junior participant but the last to drop out. We talked about the economy being in the state of autopilot. At 4.5% to 5.5% GDP growth a year, the economy is in autopilot. But with the correct policies, programmes and leadership it has the potential to expand at a higher rate. Confidence is lacking is their verdict.

The third session was with an expatriate Indian professor whom I met on Tuesday when giving a talk to post-graduate students of the Othman Yeop Abdullah (OYA) Graduate School of Business at the Universiti Utara Malaysia. I am an adjunct professor at the school. We talked about the role of consultants, foreign and local, in government affairs.

I had forgotten to mention that a KKA session was also held two weeks ago at Ratha Raub Fish Curry Restaurant in Damansara Utama involving a BN Menteri Besar and his aide. We discussed, among other things, the problem of poor dissemination of information and ideas at the highest level of government, leading to good policies and programmes and projects being questioned and rejected.

I had just been informed by a former BN MP that a journalist and a former MP had just been appointed to a very senior advisory post in the PMO dealing with the media.

Thank you.

A KADIR JASIN said...

1. Saya ambil maklum penjelasan Pengundi Ampang, Orang Kampong dan Din Melaka sebab mereka tidak menerima jemputan saya.

2. Sdr pembahas Penjenguk Blog Akj, antara lain, berkata: “Yang dimaksudkan Din Melaka adalah plain-clothed polis Datuk a.k.a SB.

"Dioarang ni akan memerhati gerak-geri ahli-ahli KKA yang bakal Datuk anjurkan. Mereka nak cam geng-geng yang kaki kritik kerajaan dalam blog Datuk. ….”

3. Itu kerja mereka. Kalau kita tak buat salah, tak perlu takut. Malah kalau ada anggota SB tengok dan tinjau lagi baik. Mereka boleh lapor dan mana tahu laporan mereka sampai kepada orang yang berkuasa.

4. Adik saya pun kerja SB sampai pencen. Masa muda dulu, saya ada ramai kawan SB dan CID. Boleh dapat banyak maklumat "juicy". Sekarang pun saya berkawan lagi dengan polis peringkat pondok dan balai dan yang jaga lalu lintas di Masjid Negara hari Jumaat.

Terima kasih.

Unknown said...

Aslkum Dakj

1. KKA antara aspirasi dgn kenyataan adalah dua perkara berbeza. Lebih banyak keburukan drpd faedah .

Dengan stature Dakj, tak mungkin Dato kekurangan idea atau kawan dari sumber lain.

2. Kecuali Dakj yakin benar dgn identiti org yg bakal Dato jumpa saya tak nampak bagaimana KKA dapat berlansung mesra dan terbuka.

3. Kalau org yg hadir tu Boss din melaka tapi perkenal diri sebagai Din Melaka .Apa jalan Dato akan tau dia tu benar2 Din Melaka.

Sedangkan di blog ni pun 99% saya yakin Boss din melaka adalah laskar siber gajian seperenggan. Dan apa lah sangat faedah Dato akan perolehi berjumpa dgn manusia spt ini?

4. Dato orang sangat sibuk. Saya tak kata KKA tak berfaedah. Tapi dalam batas waktu Dakj yg sangat terhad, Dakj mungkin lebih berfaedah kalau membaca dan menulis. Di situlah Dato punya comparative advsntage yg lebih menyeluruh impaknya.

5. Kecuali. Ada pengecualiannya. Iaitu jika Dato dah congak2 nak jadi calon dalam PRU 14. Yang ni saya bergurau je.

OKJ said...

Salam Dato’ A Kadir Jasin

Saya berasa cukup terharu & mengucapkan berbanyak-banyak terima kasih di atas jemputan khusus Dato’ bagi tujuan menjayakan pilot muzakarrah. Bagi saya yg juga ahli UMNO cabuk peringkat akar-umbi, ianya adalah satu penghormatan yg begitu tinggi diberikan oleh seorang Tokoh Kewartawanan Negara, bak bulan jatuh ke riba.

Akhir kata, izinkan saya mengambil sedikit-sebanyak masa utk memikirkannya. Sekian TQ

Ghazali said...

Seronok baca blog Dakj.Din Melaka mesti tahu ini bukan masa untuk berlawak.Anda di jemput tapi masih mahu berdalih itu dan ini macam Anuwar.Buktikan anda gentleman macam pembahas lain.Berani kerana benar takut kerana berasa bersalah.Dakj tak perlu pujian melambong dari orang macam Din Melaka.

Sah lah Din Melaka pencacai upahan PKR yang tak ada teloq sebab takut dengan bayang bayang.Tak berani timbul hanya menyorok dalam selimut .

Ghazali, Muar.

Ghazali said...

Seronok baca blog Dakj.Din Melaka mesti tahu ini bukan masa untuk berlawak.Anda di jemput tapi masih mahu berdalih itu dan ini macam Anuwar.Buktikan anda gentleman macam pembahas lain.Berani kerana benar takut kerana berasa bersalah.Dakj tak perlu pujian melambong dari orang macam Din Melaka.

Sah lah Din Melaka pencacai upahan PKR yang tak ada teloq sebab takut dengan bayang bayang.Tak berani timbul hanya menyorok dalam selimut .

Ghazali, Muar.

Unknown said...

Aslkum Dakj

Yg ini sekadar ingat mengingat.

Khutbah Jumaat tadi tekan dua perkara:

Pertama semua harta, pangkat, anak, dan duit hanyalah ujian yg akan ditanya balik di akhirat.

Kedua tidak ada perbuatan bersumpah dengan al Quran. Ia bukan sebahgian drpd ajaran Islam. Bersumpah dgn Quran adalah jalan mudah orang munafik untuk melepaskan diri dprd tuduhan.

al Quran untuk dibaca dan kandungannya dipatuhi.

Itu kata khatib siang tadi.

Ada kawan saya bernama Hj Ghazali dari Terengganu sangat baik orgnya.

A KADIR JASIN said...

Berkenaan dengan jemputan saya kepada OKJ dan beberapa pembahas lain untuk bermuzakaah dengan saya, OKJ antara lain berkata: "Akhir kata, izinkan saya mengambil sedikit-sebanyak masa utk memikirkannya. Sekian TQ"

Eloklah kalau OKJ hendak berfikir sama ada menerima atau tidak jemputan saya. Nampaknya lebih mudah apabila OKJ mengkritik saya di belakang tabir tetapi apabila saya menjemput OKJ berdepan dengan saya, OKJ terpaksa berfikir pula.

Tak cukup dengan itu OKJ memuji-muji saya pula. Saya bukan meminta untuk dipuji.

Berkenaan dengan Orang Kampung pula, beliau pun nampaknya tidak begitu berminat menerima jemputan saya. Katanya, beliau telah banyak mendedahkan identiti beliau melalui komen-komen beliau. Saya tidak memaksa.

Terima kasih.

Kampong man said...

Salam Dato,

1.Dato salah anggap dan tapsir tu.Kampong man TIDAK pernah kata tidak berminat.Untuk KKA on one to one basis mungkin kurang selesa.Cubalah sekurangnya lima atau emam orang.Saya juga suka sekira Kawanlama, Saji, budak jawa dan Din Melaka (Beliau masih memegang tropi komen terbanyak) kalau biau sudi dan berabi berdepan bersama.Di persilakan.

2 Saya akan emailkan pada Dato dan dalam email itu akan saya masokan contact no saya.

3.Tahniah.Blog Dato dapat saya access pagi ini.I like to look at it as technical glitches.

4.Kawanlama bertanya apa sumbangan saya.
Sila baca komen lepas Kampong man diblog Dato disana tuan dapat sadikit usha saya secara sendiri.

Antara contribution saya secara kecilan adalah:

a.Menjalani business saya sendiri tanpa politik dan wang politik walau sesen pun.Satu bukti tanpa politik orang Melayu boleh berjaya saperti rakan Tionghua.

b.Tidak pernah mengamalkan CORRUPTION baik memberi dan juga menerima.

c.Memberi motivasi percuma pada ramai anak Melayu yang mahu berniaga dengan tip dan pengalaman.Tidak lokek ilmu dan pengetahuan.Mempromosi BERNIAGA pada orang Melayu.Tak banyak mana pun secara langsung.Mungkin spouse saya punyai lebih banyak sumbangan pada negara melibatkan diri dalam perancangan Perang Besar @Putrajaya sebagai saorang professional yang kini menjadi rebutan parti politik BN dan PR bagi membentuk kerajaan.

Mungkin Kawanlama ada sumbangan yang lebih baik dan hebat.Kita pun mahu berkongsi. Tak salah berkongsi pengalaman. Dipersilakan Tuan.

Terima kasih Dato.

Kampong man said...

Salam Dato,

1.Dato salah anggap dan tapsir tu.Kampong man TIDAK pernah kata tidak berminat.Untuk KKA on one to one basis mungkin kurang selesa.Cubalah sekurangnya lima atau emam orang.Saya juga suka sekira Kawanlama, Saji, budak jawa dan Din Melaka (Beliau masih memegang tropi komen terbanyak) sekira beliau sudi dan berani berdepan bersama.Di persilakan.

2 Saya akan emailkan pada Dato dan dalam email itu akan saya masokan contact no saya.

3.Tahniah.Blog Dato dapat saya access pagi ini.I like to look at it as technical glitches.

4.Kawanlama bertanya apa sumbangan saya.
Sila baca komen lepas Kampong man diblog Dato .Disana tuan dapat sadikit usha saya secara sendiri.

Antara contribution saya secara kecilan adalah:

a.Menjalani business saya sendiri tanpa politik dan wang politik walau sesen pun.Satu bukti tanpa politik orang Melayu boleh berjaya saperti rakan Tionghua.

b.Tidak pernah mengamalkan CORRUPTION baik memberi dan juga menerima.

c.Memberi motivasi percuma pada ramai anak Melayu yang mahu berniaga dengan tip dan pengalaman.Tidak lokek ilmu dan pengetahuan.Mempromosi BERNIAGA pada orang Melayu.Tak banyak mana pun secara langsung.Mungkin spouse saya punyai lebih banyak sumbangan pada negara melibatkan diri dalam perancangan Perang Besar @Putrajaya sebagai saorang professional yang kini menjadi rebutan parti politik BN dan PR bagi membentuk kerajaan.

Mungkin Kawanlama ada sumbangan yang lebih baik dan hebat.Kita pun mahu berkongsi. Tak salah berkongsi pengalaman. Dipersilakan Tuan.

Terima kasih Dato.

Unknown said...

Aslkum Dakj

Kalau sdr Kg Man janji mau kongsi pengalaman dpt jual syarikat dgn modal berbayar rm200k pd harga rn10jt melalui skim RTO, tentu Din Melaka teruja nak hadir KKA.

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).