Tuesday, February 11, 2014

Abdul Taib Kata Umno Rasis?


A Kadir Jasin

[KOMEN anonymous DAN KESAT tidak akan disiarkan. Sila guna Google Account, OpenID atau Name/URL untuk mengulas. Boleh guna nama samaran.]

UPDATE, Feb 13 - (New Straits Times) CHOSEN ONE: Taib names him as successor after handing in resignation letter. KUCHING: TAN Sri Adenan Satem has been named Sarawak's fifth chief minister.

After hiccups to his political career, including a short-lived federal cabinet tenure and poor health, Adenan, the Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB) Information chief who is also Tanjung Datu assemblyman, was yesterday named to succeed Tan Sri Abdul Taib Mahmud.

ORIGINAL POSTING  

KALAU betul apa yang dilaporkan mengenai kenyataan (Tan Sri) Abdul Taib Mahmud berkenaan Umno, maka ia adalah satu tamparan dan penghinaan yang sangat dahsyat dan tidak patut.

Media atas talian memetik Abdul Taib sebagai memberi amaran kepada pengganti beliau agar “memastikan politik rasis Umno tidak masuk ke Sarawak”.

Ada dua perkara pokok di sini. Pertama tidak membenarkan Umno masuk ke Sarawak dan kedua tidak membenarkan “politik rasis” Umno berkembang di Sarawak.

Umno mungkin tidak berhasrat mengembangkan sayapnya ke Sarawak. Setidak-tidaknya buat masa ini. Jadi kepemimpinan Barisan Nasional Sarawak tidak perlu khuatir.

Yang nyata menghina Umno adalah tuduhan Abdul Taib bahawa parti induk BN itu mengamalkan politik perkauman (racist politics).

Mohd Najib-Abdul Taib: Jalan Tidak Seiring
Apakah ini benar dan adakah kepemimpinan Umno di bawah Mohd Najib Abdul Razak akan berdiam diri menghadapi tuduhan yang sangat berat itu?

Kenyataan Abdul Taib yang dikatakan dibuat pada mesyuarat Majlis Tertinggi Barisan Nasional Sarawak pada 9 Feb. memberi gambaran jelas bahawa penggantinya "harus tegas dan tidak berpaling" apabila berurusan dengan Putrajaya mengenai perkara yang melibatkan kepentingan Sarawak.

Setiausaha Agung BN Sarawak, Datuk Dr Stephen Rundi, berkata Taib mengatakan penggantinya  perlu bersungguh-sungguh melindungi hak negeri seperti yang dijanjikan dalam Perjanjian Malaysia 1963.

"Kita mesti berpegang kepada Perjanjian Malaysia dalam melindungi hak negeri ini," kata Rundi mengenai mesej Taib ketika ditanya apa yang berlaku dalam mesyuarat MT BN negeri selain memberi ketua menteri itu mandat untuk memilih penggantinya.

Rundi berkata, bertegas dengan Putrajaya termasuk menghalang Umno masuk ke Sarawak yang dilihat tidak begitu mengendahkan perjanjian 20 perkara yang menjamin kepentingan dan hak Sarawak dan penduduknya apabila mereka bersetuju membentuk Malaysia bersama Malaya, Sabah dan Singapura.

Dengan pelbagai masalah dan tekanan yang dihadapinya sekarang, membawa Umno ke Sarawak pastinya bukan keutamaan Mohd Najib. Secara peribadi saya tidak melihat wujud kewajaran atau kebijaksanaan bagi Umno bertapak di Sarawak.

Jadi apa perlunya Abdul Taib mengeluarkan amaran itu dan melemparkan tuduhan yang sangat berat dan menghina terhadap Umno?

Apakah ini cara beliau menghantar mesej kepada Putrajaya supaya tidak mengambil kesempatan daripada pengunduran beliau sebagai Ketua Menteri Sarawak? Kalau ia pun, mengapa sampai menuduh Umno rasis?

Kalau Umno masih berpegang kepada perjuangan kebangsaan Melayu, ia wajib dengan tegas dan terbuka membantah dan menyangkal tuduhan bahawa ia mengamalkan politik rasis.

Atau apakah Abdul Taib, seperti banyak orang bukan Melayu, turut tidak senang hati dasar Umno memperjuangkan hak dan keistimewaan orang Melayu seperti termaktub dalam Perlembagaan?

Kalau benar Umno rasis kerana memperjuangkan hak orang Melayu, mengapa pula ramai ahli Umno khususnya dan orang Melayu amnya melihat Umno di bawah kepemimpinan Mohd Najib sebagai tidak cukup gigih dan lantang mempertahankan Melayu? Sebaliknya mereka melihat Mohd Najib sebagai terlalu berlembut dengan orang bukan Melayu.

Jadi apakah masalah Abdul Taib sebenarnya? Adakah cemuhannya terhadap Umno itu satu lagi manifestasi ketidakpuasan dan ketidakmesraan beliau dengan Mohd Najib yang dilihatnya sebagai tidak cukup lantang mempertahankan beliau daripada tuduhan salah guna kuasa dan rasuah sebaliknya mahu beliau berundur cepat?

Ahmad Zahid dan Lt. Jen. (Kehormat) Abdul Taib. Apa yang tersirat dalam kenyataan "Saya akan buat sesuatu yang berguna kepada negara secara santai"?

Semua orang tahu bahawa Abdul Taib marah kepada Mohd Najib kerana membuat kenyataan ketika kempen Pilihan Raya Negeri (PRN) tahun 2011 bahawa beliau (Abdul Taib) akan bersara selepas pilihan raya itu.

Abdul Taib mungkin berundur sebagai KM, tetapi pengaruh beliau tidak akan berakhir serta-merta dan begitu saja, apatah lagi kalau beliau memilih untuk meneruskan kehadirannya dalam kehidupan seharian Sarawak melalui jawatan Yang di-Pertua Negeri.

Apa pun, Umno tidak ada pilihan melainkan menjawab tuduhan Abdul Taib bahawa ia mengamalkan politik perkauman.

Buat jangka masa pendek dan sederhana, Umno terpaksa terus menjalin perhubungan yang tertib dan bertamadun dengan parti-parti BN negeri, khususnya Parti Pesaka Bumiputera (PBB), kerana BN Sarawak adalah unik dan berlainan.

Tidak seperti di Semenanjung dan Sabah, parti-parti BN pusat tidak bertanding di Sarawak. BN Sarawak dianggotai sepenuhnya oleh parti-parti kaum dan suku kaum negeri.

Selepas ketegangan pada tahun-tahun awal keanggotaannya dalam Malaysia, Sarawak berubah menjadi  kubu BN sehingga dilabelkan sebagai “simpanan tetap” atau negeri penyelamat BN.

Sama ada Sarawak akan terus menjadi negeri “fixed deposit” BN bergantung pada siapa yang menggantikan Abdul Taib dan di atas kebijaksanaan kepemimpinan BN pusat, khususnya Umno, menjalin hubungan dengan negeri berautonomi itu. Wallahuaklam.

65 comments:

CB said...

Hebat, Pehin Abdul Taib ini. It is his indirect way of telling Najib to go and fades away into oblivion. Tit for tat that is!

Wan Kamarul Ariffin said...

Kebaikan Umno apabila dia bertapak di Sabah ialah ia dapat menyekat pengembangan ajaran kristian di sana.

Tak salah nak masuk Sarawak sekalipun. Ada baiknya jika Umno bertapak di Sarawak pula.

Din Pekan said...

Apabila meninggalkan kuasa, Taib Mahmud tahu sukar untuk mengawal Putrajaya melakukan onar di Sarawak dan yang paling ditakuti ialah Najib is not in control but his warlords and consultants. Mereka ini sanggup melakukan apa saja untuk melempiaskan korupsi Taib Mahmud di Sarawak untuk menjamin kelangsungan UMNO dengan memasuki Sarawak seperti yang UMNO lakukan di Sabah.

UMNO tahu tanpa Sabah dan Sarawak yang telah diUMNOkan maka pada PRU14 nanti UMNO hanya akan jadi sejarah.

Sarawak terpaksa memastikan mereka masih dikuasai olih parti negeri bukan persekutuan supaya selepas PRU 14 siapa pun yang menang antara BN atau PR, Sarawak bolih memainkan peranan `king maker` dan dihormati olih semua lawan dan kawan. Sabah has lost that role and suffer. KUDOS TO YOU TAIB MAHMUD!

ab said...

Salam Dato,




SERAWAK ni sat lagi jadi macam ariana rose, semua lelaki syok kat dia..tak kira bangsa dan ugama. Semua gelut nak sambaq dia..


Najib ooo najib,kena lagi ni.



TETAPI sebenarnya UMNO itu pun singkatan perkataan untuk persatuan politik orang melayu.. betui lah kata KM Serawak tu.


DAN sebagai persatuan orang melayu, kena lah menjadikan agenda politik orang melayu yang terutamanya.... saya fikir itu tidak la salah.


MCA mengutamakan kaum china...tak salah pun, dinegara ini.


MIC menutamakan kaum India, pun tak salah juga dinegara ini.



Melayu,Cina,India tu betui la ras ras, dan ketua ras yang mengutamakan `agenda/perjuangan/ kepentingan politik' ras ras tersebut betuilah dipanggil racist..apa yang buruk sangat perkataan itu ?



ATAWA PERLU DI ADAkan persidangan parlimen untuk mengharamkan perkataan racist ni pulak? ...hehehe, orang dah plan nak sampai kat planet marikh dan nak buat kediaman dibulan, dimalaysia masih ramai dok gedebuh gedebak hai hai melayu ka,cina ka,india ka...




Apa salahnya `berbalah,berdebat' siang malam, bincang macam mana nak kuatkan nilai ringgit,naik kan pasaran saham, nak kuatkan `nilai bon kerajaan' sepanjang masa, tambahkan perkerjaan baru dll..BARU LAA UUUMPHH..




Ni kes kansel naik tol ni, TAK DAK ka dato nak ``kuis' sikit, paling tidak pun, ucapan TERIMA KASIH le kat gomen no?.



`Kuis' la sikit Dato, contohnya MANA LEBIH BAIK, bayaq kat plus dan geng pampasan setiap tahun(?naik lagi kut tahun depan)ka, atau JUAL KAT kompeni yang nak beli semua lebuhraya ,kalau tak silap RM 50 billion tu( DAN JANJI TAK NAIKKAN TOL SELAGI ADA MATAHARI DAN BULAN?..bahas, berdebat,beri pendapat dll...
Baru la bertambah menarik lagi tulisan dato,tak gitu dato?




Abu Bakar Ab Rahman

bat8 said...

DAKJ

Jika kita lihat sikap rasis UMNO ini juga meliputi apa yang saya namakan "intra racism" sesama orang melayu yang diamalkan disetiap peringkat. Dari peringkat nasional hnggalah keperingkat kampong. Apa jua peluang yang disediakan oleh kerajaan untuk orang melayu termasuklah pembahagian baja pun diamalkan intra racism ini dimana kelayakan sesama melayupun diataskan kepada keahlian UMNO.

Sedangkan setiap hari pemimpin-pemimpin UMNO melaungkan bahawa perjuangan UMNO adalah untuk orang melayu. Hakikatnya ia adalah perjuangan untuk kumpulan sendiri berasaskan keahlian parti.

Pun begitu, jika kita lihat realiti yang ada disekeliling kita, perjuangan UMNO untuk membela orang melayu berasaskan keahlian UMNO juga tidak berjaya sangat. Keadaan ahli-ahli UMNO diperingkat akar umbi tidak banyak bezanya dengan orang melayu lain yang bukan ahli UMNO.

Satu-satu kejayaan yang kita boleh lihat dalam perjuangan UMNO hari ini hanya terbatas kepada segelintir golongan pemimpin dan golongan terdekat dengan mereka sahaja yang saya agak tak sampaipun 1% dari jumlah keseluruhan ahli UMNO dinegara ini.

Wallahualam.

awang batuburok said...

Salam Dato,

Saya rasa kenyataan TS Taib ada kebenarannya. Umno memang rasis kepartian, memperjuangkan ketuaanan umnoputra bukannya bumiputra.
Lihatlah diskriminasi yang dilakukan terhadap rakyat kelantan, rakyat terengganu (1999-2003), rakyat selangor, rakyat P.Pinang...

Rasis kepartian adalah lebih merbahaya dan menghancurkan pembangunan sosio-ekonomi negara Malaysia yg tercinta ini.

Apa lagi yg umnoputra mahu???

Apanama said...

Salam Dtk,

Seharusnya Dtk meneliti dahulu fitnah The Malaysian Insider terhadap Ketua Menteri Sarawak Pehin Sri Abdul Taib Mahmud sebelum mengulas lebih lanjut.

Berdasarkan maklumat yang diperolehi dari beberapa wartawan dan editor kanan lain yang turut berada dalam sidang akhbar berkenaan, tidak ada sesiapa pun yang mengeluarkan kenyataan yang mengaibkan Umno.

Difahamkan wartawan The Malaysian Insider di Kuching pun telah menafikan sekeras-kerasnya bahawa beliau menulis sedemikian.

Sudah ada pengakuan (sulit) bahawa 'Heading' berniat jahat untuk menghina Umno dan perenggan pertama laporan tersebut 'ditokok tambah' oleh seorang editor kanan Malaysian Insider yang akan dinamakan kelak.

Saya pun agak terkejut melihat posting dan ulasan sinis Datuk berdasarkan sepenuhnya kepada laporan The Malaysian Insider yang nyata mempunyai tahap kredibiliti yang menjadi persoalan ramai.

You, of all persons, should know better about Taib Mahmud's level of intelligence and The Malaysian Insider's level of credibility Datuk.

Thank you,

Firdaus Abdullah (Pro-government but anti-stupidity blogger) ;-)




Hj Ismail Mina said...

Dato Kadir.
Saya ingat kenyataan Taib itu benar.Kenapa hendak marah kapada dia.
Party UMNO memperjuangkan nasib bangsa nya sendiri,ia itu Melayu.Ia Parti Kebangsaan.
Apakah ini bukan racis.UMNO sama saperti KKK di US yang memperjuangkan white supermacy dan Nation of Islam yang memperjuangkan Black power.

UMNO tidak kira sama ada pemimpinnya benar atau salah,asakan Melayu ia perlu di pertahankan.

Ini berbeza dengan PAS yang menjadikan Ugama Islam sabagai asas perjuangannya.Jadi semua manusia sama kechuali yang berimam.

zainal abidin awang kechik said...

salam..

tok. saya menegenali CM sarawak terlalu dekat orang hebat, rajin, dan politik yang terlampau hebat dari UMNO,
di hadapan saya beliau bangun terus menaiki kereta pulang ke rumah dan meninggalkan majlis hanya kerana kesilapan Pemimpin UMNO silap berucap,
"SARAWAK MEMANG UNTUK SARAWAK"
AJAO MENANG TIMBALAN HANYA TINGGAL TIMBALAN,
CM juga di kenali sebagai WHITE HAIR..
dia ayah kepada orang sarawak.. dan dia memang hebat,.. pada 1993 dia memberi saya bantuan dari YAYASAN SARAWAK untuk saya menyenaraikan syarikat di BSKL. " Young MAN.. proff to me you are really good".. terima kasih.. YAB KETUA MENTERI SARAWAK..SELAMAT BERSARA..

SAYA RASA BUKA mereka dalam tekaan men ganti CM


selamat berjuang

din kolot said...

Dan sambungan semula perbicaraan liwat II pun bermula....dan drama pun turut bermula.

Aksi pertama : tangguh....

Anti-fitnah said...

Portal pro-pembangkang itu sebelum ini melaporkan kononnya Taib Mahmud ketika mempengerusikan mesyuarat Majlis Tertinggi (MT) Barisan Nasional (BN) Sarawak telah menasihati sesiapa pun yang bakal menggantikannya harus memastikan politik rasis Umno tidak masuk ke negeri itu.

Menteri Di Jabatan Perdana Menteri, Hajah Nancy Syukri ketika dihubungi petang tadi menafikan sekeras-kerasnya laporan yang dikeluarkan oleh portal tersebut. Beliau yang turut hadir di dalam perjumpaan tersebut berkata, Ketua Menteri langsung tidak pernah berkata seperti yang laporan tersebut.

"Mana ada CM (Ketua Menteri) berkata macam itu. Beliau tidak pernah bercakap sedemikian malah amat menghargai hubungan dan kerjasama baik yang terjalin antara persekutuan dan kerajaan negeri", katanya.

Menurutnya lagi, artikel yang dikeluarkan itu jelas mempunyai niat jahat yang sengaja ingin mewujudkan persepsi negatif di kalangan rakyat.

Mungkin atas alasan tersebut, Jabatan Penerangan Sarawak semalam telah mengeluarkan makluman kepada semua pihak media agar tidak membuat liputan terhadap mana-mana program yang melibatkan Ketua Menteri.

Ia mungkin bertujuan bagi mengelakkan sebarang percubaan pihak-pihak tertentu yang sengaja ingin mengambil kesempatan dengan mencetuskan rasa kurang senang di kalangan masyarakat.

"Sukacita dimaklumkan bahawa jabatan ini diarah oleh Pejabat Ketua Menteri untuk memohon kerjasama supaya tidak menghantar wartawan, jurufoto dan jurukamera pada sebarang masa untuk membuat liputan ke atas ketua menteri tanpa sebarang makluman," katanya menerusi kenyataan kepada semua media, hari ini (semalam).

shamal66 said...

Najib jadi Pm sebab Bn sarawak..tapi lihatlah apa sarawak dapat , pejabat agensi kerajaan pusat, balai, hospital, kem tentera, rumah guru.. pun teruk di sarawak...najib masmih berlembut ikut telunjuk pihak yg menentang beliau..memamn lemah, layu, lembik, longlai..
Baca ini
http://helenang.wordpress.com/2014/02/11/najib-a-kura-kura-in-hiding/

looes74 said...

CB,
Not only Taib heaped insults towards Najib, Taib has given his middle finger towards Mahathir. We knew that Taib hated Mahathir because Mahathir masterminded the Ming Court Affair by pitting his uncle against him. Leo Moggie was Madhater beri good friend. If not, how come Leo Moggie can be Minister even though he's in the oppo in sarawak.
Hahahahaha! The benefit of having UMNO in sarawak.....Hahahahaha, seriously these clowns knew NUTs about sarawak. Taib has seen how Mustapha destroyed himself by destroying USNO & asking UMNO to come in.
I strongly suggest that UMNO should be banned in Satawak. UMNO should be mampus & berambus from sarawak. Else, Sarawak declare independence.

A KADIR JASIN said...

1. Terima kasih kepada Blogger Apanama atas ulasan dan teguran beliau.

2. Adalah atas sebab yang sama maka saya menulis tajuk tampalan saya sebagai satu pertanyaan dan bukan kenyataan sahih.

3. Lagipun, tidak seperti Apanama dan blogger-blogger terkemuka yang lain, saya amat jarang dijemput atau disenaraikan dalam mana-mana pertemuan dengan pembesar tanah air seperti yang Apanama hadiri yang melibatkan Pehin Abdul Taib di Kuching baru-baru ini.

4. Mengenai media atas talian yang dituduh memutarbelitkan kenyataan Abdul Taib itu, terpulanglah kepada pihak berkenaan untuk mengaku kesilapan dan membuat pembetulan sekiranya benar mereka sengaja berbuat begitu.

Terima kasih.

mo said...

Salam,

Klau umno di tuduh rasis. seolah datuk mnajdi pelek . Selama ini hampir semua rakyat tahu kini, umno adalah sebuah parti yg rasis, hingga jelas dlm mndokongkan pertubuhan yg rasis dan perkauman. Mana mungkin rakyat yg ada, boleh mnafikan hakikat ini. Mungkin hanya dgn pendekatan yg rasis dan perkauman ini, kemungkinan mmberikan sedikit kelebihan pada melayu yg tdk terdedah dgn dunia cyber ? melayu pg dan desa, jadi dlm soal isu, baik gunakan isu perkauman dan isu agama, sebagai penyelamat pada bn umno. Ini jelas umno bn sebenar hanya hidup di luar banda dan semai mnipis dokongan di bandar , itulah hakikat yg ada.

Klau betul Pihen sri taib, kata begitu, umno rasis ? Persoalan nya apa..apakah umno kan berubah ? Atau apakah umno, sedar bahawa umno hnya mnumbang hidup oleh pbb swak kini ? Apakah dgn ketua mnteri yg baru..apakah ada perubahan, iklas dari umno ? UMNO secara jujur, melihat UMNO adalah penjajah di swak ? Penindasan sangat jelas di lakukan umno, dgn idea penjajah ?

Iklas mo.



maae said...

Cerita pembangkang dan yang membangkang, Tuk. Saya sentuh sedikit keterujaan Dap bermain api sentimen rasis harbi dalam kempen mereka dulu Pru 13. Jadi Malaysian Insider sebagai pemangkin.

Jika Pehin sebut rasis pun... bukan untuk Umno. Melayu Sarawak kena faham. Keturunan Syed di sana sudah tiga generasi memahami keadaan sebenar dan saat genting peristiwa.

Apa-apa pun kekuatan PBB mesti bersama Umno walau tidak perlu menonjol. Universiti / Institusi Agama dan kepentingan Kerajaan Pusat perlu berkembang.

Mata satu sentiasa memerhati dan mengalih pandang umum...

Boss din melaka said...


Jangan terkojut pulak kalu komen din melaka dan rakan siber nya kali ini akan memuji muja Taib Mahmud pula.

Lalang pun heran...

Jawi Al Rumi said...

Contoh yang patut kita ambil ikhtibar apabila membaca statement orang politik sebelum kita orang luar pula cuba memberi komen.


Lampiran tulisan Yusof Harun :

30 Jan
2014 Posted in: My Thoughts
By Azmin Ali 5 Comments

[BERITA] Putuskah sudah kasih Azmin?

AZMIN Ali adalah ahli politik PKR. Itu semua orang tahu. ‘Putus Sudah Kasih Sayang’ adalah sebuah filem arahan dan lakonan Tan Sri P Ramlee. Itu pun semua orang tahu.

Tapi kisah hubungan Azmin Ali dengan Anwar Ibrahim jauh lebih hebat dari mana-mana cerita dalam filem Melayu, baik yang diarah dan dilakonkan oleh P Ramlee atau yang lain-lain.

Jalan cerita Azmin dan Anwar jika sekadar ditulis sekalipun lebih mencengkam dan menyayat jiwa.

maksudnya hubungan Anwar sejak bergelar YB menteri manakala Azmin pula, masa itu masih lagi setiausahanya, maka akan faham perkongsian hidup mereka berdua lebih akrab dari sekadar aur dengan tebing.

Waktu Dr Mahathir Mohamad bos Anwar, ada juga usaha merenggangkan hubungan Anwar apabila surat-surat dikirim mendedahkan sikap Azmin. Tapi Azmin terselamat kerana Dr Mahathir tidak termakan hasutan menyebabkan Azmin kekal dalam kerajaan sehinggalah bosnya hilang kerja.

Namun seperti sering berlaku Anwar dilihat seperti sering berpaut di bahu Azmin. Lebih ketara apabila Anwar hilang kedudukan dan menjalani hukuman penjara, Azminlah segala-gala. Dengan sendiri Anwar meletakkan Azmin pada kedudukan yang sukar dijejaskan.

Siapa boleh lupa melihat Azmin muncul jurucakap Anwar apabila mantan Timbalan Perdana Menteri itu menjadi banduan di penjara Sungai Buloh. Azminlah menemui media dan penyokong Anwar terutama media yang tak simpati dengan perjuangan Anwar serta pada masa sama menggerakkan gerakan reformasi.

Umum mungkin terpaut pada puteri reformasi iaitu Nurul tapi di belakang Nurul, Azminlah tokoh reformasi sebenar-benarnya.

Sepanjang Anwar berada dalam tahanan, Azminlah antara pengunjung setia. Kepada Azmin jugalah diluahkan pelbagai perkara termasuk kisah hidupnya serta ranjau yang maha berliku.

Azmin mengorbankan hampir segala-gala semata-mata kerana Anwar.


Sehingga timbul cerita selain isteri Anwar, Azmin serba tahu serta menyimpan banyak rahsia Anwar. Jatuhnya Azmin maka kita akan melihat PKR dan Anwar bakal menjadi sebahagian sejarah tragik dalam politik Malaysia.

Hubungan Anwar dan Azmin mulai menampakkan keretakan apabila Khalid Ibrahim dikekalkan sebagai MB Selangor bagi penggal kedua. Bagi kebanyakan daripada kita sudah pun tahu Azmin dan Khalid bukanlah regu yang baik. Justeru kita lihat sudahlah waktu menang pertama kali pada 2008, Azmin terpinggir dari sirna politik Selangor.

Siapa lagi kalau bukan Anwar yang tentukan sama ada Azmin ataupun Khalid jadi MB. Penyokong Azmin terpaksa menerima hakikat Azmin turut dipinggirkan daripada jawatan Exco.

Jawatan Pengerusi PKR negeri seperti tidak membawa sebarang makna. Dan yang agak sedih apabila Khalid malu-malu alah sekadar melantiknya sebagai Ahli Lembaga Pengarah PKNS, itu pun kemudian ditamatkan. Khalid mentadbir Selangor mengikut akalnya tanpa memikir kemenangan Pakatan Rakyat di Selangor adalah sokongan rakyat pada PKR.

Azmin mungkin liabiliti kepada Khalid tetapi bukan kepada rakyat Selangor. Kemenangan Azmin di Parlimen Gombak dan Dun Bukit Antarabangsa sekali gus melonjak imej Azmin. Anwar pada mula dilihat tidak tampil menyokong Azmin dalam kes PKNS cuma kemudian meminta Khalid pertimbangkan semula.

Selain itu apabila ura-ura Khalid bakal meletakkan jawatan MB, bukan Azmin yang disyor sebagai pengganti. Apa yang memeranjatkan ialah Anwar diumum calon PKR di Kajang serta dilihat bakal calon MB.

Mungkin Anwar akhirnya akur mimpinya untuk menjadi Perdana Menteri tidak akan termakbul. Usia kian lanjut dan masa semakin suntuk. Justeru jadi MB pun jadi MBlah. Tetapi mungkin juga ada agenda lain di sebalik tindakan ini.

Oleh itu, umum kian faham betapa Anwar sanggup mengetepikan Azmin demi kepentingannya sendiri. Apakah sudah putus kasih sayang mereka berdua? Atau ia hanya wujud semata-mata sebagai kasih sayang politik?


30 Januari 2014
Sumber : Sinar Harian

Kampong man said...

Salam Dato dan pembahas,

Statement Dato:

"KALAU betul apa yang dilaporkan mengenai kenyataan (Tan Sri) Abdul Taib Mahmud berkenaan Umno, maka..."

1.This requires verification first.On the basis of "Kalau betul" it can be difficult for us all to provide a fair comment for it could just be mere rumours.It is uncharateristic of Taib to be making such a controversial statement, if any at all.Anyway..

2.Now lets look at BN and PR past performance in Sarawak for the last two elections:

a.PRU 13 (BN 25 with DAP 4 and PKR 1) and

b. PRU 12 ( BN 30 and DAP 1).A cool 30/31 in favour of BN.

Obviously, there is no reason for UMNO to rock the boat by encroaching into Sarawak in the near term.No reason at all.Why should it be?.Why kill a goose that lays a golden egg ?. The BN spirit of fairness and moderation prevails.PR has no space or little place in Sarawak despite the "Tsunami Cina" don't you see.

2.I have worked in Miri Sarawak Shell for a good one year before and I can confirm that Sarawak is a good example of how a multi-ethnic and different religions can co-exist peacefully and harmonious for the sake of Sarawak really.They have choosen to be with BN except in major towns like Miri, Kuching and Sibu where DAP toy with chinese racial sentiments last elections. Now who is racist?. You tell me.

3.My reccommendation is to leave Sarawak to her people to decide.After all most Sarawakians prefer BN based on past election results be it for DUN and Parliament. PR can try and I wish them luck.Cheers.

Thank you.

RD. said...

Salam Dato.
Nasib baik Dato meletak tanda soalan (?) pada tajuk utama. Yang paling saya pelik dan hairan, mengapa Dato tidak menyatakan yang Dato ‘petik’ berita ini dari MI @ MK. Kalau dari awal Dato nyatakan, sudah tentu saya akan baca sepintas lalu saja. Hati saya menjadi lega apabila membaca komen dari APANAMA.
Pada saya kedua akhbar dalam talian, langsung tiada credibility. Dalam kebanyakan media pro-PR, saya lebih percayakan The Sun. Itu pun saya hanya ambil secara percuma di 7-eleven, Menara UniAsia dan yang terjumpa mana-mana back-dated print, bila terjumpa seperti di Hospital Selayang atau Sg.Buloh.
Media akhbar yang dibiayai ‘agent asing’ dan mereka yang ada orang kaya kepentingan politik dan perniagaan mereka seperti MI dan MK kerap menyiarkan berita palsu/fitnah dan meminta maaf esok hari selepas ‘damage is done’. Harap Dato dapat lebih berwaspada. Saya tiada masaalah jika Dato bersikap kritikal dengan BN atau pun UMNO dan Najib. Tetapi menuduh UMNO racist tanpa menyebut DAP yang 10 kali lebih racist adalah keterlaluan, untuk saya telan.

Tentu ramai masih ingat video Global Witness yang di keluarkan sebelum Pilihan Raya Negeri Sarawak yang lepas apabila, media ‘agent asing’ ini menemuramah dua sepupu belia. (Anak bapa saudaraTaib Mahmud yang juga bekas Ketua Menteri, Rahman Yakop, kalau tak silap). Permusuhan sepupu ini amat terkenal dalam “Ming Court Affair”, sekitar 1989. Sial google, untuk berita lebih jelas. Ia bermula apabila Taib Mahmud menarik-balik konsesi balak yang diberi kepada mereka bila bapa mereka menjadi KM.

Pada pendapat saya, ZAMKATA mempunyai maklumat yang lebih tepat mengenai Taib Mahmud, di URL berikut.
http://zamkata.blogspot.com/2014/02/inilah-orang-yang-layak-menjadi-perdana.html

Maafkan saya dan terima kasih Dato.

abg sam said...

Salam Datuk, semoga diberi kesihatan yang baik agar blog ini dapat terus diurus dan menjadi tempat rujukan rakyat. Berbalik kepada peletakan jawatan Ketua Menteri Sarawak menjadi iktibar kepada saya bahawa tiada yang kekal abadi didalam dunia fana ini. Walaupun sehebat iskandar Zulkarnain atau sekuat Genghiz Khan. Manusia itu tetap manusia sampai masa mereka akan pergi sama ada suka atau tidak suka.
Bila keluar cerita Sarawak teringat kepada satu cerita beberapa tahun dahulu ketika saya membawa keluarga bercuti di Bumi Kenyalang yang indah. Kami sekeluarga bercadang nak masuk ke sebuah zoo di Kuching saya ambil tiket untuk kelua ga tetapi terpampang jelas menyatakan rakyat Sarawak bayaran masuk separuh harga manakala warga Semenanjung dan warga asing perlu bayaran penuh. Anak saya masih mentah bertanya kenapa orang semenanjung dan warga asing bayar penuh. Adakah orang semenanjung warga asing. Saya tak dapat memberi jawapan kepada anak saya kerana turut keliru dengan peraturan tersebut. Semasa kami sekeluarga hendak bertolak balik berlaku insiden kehilangan satu pas masuk yang diberi oleh pihak Imigresen semasa ketibaan oleh kerana pas masuk hilang , ahli kelurga yang kehilangan pas tersebut tidak dibenarkan untuk mendaftar di Balai Belepas sehingga laporan polis dibuat terlebih dahulu. Pengalaman ini menyedarkan saya bahawa wujud negara di dalam negara, sehingga kini saya merindui untuk datang kembali ke Bumi Kenyalang walaubagaimanapun hasrat ini terpadam dengan sendiri bila mengenang kisah lalu. Apa yang dapat saya rumuskan sebagai warga negara Malaysia kami sanggup bekorban untuk ibu pertiwi tetapi bukan untuk ibu tiri.

Veteran Utara said...

Salam Datuk Kadir,

Pada sangkaan saya, boleh jadi juga ada tujuan tidak baik oleh sumbar berita yang Datuk petek itu, tapi saya juga sangka boleh jadi mereka tidak faham semantik antara parti kaum dan parti nasionalis dan antaraa parti kaum yang perjuang nasionalisme dengan yang perjuang rasisme.

Umno ialah parti nasional Melayu yang perjuangkan kemerdekaan untuk semua waima imigrant Cina dan India yang masa itu berjuang atas landas nasionalisme negeri China dan India.

Tapi sebagai parti nasionalis Melayu, Umno tentulah dan wajiblah perjuang hak orang Melayu-Islam. Tapi Umno tetap party kebangsaan sebab ia perjuang kemerdekaan dan memerintah untuk semua, kalau tidak macam mana kita hendak justify ekonomi Cina dan India yang lebih baik dari ekonomi Melayu.

Tentang sama ada Taib kata atau tidak Umno rasis, cara nak tahu mudah saja. Kalau dia nafi kita bolehlah percaya dia tak kata. Tapi kalau dia diam, boleh jadi dia kata atau dia tak kata, tapi dia setuju.

Yang saya lebih susah hati kalau Umno dah tak nampak lagi warna kulit, dah tak bezakan lagi antara Melayu yang jadi tunjang Umno dengan kaum-kaum lain semata-mata sebab presiden Umno kemaruk sangat nak jadi PM 1Malaysia.

Tentang Umno ke Serawak, saya setuju dengan Datuk tak payahlah Umno ke negeri itu sebab akan kerohkan lagi keadaan dan bolih buat Umno lagi cacamarba. Perelok balik Umno yang sudah rosak di semenanjung dan Sabah dari susah-susah nak tubuh cawangan di Sarawak.

Salam.

Kampong man said...

Salam pembahas semua,

Our DAP tegar supporter looes74 among others said:

"I strongly suggest that UMNO should be banned in Satawak. UMNO should be mampus & berambus from sarawak. Else, Sarawak declare independence."

1.This is an example how some typical racist DAP supporters express their frustration in this and dome other respectable blogs.It is full of hatred and emotions and no wonder we have "Tsunami Cina" even in peaceful Sarawak.

2.Why should Sarawak declare independence in the first place?.It has enjoyed good relations with Semenanjong Tanah Melayu /Malaya and Sabah within Malaysia thus far and she too enjoys autonomy the manner Sarawak ought to be run quite independently somewhat. Remember both Sabah and Sarawak are bound by the 'Perjanjian Persekutuan Malaysia'.Malaysia is not Yugoslavia that we need to tear the nation apart.Kerja gila!..

4.Remember President Tito of Socialist Federative Republic of Yugoslavia?.What had happened to Bosnia Herzegovina, Croatia, Montenegro, Slovenia, Serbia and Macedonia states?. They are Socialist states under Yugoslavia and Malaysia is not.Socialist ideology collapsed. Looes 74 please take note.Your idea is not practical and not acceptable.

3.Anasir jahat sosialis saperti looes 74 harus ditentang sekerasnya kerana mencanangkan dan mencetuskan permusuhan antara Semenanjong Makaysia dan Sarawak, satu yang tidak boleh di terima oleh semua rakyat Malaysia yang cintakan negaranya.
Malah muka muka sosialis separatis (maaf kata) saperti looes 74 dan Hishamudin Rais Tukar Tiub yang pernah mengibarkan Sang Saka Malaya harus berada dalam radar PDRM.Mereka tidak punyai LOYALTY pada negara Malaysia yang tercinta.
Nah, dipersilakan.

Maaf Dato, terkasar bahasa sikit.Looes 74 menyemai api kebencian dan racis.Terima kasih.

Lahuma said...

Dato.

Marilah kita sama-sama ucapkan selamat bersara pada Taib Mahmud yang telah 33 tahun jadi KM Sarawak.
Katakan padanya bahawa tidak ada yang kekal didunia ini.Patah tumbuh hilang berganti.
Tak kan mahu jadi KM sampai peringkat naik kerusi roda.Cukuplah lama sangat.

Kenyataan Taib Mahmud itu sudah manggambarkan yang dia kalau boleh tak mahu undur atau bersara.
Taib Mahmud sebenarnya dia sekarang tersepit kerana faktor terlalu lama,faktor usia akhirnya kalau masih degil juga akan memakan dirinya sendiri.
Tak perlu salah UMNO atau siapa-siapa pun.DiMalaysia soal rasis cukup menarik dan sebagai pelaris aras sokongan politik.

UMNO terpaksa gula-gula Melayu.
Begitu juga Gerakan,MCA dan MIC gula-gula juga untuk kaum mereka.
Pakatan Rakyat juga telah gula-gulakan Cina,India dengan ramuan yang lebih menarik ikut selera DAP.Kalau tidak masakan Cina amat tertarik dengan menu PR ini.Maka gula-gula rasis jadi amalan.

Lagi pun Taib Mahmud cuma bersara dari kuasa sahaja.Kaya raya tak terkata kalau dibandingkan rakyat biasa biasa dipendalaman bumi Sarawak.

Tanyalah guru-guru muda dari Semenanjung yang ditempatkan disana.Mereka khabarkan punyalah teruk dan menyedihkan.Inilah yang membuat guru muda ini terbuka hati kecil mereka bahawa cakap tak serupa bikin.

Taib Maumud tak perlu risau dengan UMNO.Lagi pun UMNO bukan macam dulu lagi.Ibarat pokok yang sudah condong.Cuma bertahan dengan beberapa kayu penahan sahaja.Pemimpin UMNO bukan sayang Melayu sangat.Mereka sayang jawatan yang ada hasil lumayan.

PRU 14 isu Taib Mahmud sudah tiada lagi.Apakah modal DAP dan Pakatan Rakyat di Sarawak.

Siapakah bakal pengganti Taib Mahmud.Sudah pasti ada amanat darinya bahawa awasilah jangan UMNO masuk Sarawak.

Bertuah lah DAP,PAS dan PKR dapat mengembangkan sayap disana.UMNO seperti sedia maklum.

Terima kasih Dato.

Din Melaka said...

Aslkum Dakj

Bila lanun persekutuan gaduh dgn lanun Sarawak, umumnya pembangkang akan gembira.

Pernah dengar samseng berseteru kerana rebut kawasan?

Sekadar pertanyaan.

Taib Mahmud ni Melayu ke atau orang Melanau?

Melayu Semenanjung jenguk2 lah nasib Melayu Sarawak bawah PBB.

looes74 said...

Veteran,
Hahahahaha! Immigrant chinese! Hahahahaha! See guys & gals, why Taib Mahmud said that UMNO is RACIST!. Melanau is not equal to Melayu you know. Guess why Taib didn't wanna choose Abang Johari or Awang Tengah........Because they are melayu.......Hahahahaha!

Abang,
I will support Sarawak independence if ever UMNO enter Sarawak. UMNO is the mother curse of all problems. Nobody likes UMNO. Not even the Indonesians!
Stephen Kalang Ninkang was buried with the Terang Bulan song

http://www.youtube.com/watch?v=LAMnF0WxEps

By the way Zahid Hamidi is also a pendatang.......Immigrant! Immigrant! Immigrant!

http://www.youtube.com/watch?v=XXbhZLVWa9A

I rest my case!


safiai saad said...

Greeting Sdr Kadir,I wonder whether the report is true after all.My guest is Taib Mahmood is a smart politician,he will not or inflict himdelf,after all he has illustrious career.Imagine 33 years at the top ,much longer than Lee Kuan Yew.
I believed the sarawak has done much better compare to other states,any body who went to Sarawak can testify to that.
Other blogger who pick up this story is just hearsay.They were not present at that interview.To be fair we should not focus on this issue but to ensure that the Sarawakian will continue to enjoy prosperous living and peaceful environment.
After all in politics there is no permanent friend or permanent enemies.
Look at Pas and Dap.oneside want hudud the other over "my dead body".They sleep on the same pillow but has different dream.Their mattress has be take to court for furthur examination.At least PKR sleep on the mattress.
Anyway nothing is impossible in politics.
So far under Taib Mahmud what ever his "skeleton in the closet" has provide solid support to the Barisan.)Of course many curse for this standing.
Never mind let us see the new chapter.the main thing is we can agree to diasagree but dont fight over it.The Sarawakian by historical evidence has shown to be pragmatic and wise.I rest my case sdr Kadir.

Jawi Al Rumi said...

Silap mata orang politik

Nampaknya, gelombang perkelahian politik antara Khalid dan Azmin belum berakhir. Bukan setakat belum berakhir, malahan di kalangan orang Khalid sendiri sudah menyusun satu demi satu isu yang melibatkan Azmin secara peribadi.

Perlantikan 22 orang kakitangan kontrak yang dinamakan sebagai #TeamAzmin di dalam PKNS sudah terhenti. Kerugian tahunan berjumlah RM7 juta sudah dihentikan secara serta merta.
Azmin patut tahu bahawa tidak ada kewajipan moral untuk meneruskan khidmat mereka, sekiranya yang mereka tahu hanya menjaga politik Azmin.

Dalam pada Azmin beria mengutuk kaedah Biro TataNegara (BTN) sebagai penggerak kader politik, menggunakan duit/dana PKNS untuk menggerakkan biro politik Azmin memang resipi jahanam.

Terbaru, menurut cerita-cerita kecil di koridor HQ PKR, dana komisen Datum Jelatek pun akan disungkit oleh Khalid Ibrahim.

Sampai sekarang projek masih belum berjalan. Sebab apa? Katanya ada kekangan dana disebabkan bayaran komisen yang ditetapkan sudah mencapai tahap haram jadah punya tinggi. Siapa kata kalau Anwar jadi MB, rasuah dan isu gelap wang, sapu komisen tidak akan berlaku. Lagi teruk!!!

Azmin rasanya akan tersungkur kali ini. Banyak sangat isu. Fail Datum Jelatek sahaja kalau mahu dibuka, akan merosakkan imej Azmin. Azmin underestimate gerakan politik Khalid.

Kalau tak kena gaya, mahunya Azmin kembali jadi SUS Anwar bertaraf YB. Balik position lama zaman Azmin darling kepada Anwar (TPM) dahulu. Phuiii…kata Azmin.

Kalau setakat SUS, tak berbaloi perjuangkan PKR.

looes74 said...

This is a problem with Kampung man who claimed to have graduated from University of Edinburgh......Hahahahaha.....Okay.
Edinburgh seems to be more prestigious than the university where Raja Petra Kamaruddin was born. The one which is responsible in sending 2 Maesat into outer space. Hahahahaha!

Let us look back at the event unfolded when Taib led BN Sarawak won the election

http://www.cm.sarawak.gov.my/en/media-centre/news/view/taib-sworn-in-as-chief-minister

What time did Taib Mahmud go to Astana for the swearing in as CM Sarawak? Why Taib need to go to swear in at this hour? Why not the next day? Already win 55 seats lei.....hehehehe!

DAP won 5 parliamentary seats, not 4.

http://www.freemalaysiatoday.com/category/opinion/2014/02/12/ydp-post-is-najibs-trump-card/

This is extremely a stupid move by UMNO. Let refresh Kampung man about Malaysia 2013 election result

United Traditional Bumiputera Party 14
Sarawak People's Party 6
Sarawak Progressive Democratic Party 4
Sarawak United People's Party 1
Pakatan Rakyat 89

Hmmm.......89 + 25 = 114

Hehehehehe, so........hehehehe

A KADIR JASIN said...

1. Saya tidak pasti sama ada bakalm pengganti Abdul Taib sudah diketahui umum, tetapi saya mendapat maklumat daripada satu sumber yang berautoriti dan selalunnya tetap menganai bakam KM baru Sawarak.

2. Namun begitu, saya tidak akan menyebut nama beliau sebelum bertanya blogger Apanama dan blogger-blogger istimewa yang akrab dengan Abdul Taib dan arif mengenai politik Sarawak.

3. Pertanyaan saya kepada mereka, adakah benar Adenan Satem akan menjadi KM baru Sarawak?

Terima kasih.

Vagrant John said...

Kalau online source macam MI laporkan tidak tepat

'victim' boleh saman MI

balai berita yang paling kerap kena saman?


boss din melaka said...

Kesian pulak tengok looser74 gang laskar siber din melaka.

Dia di lahirkan atau sekarang tinggal di sarawak ke? Cara bercerita setakat kutip info kat internet jer... Itu macam bangla pun booleh buat.

borhan said...

Di Sarawak masyarakat Islam terdiri dari dua kaum iaitu kaum Melanau dan kaum Melayu.majoritinya ialah kaum Melanau.kaum melayu lebih dekat hatinya dengan orang melayu di tanah melayu malah mereka kan berasa lebih selesa jika umno berada di Sarawak sedangkan bagi kaum melanau pula pendirian mereka adalah sebalik.mereka bimbang dengan umno berada di sarawak kuasa mereka akan di netralkan.ada satu ungkapan dikalangan orang melayu sarawak yang berbunyi:bila mengundi kita melayu, bila projek kita melanau. semua orang tahu taib adalah orang melanau.

Ghab said...

Terbawa bawa dengan keluhan perasaan telah membawa kegejutan  kepada pembaca. Bentuk rekean soalan licik telah mengkhayalkan pembaca kearah berkeadaan ragu, berkonfrontasi pengacauan minda dan adanya selisih faham tampa mengira  suasana harmoni diantara Barisan National Serawak dan Umno yang selama ini diterup kukuh lagi sepadu.

Rancana kali ini merujuk sewenang wenangnya kepada penulisan Nigel Aw bagi pihak Malaysiakini. Berita gerbang ini terkenal dengan 'mischieviously constructed maker of journalism' bahawa bahan maklumat diterima dari pihak ketiga dan direka semula dengan bertujuan untuk mengelirukan, lagi mencurigakan minda lawan. Satu satunya perang psikologi yang diamalkan menguna pena dengan maksud untuk mengugut dan menjatukan mental Bumiputra Melayu.

Sebagai contuh, satu rekaan tulisan sinis while I was shitting, satu gambara yang palsu berbentukan rekaan hanya untuk mencari kesempatan daripda saya, a mischief maker.

Abang Johari and Awang Tengah Ali are King Lear Taib's political fools. They have been long  time disguised as political loyalists and a price they paid for being Taib's sheep. The less fool of all fools is perhaps Adenan Satem. He is a sober politician, well like by the people and less flattering leader to Taib but his administrative ability and durability are highly questionable.

The love and hate relationship among the fools of Taib will creep out openly as soon as either one of them becomes Chief Minister. It would be a continuous tragical ending for Taib's 33 years of Chief Ministership if not admonitory checked.

The huge rich wealth of Tiab's sons, daughters, sisters and brothers held is going to be scrutinized. It would entirely depend on the next Chief Minister in charged. Tiab is aware of the unpredictable situation and consequences after his retirement.

Having him appointed as the Yang di-Pertua Negeri is a justification for his repository. A price of being the wolf of what he wants for a longer period in his life to stay relevant.

looes74 said...

Yeah Saad......Like why Taib got to swear in the middle of the night after he won the state general election. Come on! Sarawak is no Malaya ok....Ketuanan melayu does not work there. Ketuanan melanau maybe. Hahahaha, Melanau is a subgroup of Dayak........Hahahahaha!

Wanna bet Taib may shake hand with Anwar to make sure Mahathir kenna choked.......Hahahahaha

I also rest my case

P.S : PBB made up of Panas, Berjasa & Pesaka......Not the Kelantan Berjasa or al kataki pekasa.......Hahahahaha

To all the ketuanan melayu flers,

Get lose from sarawak soil

shamal66 said...

Taib pilih pemimpin yg berani, tegas dan tidak dayus..tak mcm taukey kangkong n teh macainya tau gei..

Ghab said...

Maaf DKY,

Hey Loose74, why are you so jumpy? You are real a pain in the neck. You can't take a mild punch from Kampong Man after KM responded to your Cina Bukit comments. After all this blog is not your punching bag. You better stay at Din Marican's, Aspan Alais's and Sakmongkol's blogs. You may want to show your singly finger, in return I show you a bunch of my fingers, up yours.

You know that your faculty is full of balderdashs, balls, baloney, bulls, bunks, craps, drivels, gabbles, gammons, guff, hogwash, hooey, hot air, jabber, jiggery-pokery, poppycocks, prates, rots, scat and talk nonsense. Do you want more? 

Miri lad said...

looes 74,

You have no class and you use foul language. Sarawak will have a new KM .I saw them very happy behind BN.DAP can fly kite in Sarawak.Sarawak should not have West Malaysian party representing them like that racist DAP.

Alexander James said...

"Kebaikan Umno apabila dia bertapak di Sabah ialah ia dapat menyekat pengembangan ajaran kristian di sana.

Tak salah nak masuk Sarawak sekalipun. Ada baiknya jika Umno bertapak di Sarawak pula"

Kebaikan UMNO? Kebaikan UMNO adalah membawa masuk ratusan ribu pendatang asing di Sabah untuk menjadi penyokong UMNO sekaligus menggugat keselamatan Sabah dan juga menimbulkan masalah di Sabah. Baik sangat ke UMNO?

Joe black said...

Dato'

Dari segi politik daerah Sarawak, tidak heran mengapa Taib Mahmud berkata demikian. Kuasa Ekonomi Sarawak masih didalam pegangang bangsa Tionghua. mereka juga meguasai politik menerusi sokongan wang. Pihak Tionghua Sarawak sekarang sudah merasai bahang dari kejutan bangsa mereka disemenangjung dan serangan dari pihak radikal melayu semenanjung terhadap bangsa mereka mungkin mengerunkan.

Din Melaka said...

Aslkum Dakj

1.:Di kalangan parti BN ada yg sangat kaya spt UMNO, MCA, MIC, PBB dan GERAKAN.

Ada yg melukut di tepi gantang macam PPP.

Tapi parti tak kaya, bukan bererti pemimpin parti berkenaan juga tak dapat habuan projek daripafa kerajaan UBN.

Tak hairan kalau sesetengah NGO dan parti politik bukan main hebat UMNO mereka.



2. Di kalangan pemimpin parti BN , rakyat diberi tau ada seorang anak ketua menteri punyai kekayaan bersih bernilai lebih 1.2b.

Kalau bukan kerana kes perceraian beliau di mahkamah mungkin rakyat tak akan tau.

Itu baru seorang anak ketua menteri berkenaan. Yg lain tu tentu logiknya billion jugak

Dan bagaimana pulak dengan kekayaan ketua menteri berkenaan sendiri tak mungkin kurang daripsda kekayaan anak sendiri.

3. Rakyat juga diberitau ada anak tiri seorang PM beli rumah di New York dgn harga rm115 m dan buat filem hingga lebih rm300 m.

Ini baru kekayaan seorang anak tiri. Kalau anak2 tiri , berapa pulak kekayaan mereka?

Soalan seterusnya ialah berapa pulak kekayaan anak PM sendiri.

Dan PM dan isteri beliau tak kan lah hidup miskin je.

Yg dah pasti anak2 PM keempat tentu bengang. Bapak aku berjasa 22 tahun. Sedangkan bapa atau bapa tiri mereka baru setahun jagung jadi PM . Tapi mereka dah tunjuk kekayaan yg ketara.

"Ini tak boleh dibiarkan ni". Komplain mereka di belakang.

Anak ketua menteri yg berkenaan pun merasa lega, Ertinya tak la rasa bersalah sangat. Atas alasan bapa mereka lagi jauh lebih lama iaitu 33 tahun berjasa.

Berjasa psda rakyat, berjasa pada diri sendiri atau kombinasi antara keduanya, hanya Allah yg tau.

Kalau Din Melaka sebut tentu RD , KG MAN dan kawan2 akan cepatpertahan pemimpim penyamun pujaan mereka.

5. Kalau anak2 PM dan KM parti UBN kaya raya, tak mungkin anak2 menteri, anak2 raja, anak2 menteri besar, exco dll tak tuntut bahgian mereka.

Dan jumlahnya tentulah berbillion ringgit jugak.

6. Dan toke2'Melayu, Cina dan India yg jadi orang perantaraan biasanya akan dapat jumlah jauh lebih besar.

7. Kesimpulan.

Pertama taulah kita kemana perginya berbillion rgt wang rakyat yg lesap setiap hari.

Kedua kalau pemimpin UBN berdegar2 laung berjuang untuk rakyat maka jangan mudah percaya.

Ketiga kalau rakyat dapat beberapa ratus rgt BR1M , tak payah sampai menangis. Tapi kalau menangis kerana protes jumlah BRIM terlalu sedikit, itu sangat bagus.

Keempat kalau ada ketua menteri kata Sarawak untuk Sarawak beliau takut bahgian beliau dan kawan2 akan direbut oleh ketua2UBN yg lain.

Itulah contoh terbaik lanun2 menjaga kawasan dan pembahgian kekeyaan sesama mereka.

Brite Lite said...

Kenapa dihairankan sangat jika ya pun Taib Mahmud berkata demikian?

Apa yang tak betulnya? Hairan saya. Bukan niatnya nak menghina pun, cuma mempertahankan Sarawak yang berjaya bersatu tanpa mempermainkan politik perkauman yang terlampau seperti di semenanjung.

Apa yang perlu dipertahan. Semenanjung memang "gaduh sokmo". Malah di perhimpunan agung siap bertempik lagi merasionalisasikan perkauman. Tanyalah hati kecil sendiri. Kalau kita tak main perkauman, takde lah asyik keluar cerita-cerita rasisme yang kurang enak didengar di merata-rata blog, malah di media utama sekalipun.

Epal katakan epal, oren katakan oren. Baru boleh mula selesaikan masalah. Kalau semuanya "in denial" sampai bila pun tak habis.

Head hunter said...

One of the main reason why I reject Pakatan Rakyat and their politics of hate, violence and desperation for power at the expense of peace and harmony of our community, religion and culture.....

RD. said...

Dear Kampung Man, Ghab and Miri Lad.

We should understand that DAP and their supporters are hypocrites to the core. They claimed to be champion of ‘Malaysian First race second’, color-blind or fight for all Malaysian and such, yet they keep harping on Dr.M’s race and his origins, what race he wrote in registration forms as student, etc. Looes74 is a good example. He seems to be very particular about every details on "Melanaus being a sub-group of the Dayaks". If he had not mention, I would not have known that Taib is a Melanau.
Their politicians is even worse hypocrites. They even refused to declare the daughter’s race as Indian and opted for her own, denying the fact that race should follow that of the father. They even seems to look down on people of Indian origins, especially the Mamaks. In Annie’s blog, PR supporters even called me Mamak RD. Looes74 sure hates ‘Mamak Mahathir’ very much. Wonder what has Dr.M done to him or his family?
This ‘thick-skinned’ Looes74 even dare to say that Zahid Hamidi was an immigrant when he himself was a descendant of immigrants from a much-much more far-away land.

Pakatan sure comprised of weird human-being.
PAS people who use to be racist (or, is it extremist), and are sworn enemies of DAP in the late 80’s, have somehow mellowed or extinct in their politics today. This must have something to do with $$$$$, since it is the root of all evils. However, in the DAP (including their supporters), racist people like Loose74, still exist. Although Malaysian, or maybe holding a PR status, down-south, he (in Din Merican’s) seems to be very proud of Lee Kuan Yew’s success in chasing-out the ‘UMNOites’ from Singapura. Maybe it’s because LKY had successfully duped the Malays there, when he put-on a songkok during an election campaign. Now he is suggesting that ‘Ketuanan Melayus’ is chase out of Sarawak. In Rocky’s, he seems eager to see the Brunei’s Melayus and Sarawak’s Melayus fight over Limbang. Now in Dato A.Kadir’s, he seems to be pitting the Melanau against Malays in Sarawak. I can only guest he would be happy too, seeing the fighting among PKR Malays for the MB seat in Selangor.

For what’s worth, Din Melaka should be very proud of people like Loose74, if he is not what he portrays.

Din Melaka.
Nampaknya Saudara sudah membuka-pekong di dada dan mempamerkan sifat hasad-dengki sebenar apabila berkata:-
“Yg dah pasti anak2 PM keempat tentu bengang. Bapak aku berjasa 22 tahun. Sedangkan bapa atau bapa tiri mereka baru setahun jagung jadi PM . Tapi mereka dah tunjuk kekayaan yg ketara. “.

Tanpa usul periksa, Saudara menuduh orang Islam memiliki kekayaan secara tidak betul, manakala orang Cina yang juga kroni BN dan jauh lebih ramai kaya-raya, tidak pula diungkit. Malah ada yang kaya-raya dengan buka pusat perjudian. Kata selalu dengar cakap Ustaz, tapi mengapa tabur fitnah?
Lepas tu, boleh pula tau, mengandaikan atau membaca isi-hati-perut “anak2 PM keempat“ bagi pihak mereka, memberi tau pula pembaca di ruangan komen Dato A.Kadir ini.
Hebat sungguh nujum Pak Belalang Din Melaka.
Adakah ‘benggang’ membawa maksud marah atau dengki?
Ataupun Din Melaka juga ‘mau’ mengesyorkan ‘anak2 PM keempat’, melakukan sesuatu tidak baik untuk menyaingi ‘kekayaan’ anak PM sekarang?

Busuk sungguh isi-hati-perut hang, Din Melaka tapi masih mau kata “hanya dengar cakap Ustaz”. Sudah tentu Ustaz yang hang selalu dengar cakap itu seorang yang mempunyai hati-perut sama macam hang.

RD. said...

Sorry, I forgot.

Loose74 even tried to pit Taib against Dr.M by suggesting that 'Ming Court Affair' was initiated by the latter. Hell, sure you love to see the Melayus fighting with each other. Don't you?

No wonder, you was once very proud when Singapore Army was doing 'Combat training' in the jungles of Brunei, insinuating that war over Limbang, between Malaysian Melayus and Brunei's Melayus.

"I will support Sarawak independence if ever UMNO enter Sarawak".

Don't be stupid Looes74. Remember that "Miracle song" you up-load in Din Merican's before GE13?
Do you know why Sarawak choose to be in Malaysia, in the first place?
Don't you think, Indonesia would welcome them with open arms, then, if they decide otherwise?

Sarawak is not an island. There are Iban, Malays and Dayaks too in Borneo or at it's borders. They would sure love to be rich Sarawakians too. If Sarawakians opt to be the 60th. states of Uncle Sam, after Hawaii, then they might have better 'night sleep' over it, sort of. Hope China have no objection though, since they have already put-up a flag on that island, 80km west of Kuching.

head hunter said...

Freedom of speech is good but it must come with responsibles and ethic.

sabahborneo said...

Hahahahhaa this is so funny. Youre being so racist same goes with UMNO. How can you even take about politics and combined it with religion? Baca prrjanjian 18/20 perkara. Thank you!i stand for Borneoans!

Alhaj said...

Pemimpin Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB) beria-ia benar tidak mahu UMNO masuk Sarawak; adakah PBB bersetuju dengan politik Pakatan Rakyat, istimewa DAP yang juga rasis yang sudah bertapak lama di Sarawak dan menunggu masa dengan bantuan rakannya PKR dan PAS untuk menumbang kepimpinan PBB di Sarawak?

Kepimpinan Taib terserlah namun adakah pengganti Taib, yakni Dato Adenan, memiliki pengaruh yang sama ke atas parti komponen BN Sarawak yang lain?

Akar umbi PBB sendiri tidak memberinya mandat kepada Dato Adenan sebagai Timbalan Presiden PBB dalam pemilihan Exco PBB! Dia kemudiannya dilantik sebagai Timbalan Naib Presiden Kanan oleh Taib sehingga dipilih menjadi KM baru Sarawak hari ini. Apakah ertinya pemilihan dalam parti kalau orang yang kalah dalam parti pun boleh menjadi Ketua Menteri? Adakh undang-undang tubuh PBB membenarkan itu?

DAP Sarawak segera mengambil kesempatan dengan pernyataan Taib UMNO rasis mencadangkan supaya dibentangkan di DUN usul UMNO masuk Sarawak dengan kerjasama Barisan Nasional Satrawak.

UMNO, jasa UMNO, tidak dapat dilupakan begitu sahaja dalam membangun dan memajukan Malaysia, termasuk Sarawak walaupun tidak tampak secara fizikal di Sarawak. Kerana keperkasaan dan semangat Mealyu UMNO itulah orang Melayu Sarawak bersandar kepada PBB sebagai ganti UMNO di sini.
Ribuan anak Melayu Sarawak sudah menyertai UMNO dicawangan-cawangan UMNO di Semenanjung Tanah Melayu. Di Sarawak ia pun sudah mempunyai jawatankuasa kerja dengan ribuan sudah mengisi borang UMNO, hanya menunggu masa untuk didaftar sebagai UMNO cawangan Sarawak.

Saya, anak jati Sarawak, terkilan Taib mengatakan (kalau benar seperti dilaporkan dalam akhbar) bahawa UMNO rasis.

Din Kalut. said...

Din Melaka kena keluar dari jubah politiknya yang kian sempit.Ramai anak-anak kepala pembangkang berniaga mencari makan dengan anak-anak kepala UMNO dan sebaliknya.

Din Melaka said...

Aslkum Dakj

Sdr RD

1. Yg berhati busuk, hasad dengki dan fitnah pada org baik2 spt ust mungkin RD sendiri.

2. Sdr RD tak boleh atau mampu membeza antara menyatakan yg benar berbanding dgn hasad dengki.

Kalau anak RD dapat 10A dalam SPM tapi dituduh dapat markah berkenaan kerana konon rapat dgn guru2 , maka yg berkata demikian jelas hasad dengki.

Tapi kalau anak RD yg tak terkenal pandainya tiba2 bawa balik 10A gara2 dapat akses soalan bocor maka yg mengutuk tak boleh dituduh dengki.

Atau katakan RD atau anak ditangkap berkhalwat l. Janganlah RD kata org yg melapur tu dengki. Dan RD siap kutuk ust yg mengajar org berkenaan.

3. Nak mengukur seseorang tu mendapat rezeki dari sumber halal atau tidak tak susah nak kira.

Hari tu bila MB Selangor beli rumah besar berharga rm24jt yg tak sesuai dgn pendapatan rasmimya bolrh kita kata polis, pendakwa dan hakim2 tu dengki?

4. Tapi saya lihat dah jadi dasar pencacai hina di mana2 ,membujur lalu melintang patah. Asalkan dah suka atau yg mungkin lebih benar dah kena beli dgn teh segelas maka kesAnwar salah guna kuasa dibesar2kan. Sementara kes anak2 pembesar UBN cuba dipertahankan.

5. Sekarang siapa sebenarnya berhati busuk. Sudah tentulah RD

Belum terlambat. Orang spt RD nak pilih kehidupan spt Abu Sufian atau nak terus macam Abu Jshal..

Beruntunglah orang yg mau lembut hatinya .

Bukankah SPRM ada kuasa panggil individu yg disyakki hidup dengan kekayaan yg melebihi pendapatan rasmi mereka. Jangan pulak RD tuduh SPRM dengki.

Tapi masaalahnya SPRM ada berani ka!

6. Bila RD kata Din Melaka tak dengki pun dgn Cina kaya maka RD sebenarnya suka fitnah macam biasa.

Dan Rd suka sangat putar2 isu.

Ada Din Melaka pernah persoal Melayu kaya yg tak kontroversi?

boss din melaka said...

RD

Spot on. FYi Looser74 is a senior red bean army unlike din melaka who is merely an amateur prebet.

Aku bukan politician said...

Aslm dakj,

Siapa looes74 ni? Umpama batu api lagaknya, cuba memecah-belahkan perpaduan kaum dengan meniupkan api perkauman? Ibarat api dalam sekam, bagai gunting dalam lipatan.

Untuk makluman looes74, sebelum penjajahan barat di nusantara, tiada negara Malaysia dan Indonesia, mahupun filipina apatah lagi singapura. Yang ada hanyalah kerajaan-kerajaan melayu yang bersaudara (city state). Kalau tidak masakan parameswara boleh datang ke melaka membuka negeri?

Tapi kalau kaum cina dan india itu dahulunya memang lah pendatang kerana mereka berasal dari negara asing dan hanya merantau ke nusantara untuk menumpang mencari sesuap rezeki, bukan menubuhkan kerajaan seperti apa yang dilakukan oleh parameswara. Kenapa, lu fikirlah sendiri. Hanya sebelum mencapai kemerdekaan, pemimpin melayu bersetuju menerima dua kaum ini sebagai warganegara entah atas dasar apa yang sebenarnya, saya pun tak ingin nak mengulas lanjut. So tak timbullah melayu pendatang tidak kira apa suku bangsanya.

Setelah malaysia ditubuhkan, orang melayu semenanjung dianggap sebagai orang luar di sabah dan sarawak sebaliknya orang sabah dan sarawak tidak dianggap begitu di semenanjung. Namun ada satu lagi golongan yang boleh menjadi 'anak negeri' di mana-mana negeri di dalam Malaysia, iaitu cina dan india. Mereka boleh memilih untuk menjadi cina atau india johor, sabah, sarawak dan lain-lain negeri. Mungkin kerana kedudukan mereka yang strategik inilah mereka suka melaga-lagakan perpaduan kaum yang sedia terjalin dalam negara. Pecah dan perintah. Saya tidak dapat bayangkan apa yang akan berlaku kepada sabah dan sarawak mahupun rakyat asalnya apabila apa yang kaum cina dan india ini perjuangkan hanyalah kepentingan kaum mereka sahaja. Sebab itu dia kata umno mampus, tapi dia tak sebut pula dap ke, gerakan ke atau mca ke, mampus sama. Kalau pas di sarawak, saya tak tau pula apa komen looes74.

Saya fikir boleh diusahakan satu kesatuan (tidak semestinya negara) di antara malaysia dan indonesia memandangkan kita ini serumpun (**sekadar lontaran spontan, tidak semestinya berlaku pun, hanya mengimpikan penyatuan saudara serumpun).

Wallahualam

Aku bukan politician

P/s: google mistisfiles

Steadtler said...

@ Wan Kamarul Arrifin

''menyekat pengembangan ajaran kristian di sana?''

Jadi Kristian haram bagi pandangan kamu? Kristian tidak pun ganggu Agama lain di Sabah Sarawak, semua hormat sama sendiri walapau agama lain. Itulah Sabah Sarawak tak ada kes pasal Agama. Sarawak Sabah tak perlu ''Kebaikan UMNO'' dan permikiran yang rasis serperti engkau. Tak salah nak masuk Sarawak sekalipun? Maaf ye, Haram kalau korang nak masuk sekali.

Mamat said...

Dato' AKJ, saya kecewa Dato' dengan mudah mengambil sikap mempercayai media online. Ya, memang ada "tanda soal" di hujung tajuk blog, tetapi Dato' sebagai Tokoh Wartawan Negara seharusnya lebih bersikap adil dan bijak dalam menilai berita, lebih2 lagi yang datang daripada TheMalaysianInsider, yang sememangnya dah ada track record dalam membuat headline fitnah.

Tengok apa dah jadi ni?
http://www.freemalaysiatoday.com/category/nation/2014/02/12/taib-hina-umno-pemimpin-umno-berdiam-diri/

Secara tak langsung Dato' telah menyumbang kepada fitnah orang ramai yang percaya bahawa Taib Mahmud benar2 kata seperti yang diberitakan oleh TMI.

Mamat said...

Saya meminati tulisan Dato' sejak zaman Dato' di NST lagi. Editorial Dato dulu saya tak pernah ketinggalan untuk baca. Tapi saya kena sebut bahawa blog posting yang ini adalah yang paling teruk sekali.

Saya melihat Dato' dengan mudah termasuk perangkap media alternatif dan ikut menari rentak mereka.

1. Bila masa UMNO nak masuk Sarawak? Siapa yang mula spekulasi ni? Karut sungguh.

2. Apa benda yang Dato suruh UMNO bantah kenyataan Taib yang memang difitnah oleh TMI?

3. Dato' persoal "Apa masalah Taiib". Sebenarnya Dato' yang bermasalah.

RD. said...

Steadtler.

DAP dan PKR, boleh pulak masuk Sarawak. Hanya UMNO tak boleh masuk. Pasal apa ya? Kalau PAS pulak, macam mana ya?

Ura-ura 'UMNO tak dibenarkan masuk Sarawak' ini mula dibangkitkan oleh MI, akhbar pro-PR. Tiada siapa dari UMNO atau BN yang mula timbulkan isu ini. Jadi Steadtler tak perlu risau. TPM pun dah cakap UMNO tak perlu masuk Sarawak.
Di sana orang Christian majority dengan 46.2%. Di Semenanjung, hanya lebih kurang 9%. Kalau nak guna nama Arab untuk God di Sarawak, memang boleh. Democracy adalah, Kemenangan Majority. Tapi di Semenanjung, gunalah perkataan Bahasa Melayu yang betul untuk God, iaitu Tuhan. Mengapa tak de beri kemenangan kepada 'Democracy'. Itu yang buat saya heran.

Walau-macam-mana pun saya berharap orang Bumiputera Sarawak berhati-hati. DAP sekarang bukan macam dulu. Ramai ahli politik DAP sekarang adalah Evangelist, pendakwah yang bermotifkan wang. Saya takut pribumi Sarawak menerima nasib yang sama seperti apa yang pernah dikatakan oleh Desmond Tutu. Beliau juga seorang Bishop, kalau saya tak silap.

"When the missionaries came to Africa, they had the Bible and we had the land. They said; 'Lets us pray'. We closed our eyes. When we opened them, we had the Bible, they had the land".

Di Sarawak banyak tanah balak. Jagalah hak pribumi dengan baik. Yang saya hormat di Sarawak, Agama disimpan dalam hati,pasal itu tak timbul masaalah agama, walaupun penganut Islamnya agak ramai. Saya amat setuju kalau kita dapat pisahkan Agama dari Politik.

Sekian. Salam Hormat dari saya.

cannonkapit said...

En Borhan,

Majoriti beragama Islam di adalah kaum Melayu bukan kaum Melanau.Melayu 599,600 manakala Melanau 132,600 (Muslim + bukan Muslim) mengikut statistik Banci 2013.

Utk pengetahuan pembaca2 yg kurang tahu tentang Sarawak, penduduk Sarawak kini berjumlah 2,583,000 org.Kaum Iban adalah kaum terbesar dgn 745,400 diikuti Melayu 599,600,Cina 596,100,Bidayuh 205,900,Melanau 132,600,Orang Ulu 164,700,India 7,800 dan etnik lain 8,200.(Third quarter of 2013 Census)

Kuching,ibunegeri Sarawak mempunyai 598,617 penghuni.Pekan terkecil sekali ialah Pakan yg dihuni 15,139 org.

mad said...

saya ingin dato melihat situasi penduduk di tiga negeri di malaysia timur iaitu sabah, sarawak dan brunei. negeri manakah penduduknya terbela dan selesa hidup? antara negeri itu yg manakah berada diluar malaysia? dato pikirlah sendiri.

angerZ said...

need to clear thing's up..first
Pehin Taib is not pure MElanau. His father is Brunei malay.His mother is melanau(spouse with Tun Rahman ex TYT).Secondly, tan sri Adenan is Malay from kuching.His EX wife is melanau.Awang Tengah meanwhile is Kadayan. They are not Malay.If you think kedayan almost like malay, so does melanau and also iban and penan.99% those convert to Islam in Sarawak will follow 100% malay way of life style.Sarawak malay are totaly different with west malaysia malay.And just to inform, Abg Joe is good person and also a good leader. yet compare to other leader, abg Joe education is lower than other leader(even thou he son of ex sarawak Governor(TYT))Why not Jabu? well Jabu from pesaka which only consist of 30% voice of PBB.(that will be in other story)

angerZ said...

cuma nak tambah sikit, saya tahu yg datuk tahu zaman TM dulu ,byk kali cuba bawa UMNO ke SWK, Ingat lagi TM pernah beritahu yg org semenanjung tak patut guna passport kalau ke swk.Dan datuk sebagai pemikir politik tentu paham apa maksud TM.Kalau tak kerana keras kepala Pehin, Sarawak dah tentu berubah sekarang ini.Dan jika tidak kerasa kepala Pehin, swk mungkin dah keluar dr MAlaysia selepas kejadian Ngap Sayot dulu sehingga kan bendera MAlaysia di turunkan di semuan jabatan kerajan persekutuan dan Negeri.

looes74 said...

Anger,
Madhater may have played a hand in the Ming Court Affair. The aborted attempt to oust Taib Mahmud. Perhaps till this time why Taib Mahmud extremely not very happy with UMNO. To be frank, it's always a habit for some melanau to claim themselves as melayu but then again.......

RD. said...

Looes74.
Don't try to fool people by dragging Dr.M into the Ming Court Affair. He has nothing to do with it. And please write Mahathir's name properly.

The 'Ming Court' affair was the result a family feud over timberland concessionaire. In 1987, a war of accusations broke out between Rahman Ya'kub (as Governor and ex-CM) and his nephew, Taib Mahmud. As Chief Minister, Taib Mahmud revoked 30 timber licenses held by his defectors and Rahman's clients. Taib then accused Rahman for awarding 1.25 million hectares of logging concessions worth RM 22.5 billion to Rahman himself and his daughters and relatives.

RD. said...

Haiya.. Looes74.

DAP and it's supporter like you are really hypocrites. Your leaders goes around town, thumping their chest, claiming to be the champion of Malaysian Malaysia, color-blind, Malaysian First and all that crap, yet you are very particular about everybody's ethnic origin.

What's wrong about Melanau claiming to be Melayu, anyway?

Zairil Khir Johari, aka Christopher Lim also claimed that he is Melayu. There is nothing wrong with it, is there?

Please stop your racist attitude before claiming to be the Champion of Malaysian-Malaysia. It's because of people like you that DAP does not have the Bumiputras' support.

Din Melaka said...

Aslkum DAKJ

Sdr looes74

Sang juara burung kakak tua baru saja mengaku bahawa memang benar pemimpin UBN Sarawak berseteru bukan kerana Allah tapi berbillion hutan balak rakyat Sarawak.

Komisyen utk pembodek berapa agaknya?

Kalau tak dpt, bongok sangat lah ye.

RD. said...

Saya bukan macam Din Melaka yang bergantung kehidupan atas komisyen dari ahli politik corrupt seperti Anwar Ibrahim, semasa dalam UMNO. Lepas di pecat, dengan sekelip mata, di angkat 'bersih' sebagai malaikat dan Anugerah Tuhan.

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).