Friday, June 24, 2016

Umno Najib Buang Muhyiddin, Mukhriz

A Kadir Jasin



KEDIKTATORAN dan penafian demokrasi oleh Umno Mohd Najib Abdul Razak mencapai kemuncak hari ini apabila ia membuang Tan Sri Muhyiddin Mohd Yasin  dan Datuk Seri Mukhriz Mahathir.

[PERINGATAN: Komen guna “Anonymous” tidak akan disiarkan. Sila guna Google Account atau Name/URL. Boleh pakai nama samaran.]

Muhyiddin dan Mukhriz dibuang kerana didakwa melanggar disiplin parti. Muhyiddin adalah Timbalan Presiden manakala Mukhriz adalah ahli Majlis Tertinggi.

[Teruskan perjuangan rakyat. Tandatangani Deklarasi Rakyat buang Najib di sini.]

Naib Presiden Datuk Seri Shafie Apdal digantung keahlian sehingga Lembaga Disiplin membuat perakuan muktamad atas dakwaan yang sama.


Keputusan dibuat oleh MT dalam mesyuarat petang ini dengan dipengerusikan oleh Datuk Seri Mappadulung Daeng Mattimung Karaeng Sanrobone di Ibu Pejabat Umno.

Hal ini dimaklumkan kepada media oleh Mohd Najib selepas mesyuarat itu.

Dia turut mengumumkan yang peruntukan kerajaan kepada Yayasan Kepimpinan Perdana ditarik balik serta-merta dan semua kakitangannya akan diberikan notis berhenti kerja.

Katanya, keputusan itu dibuat berikutan yayasan itu mempunyai usaha untuk menjatuhkan Perdana Menteri dan kerajaan yang sah.

Wallahuaklam.

74 comments:

Husin lempoyang said...

Kenapa sekarang baru berani buat keputusan...

PutraKraken said...

Salam Datuk

Melayu memang Bangsat!
Melayu memang haramzadah!

Raja itu Duit
Duit itu Raja
Hipokrit sifat dijunjung
Rasuah amalan disanjung
Amanah habis musnah
Kejujuran dimamah nanah

Melayu ternyata bangsat
Raja dinobat bukan kerabat
Punya kuasa teramat hebat
Harta negara langsai dirembat

Duit itu Raja
Raja itu Duit

Melayu tetap bangsat

Zalman A said...


Salam Datuk,

What was their sin?

They said there was mismanagement in 1MDB and that there were questions to answer on the 2.6 billion donation.

On both counts, they were right.

You can be absolutely sure that the embezzlement of money from 1MDB will be proved beyond doubt, and that the Bugis Worrier's "donation" is a kickback from 1MDB embezzlement.

TSNY & Mukhriz will be vindicated by history; Najib will be, in the long-term, remembered as a corrupt, hen-pecked weakling.

Just because the dedak eaters in the MTU have a vested interest in the loot, and they are equally corrupt, does not change Right and Wrong.

It seems that Parti Dedak Najib feels secure enough after the PRK to make this move.

That is only politics.

It does not change Right and Wrong.

ku_seman said...

Daripada tragedi pemecatan Timbalan Presiden UMNO Muhyiddin Yassin dan Ahli MT Mukhriz Mahathir kita boleh mengambil pengajaran terutama dalam kalangan orang UMNO. Kalau hendak lama berada dalam UMNO syarat utama jangan menyanggah ketua waima ketua melakukan perkara-perkara yang dicurigai integritinya. Mereka wajib sokong, malah bukan sahaja sokong tetapi belasah siapa sahaja yang cuba menggugat ketua yang bermasalah integriti. Dengan cara ini UMNO akan berkuasa hingga seribu tahun lagi tambahan pula duit dikatakan menjadi raja dalam UMNO untuk menguatkan kedudukan.

Kalau mereka menegur pemimpin atau bertanyakan soalan yang tidak menggembirakan, mereka akan menerima nasib seperti Muhyiddin Yassin. Orang nombor dua dalam kerajaan dan parti boleh dipecat, yang bawah-bawah sikit faham-faham sahajalah kalau hendak melawan. Sebenarnya pemecatan Muhyiddin dan Mukhriz adalah suatu yang menggembirakan kerana "kebersihan" Najib makin terserlah, diktatornya makin menghilang.

Saya percaya selepas ini UMNO akan teguh dan bersatu di bawah Najib. Khabarnya keputusan memecat itu dibuat secara sebulat suara oleh MT. Bagus. Sepatutnya tidak perlulah memperalatkan nama MT, buat keputusan seorang diri sahaja macam memecat Muhyiddin dari jawatan TPM. Agak-agak adakah orang yang akan bertindak macam Muhyiddin dalam UMNO? Mana ada, keberanian berjuang demi kebenaran telah lama dikembirikan oleh kebendaan, pangkat dan darjat.

rahman jpc said...

salam d kj.

berita tidak menherankan malah memang sudah d jangka.

orang yg cemas n desperate sudah tentu bertindak sedemikian.

dgn tersingkir nya ts muyid ,halangan terakhir bagi ds zahid tlh d robohkan sendiri olih ds najib. ds zahid harus mengorak langkah n bertindak segera utk menjatuhkan regim najib/rosmah n menyelamatkan UMNO / Negara.

sungguh pun kesihatan saya menjejaskan pergerakan, namun saya rela bertanding d Pekan dlm pru 14 nanti d bawah naungan PAN atau PKR bagi cuba menyekat 'bonnie n clyde' Malaysia ini terus merampok khazanah Negara.

dato ada menyarankan agar saya berkongsi maklumat dgn penduduk Pekan mengenai apa yg saya tahu mengenai tun razak,najib n rosmah. sebenarnya saya tlh berusaha memulakan dgn mendapatkan persetujuan ts muyid, dato ariff sabri n ym raja Bahrain.
semua mereka bersetuju utk membantu n turut serta. saya tlh seterus nya menghubungi cikgu kamarul GKCM utk tlg mengaturkan nya olih kerana saya tiada mempunyai jaringan (networking). jawapan yg saya terima se olah2 mengharapkan badan lain yg harus mengatur nya..

saya d nasihatkan utk berhubung pula dgn secretariat 'deklarasi rakyat' (d kamaruddin jaafar) tapi sampai sekarang tiada mendapat respon.

jika ds zahid tidak bersedia atau tidak mampu mengambil alih tampok kepimpinan UMNO n seterus nya PM maka ini lah sahaja jalan yg ada olih kerana tidak mungkin pihak2 berkuasa luar Negara bolih menyelesaikan kisruh 1MDB dlm masa terdekat. dgn gabungan ds zahid,ts muyid. tun m, ds shafie ,ds mukhriz serta veteran2 prihatin UMNO yg lain,maka tidak mungkin ds najib mampu bertahan.

amat sedih sekali melihat ds najib yg saperti tlh d rasuk olih 3 ta (tahta,harta n wanita).

jumbeaux said...

Salam Datuk

Seperti yang saya pernah katakan dahulu, UMNO tidak boleh diselamatkan lagi. Ia seperti rumah kayu yang sudah dimakan anai-anai.

Elok kita bina saja rumah baru untuk orang Melayu.

Daniel Noor said...

Salam Datuk

I think about time the rakyat especially org Melayu go down to the street.

This is a clear cut Dictatorship that this Najis is practicing

Kalau di Indonesia..Phillipines..Thailand..even Vietnam, the rakyat ( must remember they too are of the Malay or Melanisian stock ) are brave enough to go down to the streets if they feel the leadwrs are abusing their powers, then the Malays here too should show the world we cannot accept corrupted and dictator style leaders.

I cry for my future generations if we have leaders who tries to suppress the rakyat. Seems the UMNO Youths has shown how corruptwd they are now.

nothing to hide said...

Dah nak raya. Orang perlukan duit. Masa ini pula nak buang orang. Setiap hari setiap saat najib disumpah. Tunggu sajalah balasan dari tuhan.

Fendi Ahmad said...

Maka saya dengan berat hati tidak sabar mahu tidak mengundi Parti Najib di PRU14 !

Nampaknya Mappadulung semakin nampan "yakin dan berani" sejak PRK Kuala Kangsar dan Sungai Besar

Idzharuzaini Tiono said...

Menang prk baru la jd berani. Cuba tgk paha kapit lg ka dh buka sikit skang ni.

Aku said...

Kadiag, salaam.

Sekilaih pandang, nampak macam kelakag. Muhyiddin dan Mukhriz (2M) di buang kerana "langgag disiplin parti". Yg mohong, songlap, risyuah dan macam2 lagi pulak yg putuihkan 2M ni melanggag 'disiplin'.

Aku nampak kontadiksi yg semakin sengit menjuruih kepada 'implosion', macam majlih 'tertinggi' itu naik setahap lagi, nak tekan punat letup diri, ni kan senjata pilihan (preferred weapon) zaman ini...?, selari dgn ugutan (sekiranya betoi) oleh puak 'daesh'.

Ujian dlm bentuk kebejatan 1MDB, SRC International, duit tabung pencen, tanah airport lama dll berlalu begitu saja, dgn tak terkelip mata, tak tersesak napaih, biag sekalipon, munkin nak mengimbai siksaan yg besag macam dlm suroh asSajdah, hak orang dok baca dlm solat subuh pagi jema'at....

(Tafsir dari blog: SURAH.MY, ayat 20-22)

"Dan sebaliknya orang-orang yang fasik, maka tempat kediaman mereka ialah neraka; tiap-tiap kali mereka hendak keluar dari neraka itu, mereka dikembalikan kepadanya, serta dikatakan kepada mereka: "Rasalah azab neraka yang kamu sentiasa mendustakannya di dunia dahulu".

Dan demi sesungguhnya, Kami akan merasakan mereka sedikit dari azab dunia sebelum azab yang besar (di akhirat kelak), supaya mereka rujuk kembali bertaubat.

Dan tidaklah ada yang lebih zalim daripada orang yang diberi ingat dengan ayat-ayat Tuhannya, kemudian ia berpaling daripadanya (dan tetap mengingkarinya); sesungguhnya Kami tetap membalas."

Wallahua'lam,
Aku

msh said...

Salem Dato.

Sy sedikit pun tidak terperanjat mahu pun hairan dgn tindakan terbaru Mappadulung HZ ini...terhadap seteru2 politik dia.

Malah sy hairan kenapa dia mengambil masa yg agak lama bertindak sedemikian.

Dia ibarat cerita2 dahulu dimana Raja yg telah tenggelam punca tetapi masih berkuasa....maka kuasa itu diguna dgn maksimun sekali untuk menghisap darah atau membunuh sesiapa sahaja yg menentang....termasuk darah Jawa totok sekali pun.

Bak kata peribahasa..."Alang2 seluk pekasam..biar kepangkal lengan".

Penipuan yg telah dia lakukan bukan 1...2 atau pun 3 malah berpuluh2....dan duit ringgit yg terlibat dan hilang bukan 1....2 atau 3 juta tetapi melebihi RM3 billion....hata apalah sangat membuang Muhyiddin Dan Mukhriz.

Org putih kata..."the stake has become too high"...maka tindakan terbaik buat dia adalah ....'membunuh atau dibunuh'.

Bab dosa pahala bukan lagi jadi persoalaan....begitulah nmpknya.

Huh...sial sekali makhluk ini.

Dato....kalau kita baca buku..'thick face black heart' kita akan faham semua tindak tanduk dia....terutama konsep 'matlamat menghalalkan cara'.

Cuma yg sy bingung atau pun tidak lagi bingung
adalah dgn sikap Jatidiri Bangsa Melayu atau Pentedarah2 Dedak yg wujud... samada dgn rela hati...terpaksa atau bodoh 'piau' berterusan menyokong lantas menjayakan semua kemunafikan yg dia telah dan masih lakukan.

Apa yg Islam lagi dgn kelaku2 mereka begini?

Porak Den said...

Datuk, inilah antara gambaran akhir zaman...yg salah jd benar, yg jht dijulang...Dan akan terus berlaku & berlaku lagi....sehingga dtg lah yg. Hak/Benar dari Allah swt. Tunggu Saja lah, janji Allah itu Benar.

Pakcik said...

Kereta dah rosak bukan nak dibaiki tapi dirosakkan lagi..mcm tikus membaiki labu..mungkin supaya umno terkubur terus dlm pru14..

Pemerhati Saja said...

Datuk,

Pemecatan ini ada kaitan dengan kemenangan UMNO dlm pilihanraya kecil Kuala Kangsar dan Sungai Besar. Pembesar UMNO merasakan mereka kuat dan kebal. Pembangkang pula tidak bersatu. PAS mendabik dada seronok memperolehi undi terbanyak untuk pembangkang berbanding Amanah (walaupun hakikatnya mereka kalah)

Cash Is King said...

As long as we have malay muslim leaders who continue to sell their soul, najib and rosmah can do anything they please.
It seems that nothing can stop this runaway train......tqvm all you souless leaders!

Dr Jafri said...

Dear Sir Kadiaq,

Now is the right time for Tun to join forces with Mukris and Mudin to form a new party.

It shall be named parti "MAMUMU", if my Mamak-Malay is believable, that will translate to mean "My Uncle".

The semblance is back in the good ole days, from a TV Show "The Man from UNCLE", where two men and a woman worked for a secret international counter espionage to neutralize mischief.

Wallahu'alam.

Zed-85 said...

Sallam Dato'

Semuanya ada "Timing" yang sesuai.

PRK sudah selesai. Sekarang tibalah masanya untuk mereka memecat. Lagipun sekarang ini, tidak ada yang menentang di dalam Parti.

Saya teringat Ratu Elizabeth 1, 600 tahun dahulu megatakan bahawa, beliau mahu memisahkan Gereja yang keras dengan kerajaan kerana mahukan masyarakat yang ada "Conscience" atau yang ada hati perut.

Dengan ideologi "Cash is King" dan pegangan agama yang serong dan melampau sekarang ini, kita hidup dalam suasana manusia yang tidak ada hati perut "Conscience".

Manusia yang tidak ada hati perut dan tidak dapat bezakan yang mana betul dan tidak betul adalah lebih kurang dengan haiwan.

Pandangan saya, negara kita lebih kurang sama dengan negara benua Afrika yang mana nilai moral sudah pada tahap yang rendah.

Kalau kita hendak menyalahkan satu orang sahaja tidak boleh lagi kerana didukong oleh ramai orang dengan ikatan "Cash is King"

Kalau Kapten kapal seorang sahaja yang membuat jahat, maka boleh ditukar Kapten. Kalau semua sekali anak kapal membuat jahat, maka tidak boleh lagi selamatkan kapal lagi. Kapal kena ditenggelamkan.

Nampak gaya tanda-tanda kemelesetan ekonomi (Recession) sudah bermula di Eropah. Kita tengok macamana "Cash is King" nanti menghadapi kemelesetan ekonomi.

hah! said...

Satu-satunya yang menyelamatkan Najib ialah sikapnya terhadap Hudud. Memberi jalan kepada pelaksanaannya menarik sokongan PAS kpdnya. PRK KKgsar dan SBesar menenggelamkan segala penyelewengan Najib kerana Tun M, DS Mukhriz dan TS Muhyidin bersama penentang Hudud yang diketuai DAP.
Benar, penyelewengan Najib dimurkai Allah tetapi menentang Hudud lebih besar kemurkaan Allah! PAS bukan redha dgn penyelewengan Najib, tapi penyelewengan itu bukan sahaja kurang berbahaya berbanding penentangan terhadap Hudud tetapi penyelewengan Najib itu masih belum jelas pada rakyat. Rakyat sudah muak dengan dakwaan penyelewengan pemerintah kerana bukti yang rakyat ada sebaliknya. Bukan kerana penafian Najib, tetapi kerana dakwaan penyelewengan pernah ditujukan kpd Tun M semasa beliau menjadi PM........malahan lebih hebat lagi dakwaan penyelewengan itu; tetapi bila Tun M bersara, ternyata dakwaan itu terhenti......bukankah pada rakyat ini satu bukti pembangkang telah menipu mereka! Apatah lagi sekarang pembangkang boleh pula berpakat dengan Tun M!!!

Fendi Ahmad said...

Muka Najib kelihatan cukup bersahaja sewaktu mengumumkan pemecatan itu di sidang media.

Saya begitu kagum dengan kePOYOan, ke"innocent" dan ke"selumberan" wajah Perdana Menteri sepanjang krisis kredibiliti beliau ini.

Boleh jadi tesis kajian phd bidang paikologi atau politik rasanya !

Fendi Ahmad said...

Tuan, saya tidak kenal Tuan tetapi rasa hati saya amat yakin pada apa yang Tuan perjuang dan maksudkan. Doa saya untuk Tuan :)

aoazmi said...

Datuk apa kata tubuh satu lagi parti baru biar orang melayu dalam UMNO berpecah (Kalau benarlah akar umbi tak sokong najib). Nasi dah jadi bubur. UMNO dah rosak. Total demage.Biar dalam PRU nanti akar umbi pula jadi penentu untung nasib najib dan menteri-menteri pemakan dedak tu.Biar politik Malaysia diwarnai keperbagaian ideologi macam di Indon.Ego PAS dan UMNO tentang sokongan melayu akan terserlah.Minta pencerahan Datuk!

Tinta Hitam said...

PM Najib mendapat keyakinan baru selepas menang cemerlang didlm kedua dua PRK..Fokusnya skg ialah pd Tun M..Sbb Tun M duri dalam daging pd PM Najib selepas DSAI dipenjara...Many more on the way.Bersedia lah

Daniel Noor said...

Salam Datuk,

The Pound is expected weaken by about 10% due to Brexit.

Am not surprised that someone whos having offshore accounts will be on a shopping spree buying properties in England.

Money in those offshore accounts are hardearned money of the Msians.

Pakcik said...

With Pound weaken, London will have new Kg baru nested by corrupt umno politicians and its malay balacis..

john doe said...

Psikologinya mudah. Pantun Melayu ada cakap siakap senohong gelama ikan duri bercakap bohong lama2 mencuri.Pendeknya ialah orang tidak menjadi sangat jahat tiba2. Ada proses yang ia perlu lalui dulu sblm jadi orang yang sgt jahat. Jahat kecil2an dulu baru akhirnya jadi sangat2 jahat.

Cuba lihat bgmn Sazali dlm anakku sazali melalui proses sebelum menjadi kepala gangster di singapura.

Najib boleh buat muka selamba dan toya sebab dia juga dah melalui proses itu.

Ingat skandal watergate? Najib lebih hebat sbb dirinya sendiri adalah skandal. Sebelum ini ada skandal2 ziana zain, scorpene, altantuya dan mcm2 lagi. Hanya istilah najibgate sesuai digunakan ke atasnya.

Saya tidak menuduh Najib bersalah dlm semua skandal2 tu, tapi persamaan dgn skandal 2.6b dan 1MDB ialah kesemuanya tiada penutup yang memuaskan. Mengapa tidak clear the air kalau mmg tak bersalah?

Sebelum menjadi Najib hari ni dia sudah melakukan begitu banyak bnda2 buruk. Sbb itulah hari ini dia boleh buat bnda2 sgt buruk tetapi masih boleh maintain muka toya.

Najib sudah pun lulus Phd dalam bidang tersebut.

Zed-85 said...

Sallam Dato'

Ada berita team B nak buat parti baru setelah kejadian memecat Muhyidin.

Ini agak menarik.

Mengikut analisa Pakatan, kekalahan di PRK SB dan KK bukan kerana berubahnya sokongan melayu kepada BN tetapi orang cina (peratusan sedikit) dan jumlah pengundi yang kurang berbanding dengan PRU13.

Pola undi orang melayu adalah berada di status quo. Yang menjadi masalah adalah faktor PAS.

Agenda PAS adalah berbeda dengan agenda "Deklarasi Rakyat"

Parti orang malayu yang baru mungkin boleh imbang dinamik politik untuk mengatasi faktor PAS.

Buang saja said...

The same will also happen to the current DPM as he is playing a too long waiting game.

Zalman A said...


Datuk,

The petty gesture of withdrawing support from Perdana Foundation.

The Perdana Leadership Foundation does not belong to Najib or UMNO, but to the rakyat.

"Perdana Leadership Foundation is a foundation established to preserve, develop and spread information regarding former Prime Ministers of Malaysia. The foundation's main aim is to increase awareness of Malaysia's intellectual heritage based on its belief that past leadership can provide important resources and insights for future development.[1]

Another of its objectives is to initiate greater understanding and co-operation between the world's cultures, religions and ways of life, while inspiring a positive change in the values of Malaysians throughout the world."

The Perdana Leadership Foundation is not Tun Dr M's property.

All 5 previous PMs are archived there, with an extensive library on each.

For Parti Najib to 'end funding' is an act of supreme arrogance.

So, they are spitting in the faces of Tunku, Tun Razak, Tun Hussein Onn also?

That is what Umno has become.

waris jari hantu said...

Kepada dr. Mahathir,

Apa yang berlaku pada hari ini adalah hasil ciptaan pemerintahan anda.

Melayujati said...

Hudud penyelamat najib? Kalau org melayu fikir hanya hudud solution pd semua masalah, i feel sorry for malays.

Saya juga melayu

Waghih said...

Bondo ni taklah susah mano ...
Bang Din dan Budak Mukhriz ni tak tau nak hidup berjemaah ... mako eloklah dio keluar saf , jangan kacau jamaah yang lain .

Malang ehh keduo oghang ni bukan sajo tak faham bahaso tapi jugo buek kacau samo jamaah2 lain .
Sebagai ketuo , adolah tanggung jawab DSN menjago keharmonian para jamaah yang setia kumpulan .
Memecat keduo oghang ni , Abang Din dan Mukhriz, adolah tindakan yang terbaik dan berpatutan .

Abang Din dan Mukhriz ni ibarat kanser yang sedang merebak . Kalau ubatan kimo tak jalan , tindakan seterusnyo iolah bodah dan buang daging yang busuk tu .

OSTB ponah khobar an ... kalau dah diateh ... jangan bagi peluang musuh naik .... Kalau tak nayo ...

Panglimo perang cino , Sun Tzu , dah khobar ann bilo lawan musuh , pastikan musuh tu tewas dan tak dapek bangun semulo .
Bak kato omputih knock out punch lahh..

Walau camno pun ini sumo DSN belajar dari Dr Mahathir ...
Takdo kesalahan untuk tumbangkan Tun M , ANC and Ultrakiasu DAP gang .

Survival of the fittest lah ...

Nampak eh ghamai ANC gang dah meghoyan ...

Waghih.

Haji Mohd Ali said...

Assalamualaikum Dato' dan pembaca semua,

Kepada PutraKraken 8.22. Seorang yang bijak-bistari tentu tahu membezakan antara istilah UMNO dan Melayu.

Sememangnya UMNO itu Melayu. Bagi saya UMNO adalah lambang pengorbanan, kegigihan dan kejayaan Melayu. Bugis, Jawa, Banjar dan lainnya tetap dipanggil Melayu. Malah Cina, India dan apa bangsa jua pun di Malaysia ini sedia dipanggil 'sebagai' Melayu kalau sudah 'masuk' Islam.

Mengapa tidak PutraKraken katakan sahaja bahawa pemimpin UMNO itulah yang bangsat?. Tentunya PutraKraken tidak gentar untuk menyebut nama mereka-mereka yang bangsat yang PutraKraken maksudkan itu, sebutlah!.

Apa itu Bangsat?, dan siapa itu yang dipanggil bangsat?. Kalau kamu berketurunan Melayu berasal dari Gugusan Kepulauan Melayu, adakah kamu mengakui diri sendiri seorang bangsat?. Perkataan itu akan mencerminkan status kehidupan ibu-bapa sendiri. Atau kamu seorang penyamar Melayu?.

Fahamilah wahai orang muda, ini bukan olahan kerana nila setitik .... mahu pula dirosakkan semua yang Melayunya. Saya, dan mungkin juga pembaca Melayu lainnya tidak sesekali menerima cemuhan kamu, kerana kami adalah orang Melayu. DAKJ tentunya lebih arif akan pengertian dan tafsiran bangsatnya itu.

Kalau mengidap Darah Tinggi amal-amalkanlah makan belimbing masam ....
Salam. Haji Mohd Ali

adion said...

Ada satu Putera Alam,
Duduk berkira siang malam;
Sungguh jernih air di kolam,
Tunggul buruk ada di dalam.


Hasil negara cukup buat semua rakyat, tetapi tidak akan dapat memenuhi nafsu kehendak seorang pemimpin.

Mustapha Ong said...

Democracy is dead in UMNO. Cash is King.

msh said...

Salam sdra Aoazmi....itulaj yg sepatutnya.

Tubuhkan satu parti lain khas untuk org2 yg sayang dgn Parti Umno yg asal bukan Parti Umno Najib.

Baru dia tahu rasa hati ahli yg sebenar terhadap dia.

Aah...dia sebenarnya tahu tetapi dia peduli apa sebab Pentedarah2 Dedak Ketua Bahagian dan Cawangan yg kenyang2 belaka masih 'sayang' dgn dia...dan itu yg penting...bukan rasa hati majoriti Melayu yg ahli atau bukan yg perlu dia risau lagi.

Apa pun spt sy dan berberapa pembahas pernah berkata sebelim ini...Parti bukannya ugama...apa perlu menjadi taksub?
Keluar sahaja dari Parti serupa ini..bukannya berdosa apa2...malah jika berterusan menyokong mungkin.

Anonymous said...

pandai datuk pilih komen2 yg suka makan dedak yg datuk tabur kah! kah! kah!

sukasamasuka said...

Datuk.

"Brexit"= Britain keluar dari European Union.

"Muexit" - TSMuhydin keluar dari UMNO.

"SEXIT" - ORANG SABAH DAN SARAWAK YANG MAU KELUAR MALAYSIA!... tanpa Sabah/Sarawak...dua buah negara (bukan negeri) yang majoritynya kaffirs... lagi senang UMNO dan PAS mengemaskini perlembagaan mengikut Madinah Constitution.... maka Islam lah Malaya dengan sepenuh nya dengan Hukum Hudud. Ini lah asas dasar Referendum Sexit, untuk orang Sabah/Sarawak sahaja, bukan untuk seluruh rakyat Malaysia, macam Brexit. Kalau Sabah/Sarawak mau juga dalam Malaysia, maka Hukum Hudud pun akan dilaksanakan di Sabah/Sarawak. Bukan semua orang Sabah/Sarawak tidak suka Hukum Hudud.

Referendum Sexit mesti dikelolakan olih pemerhati antarabangsa dari Britain, Scotland dan UN, bukannya orang Melayu UMNO dari Semenanjung sebab ini bukan referendum untuk orang Semenanjung as per the Malaysian Agreement 1963...dimana kerajaan Britain adalah salah satu the signatories.

Perpisahan bukan bererti kita bermusuhan...tetapi demi menjaga silaturahim yang lebih akrab antara dua negara, macam kita dengan Brunei, Singapore dan jiran yang lain. Kita masih dalam suatu rungkuman bangsa nusantara.

sukasamasuka said...

Datuk.

"Mufti's 'can be slain' label of DAP too much even for Perkasa.

Ibrahim noted that Perkasa had always disagreed with DAP but couldn't agree with the notion that they can be killed.

"Perkasa has always disagreed with DAP's politics. This is not new and we all know about DAP.

"But as much as we may disagree with DAP, what the Pahang mufti is saying can cause misunderstanding amongst non-Muslims towards Islam," he said."

1. MISUNDERSTANDING AMONGST NON-MUSLIM????

2. That's all what Perkasa can afford to say?

3. Where is the rest of our institutions on this issue...chiefly among all, our Sultans and Agong?

4. You mean to say UMNO, PAS and other Muftis agree on this one too?

5. You take one or two hadis and can kill other people?...thats bloody mad!...some of you can even have a child, let alone create one like one.

6. WHO TOLD YOU THAT AS A MUSLIM, YOU CAN ACT LIKE GOD? WHOOOOOOOOOOOOOOOOOO??????

adion said...

Dato

Ingin disini saya imbaukan kembali bait pantun Timbalan Perdana Menteri DS Najib sewaktu PAU 2007. Beliau mengulangi pantun seorang veteran Umno yang menyindir perlakuan politik wang dalam parti.

Tebang buluh dengan kapak,
Bila hulur baru nampak.
Ada duit, mudah dikuit,
Tiada wang, tergolek seorang.

Mujahid said...

"hah! said...
Satu-satunya yang menyelamatkan Najib ialah sikapnya terhadap Hudud. Memberi jalan kepada pelaksanaannya menarik sokongan PAS kpdnya. "

Kalau awak percaya Najib ikhlas dalam menyokong hudud kerana dia memang berkehendakkan hudud, maka memang patutlah Melayu terus jahanam seperti sekarang.

A KADIR JASIN said...

1. Msh dan Aoazmi serta para pembahas yang lain, berkenaan ahli dan penyokong Umno yang tidak boleh lagi menerima "tahi lembu" Najib menubuhkan sebuah parti baru Melayu, saya tidak melihatnya sebagai penyelesaian atau sesuatu yang mungkin.

2. Ia akan hanya memecahkan lagi orang Melayu. Kita kena ingat. Najib akan terus guna duit dan kuasa sementara PAS akan terus peralatkan agama untuk mengikat orang Melayu/Islam.

3. Sebuah gerakan baru Melayu sejagat yang bebas korupsi wang, kuasa dan agama hanya mungkin dengan kematian Umno dan PAS. Umno dan PAS perlu dimatikan.

4. Saya rasa Umno dan PAS, dengan kepimpinan hipokrit dan eksklusif mereka sekarang, sedang melalui proses kematian perlahan-lahan (slow death).

5. Insya-Allah, generasi muda Melayu dan Melayu bermaruah bersama kita dalam proses menyelamatkan bangsa Melayu daripada menjadi bangsa rasuah dan mabuk agama.

Terima kasih.

Grow up said...

DPM has "confidence" in PM to fill just the vacancies, meaning he wants to remain Home Minister and also the DPM. Grow up, Najib will continue to strengthen till the day comes he will take you out of the competition.
Grow up Zahid, just look at Muhydeen and Mukriz the blade fell on them.

albi said...

Datuk

I agree that Pas and Umno must go. My fear is how far down will the country be dragged before they actually go. It is quite amazing to see how just one person within a short period of 6 years can undo all the decades of hard work, success and good reputation of the country.

The recent PRK shows very clearly that the cash is king strategy is still very effective among the rural Malays. Equally effective is Pas strategy of using religion to invoke Gods' wrath and instil fear. They know that so long as these masses remain poor and uneducated, they will continue to remain in power. So it will be part of their strategy to keep the people poor and uninformed and undeveloped. They will only emerge to show "care and concern" when election is near.

I admire your optimism Datuk despite your age. I hope the younger generations will be embarrassed by how the little dot in the south can continue to surge ahead despite having no natural resources apart from its people. How clean, how corruption free, and thus how Islamic they really are even though they are secular. All religions are given free space to be practised but no one religion is allowed to insult or harass another.

jumbeaux said...

Salam Datuk

Nampaknya Datuk mengharapkan UMNO berpecah dari dalam dengan perlahan. Mungkin Pagoh akan memulakannya. Kita tunggu dan lihat saja sejauh mana mereka sanggup melawan dan setia pada TSMY.

Dan walaupun saya setuju dengan rasional Datuk, saya bimbang jika kita biarkan terlalu lama, kemusnahan UMNO akan menular menjadi kemusnahan orang Melayu sendiri.

FanTun said...

Matahari kelam condong kebarat
Gelap kan muncul tentunya pasti
Siang dan malam pemimpin keparat
Beraja dimata bersultan dihati

Siapa menentang dihapus segera
Lagak zalim cerita purba
Gunakan wang harta negara
Tak akan selamanya meraih laba

Berdoa bertindak jatuh kan dia
Kita lakukan demi negara
Rakyat bersatu perlu sedia
Tumbangkan dia mahkamah bicara

ku_seman said...

Yang dicanang oleh puak UMNO pro Najib sekarang ialah Muhyiddin dan Mukhriz melanggar disiplin parti iaitu berada di pentas pembangkang. Tetapi kita jangan lupa kenapa Muhyiddin dan Mukhriz berbuat demikian. Mereka cuba memadamkan asal usulnya Muhyiddin menentang tindakan tidak berintegriti Najib memasukkan derma RM2.6 bilion dalam akaunnya. Akibat dari itu Muhyiddin dipecat dari TPM. Mukhriz disingkir dari MB Kedah.

Sikap pemimpin UMNO yang lain ialah menerima perbuatan tidak berintegriti Najib dan mereka setuju dengan perbuatan itu. Maka kita jangan sama sekali terpengaruh dengan dakyah mereka kononnya Muhyiddin tidak setia kepada UMNO. Kita yang ada agama tidak boleh setia melulu kepada parti tetapi setia kepada kebenaran. Setia selagi parti berada di jalan yang benar. Kesetiaan melulu inilah yang cuba ditanam dalam UMNO ini bertentangan dengan prinsip mencari kebenaran.

Kalau saya menjadi Muhyiddin, saya mengambil tindakan yang sama iaitu tidak setia kepada pemimpin parti atau organisasi yang bertentangan dengan prinsip kebenaran. Tidak hina seseorang manusia apa lagi seorang muslim yang tidak setia kepada pemimpin membelakangkan kebenaran, biarlah dikatakan pembelot asalkan belot kepada pemimpin yang menyalahgunakan amanah rakyat kepadanya.




safiai saad said...

Salam sdr Kadir,I look the whole episode as the manifestation of Malay culture itself.Why the Malays choosed to be docile race,we can't even differentiate between right and wrong.Are we really hard up of money,fame,position and whatever privillage available to us.How much money do each of us has. eemm I wonder.

Why can't we be the affirmed race,as stipulated in the teaching of islam.we should not accepted any non nonsense from any body that really inflicted our right and dignity.
We only live to dance on other people archasterated musics.( read presently we dance on music by Najib Cha cha)

The power abuse by the power to be has been duly accepted and even worse still become part and parcel of own norms and values..
The question is it the right and the proper thing to response.Most of us do not want to rock the boat,over respect the tradition even at oue own dignity and values.We tolerate too much,that is why everyone can kick our ass as they please ( sorry for using the uncivil language in the holy month of Ramaddan)
Worse still our fallen leader like TS Mahyuddin,DS Mukhriz has no followers not only in UMNO but Malaysian at large. Why?

My gut feeling is, they treat umno as a career path so when the time come they have to go.They have to be the freedom fighter,willing to fight at any dimension.What is their preparation for this unforseen event.My little experience in UMNO tell me that you must build your networking among the umno members and general population, if you were to survive any challenges.
If you just behave like a CEO of the ministry,requesting people to follow protocol,unfriendly to your supporters,more intersted to entertain the tycoons,I believe that you are not worth defending at all.Sorry!!
I have met some ex politicians from Johore told me personally, " susah bang dia ni"" dia orang ni dah kaya bang" "dia dah kenyang bang"

I feel sorry for our fallen leader, my 2 cents advise is go to the grass root, it is the place you belong and feel the pulse of your support, work from there, not too late to do it.
The so called keyboard warrior can write but they themselves is the the "chief" without the "Indians".We need committed followers and belivers to shoulder the fighting tasks.
I rest my case Sdr Kadir.Salam Ramadan Kareem.

tandop said...

Sesebuah parti/pertubuhan itu hanya organisasi kosong, yg menjadikan ia syumul atau tidak ialah orang-orang didalam parti itu. Setuju dengan Dato, walau berapa parti ditubuhkan pun tak ada makna, sebab orang melayu dalam politik tidak diajar untuk berfikir tetapi diajar untuk taat semata-mata. Walau realiti menghadapi kesusahan, tetapi jika pangkah yg selain dari dacing adalah seperti murtad. Setuju juga dengan waris jadi hantu, ini lah hasil ketaatan orang melayu yang diajar dizaman Tun M.Hasilnya orang melayu yang ada sekarang kurang berfikir dalam politik, dan UMNO dan pemimpin-pemimpin yang ada akal kekal sampai bila-bila kecuali orang melayu mula menggunakan otak.

sukasamasuka said...

Datuk.

"3. Sebuah gerakan baru Melayu sejagat yang bebas korupsi wang, kuasa dan agama hanya mungkin dengan kematian Umno dan PAS. Umno dan PAS perlu dimatikan"


1. 100% setuju dengan yang ini Datuk AKJ, demi anak-anak dan cucu kita.

2. Anak-anak Melayu kita mesti diajar rajin kerja dan jujur macam bangsa-bangsa lain didunia, bukan kerana mereka Melayu, tetapi mereka ada-lah bangsa yang bangga dengan kebolihan sendiri, bebas bersuara dan memilih yang baik untuk mereka hidup selesa dan bahagia.

3. Kita mesti ajar mereka bahawa ada 4 perkara yang akan merosakkan dan "menjatuhkan" mereka sebagai manusia...buat lah salah satu saja, geranti akan jadi hina:

a) "Wang", yakni (rasuah, korup, mencuri harta anak yatim/orang miskin/balu, menipu macam 1MDB)

b. "Perempuan", yakni (tahi perempuan, seks songsang, pelacuran, kawin luar nikah, "Atlantuya" dsbnya)

c. "Judi", yakni ( tahi judi, tahi nombor ekor, suka main tilik, main judi bola, spekulasi hartanah 1MDB dsbnya)

d. "Arak", yakni (bahan menghayalkan seperti duit rasuah, beer, menjual/membeli/makan syabu, cocaine, candu dsbnya)

4. Di hati ini...dalam hati yang kecil ini...bukan saja "Umno dan PAS perlu dimatikan", tetapi sudah lama mati sebab atas perkara empat diatas. Perkara 4 diatas sudah merosakkan bangsa Melayu. Aku tidak mau anak-anak dan cucu aku hidup sebagai Melayu...tapi malu mengaku sebagai Melayu...kerana biadap orang-orang UMNO yang sekarang ini.

5. Pemimpin dan pembesar UMNO yang sekarang ini terlalu biadap...kurang ajar dan tidak tahu malu dengan sikap-sikap bongkak mereka yang dengan sewenang-wenangnya melakukan 4 perkara diatas dengan meng"hijack" bangsa ku...agama ku.

MAKA MATI LA KAMU, UMNO DAN JUGA RAKAN SEKUTUNYA, PAS.

Aku rela UMNO/PAS/BN mati...kerana aku...sokongan aku...dulu UMNO kuat dan berkuasa...aku menyesal kita sudah sampai di pangkal jalan....aku tidak dapat kembali lagi.

Selamat tinggal UMNO ku...selamat tinggal...innalilahi.....

Zalman A said...


"5. Insya-Allah, generasi muda Melayu dan Melayu bermaruah bersama kita dalam proses menyelamatkan bangsa Melayu daripada menjadi bangsa rasuah dan mabuk agama."

Salam Datuk,

The opposite process, (of making bangsa Melayu bangsa rasuah & mabuk agama) has gone very far already.

This is what Parti Najib has done.

You are correct in saying it is a Malay problem that we have inflicted on the whole of Malaysia.

Now that TSMY and others are liberated, I would say again that there needs to be a new "Gabungan Melayu" to face GE14.

The DAP should not interfere. Worry about the Chinese votes only. I think Amanah now knows the perils of "over-management" by the DAP. Amanah must be leaders, not followers.

If all Malay-based parties can resolve to restore the morality and maruah of the Malays, beyond party lines, than this "Gabungan Melayu" can be strong.

Anwar Ibrahim's selfishness will of course rear its head, but just ignore it.

There is no future salvation for the Malays with Anwar Ibrahim.

There will be a huge new generation of voters for GE14, and beyond; they must be reached out to.

They may be smarter than the older ones.

Helang Rimba said...

Yang Pasti MT pun bersama Najib....mereka semua ini telah gila kuasa dan jawatan..bukan hanya Najib...malah mereka bergembira bila dapat mengeluarkan 2 ahli ini.....

Abbasbestari Gold said...



1MDB ... DAH TERSEDIA... 1MALAYSIA DEDAK BERBILION?

"CASH IS KING"

Zalman A said...


Lihatlah perangai bangsa Melayu. Maksud saya, jika UMNO itu Melayu, maka perbuatan mereka menunjukkan DNA Melayu yang sebenarnya.

UMNO adalah contoh terbaik DNA Melayu beroperasi. Ianya menunjukkan bahawa jika Melayu itu tidak berdisiplin, bersungguh2 membentuk diri dan menundukkan deria2 bawah, tidak menerima asuhan budi perkerti mulia, watak Melayu sebenarnya, watak Melayu yang berDNA  sebelum dibudayakan, akan muncul.

Melayu yang berDNA kan UMNO- Melayu tidak kenang budi.

Dalam diam2 dia tangan panjang, dia rasuah, dia kembali kepada dirinya yang seasli sebelum kedatangan cahaya asuhan. Bahkan kedatangan Islam pun macam air jatuh daun keladi- tidak berkesan. Melayu seperti kacang lupakan kulit. Kaduk naik junjung. "Too cocksure and full of themselves" kata orang putih.

Melayu itu pemalas. Suka mendapat kesenangan tapi mencari kesenangan itu orang lain yang buat. Melayu UMNO ialah rentseeker yang terulung.

https://senapangsakti.wordpress.com/2016/06/26/mahathir-melayu-yang-terbuang/



Husin lempoyang said...

UMNO Untuk Macai Najib Only

sukasamasuka said...

Datuk.

Please allow me to add on what Zalman A 1:24 PM had commented in this blog.

Thank you Zalman A.

1. "it is a Malay problem"...indeed it is...100% a Malay problem...created by UMNO....and PAS.

2. "The DAP should not interfere. Worry about the Chinese votes only.". If DAP supports for a better Malaysia... better "akhlak" in the future governance of Malaysia... they should be encouraged as the citizens of Malaysia...not threatened, label as "kafir harbi" ready to be slained like stray dogs...even stray dogs have animal dignity.

3. "There is no future salvation for the Malays with Anwar Ibrahim."...100% agreed that pemimpin mesti mempunyai AKHLAK yang baik...as any future leader of the Malays MUST be free from corruption, sexual abuses, speculative behaviors and alcohol/drug abuse.

4. If we can't find one, then we must be matured enough to look outside our own bangsa Melayu...like Tun Haji Yusof bin Ishak, the first President of Singapore....Obama, the 44th President of US.

5. Disebut pun "khalifah" dalam Quran bukan bererti hanya orang Islam sahaja yang bolih jadi khalifa...atau orang Arab..atau orang Melayu...bukan sekali-kali. Jadi kenapa Singapore dan Amerika mempunyai "akhlak Islam", tetapi bukan diMalaysia? Itu la mereka jadi bangsa berjaya dan disegani dimata dunia sebab mereka ada "akhlak". Akidah mereka hanya Allah Taala saja yang ada Hak menentukannya, bukan manusia...jauh sekali la mufti dari Pahang dan Kelantan.

Mustapha Ong said...

If you think that DS Najib sleeps well throughout the night, I think you better think twice if all the shit surrounding him doesn't smell. I think Tun Mahathir sleeps better because he has a lot of macai around him to take care of those shits! If there is a national referendum, will you vote for DS Najib or Tun Mahathir so that this nation and country moves on no matter who takes over after Najib? Malaysia Boleh!

Kawanlama said...

Terima kasih Datuk,

Saya amat setuju atas cadangan Datuk ini. UMNO Baru tajaan Tun Mahathir ini & PAS dububarkan demi satu perpaduan Islam & Melayu yang lebih kukuh & mantap lagi..

Teori Datuk, Tun Mahathir serta kuncu2 nya sudah lama membantukkan kenajuan dan pembangunan negara ini.

Melayu dengan tiada UMNO Baru & PAS adalah lebih meyakinkan lagi daripada suasana yang wujud zaman era Tun Mahathir ini...prinsip perjuangan 'songsang' peribadi.

Wallahuaklam.

sukasamasuka said...

Datuk.

"‘Tak salah makan pada bulan Ramadan’- Wan Ji.

KUALA LUMPUR: Umat Islam disaran menghormati hak orang yang tidak berpuasa di bulan Ramadan.

Pendakwah Wan Ji Wan Hussin berkata demikian selepas melihat umat Islam di Malaysia sudah terlalu lama diterapkan dengan tanggapan bahawa seluruh masyarakat perlu menghormati mereka.

“Cara fikir masyarakat Islam di Malaysia ini perlu diperbaiki. Bukan dengan hanya mengharapkan orang lain yang kena hormat umat Islam di mana pada bulan Ramadan, ketika orang Islam tidak boleh makan, orang lain pun kena hormat, tidak boleh,” katanya kepada FMT.

Isu ini ditimbulkan oleh seorang pengguna media sosial yang menggunakan nama ‘Mrym Lee’ di Twitter menjalankan eksperimen sosial berhubung situasi ini.

Dia yang merupakan seorang wanita Islam dan bertudung memutuskan untuk minum di tempat terbuka pada waktu beliau tidak boleh berpuasa.

Ekoran tindakannya itu, dia disambut teguran dan malah kemarahan orang di sekitar yang menyifatkan tindakan tersebut sebagai tidak menghormati Islam dan orang yang berpuasa.

Namun, Wan Ji yang juga Ketua biro Agama Angkatan Muda Keadilan (AMK) menegaskan bukanlah menjadi kesalahan dari sisi syariah untuk orang Islam yang tidak boleh berpuasa untuk makan di tempat awam.

“Islam tak larang pun. Hal sensitiviti dan sentimen ini hanyalah hal orang Melayu,” katanya lagi.

(http://www.freemalaysiatoday.com/category/bahasa/2016/06/26/tak-salah-makan-pada-bulan-ramadan-wan-ji/)



Jikalau ini lah maksud Datuk..."5. Insya-Allah, generasi muda Melayu dan Melayu bermaruah bersama kita dalam proses menyelamatkan bangsa Melayu daripada menjadi bangsa rasuah dan mabuk agama."...maka, nampak sikit cerah masa hadapan anak-anak kita...kerana sudah ada suara anak-anak Melayu seperti Pendakwah Wan Ji Wan Hussin yang faham apa itu hidup macam orang Islam sebenar.

Islam bukan menyusahkan. Islam itu senang. Yang menyusahkan orang Islam bukan Islam tetapi orang yang bertopengkan Islam dengan pandangan sempit dan bodoh.

Ingat la, kalau orang Islam awal yang datang ke sini membawa Islam macam cara Mufti Kelantan, Mufti Pahang dan Ulama-ulama UMNO/PAS, semua kita...yang Melayu Islam...sekarang ini masih lagi menganut agama Hindu, Buddha dan animisma.

Teruskan usaha kamu orang muda...Pendakwah Wan Ji Wan Hussin...sebab kamu lah yang akan terus hidup untuk menggantikan kami dari angkatan tua.

Negara ini kamu yang punya, bukan kami yang hanya menghabiskan sisa-sisa hidup.

Jangan kamu ulangi kesilapan orang lama....aku silap menyokong UMNO secara membabi buta...dan, aku tidak akan mengulanginya lagi, demi anak-anak ku dan cucu ku dan orang-orang muda macam kamu, Pendakwah Wan Ji Wan Hussin.

Zed-85 said...

Saudara Safiai,

I heard also those stories from Johorean about Muhyidin not close to the grassroots etc.

My opinion is that those people said all those things because they had to justify themselves for not doing anything.

The structure of UMNO is a Cash is King pyramid. Not many dare to do anything to avoid being clobbered from the above.

Our political party is not similar to the more refine and mature political party like the Democrat/Republican or the Labour/Conservative Party in the UK.

For instance, the leader of Labour Party, Jeremy Corbyn was ask to resign not because some arabs make some deposit to his account, but the member are not satisfy with his leadership that were unable to persuade the English people to make the right decision regarding Brexit. This reason only is suffice for the Labour party to pursue vote of no confidence.

There is no mechanism in UMNO to reject bad or incompetance leadership. That is the problem.

M5 said...

melayu punya akal ramai yg bertuhankan pak ereb padang pasir. najib sama hadi adalah klasik case org politik tunggang sentimen agama semata2 pasal kuasa. Mentaliti melayu sejak kebelakangan ini semua ketagih dgn bunyi2 arab. kalu suruh kaji al quran apa sebenarnya islam, apa itu hukum tuhan ramai dok nganga mulut terima bulat2 apa lobai cakap tanpa mau guna akal. ini semua resepi untuk kehancuran.

Daniel Noor said...

Salam Datuk

Semenjak TSMY dan Mukhriz di pecat keluar dari UMNO..ramai di Facebook saya ramai yang menyarankan kedua tokoh ini menubuh parti baru dan mereka akan masuk dan menjadi ahli...termasuk saya lah

Saya pula sarankan pada kedua tokoh ini cuba pujuk parti2 pembangkang untuk menubuh satu koalisi dan menggunakan satu nama seperti BN.

Dengan cara ini hanya ada 2 parti besar di negara ini seperti di UK ada Labor dan Conservative dan di US ada Demcorats dan Republican

Parti2 pembangkang seperti DAP boleh mewakili kaum Cina seperti MCA di BN...PKR seperti Gerakan..Amanah seperti PAS dan parti baru TSMY dan Mukhriz seperti UMNO.

Saya yakin cara ini it can works. Rakyat sekarang majoriti nya ada pendidkan yg sempurna dan boleh memikir antara baek dan jahat. Mereka cuma mahu di beri kebebasan untuk menyuara kan pendpapt nya.

Dalam BN khusus nya UMNO, semua ahli tidak di beri kebebasan untuk menyuarakan pendapat mereka. Mereka hanya di arah untuk menyatakan ' Ya ' atau ' Yes ' saja

Wallahualam

safiai saad said...

Thanks Zed-85 for your comment. Nice to see your writting. I like to see your comment, very polite,subtle in your words, enjoying your comment believe me.
Selamat menjalankan Ibadat puasa dengan jayanya.

Waghih said...

AsSalam Datuk ..

Den tertarik dongan para 3 dan 5 yang Datuk idamkan ..

3.Sebuah gerakan baru Melayu sejagat yang bebas korupsi wang , kuasa dan agama ...

5. Insyallah generasi muda Melayu dan Melayu bermaruah bersama kita ...

Dirumuskan sini Datuk idamkan generasi Melayu yang takdo kuaso dan takdo agamo untuk merialisasikan Melayu bermaruah .

Bulan poso ni Datuk ...

Waghih

RD. said...

Sampai kecut, Najib tak berani 'usik' Ahmad Said. Maklumlah Kerajaan BN Trengganu akan berada dihujung tandok atau berisiko tumbang jika Ahmad Said dipecat.

Najib hanya berani buang Muhyiddin & Mukhriz pada 24hb.June 2016. Tempoh matang, 2 tahun berbaki sebelum PRU14. Tak perlu ada PRK jika berlaku kekosongan kerusi. Bermakna jimat WANG. Tak perlu tabur dedak, sebanyak yang ditaburkan di Sg.Besar & Kuala Kangsar. Lagi pun WANG curi sudah tiada. Dibekukan di Singapura. Bukankah Najib kata, baki dari RM2.6 billion dalam akaun banknya sudah dipulangkan kepada penderma Arab!

Jadinya, dalam masa 2 tahun ini Najib mesti bertungkus-lumus kumpul WANG-dedak untuk PRK 14. Melantik penjilat di TH, Bank Negara, dan lain-lain GLC adalah satu 'scheme to scam' yang bijak. Project Taman Rimba Kiara, sama seperti Project Dato Keramat, mungkin salah satu dari skim mencari dana-politik UMNO-Najib.
Najib perlukan banyak WANG untuk menang PRU. Kalau tak cukup WANG, PRU14 akan tertangguh. Maklumlah, dengan kuasa MKN, PRU 14 boleh tertangguh bila darurat diistihar. Bukannya susah untuk cari sebab-musabab, istihar darurat. ISIL Melayu sudah pun beri 'amaran' memerangi Polis dari Syria.

sukasamasuka said...

Datuk.

"27th June, 2016....I'll not retract statement or apologise to DAP, says Pahang mufti.

Pahang mufti Abdul Rahman Osman today insisted that he would neither retract his statement nor apologise to DAP over his earlier remarks labelling DAP as 'kafir harbi'.

.................Abdul Rahman also questioned DAP's move of questioning and going against the tabling of the Private Member's Bill to amend the Syariah Courts (Criminal Jurisdiction) Act 2016 or Act 355 in an effort to streamline Islamic law in the country.............."


(http://www.malaysiakini.com/news/346831)

1. DAP is elected by Malaysians to represent their constituents who elected them to the offices in Parliament....whereas you as a Mufti OF Pahang is just appointed by the Sultan of Pahang, for Pahang only....YOU DID NOT REPRESENT ME, EVENTHOUGH I AM MUSLIM. SO, YOU AS MUFTI OF PAHANG CAN NOT SPEAK ON MY BEHALF.

2. Remember! O! Mufti of Pahang!...the Biggest Gambling Casino in Malaysia is right under your nose...AND YOU DARE TO TEACH ME ABOUT ISLAM...WHO DO YOU THINK YOU ARE?

3. O Mufti of Pahang....trace your root...your ancestors WERE NOT MUSLIM...because I know it!!!!!..that's why you talk as you know about "your Islam" and "your fatwas"....YOU KNOW NOTHING ABOUT YOUR ROOTS....NOW YOU WANT TO TALK ABOUT ISLAM?????

4. I CHALLENGED YOU AS A NATIVE OF NORTH BORNEO...IF YOU THINK YOUR BLOODY FATWAS STICK...LETS HAVE A REFERENDUM...TALK TO YOUR PEKAN BOY...YOUR BLOODY BUGIS WARRIOR AND ALL THE SULTANS AND AGONG IN MALAYSIA....LETS GO FOR A REFERENDUM....WE SETTLE THIS ONCE FOR ALL!!!!

5. You O Mufti of Pahang!....you talk about Islam and the lifes of other people as if they are dogs to be slain....WHO THE HELL YOU THINK YOU ARE?

ARE YOU GOD????????????????????????????????

tatang ka said...

Kau betul bodoh. Otak di lutut.

tatang ka said...

I think u hv brain damage. Dont be racist. There are lot of malay in DAP that use their brain when they open their mouth unlike u. Stupid.

tatang ka said...

This mufti has a brain of IS Only thing he know is slain.

Exiting soon said...

Datuk, I watched some video footage of PM announcing the "new" cabinet members, and he definitely looked unhappy, uneasy and completely alone!
Probably except for those sycophants and bootlickers, and the toothless Gerakan and MCA and MIC, no better material or probably the good ones are either leaving, have left and no one worth their salt wanted to be coopted.
Even Sarawak couldnt manage to hold on to a full Minister's post, so Adenan looks like he has been stabbed in the back. You will see another minor change soon or another Sarawkian addition to the cabinet, otherwise Sarawak will show its full displeasure soon.

As for Husni, whatever was left unsaid was defintely clear to eveeryone.
Enough is enough for him.

“I accept his decision to retire due to personal reasons. I would like to express my gratitude for his excellent service over the years,” he said before a packed press conference.

“He has informed me several times.

“So, I respect his decision. He is quite ready to retire,” said Najib to a question on why Ahmad Husni, who has held the post since 2009, might want to retire.

Ahmad Husni, 64, who is the Tambun MP since 1995, had held several posts, including as deputy minister for Finance and the International Trade and Industry.

The former Second Finance Minister has also resigned as Tambun Umno division head, from all posts in Umno and as Barisan Nasional treasurer, according to his political secretary Datuk Shamsul Zairil Kamaruddin.

Wahid has left, Kassim has left, Husni has left, some more to come?

Waghih said...

Apo bondo ekau tulih ni jang ?

Melalak tak tontu aghah macam ado bondo tersopit ...

Gayo tulih ni pun macam balaci Ultrakiasu Dap ...

Camno pun Takdo Salah mufti guno istilah Kafir Harbi ...
Dalam agamo istilah ini digunokan untuk bezo oghang islam dongan oghang yang nontang islam . Itu jo ...

Ekau teraso ko ...?

Just say Aoummmmmm ....

Waghih.

sham zam said...

sy dh byk bc dr dulu ttg usaha tuan, smpai skrg apa pun xberlaku. sy fikir tuan akan dedahkn segala rhsia hitam najib semasa mnjadi pelajar di uk tp smpai skrg tuan masih ke sana sini, apa pun tak ada. skrg tuan bg cadangan begitu begini pula, lps tu timbulkn masalah itu, masalah ini smpai ke sudahnya habuk pun tiada

Zed-85 said...

Sallam Dato'

Pandangan saya alternatif yang ada bagi Muhyidin dan Mukhriz,

1. Masuk Parti Amanah.

2. Buat Parti Baru dan masuk Pakatan Harapan.

3. Buat Parti Baru dan guna model Tengku Razalegh dahulu. Adakan Persefahaman dengan Pakatan Harapan untuk lawan satu lawan satu dalam PRU14.

4. Buat satu NGO seperti PASMA dan Muhyidin bertanding kerusi bebas di Johor manakala Mukriz di Kedah.

Yang penting sekarang ini sudah ada persefahaman antara Team 3M dengan Pakatan untuk PRU14. Antara mereka boleh memilih strategi yang paling baik.

Saya juga setuju dengan Dato' adalah penting supaya Parti Politik pembangkang tidak bersifat sementara.

Kita mahukan sebuah Parti Politik yang kuat yang boleh membawa wadah orang melayu, dan juga orang Malaysia. Parti pembangkang ini mestilah dapat bertahan untuk jangkamasa panjang. Untuk kestabilan politik, parti pembangkang mestilah dominan orang melayu.

Saya menjangkakan kumpulan Deklarasi Rakyat bukan sahaja perlu menghadapi Parti BN tetapi juga Parti PAS.

RUU 355 PAS mungkin dibangkit semula pada di Parlimen bulan Okterber. PAS memerlukan bantuan UMNO supaya RUU 355 lulus di PArlimen.

Melalui teori "I help you, you help me" maka besar kemungkinan PAS akan bertukar agenda yang mana kemungkinan besar strategi satu lawan satu tidak boleh dilakukan sepertimana di SB dan KK baru-baru ini.

Muhamad Zaidi said...

bayangkan fungsi dacing di dunia dan di akhirat. lebih keburukan dan lebih kebaikan di dunia (tiang tengah dacing), lebih pahala dan lebih dosa di akhirat (tiang ALLAH S.W.T)

BANYAK KOMEN MERAPU SIA-SIA KEDAI KOPI, DAPAT SEBUNGKUS NASIK LEMAK PERGI MERUSUH LAGI TOYA. MUSYAWARAH DAN PERKARA YANG ADA KEPUTUSAN ITULAH DISUKAI ALLAH S.W.T

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).