Wednesday, June 29, 2016

Zaman Umno Keturunan dan Perjuangan Sudah Berlalu


A Kadir Jasin


MOHON keizinan membuat satu lagi catatan peribadi yang sedikit sebanyak mencerminkan pergolakan politik tanah air kita dan pilihan yang wajib kita lakukan demi kelangsungan (survival) Malaysia.

[PERINGATAN: Komen guna “Anonymous” tidak akan disiarkan. Sila guna Google Account atau Name/URL. Boleh pakai nama samaran.]

Hari ini, 29 Jun 2016 genaplah setahun saya menarik diri secara rasmi daripada Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu (Pekembar) atau nama Inggerisnya United Malays National Organisation (Umno).


Saya keluar hampir setahun lebih awal daripada bekas Presiden Umno, Tun Dr Mahathir Mohamad yang menarik diri pada awal Mac lalu dan pembuangan bekas Timbalan Presiden Umno, Tan Sri Muhyiddin Mohd Yassin pada 24 Jun.

Saya menjadi ahli berkartu (card-carrying member) Umno lebih tiga dekad. Saya lahir dan membesar dalam keluarga Umno. Arwah ayah saya menyertai Umno sejak penubuhannya pada tahun 1946 dan pernah menjadi ahli jawatankuasa bahagian.

Umno bukan Umno saya lagi
Tetapi menjelang pertengahan tahun lepas, saya berasa amat yakin dengan kata-kata ayah saya sebelum dia meninggal dunia tujuh tahun lalu. Katanya: “Umno hari ini bukan Umno aku lagi.”

Tidak berapa lama sebelum dia meninggal, dia juga memberhentikan langganan Utusan Malaysia. Utusan Melayu (jawi) dan kemudiannya Utusan Malaysia adalah bacaan wajib keluarga kami.

Alasan pemberhentian langganan Utusan Malaysia adalah ia “bukan surat khabar aku lagi.” Dia membaca Berita Harian sebagai pilihan kedua hanyalah ketika saya menjadi pengarangnya.

Kopi, rokok dan Utusan Melayu/Utusan Malaysia adalah permulaan harinya untuk berpuluh tahun lamanya. Dia berhenti merokok dan membaca Utusan, tetapi terus meminum kopi. Dia juga tidak keluar Umno secara rasmi seperti saya.

Melayu dan Umno

Ramai orang Melayu menjadi ahli Umno kerana talian sejarah. Bagi mereka Umno adalah parti keturunan. Merekalah ahli sebenar (tulen/original) Umno.

Mereka menjadi ahli kerana altruisme. Mereka tidak mengharapkan sesuatu daripadanya. Bagi mereka, Umno adalah parti merdeka, parti pembela bangsa dan parti yang membawa pembangunan.

Hari ini, ramai ahli Umno adalah ahli rekrut. Ahli yang diheret masuk hinggakan ada yang tidak tahu pun yang mereka ahli Umno. Nama mereka didaftarkan oleh Ketua Cawangan dan yuran dibayar bagi pihak mereka.

Bilangan ahli keturunan semakin hari semakin kecil. Secara literal, Umno mati bersama kematian mereka. Boleh kata semua pendukung Umno dari generasi ayah saya sudah tidak ada lagi.

Ayah saya mewajibkan anak-anaknya balik mengundi menggunakan “petua” (“fatwa”) derhaka kalau tidak balik mengundi. Tapi pada Pilihan Raya Umum 2008, dia tidak mengeluarkan lagi petua itu.

Adik saya yang tugasnya membawa ibu dan ayah saya mengundi memberitahu mereka tidak keluar mengundi pada pilihan raya Umum 2013.

Sejak beberapa hari lalu, berikutan pembuangan Muhyiddin dan Datuk Seri Mukhriz Mahathir, ramai bertanya pendapat saya mengenai kalau mereka juga perlu keluar Umno.

Saya kata, saya mungkin bukan orang paling sesuai menjawabnya kerana saya tidak berkecuali. Saya tidak berkecuali kerana saya telah mendahului mereka keluar Umno. Sentimen saya diwarnai oleh tindakan itu.

Biar Najib Tahu

Cuma saya kata, kalau hendak keluar eloklah buat secara rasmi macam saya buat supaya Presiden Umno, Datuk Seri Mappadulung Daeng Mattimung Karaeng Sanrobone, Mohd Najib Abdul Razak, tahu.

Biar Mohd Najib tahu kita keluar Umno. Dia tak peduli tak apa.
Saya mengutus surat penarikan diri kepada Ketua Cawangan saya dengan salinan kepada Ketua Bahagian dan Setiausaha Kerja Umno Malaysia.

Saya nyatakan sebab-sebab saya tarik diri. Antaranya saya tidak dapat lagi menerima kepemimpinan Umno yang dikepalai Mohd Najib dan kalau saya kekal pun, saya akan menjadi duri dalam daging dengan kritikan-kritikan saya.

Dalam kes saya, Setiausaha Kerja Umno pusat, Datuk Rauf Yusoh mengesahkan penarikan diri saya dan mengucapkan terima kasih atas sumbangan saya kepada parti selama ini.

Saya kata lagi, mereka (Muhyiddin dan Mukhriz) boleh kembali semula ke pangkuan Umno jika keadaan berubah mengikut apa yang mereka idamkan.

Buat saat ini, apa yang boleh saya katakan adalah amat menyedihkan bahawa Umno yang berjaya memperbaiki kehidupan generasi ayah saya dan mengangkat generasi saya menjadi warga kelas menengah kini tidak lagi mampu menjamin kehidupan generasi anak dan cucu saya. 

Bagi saya, era Umno sudah berlalu. Begitu juga PAS. Cara Umno dan PAS mengepung dan mengandangkan orang Melayu-Islam dengan menggembar-gemburkan sentimen bangsa dan agama tidak boleh diterima lagi.

Jika diteruskan ia akan mengepung orang Melayu-Islam dalam penjara minda yang semakin hari semakin sempit, mundur, jumud, tidak bertoleransi dan anti-kemajuan.

Kita perlu tabur angin perubahan supaya kita boleh melayari ombak perubahan.

Wallahuaklam.

53 comments:

Daniel Noor said...

Salam Datuk,

UMNO Bahagian Semporna telah dgn resmi nya di bubar. Di Facebook saya ada video clip yg merakam pembubaran tersebut dan di akhiri dengan MENGOYAK GAMBAR NAJIB.

Di sini saya ingin menyatakan ini benar2 PAHLAWAN SABAH..bkn Pahlawan Penyangak yg negara ini melantik dia jadi PM.

Saya juga setuju yg ahli UMNO sekarang telah di heret masuk dan di upah untuk menjadi ahli tanpa mereka tahu apa perjuangan UMNO sebenar nya.

PutraKraken said...

Salam Datuk

Tulisan yang menggambarkan isi hati hampir setiap orang Melayu Malaysia. Nostalgik dan amat hiba...begitu perit untuk ditelan. Saya anak kelahiran Johor, negeri kelahiran UMNO... tetap mengenang jasa pemimpin pemimpin UMNO Dari Dato Onn, YM Tunku Abdul Rahman, Tun Razak, Tun Hussein Onn dan Tun Mahathir Mohamad...dimana waktu UMNO benar berjuang untuk Agama, Bangsa dan Tanahair. Martabat Bangsa dan Negara menjulang tinggi di persada Dunia.

Terima kasih juga kepada Tun Abdullah kerana tidak menghancurkan UMNO.

Selamat tinggal kepada UMNO kerana Najib...

Kemanakah hala tuju Melayu?
Melayu berpecah tanpa paksi
Majoritinya mengikut Cash is King
Habuan membutakan hati...

Segelintir yang menongkah arus
Mereka dicemuh dan ditindas

Harapkan PAS...topeng Agama
Harapkan PKR...bercakaran
Harapkan Amanah...kurang yakin

Melayu! Melayu! Oh Melayu Bangsaku.

Mufti kamu pentingkan urusan "Kafir Harbi"
Rasuah Tidak Amanah disingkir ketepi

MELAYU MEMILIH RASUAH....TAPI TETAP TAK MAKAN BABI

BABI...Haram!...Najis!...
RASUAH...Mana ada rasuah?...Kalau pemimpin bagi itu dipanggil Hadiah, Sedekah...
Bodoh kamu...orang bagi kita ambillah...waima aku pegi haji pon orang bagi...ini tak lama lagi ada orang spon pegi Umrah...kan Ibadah tu namanya?...rugi tak pegi.

Melayu! Melayu! Oh Melayu Bangsaku.

RASUAH...PILIHAN MU
BABI...KO TETAP TAK MAKAN

lonewolf said...

Assalamualaikum DAKJ,

Saya setuju dengan tindakan Dato'. sedih baca posting Dato' tapi apa kita boleh buat. Sebenarnya, keadaan sekarang ini sudah boleh dihidu sejak di era- erakhir pentadbiran Tun Dr Mahathir. Banyak golongan politik Berjaya menjadi jutawan segera. Di zaman Tun Dol, keadaan sebenarnya sudah kritikal.

Mereka inilah yang sebenarnya sedang duduk di tempat-tempat empuk pemerintahan/ pentadbiran UMNO mahupun di peringkat MT atau Bahagian. masing-masing berlumba untuk mencari makan. yang kaya bertambah kaya malah sampai kepada pancung memancung antara satu sama lain.

Mana mungkin mereka ini memikirkan hal generasi akan datang. Mereka menguasai segalanya, sumber kuasa dan kontrak hatta tokeh tokeh pun perlu tunduk hormat kepada mereka untuk sama-sama cari makan. Mereka sanggup keluarkan modal yang banyak bertanding dalam UMNO supaya mereka boleh mendapatkan pulangan yang jauh lebih banyak. Apa Dato' tidak tahu perkara ini semasa Dato' masih berkhidmat? Sikap berdiam diri semasa itulah yang sebenarnya menjadikan keadaan sekarang sebegini.

Penyakit ini sebenarnya bukan berlaku pada UMNO sahaja tetapi kepada semua parti politik termasuk PAS. Agama mereka jadikan alat untuk cari makan walau mereka tahun natijahnya apatah lagi balasan akhirat. ayat-ayat Allah menjadi puisi dibibir mereka di lidah mereka...inipun berlaku bermula dari zaman Dato' berkhidmat lagi.

Inilah agaknya hasil dari demokrasi, yang datang dari benih yang British. Undi seorang mufti sama taraf dengan undi seorang pelacur.

Mungkin akan sampai masa kebangkitan Islam yang boleh menyelamatkan ummat. tapi sebelum itu, harus binasa yang ada sebelum datang yang baru...Wallahua'lam.

setulangdaing said...

Saya setuju dengan Datuk bahawa UMNO bukanlah lagi parti yang boleh diletakkan harapan bagi menjaga anak2 kita. Genarasi ayah dan datuk saya adalah penyokong tegar Tunku Abd Rahman. Keluarga kami tidak pernah lari dari menyokong UMNO dan Perikatan sebelumnya. Tetapi sekarang, tidak seorang pun dari keluarga kami yang menjadi ahli UMNO malahan tidak lagi menyokong UMNO.

UMNO sekarang bukan lagi UMNO yang dahulu. Mereka bukan lagi berjuang untuk orang Melayu. Mereka juga bukan lagi berjuang untuk negara. Mereka berjuang untuk survival sendiri dan keluarga.

safiai saad said...

Salam Sdr Kadir, thanks for your honest feeling about UMNO and I don't blame you for your action.By and large your statement has the fundamental matter in it.

I was thinking that we need to be fair and just in judging the UMNO. Are we refering to the organisation or are we referring to the office bearers.To me this is the crux of the matter.Yes the leadership is too unsatisfactory interms of performance, but that is the style of leadership that we have to admit differ from one leader to another.

My main concern is whether UMNO which is governed by the party constitution,formed to fight for Malaysia independence, defending Islam and later to uplift the standard of living among the Malays and Malaysia has indeed deviate from it original struggle.

Sdr Kadir, it is indisputable fact that Malays has progress beyond imagination.I remember,in my kampong in late 60th, there was only one telivishen in the whole kampong.So when I intended to see my favorite shows; "The man from UNCLE","Sir Francis Drake"The Saint" "The fugitive" we need to go to Tok penghulu house,since he is the only one who owned the TV.Off course we young boys love to see the charming tok penghulu only daughter as a bonus.

But as the impact of modernisation and globalization intrude our Malays culture, suddenly materialism, money become our wish and desire.More Malays went to the university, even though in arts stream, they off course upon graduation become the PTD officers,and become the second echolon in our society.

Later the corporitisation of the Malay mind proceed without we realised and that has divided us today.
In the mean time,the ustaz who graduated from Egypt,Jordan,Syria,even Iran came back to bring their new brand Of Islam.The ideas 'I am right and you are wrong" permeated in our society.They propagate the ideas,let us tell the Malays,you are poor because the leaders are corrupt.

In the end there is class struggle among the Malays and worst still their our income gap getting wider as a whole. and politics become the only viable vehicle to change and rectify all this notion.

This is the fate of umno today, everyone have their own personel argenda,without malice I think even your generation did not really push for any political reform but mere spectators and beneficiaries to the process of Malay downfall.
In short we need to change UMNO rather than deserted them in drove.

Salam sdr kadir, I rest my case and stand to be corrected.


rahman jpc said...

jarang sekali anak2 pemimpin besar kita mendapat didikan secara dekat ( hands on )drpd bapa2 mereka. setengak drpd mereka tlh d hantar menuntut d luar negara dlm usia yg relative muda.

ds najib tlh menuntut d public schools (sekolah swasta utk anak orang2 kenamaan/bangsawan british) d mana 'world outlook' nya mula terbentuk.

saya bolih berkongsi maklumat bahawa ds najib tidak menyerlah dlm dunia akademik mungkin olih kerana dia 'nakal '(naughty) sedikit. ini tlh d nyatakan sendiri olih rakan sejawat saya arwah pak wan baharudin (peg yg menjaga ds najib) semasa kami sama2 bertugas d MSD London.

bapa saudara nya (rakan saya) pernah menceritakan bahawa tun razak tidak menaruh harapan yg besar utk ds najib mengikut jejak langkah nya dlm dunia politik n lebih menhharapkan tugas n tanggonjawab itu d pikul olih adik nya johari. bila d tanya tun razak menjelaskan bahawa dia perhatikan ds najib ada kecenderungan utk menjadi 'a skirt chaser' n kurang focus.

sungguh pun demikian, dgn lindungan n bimbingan 'negarawan' serta berkat doa ibu, maka beliau maju setapak demi setapak sahingga lah berjaya menduduki kemuncak tampuk kekuasaan Negara.

pd pandangan saya zaman kegemilangan nya ada lah semasa beliau menerajui kem pertahanan. beliau bermula selaku PM dgn memberi petanda kejayaan yg baik.
apa yg menjadi kebingungan , kekasalan n kemarahan kebanyakan permehati ia lah kecuaian nya dgn membenarkan budak muda tionghua mempermainkan nya sa hingga meletakkan nama baik keluarga tun razak dlm bahaya.

dlm proses utk menyelamat kan diri ds najib sudah sekan2 tidak mempedulikan lagi nasib UMNO n kerajaan yg d pimpin nya. Allah swt selamatkan kita semua.

Zalman A said...


"Bagi saya, era Umno sudah berlalu. Begitu juga PAS. Cara Umno dan PAS mengepung dan mengandangkan orang Melayu-Islam dengan menggembar-gemburkan sentimen bangsa dan agama tidak boleh diterima lagi."

Salam Datuk,

You did the right thing by leaving Parti Najib, but how many other Malays can free themselves from the mental 'kandang'?

It is not easy.

DS Mukhriz shares the theory I stated a few months ago that Mappadulung Daeng Mattimung Karaeng Sanrobone and Hadi Awang are conspiring to share the Peninsula by giving PAS Terengganu and Kedah to supplement Kelantan.

This confirms my suspicions that PAS is now an abbreviation for "Perkakas", and their only function now is to create 3-way fights to benefit UMNO. They are reduced to tools.

It is very clear now.

Someone must ask Haron Din and Hadi whether the outright lie their new master told in public in July last year is forgivable?

Or do they still accept that Mappadulung never got money in his personal accounts?

It is a strange version of Islam they are practising, that embraces corruption with open arms.

Dah jauh sesat dah...


awang batuburok said...

Salam Dato,

Sangat setuju, zaman politik feudal dan taksub (wala'un) kapada ketua semata mata, tanpa mengambil kira prinsip dan amalan pemimpin telah berlalu.
Umat melayu-islam perlu melakukan satu reformasi pemikiran secara menyeluruh untuk keluar dari pemikiran politik feudal-jumud PAU (PAS AND UMNO)....

RON said...

Sebiji serupa macam luahan hati pemimpin Republikan yang kalah primari di tangan Trump. Cumanya mampukah luahan hati mereka itu menghalang niat Trump untuk menguasai Rumah Putih? Atau apakah kebangkitan white supremacy bakal menghampakan niat ATF (anti-trump-forces)?

adion said...

Harimau mati meninggalkan belang,
UMNO mati meninggalkan beban & hutang.

Aku said...

Kadiag, salaam.

Aku agak terkejut hang makan masa yg lama lepaih arwah pak hang dah bagi 'signal' yg parti United Malay tu tak buleh pakai, baru hang nak sedag kediri. Pada hai, hang mengaji sekolah tinggi2, pi luwag negeri (orang kata hang ni kira seorang 'intelek' la)... banding dgn arwah pak hang aku rasa, yg pagi petang dia dok hadap sawah padi, panggu kepala nampak Gunung Jerai, panggu kepala nampak kerbau, nampak pokok nyog, ayag tali ayag mengaliag lesu, sungai terap kadang melimpah...kadang surut balik, macam hang kata...muda sampai tua dlm parti United Malay, tapi buleh kata dgn hanya bebekai 'native intelligent' saja, dia (bukan nak hina dia, Kadiag no...) dapat cam mana satu kaca mana satu permata, lebih awai daripada hang, dan awai2 lagi dah dak baca surat habag depa... dan hang, hang dok kerja lagi untuk depa punya mesen propaganda, waima dlm basa gomen (munkin jugak dgn imbohan yg lumayan...).

Apa nak kata Kadiag, aku kena pasroh dgn lambatnya orang melayu nak 'internalise' atau 'embrace' perubahan. Mat bin Saleh munkin kata banyak dah ayag yg belalu di bawah titi. Hanya aku du'a ruh pak hang ditempat bersamasama arwah orang2 solih, yg memang ramai asai Kedah, insya'Allah.

Dan sekali lagi, aku nak mintak banyak maghap kad hang no...(aku ni mengata kad orang memang tera, macam la aku ni baguih sangat) dan sunggoh2 ni, Kadiag dan untok sapa2 saja, di hari baik bulan baik ni...dan selamat sambut 'eid fitr.

Aku

Innocent said...

Datuk,
the latest blunder by the powers that be demonstrates so clearly the dunggu quality of their advisors. By moving against Muhydeen and Mukhriz within their own party, the risk for full blown rebellion can be contained to some degree.
However, the arrests of Lim Guan Eng and Phang revealed by MACC on the instructions of the AG is something else.. Holding them, charging them, they become a rallying point to the rakyat. Why, because everyone knows in their hearts and minds there was no corruption involved and the rakyat will insist they are innocent . History has its unique way of repudiating the powers.

Amir Rizaan Abdul Rahiman said...

Salam. Saya telah melihat sebuah contoh yg begitu menarik bagaimana keahlian menjadi ahli UMNO seperti mana yg Datuk nyatakan. Mulanya sebagai penyokong pembangkang yg totok. Apabila diberikan ruang dan peluang perniagaan, UMNO bagaikan sebuah syurga baginya.Tiada sifat keaslian, ikhlas, dan jujur dalam diri. Yg menyedihkan, di bantu pula oleh ketua yg ada jawatan tertinggi dlm UMNO. Yg ikhlas dan jujur utk mengangkat perjuangan agama dan bangsa di bakul sampahkan.

zainal abidin awang kechik said...

tok.. tiada yang lebih indah dari saya mengucapkan selamat hará raya..
salam

sukasamasuka said...

Datuk.

"Saya kata lagi, mereka (Muhyiddin dan Mukhriz) boleh kembali semula ke pangkuan Umno jika keadaan berubah mengikut apa yang mereka idamkan".

3 juta ahli UMNO macam Datuk sebagai "ahli berkartu (card-carrying member)", walaupun Datuk sudah "berpatah arang, berkerat rotan".

Apa la yang macam kami ini, tidak pernah jadi ahli berkartu UMNO...tentu orang UMNO memandang kami ini macam sampah..."bunyi bising" diluar pagar. Tidak apa la, mungkin juga perjuangan kita belum selesai.

Jangan kan Muhyddin dan Mukhriz...walaupun Tun M dan Tun Hasmah sekali pun...sekiranya ditakdirkan tuhan, kembali semula kepangkuan UMNO buat keli kedua...aku tidak akan ikut bersama mereka lagi...itu aku...yang lain terpulang la sama hati masing2.

Aku tidak dapat menerima pemimpin yang rasuah sebab kita tau apa akan jadi pada anak-anak dan cucu-cucu kita kalau ada pemimpin durjana...yang mengetuai sekelompok 3 juta kaum yang sama macam pemimpin mereka.

Demi Allah, aku tidak pernah mengundi sesiapa pun selama ini kecuali UMNO dan BN sebab itu perjuangan aku...maka Haram juga la kalau aku pernah dapat apa-apa dari UMNO atau BN seperti pangkat, buat project, catering, tender, naik umrah, naik haji dsbnya tanpa berkecuali.

Aku rasa lagi ramai orang biasa yang macam aku...tiada apa apa...kecuali dapat duit bila buat kerja. Tiada kerja, tiada duit. Semalam, beli tayar paling murah, buatan China, itu pun jadi la untuk Kancil yang sudah usang...mau balik kampung berhari raya ba bos ku....safe sikit minyak.

Kami membeli baju raya di bundle shop...baju sudah pakai, tapi masih bagus dan murah...penuh itu kedai...beli baju untuk anak-anak. Kedai dishopping complex macam kosong sebab mahal, tidak mampu beli sudah bos ku.

Tahun ni tidak dapat bayar zakat fitrah sama majlis agama Islam sebab mau kasi itu duit sama orang yang lagi memerlukannya...kesian ada saudara kita yang accident motorsikal, patah kaki, anak banyak, tidak dapat kerja, sudah tiga bulan terlantar dihospital.

Mau makan sahur dulu bos ku...nasi goreng sama ikan masin...selamat berpuasa saudara-saudara ku semua.

Nenek Kebayan said...

Biarlah nama Umno berkubur bersama teori RAHMAN. Cukuplah kita bernostalgia dgn nama Umno. Sudah sampai masanya para pemimpin yg cintakan keadilan berjuang di atas platform parti yg baru dgn menjadikan Tun M sebagai penaung, memandangkan beliau merupakan satu2nya negarawan yg masih relevan .... diterima oleh rakyat berbilang kaum dlm negara & sgt dihormati di peringkat antarabangsa.

Pada hemat saya jika terdapat usaha memulihkan kembali nama Umno.... ianya akan mengambil masa yg panjang & tetap akan merugikan akhirnya. Jika dibuat kajian, terbukti nama Umno/BN sudah lama ditolak majoriti golongan anak2 muda. Umno telah rosak dan reput hingga ke akar umbi & patut ditebang keseluruhan pokok agar tunas baru dpt dilahirkan....

Zed-85 said...

Sallam Dato'

UMNO dahulu dengan sekarang berbeda. Mereka yang dahulunya berjasa kepada orang melayu sudah tidak ada lagi.

Pandangan saya, kita perlukan reformasi (reform) sistem politik dan kerajaan yang ada sekarang ini untuk mengelak daripada menjadi negara diktator.

Kita boleh membuat perbandingan negeri jiran kita Indonesia dan Filipina yang telah membuat reformasi politik dan kerajaan. Sekarang ini, kedua-dua negara berubah kepada lebih baik dari sebelumnya.

Zaman Suharto, strategi yang sama digunakan pada tahun 1998 apabila ekonomi merudum, suharto memainkan "sentimen perkauman". Orang cina dijadikan sasaran untuk mengalihkan tekanan daripada kerajaan.

Oleh kerana tekanan politik, Suharto meminta sokongan ulama supaya terus kekal menjadi Presiden.

Perkara ini lebih kurang sama juga dengan senario di Malaysia.

Parti Politik baru ditubuhkan untuk mengubahkan dinamik politik. Antaranya, Parti Amanat Nasional, PAN oleh Amien Rais.

Apa yang menarik adalah, sebelum Suharto dan Marcos jatuh dari jawatan Presiden, kedua-dua mereka menang pilihanraya di Indonesia dan Filipina.

Yang menjatuhkan Suharto dan Marcos bukan melalui peti undi tetapi melalui gerakan massa rakyat.

.

Ridzuan said...

Setuju dengan penyataan tuan..

Zalman A said...


Salam Datuk,

With very little time left to prepare, the forces that hope to liberate our country from the evil called Najib Razak must rally together quickly.

There is simply too much confusion and egos getting in the way.

The battleground, as always, is rural areas. I think Parti Najib has given up on urban areas, because even with their new friends in PAS, they cannot split the vote enough to prevent defeat. For example in Shah Alam we will see an easy victory for Amanah. The same cannot be said for rural areas, and certainly not for East Malaysia, where neither PAS nor Amanah has any hope.

There will be much dedak scattered all over the oountry, all sourced from public funds of course.

There is a huge lack of leadership in the Opposition.

They now have 3 UMNO veterans (or 4)? to help guide them.

Hence Wan Azizah must move out of the way. Let us be honest, she is not up to the task at all.

The Umno grassroots can be galvanised.

There must be one-to-one fights, and let's hope Hadi repents when he sees the proof of his new kawan's wrongdoings exposed in the world's courts.

The price of another decade of Najib is too high for the nation to bear.

He must go.



Mali Muyung said...

Salam Ramadan Dato,
I always feel good when umno members dumped umno. Ssya x fikur org melayu akan.mundue tanpa umno. Most of them hanya d gunakan untuk mencapai tujuan pemimpin tertentu.
Ur view about pas is spot on. Hadi x boleh d percayai.
Tq

Zalman A said...

How PAS has changed.....

Just months ago:

"Dalam reaksi terhadap kenyataan sepupu Najib, Datuk Seri Hishammuddin Hussein yang meminta PAS lebih mengutamakan Islam dan martabat agama daripada politik sekiranya ingin bekerjasama dengan Umno, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man membalasnya balik dengan menggariskan 6 perkara perlu dilakukan terlebih dulu oleh Umno.

Kata timbalan presiden PAS itu, semua perkara itu perlu dilakukan sebagai langkah menunjukkan kepada rakyat, terutamanya yang beragama Islam, kesungguhan Umno mendaulatkan agama itu.

Enam perkara tersebut ialah:

1. Najib hendaklah bercuti sehingga siasatan Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara dan Jabatan Audit Negara melengkapkan siasatan dan laporan terhadap 1MDB.

2. Menghapuskan cukai GST di mana ia bertentangan dengan Islam kerana mengenakan cukai kepada golongan miskin.

3. Mengurangkan pembaziran dan salah guna dana kerajaan dengan mengambil tindakan tegas berdasarkan laporan audit terbaru.

4. Mengurangkan perbelanjaan kerajaan dan hidup berjimat kementerian sesuai dengan kejatuhan harga minyak dan kenaikan kos hidup yang kian melambung.

5. Menyiasat Yapeim dengan telus dan terbuka serta memastikan mereka yang didapati menyeleweng dibawa ke muka pengadilan.

6. Berhenti menganiaya Kelantan dan memulangkan royalti minyak dengan kadar segera.

Aduhh...betul-betul syarat potong stim yang diberi Tuan Ibrahim ini. Nak "kahwin" bagaimana dengan adanya syarat sebegini?

Bagi Najib keenam-enam perkara yang diminta Tuan Ibrahim mungkin lebih berat daripada syarat meminang Puteri Gunung Ledang untuk dipenuhinya.

Daripada keenam-enam perkara itu, tentunya yang paling payah untuk Najib memenuhinya ialah saranan bercuti sehingga siasatan terhadapnya berkaitan 1MDB selesai.

Ini kerana Najib ingin menjalinkan kerjasama dengan PAS ialah untuk kelangsungan lebih lama dalam hayat politiknya, manakala cadangan bercuti yang disarankan Tuan Ibrahim itu lebih bermaksud memendekkan nafas politiknya."

http://shahbudindotcom.blogspot.my/2015/12/jalan-gelap-menuju-umno-pas.html

So why is Tuan Ibrahim suddenly so quiet?

So the abuses are no longer abuses?

Whatever PAS is working for, it is now neither for the rakyat nor for Islam.

They work for Najib.

Zalman A said...


Someone asked me why Tun keeps talking about 1MDB.

The answer is simple:

The rakyat's questions have never been answered.

Less than one year ago, Tuan Ibrahim of PAS asked these 10 questions:

http://www.freemalaysiatoday.com/category/bahasa/2015/08/02/pas-minta-najib-jawab-10-soalan-objektif/

Is he happy now?

Does he have answers?

What has happened to PAS' principles?


Muhamad Zaidi said...

Datuk,

Fikirlah seperti Dr. Zakir Naik yang sentiasa kekal legasi dari Tuan Guru Ahmad Deedat untuk umat Islam dan bukan Islam.

Dato Seri Najib yang sentiasa kekal legasi dari Tunku Abdul Rahman untuk Rakyat dan bukan Rakyat.

Perjuangan perlu ke akhir hayat.Jangan perjuangan separuh jalan... (kata perjuangan masih belum selesai) nampak tak perjuangan itu untuk rakyat?parti? ke diri sendiri, ke ikut kata ayah.. emak.

albi said...

Datuk,

Khalid Samad said the the Malays are the perfect community for a corrupt government. Sadly I have to agree with him. How is it that we have become so. Were we always like this? Is this the result of the so called global islamisation that begun a few decades ago? The entire muslim world is now in turmoil. Which Muslim country now can we be proud of? If this is indeed the outcome of the so called islamisation then it can be safely concluded that that islamisation is a total farce. It is not islamic at all.

Everywhere we see how stupid the muslims are. They are so easily manipulated and made use of. They are made to fight each other so that none can become strong. To fight each other they have to buy weapons. From whom? The same person, the USA who sell to both side in the conflict. All the riches and the oil money are being taken right in front of their noses without them being aware. And it lasted for decades!

Hantu Gigi Jarang said...

Datuk, saya juga sudah keluar dari UMNO. Melayu dan Islam akan hancur kalau UMNO masih berkuasa..

Zed-85 said...

Sallam Dato'

Berkenaan dengan cerita Nostaligia.

Saya agak nostalgia dengan Sekolah lama saya.

Saya bernasib baik kerana dapat bersekolah di antara sekolah terbaik di tempat saya.

Sekolah saya baik kerana Guru Besar baik dan cikgu-cikgu yang baik dan bersemangat untuk mengajar. Ada guru saya yang telah pencen merungut kepada saya kerana tidak tahan dengan guru besar yang terlalu menekan guru berkenaan pencapaian murid.

Adakalanya masa sekolah saya agak marah juga kerana terlampau banyak kerja rumah. Tetapi sebenarnya kerja rumah (homework) ini banyak membantu terutamanya dalam subjek matematik. Saya juga selalu kena tangkap di sekolah kerana datang lambat dan terpaksa bendiri di atas pentas semasa perhimpunan.

Itu dahulu.

Sekarang apabila saya melawat sekolah lama saya, sekolah saya bukan lagi terbaik. Pencapaian sekolah dan nama sekolah tidak dipuji seperti dahulu.

Saya tengok bilik air, tidak ada air dan padang sekolah pun tidak terurus macam dahulu.

Ini adalah kerana Guru Besar dahulu sudah pun pencen dan banyak guru-guru yang cemerlang dahulu yang berdedikasi sudah tidak mengajar lagi.

Samalah juga dengan UMNO.

Ada ramai orang yang nostalgia dengan UMNO, tetapi pemimpin pemimpin dahulu sudah tidak ada lagi.

Yang tinggal adalah Cash is King...

Zalman A said...


Comment seen:

"Amanah recently stated that Pakatan parties must accept the reality and expect multi-cornered fights in the next general election with PAS and BN.

It is unrealistic to expect that PAS will agree to work with Pakatan while Hadi Awang is in charge.

The latter has long harboured a desire to work with Umno, and would have formed a joint government with Umno in Selangor after GE12 in 2008, if not for former PAS spiritual adviser Nik Aziz Nik Mat firmly putting his foot down.

Now, without the Nik Aziz stumbling block, Hadi is hell-bent to fulfil his ambition. The hudud issue is only an excuse to break up with DAP and dismantle Pakatan Rakyat.

Looking forward, the likely Umno-PAS strategy would be to form a clandestine pact of co-operation.

Through this plan, PAS will superficially continue to act as an Opposition party with its usual anti-Umno rhetoric, while actually working to maximise electoral wins for Umno/BN through three-cornered fights in exchange for Umno’s tacit agreement for PAS to rule in Kelantan and Terengganu, and possibly a joint rule for Kedah.

The coming challenge to Pakatan is hence daunting. To have a fair chance of winning the next GE, it must place the winning of rural Malay support as top priority.

Also crucial to the coming electoral battle is the ability of Pakatan, in particular Amanah, to convince PAS members and supporters that PAS under Hadi has already betrayed the party’s sacrosanct Islamic principles by colluding with a party that thrives on corruption and racism.

The degree of Pakatan’s success in this direction may determine the ultimate winner."

My repsonse is that PH alone cannot get into the rural mindset.

But grassroots Umno members can, for sure.

Just look at Sabah; they have just formed a 7-party Opposition, all under one name and banner.

Perhaps that is the way to go.

In Semporna, they tore down Najib's poster.

Whether right or wrong, hundreds of thousands of Umno members would do the same.

That is a powerful force - it just needs leadership.


kluangman said...

Kami mungkin tidak hantar surat pengunduran dari umno seperti Dato'sebab kami nobody...

Memadailah kami dah tawar hati dengan Najib, dengan UMNO. Tahap meluat pun dah ada.
Najib akan tahu juga nanti, tahu dalam ketika sudah terlewat. UMNO mesti dikuburkan di era Najib supaya sejarah akan menulis punca dan sebabnya.

ABIM munafik kuasai Persatuan Melayu said...

Persatuan Kebangsaan Melayu Bersatu telah dicuri oleh beberapa kerat manusia jahat seperti ABIM.
ABIM adalah kumpulan pertama yang secara teratur telah menysup masuk kedalama Kebangsaan Melayu Bersatu untuk mengaut kekayaan.
Pendedahan Mahathir bahawa Zahid bernilai RM250 juta semasa ketua pemuda adalah mengejutkan tapi tidak menghairankan kerana dia dan Anwar adalah dalng dari ABIM yang mencuri masuk kedalam Persatuan Melayu tanpa niat menolong orang Melayu atau mempelopori budaya Melayu.
Sebab itu tiada apa berlaku kepada orang Melayu dan budaya mejadi lesu.
Mereka dari ABIM yang menggunakan ugama sebagai jalan mudah untuk kuasa.
Ini kita mesti ulangi.
ABIM dan PAS adalah sinonim. ABIM anti UMNO tapi bagaimana mereka dilantik ke tampuk kuasa UMNO sehingga kini mereka mahu menyebat perempuan melayu tanpa malu.
Mahu menyebat Melayu kerana minum carlsberg sedangkan kilang carlsberg adalah terbesar di Malaysia.
Mereka sokong hudud untuk orang Melayu kerana mereka bukan jiwa melayu. Mereka pakai jubah untuk tunjuk alim. Ini semua munafik ditampuk kuasa Persatuan Melayu sebab itu mereka tanpa henti dan segan mencuri berbilion dari kerajaan Melayu dengan alasan menolong biznes orang Cina.

Lee KH said...

Salam Kedahan, the Malays must choose whether they want a Malay country. Dominated, monopolized and controlled by Malays or they want a country where all its citizens of any race or religion is treated equally and fairly. Some people call the first Malaysaja and the second Malaysia.
If it is the first then very soon Sabah and Sarawak will leave. And all the capable and young non-Malays will pack their bags and go. In fact most of the capable ones have already left or are planning to go.
I am very sad because I have 2 daughters. One has left last year. In August my second will follow. My grandchildren are also gone.
I love my home town ALor Star. I remember Sultan Abdul Hamid College my old school.
I am afraid I maybe persuaded to stay in Texas on one of visits there sometime in the future.
The "future" which the Tunku painted for us in 1957 remain a dream.

msh said...

Salam Dato.

Dato tidak keseorgan.

Dgn perkembangan yg sebegini...sy tidak nmpk apa hebatnya lagi Umno sbg Parti tungak memimpin negara.
Malah sbgai seorg Melayu...sy sedih malu dan kecewa teramat sngat dgn kelibat Ketua ini dan pengikut2 HZ dia.
Dan kita tahu sentimen ini dikongsi oleh ramai org Melayu termasuk rakyat yg lain.

Perjuangan Kemerdekaan oleh pemimpin2 terdahulu dari zaman Tengku Rahman hingga Tun M untuk memajukan negara..mempertahankan bangsa dan ugama dipunahkan dgn begitu sahaja.

Tidak puas dgn itu...Pemimpin spt Tun M...Muhyiddin..termasuk berberapa yg lain telah dipersendakan...diperlekehkan dan didajalkan tanpa rasa malu atau bersalah jauh sekali rasa berdosa.

Bagi sy jika ini dikatakan permainan politik oleh mana2 pemimpin yg berkuasa.. itu adalah pandangan yg jelek dan tidak boleh diterima.

Apa yg politiknya...bila dia mempertahankan kedudukan demi survival diri terhadap jenayah besar yg telah dilakukan disamping kegagalan memerintah negara dgn baik?

Tidakah semua ini mengenai salah laku dan jenayah yg dia suami isteri telah lakukan?

Tetapi dgn licik bersama sokongan palsu oleh ramai Pemakan2 Dedak HZ... bermodalkan wang ringgit dia telah menggunakan Parti untuk menyelamat diri.

Justeru itu...kita perlu bertanya diri...apa yg dikatakan semangat;

"Demi bangsa..Negara dan Ugama"...yg selalu disebut2kan atau dijuangkan oleh Parti ini?

Betulah yg selalu Dato dan umum betkata....Parti Umno kini adalah 'Parti Najib dan konco2'...dan masih perlukah kita menyokong....atau keluar sahaja?

Parti bukan nya ugama...untuk kita menjadi takut atau berdosa jika keluar sekali pun....lebih2 lagi dgn pemimpin2 dajal spt ini berkuasa.

Wallahuaklam



princess jiji said...

Di selangor UMNO tinggalkan kekayaan yg memudahkan PKR uruskan

princess jiji said...

Pahit tapi benar

princess jiji said...

Salam Datuk,
walaupun marah tapi saya rasa Datuk masih sayangkan UMNO tp cuma benci cara UMNO diuruskan sekarang..

Zalman A said...

"Abu Dhabi-based International Petroleum Company (IPIC) has denied its subsidiary Aabar Investments PJS guaranteed 1MDB's controversial "fund units" in a Cayman Islands-registered fund, according to the Wall Street Journal (WSJ).

This was despite 1MDB's auditors testifying before the Public Accounts Committee (PAC) that it had scrutinised the Cayman investment and were satisfied with the guarantee, which they claimed was by Abu-Dhabi's Aabar.

The "fund units" invested by 1MDB's Singapore-based subsidiary Brazen Sky Limited had previously generated controversy after Prime Minister Najib Abdul Razak, who is also finance minister, told Parliament it was kept in cash in the form of US dollars.

It was later revealed that there was no cash but "fund units" and 1MDB president and group chief executive Arul Kanda took responsibility for the "mistake".

In the latest development, IPIC in its 2015 financial report said: "1MDB has intimated the existence of guarantees of approximately US$940 million provided by Aabar in respect of fund units in a Cayman registered fund, owned by 1MDB subsidiary Brazen Sky and further guarantees from Aabar BVI of fund investments held with various third party fund managers in the amount of approximately US$1.5 billion.”

"Both IPIC and Aabar confirm there is no record of any such guarantees being provided by Aabar and as such no disclosure of financial guarantees needs to be made in these consolidated financial statements and further confirm that neither IPIC nor Aabar has received any payments, assets or fund units from Brazen Sky," it said.

Datuk,

I shudder to think how much of Malaysian public funds will be further wasted to bail us out. That 6.5 billion USD must come from somewhere. So it has to come from gomen coffers, hence from our money.

Already, the Bugis pirate is so indebted to China that he cannot even whimper when they sail around Malaysian waters and take our islands.

PS: Perhaps LGE in Penang should raise the "I never knew" defence that that the 24-hour replacement used to cover the songlap from SRC, even though the luxury purchases made were charged to an SRC credit card, topped up with an extra 9 million as requested by the cardholder.

The country has descended into insanity.

The barua2 have taken over the asylum.


Anti 1MDB said...

Dato'

11 July 2016, 1MDB case will be heard for the first time in LCIA.

http://www.bloomberg.com/news/articles/2016-07-01/abu-dhabi-fund-denies-guaranteeing-1mdb-s-cayman-investments

Selamat Hari Raya dan Maaf Zahir Batin.

bijan razak said...

Kepala hangguk tok nek kau jiji, nasa ph ambilalih slngr, hutang berjuta2.

Apa punya bangang la kulinbatak umno

abdul majid said...

Salam Subuh Datuk...

Pertelingkahan, bermula dari awal wujudnya Adam & Hawa even sesama beradik.

Saya masih terus berpegang pada pesan arwah datuk, "buat la apa sahaja yang kita suka semasa kita hidup ini (baik or jahat) but jangan sesekali ANIAYA orang"...

Saya bukan ahli pada mana-mana parti politik. Sebab tidak suka pada pertelingkahan, tidak suka merampas hak orang, tidak suka ambil kesempatan demi untuk kemewahan diri sendiri even ada masanya saya dalam kepayahan & perlu bantuan...

"From a distance, you look like my friend even though we are at war. From a distance, i just cannot comprehend what all this fighting for"...

sukasamasuka said...

Datuk.

1. Islam yang mana betul ni, bos ku?

2. "25 November 2010...Modest Queen covers her head and goes barefoot to the mosque in Abu Dhabi.

No sooner had the Queen and Prince Philip stepped off their chartered British Airways flight from London than they were taken straight to the Sheikh Zayed Mosque, the country’s largest."

(http://www.dailymail.co.uk/news/article-1332764/Queen-shoeless-dons-beekeeper-hat-Abu-Dhabi-mosque-visit.html)

3. "15 May 2008...Queen dons Muslim headscarf to visit Turkish mosque
Wearing a Muslim-style headscarf and walking in stockinged feet, the Queen toured one of Turkey's most important mosques during her first state visit to the country in 37 years."

(http://www.telegraph.co.uk/news/1955634/Queen-dons-Muslim-headscarf-to-visit-Turkish-mosque.html)

4. "July 1, 2016...Selayang mosque chairman to be sacked.

PETALING JAYA: The chairman of a mosque in Selayang is set to face the music for allowing the constituency’s non-Muslim MP, Selayang MP William Leong, into the prayer hall recently.

This comes after Sultan of Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah’s decree yesterday that mosque guardians (nazir) who allowed non-Muslim politicians to carry out political programmes in their premises should be sacked.

Under the Selangor Mosque and Surau Guideline 2010, non-Muslims are not allowed to step into the prayer area of a mosque or surau in the state, for any activity, said the report."

(http://www.freemalaysiatoday.com/category/nation/2016/07/01/selayang-mosque-chairman-to-be-sacked/)

5. Queen Elizabeth 11 adalah simbol ketua Gereja Protestant sedunia...dimana kuasa politiknya merangkumi alam semesta dari matahari naik sampai matahari turun. Kalau dibanding dengan si Cina bodoh ni, Selayang MP William Leong...mungkin cakap Melayu pun tak lurus.

Kalau sultan masuk casino diGenting Highland main judi dan minum arak, bolih ke?...oooop!...sorry bos ku, tersilap cakap....itu belum cerita pasal terima "cukai judi" dan "derma judi" lagi kan...

Ada ada saja Islam UMNO ni...betul la kamu ini suatu kaum yang "beRaja di hati, berSultan di mata".

kunang-kunang said...

Izinkan saya memanjangkan komen dari blog lain yang saya kira berkaitan dengan isu yang diperbincangkan disini :

bBerbalik dengan melayu singaporean,teringat saya masa menjadi instructor mengajar group2 sattelite telecomunication engineers di pulau sentosa,dulu2 semasa mengajar ada kira2 30 engineers,hanya 2 orang sahaja engineers melayu.sungguh suprise,bila DRILL/test dibuat di bulan akhir,didapati 2 orng melayu TOP student.Mengalahkan chinese dan indians.Terkejut beruK saya,mereka tiada mara,umno,tetapi mereka boleh berjaya.saya menjadi kawan baik dgn peserta melayu,mereka ceritakanlah rahsia kejayaan melayu kat sana,salah satu punca ialah kerana"BERDIKARI",KOMMUNITY MELAYU DEKAT SANA SET-UPkan ,satu pertubuhan dipanggil"MENDAKI"pertubuhan inilah menjadi think-thank melayu,untuk bersaing dgn banga-bangsa yg sudah establish.Pertubuhan ini digunakkan membantu orng2 melayu islam buat mesjid,bantuan pelajaran,perniagaan dan kauselling untuk orng2 melayu bermasaalah. Kalau diMalaysia lebih kurang pertubuhan "SIU-CHIEW CHINA,ATAU Jong-DONG" pertubuhan2 china di malaysia.Sebab itulah orang2 china dimalaysia,takkisah sangat tentang bantuan kerajaan,sebab mereka ada pertubuhan yg membantu mereka.

DimalaysiaUMNO telah membuatkan orng melayu tak boleh berfikir,orng2 melayu di doktrinkan tanpa umno,melayu jadi,LAYU.baru2 ini anak saya beritahu semasa sessi orientasi di uitm,budak2 baru didotrinkan tanpa umno melayu tiada apa2 ditanah air sendiri.Bukan nak ceritakan nak bangunkan pembelajaran mecapai taraf dunia.

Jadi jelas sekarang jika orang2 melayu nak berjaya dan mecapai status seperti bangsa2 lain di dunia dan boleh berdiri sama TINGGI dgn bangsa2 lain,umno mesti dikuburkan.Jika tidak bangsa kita "MASIH LAGI BERTONGKAT MEMINTA-minta,jika DEDAK DIBERI mereka sudah tidak boleh BERFIKIR lagi" hanya mengharapkan orang lain buatkan kerja untuk mereka.Saya perhatikan dimalaysia orng2 melayu yg berdikari(TIDAK MEMINTA-MINTA) dan berpengelaman bergaul dgn bangsa2 asing,tidak takut untuk menentang umno/bn

Zalman A said...


"The IGP said Dr Mahathir was being investigated under Section 500 of the Penal Code for criminal defamation.

Another ongoing investigation is over the leader’s recent claim that the Malay rulers may have been placed under house arrest by the local authorities.

Dr Mahathir made the claim after complaining about not being able to secure an audience with the Yang di-Pertuan Agong to submit the petition for the Citizens Declaration calling for Prime Minister Datuk Seri Najib Razak’s resignation.

The leader, in protesting the action against him, claimed today that when he was leading the country, he never punished those who called him names.
He said he had received his fair share of insults, with critics lobbing at him a variety of derogatory terms and labels such as “ultra, firaun or pharaoh, mahazalim, dictator”.

“I did not take any action against them, I did not threaten them, I did not ask the police to question them, I did not arrest, detain and charge them for being terrorists, for sabotaging Malaysia’s banking system, sabotaging Malaysia’s economy.

“And I did not threaten to sue them, nor did I sue them.
“I was and am a politician. Being cursed, being called names, being accused of corruption or nepotism, being asked to step down, having your portraits being torn down etc. etc. — these are all to be expected. If you cannot stand these, then don’t be a politician,” he said.

So it seems Parti Najib has corrupted the entire machinery of govt and every institution.

The Emperor's minion must make money.

That is the "perjuangan" now.


A KADIR JASIN said...

1.Pembahas kunang-kunang, antara lain, menulis: "saya menjadi kawan baik dgn peserta melayu,mereka ceritakanlah rahsia kejayaan melayu kat sana,salah satu punca ialah kerana"BERDIKARI",KOMMUNITY MELAYU DEKAT SANA SET-UPkan ,satu pertubuhan dipanggil"MENDAKI"pertubuhan inilah menjadi think-thank melayu,untuk bersaing dgn banga-bangsa yg sudah establish.Pertubuhan ini digunakkan membantu orng2 melayu islam buat mesjid,bantuan pelajaran,perniagaan dan kauselling untuk orng2 melayu bermasaalah."

2. Saya tahu mengenai MENDAKI. Antara pengasas dan penearujnya adalah beberapa orang kawan saya dalam dunia kewartawanan di Singapura. Antara yang terulung adalah Zainul Abidin bin Mohamed Rasheed bekas Pengarang Berita Harian Singapura.

3. Selepas MENDAKI dan Majlis Agama Islam Singapura diam masuk politik PAP dan menjadi ahli patlimen bagi Aljunied Group Representation Constituency dari 2001 hingga 2011. Kini dia Duta Singapora ke Kuwait dan Duta Khas mengenai Hal Ehwal Timur Tengah kepada Menteri Luar Singapura.

4. Bukan tidak ada orang Melayu yang berdikari di Malaysia. Mereka berjaya atas daya usaha sendiri tetapi disekat dan dirosakkan kerana enggan menjadi tali barut Umno dan BN. Yang termakan godaan pula akhirnya jatuh apabila Perdana Menteri atau Menteri Kewangan berubah.

5. Nasihat saya kepada Melayu profesional cuba berdikari dan elak jadi orang suruhan politik walaupun anda akan diberi kontrak dan pinjaman.

Wallahuaklam. terima kasih.

Trojan horse said...

Datuk,
the charges against Lim Guan Eng (and Phang) are the result of the powers that be acting on stupid advice from stupid advisors. If Guan Eng is convicted, he becomes a martyr. If he is acquitted, he is a hero. Either way, Umno-BN has already lost even before the trial begins.
They stabbed themselves and who knows there is a trojan horse in their army of advisors, and if that is he case, serves them right.

Padam muka said...

To the type like Khir Toyo, let him remember always that he was betrayed and humiliated by his own Umno party leadership because he lost Selangor to the opposition, and was caught out.
He can repeat after others padam muka, but he is slapping his own face.
Maybe he should try to slap his own boss's face, haha.

muhazam shah a aziz said...

I choose the later. All races are equally capable and none is superior againts another.

I personally believe the real victim here is us, the malay. Sir, u pointed perfect example about your daughter migrated to US...see you have that option when our country leaders are not being fair.

But we malays...generally we just cannot do that. This is the only land and home we have no matter how bad the leaders are. Some people accused us of being lazy,highly depending on gov etc. We never have enuf credit...when we succeed, people claim it because of quota instead of merit. When we talk about our custom or religion, people condemn us as being ultra and racis.

I am just saying that all of us are victims in our own way as a result of bad leadership. Stop pointing on race and put the burden on us to make more decision in the name of better malaysia.

Tinta Hitam said...

Datuk,
Saya masih lagi sebal rasa hati bila melihat bagaiman melayu melayu Kuala Kangsar dan Sungai Besar berbaris menerima dedak atau dalam arti kata sebenarnya mereka menerima rasuah untuk menyalahgunakan kuasa mereka selama sehari didlm PRK baru baru ini..Apabila heboh didlm internet foto foto yang menunjukkan petugas petugas UMNO menyerahkan sampul sampul berisi wang saya bertanya dimanakah maruah dan harga diri melayu yang berugama Islam.Mereka diajar dari kecil lagi babi itu amat haram takboleh makan kecuali dah separuh mati baru hukumnya halal kerana dharurat..Tetapi melayu tidak diajar bahawa rasuah itu amat haram,lebih haram dari makan babi dan buka aurat.Sebab rasuah meruntuhkan sebauah negara.Negara kuat jadi lemah.Malahan tok tok guru pondok pun tak berkuliah perkara ini secara khusus seolah olah rasuah didlm apa sahaja bentuknya kiranya tak berapa berdosa sanagat jika dibandingkan dengan makan babi..

Betul lah pendapat Sesetengah kita,orang orang melayu termasuk Bumiputera lain ni adalah bangsa yang mesra rasuah...Root cause of the problem bukan dari UMNO shj tetapi terletak kepada pendidikan orang orang melayu sendiri sejak dari rumah lagi..

Zalman A said...


"The 76-year-old author was today remanded for allegedly insulting Prime Minister Najib Abdul Razak by sharing a picture in a WhatsApp chat group.

Johor Baru Subordinate Court assistant registrar Norhidayah Abd Manaf allowed the three-day remand until Tuesday, the eve of Hari Raya Aidilfitri, after taking into consideration the suspect's health.

The author suffers from diabetes and high blood pressure, reported Sinar Harian.

The author clad in purple lockup uniform, was brought to the court by 10 am today, the daily reported.

Johor police chief Wan Ahmad Najmuddin Mohd said the man was arrested at his home in Kampung Tunku, Petaling Jaya, Selangor on Friday.

"The suspect was found to have uploaded the image under the name 'Pa Ya' in the WhatsApp group 'Bicara Politik Melayu' (Discussion on Malay politics) aimed at insulting and offending Malaysians," he said in a statement yesterday."

A new low in the budding dictatorship?

I thought the yellow balloons court case was laughable already!


sukasamasuka said...

Datuk.

"5. Nasihat saya kepada Melayu profesional cuba berdikari dan elak jadi orang suruhan politik walaupun anda akan diberi kontrak dan pinjaman."



Macam macam cerita bila dekat hari raya sebab masing masing mau balik kampong halaman.

1. Anak buah aku tanya kalau ok, dia mau buang kerakyataan Amerika nya dan jadi orang Malaysia. Aku kata jangan buang American Citizenshipnya...walaupun selalu kena renew di kedutaaan Amerika di Jalan Ampang...tapi, sekarang dia sudah kerja dan menetap di Singapore.

Bukan dia saja, mereka tau pendirian aku...keluar la dari Malaysia dan cari la rezeki di luar negeri...terus menetap jadi warganegara disana sebab tiada apa lagi di Malaysia.

2. Anak aku masih sekolah...dia cerita yang dia ada kawan..kawan dia tu mau keluar dari Islam selepas 18 tahun...aku kata ikut suka hati dia la kalau mau beragama....tiada paksaan...tapi kata ku di Malaysia dan di beberapa "negara Islam", ada undang-undang bodoh dan karut yang menyekat orang bebas beragama...walaupun, ini salah dari perspektif hak asasi manusia sejagat.

3. Kesian juga ada attempt dalam watsup family group yang mau recruit new members masuk UMNO...zero response!...mungkin sudah tawar hati mau masuk UMNO?

Yang nakal, ada mengusik juga "uncle mau masuk UMNO?". Aku tiada komen apa apa sebab ini time dekat hari raya, kena jaga hati anak-anak buah dan bukan apa, mereka pun sudah tau pendirian "uncle" durang ini tentang UMNO.

Minta maaf juga tidak dapat datang rumah terbuka hari raya "orang kuat UMNO" sebab aku tiada disini, kena balik kampong tempat orang rumah.

4. Ini kali nampaknya hari raya betul-betul panas sikit...macam ada benda yang mau terbakar...maklum la cuaca pun panas sejak kebelakangan ini. Lagi pun 400 buah rumah kayu kepunyaan orang kampong miskin sudah terbakar baru-baru ini ditempat aku...tangisan orang miskin, sakit mau dengar...sebab aku ni pun orang miskin juga.

5. Terima kasih UMNO atas kebaikan kamu...terima kasih...naik 5 sen harga minyak petrol di hari raya...mana mau cari extra RM20 beli petrol balik kampong...pulang balik 678km!...tak apa la. Selamat menyambut hari raya semua.

sukasamasuka said...

Datuk.

Selamat menyambut Hari Raya Aidil Fitri pada Datuk dan keluarga,...serta saudara saudari diblog ini...minta maaf kalau ada terkasar kata...dan menyinggung perasaan.

Selamat Hari Raya pada kawan-kawan lama yang sedang berada di Perlis, KL, Penang dan Negeri.

Selamat Hari Raya pada anak saudara kaum keluarga yang kawin dengan orang-orang Melaka (orang Bukit Rambai), Kelantan, Johor (Parit Kurma), Kedah (keluarga ini kenal dengan Datuk AKJ), Sarawak dan suku-sakat Pangeran-Pangeran Datuk-Datuk dan nenek moyang orang Brunei yang dikasihi....tidak kurangnya juga kaum keluarga di Jolo, Mindanao dan Basilan di Philippine...keluarga adik ipar dan biras yang sangat aku kasihi dari suku kaum Bugis...

Maaf Dzahir dan Batin.

sukasamasuka said...

Datuk.

Juga Selamat Hari Raya pada keluarga di Perak...uncle minta maaf, hampir terlupa sama kamu pula...buka sengaja ba, uncle tulis ni masa mau buka sahur.

Zalman A said...


Datuk Seri Khairuddin Abu Hassan hari ini mempersoalkan “nasihat” Datuk Haron Din kepada ketua menteri Pulau Pinang untuk bercuti sehingga kes rasuahnya selesai.

Beliau bertanya mengapa mursyidul am PAS itu tidak memberi nasihat sama kepada perdana menteri.

“Kalau Haron Din gentleman, suruh (Datuk Seri) Najib Razak bercuti sehingga siasatan ke atasnya selesai,” kata bekas naib ketua Umno Bahagian Batu Kawan itu, merujuk wang “derma” RM2.6 bilion yang dimasukkan ke dalam akaun peribadi Najib.

Haron dalam nasihatnya kepada Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng, berkata adalah kebiasaan bagi seseorang pemimpin mengundur diri apabila didakwa di mahkamah.

Khamis lalu, Guan Eng mohon dibicara atas pertuduhan berkait salah guna kuasa dalam meluluskan permohonan sebuah syarikat menukar tanah pertanian kepada tujuan kediaman. Beliau turut didakwa menyalah guna kedudukannya dalam pembelian sebuah banglo daripada ahli perniagaan Phang Li Khoon pada harga RM2.8 juta, iaitu bawah daripada harga pasaran RM4.7 juta.

DAP bagaimanapun berkata tidak akan melantik pemangku ketua menteri sementara menunggu kes rasuah Guan Eng yang bermula September ini.

Sambil menganggap Haron “tidak berani”, Khairuddin menasihatinya berhenti daripada memberi komen.

“Lebih baik Haron Din duduk diam-diam saja dan beramal ibadat di bulan Ramadan ni dari bercakap politik yabg bakal membuatkan keseluruhan rakyat mual dengan kenyataan berat sebelah beliau,” katanya.

Khairuddin melahirkan rasa pelik dengan Haron dan Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

“Mengapa Haron Din dan Haji Hadi Awang diam seribu bahasa?,” tanya beliau.
“Jangan gajah depan mata tak nampak tetapi kuman di seberang laut mereka nampak!

“Pelik sungguh perangai tokoh-tokoh pemimpin PAS Pusat ini. Mereka ulama tapi tak main peranan sebagai ulama yang berani bercakap tentang hakikat serta hakiki.”


Aku said...

Kadiag, mintak maghap no...aku nak tumpang sekaki komen En Tinta Hitam 3.19pm.

'Betul lah pendapat Sesetengah kita,orang orang melayu termasuk Bumiputera lain ni adalah bangsa yang mesra rasuah...Root cause of the problem bukan dari UMNO shj tetapi terletak kepada pendidikan orang orang melayu sendiri sejak dari rumah lagi..'

Aku ingat lagi...masa jema'ah solat jinazah masih dlm saf lagi, ada orang nanti celah masok dan buboh duit dlm poket orang2 yg tengah dok bediri tu....

Ni musim raya mai lagi... teringat jugak aku kag budak2 kampong mai 'ziarah' romah ke romah, apabila dipelawa
"naik la keromah, ada kuwe dan biskut, minum ayag",
ada yg jawab: "tak mao, kami mai nak beraya, dan ambik duit raya saja..."

Takat tu saja Kadiag no
Wa sallam.

Aku

RD. said...

Jangan Sukasamasuka "buka sahur" pagi ini, 6 July.

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).