Saturday, June 17, 2006

Tersingkir Sekali Lagikah Dr Mahathir?

A Kadir Jasin

[Perhatian, komen yang menggunakan pengenalan "Anonymous" tidak akan dilayan. Sila guna nama sebenar atau nama samaran (pseudonym) yang sesuai. Laporan daripada akhbar, laman web dan blog lain akan dilayan hanya jika perlu. Terima kasih).

[Update, 19 Jun -- Tun Dr Mahathir Mohamad kekal ahli Umno. Majlis Tertinggi khabarnya tidak membincangkan kritikan beliau terhadap Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi, dan Kerajaan.

MT sebaliknya "memberikan sokongan sebulat suara kepada Abdullah." Timbalan Perdana Menteri merangkap Timbalan Presiden Umno, Datuk Seri Mohd Najib Abdul Razak membaca kenyataan berbunyi;

"I want to emphasise that this stance is made by Umno leaders, regardless (of whether they are at) the national, state or divisional level. (There is) no Umno leader who is not supportive of Abdullah. There is no faction within the party." (Malaysiakini).

("Saya ingin menekankan yang pendirian ini dibuat oleh semua pemimpin Umno, tidak kira di peringkat pusat, negeri atau bahagian. Tidak ada pemimpin Umno yang tidak menyokong Abdullah. Tidak ada puak-puak dalam parti.")

[Posting Asal]

TUN Dr Mahathir Mohamad akan dipecat daripada Umno. Demikianlah khabar sensasi yang dibawa angin kencang sejak dua tiga hari kebelakangan ini.

Media massa arus perdana tidak menyiarkan berita itu tetapi akhbar-akhbar alternatif dan laman web hebat memperkatakannya. Malah Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi, telah ditanya wartawan, tetapi beliau sekadar berkata “ini bukan tempat membincangkannya.''

Soalnya, apakah Umno mempunyai alasan yang cukup kuat dan mendesak untuk mengambil tindakan yang begitu radikal?

Kesalahan Dr Mahathir, jika boleh kita bahasakan begitu, adalah kritikan terbukanya terhadap Perdana Menteri mengenai beberapa isu termasuk kesan AP ke atas Proton, penjualan MV Agusta, penamatan kontrak jawatan Tengku Mahaleel dan pembatalan projek jambatan bengkok.

Bergantung kepada siapa yang membuat analisis ke atas khabar ini, dua kesimpulan utama muncul. Pertama, tidak masuk akal mengapa Dr Mahathir mesti dipecat dan kedua, memang patut pun beliau dipecat.

Kepada kumpulan pertama, ia tidak masuk akal kerana:

Dr Mahathir mengkritik Perdana Menteri dan bukan Umno;

Dr Mahathir menegaskan yang dia tetap setia kepada Umno; dan Kritikan beliau tercetus kerana beliau mendakwa banyak soalan yang beliau kemukakan sama ada tidak dijawab atau jawapannya tidak memuaskan.

Kepada kumpulan kedua, ia masuk akal kerana:

Beliau mengkritik Perdana Menteri secara keras dan terbuka;

Kritikan terhadap Perdana Menteri adalah kritikan terhadap Umno dan Kerajaan kerana Perdana Menteri adalah Presiden Umno dan Umno adalah parti induk Barisan Nasional; dan

Dr Mahathir sudah bersara, diam sajalah dan buat amal ibadat.

Kumpulan ini mengukuhkan hujah mereka dengan merujuk kepada penyingkiran kali pertama Dr Mahathir daripada Umno pada tahun 1969. Beliau mengkritik Perdana Menteri pada ketika itu, Almarhum Tunku Abdul Rahman Putra.

Sejarah Jadi Petunjuk

Apakah kesilapan akan berulang kerana manusia tidak belajar daripada sejarah?

Kita akan mengatakan mustahil Dr Mahathir akan dipecat jikalau kita berfikir secara waras dan percaya kepada mantera semasa mengenai ketelusan, keterbukaan dan kebertanggungjawaban.

Tetapi kita akan mengatakan tidak mustahil beliau dipecat jikalau kita berpegang kepada hakikat bahawa politik tidak sentiasa waras dan kepentingan jangka pendek sering mengatasi pengajaran sejarah.

Pada tahun 1969 politik hilang kewarasan. Akibatnya berlaku pertumpahan darah 13 Mei dan rentetan daripada itu Dr Mahathir mengkritik Tunku dan disingkirkan daripada Umno.

Pada waktu itu, Dr Mahathir tidaklah berpengaruh dan berjasa seperti sekarang. Dia hanya seorang bekas Ahli Parlimen sepenggal yang baru kalah pilihan raya.

Namun beliau tetap ada penyokong di dalam dan luar Umno. Antara penyokong beliau adalah Timbalan Perdana Menteri, Allahyarham Tun Abdul Razak Hussein.

Tetapi yang berkuasa pada waktu itu adalah Tunku. Tunku sebagai Perdana Menteri dan Presiden Umno tetap berkuasa dan berpengaruh walaupun kedudukan beliau telah menjadi begitu lemah kerana prestasi Parti Perikatan yang buruk dalam pilihan raya dan diikuti pula oleh peristiwa 13 Mei.

Penyokong-penyokong Dr Mahathir dan pihak-pihak yang bersimpati dengan beliau seperti Razak, Allahyarham Datuk Harun Idris dan Tunku Abdullah Tuanku Abdul Rahman tidak dapat berbuat apa-apa atau sengaja tidak berbuat apa-apa. Mereka mendiamkan diri dan membiarkan Tunku memecat Dr Mahathir.

Senario yang serupa boleh berulang. Yang berbeza hanyalah keadaan. Pada tahun 1969 Dr Mahathir adalah seorang muda yang tegas dan baru kalah pilihan raya. Kini beliau adalah bekas Perdana Menteri dan negarawan veteran tetapi tetap tegas.

Kalau dengan takdir Dr Mahathir disingkirkan sekali lagi kerana amalan berdiam diri kembali menular di dalam Umno, maka beliau akan mencacat sejarah yang sangat unik.

Beliau akan menjadi ahli politik negara yang disingkirkan daripada Umno kerana mengkritik Perdana Menteri yang membawanya masuk menjadi Ahli Parlimen dan disingkir oleh Perdana Menteri yang beliau sendiri lantik sebagai pengganti.

Sejarah, jika ia tidak berbohong, akan tetap meletakkan Dr Mahathir di suatu tempat yang unik dalam annals (catatan) politik tanah air.

Phoenix Mungkin Menjelma Semula

Dan jikalau Dr Mahathir hari ini adalah Dr Mahathir yang sama -- yang bangun umpama phoenix yang menjelma daripada timbunan abu -- maka beliau pastinya mengalu-alukan pemecatan yang hangat diperkatakan sekarang.

Ibarat kata pepatah, pucuk yang dicita ulam mendatang, orang mengantuk disorongkan bantal. Tindakan sekeras ini, seandainya terlaku, akan menguji siapa di antara yang bertelagah lebih dipercayai dan disokong, lebih mendapat simpati dan lebih berwibawa.

Pertimbangan ini tidak kritikal bagi Dr Mahathir kerana beliau tidak lagi berkuasa dan mustahil mahu kembali berkuasa. Legasi tidak pernah utama bagi Dr Mahathir. Prinsip beliau adalah melakukan apa yang beliau fikirkan terbaik untuk rakyat.

Tetapi pertimbangan ini adalah kritikan bagi Abdullah dan pembantu-pembantunya kerana jatuh atau bangun mereka bergantung pada keyakinan rakyat jelata.

Kesimpulannya, berasas atau tidak berita sensasi yang ligat ditiup angin ini, Dr Mahathir masih boleh tidur lena. Seperti kata ungkapan Inggeris, “he has nothing to lose.”

Kalau ada hanya seorang rakyat Malaysia yang menyokongnya, Dr Mahathir sudah boleh berasa gembira kerana sokongan itu pasti “genuine”, pastinya ikhlas kerana beliau tidak lagi boleh menjanjikan apa-apa ganjaran kepada orang itu. Malah beliau tidak pun boleh menjanjikan perlindungan kepada orang yang itu.

Soalnya, adakah perlu politik Malaysia, khasnya politik Umno dan Melayu, menjadi seperti apa yang dihujahkan oleh Henry Adams (1838-1918) iaitu politik adalah pergerakan yang berasaskan kebencian?

Kata pendidik Amerika itu: “Politics, as a practice, whatever its profession, has always been the systematic organisations of hatreds.”

Apakah mesti politik di negara, tidak kira di dalam profesion mana ia diamalkan, harus menjadi amalan dan organisasi yang secara sistematik dilandaskan di atas kebencian?

(Nota kaki: Bukan sahaja Perdana Menteri tidak menjawab pertanyaan Dr Mahathir sebaliknya menyerahkan kepada kementerian-kementerian berkenaan, nampaknya kementerian-kementerian pun mungkin tidak menjawabnya.

Ini terbukti apabila jawapan mengenai Proton dibuat semalam bukan oleh “kementerian berkenaan” yang dalam konteks ini Kementerian Kewangan, tetapi oleh Pengerusi Proton, Datuk Mohamed Azlan Hashim.)

61 comments:

Anonymous said...

Sewaktu tun menjadi pm
1. pernahkah dia mengusulkan supaya Tunku Abdul Rahman, Tun Hussein Onn dipecat dari umno walaupun dia dikritik hebat oleh tunku ? TIDAK. Bahkan diciumnya tangan tunku tanda hormat
2. Pernahkah dia berkata polisi Tunku, Tun Razak, Tun Hussein adalah salah ? TIDAK dia hanya berkata polisi dia adalah kesinambungan polisi perdana menteri yang terdahulu
3. pernahkah dia membuat usul supaya musa hitam ,shahrir samad , tengku razaleigh, abdullah badawi dan sekalian team B dibuang dari umno ? TIDAK – bahkan ditatang – dilantik jadi menteri, timbalan perdana menteri dan perdana menteri
4. Pernahkah dia lari dari isu – tidak menjawab apa yang dipersoalkan ? TIDAK walaupun dia tau jawapan tersebut mungkin tidak mempopolarkan dia. Kepimpinan sekarang suka main bola, dia sepak sana sini, sampai depan gol pun dia patah balik...dan mungkin mereka dah penat...kali ini nak sepak masuk gol....mungkin masuk gol....ataupun angin tiup bola terkeluar...atau kena tiang bola terpelanting kena muka mereka balik..
kalau betullah ini yang mereka nak buat....point terakhir...pecat....adakah tindakan ini akan membuat Tun diam....kalaupun tun sudah diluar umno, dapatkah mereka memadamkan sumbangan beliau selama 22 tahun....dapatkah mereka menidakkan jasa tun dalam membangunkan bangsa dan negara ? adakah mereka dapat membisukan golongan rakyat bawahan yg ada akal untuk menilai baik buruk ? batul atau salah ? melayu yang mengenang budi dan melayu yang lupa diri ? TIDAK....masa akan menentukan....
Senarai ini tidak akan habis...akan menjadi sangat panjang....tapi cukuplah yang tiga diatas ini untuk menunjukkan style, niat dan gaya kepimpinan seseorang..

Kesimpulan saya mengenai komen Datok tentang kumpulan yg pertama
1. kumpulan yang tidak berkepentingan. Kumpulan yang tidak mementingkan pangkat, harta dan sebagainya. Kebanyakkan ahli kumpulan ini adalah golongan rakyat biasa, kalau dalam umno golongan ahli biasa ...yang mungkin tidak mendapat imbuhan apa-apa pun.....saya masuk golongan ini – cakap terus terang – walaupun nama masih samaran – letak nama betul pun orang tak kenal saya
Kepada kumpulan kedua, ia masuk akal kerana:
1. Power matters and money matters – mungkin orang yang masuk senarai no 1 nazri tan sri aziz, hamid albar tajol rosli dll – maafkan saya kerana sebut nama ini-sebab saya 100% yakin
2. Yang tidak boleh kita kritik antanya Nabi dan Allah. Kerana ini akan memesongkan akidah...tidak akan ada orang lain yang patut masuk senarai walaupun macmana alim sekali pun mereka, walaupun nenek datuk mereka ulamak sekalipun

(Nota kaki: Jawapan tidak akan diberikan sebaliknya pemecatan yang yang jadi kesimpulan – sebelum berbuat apa-apa. Ingat malaysia ada 26 juta penduduk...bukan hanya 40 ahli majlis tertinggi UMNO)

Fayzi said...

Assalamualaikum Dato',

Ketika saya menyelak kembali buku-buku tulisan TDM, saya rasa faham dengan tindakannya ini. TDM adalah seorang yang konsisten dalam kariernya. Dia sentiasa mempertaruhkan dirinya untuk menegakkan prinsipnya. Apa yang pasti, sayangnya beliau kepada Malaysia memang saya tidak pertikaikan.

Namun dalam setiap kritikan yang diberikan ada maksud tersirat yang harus kita ketahui untuk mengetahui maksud sebenar. Pembacaan dan kajian yang lebih harus dilakukan dan tidak bergantung kepada akhbar sahaja. Seperti kata Thomas Jefferson:

"The man who reads nothing at all is better educated then the man who reads nothing but newspaper."

Lambakan info di internet juga tidak membantu kerana susah mentafsir mana yang benar dan mana yang palsu. Akhirnya kita juga yang terkeliru.

Dimana hendak mencari jalan yang lurus? Jalan orang-orang yang diberi nikmat? Dan bukan jalan orang yang dimurkai dan sesat?

Anonymous said...

my personal feelings inclined me to see dr M being sacked by the current umno leadership. it is not because i hate the old man (whom actually i have the deepest respect), but because i want him to go down in history as someone who sacrifice himself to warn us of what terrible future which may awaits our coming generations. the way things are going, i am scared to think too much of the future. what we are getting seems to me like vile poison sugarcoated with honey. there are friends of mine who are willing to overlook things such as the worsening quality of life, dubious transactions which reeks of nepotism, spineless stand on national interests and series of selective prosecutions. They reasoned that those were the price we have to pay for promised things such as a "more" free Press, transparent administration as well as gender, racial and religious equality. honestly, i don't see any chance of the tide being turned back. sadly, after what had transpired over the past months, i have completely lose hope in umno, which is probably the only entity capable of doing something. i do still think that pak lah is a good man, capable of correcting the wrongs. it is just that there are forces which may not likely allow him to do so. maybe it is time to prepare my kids with the possibility of moving on from what used to be the malaysian dream.

Anonymous said...

Salam Datok,

Sebagaimana kata Datok, TDM has nothing to loose kalau dipecat sekali pun. Jikalaupun TDM bukan lagi ahli UMNO, beliau masih tetap boleh dan berhak bertanya soalan-soalan kepada kerajaan sebagaimana yang beliau lakukan sekarang. Hakikat bahawa beliau adalah seorang bekas Perdana Menteri yang berjaya dan berjasa juga tidak boleh dipadamkan dari lipatan sejarah.

Bagaimana boleh Paklah sanggup memecat TDM hanya kerana bekas PM itu bertanya beberapa soalan dan meluahkan perasaannya? Sebenarnya apa yang dirasai TDM juga dirasai kebanyakan rakyat. Apa yang dimusykilkan TDM dimusykilkan mereka juga.

Paklah tidak ada pilihan lain melainkan menjawab sendiri setiap kemusykilan yang diajukan dengan jelas dan terang. Pusing sana sini tidak akan menyelesaikan apa-apa. Memecat TDM jugak tidak akan membantu Paklah. Kalau tak mampu memikul amanah dan tanggungjawab, langkah paling elok untuk Paklah pertimbangkan adalah meletak jawatan. Tak ada guna ada berjawatan itu ini tapi tak mampu memikul bebannya....

Anonymous said...

Datuk, assalamualaikum, saya tertarik dengan analisa datuk. Tetapi saya kurang setuju dengan konklusi yang Tun akan disingkirkan.

Saya rasa khabar angin ini adalah da'ayah dan propaganda pembangkang untuk memecahbelakkan orang Melayu. Itu strategi Pas dan pkr. Dap pula mahu melemahkan umdi Melayu. Kalau undi melayu padu, dap tidak ada harapan menang.

Tapi kalau Umno pecat juga Tun, saya yakin ramai orang Umno dan orang melayu akan tentang semasa pilihan raya. orang melayu boleh protes dengan tidak keluar mengundi macam berlaku di sawarak baru-baru ini atau keluar mengundi pas atau pkr.

kalau ramai orang melayu dan penyokong umno paling tadah undi pas dan pakar, mereka tak rugi. mereka boleh pas jadi lebih terbuka dan tidak terlalu taaksub dan pkr boleh menjadi macam umno sebab ramai ahli dan pemimpin pkr adalah dari umno.

jadi saya rasa Tun tidak akan disingkir. Tun masih ada pengaruh dalam umno dan kerajaan. bukan semua kutuk dia. ada antara yang kutuk itu pun sekadar bermuka-muka untuk hidup. Selamat Umno dan selamat TUn.

Anonymous said...

Datuk

I have the highest respect and admiration for Dr Mahathir. To see him being lampooned and embarrassed by the very UMNO people he has nurtured and placed where they are now,high in Government office pains me deeply.

Maybe it would be a good thing for Dr. Mahathir to be expelled from UMNO. Only then will the Malays realise how bad things already are in UMNO now. The Angguk2 and Geleng2 culture prevalent in UMNO leadership will soon lead to its demise, and so it will sooner then later join the ranks of Indonesia's Golkar and Japan's LDP. I am sure that PAS is wringing their hands with glee watching the turn of events.

I can already see things going from bad to worse when the band of "foreigners" in UMNO majority owned NST were given almost carte blanche and enjoying a wild party everyday, having a go at Dr Mahathir, while our PM the UMNO president maintained what newly Tun Musa strangely called an elegance silence.

Pity really, that Dr Mahathir strong but constructive criticism meant for the PM, which logically just needed the PM to answer reasonably in verbal or written form has now been turned by the powers that be into a political storm which threathens to engulf the whole nation.

I agree with saudara Hang Kasturi, if UMNO does expel Dr. Mahathir for criticising the PM, the loser is not Dr. Mahathir but UMNO, the Malays and our beloved nation. Sure enough our descendants will curse us for allowing this to happen.

By the way can the Majlis Tertinggi UMNO also be brave enough on Monday to ask the UMNO president why the editorial board of NST is still being controlled by that bunch of "foreigners" who pictured him together with the huge beer advertisement recently. Why were they not sacked(EXPELLED)from the NST immediately for acutely embarassing the President who is the proponent of Islam Hadhari? Thank You.

Anonymous said...

'I think it is true that the Jews control the world through proxy and if you say anything against the Jews, then they are going to accuse you of being anti-Semitic and will try to stop investment from coming into this country,
Kata Dr mahathir pada tahun 2002.Beliau berkata begitu kena beliau yakin ianya benar.Kalau kepada PRESIDEN AMERIKA Dr Mahathir berani berkata benar, Apalah lagi dengan Presiden UMNO!
-makangaji (yang semakin kurang kuasa membeli)

Rockybru said...

I don't think it will happen but I am sure an ikan bilis in Umno will make the proposal to remove the former party president.By removing Dr Mahathir, some people hope that they will remove the figure under whose shadow the current PM exists. WIthout that shadow, Pak Lah will finally be his own man.

If Umno agrees to remove Dr M,it will go on to show that after 35 years (I am counting the years since his last sacking from Umno in 1969, nothing has changed.

It will mean that despite all the talk about transparent and greater freedom, you STILL cannot criticize the Prime Minister.

Even if you were the Prime Minister who appointed this Prime Minister.

Anonymous said...

If they do sack him, I'm sure they will come with a case to back it up other than just the noises he has been making lately. But they will be up agianst a master of politics. Pak Lah think it through cos even Anwar won't be able to help him.

Lets wait for the show. BTW aybe some should work out a stage for us to go and support Dr.M if this happens.

Anonymous said...

Kalau dah Team B tetap Team B ... manakan boleh Team B jadik Team A... hmmmmm tengok ajelah, macam mana pun Khairy is still in power!

Anonymous said...

[Tetapi pertimbangan ini adalah kritikan bagi Abdullah dan pembantu-pembantunya kerana jatuh atau bangun mereka bergantung pada keyakinan rakyat jelata.]
1. apa benar jatuh bangun mereka ini datang dari rakyat? bukan kah dari duit (rakyat)?
2. adakah "rakyat" itu rakyat yang masih lagi tidak berani berubah?
3. dan apa pula tindakan Tuan-tuan yang memberi komen disini, mungkin sekadar berbunyi garang, tetapi tiada tindakan susulan?

apapun, KJ adalah orang yang paling "power" sekali dalam malaysia. jaga.
-qolansuatun-

Anonymous said...

Saya berdoa agar Dr Mahathir dipecat dari UMNO. Pemikiran beliau sudah tidak sesuai dengan UMNO sekarang. Sebagai seorang ahli UMNO yang tak berkuasa, beliau tidak dapat menyumbang apa-apa kepada saya, seorang rakyat biasa yang tak mempunyai sebarang

kepentingan politik. DAP dan PAS pun mampu menaikan harga minyak! Tidak perlu Dr Mahathir di dalam UMNO untuk melakukan semua ini!

If this really happen, I'll be the first to congratulate him!

Benta

Anonymous said...

Datuk,

MENANGANI INFLASI

Banyak pengulas menyebut tentang kesusahan rakyat dan pengguna akibat kenaikan harga barang keperluan dan perkhidmatan yang menyebabken kadar inflasi semakin meningkat.

Sebagai economist, saya ingin berkongsi pandangan tentang isu ini. Kita bukan tidak pernah alami kadar inflasi yang lebih tinggi dari yang berlaku sekarang. Tetapi yang menyebabkan pengguna merasa kesusahan sekarang ialah kerana inflasi sekarang bukan berpunca daripada high growth atau pertumbuhann ekonomi yang tinggi.

Adalah kebiasaan kadar inflasi akan menjadi lebih tinggi apabila ekonomi berkembang dengan pesat kerana permintaan kadang kala melebihi permintaan. Tetapi inflasi jenis ini tidak membebankan kerana pengguna juga menikmati pendapatan yang lebih tinggi kerana kegiatan ekonomi ekonomi yang cergas.

Tetapi inflasi yang kita alami sekarang yang sudah hampir 5 peratus berlaku semasa pertumbuhan ekonomi sederhana dianggarkan 4 hingga 6 peratus. Inflasi sekarang bukan disebabkan oleh tekanan harga atau price pressure tetapi oleh dasar kerajaan. Kerajaan sengaja menyebabkan harga naik dengan menarik balik subsidi, membenarkan kenaikan tarif dan menaikkan cukai ke atas barang pengguna.

Dasar yang tidak pro-pengguna ini nampaknya dilaksanakan semata-mata untuk mengimbangkan belanjawan (budget balancing). Nampaknya dasar kerajaan sekarang ialah mewujudkan balanced budget walaupun ia bererti mengurangkan peruntukan pembangunan, membatalkan projek dan menaikkan harga pengguna.

Ini berbeza dengan zaman Tun Mahathir di mana Tun dan dua menteri kewangannya iaitu Tun Daim dan Datuk Seri Anwar mengutamakan dasar growth with price stability iaitu menjana pertumbuhan ekonomi yang tinggi mengawal kenaikan harga.

Waktu itu, economic team kerajaan cukup mantap dengan gabungan Tun Mahathir, Daim, Anwar, Mustapha Mohamed dan penasihat-penasihat yang berwibawa. Saya bernasib turut dapat memberi pandangan sebagai ahli Majlis Perdagangan Malaysia (Malaysian Business Council).

Dasar sekarang tidak pro-perniagaan dan tidak pro-pengguna. Ia lebih merupakam dasar yang mengutamakan kestabilan fiscal (kewangan) dan monetary (matawang) yang sempit. Ini mula dirasai apabila permintaan pengguna merosot tetapi harga terus naik.

Terima kasih.

killbill said...

Saya masih berharap malaysia tidak akan sampai saatnya terpaksa memilih pemimpin yang berjasa dengan rakyat atau pemimpin sekarang. Paklah kena menjawab semua persoalan yang ditimbulkan oleh TDM. Beliau berhak mendapat ajwapan dari orang yang dpilihnya sendiri.

TDM risau malaysia akan terkubur dengan pengaruh 'asing' di belakang pucuk pimpinan sekarang. Khairy perlu mengurangkan penglibatan beliau dengan keputusan yang di ambil oleh Paklah. Tapi nampaknya KJ masih rakus menimbunkan kekayaan tampa mengira kepentingan melayu.

Pemuda juga perlu mengengkang KJ dari terus bermaharajalela. yang sudah tu sudah lah. jangan diteruskan.

killbill said...

Paklah perlu menjawab semua persaoalan yang ditimbulkan oleh TDM, beliau berhak menerima jawapan daripada orang yang dipilihnya sendiri. Paklah juga perlu menagsingkan dirinya dari penasihat-penasihat beliau yang tidak ikhlas. pengaruh orang 'asing' sebagaimana yang dibincangkan oleh ramai disini juga perlu di kurangkan. Paklah saya rasa perlu membersihkan imejnya yang tercalar akibat pengaruh Khairy.

TDM mungkin risau dengan keadaan sekarang yang mana nampaknya paklah begitu terpengaruh dengan KJ. Tidak dapat dinafikan dikalangan pemuda sudah ada timbul bibit-bibit keraguaan dan penentangan tentang pengaruh KJ terhadap Paklah.

Paklah stop your elegent silent and start to face your responsibility.

pemerhati said...

It would be such a crying shame if Tun Dr Mahathir, who has done so much for the country, is sacked from Umno.

A visionary leader, he has the guts to stand for something that he passionately believes in.

To remove Tun Dr Mahathir, the architect of modern Malaysia, from UMNO is really a mark of ingratefulness to a man who helped put Malaysia on the world map.

And it will certainly be Umno's loss!!

Anonymous said...

Dato'

All it takes is one imbescile in the Supreme Council to motion for Tun's expulsion and it would be recorded and printed on the front page of UMNO's "so called" newspaper.

I have a feeling that will happen but it will be subsequently shot down by the president making him look like Tun's guardian angel again. What a spin that would make huh?

On the other hand, if the good man is expelled yet again, then it is a signal to all of us that UMNO will soon open it doors to Anwar. Furthermore, if we think Tun's fate ends there, we would be wrong since if they have the audacity to sack him, nothing will stop them from detaining him without trial to shut him up.

Whatever it is, we must be prepared to face the circumstances.

In Allah we trust.

Anonymous said...

Dr Mahathir,
Saya meninggalkan UMNO sebaik sahaja Pemuda UMNO dicabuli Kairy. UMNO tidak relevan lagi bagi kami sekeluarga. Kami tetap Melayu biarpun bukan ahli UMNO.

Dipecat dari UMNO sekarang merupakan satu penghormatan buat Dr Mahathir!

Benta

Anonymous said...

Assalamualaikum,

Saya rasa minda Melayu sangat kacau dewasa ini. Soal pokok di sini ialah Dr Mahathir bertanya soalan. Dia bertanya berasaskan sejarah dan fakta eranya dan masa kini. Ramai orang setuju dan mahu dengar jawapannya.

Kerajaan sama ada membisu, menjawab lesu atau memerintah penjawat bawahan menjawabnya. Tidak ada komitmen, tidak ada demonstrasi hormat kepada orang tua dan lain disoal lain dijawab.

Bila orang lain turut sama bertanya, Perdana Menteri pun keliru dengan soalan dan lebih keliru dengan jawapan. Umpamanya tentang kompensasi kepada pihak-pihak terbabit kerana pembatalan projek jambatan. Perdana Menteri bersoal jawab pula dengan wartawan.

Dr Mahathir dan semua jelata berhak dan wajib bertanya. Dalam Islam pun diwajibkan kita tertanya, apatah lagi seandainya pertanyaan kita itu ada unsur nasihat. Orang yang bersalah pun dibenarkan Islam bertanya dan penyesalannya itu juga berupa nasihat.

Prognosis saya Dr Mahathir masih mungkin disingkir dari Umno. Soal dia benar atau salah tidak kritikal. Seorang pemimpin atau sebuah pemerintahan yang lemah akan cepat memecat atau menghukum pencabarnya.

Almarhum Tunku Abdul Rahman orang baik, happpy go lucky dan Perdana Menteri paling gembira dalam dunia, tetapi dalan keadaan lemah dan terancam dia memecat Dr Mahathir walaupun kritikan Dr Mahathir ternyata benar dan digubal menjadi dasar (DEB) oleh Allahyarham Tun Abdul Razak kemudiannya.

Allahyarham Tun Hussein juga baik, tetapi dia menyingkirkan Pas dari Barisan Nasional kerana dia tidak yakin boleh mengawal Pas daripada berkembang dan dia menahan ramai orang di bawah ISA.

Kesimpulannya PM Abdullah masih berkemungkinan memecat Dr Mahathir atau, setidak-tidaknya, meminta Umno menyelar bekas bapak PM itu.

PM Abdullah perlu endorsement Umno bahawa Umno di belakang beliau kerana terdapat bukti bahawa wujud momentum kepada kritikan Dr Mahathir yakni ramai orang yakin dengan kritikan beliau dan bersimpati dengan nasib beliau yang dipersendakan oleh organ politik pemerintah.

Jikalau in terjadi, kekuatan atau kelemahan PM Abdullah akan secara mutlak dan mutakhir teruji. Harus diingat yakni PM Abdullah menang tanpa bertanding jawatan Presiden Umno justeru itu kekuatan atau kelemahan beliau dalam Umno belum teruji.

Turut dikhuatiri ialah tindak balasnya akan merebak menjadi isu law and order yang mungkin menggalakkan PM Abdullah menggunakan kuasa undang-undang seperti ISA ke atas pengkritik beliau.

Yang boleh kita buat adalah berdoa dan berharap agar segala musibah ini tidak terjadi. Kalau Dr Mahathir mahu bersuara, kita biarkan dia bersuara. Dia ada baik dan buruknya. Yang baik kita patuh, yang buruk kita pinggirkan. Itu hak demokratis beliau, sama dengan hak demokratis kita.

Wassalam.

Anonymous said...

pakdamusa,

Saya setuju dengan anda tentang pemecatan Dr.M dari UMNO. Ianya tidak akan menguris hati rakyat seperti saya. Malah saya akan turut bergembira. Bagi saya Dr M terlalu mulia untuk UMNO.

Salam

Hantu Gigi Jarang

Anonymous said...

Saya setuju dengan The Economist. Inflasi sekarang tidak kena mengena dengan supply and demand. Ia akibat dasar belanjawan dan mata wang kerajaan sekarang iaitu yang mengutamakan balanced budget dan bukan growth and price stability.

Hari demi hari, kritikan dan soalan Tun Dr Mahathir ternyata berasas. PM kata kerajaan tak ada duit. Dr Mahathir dah belanja semua. Dr Mahathir kata kerajaan ada dan beri butiran. Hari ini, 19 Jun, beberapa akhbar arus perdana petik PM berkata kerajaan ada duit. "Wang Negara Cukup - PM", kata Utusan. "Enough Money", kata The Star.

Kemudian tentang Perjanjian Perdagangan Bebas (FTA) dengan Jepun. Tun kata mungkin berat sebelah; import kereta jual manggis. Kerajaan nafi. Tapi pada 16 Jun, TPM yang melawat Jepun kata "Malaysia will review its FTA with Japan following claims that it is lopsised." (The Star).

Kalau lopsided, berat sebelah kenapa PM tandatangani juga bila dia melawat Jepun pada bulan Disember, 2004? Tak baca dulukah? Rafidah buat apa? Main golf saja? Sekarang berunding FTA dengan Amerika pula. Minta jangan kena tipu lagi.

Najib tolong tengok. Apa guna pengerusikan 22 jawatankuasa kabinet kalau urusan negara cacamerba!

Jadi Tun bukanlah merapu atau sengaja cari salah penggantinya. Teguran dan soalan dia menang ada asas. Sekarang harga beras pula dilaporkan akan naik mengikut laporan akhbar Sin Chew Daily dan China Press.

The Economist, Drmuzi (orang kuat Umno) dan mahathirism apa dah jadi dengan kerajaan dan negara kita? Sila jawab.

Anonymous said...

Datuk, saya melihat elemen orang melayu yang suka kepada benda baru dan benda baru yang orang kita suka adalah benda baru yg bersifat sensasi. seringkali kita melihat benda-benda yg sensasi,kontroversi,konspirasi dicanangkan oleh pihak-pihak tidak bertanggungjawab. malangnya our PM tidak ada benda sensasi,tidak ada episod pecat memecat,catur mencatur..dia hanya bercakap tentang RMK9. he just play safe.

Adakah orang-orang kita akan membincangkan RM-9 dikedai2 kopi,dilaman web atau ketika melepak??? saya tidak fikir begitu...adakah jika datuk menulis tentang benda general akan ada beratus-ratus komen dari pembaca?? saya fikir tidak.

Saya fikir kita byk membuang masa memikirkan teori2 baru dari pembacaan kita diakhbar, menganalisis percakapan orang,cuba mencari apakah benda-benda sensasi/kontroversi yg dapat dikeluarkan hari ni. Saya fikir eloklah kita memikirkan bagaimana untuk meningkatkan pendapatan kita seharian..janganlah kita menuding jari pada mana2 pihak diatas kesulitan yang kita hadapi.

Anonymous said...

Dear Datuk,

Given what the TPM says that the Goverment wil review its FTA with Japan, I hope they will start doing the same with regards to the FTA with the US.

In my last posting I had attached a report from the Star quoting US Assistant Trade Rep as saying the US was seeking greater transparency in the areas of Government procurement and access for motor vehicles in its FTA negotiations with Malaysia.

Essentially this will;
1) Deprive Malaysians, esp Bumiputeras, of the policy to correct the economic imbalance between Bumis and non Bumis through Government procurement. It is no secret that Bumiputeras are the bulk of recipients of Government procurement contracts under the NEP. This was a tool used by the Government to try achieve what it had set out to do under the NEP, i.e. to increase Bumiutera share in the economic pie. (Of course now it is termed as gravy train)

2) The PM, at the launch of Proton's new Staria Neo on Friday told the audience that failure was not an option for the country's premier national car maker "because Proton was the country’s most prominent automotive company".
But action speaks louder than words. In the FTA with Japan we trade kangkong for Japanese cars, but we do not even negotiate for Proton to enter Japan.
Ok, perhaps quality is a question,then let's take a look at the other auto producers i.e. Naza, Perodua, Inokom, Modenas, if so proudly declare (at face value) them as being national automobile/motorcycle manufacturers.
Now we are doing the same with the US. The US wants access for its gas guzzling road hogs to enter the local market. Why don't we request market access for our auto producers to enter the US? Whether they manage to sell or not that is another question. After all I don't foresee American cars making it big here too. Market access, must be sought on an equal basis. That should be the fundamental issue. I don't think we can produce enough kangkong to supply to Japan and the US...

...Shogun

Anonymous said...

Datuk,

Akhbar arus perdana NST, hari Sabtu 17 Jun gagal melaporkan pesanan YAB PM kepada Proton.

Sebaliknya laporan tertumpu kepada jawapan pengerusi Proton kepada bekas PM Tun Dr Mahathir Mohamad.

Correct me if I am wrong, unprinted news gets left out because they have little or no news value.

Is the NST trying to say something?

Or did the PM forget to call the NST deputy chairman to ask for a favour? Then again the deputy chairman is currently overseas, so we were told by the absence of his Sunday Column yesterday (June 18)...

Anonymous said...

datuk, takkan kena tegur sebegitu rupa oleh Tun M, Ummo atau pucuk pimpinan kini sudah mengelabah. Saya fikir memang layak pun kerajaan ditegur demikian kerana sebagai rakyat marhain, saya pun ingin tahu jawapan kepada soalan yang sudah sekian lama diajukan oleh Tun M. Pentadbiran Pak Lah sering melaung2laungkan dasar keterbukaannya. Bila lagi untuk membuktikannya. Cara berselindung di sebalik media utama yg pro-kerajaan tidak akan menyelesaikan persoalan. Rakyat sudah tahu membezakan antara hitam dengan putih. Peranan media seperti mencurah minyak dalam api. Taktik media hari ini menemuramah 'orang-orang dari kubur',sebagai usaha untuk menyedapkan pentadbiran Abdullah adalah taktik yang obvious dan kurang profesional. biasalah dalam demokrasi, ada yang suka dan ada yang membantah...Kematangan sesatu bangsa itu terletak pada tindakannya menangani keadaan.

Anonymous said...


SUARA KECIL RAKYAT MALAYSIA

Assalamualaikum & Selamat Sejahtera Semua.

Bagi saya selama Dr. M memimpin Malaysia kita telah diajar supaya tidak terlalu membantah. Dalam erti kata lain.. Dr. M adalah suara rakyat malaysia. Beliau melakukan sesuatu untuk rakyat dan menyuarakan sesuatu yg membabitkan kepentingan rakyat.

Kalau kita sedar dari dulu, bila ada sesuatu isu sama ada dalaman atau antarabangsa rakyat malaysia paling kurang memberi respon dari segi tunjuk perasaan dsb. Ini kerana bila ada isu yg merungsingkan rakyat kita ada Dr. M untuk meluahkan perasaan. Kesanggupan Dr. M memberi kritikan sehingga satu masa beliau telah dianggap anti semitik oleh sekutu yahudi menunjukkan kesanggupan Dr.M mengharung lautan api untuk rakyat.

Cuba la kita fikirkan dalam umur 80 beliau masih sanggup berkoban kredibiliti beliau untuk menyedarkan pemimpin sekarang yg lebih menjaga kepentingan jawatan, wang dan harga dari menjaga kepenting rakyat. Kritikan Dr. M dan respon Pemimpin UMNO membuatkan rakyat semakin sedar kebanyakan pemimpin hanya tau menjaga periuk nasi sendiri dan tidak langsung manjaga kepentingan rakyat yg memilih mereka.

Secara peribadi saya rasa biar UMNO berpecah atau kurang mendapat mandat dari rakyat kerana mandat yg lalu membuatkan pemimpin UMNO sekarang menjadi bongkak, angkuh dan semakin mementingkan harta.

Abdullah Ahmad Badawi melalui "Kepimpinan Melalui Teladan" nya telah mengajar pemimpin UMNO yang lain untuk memilih anak/menantu untuk kepentingan diri mereka. Teladan AAB menaikkan menantunya yg tidak pernah didengar namanya sebelum AAB menjadi PM menunjukkan kehancuran teladan AAB. Kenapa Dr. M yg telah menjadi PM selama 22 tahun tidak menaikkan anak² nya untuk menjawat jawatan tinggi dalam parti? Mengapa AAB yg baru setahun jagung secara rakus menaikkan menantunya? Adakan AAB mmg tau cara kepimpinan nya tidak akan bertahan lama?. Adakah RMK9 merupakan lombong emas untuk menantu AAB terjun dan menceduk limpahan kekayaaan untuk dicurahkan kepada AAB sendiri?.

Saya sebagai rakyat biasa dapat merasakan bahang percaturan kepimpinan sekarang. Suara saya yg perlahan tidak dapat didengari oleh rakyat malaysia yang lain bahkan pula pemimpin yg sibuk menjaga harta dan kedudukan mereka. Harapan saya biarlah diberkati doa saya di panjangkan umur Dr. Mahathir sumer beliau dapat menyuarakan suara hati saya dan sebilangan besar rakyat malaysia yg lain, insyallah. Rakyat Malaysia seharusnya mula bimbang dan sedar bahawa sehingga ke hari ini masih tiada seorng pun pemimpin UMNO yg berpotensi menggantikan Dr. Mahathir Mohamad, PEMIMPIN TULIN YG BERJIWAKAN RAKYAT.

Sekian,
CD

Anonymous said...

Pakdamusa,
Bangsa Melayu baru ini bukan sangat kisah tentang terhiris jantung atau hati mereka kerana yang terhiris hari ini mungkin pernah menghiris di hari lampau.

Yang mereka kisahkan adalah hirisan yang sedang berlaku di koceknya sendiri. Kemudian di bandingkan kesihatan koceknya masa di bawah pemimpin sebelum ini dengan yang ada sekarang. Dalam masa 2 tahun ini nampaknya makin uzur kalau di banding 22 tahun sebelumnya.

Apa yang di ketengahkan oleh Tun Dr Mahathir semuanya relevan dan tepat. Kita bersyukur bahawa perkara ini mendapat perhatian kerana ia di bawa oleh seorang Negarawan. Jika ia di bawa oleh orang macam Pakdamusa atau saya mungkin tidak mendapat perhatian oleh kerajaan dan kita hanya diminta untuk menunjukkan ketidakpuasan kita di peti undi yang hanya berlaku 4 atau 5 tahun sekali.

Maka itu, Pakdamusa, Tun mungkin tidak penting bagi ramai orang, tetapi issue yang dia bawa adalah kepentingan ramai.

Harap kita jangan membutakan diri kita dengan keadaan sekeliling semata2 kerana yang membawa usul itu adalah seorang yang kurang disenangi.

Zainal A. Kasim said...

Datuk,

Saya harap kepimpinan sekarang tidak begitu korup dengan idea politik mereka sehingga terpaksa memecat Tun Mahathir kerana takut dengan soalan-soalan yang dikemukakan oleh beliau.

-thethinker- said...

Amat bertuah rakyat umumnya dan kaum melayu khasnya kerana mempunyai pemimpin seperti TDM.
Yaa... memang ada sesetengah pandangan beliau yang saya tidak setuju, tetapi tindakan TDM itu sebenarnya kerana utk memajukan kaum Melayu..
Jikalah, tuhan mengurniakan pemimpin spt TDM kepada kaum Cina di Malaysia ini, tentulah pencapaian kaum Cina merupakan yang terbaik di antara Kaum cina diseluruh dunia. Sehingga kini, pemimpin kaum Cina yang layak dibandingkan dengan beliau hanyalah Tun Dato' Seri Dr. Lim Chong Eu, Jambatan P.Pinang, itulah idea beliau , Bandar Bayan Baru yg tersusun dan maju sekarang adalah idea beliau utk mewujudkan bandar satelit Georgetown .

killbill said...

Banyak sangat yang dikupas disini, ada setengah nye layak untuk dibaca yang lain just tekan scroll.. sakit hati.. tapi takpe zaman IT ne everybody have their own opinion.

Paklah kena mula mengatur strategi untuk meraih kembali kepecayaan rakyat. saya tak rasa beliau lemah tapi mungkin atas sebab-sebab yang tertentu beliau lupa asal-usul dan perjuangan beliau.

Malam tadi sambil tengok bola sembang dengan rakan-rakan seperjuangan, nampaknye semua bengang dengan kerenah Khairy yang nyata cuba meraih pengaruh mengunakan nama bapa mertuanya. Perlu di ingat perjuangan dari bawah bukan guna kedudukan untuk cepat sampai dipuncak. nanti tersandung kaki jatuh bergolek ke kaki gunung.

Saya sayangkan TDM sebab jasanya, ideanya, keberanianya (kisah dengan saudara Anwar lain ceritanye)

saya sayang Paklah sebab kesederhanaannya, kebaikan hatinye dan kemulian pekertinya.

Tapi saya lebih sayang agama, bangsa dan bumu Malaysia. Jangan sebab harta bumi ini digadai apatah lagi kepada singapura jiran kita yang begitu taksub nampaknye sejak kebelakangan ini membeli asset negara. (emmm CEOnya orang Yahudi - mungkin ada sebab???)

Ingatlah Paklah...dengar nasihat TDM...beliau ada sebab sebab tertentu untuk menyalak sedemikian garang

hjghaz said...

Sdr Pakdamusa,

Syabas atas pandangan anda. Anda
tak mudah lupa....

Apa lagi yang ada pada "ketuanan Melayu" yang dijeritkan UMNO dalam 2 dekad ini?

UMNO telah banyak memperjudikan masa depan anak2 Melayu kita...

sinbad said...

kepada Pakdamusa,

soal UMNO Baru atau UMNO Lama tidak timbul. Ku Li, Rais Yatim, Shahrir Samad, Radhi Sheikh Ahmad, Mohd Zin dll yg dahulu protes kewujudan UMNO Baru semua sudah masuk balik UMNO (Baru). Kalau nak ungkit balik hal ini saya rasa tak patut la. "Cheap shot" sangat. Nak salahkan Dr.M 100% pun tak boleh juga sebab si polan si polan sepertimana nama disebut di atas tadi juga turut ada saham dan memainkan peranan (walaupun tidak sealiran dengan Dr.M)

Tetapi saya bersependapat dengan awak mengenai Dr M membuat jawatan Presiden UMNO @ Perdana Menteri sebagai satu jawatan yang memiliki "total control" dan tidak boleh disanggah oleh pihak2 lain. Kuasa Raja2 Melayu, kuasa kehakiman, kuasa media semua diletak dalam tangan.

Mungkin bagi Dr M, bila ada "total control", senanglah beliau nak buat kerja. Tak perlu banyak buang masa bertikam lidah, bersoal jawab, berdebad, berkrisis dan lain-lain. Yang penting, kerja ... kerja ... dan kerja ...! Banyak kerja perlu dibuat untuk memartabatkan bangsa Melayu ni. Dan tanggungjawab ini perlu dibuat dengan segera. Tak perlu buang banyak masa bercakap dan berkelahi!

Bagi pemimpin yg ikhlas berjuang demi bangsa dan negara, tidak mengapa kalau memiliki "total control" ini. Tetapi ia akan menjadi merbahaya kalau dimiliki oleh pemimpin yg malas bekerja, tidak ikhlas, mementingkan diri sendiri dan boleh dipengaruhi oleh anasir asing.

sinbad said...

ehem ehem

minta maaf Dato, lupa pula nak tanya.

Dato tidak ada sebarang komen ke tentang penglibatan menantu Pak Lah iaitu Khairy Jamaluddin didalam krisis Dr.M dan Pak Lah ini?

Kalau terlalu merbahaya untuk dikomen (macam nak tengok kepala Madusa) dan memudaratkan diri, saya rasa Dato ignore sahajalah permintaan saya ini.

Anonymous said...

datuk saya nak bercakap tentang ketua penerangan umno - datuk mohamad Taib - saya ada terbaca interview dia dgn sinchew- saya macam tak percaya ayat macam ni keluar dari seorang bekas naib presiden, bekas menteri besar selangor...dan juga seorang yang membawa wang berjuta-juta dlm beg ditahan di australia....ini bukan fitnah..tapi benda betul satu malaysia tau...kalau datuk izinkan, saya hendak paste statement tersebut disini..saya rasa perlu saya paste untuk dibaca oleh semua orang dan nilaikanlah sendiri apa yang dia kata...diharap datuk dapat membenarkannya..lagipun tak semua orang saya yakin ada membaca artikel tersebut

http://e.sinchew-i.com/content.phtml?sec=2&artid=200606080010

Taib: Mahathir's Decisions Bring Hardships To People
Updated:2006-06-08 19:38:25 MYT


PETALING JAYA (Thur): Criticisms of former prime minister Mahathir Mohamad on Prime Minister Abdullah Ahmad Badawi's government were related to parties unable to undertake huge construction projects in the country, said UMNO information chief Tan Sri Muhammad Taib.

He said some parties could not undertake the projects, so they tried to stir up troubles. However, the government would rather sacrifice a handful of people for the welfare of the entire nation, he added.

Muhammad Taib said Mahathir made many decisions which had brought hardships to the people, and Malaysians had to undertake this responsibility until this day.

Muhammad Taib was the Selangor chief minister when Mahathir was the prime minister. He told Sin Chew Daily that a lot of huge projects were implemented hastily without being discussed thoroughly with the relevant units.

He added that Malaysia had became more democratic and transparent after Abdullah took over as the Prime Minister, as people could now criticise and express their opinions freely.

"Policy is not formulated according to one's wishes. All government operations must be transparent, and Abdullah is welcomed by the people," he continued.

Mahathir issued his toughest criticisms yet of the government on Wednesday, claiming that it had broken promises on the continuation of decisions made by the previous administration

A KADIR JASIN said...

Saudara Saudari sekalian,

Terima kasih kerana melawat weblog ini dan mengambil bahagian dalam perbahasan kita. Oleh sebab ada yang bertanya pandangan saya, izinkan saya membuat ulasan berikut:-

1. Banyak pembahas menyimpang daripada isu pokok iaitu cakap-cakap mengenai tindakan kepemimpinan Umno terhadap Tun Dr Mahathir kerana mengkturik Presiden parti merangkap Perdana Menteri;

2. Terlalu banyak mengungkit, misalnya mengenai Umno baru dan Umno asal. Nama Umno (Baru) hanya sementera. Sudah lama dipulihkan menjadi Umno sahaja. Yang tersingkir dan terkeluar akibat krisis 1987/88 pun sudah pulang ke pangkuannya dan banyak dilantik ke Kabinet Dr Mahathir;

3. Mengenai ada atau tidak peranan Timbalan Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin, saya rasa pelawat dan pembahas boleh mengagaknya. Sebagai tokoh politik dan korporat muda yang bercita-cita tinggi yang kebetulan menantu Perdana Menteri, adalah sukar mempercayai bahawa beliau tidak berperanan. Adalah juga pengetahuan umum bahawa dia berpengaruh terhadap media massa arus perdana, media asing, para diplomat dan GLC;

4. Jika benar laporan Sin Chew Daily seperti yang dikepilkan oleh "dukperati", saya tidak hairan kalau bekas MB Selangor, Tan Sri Muhammad Taib, mengherdik Dr Mahathir. Lumrah alam. Yang kuat dia dijulang yang lemah disepak terajang. Kan sekarang musim Bola Piala Dunia?

Saya kenal baik Md Taib. Saya tahu krisis politik dan peribadinya. Saya tahu sedikit sebanyak cerita dalamannya. Tetapi inilah nasib malang Dr Mahathir. Tidak banyak orang yang dinaikkan dan ditolongnya yang berterima kasih.

Saya hanya ingin tahu apa yang Md Taib sudah buat sebagai Pengerusi Biro Penerangan Umno, khasnya mengenai kemelut media massa milik Umno?

Selamat berbahas, terima kasih.

Anonymous said...

Datuk, Umno tidak singkirkan Dr Mahathir sekali lagi. Bukan mereka tidak berfikir begitu, tetapi setelah melihat tahap sokongan terhadap orang tua politik internasional itu, mereka gementar, mereka kecut perut.

Mereka kekalkan Dr M sebagai koran buruk (akhbar lama). PM dan Presiden Umno (yang disahkan vs dipilih) akan terus memekakkan telinga, membutakan mata dan membisukan mulut -- the elegent silence. Thank you Tun Musa. We can still count on you to entertain!

Tapi saya rasa media massa arus perdana tidak lagi boleh membutakan mata. Tun M sudah check-mated mereka. Terima kasih kepada Bernama kerana terus memberi liputan kepada Tun.

Akhbar-akhbar dan stesen-stesen TV milik Kerajaan (milik rakyat kot?) dan milik Umno terpaksa beri ruang kepada Tun M, tidak banyak sikit. Tetapi mereka, khasnya NST, akan terus "spin" untuk membusukkan nama dan imej beliau.

But, Tun you're welcomed to join us in cyberspace. After all ICT is your brainchild. With your support, we can all be big, strong and, hopefully, friendly.

rudy bluehikari said...

Datuk,

Saya berpandangan walaupun Tun "bersuara" dengan agak lantang saya percaya kritikannya adalah jelas utk membetulkan keadaan. Saya optimis Pak Lah bukanlah seorang yang mengambil jalan singkat dengan memecat Tun dari UMNO untuk menyelesaikan masalah.

Saya melihat rakyat banyak semakin hari semakin marah dgn keadaan pengurusan negara sekarang. Kenaikan harga barang, tarif dan sbgnya. Sampai bila rakyat banyak perlu dimomokkan semua kenaikan harga/tarif adalah disebabkan oleh beban kerajaan menangani harga kenaikan bahan mentah dunia??? Zaman Tun dahulu ada juga kenaikan tetapi tidak sebegini drastik shgga membebankan rakyat banyak.

Campurtangan penasihat yang saya boleh kategorikan sbg "penasihat-untuk-tembolok-sendiri" perlu Pak Lah lihat semula. 3 tahun telah berlalu, selaku pegawai awam, kami sendiri rasa semakin sukar untuk menjelaskan kpd khalayak rakyat/golongan sasaran ttg isu2 kenaikan dan sebagainya.

Tun M hadir tepat pada masanya. Tun bersuara menunjukkan nilai demokratis yg ada di negara ini masih ada (wpun semasa zaman Tun, ada org berkata Tun banyak menyekat bersuara).

Wallahualam.

Anonymous said...

TDM orang yg dah tak ada kuasa....so apa perlu ditakuti untuk menjawab soalan tersebut?. Takkanlah kerana tak boleh nak jawab maka di divert dengan cerita keburukan TDM?...TDM hanya bercakap bagi pihak rakyat yg bertanya..so jawab saja lah. Yg paklah nak coner sana sini buat apa?.

Takkan bertanya pun salah ataupun memang tak ada jawapan sepertimana kata TDM " Depa tak ada jawapan mai suruh saya diam"...ataupun bila ditanya kepada paklah soal ecm - avenue paklah kata " I dont know". Bila ditanya wartawan satu sidang akhbar paklah kata kita bayar RM 100 juta kepada GPSB tetapi baru-baru nie soalan sama ditanya paklah kata dia tak ada figure..macam mana nak jawab...so nampak tak...apa sebenar masalah paklah nie??..

Anonymous said...

Lupa satu lagi datuk;

Buat bekas MB selangor tu...apa yg kita boleh harapkan...nak kitik NST yg mendedahkan maklumat mesyuarat umno pun tak berani....malang sungguh umno...

Anonymous said...

Here are my simplified versions of Dr M’s queries:

On the selling of MV Augusta:

- Who arranged and brokered the deal? How much fees are involved (if any)? What's the connection between these people and the people in the current administration (if any)? Holy Blood Holy Grail?

On Tengku Mahaleel:

- Who actually eying for the post (if any)? What's the connection between this man and the people in the current administration (if any)? Holy Blood Holy Grail?


On APs:

- What are the relationships between these 2 AP kings and the people in the current administration (if any)? Holy Blood Holy Grail?

On crooked bridge:

- Whose “smart” idea is to sell sand to Singapore? What is the relationship between these people and the people in the current administration (if any)? Holy Blood Holy Grail?


Haiyya! Itu kecik punya hat pun tarak tau ka? Jawab saja lah! Kecik punya budak pun boleh jawab!

Hantu Gigi Jarang

Anonymous said...

When Tun Dr Mahathir was still the PM, my family had waited impatiently for him to retire from the government. He has to retire from the government because there are things that he can only accomplish when he is outside the government.

No matter how many times the Tun cried in public, no matter how many times he begged people to reject money politics, no matter many times he reminded people to be grateful, it was a useless and wasted effort. There is no way the Tun can achieve this honourable deed when he is in the government. Why should the rest of the people in government give him any genuine support if they had so much to lose?

Only when the Tun is outside the government that he can rip the mask off the gang of politicians to reveal their evil faces; that he can provoke them to react to reveal their evil character.

My family has put a lot of faith in the Tun and we have faith he will not let us down; that he will not let the future generations of this country down. We salute his love for this country, his fighting spirit, and his lack of selfishness. We salute him for the courage and willingness to sacrifice his good name, image and credibility in order to protect this great country of ours.

The Tun has established great “hardware” for us namely the internet and satellite communications. The time is now right for the Tun to establish the right “software” – good character development.

Anonymous said...

Agak menarik diskusi semua di sini. kita semua telah maklum, mesyuarat MT UMNO semalam terbukti jelas tiada sebarang usul atau isu untuk menyingkirkan Tun Dr. Mahathir.

Semua ura-ura hanya tinggal ura-ura sekadar memanaskan badan sahaja. Mungkin ada kalangan pembangkang yang bisa cuba mengambil kesempatan.

Ada satu yang agak memeningkan kepala saya ketika melawat sebuah sayap UMNO iaitu cybertroopers UMNO.

Pada muka utamanya terdapat berita yang mereka dakwa sebagai 'sumber dari: www.umno-online.com' dengan tajuk kepala berita 'Perbincangan antara Dr.mahathir dan Pak Lah'

Isi berita berkisar pada usaha untuk mempertemukan Tun dengan Pak Lah untuk menjernihkan keadaan. diikuti komen oleh rakyat bawahan termasuk bekas Imam Masjid negara yang meminta dilakukan solat hajat untuk keadaan kembali baik.

Saya sudah checking di umno-online.com sbg laman rasmi UMNO tapi tiada berita sedemikian.

1. Persoalan yang timbul, siapa yang betul? Benarkan berita yang dipaparkan oleh cybertroopers.net itu? Jika betul saya syukur kepada Allah.

2. Apa kata ia hanya berita yang di ada-adakan? Alasannya berita itu tiada di umno-online.com. Apa motif mereka di cybertroopers UMNO?

3. Jika benar berita tersebut disiarkan di umno-online.com sebelum di siarkan semula oleh cybertroopers.net yang dikelolakan oleh sayap umno sendiri, kemana perginya berita asal dari umno-online.com? Mustahil saya silap periksa. Saya pasti tiada berita tersebut dari umno-online.com

4. Jika berita tersebut telah dipadamkan oleh umno-online.com, adakah terdapat arahan langsung pihak atasan supaya dipadamkan berita gembira tersebut atas alasan meminggirkan keberkesanan suara Tun?

Saya perlukan jawapan. Siapa yang lebih tahu? Apa pendapat Datuk dan lain-lainnya?

Semoga Allah terus memberi keupayaan dan tenaga yang sihat kepada Tun untuk membantu negara. Amin.

killbill said...

Dato',

betul ke Khairy bercita-cite nak jadi PM sebelum umur 40 tahun. wow sungguh bercite-cite tinggi.

Dato banyak mengulas perbahasan kami disini. satu maklumbalas yang amat dinantikan. saya masih menunggu pihak kementerian yang terlibat membuat ajwapan..namun sehingga hari ini masih kosong...

mana jawpan?? nak juga dengar kata-kata manis memanda menteri kita.

Anonymous said...

Salam Dato'

My family has asked me to edit my last comment for greater clarity. Here goes:

"We salute him for the courage and willingness to make sacrifices at his grand old age, and to risk his good name, image and credibility in order to protect this great country of ours."

pemerhati said...

"...Semoga Allah terus memberi keupayaan dan tenaga yang sihat kepada Tun untuk membantu negara. Amin."

Amin, Amin, Amin, yaa Robbal alamin.

Anonymous said...

To confirm your foot note, true enough Pak Lah has delagated his replies to his subordinate Ministers. His Minister of International Trade & Industry, Rafidah, in the NST today said she will not answer anymore questions regarding te AP issue as she had already answered them some time ago. There you have it, even the ones delegated are now either themselves delegating or avoiding the issue completely. And people used to call Dr.M a dictator? Looks to me like Rafidah is more the dictator because her statement reflects her "I'm not going to answer because I said so" attitude.

The same attitude is shown by Works Minister Samy Vellu. What is this country coming to? Are we the taxpayers and voters so insignificant to them that even a simple request for some justification of their actions is totally ignored? or is it because they have too much dirty laundry to hide? we all know the answer to that I'm sure.

After reading that rubbish of a statement made by Rafidah, I then flipped the page to look at other news. And there it was, an article saying that Deputy Finance Minister II Awang Adek requesting that MPs and State Assemblymen representing Kelantan should get a 10% increase in their allowances in order to serve their constituents better.

The article also said that Kelantan MB Nik Aziz disagreed with the request stating that elected representatives should not be given such an increase, after all they get tax free salaries, cars as well as other perks and that the elected representatives should also feel the burden of incresed living costs.

I have never been one to agree with Nik Aziz in the past but in this particular instance, the man does make sense. True MPs do get tax free salaries as well as other perks, why do they need to get an increase? Is it because Awang Adek needs the extra 10% to fuel his WCD 18 Mercedes S280 or his other high capacity luxury vehicles amidst the rising fuel and living costs? (cabinet members and office bearers think we don't know their lifestyle). Here we are asked to, as Najib so unintelligently put it, "adjust our lifestyle" and expect us, the taxpayers, to pay them more to serve us better.

I used to own a Proton Perdana, which was recently sold at a lousy price thanks to the National Automotive Policy, and a 2.8cc foreign car. Both of these cars I sold and am now driving a 1.5 litre Japanese car shared with my wife in my bid to stay financially afloat amidst the rising cost of living (i.e "adjusting my lifestyle") whilst the Deputy FInance Minister is asking for a 10% increase in his allowance. What nonsense is this?

Not only is the duty of the PM and his kitchen cabinet being delegated downstream, they are delegated to idiots. Everything about Pak Lah and his cabinet seems to contradict themselves.

It should be a crime for us to allow our lives to be dictated by stupid people.

Anonymous said...

On Dr.M and Pak Lah regarding the Proton issue:

Yamin Vong made an interesting observation on the Malaysian car industry in his editorial in the Cars, Bikes & Trucks pullout section of the New Sunday Times June 18 issue which is well worth looking at.

Perhaps it is time we all got off our high horses and start looking at things from a realistic point of view. Dr.M initiated the national car project amidst protests from his then senior cabinet members Razaleigh Hamzah and Musa Hitam.
Undoubtedly, Dr.M is a visionary, however, vision alone is not enough. When protection was first given to Proton, it was all expected. After all, it is likened to a parent raising his child. But after 20 over years, must you still (even in retirement) protect your child? Come on, he's all grown up and should be capable of looking after himself. If this protection continues, it will (and in reality has) turn Proton into somewhat of a spoilt brat. And that's what Proton has become - a spolit brat. Unable to make a proper living for itself without it's "parents'" (i.e goverment) help. And yes, as with most spoilt brats, they keep crying back to the parents everytime they don't get what they want.

Well guess what? Proton has a new parent (our new PM). And with the new parent it is even more of a spoilt brat than it was before. It has now gone and wasted much of the family's (i.e country) money when it sold Augusta. And with any spoilt brat, the parent will never see the mistake of their child because of preferential treatment and will go out of their way to defend their brat child. Remember the movie Anak Ku Sazali? Well, in many ways Proton is like Sazali who robs us with it's ridiculously high prices and constant need for repairs.

How much more of this spoilt brat behaviour of Proton can we take? I know I can't take it anymore. Prices of fuel's up, electricity's up, as well as other related goods and services. There's no proper public transportation for us (and please don't use the LRTs as an example, they're not well connected and require us to drive to the station to actually catch a train on time). The promise of an integrated public transportaion network by the current government will remain a promise as it will never materialize. It can't. Poor little spoilt Proton's only real market is the Malaysian market and if public transportation is efficient they'll be the first one to go under as people who used to have two cars will probably just have one for the weekends.

During my visit to Europe just under a year ago, my wife and I noticed that most avarage households there have just one car. Most of the times they use public transport which is highly efficient. And yet their automotive industry is among the best in the world. That's due to exports and not just relying on their local market to survive. Can Proton survive under similar circumstances? you know the answer.

Tell me, have any of you been to the affluent side of town like Bangsar or Bandar Utama and notice the number of cars in each house? If the house is occupied by a family with grown up children the chances are there'll be at least 3-4 cars per household. The same applies to condominiums. That's because our government, past PM and present, have decided to continue protecting their spoilt brat at our expense.

Sure, they talk about pride and so on. Are we willing to pay for pride? When my father graduated from University Malaya in 1965, his starting salary with a multinational was RM1000 and the price of a brand new VOlkswagen Beetle was RM7000. Let's look at how it is today, starting pay has gone up to RM2500 (if you're lucky) and the price of a brand new bottom-end model Kancil is above RM20000. That's a big jump from 7 times the salary to almost 10 times and those days fuel didn;t cost a bomb like it does today neither were there tolled highways we have to use just to get to work.

My suggestion to both PMs about the Proton issue is to let it grow up and learn to take responsibilty for it's actions. If they make it on their own (big doubt here but Proton, Dr.M and Pak Lah, I challange you to prove me wrong) congratulations but if they don't then perhaps contingencies should be planned. If Proton comes crying back to it's "parents" when they face difficulties (most likely caused by overpriced items sold by politically linkied vendors) perhaps the parents should just tell them to grow up!

Australia embarked on a national car project well before we did and failed. They then sold the entity off to General Motors. No pride there. Perhaps we should learn to be a good judge of circumstances rather than letting our pride be the judge. I'm not trying to be cruel or belittle anyones efforts but this is not something I'd want my children or my children's children to be burdened with generations to come.

Dr.M and Pak Lah, please do something about this. It is a burden most people can't bear with anymore. If the both of you can't agree on anything else at least try to agree on solving this problem for us.

It takes a big man to achieve greatness but it takes an even bigger man to admit that he made a mistake.

Anonymous said...

Dato, tak sesiapapun boleh meneka samada Tun Dr Mahathir akan dipecat dari Umno atau tidak. Dalam MKT, mungkin ada yang mahu TDM disingkir kerana lantang mengkritik Presiden parti. Mungkin juga ada ahli MKT yang tidak mahu melihat penyinkiran kerana ini akan memperkukuhkan kedudukan TDM, yg kini cuma seorang ahli biasa. TDM sendiri membuat kenyataan bahawa Presiden parti tidak boleh menyingkir seseorang ahli. Hanya parti yang boleh berbuat demikian. Dalam hal ini, hanya MKT yg boleh memutuskan samada memecat TDM atau tidak. Dalam hal ini, ahli MKT juga tahu risiko jika mereka mencadangkan TDM dibuang dari Umno.Dalam politik, tidak ada yang sulit dan rahsia. Tidak ada yang boleh dirahsiakan selama-lamanya. Satu hari nanti, umum akan tahu siapa yang mencadang agar TDM dipecat.

Namun, saya tidak hairan kalau pemecatan berlaku juga akhirnya. Kalau kita baca kolum yang tersiar dalam akhbar tertentu, sudah tersiar 'the ABC mengapa TDM sudah tidak lagi relevan dalam senario politik tanahair. Penulis ini memberi pandangan bahawa TDM dah sepatutnya diketepikan. Jika ada antara pemimpin UMNO yang terpengaruh dengan kolum ini, kita boleh membuat kesimpulan betapa mudah orang bukan UMNO mempengaruhi minda ahli parti.

Ada yang memberi komen bahawa TDM khuatir warisannya akan dibinasakan. Ada yang berpendapat bahawa imej TDM akan tercemar dengan tindak-tanduknya. Saya percaya Tun tidak menghiraukan reputasinya. Sebagai individu yang menempa nama di arena antarabangsa seperti yang kita lihat ketika menangani krisis kewangan negara ('97/98), TDM tidak perlu ragu tentang warisannya. Ia akan sentiasa terpahat dalam sejarah negaranya.TDM mungkin berpendapat sedemikian - apa guna reputasinya dipertahankan jika dia tidak menyuarakan pandangan dengan ikhlas dan jujur! Sejarah akan menghakiminya 50, 100 atau 200 tahun nanti.Bak kata hati kecil saya: "Maybe the Tun feels that the damage to his reputation is nothing compared to the damage to his country's credibility and integrity if he tries to maintain a degree of elegant silence." Kita semua tahu bahawa TDM bukanlah orang yang akan diam apabila melihat kepincangan atau kemusnahan.

Dalam blog ini, ramai juga yang mahu melihat TDM dipecat kerana ini akan membuktikan betapa ceteknya minda sesetengah pemimpin UMNO;ada yang kata pemecatkan TDM akan menyebabkan perpecahan dalam parti. Sebenarnya, jika pemimpin UMNO turun padang, mereka akan dapat bukti nyata bahawa tidaklah semudah itu untuk memaksa TDM berdiam diri membisu seribu bahasa. Bayangkan betapa media antarabangsa akan bergembira dengan pemecatakn itu! TDM yang dipecat akan mendapat lebih banyak tempat didada akhbar dan dikaca tv.

Saya percaya kewarasan akan kekal dan pemecatan tidak akan berlaku.Hanya mereka yang tidak sayangkan negara sahaja yang mahu melihat TDM dipecat, parti Melayu bergelora sekaligus membuktikan betapa mudahnya orang lain melaga-laga dan menentukan agenda negara ini.

Anonymous said...

A family’s views on Proton:

We supported Proton all the way. We drive Proton cars ourselves and provide Proton cars for the staff. So far, we have no major problems except for the unreliable power windows. We do not like to flaunt ourselves (especially to thieves and robbers), do not have to seal business deals by showing off a shiny expensive car, and do not race on the highways. So, a Proton car is okay for us.

Driving is not particularly our pleasure. Our pleasure is spending less on ourselves to provide more cars for the deserving staff.

Proton is given a bad image from the start – by people who imported, distributed and sold other brands of cars, by people who were suspicious that the project benefited only one group of people, and by people who felt anything made in Malaysia was inferior.

Proton faced many problems such as the local suppliers – high prices of spare parts and inconsistent quality. If we care to take a closer look at the local suppliers, we will find mismanagement, abuse of power and misappropriation of funds. If we can identify the wrong doers, look at their connections, and look at who had taught them to do what they did.

People say the NEP benefits one group of people. It’s a fallacy. It benefits one CLASS of people, making them more wealthy, more cunning and more heartless.

Proton is not poor. It has rich assets. Guess we should ask – who is brainwashing whom to benefit who?

Melayu Lama said...

To sack or not to sack.... that is the question. More drama unfolds in UMNO people are sacked, banished and then eventually forgiven. Dr.M experienced it with Tunku. And then Anwar with Dr.M. If the saying goes that Malay's hold dearly to tradition then

Anonymous said...

Datuk,

I'd like to respond to views regarding Proton.

I address you Sir as the “ Chairman of the board” to maintain decorum.

I'm not well versed in the motor industry but I'm very sure that it is grossly unfair or even inacurate to equate or liken the maturity age of the industry to that of a human being.

Indeed, at the age of 20, one must allow one's child to stand on his own feet after several years of nurturing and training. But the motor industry takes more than that to survive. Toyota, Ford and many more makers are in existence today after a much longer period and have gone through many adversities on their way to being where they are today.

Due credit must be given to the great Tun because if you compare these bigger manufacturers with Proton in the first 20 years of their production, Proton beat each one of them hands down.

If you ask why protection must be given to them, I ask why not if the power to do so is there? If we must give the protection up in the year 2012, then by God let it happen then and rake in whatever profits we can in the meantime while providing jobs and good technical training to our people and not be so stupid as to give up that privilege and sabotage ourselves just to make the certain few filthy rich.

Datuk, there is no level playing field in the "world" stadium of today. Everyone and any economy tries to find an edge for themselves to either stay afloat or get ahead. Here we are at an advantage and we try to be gentlemen about it and noble by giving it up on the pretext of wanting our "child" to be independent.

If we train our "child" to be ready to be independent when the time is ripe and not before, that child will have the best of this world. Who is to say it won't work? On the contrary, can anyone guarantee that if we cut the privileges early they can and will learn to survive in a world of no boundaries? I think the recent numbers given by Proton has shown the consequences, much earlier than expected.

The APs given out during Tun’s tenure, were for cars with engine capacities that do not compete with the ones manufactured by Proton.

Now they are issued for cars with much smaller capacities directly competing with local manufacturers.

DRBHicom sells Mitsubishi and Honda cars to name a few. Are DRBHicom being partly government owned, issued with APs to sell these cars? It might surprise most of us that DRB has to purchase these APs from a third party. Who are they? I leave that to you to discover, but I’m sure it isn’t Tabung Haji or EPF which might benefit the mass.

If we are sincere in wanting to promote competition even for our own manufactured cars, then I suggest we really do it well and scrap the APs, after all, it is not the Govt that makes money from it. Even if they do, the individuals who are given these concessions make tonnes more.

In short, don’t be too quick to give up an advantage if it is there for the taking. Use it not to arrive at the tape together with your competitors, but use it to SNAP the tape ahead of them!

Capitalize on your strength, compromise on your weakness, and be sure not to do the opposite.

Anonymous said...

Ringkas saja komentari saya kali ini yakni minda bangsa Melayu lebih kacau daripada yang saya jangkakan. Ini saya nampak sewaktu mengajar di universiti. Siswa semaking lama semakin keliru dan cetek pemikiran.

Sekarang nyata ini juga fenomena dalam politik. Misalnya, yang saya rasa menjadi persoalan bukan taat setia atau sokongan kepada kepala kepimpinan parti Umno tatapi tentang persoalan yang ditimbulkan Tun Dr Mahathir.

Tun mengutarakan beberapa persoalan mengenai dasar dan projek negara yang nampaknya dirobah pemerintah sekarang.

Jadi hairan juga bila tiba-tiba Majlis Tertinggi Umno menyatakan ikrar sokongan dan taat setia kepada Presiden. Tun tidak mempersoalkan sokongan atau taat setia. Dia hanya mahu jawapan kepada soalan-soalannya yang daripada diskusi umum nyata dikongsi oleh banyak pihak.

Jadi apa perlunya ikrar semacam itu. Yang nyata perlu ialah menjawab soalan-soalan Tun Mahathir secara yang meyakinkan.

Terima kasih. Wsassalam.

sinbad said...

Dato,

Saya dengar khabar, Pak Lah bercadang untuk letak jawatan sebagai Presiden UMNO tahun depan. Boleh percaya ke khabar angin terbaru ini?

Melayu Lama said...

Dear Dignity2U and Truth,

Thank you for your responses on my discussion (slightly off blog topic) of Proton even though everyone else was talking about Dr.M's position as an UMNO member.

Contingencies come in various forms, be it the scrapping of APs, to the revaluation of the vendor system and even the position of those allowed to import vehicles in the exact same class as Proton. These are issues that neither the past nor the present administration has yet find (or purposely not found) a solution to.

True enough, if you have the upper hand by alls means use it but use it wisely. 20 years is a long time and in such a time one would expect things like the reccourance of problems like failing power windows for example to go away after such a time. The ability to repeat the same flaws reflect the establishment's principal the (i.e the government) inabilty to let their "child" grow. Part of the process of growing up is to learn from your mistakes. If mistakes are consistently repaeted how much has the company evolved over the last 20 years?

If it is at the majority shareholders' expense then fine. Why must such repeated flaws come at the expense of the user?

My year 2000 Proton Perdana, which I sold recently, had two gearboxes throughout the durantion of my ownership of the car. The first broke down somewhere near Ipoh on my way to Penang. The car was 4 weeks old at the time. Thank god it was under warranty and it was replaced at no cost to me. Proton's response: "Perdana punya gearbox memang banyak problem".
I was told by the joe's at EON Ipoh that if I had to pay for it, the gearbox would've set me back RM14k!
Even with scheduled services performed at authorised service centres, the problem resurfaced again after 3 years but this time there's no more warranty. Would anyone want to pay RM14k for a faulty product? and that's just one of many faulty parts in the product.

Back to what is meant by contingencies. If we are not willing to loose our baby (i.e Proton) we should help them grow before they are crushed by bullies (competing National car brands with generous funding gathered from selling APs) among others. We as users should not be armtwisted to buy an unreliable product just because the government wants the company to survive.

We, the consumers, are not stupid. As an analogy, if a Proton was priced at the price of a Fiat or an Alfa I'm sure most of us are not dumb enough to buy the Fiat or Alfa knowing that it is not very reliable. Consumers can judge for themselves, afterall, all maintenance costs will come out of the consumers' pockets.

It would be unwise to not use our resources or advantage but to use it to make only a selected few prosper is the real crime here.

Everyone knows the problem and to some extent know the cause and root of the problem. It's a matter of either shaping up to keep in the game or to fold. Something can't just go on for the sake of going on if nothing is done to correct it's flaws which is costing so much to the little people like me.

A KADIR JASIN said...

drmuzi, I wasn't at Peace Forum at PWTC. So the person sitting next to Ron (which Ron?) wasn't me. Maybe a look alike. But I plan to go to the Saturday forum at Taman Melawati.

melayu lama thank you for your comment on the blind loyalty among Umno Supreme Council members that you likened to a herd of a certain animal. Interesting.

But I'll not be posting it. I don't think we should call anybody "lembu", no matter how much we hate him.

Thank You to all for visiting this weblog and for participating in our discussion.

Melayu Lama said...

The forum scheduled on the 22nd of this month is one to definately look forward to. After all, Dr.M doesn't really have the mainstream media as a platform anymore as he used to but his words still do carry a lot of wisdom with it.

Amidst the enthusiasm shown towards our former PM, one must bear in mind that he is doing things form the "outside" now. It should be expected that the fact that none of his questions were really adequately answered will be the object of his forum tommorrow.

It is also interesting to see that the said forum is jointly organized by people who once opposed him in almost everything he did. Interesting isn't it? Politics truly is a dirty game. What once were adversaries can now join forces for a greater good. I love this country. It is good to see old hatchets buried and new alliances formed in the name of a greater good.

God does things in myterious ways, and this new alliance, even if it is only for a day, can help us attain a greater understanding as to why these questions were raised by the old man in the first place.

To those attending the forum tommorrow, congratulations! I heard it is limited to 500 people only. Listen closely to what Dr.M has to say and do share the points and your insights on the issues with the rest of us come blogging time.

Datuk, anger is sometimes uncontrollable and is sometimes discharged in the form of words rather than actions. Even a calm and composed leader like Dr.M can, perhaps also out of anger, give references to hindu gods & muslim priests. I think referring to someone as the head of a herd of "lembus" should be less intimidating if the leader is truly open to criticism as his media people make him out to be.

Melayu Lama said...

I'd like to correct a typo error: The forum by Dr.M will be on the 24th and not the 22nd. My apologies.

Anonymous said...

Datuk,

Too much of a week. Maybe you need to watch this DVD - PETEY WHEATSTRAW-DEVILS SON IN LAW this weekend. Nice story.

Salam

Hantu Gigi Jarang

Anonymous said...

Bila TDM menyatakan beliau sering menghulur tengkuknya...Hanya satu impression yang terlintas, ada sesuatu yang BENAR-BENAR TIDAK kena berlaku di dalam pentadbiran Pak Lah. Saya faham dan semua orang faham yang TDM didesak oleh orang-orang disekelilingnya supaya menyuarakan isu-isu yang dibangkitkan. Saya tidak fikir Mahathir sudah terlalu tua dan nyanyok serta melalut untuk memperkatakan perkara-perkata tersebut. Saya berkeyakinan tinggi TDM tidak perlu merasa tercabar atau hilang keegoaan apabila dasar-dasarnya tidak diteruskan. Yang dapat saya rasakan ialah TDM tidak sanggup apa yang berlaku di dalam pentadbiran kerajaan sekarang berterusan dan akan menjahanamkan negara akhirnya. Saya cukup amat tertarik dengan penyataannya bahawa semua menteri yang memberi sokongan bukan hanya kepada zaman pemerintahan Pak Lah, malah di zamannya juga adalah tidak berkualiti. Dari situ apa yang jelas ialah prinsip TDM yang mahu setiap orang mempunyai prinsip dan pegangannya. Bukan melakukan sesuatu hanya kerana untuk menjaga periuk nasi dan temolok masing-masing. Dalam konteks ini saya tidak nampak TDM MENGIRITIK KERAJAAN kerana faktor kepentingan peribadinya. Apa yang beliau inginkan lagi dalam hidup. Beliau telah memperolehi segala-galanya.Sebab itu saya berkeyakinan ada sesuatu yang ingin diperbetulkan oleh TDM walaupun beliau terpaksa MENGHULURKAN TENGKUKnya. bak kata drmuzi dalam ruangan comment di dalam blog ini, jika kita ingin melihat the best of Dr Mahatihir, biarlah dia dipecat daripada UMNO. Bak kata TDM sendiri, "saya tak kisah dipecat, saya pun pernah dipecat sebelum ini". Apa pun terjadi, Dr Mahathir adalah ikon MELAYU UNGGUL sebenar. Beliau memang seorang yang hebat dan unik!
Semoga Allah memberi rahmat dan lebih keberkatan kepada Tn Dr Mahathir.
- Aman Menulis

Anonymous said...

Assalamualaikum Datuk,
Saya rasa TDM perlu diberikan ruang untuk menjelaskan pelbagai perkara yang ditimbulkannya. Kritikan media terhadap TDM akan menebalkan rasa keliru dan ragu seluruh rakyat terhadap jasa-jasa TDM memajukan bangsa Melayu khasnya di samping pelbagai projek "nation pride" yang menghidupkan semangat Malaysia Boleh.Kita perlu "make public" pandangan rakyat yang tidak terikat dengan kepentingan jawatan, ekonomi dansebagainya.

Anonymous said...

saya anak melayu singapura yang menjadikan Dr.M sebagai role model.kata hikmat nya, carilah ilmu pengetahuan supaya pengetahuan menjadi asas kepada membuat keputusan bukan perasaan.

pengetahuan juga akan mengajar,apa itu adab dan tertib.

pengetahuan juga mengelakkan kita dari menggigit jari yang memberi makan.

saya akui bahawa kedudukan Dr.M seperti ombak mengikis karang .setiap hempasan ombak membawa kekuatan baru kepada karang.

salam ikhlas saya kepada Dr.M.

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).