Tuesday, November 18, 2008

Melayu Bertolak Ansur atau Kelumpuhan?

A Kadir Jasin

[Komen menggunakan pengenalan anonymous TIDAK AKAN DILAYAN. Sila gunakan nama sebenar atau nama samaran. Jikalau menggunakan anonymous, sila nyatakan nama di penghujung komen. Ulasan yang mengandungi unsur fitnah, hasutan, perkauman dan bahasa kesat tidak akan disiarkan. Ulasan yang terkeluar daripada tajuk tidak akan diberi keutamaan.]

KALAU difikirkan kecelakaan yang menimpa orang Melayu hari ini, kita sebenarnya harus berasa sangat malu menjadi orang Melayu.

Saya malu menjadi orang Melayu. Bukan sangat kerana orang Melayu dan bangsa Melayu dicemuh oleh bangsa-bangsa lain, tetapi kerana paralysis atau kelumpuhan bangsa saya yang disebabkan anak bangsa saya sendiri.

Saya malu kerana segala-gala yang buruk dan negatif dikaitkan dengan orang Melayu – rasuah dan politik wang, ketidakcekapan dan kehambaran, mat rempit dan kaki gian, pemalas dan curi tulang.

Saya tidak mahu atau tidak boleh bercakap bagi pihak orang lain. Saya hanya boleh bercakap bagi pihak diri saya sendiri dan kelompok kecil yang saya wakili.

Sebenarnya, kalau saya sedikit sebanyak masih percaya kepada diri saya dan kepada kebaikan bangsa saya, keyakinan itu datang daripada rakan-rakan bukan Melayu saya.

Mereka sering mengatakan kepada saya, negara ini memerlukan orang Melayu yang baik untuk memimpin dan mentadbir dengan baik. Yang mereka tidak mahu adalah orang Melayu yang hambar, yang memimpin dan mentadbir dengan hambar juga.

Tidak berapa lama dulu, seorang jutawan Cina yang sangat berjaya dalam bidang korporat dan pasaran modal, berbisik kepada saya agar tidak terlalu kritikal terhadap pentadbiran Abdullah Ahmad Badawi.

Katanya, berilah peluang kepada Abdullah berundur secara terhormat. Itu sebelum tempoh peralihan dipendekkan daripada tahun 2010 kepada Mac depan.

Tauke Cina ini berkata lagi, dia gembira Abdullah akhirnya mengambil keputusan bersara lebih awal. Dia gembira walaupun dia cukup akrab dengan Abdullah dan budak-budaknya. Dia mendapat anugerah Tan Sri pada era Abdullah. Bagi orang Cina korporat, gelaran Tan Sri sama nilai dengan seketul emas.

Dia gembira Abdullah bersara awal kerana dia tidak yakin dengan kemampuannya mengendalikan politik dan ekonomi negara. Bagi orang Cina korporat, kestabilan politik dan keperkasaan ekonomi adalah kayu pengukur kepada kejayaan atau kegagalan seseorang Perdana Menteri.

Baru-baru ini, secara kebetulan saya berkesempatan duduk semeja dengan Menteri Dalam Negeri Syed (Abdul) Hamid Albar, Ketua Polis Negara Musa Hassan, Menteri Besar Negeri Sembilan Mohamad Hassan, bekas Menteri Besar Perlis Shahidan Kassim, bekas Menteri Besar Johor Mohd Ajib Ahmad dan Blogger Ahmad A Talib aka Pahit Manis.

Satu persoalan yang kami semua hampir sependapat adalah – apakah sikap tolak ansur/toleransi orang Melayu sekarang sejati (genuine) atau manifestasi kepada ketidakupayaan dan kelumpuhan (paralysis) bangsa Melayu?

Ini bukan bertujuan menafikan keikhlasan orang Melayu dan kepemimpinan mereka bertolak ansur dengan kaum-kaum lain sejak sebelum merdeka sehingga kepada termeterainya Kontrak Sosial dalam bentuk Perlembagaan Malaysia dan pelaksanaan pelbagai dasar serta program selepas itu.

Tetapi sejak beberapa tahun kebelakangan ini, apa yang dilihat sebagai tolak ansur dan toleransi orang Melayu, bagi saya lebih berupa ketidakupayaan mereka berartikulasi dan bertindak bagi mempromosi dan mempertahankan hak serta keistimewaan mereka seperti yang termaktub dalam Kontrak Sosial dan Perlembagaan Malaysia.

(Pemikir dan pakar perundangan ulung, Allahyarham Prof. Tan Sri Dr Ahmad Ibrahim dalam rencana berjudul “Prinsip-prinsip Perlembagaan Islam dan Perlembagaan Malaysia” berkata:

“Perlembagaan Persekutuan di Malaysia adalah hasil persetujuan yang telah dicapai antara penduduk di Malaysia daripada kalangan Melayu, Cina dan India yang digubal atas asas persetujuan tersebut. Perlembagaan Malaysia bukan sahaja dokumen perundangan malah adalah kontrak sosial dan perjanjian perdamaian.”)

Dari satu sudut, kelumpuhan orang Melayu sekarang berkait rapat dengan kelegaan mereka dipimpin oleh empat Perdana Menteri Melayu yang berjaya, dihormati dan ditakuti – Almarhum Tunku Abdul Rahman Putra, Allahyarham Tun Abdul Razak, Allahyarham Tun Hussein Onn dan Tun Dr Mahathir Mohamad.

Di bawah kepemimpinan (leadership) mereka, negara aman damai dan berjaya. Hatta pergaduhan kaum pada 13 Mei 1969 itu pun hanya sekejap dan terhad di Kuala Lumpur. Apatah lagi ini dapat ditangani dengan cepat dan berkesan.

Sejak merdeka, semua kaum mendapat perlindungan dan menikmati peningkatan taraf ekonomi walaupun orang Cina, kerana monopoli mereka terhadap bidang perniagaan, lebih berjaya dan terus di hadapan.

Dr Mahathir dibenci dan ditakuti oleh kaum Cina apabila dia mengambil alih teraju pemerintahan pada tahun 1981 kerana label “ultra-Malay” atau pelampau Melayu yang diberikan kepadanya oleh jentera propaganda era Tunku.

Bagaimanapun apabila dia berjaya memperkasa ekonomi Malaysia dan mempertahankannya daripada dua krisis besar (pertengahan 1980 dan 1997/98), dia dianggap hero oleh semua kaum, khasnya masyarakat perniagaan Cina.

Ramai orang Melayu tidak begitu setuju dengan dasar dan tindakan beliau yang dilihat sebagai terlalu keras dan menghukum terhadap masyarakat korporat Bumiputera ketika krisis 1997/98.

Ketidakmampuan Pentadbiran Abdullah meneruskan proses memperkasa ekonomi dan melaksanakan ikrar “reformasi” (meminjam mantera Parti Keadilan Rakyat) telah membawa kecelakaan kepada Umno dan Barisan Nasional dalam pilihan raya umum 8 Mac lalu.

Kelemahan Umno dan kelumpuhan orang Melayu inilah yang dieksploitasi oleh kaum-kaum bukan Melayu, sama ada atas pentas politik kepartian, badan-badan bukan kerajaan, inteligensia atau masyarakat sivil.

Sebenarnya mereka juga dalam dilema. Manakala mereka “gembira” dapat mengambil kesempatan daripada kelumpuhan Umno dan orang Melayu, pada masa yang sama mereka bimbang mencetuskan kemarahan orang Melayu.

Dalam perbualan dengan Syed Hamid dan KPN, saya memberanikan diri memberi amaran mengenai kemungkinan (saya ulang, KEMUNGKINAN) wujudnya “the fringe Malays” yang mungkin mengamuk jika mereka berasa kepentingan Melayu diancam dan dipertikai atas landasan perkauman.

Kita lihat bagaimana sudah ada individu dan NGO bukan Melayu dan bukan Islam yang tergamak mempertikai fatwa-fatwa Majlis Fatwa Kebangsaan. Yang terbaru mereka mempersoalkan fatwa mengharamkan “pengkid” – perempuan berperwatakan/beraksi lelaki.

Jadi saya setuju sangat dengan amaran Menteri Besar Kelantan, Nik Abdul Aziz Nik Mat terhadap NGO bukan Islam agar tidak mempertikai fatwa Majlis Fatwa Kebangsaan.

Saya juga amat setuju dan penyokong kemunculan NGO Melayu seperti Pertubuhan Peribumi Perkasa Malaysia (Perkasa) dan penglibatan NGO seperti Gabungan Penulis Nasional Malaysia (Gapena) dalam isu semasa yang membabitkan hak dan kepentingan orang Melayu.

Setidak-tidaknya orang Melayu juga mengambil kesempatan daripada kelumpuhan kepemimpinan Melayu sekarang untuk menyemarakkan semula kepelbagaian suara Melayu seperti sebelum penubuhan Umno.

Kalau kepemimpinan Umno masih berasa bertanggungjawab untuk mempertahan dan memajukan hak orang Melayu, mereka wajib sedar bahawa asal usul Umno berakar umbi daripada kepelbagaian suara orang Melayu.

Merekalah yang menjadi penaja dan pengasas Umno dalam perhimpunan bersejarah di Kelab Sultan Sulaiman pada tahun 1946.

Jadi sangat tepatlah kalau pertubuhan-pertubuhan Melayu kembali bersuara bagi pihak orang Melayu dan mengisi ruang kosong yang ditinggalkan oleh Umno.

Atas dasar yang sama, saya berharap kepemimpinan Umno memberi perhatian kepada usul Perkasa yang dicapai dalam Program Wacana Isu Perundangan dan Hak-hak Peribumi Dalam Perlembagaan di Memorial Tun Hussein Onn pada Ahad, 16 November lalu.

Itulah nada ucapan perasmian Menteri Luar, Datuk Seri Dr Rais Yatim apabila beliau menyarankan pengukuhan dan pemerkasaan politik Melayu melalui penyatuan bangsa sebagai cara mengelak Orang Melayu daripada terus dicemuh dan dipersendakan oleh pihak lain yang suka mengambil kesempatan.

Mungkin perlu difikirkan semula kemungkinan Umno kembali kepada cogan kata asalnya “Hidup Melayu”. Cogan kata “Hidup Melayu” itu digantikan dengan slogan “Merdeka” pada tahun 1951.

Kini Malaysia sudah 51 tahun merdeka, tetapi kehidupan dan kelangsungan orang Melayu semakin tercabar dan dipertikaikan. Jadi eloklah Umno kembali melaungkan “Hidup Melayu” (atau “Hidup Bumiputera”) dan menterjemahkannya kepada pelan dan tindakan.

94 comments:

Legal Cat said...

Terlalu ramai liberal Malay sekarang Dato' sehingga apabila ada yang mempertahankan Melayu mereka dikatakan taksub. Ultra Malay no more...

Anonymous said...

Dato',

Rasuah bukan 'label' bagi sikap buruk dan tamak orang Melayu. Malah ada bangsa yang lebih rasuah daripada Melayu tapi mereka merendahkan taraf kesalahan itu seolah 'biasa dan tak salah'. Jadi masyarakat melihat hanya orang Melayu yang rasuah (salah) tapi bagi bangsa tersebut rasuah adalah 'tolong menolong' (tak salah).

Saya nak menceritakan kejadian minggu lepas berkaitan sikap tolak ansur orang Melayu. Kejadian di PICC semasa satu Majlis Konvokesyen Pusat Latihan dibawah Kementerian Sumber Manusia;

Seorang India memaki dan marah2 kepada satu Studio Fotografi kerana katanya lambat mencetak gambar dia dan diskriminasi kerana dia berbangsa India. Sehingga dia berkata 'menyesal lahir di Malaysia kerana didiskriminasi oleh orang Melayu' (juru foto?). Lalu seorang kakitangan dengan lembut berkata 'Boss, mana ada diskriminasi. Ini kementerian Menteri orang India, KSU orang India', ramai staff pun orang India' (Kementerian Sumber Manusia). Pemuda India tadi pun 'cool' dan okay semula setelah mengetahui Kementerian'dikuasai' oleh bangsa dia.

Jadi adakah Melayu mesti terus memujuk dan bertolak ansur walaupun tuntutan bukan Melayu tidak rasional? Siapa yang bertanggungjawab mengapikan mereka sehingga foto lambat dicetak pun dianggap diskriminasi bangsa? Pasti media, NGO tertentu dan ahli politik pembangkang. Jadi adakah tuntutan Ramasamy (TKM Penang) menyebabkan SPA/JPA perlu mewujudkan jawatan awam untuk orang India sahaja....

Ayuh Melayu, jangan biarkan selepas kehilangan betis, kita kehilangan paha pula!!

Bye/Roti Planta

Anonymous said...

Assalamualaikum. Saya pembaca setia blog bapak. Apa yang diperkatakan adalah refleksi pemikiran ramai orang Melayu yang tak terluahkan. "Kebanyakan kali" membaca, saya akan mengiyakannya..... Terima kasih kerana mewakili "kami" yang kurang bijak meluahkan rasa hati. Saya juga amat bersetuju dengan rencana terdahulu berkaitan dengan keputusan peperiksaan awam kita. Warga pendidikan menyedari fenomena ini tapi apa kan daya dengan "politiking' hari ini. Bukan semua pihak boleh "diabui" mata mereka dengan berita-berita arus perdana. Bagi para pendidik terutamanya di luar bandar - Berat-berat pun mata memandang, berat lagi bahu memikul. Anak-anak ini bagai yang dikejar tak dapat, yang dikendong keciciran. Masalah bahasa menyebabkan ilmu yang sepatutnya tidak banyak sedikit dapat digapai, kecundang jua, aduhai..... Yang sudah memang malas belajar tambah malas kerana tidak faham. Saya dulu belajar di era peralihan bahasa pengantar BI ke BM. Yang "mampu faham" menggunakan BI manakala yang kurang mampu menggunakan BM tetapi ilmu tetap diperoleh. Apabila berpeluang melanjutkan pelajaran, yang asalnya aliran BM mampu menguasai BI sekaligus ilmu yang dipelajari kerana sudah ada kesedaran. Sidang "meja bulat" yang dicadangkan itu hendaknya mampu mencari penyelesaian yang tepat tanpa ada sebarang "politiking" atau menjaga kepentingan mana-mana pihak. Golongan marhaen Melayu amat memerlukan pembelaan....

Unknown said...

HIDUP MELAYU!!! memang ada pasaran yang besar. dan it pernah gagal untuk UMNO mengautkan sokongan.

tapi...

melayu, kaum yang terbesar di malaysia, yang kononnya dibantu dengan pelbagai polisi dan keistimewaan selama 50 tahun masih terasa tergugat???

siapakah yang menggugat mereka ni?

mungkinkan ini pencuri yang menjerit dicuri? mungkinkan UMNO yang sebenarnya menggugat melayu???

hairan seorang bukan melayu yang bekerja keras dlm ekonomi yang teruk... yang hidup ketakutan tak cukup duit utk membayar sewa dan installment kereta setiap bulan.

Anonymous said...

Salam,
Ampun, pak. Tadinya url blog saya silap alamatnya.
KakMin

sawit futures trader said...

Salam Dato',

Dari satu sudut, saya tidak dapat bersetuju dengan Dato'.

Jatuh bangun melayu bukan terletak kepada UMNO.

Jatuh bangun melayu bergantung kepada pemimpin melayu. Dan pemimpin melayu ini tidak terhad di UMNO sahaja.

Suara ahli UMNO pada PRU12 yang tidak keluar mengundi atau memangkah parti lawan perlu dilihat sebagai penolakkan akar umbi kepada kepimpinan. Bukan penolakan akar umbi kepada parti itu sendiri.

Suara-suara sumbang dari NGO yang berkenaan itu sekadar datang dari bukan melayu yang salah mentafsir kekuatan bangsa melayu.

Mungkin saya yang salah baca dan saya yang salah faham. Namun saya harap Dato' juga jangan salah tafsir tentang sikap rendah diri melayu.

Melayu rendah diri tetapi bukan rendah hati.

Anonymous said...

Datuk AKJ, saya mohon laluan untuk memberi komen. Tkasih.

Bagi saya.. punca utamanya ialah kelemahan pemimpin melayu sendiri. Terutama, diera pemerintahan DSAAB. Saya berpendapat, sangat elok lah beliau (DSAAB) meletakkan jawatan sebagai PM sekarang. Dasar beliau menyebabkan melayu lemah dan diperlekehkan.

Salam
Rohaizat Zainal
Selangor

Anonymous said...

Saya merasa malu menjadi Melayu kerana ramai orang Melayu tak ikut apa yang Islam suruh kita buat atau tak buat.Islam tak suruh manusia bersatu berpaksikan suku bangsa kerana itu sssabiyyah. Nabi Mohammad dah tolak ini, tolak perangai orang Arab yang sombong dengan kabilah masing-masing.Nabi ajar orang Arab menjadi bersatu bukan keran Arab mereka tetapi kerana perjuangan keadilan yang berteraskan Tauhid. UMNO sepatutnya berjuang untuk semua terutamanya yang berugama Islam , tak kiralah apa bangsa mereka.Zaman berjuang demi bangsa dah berlalu iaitu sebelum dan baru saja selepas Merdeka.Falsafah bahawa berjuang untuk Melayu bermakna berjuang untuk Islam juga tak boleh dipakai sekarang. Ramai Melayu nama saja Islam, tapi praktiknya tak menggambarkan wajah Islam pun. Yang paling mudah Islam suruh, seperti tutup aurat pun tak nak buat. Itu tak masuk perkara-perkara besar yang Islam suruh seperti jangan korup, jangan pentingkan diri sendiri, jangan aniaya orang lain, jangan sombong, jangan berlaku zalim, dan pelbagai lagilah. Pokoknya, punca kepada kenapa orang lain tak lagi hormat kepada orang Melayu adalah kerana slah kita sendiri.Berbuihlah mulut bercakap nak pertahankan hak dan keistimewaan orang Melayu, tetapi siapa yang mahu dengar kerana selama ini pun , dengan adanya peruntukan-peruntukan perlembagaan yang berkenaan, kedudukan orang Melayu masih jauh ketinggalan berbanding dengan kaum-kaum lain terutamanya dari segi ekonomi. Dapat tanah jual, dapat AP jual, dapat lesen jual , dapat macam-macam, semua jual.Nak blame bangsa lain lagi ke?

Anonymous said...

Salam...
Sepatutnya bangsa kita mengambil iktibar dari sejarah. Apa yang berlaku sebelum ini yang menyebabkan Melayu dilihat sebagai bangsa yang pincang dan dilabel sebagai bangsa yang 'bermasalah', harus ditangani segera. Sudah tiba masanya Melayu bangkit. Bukan bangkit untuk bergaduh tapi bangkit untuk memperkasakan bangsa Melayu yang semakin tempang sekarang ini.

Seandainya Melayu kuat dan perkasa, sudah pasti tidak akan wujud lagi tindakan luar batasan seperti yang dilakukan oleh NGO bukan Islam yang terang-terang membantah Majlis Fatwa Kebangsaan seperti yang berlaku baru-baru ini. Jika Melayu bersatu atas landasan Islam, insya Allah kita akan kuat. Bangsa lain akan mula menghormati kita sebagai bangsa majoriti di tanah air sendiri. Tiada lagi peristiwa 13 Mei. Tiada lagi rusuhan kaum. Tiada lagi isu perkauman.

Kita amat berharap agar Malaysia dapat kembali seperti dulu, aman makmur walaupun berbilang bangsa tapi masing-masing sentiasa menghormati agama dan kebudayaan masing-masing. Adakah masih ada harapan untuk kita kembali kuat setelah munculnya segelintir bangsa Melayu yang sanggup melihat bangsanya rebah di kaki bangsa lain atas tujuan politik yang diperjuangkan?

Anonymous said...

Dato'

Kelumpuhan? Orang Melayu biasanya lebih berkeyakinan jika Ketua Mempunyai Pribadi yang memberi keyakinan. Apabila ketua Ber "Flip -Flop" atau nampak selalu macam baru bangun tidur maka orang Melayu pun terus hilang keyakinan.

Dizaman dulu Orang melayu bergantung pada Raja dan raja pula bukan sahaja mempunyai keyakinan bahkan keyakinan yang tidak terkira. Sekarang....Anak raja bergaduh sesama anak raja di nightclub. Ibu bapa pula tah kemana. Zaman demokrasi rakyat Melayu berharap pada ketua mereka di gelanggang politik....

Kenapa agak nya golongang Melayu professional berharap anak anak mereka tidak akan balik ketanah ayer setelah habis belajar di luar negeri?..

Politikus Bandar

Anonymous said...

Melayu dah berkuasa 50 tahun dan kita tidak bertolak ansur dgn sesiapa yg mempersoalkan hak kita. Tetapi kita baru mampu dapt 19% equity. Apa dah terjadi? Hal eurocopter, submarin, rasuah dan politik wang, ketidakcekapan, mat rempit, pemalas, bangsa kurang upaya......tu la bangsa melayu. Tak payah la kita jadi ketuanan. Bangsa Zaid tu la yg menbawa maruah kepada bangsa Melayu.

Amira

Anonymous said...

Saudara2 sekian,
Saya minta beri sepatah dua pendapat saya.
politic pekauman sudah tidak sesuai pada zaman sekarang.
Pada pendapat saya, kaum Melayu tidak mundur kalau berbanding dgn kaum lain di Malaysia.
sebagain contoh, Bandingkan lah kaum melayu dgn kaum Iban, siapa yg lebih maju?
Sememangnya ada rakyat yg miskin tidak kira kaum apa.
Stelah 51 tahun diperintah kerajaan UMNO, apakah yg mereka lakukan untuk membasmi kemiskinan?
Orang Melayu (dan kaum2 lain) miskin kerana kerajaan yg korup.

Bolehkah saudara sekalian beritahu mana polisi kerajaan UMNO yg dilaksanakan dgn baik dan tanpa korupsi, yang memanfaatkan rakyat umum?
Memang ada program2 yg dasarnya baik (Felda, Madi, Mara dll)tetapi akhirnya yg dpt faedah croni2 UMNO semata2.

Jangan salahkan kaum lain dalam negara yg demokrasi seperti Malaysia. Peluang2 memang sedia ada.
contohnya, setiap tahun ramai anak2 Melayu mendapat biasiswa melanjutkan pelajaran ke luar negeri/dalam negeri. berapa % yg pulang dgn ijazah penuh dan berkhidmat untuk negara? berapa orang yg pulang dan membayar balik wang yg dipinjam daripada yayasan2 negeri masing2?

Seseorang (atau kaum) dihormati bukan kerana kekuatan (physical atau kuasa politic atau kuasa militari) seperti yg dicadangkan oleh saudara2 sekian.
"Berani kerana benar" kata pepatah.
Gandhi dihormati bukan kerana kekuatan. Mandela dihormati bukan kekuatan.
George Bush mempunyai tentera yg paling kuat di dunia, siapa yg hormat dia dgn rela hati?

Dalam negara demokrasi, setiap rakyat berhak bersuara, biar betul atau salah.
Kalau orang tidak berani menyoal (issu Melayu atau Islam) kerana takut kpd kekuatan atau tindak-balas keras, itu bukanlah kekuatan sebenar. Itu digelar kekuatan "Bully" kekuatan "gangster"
Bahasa Ingeris mengatakan itu "MIGHT over RIGHT".

sekian terima kasih

Jon

Nordin said...

Assalamualaikum Dato'.

Saya ingin membetulkan sedikit beberapa perkara. Melayu umno hanya mewakili 20 peratus melayu Malaysia.Oleh itu apabila bercakap tentang kelumpuhan melayu saya rasa Dato hanya merujuk kepada melayu umno dan mereka yang mendokongnya. Oleh itu Dato harus ingat, umno tidak mewakili melayu malaysia seluruhnya.

Kedua, perkara utama yang menyebabkan kelumpuhan melayu umno ialah apabila mereka menobatkan pemimpin mereka sama taraf dengan tuhan. Bahkan dalam beberapa hal kadangkala meletakkan pemimpin umno itu lebih hebat dari tuhan. Inilah sebab kelumpuhan itu. Dengan menyekutukan tuhan dengan pemimpin maka menjadikan manusia itu hamba kepada manusia.

Renungkanlah!

Anonymous said...

Dato Kadir Jasin.

Saya setuju sekali dengan analisa Saudara.Tapi nasib ornag Melayu di negara sendiri sekarang ini ada lah kerana Pemimpin 2 melayu juga yang kita pileh untok memerentah dan menjaga kepentingan Mereka.

Abdullah Badewi bukan lah 1005 Melayu.Tok Nek nya dia ia lah Cina Islam yang datang dari Hainan ka Balek Pulau.Intelligent nya amat rendah.Ia naik kerana di lonjak oleh BTN dan pegawai2nya.Kalau kita jumpa Dollah,kita berasa mesra sekali.Dia akan tepok belakang dan memelok kita saolah kita ini sahabatnya yang rapat.

Kawan kita di Perak yang kena Charge oleh ACA pasal politik wang merupakan kawan Pak Lah yang rapat.Masa Pak lah di luar kerajaan,dia lah yang membawa Pak Lah ka Perak dan waktu pak lah bertanding Vice President dia lah yang berkerja kuat.Masa kena laporan politik wang,Pak lah tak mahu berjumpa dengan nya.Saya yakin ini satu kes anayia.

Ramai Melayu yang mendapat menafaat dari dasar Ekonomi Baru saperti Tan Sri Halim,Tajuddin,Rashid Hussein.Tapi akhirnya pemimpin politik Melayu juga yang mematikannya.

Hampir 80 pegawai Kerajaan ia lah orang Melayu,Tapi bagi orang Cina mereka lebeh mudah mendapat pertolongan dari Pegawai2 melayu ini.Perniaga Melayu dapati amat sukar untok mendapat pertolongan dari kaum nya sendiri.

Menteri Melayu dari UMNO lebeh ramai dalam Kabinet.Jika di tanya siapa proxy mereka dalam berniaga semuanya kawan Cina dan India.Saudara Hishamiddin,Syed Hamid,Dato Radhi,Pah Lah sendiri dan keluarganya,Dr Mahathir,Daim Zainuddin,Rafidah Aziz,Tengku Razali dan ramai lagi,smuanya menmpunyai kawan kita dari kaum India dan Cina.

Robert Kouk menjadi kaya kerana pertolongan dari Hussien Onn ,Raja Mohan dan Tan sri nasaruddun yang memberikannya monopoli Gula dan Tepong.Lim Goh Tong menjadi kaya kerana Tengku Abd Rahman memberikan lesen judi kapada nya.Rakan Kongsi nya Tan sri NOah,Pak Mertua Tun Razak dan Hussin Onn.Koy Key peng menjadi kaya kerana Pertolongan Tengku Razali yang menjadi menteri Kewangan waktu itu.Ananda Krisnan,Vincent Tan,YTLkaya kerana pertolongan Mahathir.Teh Heng Piau tuan punya Public Bank menjadi kaya kerana Tun Razak memberi lesen bank kapada nya.Ramai lagi kalau saya nak sebut.

Orang Cina dan India tak kenal budi bahasa.Sifat tamak mereka amat ketara.30 tahun dahulu mereka sudah mula mempersoalkan kenapa ramai Melayu dalam Polis,Askar dan Pegawai Kerajaan.Kita jawab Melayu tidak ada peluang langsong untok menyertai private sector.Kita paksa mereka dengan mengenakan DEB.Sekarang kita dengan masaalah ini di persoalkan lagi.

Jawapan saudara Ramasamy,Timbalan ketua Menteri Pulau Pinang amat biadap dan menyakit hati.Tapi malangnya tiada ada saotrang pemimpin Melayu yang bangkit menjawab.Ini Pulau Pinag negeri Pak lah.

Saya setuju,Kadir,jika perkara ini berterusan,akan ada orang Melayu yang hilang akan dan bangun Megamok.Jangan salah mereka.Salah kan pemimpin kita baik dalam UMNO mau pun dalam Kerajaan.Orang Melayu dah hilang pedoman.

Saya tak yakin,najib dan Mahayuddin atau Mike tayson dapat mengatasi soal ini .Ini kerana mereka ini pun mempunyai rekord yang boleh di persoalkan.

Anonymous said...

Tok, kelumpuhan tu disebabkan apa? bukan tidak pandai berartikulasi. Skang ni masalah ini puncanya daripada pimpinan UMNO. Tak setuju? Cuba renung balik.

Manusia hebat bukan kerana dia Melayu, tapi kerana dia Islam dan beriman tok. Setakat menganuti Islam tapi tidak beriman, tak guna. Kenapa Melayu nampaknya makin terhina? Sebab Melayu dah jauh sangat daripada Islam tok.

Kalau pemberi rasuah cuba memberi sogokan, si penerima kalau beriman, tentunya dia takkan ambil duit rasuah tu. Masalahnya, banyak yang tak beriman. Kulit tu jenis api neraka proof.

Habis tu, nak buat macam mana? Ni nak bagitau kepada sapa-sapa yang ultra malay, jangan jadi ultra malay sebab tak guna seduit pun. Jadi ultraman takpa. Ada faedah juga tu. boleh lawan raksasa. Jadilah hamba Allah SWT yang beriman, berfikir, berakhlak dan berbudi-bahasa. Nescaya Allah Taala akan angkat martabat dan maruah kita.

azlishukri said...

Salam, datuk..sejak belakangan ini saya perhatikan tulisan Datuk semakin berbeza...mungkin itu hanyalah andaian saya semata2..tetapi saya sangat merasainya, datuk sudah mula menulis dengan penuh rasa kasih sayang..ketemu lagi datuk.

Berita dari gunung said...

Jangan ada seorang pun pemimpin Melayu yang bangun dan berkata "tenguk, sekarang kita lebih terbuka, orang bebas bersuara, tidak macam zaman perdana menteri dulu..."

Dulu boleh, masa nak herdik Tun Mahathir puas-puas.

Tapi mana Shahrir? Dia bijak menguruskan suasana "orang boleh kata apa saja"

Malaysia sangat-sangat perlukan seorang pemimpin yang kuat, cerdas dan berpandangan jauh.

slyderrose said...

Kenapa kaum lain memperlekehkan bangsa melayu?. Kenapa NGO bukan Islam berani melawan harus islam?. Kenapa kaum lain di negara ini tidak menghormati melayu?. Mungkin bukan dalam semua segi tetapi memang ianya berlaku. Sebab apa?.Pemimpin dan orang melayu kena cermin muka sendiri dulu kalau perkara ini nak diatasi. Lihat saja sikap dan perangai orang melayu itu sendiri. Terkenal dengan korup, kaki fitnah, politik wang, bongkak, dll kemungkaran. Dan yg lebih malangnya ini banyak berlaku pada pemimpin umno. Macam mana kaum lain nak menghormati Islam, kalau pemimpin umno sendiri tidak mempunyai akhlak islam? Kaum lain lebih menghormati Nik Aziz dari pak lah mahupun najib.

takut puchong said...

pemikiran di luar kotak : tukar nama me LAYU kepada me PERKASA.
pemikiran dalam kotak : tukar pemimpin?
pendek fikiran : tukar parti?
tak berfikir : tukar kerajaan?
fikir-fikirkan : letak melayu di kedudukan sepatutnya mengikut perlembagaan tanpa kompromi. orang kata saya kolot tapi bangsa itu amat penting. tidak wujud bangsa malaysia, yang ada melayu, cina, india dan lain-lain bangsa di dalam negara bernama malaysia. melayu sinonim dengan islam. sesiapa masuk islam secara automatik menjadi melayu.
pemimpin kita tak peduli nasib bangsa sendiri. apabila kita golongan marhain bicara tentang isu ini, kita dilabel anti establishment, non conformist dll. mcmana nak conform dengan benda karut marut yang diamal, dilaksana dan diperjuangkan oleh mereka yang bergelar pemimpin ini?
dulunya orang takut jadi pemimpin kerana tanggung jawab dan amanah yang amat berat. sekarang berebut rebut nak jadi pemimpin kerana imbuhan dan ganjaran yang datang bergolek-golek.
malaysia ...eh..... melayu boleh!!!!

Anonymous said...

Salam Dato,

Dah 50 tahun memerintah negara, masih lagi kelumpuhan?

Adakah orang Melayu tersilap pilih pemimpin atau orang Melayu sendiri yang malas,kurang daya bersaing dan selalu mengharapkan subsidi?

Fikir-fikirkanlah.

Anak Bayan.

Anonymous said...

Dato'
Tak usah lah kita menjadikan tolak ansur dan tolerensi sebagai satu isu untuk orang Melayu berlindung dibelakang apa yang tersurat dan tersirat.
Pemimpin UMNO telah diamanahkan dalam isu orang Melayu dan 50 tahun berlalu tetapi apa yang berlaku ia lah terhakis nya keyakinan orang Melayu sendiri terhadap kepimpinan yang ada.
Dato' harus lebih jujur dan lebih berani menegur pemimpin terutama nya pemimpin UMNO yang saya rasa Dato' lebih mengenali mereka dengan tanpa memihak dan berkepentingan.
Ramai Melayu di negara ini tetapi Melayu mana kah yang di maksudkan. Saya orang Melayu dan masih yakin dengan golongan Melayu yang berada di luar UMNO.
Kelumpuhan pemimpin Melayu bukan sahaja dalam politik tetapi termasuk juga mereka yang meneraju rata rata organisasi yang mentadbir negara. Kemahiran mereka hanya tertumpu kepada kepakaran menyalah guna kuasa. Pemimpin melayu tak bolih ditegur kerap kali mereka menjadi lebih raja daripada raja sebenar, seperti yang Dato' perkatakan kerana mereka tidak mampu untuk berartikulasi.
"The fringe Malays" adalah satu igauan ngeri dan mungkin hanya ciptaan Dato' bertiga yang tidak ada beza nya dengan the UMNO battlecry of ketuanan Melayu. Tidak salah kalau ramai yang rasa kecewa, lihat lah perlakuan pemimpin pemimpin Melayu UMNO yang ada demi kuasa mereka lupa amanah yang ada hasil nya the end justify the means. Sungguh amat menakutkan apabila Dato' menggambarkan satu persepsi baru KEMUNGKINAN wujud nya "the fringe Malays" kepada dua pemimpin negara yang amat berkuasa. Lupakah Dato' bagaimana timbul nya konsep "ketuanan Melayu" dan siapa yang mula mempelopori nya dan implikasi nya terhadap negara. Apa kah pula agenda "the fringe Malays" dalam politik negara? Ramai rakyat Malaysia ingin tahu, terjemahan nya ke Bahasa Melayu apa pula?
Saya rasa masih ramai yang bangga menjadi orang Melayu, saya tetap bangga menjadi Melayu hanya malu menjadi Melayu UMNO.
Saya teringat 30 tahun dahula saya membaca buku "ANIMAL FARM" dan ingatkan charactor dan cerita yang ditulis lebih merujuk kepada negara komunis dan bila saya teringat kembali apa yang berkisar dalam buku tersebut seolah alah berlaku di negara kita. Sedih nya Dato'.
Sesat di hujung jalan balik lah kepangkal jalan. Dengan kejujuran dan keimanan, kita mesti terus bangga menjadi Melayu-jadikan lah ia satu perjuangan.dh9753

Anonymous said...

Dato;

You jumpa Syed Hamid.Kalau saya jumpa dia saya akan suroh dia berhenti menjadi menteri Dalam Negeri;Tak pernah saya jumpa Menteri Dalam negeri yang bodoh.Membuat kenyataan kita tahan Repoter di bawah ISA kerana nak bagi polis protection.Menteri Dalam negeri yang tahu apa yang polis lakukan.

Tan Sri Musa,Kalau saya berjumpa demgam dia saya suroh dia berhenti segera.IGP yang tidak ada ijazah tapi dia pernah membuat SD yang mengakui ia berkelulusan dip dalam undang.satu pembohongan yang jelek.Ia naik IGP kerana ia memberi pengakuan kapada Pak Lah yang ia akan memberi protektion 1005 kapada Pak Lah sabagai Perdana Menteri dari serangan Anwar Ibrahim.Lihat apa jadi pada pilehan raya 2008.Bila Pak Lah memminta Musa memberi laporan nsama ada ia boleh mengadakan pilehan Raya pada bulan Mac.Musa beri clearance.

Keadaan sekarang amat genting sekali.Unit urat saraf JPM sedang mengadakan kempen desaran untok menakutkan orang Melayu.Mahu menaikkan semangat Melayu yamg mereka akan hilang segala hak dan mereka perlu berontak menentang DAP,PAS dan PKR.Satu strategy yang bahaya yang boleh makan diri.

Pokoknya di sini ia lah Perdana Menteri bodoh dan lemah.Barisan Kabinet nya tidak bersatu.masing2 ada agenda sendiri.Curroption berluasa.salah guna kuasa amat ketara.

UMNO mempunyai terlalu ramai pemimpin yang curropt.Sukar bagi party ini untok mendapat sokongan orang Melayu dan party2 lain dalam
BN.

Saya nampak masa depan Malaysia amat serabut sekali.

Anonymous said...

Dato.
Seronok juga jikalau dalam tulisan dato akan datang dato tulis sadikit berhubong dengan AMOK.Kalau tak silap Dr.Mahathir dalam buku Malay Delima ada menghurai sadikit mengenai AMOK.

banyak generasi muda tak tahu definasi AMOK dan tak pernah lihat orang Melayu AMOK.

Anonymous said...

Malay could be better. However, they fail in certain categories:

1) Education - Majority of the Malays either do not get quality education or lack of it. To improve the standard living of oneself, one needs to possess the knowledge/skills that is required by the market.

2) Be competitive - The world is cruel. Be the hunter or the hunted. Malay could be lack of confidence or maybe do not possess the fighting spirits. This could be linked to education.

3) This is a rather vague idea. The Malays do not seem to do any family planning. The income, resources as well as time is limited. How do you focus or dedicate the time to upbringing your kids when you have a few too many? A generation will affect the next generation. It could take 20 to 30 years to improve the situation. Is this the reason we have too many Mat rempits on the streets? Other races do have their fair share of their own problems.

4) I am speaking from my own experience. Malays cannot take pressure from work. I met an operator who graduated from local U working as an opertaor. When asked for the reason why, he said "kerja ini tak ada pressure". There are many cases when they were being given opportunities to take up harder job, they declined.

Generally, Malays are nice to mixed with. I sincerely hope that they could improve themselves.

Mike Tan

Musallam said...

Salam,

Selama ini agaknya orang Melayu terlalu bergantung kepada UMNO dan pemimpinnya. Maka apabila UMNO dan pemimpinnya "lumpuh", orang Melayu pun turut lumpuh sama.

Malangnya, kini dan untuk masa terdekat, saya tidak melihat kemunculan pemimpin baru Melayu yang kuat dan "tidak lumpuh".

Setakat ini sudah kelihatan Najib akan bersikap lebih liberal (seperti pemimpin PKR?) dan tidak mampu menjadikan UMNO sebuah parti yang lebih berwifat Melayu dan memperjuangkan hak dan keistimewaan orang Melayu.

Mungkin itu sikap yang terpaksa beliau ambil di tengah-tengah kelumpuhan orang Melayu?

Unknown said...

Assalamualaikum w.b.r Dato',
Saya berpendapat uuntuk kita, orang /bangsa Melayu mendepani era globalisasi yang kian menghimpit ini, adalah baiknya kita, orang/bangsa Melayu berhenti daripada bergelumang ['(wallow)' istilah inggris]di dalam perassan 'self-pity' dan sentimental dengan nasib bangsa melayu itu sendiri. Sebaliknya kita (intelligensia Melayu) perlu anjak paradigma/mind-set orang melayu(sama ada di bandar ataupun di desa ) untuk rata-rata merasa bangga dengan identiti 'Malaysian-Muslim' di dalam kerangka bangsa Malaysia.

Realitinya ialah, Dunia tidak berapa kenal orang Melayu, tetapi mereka lebih mengenali identiti 'Muslim Malaysian'di dalam kerangka 'Muslim World' (civilization).

Dunia juga sanggat mengenali the Chinese-Confucian World Civilization (China,Korea,Japan)dan juga the Indian-Hindu World Civilization, selain daripada Western World Civilization.

Untuk memperkuatkan hujah saya, saya ingin rujuk satu 'survey' yang dibuat oleh Merdeka Center pada September 2007 yang lalu berkenaan PILIHAN IDENTITI UTAMA dikalangan sampel orang Melayu Malaysia dan juga di kalangan sampel orang Cina Malaysia.

Soalan 'survey-nya' mudah iaitu, jika diberi pilihan/ranking 1, 2, dan 3 untuk identiti orang Melayu, rata-rata orang Melayu pilih, pilihan pertama : 65% Muslim /Islam, pilihan kedua : Malaysian dan pilihan ketiga : Melayu. Walhal, orang Cina Malaysia pula pilih, pilihan pertama 65% : Chinese, pilihan kedua : Malayisian, dan pilihan ketiga : Buddist/Taoist. Saya tidak pasti survey yang sama dibuat dikalangan sampel orang India Malaysia.

Ini menunjukan, iaitu era globalisai yang mendatang akan berpaksi kepada multi-polar World, yang berteraskan keoada 4 tamadun besar, iaitu Tamadun Islam (yang semstinya orang Melayu termasuk didalamnya) Tamadun Barat, Tamadun Cina-Confucian dan Tamadun India-Hindu.

Berdasarkan kepada hujah saya di atas, perlulah kita iaitu, inteligensia Melayu menggembling usaha untuk memacukan pradikma Muslim Malaysian didalam kerangka Bangsa Malaysia. Tidak perlu lagi kita bergelumang di dalam polimik arah tuju orang Melayu. Arah tuju orang Melayu ialah arah tuju Muslim Malaysian.

Anonymous said...

When we talk about Malays, the generalization of the race has been pegged to a sub culture which our political leaders had boxed us in, namely, Bumiputras. In the context of today’s diverse population mix, and we shout to the world, ‘Malaysia Boleh’, the term ‘Bumiputra’ put us in the same category as the Aborigines of Australia, or the Red Indians of America. For that we are proud and beating our breasts. That is the Malay battle cry.

We repeat the same old slogans about ‘Ketuanan Melayu’ and jumping about like activated beans with fists raised and kris brandishing until it loses its shine and make us look like fools in a vaudeville show.

Just look at our leaders and the way they behave in Parliament. It is utterly depressing and embarrassing. But what the heck, we are MALAYS.

No, I am not saying that all Malays are lumped into this disaster. It is our leaders, the political parties and their ‘johnny come lately’ flag bearers who are dripping wet behind their ears and making ridiculous noises and talking rubbish while the only political plan they have is ME, ME and ME.

Do I sound bitter and jealous? Bitter yes, jealous no.

To impress on the non Malays that we are good leaders, fair leaders and we want this nation to go forth in true spirit of harmony, we need to change radically and minds must be open and forward thinking. No more Hang Tuah stories.

Hang Tuah is history, so is Melaka, and the likes of Mat Kilau. They have stamped their footprints in the formation of our nation. We revere them and we take their spirit of loyalty, bravery and all that is good to guide us.

The Social Contract, whether it is spelled out in stone or an understanding, is beside the point. Everybody who was an adult when Malaya achieved independence in 1957 knows and understands and accepts the charter.

Those who were born after Merdeka, may try their luck and dispute, if they don’t know or never read history. To them, I say it is your prerogative to renounce your citizenship and we will assist in forwarding your application to any foreign nation of your choice, that is, if they want to accept you.

The caliber and charisma of Malay leadership must be of the highest quality. We don’t want nor accept pasarmalam rhetoric. Do your research and talk with authority and facts. We want to be proud of you.

Don’t keep condemning Singapore. Be like Singapore. Small nation, great leadership. Give credit where credit is due. Learn from others where necessary.

Don’t waste time on petty issues. See the big picture.

But before you can do that, take a good look at yourself.

Who am I talking about?

Yes you, the Malay leaders, and our leaders, whether UMNO, PAS, PKR, DAP or whatever.

Anonymous said...

salam Datuk,

saya cuba melihat dari aspek org melayu dlm komuniti melayu itu sendiri, rata2 mereka spt 10 tahun dulu juga sikapnya, apa yg kita dok kalut dlm media sesungguhnya memang menggambarkan betapa duduk tepi jurangnya org melayu ni.

Ada yg kata melayu terlalu apologetik, hilang jatidirinya, mandom, tak artikulasi. Bagus ditolak keatas kebimbangan ini, tapi sy dok bergelumang dgn org melayu peneroka dan bukan peneroka mereka tetap cool saja bila kaum lain dok pertikai, seolah sifat mengamuk dah pudar.

Tapi kenapakah kita tak melihat kemenangan org melayu dlm pilihanraya ini dlm skop yg lebih luas, iaitu org melayu mampu mengundi parti selain UMNO. Parti UMNO tetap menjadi pilihan org melayu, tengok P.Pinang berapa kerusi UMNO menang tak seteruk dgn yg kita dok kalutkan.

Pada saya jgn dgr guruh dah nak kalut curahkan air dlm tempayan, tengok baik2 dan hati2. Bertindaklah dgn bijak, jgn yg kita menang diabaikan, pupukkan semangat sedar diri jgn lupa diri.

Kita seolah sudah kalah sebelum kalah yg sbenarnya, sepatutnya biar kita rasa menang dgn insaf bahawa perlakuan diri hendaklah terpandu.Jgn salahkan org itu dan ini, masing2 yg ada tugas jalankan dgn sedar bahawa ini amanah.

Malaysia seolah digambarkan oleh media termasuk internet bahawa org melayu dan parti melayu sudah tewas,kritikan terhadap melayu oleh kaum lain seolah spt tangga yg menimpa keatas kita yg sudah jatuh. Kalah tapi masih menang inilah yg perlu kita hayati, jadikan tapak utk meraih seribu kebaikan utk masa depan.

Jangan cepat kalut dan gelabah.

Wassalam.

Melati desa

Anonymous said...

Datuk Scribe,

1. Saya setuju amat dengan Dato' Rahim Khan dan beberapa pengomen yang kata pemimpin Melayu lemah dan rasuah.

2. Tapi saya ingat tak semua pemimpin Melayu lemah dan rasuah. Kalau semua pemimpin Melayu lemah dan rasuah, Malaysia tentulah dah lama hancur, bukan orang Melayu saja. Kalau Malaysia hancur, semua orang hancur, tak kiralah Melayu, Cina, Iban, Kadazan dan India.

3. Dulu pun ada pemimpin dan pegawai tinggi Melayu yang lemah dan rasuah. Mereka kena tindakan BPR semasa BPR bebas dan dipimpin oleh Ketua Pengarah yang berani macam arwah Tan Sri Harun Hashim.

4. Orang Melayu jadi perasuah sebab Malaysia maju. Bila Malaysia maju ramailah pengusaha dan tokeh yang mahu kelulusan cepat atau nak langgar undang2 bagi rasuah dan tumbuk rusuk ahli politik dan beberapa lain yang tak kuat iman.

5. Sebagai bekas penjawat awam, saya tahu sangat tindak tanduk, taktik dan budaya berniaga orang Cina.

6. Kepada orang Cina, tidak ada halal haram, salah betul, buruk baik asalkan di hujung-hujungnya mereka dapat untung. Dalam budaya niaga orang Cina, akhlak bukan perkara penting. Orang Cina yang baik tapi berniaga selalu rugi tidak dihormati. Orang Cina boleh jadi samseng atau kongsi gelap tapi dihormati kalau berjaya.

7. Sebab itu macam mana diusahakan pun masih ada kegiatan jenayah macam judi haram dan pelacuran sebab promoter judi haram dan pelacuran tak peduli kalau mangsa dia perempuan-perempuan Cina sendiri. Perempuan-perempuan Cina yang jadi pelacur itu pun tak rasa bersalah atau tertindas asalkan dapat wang dan kesenangan.

8. Pertembungan dua budaya ini, iaitu budaya orang Cina yang berpegang kepada untung dengan orang Melayu yang berkuasa tapi tak amanah maka berlakulah rasuah.

9. Bagi peniaga Cina, beri rasuah macam bagi angpau pada Tahun Baru Cina. Dari segi undang-undang rasuah memang salah besar tapi bagi orang Cina dia anggap tak lebih macam bagi angpau.

10. Kalau kerajaan sungguh-sungguh nak hapus rasuah, kena mula dengan pemimpin dan pegawai tinggi dulu. Satu cara ialah dengan perkhidmatan awam yang cekap. Bila cekap tak payahlah bagi rasuah lagi untuk mempercepatkan kerja sebab kerja dah pun cepat.

11. Kesimpulan hujah saya ini ialah rasuah adalah bukan rasuah bagi orang Cina tapi satu cara berniaga. Yang salah pemimpin dan pegawai tinggi Melayu yang tak amanah dan tak takutkan Allah SWT dengan menerima 'angpau' orang Cina.

12. Jadi tak baiklah orang Cina tuduh orang Melayu perasuah kalau yang bagi rasuah itu orang Cina sendiri.

13. Orang Melayu pulak jangan jadilah bangsat sangat, masuk poket orang Cina sebab rasuah. Takutkanlah Tuhan dan jaga sikit maruah bangsa kita yang dah makin kotor dan dihina sekarang.

Pegawai Awam Pencen

Anonymous said...

Salam Dato,

Saya mengikuti setiap tulisan Dato' yang dikupas dari sudut pandangan ilmiah dan fakta sejarah.Saya seoarang melayu dan masih berbangga dilahirkan berkulit sawo matang.Kecelaruan yang kita hadapi sekarang amat parah sehingga ada kelompok melayu itu sendiri yang memperjuangkan 'kesaksamaan' tanpa menghiraukan 'underlying issue' didukung pula oleh pimpinan yang lembik lesu.Pihak berkepentingan mengambil peluang yang sudah lama diidam pucuk dicita ulam mendatang.Sampai masanya untuk kita bangkit untuk terus survival sebelum kehilangan arah.

Heathrow..

Anonymous said...

apa nak buat dato'?kita di-bawah saja yang dok pikiaq,depa di-ataih baguih punya enjoy,masa zaman tun dulu dia bagi kat orang ataih suruh bagi sama kat orang bawah,tapi depa balaih kat depa saja,depa dapat $100.00,depa bagi kat kita sekupang..dato'kena tengok wayang tamil "wira pandian katta bomai" tak pun "sivaji the boss"

Unknown said...

Dato' AKJ,
Saya bersetuju sangat dengan PENJAWAT AWAM PENCEN. Dari dulu sampai sekarang nampak jelas perbezaan layan oleh BEBERAPA penjawat awam di BEBERAPA pejabat kepada orang Melayu dan orang bukan Melayu. Antara sebabnya orang Melayu "berkira sangat" tetapi yang satu lagi "dermawan". Kadang-kadang kelihatan satu keganjilan bila nampak macam tiada rasa hormat terhadap "pegawai" terutama di kaunter-kaunter (yang melibatkan urusan dengan beratur atau Q) di SESETENGAH jabatan kerajaan.
Malaysia oh tanah air ku.
Melayu oh keturunan ku.

mal887 said...

Salam Dato;

Berkait dengan isu yang dibangkitkan, saya BERSETUJU sangat dengan apa yang dato' bangkitkan, begitu juga dgn pendapat MSO dalam blog beliau --> http://msomelayu.blogspot.com/. Pendapatnya lebih kurang sama dengan apa yang saya nak luahkan...:

Si Munafik Berhentilah Bercakap

MURAI rasa sudah sampai masanya bagi semua orang Melayu khasnya orang Melayu dalam Umno berhenti daripada bercakap fasal rasuah baik dalam parti itu ataupun dalam kerajaan. Murai rasa perbuatan itu sia-sia dan buat menghabiskan air liur saja. Betapa eloknya kalau air liur itu digunakan untuk menyuburkan pokok sireh. Menurut nenak Murai kalau nak suburkan pohon sireh atau mahu daunnya hijau, petuanya lumurlah dengan air liur!

Kenapa Murai berkata begitu. Sebabnya tidak ada guna sesuku dinar Kelantan pun bercakap fasal rasuah. Zahirnya nampak orang bercakap fasal rasuah itu mereka tidak suka, benci dan jijik dengan rasuah. Tetapi dalam masa sama mereka juga jadi pengamalnya - (menerima dan memberi) nombor wahid.

Bagi Murai mereka yang bercakap fasal rasuah itu adalah mereka yang pura-pura, munafik atau hipokrit. Kenapa Murai kata begitu, kerana mereka sudah tahu parti yang mereka anggotai itu menjadi pelopor kerja busuk dan hanyir itu tetapi mereka masih betah dan terus duduk dalam parti itu.

Logik Murai senang saja. Kalau mereka benar-benar benci dan marah kepada perbuatan rasuah itu kenapa mereka masih tinggal dalam parti berkenaan. Kalau mereka benar benci kenapa mereka tidak tinggal? Kenapa tidak cari parit lain yang lebih bersih, telus dan menentang rasuah. Bukankah rasuah kini sudah diakui oleh semua orang termasuk dalam Umno sendiri.

Kerana itu bagi Murai mereka yang bersikap hipokrit itu mereka bukan menipu ahli tetapi menipu diri sendiri. Jadi mulai sekrang berhentilah bercakap fasal rasuah dan teruslah anggap rasuah itu satu kemanisan di dalam Umno. Elok kalau Umno mengadakan seminar atau pun konvensyen khas untuk menerima rasuah sebagai satu perbuatan halal dalam parti berkenaan.

Begitu juga perihal dengan orang yang bercakap fasal nak menguatkan Melayu, perkasakan Melayu... menyatukan Melayu. Murai setuju seratus peratus dengan nawaitu itu. Melayu perlu diperkuat dan diperkasakan. Tetapi sama dengan kes rasuah itu juga ianya satu cita-cita munafik yang menjadi retorik. Kenapa Murai kata begitu... kerana orang yang rata-rata bercakap untuk kepentingan Melayu itu adalah pengkhianat Melayu sendiri.

Mereka ini tiba-tiba bangun setelah mereka tidak lagi mempunyai kuasa. Selepas mereka terpinggir ke belakang. Waktu mereka mempunyai kuasa dulu mereka tidak pernah pun berfikir untuk memperkuatkan Melayu, memperkasakan Melayu ini, tetapi setelah kehilangan kuasa dan lemah baru termengah-mengah untuk membela Melayu. Maknanya mereka melakukan itu setelah mereka tiada kerja lain. Bukankah ini munafik namanya?

Bukan itu saja kalau disuluh dan ditengok dengan mikroskop satu persatu kepada individu yang cakap berderai nak membela Melayu hari ini, adalah mereka tidak memiliki sifat-sifat Melayu tulen; yang berakhlak, beradab, tahu menghormati orang, mengenang budi dan sebagaianya.

Mereka ini hanya pemakai pakaian tradisi Melayu saja, pakai songkok setinggi tujuh meter, seledang atau samping berbelas kali belit atau bercapar. Melayu tidak akan menjadi kuat kalau setakat hanya mengenakan eksesori-eksesori itu kalau tanpa jiwa dan hati tidak memilikih sifat-sifat Melayu jati yang Murai sebutkan itu.

Murai yakin orang-orang Melayu ini kalau diberi peluang mereka akan mengsia-siakan dan mengecewakan Melayu. Rekod perjuangan mereka ini boleh dibelek dan dibuka kemudian dibaca semua. Paling merimas dan menyebabkan Murai hilang kepercayaan kerana kesemua Melayu yang bercakap untuk Melayu itu adalah mereka yang terbenih dari politik sekular! Lantaran itu bagi Murai, berhentiklah bercakap nak bela Melayu...nak kuat Melayu dan satu Melayu... berhentilah. Dah muak dah.... Percaya dan yakinlah Melayu tidak akan terbela ditangan mereka ini bahkan orang Melayu akan jadi makin keliru lagi apakah Melayu yang hendak dipertahankan apakah Melayu seperti mereka yang busuk, tidak berperinsip dan mencari makan di bawah ruang-ruang kekuasaan itu! Pada Murai Melayu sebeginilah yang harus dihapuskan dulu.

Jadi, kesimpulannya di sini ikut aje seperti pendapat Tuan Guru Nik Aziz, MB Kelantan:

-->"Di dalam Islam tidak mengira bangsa, apa yang penting adalah takwa kepada Allah s.w.t. Tidak kiralah bangsa apa, Cina, Melayu, India dan Arab.


"Tuhan hanya melihat ketakwaan seseorang itu... kerana bila kita bertakwa kita takut kepada Allah dan menjalankan tanggungjawab kita," katanya kepada pemberita selepas merasmikan restoran London Fish Tales, di sini hari ini.

"Sebab itu saya masuk parti Islam, yang memperjuangkan agama kerana ianya tidak akan kehabisan. Matlamat perjuangannya sentiasa ada iaitu demi agama tanpa mengira kepentingan bangsa pun"

Salam...untuk semua MELAYU.

Iskandar PT said...

Salam Dato' AKJ,

Kedua-duanya terdapat dalam sifat orang melayu pada hari ini, orang melayu memang bertolak ansur dari zaman sebelum merdeka hingga sekarang. Orang melayu juga mengalami kelumpuhan semenjak DSAAB mengambilalih tampok pemerintahan kerana memberi ruang yang seluas-luasnya pada bangsa lain untuk bersuara secara lantang dan tak menghormati agama Islam, perlembagaan dan ketuanan melayu.
Tindakan Najib yang meminta maaf pada orang Cina mengenai kata-kata seorang ketua bahagian UMNO PP tentang bangsa pendatang amatlah memalukan sedangkan Koh Tsu Koon tak membuat pendirian yang sama bila ada ahlinya yang mempersoalkan hak-hak orang melayu, Ong Ka ting juga tak meminta maaf bila ada ahlinya bersuara dan persoalkan tentang DEB.
Kekuatan orang melayu di perkecilkan oleh bangsa lain bila orang melayu dok sibuk mencari kuasa dan berpolitik sepanjang masa.90% menteri melayu dan UMNO sibuk berpolitik dan ini digunakan oleh bangsa lain memperlekehkan bangsa melayu.
Operasi lalang tahun 1986 wajar di lakukan semula untuk membendung ketidaktentuan kemarahan kaum yang mungkin terjadi.
Orang melayu kena kuat bekerja ...orang melayu pada hari ini hanya kuat rasuah, seks, politik, gila kuasa dan macam-macam lagi kuat yang tidak memanafaatkan agama Islam dan Bangsa Melayu.

-WADAH- said...

"Bagi orang Cina korporat, gelaran Tan Sri sama nilai dengan seketul emas."
Assalamualaikum semua...
Andai pernyataan di atas dijadikan satu pernyataan umum (maknanya semua orang Cina korporat; bukannya utk "Tan Sri" yang berbual dengan Datuk Moderator) ada nilai juga pangkat "Tan Sri" ye tak? Mungkin kalau yang dapat "Tan Sri" lebih "up" dari Datuk kot.... Wallau A'lam.
Wassalam

Anonymous said...

Kelumpuhan disebabkan oleh Melayu yang bersikap liberal. Siapa lagi yang nak membela Melayu kalau bukan Melayu itu sendiri?... Walau bagaimanapun perpaduan kaum tetap harus dijaga agar Malaysia kembali aman sejahtera seperti dulu...

Anonymous said...

Melayu harus berjuang mempertahankan Islam di samping mempertahankan kedudukan Melayu. Perlembagaan negara yang termaktub sejak dari dahulu harus dijaga kerana ia adalah amanah Majlis Raja-raja Melayu.

Carl said...

Salam Datuk AKJ,

Jatuh bangun Melayu terletak pada bangsa kita sendiri, bukannya pada parti politik. Bukan semua Melayu ahli UMNO dan bukan juga semua Melayu ahli PAS @ PKR. Kita terlalu pentingkan politik hingga lupa kepentingan bangsa. Saya bersetuju bahawa di zaman Tun Mahathir, Melayu cukup selesa. Tetapi sejak dulu kita ( Melayu ) dimanjakan oleh pemimpin hingga kita sukar untuk bertongkat sendiri. Kalau diperhatikan, ramai Melayu yang berjaya hanya tertumpu kepada keturunan atau generasi yang sama sahaja.

Tiada kesungguhan dari pemimpin untuk menjana bangsa Melayu yang berjaya. Hanya sekadar pengumuman di media massa yang retorik dan berbunga-bunga indah sedangkan perlaksanaannya indah khabar dari rupa. Golongan muda Melayu kini lebih terbuka, maka mereka mula keluar dari kepompong Melayu lama yang bersifat setia kepada pemimpin. Tapi tak dapat dinafikan ada segelintir dari golongan muda ini nampak peluang untuk diambil kesempatan menyebabkan ada di antara mereka mendakwa mereka pejuang rakyat sedangkan realitinya mereka hanya mahu mengumpul kekayaan.

Kita ambil contoh UMNO selepas PRU12, menjelang PAU bulan Mac 2009, secara tiba-tiba ramai pemimpin cuba mencari peluang untuk mendaki peringkat kepimpinan tertinggi UMNO. Semuanya mendakwa mereka akan membawa UMNO ke aras baru. Bagi saya semua ini, kata-kata indah yang sedap didengar. Cuma yang saya muskyil, di mana mereka ketika pemerintahan Pak Lah yang sentiasa dikritik. Tiada seorang pun yang mengiyakan kegagalannya kecuali Muhyidin dan Mukriz.

Malah ada dikalangan mereka yang bertanding mempunyai rekod silam yang amat buruk. Memang kita perlu memberi peluang kedua tetapi bukannya di peringkat kepimpinan tertinggi. Bagaimana mereka hendak memperjuangkan Melayu jika rekod mereka sendiri sudah dicemari rasuah, politiking dan sebagainya.

Melayu dulu dijaga supaya undi mereka tidak lari. Melayu kini mengundi untuk kepentingan diri dan keluarga. Tiada lagi sikap setia kepada pemimpin. Jika pemimpin gagal memperkasakan Melayu kenapa perlu disokong. Kita perlu bersikap lantang, jangan sekadar mengangguk. Salahkah kita berpendirian lain dari ketua kita, kita mengutamakan organisasi bukannya pemimpin. Melayu adalah Melayu, bukannya UMNO, PAS atau PKR. Jangan kita sempitkan pemikiran kita.

painah said...

Melayu Bertolak Ansur atau Kelumpuhan?

ini kena tanya mahathir. Dia yg memperbodohkan melayu dengan topeng ketuanan melayunya.

Bagi saya Melayu tidak rasuah tetapi gerombolan united malay national organisation yang kaki rasuh. Ce****nya bangsa lain kata melayu yg rasuah.

Dan mereka yg berada ditampuk kuasa gerombolan pulak hanya ajuk2 ayam utk menghapuskan rasuah dlm gerombolan mereka .... sebabnya?

Semua orang dah tahu ... mereka sendiri taik rasuah utk jawatan tertinggi gerombolan. Kalu tak rasuah nanti tak menang.

yang paling munafik mereka inilah yang kalau bercakap depan akar umbi mengalahkan tok imam atau ustaz komersial (yg selalu masuk tv) tetapi hidup mereka sebenarnya penuh dengan kepura puraan.

Rasuah akan tetap rasuah walau ditukar nama kepada politik wang. Mahathir masa dulu pun bagi undi bonus pd calun mt ... undi bonus ini bukan air sg bonus atau soya bonus tetapi rasuah yg dihalalkan oleh gerombolan.

Bayangkanlah kalu politik wang dan undi bonus ni berlaku dlm Pakatan Rakyat (PR), tentunya 24jam media malaysia dan ahli gerombolan akan mencarut carut, tercirit beret memaki hamun PR.

otoote said...

Salam Dato

Satu lagi isu menarik ni Dato. Congrats.

Saya pernah mengajar di sebuah IPTA. Di antara kenyataan pelajar Melayu yang saya paling sedih adalah, “ Susah paper ni Encik…. Student Cina pon ada yang fail!”. Saya maki hamun student Melayu kenapa dijadikan Cina sebagai yardstick dan sekiranya Cina fail paper maka Melayu pon tak boleh pass.. Tetapi itulah tahap selfconfidence dan self esteem yang ada pada diri Melayu. Bukan semua Melayu begitu,tapi a significant number berfikiran bahawa Cina adalah superior race. Dari segi pentadbiran,perniagaan,pelajaran dan sebagainya.

Seorang Cina dari Singapore menggariskan 3 ciri kekuatan masyarakat Cina

1.Persatuan- kita dapat lihat persatuan-persatuan Cina yang kukuh dan efektif samada kongsi, perniagaan atau budaya.

2. Bahasa – termasoklah sekolah-sekolah Cina dan persatuan pendidikan.

3. Media – media Cina yang independent.

Akar umbi kekuatan ini dijaga dengan kemas.


Bandingkan dengan mesyarakat Melayu,

1. Persatuan Melayu kebanyakannya digunakan untuk bos,deputy bos dan AJK sapu kontrak, projek dan kepentingan diri khususnya untuk dapat datukship. Hatta kepada parti politik ( contoh utama UMNO of course). Efektifnya tiada, programnya tiada.

2, Bahasa Melayu- dimanakah nilau bahasa Melayu disisi orang Melayu sendiri? Budaya Melayu? Warisan Melayu?

3. Media Melayu? Topik ini adalah paling menyedihkan. Media melayu hanyalah spin center dan untuk distort pandangan bangsa sendiri. Selain dari kes rogol, khalwat dan skandal seks, tiada isu lain yang dapat meningkatkan jualan. Berita yang boleh dipercayai 100% dalam akhbar Melayu hanyalah Waktu Solat.



Saya melihat kekuatan dan tenaga sesuatu bangsa untuk melangkah ke hadapan ada 2 unsur:

1. Tamaddun silam. Cina dan India merujuk kepada 3000 atau 4000 tahun track record tamaddun. Kertas pertama, gun powder pertama dan sebagainya. From the past, a nation draws the energy,pride and confidence to move forward.. Kebudayaan dan warisan adalah manefestasi dari tamaddun silam. Melihat kepada budaya dan warisan Melayu, saya yakin bahawa kita juga mempunyai tamaddun silam yang gemilang. Sebab itu langkah awal Stamford Raffles adalah mengumpul rekod tamaddun Tanah Melayu dan bakar di tengah laut. Ada yang tertinggal terdapat di beberapa museum di barat. To rule a nation, they must be cut from their past and raise a new nation. Jadilah kita kononnya bangsa baru yang tiada yang tahu asal usulnya. To say that we are a young nation of 51 years old is rubbish. Berjaya lah penjajah untuk menjadikan kita tolol dan mundur.
2. Role model- Contoh ikutan. Siapakah role model kita? Artis? Hancus, tapi tengok lah betapa berpengaruhnya role model. Siapakah role model orang Melayu? Siapakah yang boleh kita katakana inilah orang yang perlu kita contohi? Balik-balik Hang Jebat Hang Tuah. Melayu ke mereka? Role model agong kita ialah Rasulullah SAW. Apa ada pada Cina bila sahabat boleh lingkupkan peniaga Yahudi? Apa ada pada India bila Empayar Parsi runtuh? Apa ada pada US bila Empayar Rom tewas. Solahuddin maseh lagi di agong2kan sebagai orang yang berjaya menewaskan tentera salib dan lihatlah betapa beliau berjaya menaikkan semangat juang orang Islam.Siapakah orang Melayu sendiri yang boleh dijadikan role model? Mungkin dalam hidup kita kejayaan tidak akan dicapai tapi mungkin pada zaman anak cucu atau beberapa generasi lagi.



Maaf Dato, terpanjang pulak tapi bila bercakap pasal kelembapan orang Melayu saya jadi emosional. Bagi saya kita mesti mengkaji ke belakang untuk mencari kekuatan kita. Bukan takat Kontrak social, tetapi beberapa ratus tahun ke belakang. Benerapa ribu tahun ke belakang sebab kekuatan dan siapa kita akan terjawab di sana.

Raison D'etre said...

Datuk,

Saya tak pasti samada saya post satu komen Dr Chua Soi Lek berkenaan "kemampuan membeli rumah bumiputra" di sini atau di Che det.com.

Susah untuk saya bersetuju 100% dengan nukilan Datuk kali ini.

Datuk telah beberapa kali menulis pasal sokong membawa rebah, dan, ini cuma pendapat saya yang amat daif pengalaman, ini punca kepincangan kita masyarakat Melayu.

Kita menjadi terlalu manja, rasanya.

"Apa - apa hal, ini negara kita" dah jadi macam mantra untuk tidak berusaha berpulun mendapat kekayaan negara.

Mungkin sejarah dahulu - yang didominasi pembesar (! Aiik... macam sejarah dah berulang ye tak , Datuk..) dalam segala macam perkara yang melibatnya kuasa dan ekonomi menyebabkan masyarakat Melayu seperti terlampau suam - suam kuku dalam serba serbi.

Sayang seribu kali sayang, baru nak nampak usahawan Melayu yang ketengah (majoriti yang dipanggil kroni) di zaman Tun, tiba - tiba Krisis 1998 pula datang.

Orang Melayu paling adalah majoriti dari corot ke kategori kelas pertengahan dari segi pendapatan rumah berdasarkan Perangkaan 2007.

Menakjubkan lebih 300,000 keluarga dibawah RM1,000.

Suara - suara keras tidak kedengaran untuk memaksa peratusan tinggi ini berubah.

Senyap sunyi.

Tak lansung ruih rendah.

Mungkinkah kita sendiri merasa malu, Datuk.

Kenyataan Dr Chua mengenai kemampuan membeli bumiputra memang tepat.

Pun takde ruih rendah.

Yang ruih pasal penguasaan 30 peratus ekuiti.

Yang rendah pasal Ketuanan.

Ketuanan apa kalau hidup sehari dengan cuma RM33.33 sen satu keluarga.

Kita macam dah wal asil balik asal dengan keperluan untuk merapatkan jurang ekonomi antara kaum yang begitu meruncing.

Dengan Ketuanan pun kita seperti pincang untuk merobah ketaktentuan hala ini.

Datuk masih ingat nukilan sebagai Kuta Kinte pasal pembesar Kedah di zaman dahulu bila Raja hendak berniaga?

Mungkin dalam keghairahan pembesar - pembesar nak jadi pembesar, terlupa yang kecil - kecil perlu di benarkan membesar juga.

Maaf kalau banyak persepsi yang tersilap.

Almaklum, tak cukup pengalaman.

Wasalam.

Anonymous said...

Datuk,

Saya tertarik dengan komen Pegawai Awam Pencen 1.45AM

Beberapa tahun dulu saya pernah berbual dengan sahabat lama saya seorang perniaga Cina. Oleh sebab kami sudah berkawan sejak kecil lagi, perbualan kami tidak ada tapisan dan boleh hentam ikut suka hati tanpa peduli sensitiviti kaum dan agama.

Dalam perbualan itu, kawan saya secara berseloroh berkata, "Orang Melayu ni jangan diajar buat benda jahat. Kalau mereka sudah tahu buat jahat, nanti dia akan jadi lebih jahat dari kami (orang Cina)".

"Lu tengok siapa champion minum bir, ... Melayu ooo, kita Cina semua sudah pening, dia Melayu lagi steady lor .."

"Itu GRO-GRO sana karaoke, Melayu punya lagi best ooo..., Cina punya talak syiok."

Tak tahulah samada dia hanya bergurau atau cakap betul2.

Tapi bila saya lihat amalan rasuah yg berleluasa sekarang ... saya agak pasti perkara yg sama juga turut dialami.

Memang patutla towkay Cina amat tak puas hati sekarang ni. Sebabnya anak murid sudah lebih dari tok guru.

Silap siapakah yang mengajar orang Melayu ini jadi jahat?

Senjata sudah makan tuan?


-sinbad-

A KADIR JASIN said...

Sdr Painah,

Konsep Ketuatan Melayu bukan ciptaan Dr Mahathir atau hasil era Dr Mahathir.

Kalau tak silap saya, ia diperkenalkan pada zaman Allahyarhan Tun Abdul Razak.

Originatornya adalah Tan Sri Abdullah (Kok Lanas) Ahmad yang berupa Setiausaha Politik Tun Razak.

Sepanjang pengetahuan saya, Dr Mahathir kurang senang dengan konsep itu.

Kalau tak salah saya, Umno pun tidak "adopt" konsep in secara rasmi.

Sementara ramai cendekiawan Melayu berasa konsep "bangsa induk" sebagai lebih menepati kedudukan orang Melayu sebagai kaum terbesar dan kaum Bumiputera.

Terima kasih.

affendi hussain said...

Salam semua..

Melayu sebenarnya hanya mengalami dilema krisis identiti & kecelaruan psikologi hasil terapan sistematik penjajahan minda & kulturasi sikap selama beratus tahun.

Terawang awang antara langit & bumi... antara roh Islam di langit dan jati diri bangsanya di bumi...

Yang digapai tak tercapai..yang diinjak tak berjejak....

"dan apakah orang-orang kafir itu tidak melihat bahawasanya langit dan bumi itu keduanya dahulu adalah suatu yang padu (satu unit penciptaan), kemudian kami pisahkan antara keduanya...(Al-Anbia:30)

Note: dlm bahasa Arab 'kafir' tu terbitan kata nama drpd 'kufur'..yg boleh bersikap 'kufur' hanyalah org yg sudah diberi nikmat & hidayah..bukannya yg jahil tak kenal Allah s.w.t & menyembah selainNya ataupun terminologinya - 'musyrik'.

Penyelesaiannya: Rukun Islam
Pemeliharaanya : Rukun Iman

Iqraq & Think..

Anonymous said...

Dato'

1. Melayu adalah satu bangsa yang kosong tanpa agama islam.

2. Kejatuhan melayu adalah kerana tidak berpegang pada ajaran agama.

3. Seorang melayu muslim yang baik jarang membuat maksiat kepada Allah seperti rasuah, pecah amanah dan sebagainya.

4. Darjat seorang mukmin disisi Allah dinilai melalui iman dan takwa.

5. Darjat melayu biasanya disandarkan kepada pangkat, kuasa dan harta dan prinsip perjuangan adalah hanya berkitar kpd 3 perkara ini sahaja.

6. Kemana suara pak menteri melayu apabila NGO bukan islam mempertikaikan fatwa agama islam?

7. Telah nyata mereka lebih melayu dari islam itu sendiri.

8. Alangkah sedih nasib melayu diakhir zaman. Ibarat gembala tak bertuan.

9. Semoga Malaysia masih mempunyai pemimpin Melayu Islam yang berwibawa.

10. Agar anak-anak bangsa kita hidup terbela di bumi merdeka.

- Anthony Russel -

mad said...

satu analisis yg menarik dari saudara amir basha. kita perlu merealisasikan arah tuju muslim malaysian utk berdaya saing dan maju dalam dunia yg mencabar di zaman global kini. saya tak nampak ke mana arah tuju melayu 'in the big scheme of things of future world'. kenyataan ini mungkin pahit tapi inilah hakikatnya.

Unknown said...

Malaysia ni aman sbb majoriti rakyat nya org melayu.Cuba kalau majoriti rakyat ni bangsa india(ugama hindu) atau cina.bukan nak menghasut..kalau depa bole terus terang membuta tuli dan mendesak,sy pun nak jadi melayu pendesak.tapi tu la realiti dia.melayu ni suka tolong orang,baik budi,lemah lembut.tak suka gaduh2.senang sgt berbaik sangka.
jiran saya org cina.dia kata dia lebih suka duk kat kawasan yang ada ramai org melayu dari dia duk kat kawasan cina.sbb melayu ni bukan racist.senang nak berkomunikasi dan sangat2 bertimbang rasa.cina plak kata dia...mmg jenis muka tebal,tak ada nak bertimbang rasa...nak tegur sama sendiri pun susah.senang cakap...org kedah kata 'hati kering'.
kita perlu ada 10 org yang sama kepala mcm che det.MMG PERLU SGT ADA ULTRA MELAYU.

Anonymous said...

Datuk Kadir,

Saya setuju dengan Pegawai Awam Pencen, Otoole, Sinbad dan beberapa lagi yang lain. Saya bekas Cif Inspektor yang naik dari bawah. Memang betul macam Pegawai Awan kata, orang Cina anggap jenayah macam kerja biasa asal dapat untung.

Jadi mereka tidak rasa apa-apa hulur duit kopi kepada polis dan lain-lain penguatkuasa. Tak guna lokek atau kedekut kalau masuk jail atau bisnes kena cita. Jadi mereka beri rasuah, duit kopi, duit poket, angpau. Ramai anggota polis walaupun Melayu, tapi tidak kuat iman. Lebih-lebih lagi yang asal dari kampong yang tidak tahu budaya orang Cina dan gelap mata tengok banyak duit.

Betul mereka tidak peduli kalau yang mereka lacorkan itu kaum bangsa mereka sendiri atau macam sekarang ramai pelacor dibawa masuk oleh tauke-tauke dan gengster Cina dari negeri Cina guna student visa. Tapi bila polis guna kuasa Akta Darurat dan hantar penjenayah ini ke Simpang Renggam, parti-parti politik Cina bukan main marah lagi dan masuk campur hingga ramai penjenayah ini dilepaskan.

Sebelum saya pencen beberapa tahun yang lalu, saya kerja di Kontingen Kuala Lumpur bahagian Anti-maksiat. Sarbuan demi serbuan kami buat. Tangkapan, jail dan buang dearah tapi judi haram, dadah dan pelacoran tambah berleluasa sebab mereka sudah tubuh sindiket dan mereka guna saluran yang halal untuk launder wang haram mereka.

Sekarang di Kuala Lumpur bila tangkapan pelacoran dan dadah dibuat majoriti adalah perempuan dari Negeri Cina dan perempuan Melayu. Banyak budak-budak perempuan melayu dibeli oleh tauke-tauke Cina untuk kerja di Karaoke lounge sebagai GRO merangkap pelacor kerana pelanggan Cina suka perempuan Melayu. Ini perkara benar Datuk.

Datok, inilah realitinya apalah lagi ramai rekrut polis dari jenis Mat Rempit yang mengucap dua kalimat shahadat, mandi junub dan sembahyang waktu pun tak tahu. Alhamdullilah saya dapat tahu PDRM sekarang sudah perbesar unit agama untuk ajar pelatih polis rukun Islam, Rukum Iman, Fardu Ain dan Fardu Kifayah. Kalau anggota PDRM dan semua orang Melayu takutkan Allah dan jaga maruah bangsa Melayu, mereka tidak akan terima rasuah dari sesiapa pun, Insya-Allah.

Cif Inspektor (B)

admin said...

Kapal Melayu terumbang-ambing kerana ketidakcekap nakhodanya. Kalau anak kapal tidak suka, boleh lantik nakhoda yang baru, yang lebih cekap, lebih berwibawa. Yang penting ianya pilihan majoriti tanpa dipengaruhi wang dan ugutan.

Tapi nakhoda yang satu ni tak reti-reti. Ditangguh lagi adalah. Jangan sampai anak kapal campakkan ke laut sudahlah. Sebab kalau simpan lama-lama nanti takut kapal Melayu karam pula.

Ideologi UMNO sekarang berbeza dengan UMNO dulu. UMNO dulu bermula dari BAWAH memperjuangkan bangsa dan tanah air. Intipati perjuangan lebih telus dan Rakyat merasa seperti sebahagian daripada perjuangan tersebut. Sebab itu roh UMNO yang dilahirkan di Johor boleh diterima di semua negeri di negara ini.

Senarionya kini UMNO sudah lama berada di atas, Terlalu lama hingga lupa macam mana rasanya berada bawah.

Pilihan raya seterusnya ramai yang menjangka UMNO akan rebah!

"What goes up! Must come down!"


Bukan mendoakan atau meminta.
Ini semua kerana AMALAN UMNO yang ada hari ini. AMALAN UMNO lah yang telah menyebabkan Melayu Kelumpuhan. Bila disoal di dalam kubur pun yang akan menjawab adalah AMALAN kita. Dari Amalan kita sudah cukup untuk mengambarkan siapa diri kita. Jadi apa gambaran rakyat terhadap UMNO kini??


Kadang-kadang kita perlu jatuh untuk bangkit.

Jatuh tak bererti kalah! Jatuh tak bererti kita lemah! Tapi ia akan jadi pemangkin memperbaiki kelemahan untuk lebih berjaya.

Anonymous said...

Datuk,

Adakah Melayu UMNO sahaja yg korup? Adakah kalau mati UMNO maka akan hilanglah rasuah dan korupsi dari bumi Malaysia ini?

Semasa Anwar Ibrahim didalam UMNO, parti PAS dan DAP lah paling kuat mengkutuk Anwar dengan politik wang. Habis kedudukan dan kemewahan bapak dan abang2 Anwar diungkit2. Mereka tanya macammana Pak Brahim boleh jadi pengarah syarikat awam tersenarai di BSKL? Mereka tanya macammana adik beradik Anwar boleh hidup mewah2 walhal belajar tak tinggi mana pun?

Bagi mereka, ini sudah tentu amalan rasuah dalam UMNO dan kerajaan Malaysia.

Ketika Khalid Ibrahim mendapat durian runtuh dari "golden-handshake" penjualan saham Guthrie oleh PNB, parti pembangkang DAP & PAS mengecam tindakan tersebut.

Bagi mereka, Khalid Ibrahim ini sudah tentu kroni UMNO dan penjualan saham Guthrie itu adalah politik wang.

Ketika kerajaan menganugerahkan projek lebuhraya Utara Selatan kepada UEM Group, pihak pembangkang ambil tindakan mahkamah.

Bagi mereka, projek ini hanya membazir dan mengkayakan puak2 UMNO sahaja.

Tapi sekarang, MB Perak sendiri mengakui syarikat beliau pernah menjadi konsultan untuk satu projek PLUS ini. Lim Kit Siang langsung tidak pernah mengungkit, malah MB Perak terus mengecam kerajaan yg bagi beliau sudah 50 tahun memerintah secara zalim dan menindas rakyat.


Datuk,

Bagaimana hendak membanteras rasuah dan politik wang, kalau masing2 masih bersikap hipokrit dan pilih2.

Bagi saya, rasuah ini satu penyakit masyarakat. Ia menjangkiti pada orang yg ada kuasa dan kedudukan. Sekarang ini UMNO/BN dilihat paling kuat rasuah. Tapi di Perak, PKR juga turut dijangkiti.

Kita sepatutnya pandang jijik pada setiap pengamal rasuah, tidak kiralah dari parti politik mana dia datang. Dan paling penting sekali, kalau betul2 ikhlas nak banteras rasuah, kenalah pegang pada prinsip. Kalau dulu PAS & DAP paling kuat tuduh Anwar rasuah, jangan sebab bila dia sudah keluar dari kerajaan, dan dilihat sbg membawa kepentingan politik pada PAS & DAP, maka semua tuduhan dan kutukan dulu langsung tergugur.

Ini tindakan tidak ikhlas. Ini tindakan korup. Sama lebih kurang saja lah dengan UMNO.

Bolehkah kita harap mereka ini akan membawa apa2 perubahan jikalau sekarang ini pun mereka hanya bertindak sebab ada kepentingan politik dan bukan betul2 berdasarkan prinsip?

Pi mai pi mai tang tu. Kita rakyat jelata lah kena tipu hidup2 dengan permainan ahli politik ini.


-sinbad-

Anonymous said...

Salam Dato,

Saya berbangga kerana lahir dalam bangsa melayu.sekiranya ada orang yang tidak berpuashati dengan melayu keluar dari kelompok melayu.

Sepatutnya seorang melayu patutnya membantu melayu yang satu lagi.Cuba yang melayu berniaga dan seorang lagi melayu berniaga dan taidak untung seperti melayu tadi.disantaunya melayu tadi.

Sifat dengki dan dan tidak berpuashati adalah satu sikap yang melayu perlu buang.

Melayu sekarang hanya tahu menghentam,dalam komen² yang diberi,ada yang memuji dan ada yang menghentam.Yang menghentam tadi,fikirlah anda sendiri tidak memberi cara untuk mengubah sikap melayu tadi.hanya cakap yang membuatkan orang lain berfikir,kenapa dengan pengkomen ini.bukan melayukah dia.

Memang melayu lumpuh sekarang dan apa yang melayu lain harus lakukan?sepatutnya kita yang melayu-melayu ini mencari cara untuk mengurangkan atau hilangkan kelumpuhan ini semua.Jangan berfikiran bawah tempurung,lakukan sesuatu dengan idea yang boleh digunapakai.

Jangan biar melayu dipijak disebabkan kelumpuhan ini dan melayu harus terus gagah.


Melayu Dalam Milenium
19 Nov 2008
12.29pm

Anonymous said...

Datuk AKJ,
Merujuk tulisan Datuk Rahim Khan, saya setuju dalam banyak perkara yang dibangkitkannya. Tapi untuk mengatakan UMNO Pulau Pinang tak cakap apa-apa kepada P.Ramasamy TKM Pulau Pinang adalah tidak benar lah, cuma tidak mendapat coverage media sahaja.

Benar juga kata Datuk Rahim Khan, banyak juga syarikat yang dapat kontrak konsesi kerajaan yang dimonopoli bangsa Cina melalui proksi mereka. Contoh yang paling senang ialah M.Y.E.G Bhd yang mendapat konsesi kerajaan selama 15 tahun untuk perkhidmatan kerajaan secara on-line. Saya berani jamin pengarah-pengarah bumiputeranya seperti Pengerusi Eksekutif Datuk Norraesah (mengaku saudara rapat Pak Lah atau lebih mesra dikenali sebagai Auntie Chah oleh Kamaludin dan Nori), Raja Munir, dan Datuk Ameerudin (bakal diganti oleh seorang bekas pegawai tinggi kerajaan) di mana jumlah pegangan saham mereka ini tidak sampai 10% pun.

Syarikat ini telah melakukan monopoli secara sistematik terhadap kontrak kerajaan melalui kabel-kabel mereka dengan Pak Lah. Syarikat-syarikat kecil yang bersaing dengan mereka samada ditelan oleh MYEG atau diberi tekanan oleh orang dalaman kerajaan.

Sungguh memalukan bila melayu sendiri sanggup jadi pencacai bangsa lain untuk menindas bangsa sendiri.

ab said...

Salam Dato,

Cadangan saya:-

1. BUANG KETUANAN MELAYU.....ganti dengan KEPUNYAAN MELAYU.

2. BUANG `SOCIAL CONTRACT'...tak perlu kita bertanggungjawap untuk orang yang tak suka kita.


Kita boleh uruskan negara ini tanpa bukan melayu.

NO FEAR,NO FAVOR AND TESTED LOTS.


Abu Bakar Ab Rahman

Anonymous said...

Salam Dato',

Tulisan Dato' kali ini telah mencetuskan satu nostalgia kepada masa hadapan (meminjam frasa "nostalgia for the future" yang telah digunakan oleh Maxwell Maltz). Nostalgia saya ini tentang arah kepimpinan Malaysia milik Melayu pada masa hadapan.

Saya membayangkan pucuk kepimpinan Malaysia semasa saya bergelar nenek nanti (jika umur panjang) akan diterajui oleh seorang anak Melayu yang pertama-tamanya dibesarkan dengan sumber rezeki bukan daripada hasil rasuah, walaupun sekecil-kecil bentuk rasuah. Dan yang keduanya, seorang anak Melayu yang teguh pegangan agama Islamnya kerana asuhan agama Islam yang jitu. Dan yang ketiganya, yang kaya ilmunya dan bijak sahsiah politiknya. Itulah asas kejantanan sifat Melayu, pada sayalah. He he... tapi serious tau! Bak kata Dato' dalam buku Dato', hanya bangsa Melayu sahaja satu-satunya bangsa kat dalam donia ni yang mendefinisikan bangsanya dengan agama yang dianutinya. Hanya kita. Agama kita sangat penting dalam kemelayuan kita. Hinggakan kalau kita murtad hilanglah kemelayuan kita dan keistimewaan-keistimewaan kita di tanah bertuah ini.

Mulianya kita bangsa Melayu. Hanya lima puluh tahun selepas merdeka kita telah sampai sejauh ini. Kenapa kita boleh capai semua ini ? Kerana kita Melayu. Tapi kenapa hari ini lain pula rentaknya bila kita bercakap pasal Melayu ?

Ini semua tak lain kerana Melayu mula mencair kemelayuannya. Bila kita "copy" sistem ekonomi sesuatu bangsa itu, penyakit sosial bangsa itu juga kita serap masuk bersama.

Sudahnya orang bukan Melayu pun dah berani bersuara pasal Melayu.Semakin lantang bersuara di internet serta lancang pula bahasanya. Hakikatnya bangsa lain dapat hidup aman makmur di negara kita kerana kita memang Melayu sifat kita. Kalau nak tahu kebalikan nasib kita kalau bukan bangsa Melayu yang memerintah kita, lihatlah dan perhatikanlah Singapura.

Hanez

Ibrahim bin Said said...

Dato' dan sidang blogger (antara jutaan Melayu yang prihatin tentang Melayu) yang dihormati.

Berapa kerat agaknya 'pemimpin' Melayu yang ada kuasa politik khasnya yang membaca tajuk ini dengan teliti. Kebiasaannya 'pemimpin' ini bercakap tentang melayu (selalunya diistilahkan sebagai 'ketuanan') pada dua masa; menjelang pilihanraya kecil/umum dan pemilihan agung umno. Berdegar-degar kita dengar siap dengan menghunus dan mengucup. Selesai sahaja pemilihan raya/agung, ketuanan hilang entah ke mana dan HANYA akan menjelma kembali selepas 3 atau 5 tahun kemudian. Macam tu yang terjadi; berulang kali diselit dengan janji-janji indah menawan.

Berhubung dengan itu terpahatlah beberapa 'kata-kata pujangga' seperti "kalau tak bohong bukan Melayu namanya dan kalau tak tipu bukan xxxx namanya". Satu lagi ialah konsep menepati waktu. Kerap digunakan jika terlambat dalam sesuatu hal " .......... jam Melayu . . . . . ". Benar juga sesetengah pendapat yang mengatakan "orang Melayu ni, menepati waktu hanya pada SATU masa sahaja. Waktu BERBUKA ..........". Bagaimana hendak dipadamkan tanggapan ini. Jika boleh, molek benarlah hai.

Kepada yang sedang berjuang untuk jadi pemimpin, perkasakanlah keturunan tanpa menghunus atau melaung-laung. Kerja buat mau ada bukan jadi ayam sabung yang 'berkokok berdegar-degar, ekor bergelumang najis'.

Anonymous said...

Bangsa Melayu dan UMNO tidak sama.

Masalah Melayu sekarang dimucul dari terlalu kepercayaan kepada UMNO sejak Merdeka dengan kecualian badan dan parti-parti lain beranggota Melayu.

Dalam zaman sekarang, kepentingan orang Melayu tidah boleh diletakkan kepada UMNO. UMNO hanya satu parti politik bukan badan yang semata-matanya menjaga hak orang Melayu kesuluruhanya.

Jadi, segala debat dan perbincangan tentang kepentingan and masa hadapan orang Melayu perlu diubah.

Kejayaan masyarakat Melayu terikat dengan kepentingan masyarakat bukan melayu dalam dan diluar negeri.

Saya sendiri rasa kesal jika inteligensia selalunya menulis soal masyarakat Melayu dari segi perkauman. Pemikiran seperti ini adalah "outdated" dan tidak selaras dengan situasi dan dilema orang Melayu sekarang.

Anonymous said...

Wartawan Jed Yoong bidas pandangan
Dato Kadir dalam blognya: Baca disini: http://jedyoong.com/?p=1780

Anonymous said...

Should it surprised us all. There's poetic truth in your lamentations. In their outpourings there's always colour nothing black or white. With them nonetheless, sense and sensibility rules.

Let's look back in time. Have you heard of any muslim missionaries that were attacked, killed and subjected to incidences of cruelty when they were here in those days spreading the word of the Almighty? The answer is surely no and that's because Malays were already Muslims in their ways living in peace and harmony with nature and what surrounds them.And their welcoming attitude to guests that come from afar rich or poor mostly poor, sheltering and nourishing them. Have you heard of hotels or motels or any such enterprise built where the Malays lived? And you can forget what the historians or the colonials have to say about them about their faith, their attitude and outlook and so forth. They don't understand because they don't live here on this land.

I can go on. In short, commendable is the attitude and spirit of the Malays.In the Qur'an the Almighty said that man is created from the best of moulds and that man can also be brought down to the lowest of the low.

Perhaps the piece below in a small way epitomised the true spirit of the Malays. It is titled 'Malays Brilliant'. There are also those perhaps who may get work out by the mere mention of the word Malays what more Malays Brilliant. It is state of being and I speak with the best of intentions and an invitation; 'Care to join?'

MALAYS BRILLIANT

To Honour and Administer the Malays Brilliant dictate with Fair and Just Rightmindedness. The Pathway a Successful Duty by Commitments. Sparkling upon Sunlit Thinkings well defined Judgement the Rationale Solutions to Immediate Questionable Issues. The Malays are Attentive always Vigilant possess good circumspect to Service and Help the Underprivileged. Everyone has the comforting Happiness and Lead a Religious Life. Are workers of Immense Mastery with Gainful and Profitable Efforts produce Accountable Results Daily. Malays are Worthy Friends The Merit Value as the Noonshines for the Evening Rest enjoys Companionable Gatherings with socializing feelings The warmth by Praise. As Loyal lovers True Loveliness The very Fortune Refinement of the Race is Distinction with Great Cultural Sophiscation. Many are Silat Exponents in the Defense The Drilling Art is Practise, Music and Song The Tuneful Lyrical Melody. Upon sensational sweet Melodious Symphony. With Appetizing Savoury The Dishes are True Delicatessens of the Malays. In Prayer The Peace With Everlasting Love.

Live & let live

Anonymous said...

Salam Dato;
Saya dah lama ikut membaca blog dato cuma kali ni hati tergerak nak bersama memberi pendapat.
Tak tahulah apa yang saya perkatakan disini berkaitan topik atau tidak cuma saya nak menyatakan kekesalan saya mengundi Pakatan Rakyat pada 8 Mac lepas di Parlimen Bukit Bendera dan DUN Tanjung Bungah. Sekarang saya menyesal memangkah depa setelah melihat gelagat kepimpinan negeri sekarang seperti komen Timb. KM 2 namun isu kerosakan padang Padang Kota Lama yang rosak amat menghiris hati saya. Kerapkali setiap hujung minggu saya membawa anak2 bersiar dan bermain bola di padan itu namun setelah melihat kerosakan yang telah dilakukan saya pun tak tahu siapa yang salah. Kenapa media dan blog2 tak memperbesarkan isu ini? Melihat kerenah mereka kebelakangan ini membuatkan saya menyesal dan akan pastikan pada PRU13 saya akan menukar alamat ke DUN lain.

Njan

Moshe said...

UMNO dan Melayu telah jadi lembik lotek (cakap kelate) dikocok dan diuli oleh DAP, PKR dan Hindraf dan juga sesetengah parti komponen BN. Melayu dlm PKR pun sudah tertipu dan teLah MENGKHIANATI bangsanya sendiri, bersilat dan berjoget mengikut paluan gendang dan rentak yg dimainkan oleh DAP. PAS ? Telah bacul tapi bergendang sambil menari bersama DAP sambil menjual agama dan menjadi gunting dalam lipatan terhadap bangsa Melayu.

Melayu bukan lagi bertolak ansur tapi telah kelumpuhan kerana kegagalan Abdullah seperti yang telah dato' perkatakan.

Anonymous said...

Kapada Tulisan saudara Razman.

Syarikat MYEG sdn Bhd yang mendapat kontrek salama 15 tahun bernilai hampir 1.3 billion.Mereka sub kontrek itu kapada satu syrikat dari Peranchis dengan hanya 400 juta.jadi mereka untong sabanyak 900 juta untok 15 tahun.not bad.

Kak Chah dan gang hanya ada 10% saham.baki saham itu di mileki oleh saorang India yang saya kenali.

Nak buat maxcam mana sdr razman.ini lah yang saya kata orang Melayu yang menguasai perkhidmatan Kerajaan tapi orang lain yang untong.

Saudara Dr Ramasamy,Timbalan Ketua Menteri P.Pinang perlu di tangkap dan di dakwa di bawah akta hasutan kerana ia mempersoalkan hak istimiwa orang Melayu.Sebeb itu saya kata Syed hamid dan Musa Hassan perlu berhenti segera.kedua2nya mempunyai kepala yang besar tapi otak macam udang.

Anonymous said...

Dato Kadir,

saya harap dato dapat siarkan sajak oleh Tongkat Warrant yang menceritakan pasal Melayu.Amat tepat sekali.

Anonymous said...

Datuk,

sekiranya arwah ayahanda saya masih hidup, tentu beliau akan merasa sedih dengan apa yang sedang belaku dengan bangsa melayu. beliau merupakan salah seorang daripada orang lama yang memperjuangkan hak kemerdekaan bangsa dan negara sampai dikejar oleh pihak british walaupun beliau menghadhiri kuliah di Universiti Malaya.

saya sebagai penyambung warisan beliau juga turut tersepit dengan pergolakan yang berlaku. saya mengambil langkah untuk berbakti dengan bangsa saya dengan ilmu melalui profession jururunding.

apa yang saya dapati adalah diskriminasi daripada bangsa melayu saya sendiri. saya boleh bagi banyak contoh tapi yang paling ketara adalah daripada segi pampasan fi professional.

untuk bidang kerja yang sama, saya anak kelahiran melayu akan ditawarkan setengah daripada pampasan mat salleh walaupun saya telah di latih di luar negara, pernah bekerja dan dilatih oleh mat saleh. sebab apa, syarikat saya syarikat melayu dan saya tak ada kabel.

amat menjuihkan sekali. kekadang pelanggan melayu pula ambil kesempatan memperlekihkan professionalisma dengan menjual cerita sedih, tolong melayu....hello...cuba jual cerita tolong melayu dengan mat salleh atau cina...ingat mereka nak layan ke?

bukan nak bangga datuk, saya ada sijil tebal satu inci pun tak guna sebab tak mata biru, tak kulit putih dan tak rambut "blonde"

salah siapa datuk?

keturunan jebat

HASNEZAM said...

Bangsa Melayu kini lumpuh kerana KEJAHILAN dalam dunia politik melayu itu sendiri, Ketidakupayaan kaum Melayu dalam menterjemah alam politik bukan sahaja melumpuhkan malah membunuh masa depan umat. Soal sikap kaum Melayu sebenarnya senjata makan tuan. Sikap ambil mudah dan mentelitisubsidi sudah meresap lama kedalam salur darah melayu yang akhirnya membunuhdiri melayu. Kesedaran kini hanya bergantung kepada generasi muda melalui apa yang telah dicorak oleh generasi terdahulu.

rayyan said...

Dato'
Bertolak ansur adalah alah satu ciri-ciri sifat malayu.
Pemimpin UMNO sendiri yang melumpuhkan orang melayu.
Mereka tidak ikhlas dalam perjuangan , tidak konsisten membuat keputusan,sibuk mengumpul harta kekayaan.
Banyak pemimpin UMNO sekarag yang LIDAH BERCABANG.
Mereka pemimpin UMNO sendiri kelumpuhan tanpa disedari dan membebankan RAKYAT.

A KADIR JASIN said...

Sdra/i Keturunan Jebat,

1. Sebab minda Melaya "Terjajah Semula",

2. Ironinya, yang tak fasih berbahasa Inggeris itulah yang paling taasub dengan orang kulit putih dan mata biru;

3. Saya gelar sebagai sindrom "Beckham" kesan daripada propaganda media massa barat yang ditelan 100% oleh media massa tempatan;

4. Malah lagi Melayu (maksudnya hanya tahu bahasa Melayu yang hambar) lagi taasub mereka ini dengan orang putih;

5. Malah mereka berasa rendah (inferior) bukan sahaja kepada orang kulit putih malah kepada orang Cina dan India; dan

6. Saya pun kadang-kadang dah tak tahu apa lagi nak kata dan nak buat dengan anak bangsa saya ini.

Wallah-hu-alam.

A KADIR JASIN said...

Umi,

1. Saya setuju sangat. Iulah yang saya buat dengan 5 orang anak-anak saya. Bila waktu bertutur bahasa Inggeris, bertutur bahasa Inggeris sepenuhnya dan sebaiknya. Jangan campur aduk;

2. Itu kerana saya ikut sistem guru bahasa Inggeris saya ketika Darjah Khas Melayu (Special Malay class) tahun 1959 and 1960, Master Syed Salim;

3. Dalam kelas Master Syed Salim, kena hukum duit kalau cakap lain daripada bahasa orang putih. Kerana sayangkan duit kocek, kata pun yes, no, alright sepanjang masa. Akhirnya bolehkah kita bercakap dan menulis bahasa Inggeris. Thank you Master Syed Salim;

4. Sekarang apa nak cakap? Bahasa Inggeris di mana, bahasa Melayu pun hambar. Maaf cakap, dengar sajalah penyampai TV dan radio hari ini!

Terima kasih.

mad said...

melayu perlu banyak membaca dan menimba ilmu utk bersaing dalam alam baru it dan global kini. peranan media juga penting dalam menjana pemikiran intelek dan matang org melayu.

saya tidak melanggan astro. pada satu ketika saya dapati rtm1, rtm2 dan tv3 dalam masa yg sama menyiarkan drama melayu yg saya rasa sungguh tidak berfaedah utk masyarakat melayu. sudahlah lakonan hambar dan skrip 'predictable', masa siaran pula pada masa 'peak hour'. bukankah baiknya disiarkan rancangan2 yg berunsur ilmu seperti rancangan discovery channel yg terdapat dalam astro kerana penonton2 tv free ini terdiri daripada masyarakat yg tidak mampu melanggan astro yg byk rancangan berunsur pelajaran yg dipersembahkan dgn gaya yg menarik.

maaf datuk komen saya keluar tajuk sedikit.

Anonymous said...

pada saya kita tak perlu malu menjadi melayu hanya kerana ketidakmelayuan melayu lain. pertahankan melayu kita dengan cara kita selagi kita tetap teguh berpegang kepada nilai diri kita. tetapi yang paling besar dan peting adalah agama. kemuadian barulah bangsa..

Anonymous said...

Tak kisahlah walau senegetif manapun bangsa saya, I'm still proud to be a Malay. Saya bersyukur dilahirkan sebagai Melayu bukan Arab, bukan Inggeris, bukan juga Cina. I don't see kenapa ramai Melayu rasa malu jadi Melayu?

The bottom line is jika kita malu kita akan shy away from this group of people, but if we feel proud with them eventually we'll love them no matter how bad and hopeless they are. Mutual Law said they'll love you back. Once you've caputured their heart, mereka akan cuba mencontohi jati diri dan disiplin yang ada dalam diri Datuk.

Nah kalau tak semua, tapi separuh jadi macam Datuk, (kalau tak pandai bermain dengan keyboard dan internet, tapi takkanlah bermain dengan cangkul pun tak pandai) tidakkah kita juga yang beruntung akhirnya nanti?

Saya suka felem gangster paradise. Ia berdasarkan kisah benar tentang seorang guru sekolah di Amerika. Now who's on the top? Yes. Coloured people. People sangat kenal Helen Keller...tapi tanpa guru yang sedia menerima Helen seadanya mungkin kita tidak kenal siapa Helen.

Memanglah kita on the top dalam politik, tapi kita masih terkebelakang dalam bidang ekonomi dan pengetahuan. Pada saya kalah dalam politik tak mengapa, tapi kalau kalah dalam ekonomi dan gagal menguasai ilmu pengetahuan yang releven untuk mengumudi hidup dalam alaf yang mencabar ini, kita akan hancur.

Saya agak terkilan, masih ada orang kita yang kalau disebut orang berilmu ialah orang yang pandai bersilat, pandai ilmu-ilmu agama dan tasawuf. Lebih malang lagi ada yang menganggap ilmu-ilmu pasca moden seperti Perfileman, Gabungan ICT, psikologi, seni penulisan, grafik, audio visual, dan sebagainya itu ilmu sekular ciptaan orientalis barat yang patut dijauhi sama sekali.

Sedangkan gabungan ilmu-ilmu tersebutlah yang bikin Americanisasi bergerak dengan kadar yang sangat pantas.

Anonymous said...

Salam sejahtera Dato,
Saya begitu tertarik dengan keterbukaan penulisan Dato mengenai cabaran yang dihadapi oleh orang Melayu pada masa kini. Keyakinan yang diberikan oleh ramai kawan bukan Melayu sepeti yang tertera di perenggan lima juga memberi satu gambaran yang cukup meyakinkan mengenai keharmonian yang masih teguh di negara kita. Akan tetapi pandangan Dato mengenai kaum bukan melayu yang cuba mengambil kesempatan atas ketidaktentuan sekarang cukup membingungkan saya. Ini adalah kerana kalau di perenggan kelima keyakinan itu yang memberi sedikit sebanyak perangsang untuk berasa 'tidak malu' menjadi seorang Melayu kenapakah keikhlasan pemberian itu diragui? Harap Dato boleh perjelaskan

Anonymous said...

Dato

Negara kita aman dan makmur kerana semua kaum, baik pihak majoriti atau minoriti, bertolak ansur.

Orang Melayu tidak lumpuh, kecelakan yang dikatakan oleh Dato adalah perbuatan ahli-ahli UMNO. UMNO BUKAN SINONIM DENGAN ORANG MELAYU! Orang Melayu mesti berhenti mempercayai tipu helah UMNO yang kerap memgbangkitkan isu perkauman untuk menakutkan orang melayu dan juga kaum-kaum lain, Please Wake Up! Terdapat ramai orang melayu yang berjaya dan dihormati baik di dalam dan diluar negeri.

Apa yang seluruh masyarakat, tak kira kaum perlu buat adalah bersatu dan berkerja sama supaya negara yang dicintai kita terus aman dan makmur.

AC

Anonymous said...

Salam Dato

Menteri Besar Kelantan Datuk Nik Aziz kata di dalam Islam tidak ada perkauman, oleh itu dia tidak bersetuju dengan ideologi Ketuanan Melayu.http://www.themalaysianinsider.com/index.php/malaysia/12561-nik-aziz-no-racial-supremacy-in-islam

Dato lebih Melayu atau lebih Islam?

AM

sawit futures trader said...

Salam Dato',

Jika Dato' merujuk kepada melayu yang tidak berpendidikan atau melayu yang dibelenggu kemiskinan, saya setuju mereka ini kelumpuhan.

Tetapi jika Dato' merujuk kepada melayu secara umum, saya tidak dapat bersetuju.

Isu ini timbul daripada perbincangan dengan orang kuat UMNO belaka.

Dari situ pun kita dah dapat melihat.

Pemimpin UMNO hanya memandang suasana di luar hanya dari tingkap sahaja. Jika tidak nampak dari tingkap, mereka tidak akan tahu.

Kini mereka bercakap tentang HARGA LANTAI bagi petrol pulak!

Jimat subsidi RM7 Billion. Yang bagi rebat petrol tu sampai ke RM1 Billion?

Harga Light Sweet Crude hari ini dah pergi USD52.82 setong.

Jangan lupa, semasa harga dinaikkan kepada RM1.92 seliter, harga Light Sweet Crude adalah pada USD70!

Harga dunia mahal, rakyat tanggung (kesan harga minyak).

Harga dunia murah, rakyat tanggung (cukai untuk kerajaan).

Dalam konteks melayu, melayu adalah majoriti rakyat.

Dari tingkap, mereka hanya nampak melayu diam bila TKM Penang bercakap.

Jika mereka turun ke laman, mereka akan tahu yang melayu itu kecil hati dan marah.

Kecil hati dan marah kerana pemimpin hanya sekadar memandang dari tingkap tanpa tindakan lebih dari itu.

Bagi melayu, cakap TKM Penang hanya tin kosong. Sikap pemimpin yang berkurung dalam rumah itu lebih besar masalahnya.

Kalau tak setuju pun tak apalah. Ini sekadar pendapat saya. Saya sedar nada saya kali ini agak kurang neutral dari biasa.

Mungkin kerana Dato' pun kurang neutral daripada biasa.

Maaf sekali lagi kerana membuat riuh di "rumah" Dato' ini.

Anonymous said...

Salam DKJ dan pembaca sekalian.

Orang Melayu memang terkenal dengan sikap tolak-ansur dari dulu lagi terutama kepada orang lain...Satu contoh tolak ansur dari dasar UMNO/kerajaan, Orang Melayu dibuat perkampungan/ladang di pedalaman/Felda sedangkan orang lain/Cina/India ditempatkan dikawasan bandar atau pinggir bandar.Berpuluh tahun masyarakat Melayu pedalaman/Felda ketinggalan dari menikmatai arus kemajuan dan pemodenan infrastruktur/teknologi
Penubuhan Felda memang baik tetapi membiarkan mereka tertinggal jauh dari kemajuan semasa menggambarkan sikap dan tumpuan kerja politik Melayu lemah dan tidak bersungguh.

Kelumpuhan Melayu tidak melibatkan keseluruhan Melayu,Ia lebih melibatkan pemimpin Melayu UMNO.Apa yang berlaku hari ini melambangkan kegagalan dasar UMNO/kerajaan yang berkuasa memerintah Malaysia selama 51 tahun.

Apa yang segelintir Melayu bisingkan ini akan lebih mendedahkan kelemahan dan kegagalan UMNO memandu, memacu,dan membina bangsanya setelah diberi kuasa selama 51 tahun.

Jika orang Melayu ingin atau masih memerlukan payung untuk bernaung mereka perlu berubah ke PAS.Kewibawaan,ketrampilan dan ketelusan perjuangan dan kepimpinan pemimpin PAS lebih menyerlah dan lebih diyakini.

Setelah kehilangan 5 + 1 negeri hilang tetapi lihatlah apa yang pemimpin UMNO sedang lakukan sesama sendiri,jatuh-menjatuh, tuduh-menuduh dan yang lebih dahsyat ialah perbuatan memberi rasuah untuk mendapat kuasa.TS Muhyidin meski pun calon pilihan tetapi rakan-rakan pewakilan rata-rata menyatakan pendapat bahawa kemungkinan beliau tewas jika TS Muhyidin tidak memberi rasuah kepada perwakilan.

Tun Mahathir juga meramalkan UMNO akan kalah dalam PRU 13 disebabkan rasuah.Saya menyeru semua orang Melayu memikirkan masa depan mereka, masih mahu bersama pemimpin yang di pilih kerana rasuah atau memilih pemimpin yang berakhlak dan bertanggungjawab.

afja02.

Anonymous said...

Dato'

Walaupun saya sedih dengan keadaan Melayu / Muslim sekarang ini, pada saya ini adalah salah kita sendiri.

Sejujurnya saya sudah muak dengan frasa "Melayu kena tolong Melayu" kerana yang menganiayakan saya selama ini adalah MELAYU.


Sepanjang 30 tahun hidup saya, sebagai seorang Melayu, yang banyak menganiaya saya, yang banyak menyusahkan hidup saya, semuanya Melayu.

Keluarga saya sendiri huru hara kerana perempuan MELAYU tak reti bezakan suami orang atau bapa orang. Yang penting nafsunya sahaja.

Saya mohon kerja dengan sebuah GLC syarikat pengangkutan yang majoritinya orang Melayu, ada perkataan MELAYU pun dalam namanya, ditolak berulangkali walaupun memohon jawatan yang kecil, sebanyak lima kali kerana saya 'tak kenal orang dalam', despite minat, kelayakan serta dedikasi yang saya tunjukkan. Pun begitu saya tetap tidak putus asa, dan saya berasa terharu kerana majikan saya sekarang ini yang bukan Melayu banyak memberi sokongan serta pengiktirafan terhadap saya walaupun tahu hati saya tetap nak juga bekerja dengan GLC berkenaan.

Saya akan tetap berusaha lagi demi minat saya, tapi saya dah jelak dengar "Melayu tolong Melayu". Hentikanlah. Melayu tolong "makan" Melayu saya mungkin setuju.

MM2SB

Anonymous said...

Salam Dato'.

Terima kasih kerana menyiarkan petikan tulisan Prof.Tan Sri Ahmad Ibrahim. Saya tidak sempat menulis semasa menonton Dato' membacanya didalam rancangan "Hello Malaysia".

Anonymous said...

Sir,

Don't you think it will be more appropriate to look beyond the 50 years, it's not as if the Malay race only started in 1957.

Also, although the issues are viewed through a political perspective, i.e. UMNO, surely not every one feel that way.

How do you define success? A bungalow, BMW and an executive director position in a GLC?

It really has more to do with the culture that has been shaped for a few hundred years, maybe more. And since the Malays, are not only confined to the Malay Peninsula, it is also worthy to take a look at the entire Nusantara region and to see the achievements of the people.

At a glance, it would seem Malays are not materialistic, money chasing people, as evidenced by the simple lifestyle be it at the foot of the hill or by the sea. It is when others come in with their consumerist/capitalistic/ materialistic ways that cultures clash.

Now, in this day and age, the Malays have to redefine themselves, do they still want a simple lifestyle or a modern one with all its trappings?

Take the Iban people for example, for some of them still living in the longhouse, there's no need for a tertiary or even secondary education? You don't need a civil engineer or architect in a long house, the structure has its own engineering and architecture for sure, but those are not taught in schools by the MOE.

The Chinese and Indians, a majority of which settled into what is now cities and towns for historical reasons and therefore now have to take on modern jobs unlike the Iban. Does that make them more successful than the Iban who still lives in the longhouse?

So there's definitely a need to ask the question of who do they want to be?

Anonymous said...

Dato'

1. Saya tak pernah malu dilahirkan sebagai melayu
2. Saya cuma marahkan sikap segelintir orang melayu dan khususnya 'peel' pemimpin melayu
3. Sebenarnya, bangsa melayu sendirilah yang merosakkan melayu. 4. tapi ramai yang menyalahkan bukan melayu yang kononnya menyebabkan melayu menjadi itu dan itu.
5. melayu lah yang mudah 'tolak' dan 'beransur',
6. lebih2 lagi bangsa inilah yang selalu 'dinasihati' pihak kerajaan supaya amalkan sikap 'toleransi kaum'
7. Udahnya, kita yang terhegeh2 memberi itu dan ini.
8. Harus diingat, barang yang diberi bolehkah diambil kembali???Hendak lagi adalah!!
9. semuanya dek ketamakan kuasa, poket dan pengaruh
10. jual habis maruah diri dan bangsa janji nafsu puas!!
11. tak cukup lagi, janji pula masa2 akan datang, kita akan beri lagi hak itu dan ini.
12. 'orang' itu akan ingat dan simpan dalam ingatan janji2 itu.. sampai masanya akan dituntulah ia.
13. habis kita. semuanya telah diberi.. tapi tak apa kuasa punya pasal
14. kasihan datuk nenek kita dahulu dan anak cucu kita akan datang. Sejarah pun semakin dipesongkan faktanya tanpa sekelumit persasaan pun
15. Sebenarnya maju atau tidak bangsa kita @ udah capai sasaran DEB atau tidak. 'keistimewaan' tak boleh diganggu gugat langsung
16. Kita adalah bangsa yang memberi dan berkongsi kemakmuran negara ini bukannya bangsa yang menerima..
17. tolonglah jangan mudah lembek sangat..nak beri itu dan ini.
18. Ibarat kalau tetamu, mulanya dipelawa masuk rumah & buat macam rumah sendiri.. tapi tak kan lah sampai bini kita pun nak di'syer' sama..
19. betul lah kata Ustaz Ridhuan Tee Abdullah, melayu ni nasib baik lah Islam.
20. Tolonglah wahai pemimpin ku bangsa melayu.....

tuan haji long

anakbuah said...

Salam Dato',

Saya mungkin org pertama membaca posting Dato' ini tetapi biarlah saya jadi yg terakhir meninggalkan komen.

Saya pernah bangga menjadi Melayu kerana saya percaya (w/pun belum dapat dibuktikan) Enrique de Malacca adalah manusia pertama mengelilingi dunia, bukannya Magellan atau Elcano. Beliau drp pahlawan menjadi hamba, kemudian menjadi penterjemah dan kapten kapal menggantikan Magellan. Bahasa Melayu menjadi lingua franca perdagangan di Asia Tenggara suatu ketika dahulu. Saya pernah menuntut ilmu dlm institusi Melayu, MARA. Dan saya nyayikan Lagu Warisan setiap minggu.

Ada kemungkinan Melayu akan menjadi hamba semula, kali ini kepada bangsa2 yg kita terima dgn hati terbuka dan bersangka baik 51 thn yg lepas. Tanpa menyalahkan bangsa2 ini, malangnya tidak dapat dinafikan, org Melayu jugalah yg mengkhianati bangsa Melayu.

Tidak seperti Dato', saya sudah lama malu kerana berdarah Melayu dan saya tidak kesal kerananya. Paling tidak, ianya akan mengingatkan kita supaya tidak lupa diri dan menjadi cabaran peribadi.

Heical said...

Salam Datuk
Lari Topik sikit tapi masalah ini macam kena buli.
Minyak sudah turun harga .Plus & Kerajaan BN macam putar belit rakyat Malaysia konon berikan diskaun 10 - 25 % bagi tol. dari 12 malam sampai 7 pagi.
Macam ini tak payah bagi diskaun pun taapa.Macam indah kabar saja .
Sepatutnya turun sehingga 25 % dan tidak kira masa.Dan TOL yg kecil seperti Batu 3 Shah Alam ,Cheras dll dihapuskan saja tolnya.
Kalau sudah menyusahkan siapa hendak sokong mereka ini.

A KADIR JASIN said...

Buat penghayatan semua -- yang mempertahankan hak, yang menuntut hak dan yang mahu merampas hak:

Tuesday, March 25, 2008
Melayu Jangan Mudah Lupa Lagi!

LAGU WARISAN

Anak kecil main api
Terbakar hatinya yang sepi
Airmata darah bercampur keringat
Bumi dipijak milik orang

Nenek moyang kaya raya
Tergadai seluruh harta benda
Akibat sengketa sesama kita
Cita lenyap di arus zaman

Indahnya bumi kita ini
Warisan berkurun lamanya
Hasil mengalir ke tangan yang lain
Pribumi merintih sendiri

Masa depan sungguh kelam
Kan lenyap peristiwa semalam
Tertutup hati terkunci mati
Maruah peribadi dah hilang

Kini kita cuma tinggal kuasa
Yang akan menentukan bangsa
Bersatulah hati bersama berbakti
Pulih kembali harga diri

Kita sudah tiada masa
Majulah dengan gagah perkasa
Janganlah terlalai teruskan usaha
Melayu kan gagah di Nusantara

Posted by anakbuah at Tuesday, March 25, 2008.

(Dengan izin anakbuah.blogspot.com dan terima kasih)

Anonymous said...

salam DAKJ n Bloggers,

KEKALUTAN DAN PEPECAHAN MELAYU SEKARANG BERPUNCA DARI PEMIMPIN2 KORAP DAN GILA KUASA UMNO..... TERIMAKASIH UMNO, TERIMAKASIH TDM..

HAMBA ALLAH

Anonymous said...

Datuk,
I think it is hard to compare a race of people who are only recently define as that as "Melayu" to other major races. I think is "unfair" fight or comparison. Like how can we compare Melayu vs West? Compare in technology from what I read from some commenter here? Melayu is only about 20 million people assuming all of Malaysian is Melayu whereas the West consist of hundreds of million people of different races within. To compare as such in terms of technology, then we say compare the West against the East. Talk about Indians, they also have billions of them and is also unfair comparison because in each Indians there are many subs different even among Indians with their own civilization, progress and so on. I think we look at the wrong picture.....suddenly I create a race name call "Gang No #1" consist of only 10 members as current. Then I lamented why our "Gang No #1" cannot compare with the west in technology, knowledge, cannot compare with Indians, Chinese, Malays and so on.This is evolution, and natural civilization progress which "God" some or not may believe exist has made it that way.

Maybe, people want to feel they are "special", they are unique, they can do & rise up above civilization sort of moral boosting their esteem. Everybody do it, irregardless of race. I guess is only natural as God intended....perhaps...

Otak Ubi

Anonymous said...

dato,

saya kenal sorang mat salleh yang dah lama berniage besar kat asia tenggara..katanyer rasuah ada di mana mana kat rantau ini kecuali singapura..masalah dengan kita ialah yang minta rasuah tu jarang menunaikan janji mereka..katanya paling susah berniaga di sini, lebih senang di indon vietnam filipina atau siam..sebab kat sana bila duit diberi janji beres..kat sini jika duit diberi dimintak lagi..bila di beri telur nak ayamnyer sekali..itu katanya..tamak tapi malas..

ni ada pegawai pencen yang tuduh cina pandai sogok..tahu tak dua negara yang paling kurang rasuah di asia ialah hongkong dan singapura?rata ratanya orang cina..cina komunis yang punya korup pun pernah hukum mati datuk bandar shanghai kerana rasuah..rasuah tak kenal bangsa tapi akan berlaku jika diberi peluang..itu saja..yang beri projek kat kroni itu bukan rasuah?politik wang bukan rasuah?semuanya sama ja..tak lain tak bukan semua satu bentuk sogokan yang haram..

yang i tak pahamialah mengapa pandai sangat bagi alasan..dunia dah berubah..dulu juang pasal hak dengan cina dan india tapi dunia karang patut kita juang hak untuk satu malaysia..lawan kita bukan ah kow atau sammy tapi si thailand si vietnam si indon..banyak lagi

melayu 65% kat sini..bila melayu lemah lemahlah negara..cina sini bukannyer power sangat..bila compare dengan melayu kat sini okayla..tapi kalau dengan orang luar bukan sampai ke mana..problem dengan DEB ini ialah perlaksanaannya..buat melayu rasa lemah dan rendah diri dan buat cina india rasa marah terhina..

akhirnya melayu perlu perkasa bukan dengan melaung laung slogan atau menghayun hayun keris..melayu perlu perkasa dari ilmu dari akidah..kalau dipikir dalam dalam yang penting itu bukan saja hak hak..politik pun tak penting sangat..kalau kita kuat siapa siapa yang memerintah pun kita tetap kuat..hak dah diberi selama 40 tahun tapi tak nampak nampak hasilnya..mana salahnya??salahnya bukan orang lain..dimana kita 50 tahun dari sekarang?mana pula dengan anak cucu kita?kita perlu berganjak sekarang..kalau tak baik jer berkubur di tanah air sendiri..

anak bangsa

Anonymous said...

Salam Dato',

There are so many weaknesses with the Malays that actually make UMNO weaker & weaker everyday.
I'm sure there are good ones but it's just sad to see our younger generations neglecting in education and most importantly neglecting the teachings of Islam.
I just don't see the Malays wanting to excel and it's not 'bertolak ansur'. No sir, ini namanya 'hilang akal'. Rasuah janganlah cakap dan ini adalah punca segalanya.

-bintangdaily-

anakbuah said...

Sayangkan anak kita tangan2kan, (sayangkan bangsa, kita marah2kan) ...kalaulah kita semua mengerti.

p.s.: Saya mengajak Dato' serta blogger2 semua melayari hasil kerja Sdr Sabri Zain [http://www.sabrizain.org/sabri.htm] yg amat bagus dan bernilai terutama tentang Sejarah Melayu dan The Sejarah Melayu Library yg online baru2 ini.

[The Sejarah Melayu Library is perhaps the largest public on-line collection of books and other documents on the history of the Malay archipelago and its surrounding region. Consisting of over 300 books and academic papers in electronic PDF format, the library is divided into five broad sections]

Saya kira laman2 tersebut amat sesuai utk sesiapa juga yg sedang tercari2 identiti diri dan identiti negara/bangsa sendiri.

Anonymous said...

salam Dato' AKJ

Segalanya bertumpu kepada kepimpinan, baik dari segi politik, ekonomi, intelektual dan sebagainya. Kita lebih banyak menekankan kepada kepimpinan politik kerana merekalah yang lebih menyerlah dalam negara kita. Kita seolah-olah melupakan bahawa kepimpinan juga wujud dalam setiap bidang lain. Media banyak berperanan dalam mencorakkan kecenderungan begini. Sebagai salah seorang peneraju media perdana suatu ketika dulu, YBhg Dato' tentu lebih memahami peranan media.

Dari segi politik, memanglah orang Melayu masih menguasai paksi kuasa, sejak merdeka sehingga kini. Malangnya, kalangan pemimpin politik Melayu tidak menggunakan kuasa mereka sepenuhnya untuk membela nasib bangsa. Yang membuat segala keputusan untuk bertolak ansur dan sebagainya ialah kalangan pemimpin politik Melayu. Merekalah yang sepatutnya bertanggung jawab atas segala kegagalan tolak ansur itu. Jika UMNO gagal membuktikan mereka membela nasib Melayu, adalah wajar untuk orang Melayu memilih badan politik Melayu/Islam lain untuk menggalas tanggung jawab itu. Orang Melayu tidak harus berpegang kepada "akidah" bahawa tanpa penguasaan UMNO, nasib Melayu tidak akan terbela.

Tindakan kerajaan negeri Kedah memperuntukkan 50% kuota untuk Bumiputera baru-baru ini adalah salah satu contoh keberanian pemimpin Melayu bukan UMNO dalam membela bangsanya. Keberanian sedemikianlah yang perlu ditunjukkan oleh para pemimpin Melayu untuk membuktikan bahawa mereka benar-benar menghayati semangat bahawa orang Melayu adalah "tuan" di sini. Jika pemimpin sendiri tidak menghayati semangat itu dalam segala keputusan dan tindakannya, akan terhakislah segala milik Melayu secara berterusan.

Walau bagaimanapun, setiap kita adalah pemimpin sebagaimana yang disabdakan oleh Junjungan saw, dan kita akan ditanya tentang kepemimpinan kita kelak.

AFRAR YUNUS said...

salam datuk
apakah saranan tersebut tidak menjurus ke arah asabbiyah. sedangkan kita tahu penyelamat bangsa, agama dan negara bukan bergantung kepada umno. kita perlu berbangga islam telah menunjukkan lorongnya untuk menuju jalan yg diredhai datuk.

Anonymous said...

Dato Kadir.

Terima kaseh kerana menyiarkan lagu WARISAN>

Ini lagu yang di nyanikan oleh budak BTN dalam semua kursus BTN baik untok pelajar Univrersity,Pegawai Kerajaan dan Ahli Politik.

Atas semangat lagu ini dan sokongan BTN ia melahirkan pemimpin yang bernama ABDullh Ahmad atau Pak Lah,

Lihat sendiri Dato Kadir apa yang terjadi kapada bandsa Melayu dan Kapada Negara Malaysia apabila orang yang tak ada otak tapi popular kerana dokongan dan sokongan BTN.

Bagi saya BTN lah yang merosakkan generasi Melayu dan orang Melayu kerana mereka memperjuangan fahamam sempit perkaumam.Mereka ini macam Ku Klux Kan atau Nation Of Islam.
Asalkan awak orang saya tak kira sama ada awak itu mempunyai kelulusan yang cukup,kita akan melantek kamu ka jawatan yang tinggi.

Salain dari Pak Lah,kita dapati IGP sekarang di lantek kajawatan itu kerana sokongannya tak berbelah bagi kapada Pak Lah,sunggohpun IGP kita tidak mempunyai kelulusan University saperti Tun Haniff atau Noraimai.
Bagitu juga dengan Anuar zaini,Nordin Kardi,Shagul Hamil,Rozai,Lihat ;lah apakah sumbangan mereka untok memajukan Bangsa Melayu >Eelek?


Bagi saya LAGU WARISAN itu amat ,merbahaya untok orang Melayu.Lagu ini hanya mengagongkan Ketuanan Bangsa Melayu.Ia tak bercakap rasuah itu salah,Fitnah itu salah,menjatohkan kan orang lain itu salah,menganayia kan orang itu salah,menipu,mencuri,berzina itu salah.Lagu itu tidak membicara yang menolong orang susah,setingan,pekebun kechil ,nelayan itu satu perbuatan yang mulia.

husnin said...

Dato',

Penguasaan politik orang Melayu sudah berada di hujung tanduk. Tidak perlu dihuraikan kenapa keadaan ini terjadi. Ada satu cara sahaja untuk mengembalikan penguasaan politik orang Melayu: iaitu menyemarakkan kembali perasaan perkauman yang taksub di kalangan orang-orang Melayu, samada dalam UMNO atau luar UMNO. Saya rasa inilah haluan yang dituju oleh UMNO, blogger pro-kerajaan dan NGO sekarang ini.

Anonymous said...

Dear bro,
Terbayangkah oleh orang Melayu apa akan jadi kepada kita kalau orang india adalah majoriti dinegara ini?
Iqbal Azim

Anonymous said...

saya amat bersetuju dgn penulis... melayu dicabar dari segenap penjuru sehingga pemimpin2 yg mewakili org melayu sudah tidak berdaya atau lebih tepat menjadi dungu dlm mempertahankan hak2 org melayu yg sepatutnya mereka pertahankan... jadi, perlukah kita mengharapkan lagi si bacul dan si pengecut yg hanya tahu menekan bangsanya sendiri, membaham dan menindas bangsanya sendiri ini utk menjadi pemimpin kita... sememangnya UMNO perlu melakukan bukan sahaja reformasi tetapi revolusi dari akar umbi sehingga peringkat atasan dan kembali kepada arah tujunya yg asal atau parti ini akan hancur dan melayu akan selamanya dipijak di tanah tumpah airnya sendiri... saya tidak pernah malu menjadi org melayu dan saya amat bersedih jika seorang melayu malu menjadi melayu di atas sebab penyakit sosial yg melanda bangsa ini... setiap penyakit ada puncanya...melayu itu adalah islam dan kita perlu mempunyai sifat assabiyah kerana sememangnya di Malaysia melayu dilahirkan sebagai islam... dan kita menerima baik jika ada dikalangan kaum lain yg ingin memeluk agama islam... bayangkan jika india majoriti negara ini, bukak suratkhabar, tgk apa yg terjadi pada india muslim di India... di bakar hidup2 di negara sendiri... Sanggup kita buat perkara yg sama? Org melayu tk mcm mereka... org melayu berakal dan sememangnya dah menjadi resam org melayu utk toleran kpd sesiapa sahaja... MELAYU DULU KINI DAN SELAMANYA...

balan said...

Dato'

Liitle on my background.
I am from a national school with substantial experience befriending and working with Malays.

While I agree that non-malays are far more vocal than before, Malays like RPK themselves are ridiculing their own race.

I must say that Indians and chinese all criticise their fellow race and leaders according to the political devide they belong to.

What Malays need is a strong leader like TDM who can articulate his thoughts well, constantly innovative, good economic management and able to look at the big picture for all malays and Malaysians.

When mahathir cricitises Malays and malaysians, no Malays or non-malays dare to say he's a traitor or so.

The weaker the malays become, I fear that this country's social , political and economic situation will become worse.

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).