Thursday, July 21, 2016

Anak Tiri Najib Disebut Dalam Kes RM4 bilion


A Kadir Jasin


BERITA kilat.

Tuntutan mahkamah oleh kerajaan Amerika Syarikat menamakan Riza Abdul Aziz, anak tiri Perdana Menteri (Datuk Seri Mappadulung Daeng Mattimung Karaeng Sanrobone) Mohd Najib Abdul Razak, sebagai “individu berkenaan” dalam kes 1MDB.

[PERINGATAN: Komen guna “Anonymous” tidak akan disiarkan. Sila guna Google Account atau Name/URL. Boleh pakai nama samaran.]

Demikian menurut berita kilat Reuters yang dihantar melalui sistem pesanan ringkas jam 8.09 malam tadi. (Berita seterusnya di sini).


Riza adalah anak Datin Paduka Seri Puan Puti Reno Rosmah Mandor dengan suami pertamanya. Dia adalah penerbit filem yang tinggal di Amerika.

Kiri Riza, kanan Jho Low
Berita kilat itu mengesahkan laporan terdahulu oleh akhbar New York Times (NYT) bahawa Riza, Jho Low dan bekas pegawai kerajaan Abu Dhabi, Mohamed Badawy al-Husseiny, akan disabitkan dalam satu tuntutan mahkamah di Amerika Syarikat. (Baca di sini).


Turut dibabitkan dalam tuntutan itu adalah sekutu Jho Low dan warganegara Malaysia bernama Eric Tan Kim Loong dan seorang lagi bekas pegawai kerajaan Abu, Dhabi Khadem Abdulla Al-Qubaisi.


Kes itu dijangka melibatkan rampasan harta bernilai lebih AS$1 bilion (RM4 bilion) yang dipercayai dibeli dengan wang yang disyaki dicuri daripada 1MDB.

Laporan Reuters mengatakan sebanyak AS$3.5 bilion dicuri daripada 1MDB.

NYT, dalam laporannya berkata wang itu disembunyikan dalam bentuk hartanah, karya seni dan barang-barang berharga lain.

Duit itu disonglap daripada 1MDB dan dipindahkan di sekeliling dunia secara rahsia menggunakan syarikat kosong (shell company), kata Jabatan Keadilan Amerika.

Agensi kerajaan pusat Amerika itu memohon kebenaran merampas aset-aset tersebut melalui satu unit bernama “Kleptocracy Asset Recovery Initiative” yang tugasnya mendapatkan semula harta yang dicuri oleh pihak berkuasa.

Jabatan Keadilan Amerika menyipatkan penyonglapan duit 1MDB sebagai pencurian oleh pemerintah (kleptokrasi).

Ini adalah kes terbesar seumpamanya yang pernah digerakkan oleh jabatan tersebut.

Seperti yang saya sebutkan sebelum ini, kemungkinan yang paling ditakuti oleh Mohd Najib adalah tindakan undang-undang ke atas Riza dan Jho Low.

Wallahuaklam.

74 comments:

sukasamasuka said...

Datuk yang aku kasihi,


Republican party nominates Donald Trump for president.


Congratulation Mr.Donald Trump!

Ozz said...

Sit back and enjoy the show ... it's even better than 'The wolf of wall street'! Someone who walks the corridors of power will begin to have sleepless nights.

sukasamasuka said...

Datuk yang aku kasihi,


"....Datin Paduka Seri Puan Puti Reno Rosmah Mandor...."

Dalam bahasa loghat daerah sini..."Puti"...itu barang "anu" babi betina tua...tapi kalau "anu" anjing betina pula dipanggil "putit"...bukan salah ejaan Datuk?

Reno...itu pula satu bandar di Las Vegas, US...panas hingga 40 Celsius...terkenal juga tempat orang main judi dan sarang pelacuran.

Mandor...pula...disini nama orang suruhan...atau ketua pekerja bawahan yang buang sampah sarap...kita tidak pakai nama ni lagi sebab terlalu hina, kecuali untuk pendatang haram Indon yang tidak tau tentang adat resam kami.

Hina juga nama manusia ni...

dt rahman pekan said...

d kj,

Game Set n very soon match over.

The King Is Dead. Long Live D King.

Fendi Ahmad said...

Kita tunggu apa kata Salleh Keruak, Abdul Rahman Dahlan, Puad Zarkashi ...

Pastinya Mappadulung tetap akan dibersihkan mereka ini dan TV3 akan bersusah payah membodohkan rakyat.

sukasamasuka said...

Datuk yang aku kasihi,

" Lapan PATI ditahan, 19,000 telur penyu dirampas...July 18, 2016, Monday

SANDAKAN: Pasukan Polis Marin (PPM) Sandakan berjaya merampas 19,000 telur penyu bernilai RM30,000 dan menahan lapan Pendatang Asing Tanpa Izin (PATI) dalam Operasi Khas di Perairan Sungai Batu 2, di sini awal pagi kelmarin. " (http://www.theborneopost.com/news/utusan-borneo/berita-sabah/)


Siapa mau makan telur penyu, sila la datang ke Sandakan..." Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berang kerana lebih banyak gambar yang menunjukkan beliau bersama hidangan telur penyu dimuat-naikkan di media sosial. Mengulas mengenai gambar-gambar itu, Ismail Sabri berkata beliau akan mengambil tindakan undang-undang terhadap mereka yang mengedarkannya."

Wow!!...berani juga kau ambil tindakan undang-undang?...kami rasa takut la...

Sorry, Datuk...ini pasal cerita 1MDB ke?...pasal tindakan undang ke ni?

Kita makan telur penyu dulu la...di Terengganu ada telur penyu ke?...sorrry ini bukan pasal TIA (1MDB???) ok...pasal makan telur penyu saja ba!...

amatMok said...

For full document filed by DoJ go to: http://www.wsj.com/public/resources/documents/1MDB-Filing-07-20-2016.pdf

LaM said...

Kes penyitaan ni jelas menunjukkan kebangangan & perbuatan pekhianatan Khalid Tweet dan Apandi terhadap rakyat & Kerajaan Msia kerana tidak menyiasat kes 1MDB secara professional spt Khalid menyiasat kes warga emas 75 th yg hantar whatsapp mengenai Najib.

Sekiranya Khalid menyiasat Riza dan JLow selepas maklumat diterima 1+++ tahun dulu yg Jlow dan Reza mencuri harta 1MDB dan membeli harta2 diUSA dan London, nescaya proses penyitaan tu akan dibuat olih Kerajaan Msia dibawah Money Laundering Act 2001 & bukan olih Justice Dpt. Tetapi ni tak dibuat. Justice Dpt pun tahu Khalid dan Apandi tidak akan berbuat apa2. Tu sebab dia orang fail saman penyitaan tu.

Buntut Khalid dan Apandi patut di 'bakar' dgn perbuatan penkhianatan ni. They commit treason of the highest order towards this country. Bukan shj Najib, Khalid dan Apandi juga patut dibuang dari jawatan mereka dan disiasat atas jenayah "kegagalan melaksanakan tugas undang2" mereka termasuk kesalahan jenayah melindungi Najib dari pendakwaan.

jumbeaux said...

Salam Datuk

Hari ini hari paling memalukan buat negara.

Setelah hampir 59 tahun merdeka, kita kembali mengharapkan orang luar untuk menyelesaikan masalah kita. Walaupun saya amat berterimakasih kepada Amerika kerana berani mengambil tindakan ke atas "Malaysian Official Number 1", saya terkilan kerana tindakan yang sama tidak dapat di ambil oleh kita sendiri sejak setahun yang lalu.

Di sini pentingnya peranan pihak-pihak di dalam negara yang melindungi "Malaysian Official Number 1" dan menggagalkan ikhtiar kita. Ini termasuk Majlis Tertinggi UMNO dan juga semua perwakilan UMNO yang memilih untuk mempertahankan beliau Disember lalu. Parti-parti lain di dalam Barisan Nasional turut memilih untuk berdiam diri.

Kita juga tidak boleh lupa peranan penting media terutamanya Media Prima di dalam perkara ini.

Oleh itu, jika "Malaysian Official Number 1" jatuh, kita harus pastikan penyokong-penyokong di atas turut jatuh bersama beliau.

Jangan sekali-kali kita benarkan mereka berubah warna kulit dan kembali berkuasa di dalam negara.

aziz/46sekupang said...

Harap-harap dapatlah saksi-saksi dari Malaysia membantu menafikan penglibatan mereka-mereka ini dalam mahkamah US nanti.Terutama orang yang duduk menatang minyak dalam tangan.

Fikir Tajam said...

As salam DAKJ,

1. Syabas Datuk atas segala maklumat dan komentar yang komprehensif bagi menegakkan kebenaran dan menyanggah kemungkaran.

2. Hanya jauhari mengenal manikam. Kebenaran akan tertegak jua akhirnya. Permainan licik lagi kotor dalam bala 1MDB ini akan berakhir jua dengan yg bersalah/bersubahat akan TETAP DIHUKUM & menerima BALASAN SETIMPAL.

3. Bahkan hari ini pun pandangan awam terhadap isu ini teramat BURUK & MEMALUKAN SEKALI. Bangkai gajah mana bisa ditutup dengan handbag/cincin meskipun nilainya ratusan ribu malah jutaan ringgit sekalipun.

4. Kami Rakyat TERBANYAK tetap menyokong usaha DAKJ & Tun Dr Mahathir menelanjangkan kebobrokan tadbir urus Najib & Kabinet MEDIOCRE yg terus-terusan menebalmuka tak tahu malu tak rasa bersalah kepada rakyat walhal ianya membabitkan MARUAH NEGARA & MASA DEPAN ANAK BANGSA.

5. Biarpun Majlis Profesor (KANGKUNG - bak kata Syed Hussein Al Attas) Negara, Ulama/Mufti, MT UMNO dan komponen BN sendiri mengunci mulut MENIKUS DIRI lantaran percaya bahawa rezeki & periuk nasi mereka ditentukan oleh Najib dan bukannya daripada Allah... Bukan SYIRIK kah itu?

mushin noshin said...

The DOJ didn’t give proper respect to Malaysian Official No 1. They should have used his full title Datuk Seri Mappadulung Daeng Mattimung Karaeng Sanrobone Malaysian Official No 1.

I bet he couldn’t sleep last night no matter how many sleeping pills he took. Perhaps the same can said of all those who have been most vocal in supporting him or are in complicit in one way or another. Not only they couldn’t sleep perhaps they have been shitting and pissing in their pants too. They must have been cursing themselves and each other for being so greedy and so stupid.

Malaysian Official No 1 should have gone long time ago but he chose not too. He thought he could somehow still get away with it. If all this is confined within Malaysia most definitely he would. Money would still be king as he can always find willing ass lickers and dedak eaters willing to cover it up. But unfortunately it has gone global. If the US were confident that he could win the next PRU and be of some strategic importance to them perhaps they would still support him. We have seen how the US are willing to support dictators so long as they serve their strategy interest. Unfortunately for Datuk Seri Mappadulung Daeng Mattimung Karaeng Sanrobone Malaysian Official No 1, he has very little strategy importance to the US.

This is actually just the beginning. Its only a civil suit to seize assets. It is not a criminal proceeding yet which will definitely follow not just in US but in Switzerland and Singapore. Both Switzerland and Singapore have their standing as world financial centres at stake here. In a way they have already tarnished their reputation when the whole money laundering could go through their systems for so many years. The only way to redeem themselves is by taking appropriate actions.

Zed-85 said...

Sallam Dato'

Amerika Syarikat mengambil tindakan tegas menurut "US Department of Justice" kerana tidak mahukan budaya mencuri, rasuah dan wang-wang kotor berjangkit kepada negara dan rakyatnya.

Mereka bagi amaran, buat-buat kerja tak betul ini jangan dibuat di negara mereka.

Rupa-rupanya mengikut Amerika, duit berbillion itu digunakan untuk beli lukisan Monet dan Van Gough yang berjuta-juta.

Lukisan ini bukan untuk rakyat Malaysia tengok tapi untuk orang-orang tertentu.

Duit itu juga di gunakan untuk beli kapalterbang jet, rumah-rumah mewah di Amerika.


Nampaknya negara kita akan menjadi mahsyur kerana mengikut Channel News Asia, pembekuan harta yang berkait dengan 1MDB iaitu lebih RM4 billion adalah paling besar dalam sejarah Amarika.

LaM said...

Saman Justice Dept bukan shj menunjukkan Najib seorang penyamun, tetapi jugak menunjukkan Pandi Dobi bersubahat dgn penyamun. US AG menganggap PaNDI menipu rakyat Msia dgn mengatakan wang RM2'6bilion adalah derma dari Saudi. Extract saman..

para 263. The Attorney General of Malaysia publicly stated that he conducted an inquiry into the $681 million in payments. In a press release issued on January 26, 2016, the Malaysian Attorney General confirmed that, “the sum of USD681 million (RM2.08
billion) [was] transferred into the personal account of [MALAYSIAN OFFICIAL 1] between 22.03.2013 and 10.04.2013,” and that, “in August 2013, a sum of USD620
million (RM2.03 billion) was returned by [MALAYSIAN OFFICIAL 1]. . . .” The
Malaysian Attorney General ultimately characterized the payment of $681 million as a
“personal donation to [MALAYSIAN OFFICIAL 1] from the Saudi royal family which
was given to him without any consideration.”

264.Bank records associated with the Tanore Account show that TAN was the beneficial owner of the Tanore Account, from which the $681,000,000 payments to the
account of MALAYSIAN OFFICIAL 1 were made, and that 1MDB OFFICER 3 was added as an authorized signor on the Tanore Account roughly one day before the first
wire of $620,000,000 was sent from the Tanore Account to the account of
MALAYSIAN OFFICIAL 1

Zalman A said...


Salam Datuk,

136 pages that lay out the entire dosa2 against the rakyat:

https://pmcdeadline2.files.wordpress.com/2016/07/wolf-of-wall-street-complaint-filed-wm.pdf

I hope someone will write a summary in BM.

These are legal facts that 7 countries have collaborated to uncover.

The efforts of the 24-hour replacement to cover the truth for his master have failed.

The rakyat needs to see how "Islamic" is it is to steal our public funds to make a filem lucah called Wolf Of Wall Street.

Hadi Awang should look in the mirror and think hard.

Zalman A said...


Salleh Keruak resorts to outright lying:

"Salleh stressed today that the RM2.6 billion donation to Prime Minister Datuk Seri Najib Razak was a separate matter.After comprehensive investigations by many authorities, it has been confirmed that the funds were a donation from the Royal Family of Saudi Arabia ― as stated by the Foreign Minister of Saudi Arabia on 14th April,” he said."

No, Salleh.

That sum is mentioned in the DOJ documents.

It came from Tanore Finance, and went to AmBank via Wells NY and Falcon Singapore.

"Malaysia Official 1", a "relative of Riza Aziz", received US$681 million from 1MDB.

The Justice Department said that Malaysia Official 1, who is not named in its documents, played a central role in directing 1MDB’s activities, which led to the disappearance of at least US$3.5 billion. There are 32 references to Malaysia Official 1 in the Justice Department report.

"Malaysia Official 1" is Mappadulung Daeng Mattimung Karaeng Sanrobone.

Salleh Keruak thinks the rakyat are stupid.

Please stop all the "Saudi donor" nonsense.

The money stolen by Mappadulung came from 1MDB.



Zalman A said...


The joint investigation by the ‘Kleptocracy Asset Recovery Unit’ together with the FBI was personally presented at a Press Conference by the US Attorney General Loretta Lynch, who described the investigation into 1MDB as the “largest single action ever by the Kleptocracy Asset Initiative” and a “significant step in our ongoing work to combat global corruption and to ensure that the United States offers no safe haven to those who illegally use public funds for private gain“

The asset recovery indictment accuses Malaysia’s Prime Minister Najib Razak directly of having received hundreds of millions of dollars stolen from 1MDB into his private account.

Most significantly of all it puts paid to the claim that the notorious $681 million paid into Najib’s account in 2013 was a “donation” from a Saudi Royal. To the contrary, the DOJ spells out in excruciating detail how this money was transferred not from a Saudi Royal, but from 1MDB, via Tanore Finance Corporation and into Prime Minister Najib Razak’s KL bank account.

And in a broad sweep of over a billion dollars worth of confiscated assets are included all the receipts from his step-son’s film Wolf of Wall Street, along with a string of properties and possessions held by Riza Aziz, Jho Low and their accomplice Khadem Al Qubaisi in the United States.

Zalman A said...


Datuk,

From the FBI Press Conference:

“Corrupt officials transferred money using a series of transactions involving more shell companies and bank accounts located all over the globe.

Eventually more than $230 million of that found found its way in the account of shell companies whose beneficial owner was a close relative of a senior 1MDB official and that individual used money to buy luxury real estate in the United States and other assets and also used that money to fund a motion picture company called Red Granite Pictures who in turn used more than $100 million to finance the award-winning film The Wolf of Wall Street.

Of course, neither 1MDB nor the Malaysian people saw a penny of profit from that film or the other assets purchased with funds siphoned from 1MDB. Instead that money went to associates of the corrupt officials at 1MDB and others” added Assistant Attorney General Leslie Caldwell in a follow up speech, in a clear reference to Najib and his step-son Riza Aziz.

And then:

“They used the money to pay gambling debts at Las Vegas casinos, they rented luxury yachts, they hired an interior decorator in London and spent millions on property… among the purchases was a jet for the purchase price of $35 million.

“Between February and June of 2011, approximately $24,500,000 of these funds was transferred into an account at Riyad Bank maintained in the name of a Saudi prince who, together with the PetroSaudi CEO, co-founded PetroSaudi. From those funds, $20,000,000 was then transferred, within days, to an account belonging to Malaysian Official 1.″

Siapa nak jadi kambing hitam?

Nobody can.

This is far too big to be pinned on Shahrol.

"Malaysian Official 1" and his 24-hour attorney-general must resign.

Both should go to jail.

Zalman A said...


Note to Tun Ling Liong Sik's lawyers:

I think you have just won your case against Najib.

Please do the needful to get all the evidence from the USA to be presented in Malaysian courts.

Then we will hear who "Malaysian Official 1" is in open court.

(The MACC were blocked from obtaining this overseas evidence by the 24-hour replacement. Hope TS Kassim will bring this up if there is an RCI.)

PutraKraken said...

Salam Datuk

Terkedu seketika...orang luar pulak yang menyelamatkan 1MDB.

Manakala berikut adalah sedutan SUA PM Malaysia

Prime Minister's press secretary statement

"Malaysian authorities have led the way in investigations into 1MDB. The company has been the subject of multiple investigations within Malaysia, including by the Malaysian Anti-Corruption Commission, Auditor General and bi-partisan Public Accounts Committee. After comprehensive review, the Attorney General found that that no crime was committed. 1MDB is still the subject of an investigation by the Royal Malaysia Police."

Fuh!...respon yang cukup mantap! AG dan PAC telah mensucikan 1MDB dan pemegang kuasa Artikel 117. Tabik kepada Tengku Sharifuddin kerana menjalankan tugas dengan begitu jujur, amanah, dan full of conscience....kalau ada kesempatan di Hari lahir Agong tahun depan boleh dapat bintang...dengan gelaran Tan Sri!

Malang bagi rakyat (khususnya rakyat kuar bandar)hanya berita dari SUA PM ni je yang mereka dengar...Media Arus Perdana, RTM dan TV3/4...mana ada sebut tindakan DOJ USA ini. Bagi rakyat yang celik cyber...lama dah kita dengar desas desus tindakan ini dan semalam ternyata kebenarannya. Seluruh dunia mengkhabarkan berita ini kecuali di Malaysia.

Apa apa pun, memang ini yang kita harapkan setelah terkuburnya jalan menuntut keadilan dalam negara kita sendiri. Tahniah kepada AG Pandir dan sekalung bunga kepada IGP Khalid Bin Abu Bakar kerana menjalankan tugas mereka dengan begitu cemerlang dan penuh tanggung jawab...memang mereka layak dianugerhi bintang kebesaran dari DYM Yang DiPertuan Agong kita. Sekali lagi tahniah Tan Sri Apandi dan Tan Sri Khalid. Kepada Hassan PAC cari makan...setakat menyunting beberapa ayat dalam Laporan PAC yang lalu itu belum mencukupi untuk di anugrahi bintang kecermerlangan...teruskan usaha dengan gigih...tak dapat bintang kebesaran, dapat jadi menteri macam Nur Jazlan pun OK kan?

Datuk,

Bilakah dongeng Najib 1MDB ni akan tamat?
Semoga pihak diluar sana dapat mempercepatkan tindakan mereka...biar cepat sampai kepenghujungnya....
Semoga Najib "selamat dan bersih" dari segala 'FITNAH" dari mereka yang menjadi tali barut yahudi.
Dengan demikian rakyat Malaysia tak akan bergaduh sesama sendiri dan PRU 14 nanti UMNO akan menang besar...dan PAS boleh tumpang sekaki.

Bangga Malaysia begitu tersohor!...
Aduh!... malunya aku sebagai rakyat Malaysia.

Apakan daya...rakyat Malaysia hanya dapat menumpang kasih kepada orang luar.
Harapkan pagar, pagar makan padi...ditambah pula taliair yang tersumbat dan kemarau panjang.
Nak makan dedak...walaupun ramai yang senang dan sihat kerana makan dedak...tak sanggup rasanya...sebab dedak tu khusus makanan binatang ternak.

Aduh!...Aduh!...

A KADIR JASIN said...

1. Jangan hairan yang jentera putar-belit dan diayah Mohd Najib, termasuk para setiausaha akhbar dang peniup trompet media arus perdana akan berbohong seolah-olah Najiblah yang menjadi pelopor siasatan ke atas 1MDB.

2. Mereka akan terus menipu rakyat jelata yang hanya membaca dan menonton MAP dengan cerita dongeng mereka.

3. Mereka tahu dunia Najib runtuh apabila anak bininya dinamakan dalam kes guna duit curi itu.

4. Najib tidak dapat lagi mempertahankan anak tirinya dan ini pasti tidak menggembirakan bininya.

5. Kalau bininya tidak gembira, bolehkah Najib gembira?

6. Nasib anak Rosman kini di tangan badan keadilan Amerika. Bolehlah Najib menolong?

Wallahuaklam.

haku said...

mungkin boleh hantar surat untuk pecat US AG tu...thanks

Zalman A said...


Salam Datuk.

From the WSJ latest:

“The Malaysian people were defrauded on an enormous scale,” said Deputy FBI Director Andrew McCabe at a news conference announcing the complaints. The asset seizure would be the largest ever by the Justice Department’s anticorruption unit.​

The lawsuit doesn’t name Mr. Najib and no charges were brought against him, but there are 32 references in the complaint to “Malaysian Official 1,” who allegedly received hundreds of millions of dollars in funds siphoned from 1MDB.

A person with direct knowledge of the investigation said “Malaysian Official 1” is Mr. Najib."

Well, we now that already, simply because the identity of “Malaysian Official 1” and the AmBank account holder for the "donation" are one and the same.

Perhaps the PDN (Parti Dedak Najib) leadership better check if their share of the loot is also traceable.

Some of you got cheques of 2 million, 1 million etc from that account, betul tak?

mushin noshin said...

1. Jangan hairan yang jentera putar-belit dan diayah Mohd Najib, termasuk para setiausaha akhbar dang peniup trompet media arus perdana akan berbohong seolah-olah Najiblah yang menjadi pelopor siasatan ke atas 1MDB. 2. Mereka akan terus menipu rakyat jelata yang hanya membaca dan menonton MAP dengan cerita dongeng mereka.

That is certain datuk. But I think that all that may be quite irrelevant. One thing is certain now. This civil proceeding by the USA DOJ has just started an avalanche which can no longer be stopped. It is therefore irrelevant if Najib wins the PRU 14 now if he calls for a snap polls or later or even if he seizes power invoking the NSC. His fate is no longer in his hands or in the hands of anyone who succeeds him, friend or foe. His fate will be sealed by the criminal proceedings that will follow in several countries especially the USA.

hasnul rahman said...

Assalammualaikum wmt DAKJ,
Apa yg sedang dilakukan pihak berkuasa US tu hanya dapat diakses oleh kita-kita yg celik IT. Yg melayari internet.
Malangnya, rakyat biasa dikampung-kampung tak tahu dan tak kisah pun dgn apa yg sedang berlaku. Mereka tak baca dan tak faham pun apa yg sedang berkumandang.
Pihak media arus perdana 'tutup pintu' dari menyiarkan berita dari US itu.
Justeru, saya minta pandangan dan ikhtiar Dato' agar apa yg diambiltindakan oleh kerajaan US itu disebarkan supaya dapat difahami oleh seluruh rakyat.
Kalau tak ada usaha seperti itu, apa yg sedang hangat dipersada dunia itu jadi sejuk dan malap di dalam negara Malaysia sendiri, walaupun yg diperkatakan adalah mengenai kepimpinan negara masa kini yg terpalit dgn skandal 1MDB.
Harap jangan jadi seperti kata orang Minang - 'tergelak orang tergelak awak, yg digelakkan orang awak'.

Malaysiabaru said...

Yes harap harap menang president supaya org moslen spt Najib tak boleh lari ke sana menikmati condo 120juta oleh anaknya

.syg sama anak rosmah. Anak anak tiri. Anak itik . Anak yatim.. Pakai lagi duit 1mdb pegi mekah ..eh silap pegi las vegas bwk budak tahfiz

ayah said...

Boleh, dia boleh selamatkan anak Rosmah. Pi main golf sekali lagi la. Bolehkan?

Fan Tun said...

Dari kecil sudah dididik
Tahu beza baik dan buruk
Bila berkuasa harta dibelek
Diluar negara tak dapat sorok

Mana dia sumpah jawatan
Jaga bangsa, agama dan watan
Ditangkap disingkir siapa melawan
Lagak menurut bisikan syaitan

Jika pemimpin salah nya laku
Satu dunia sudah pun tahu
Inikah pemimpin yang kita mahu
Selamatkan negara janganlah tunggu








JIMI ASMARA said...

And what have you got to say about this Salleh Keruak?

"Unprecedented Politically-motivated attacks" too??

Paluiii!!


Salamz Datuk KJ...

Nothing to hide said...

Najib must have thought about 1MDB before he became pm. This whole mess started in 2009, the year he became pm. He didn't waste any time, did he?

panglimo potaseh said...

Kesian anak tiri Najib .. bapak anak tiri Najib ni ada lagi ke .. dia kena buat sesuatu, kesian budak tu. Gitu lah lazimnya .. bila mak bapak cerai, anak yang jadi mangsa .. kecian.

Najib tak boleh disalahkan, dia bapak tiri je .. lagi pun dia pemimpin Negara Islam, Pemimpin Islam mana boleh dibuat main. Para Pemakan Dedak pun kena buat sesuatu .. buat demo ompek haghi limo malam ko, apa tak nya, ketua mereka dah di aibkan sedemikian rupa.

Walaupun yang kena itu adalah anak tiri .. tapi muka Rosmah yang selebar dulang tu dan badan bak tempayan tu nak di sorokan kat mana .. malu lah wanita pertama kita ni. Pantang orang melayu di malukan .. betoi tak.

Urang Awak said...

Salam Dato,

Kesian... Najib telah mencalarkan legasi arwah ayahandanya yg kita sama2 sanjungi

Memang nasib Najib sungguh malang setelah bertemu dengan "gold digger"

Hancurr.... luluh masa depan. Malu tok seluruh dunia tau berita ni

RD. said...

Salam Dato AKJ dan pembahas sekalian.

Saya sungguh-sungguh pelik.
Sebagai seorang Islam, lagi saya pelik kerana troll guna nama 'suka-sama-suka' yang mengaku Islam, sangat gembira Trump dicalonkan bertanding President US. Tak menang lagi, troll dah kelihatan sangat teruja. Maklumlah Trump nampaknya amat membenci apa saja yang dikaitkan dengan Islam. Mungkin Klu Klux Klan akan kembali aktif jika Trump menang Nov. nanti. Lau seronok lah troll ini.

RD. said...

Ya Dato.

Saya setuju dengan komen Dato.

Anak-tiri Najib pernah bergambar dengan Jho Low.
Jho Low pernah bergambar dengan Najib dan keluarga atas kapal mewah. (bersama 2 Arab tu.).
Rosmah pernah ambil-gambar berjalan bersama Jho Low.

Jika di selidik sejarah percutian keluarga Najib, sudah tentu mereka pernah bertandang ke 'harta-harta' yang disita atau dirampas itu.

Saya pasti nama Najib akan turut terpalit. Apa yang paling saya takut, Najib 'dipicit telor' untuk ikut kehendak mereka yang punyai bukti yang boleh Najib dengan salah-laku. Kepentingan Negara, akhirnya tergadai.

Zalman A said...


Kleptocracy seperti yang sebahagian orang tahu ialah sebuah kerajaan mencuri, oleh pencuri dan untuk pencuri. Jika langkah yang diambil oleh DOJ adalah dibawah kleptocracy initiative, bererti Malaysia dikategorikan sebagai sebuah negara pencuri, oleh pencuri , untuk pencuri.

Dari tahun 2009 sehingga 2015, sejumlah wang melebihi USD3.5bn telah di curi dari 1MDB oleh orang2 berkuasa dalam 1MDB dan konco2 serta yang bersubahat dengan mereka.

Kerajaan Amerika tidak membenarkan sistem kewangan dan perbankan mereka dijadikan alat untuk ketua2 negara mencuri duit rakyat dinegara mereka. Amerika tidak membenarkan ianya menjadi syurga loka untuk pencuri2 bermain disana. Mereka tidak mahu pencuri membawa budaya rasuah dan budaya mencuri dari rakyat mereka, bertapak di Amerika.

Saya melihat ini sebagai kondemnasi keatas Malaysia. Malaysia ialah negara si pencuri. Malaysia adalah sebuah negara yang rasuah dan mengamalkan budaya rasuah dan mencuri. Amerika yang membenci rasuah dan pencuri yang menyauk duit rakyat mereka sendiri ialah negara kafir.

Malaysia pula ialah sebuah negara Islam yang ada belasan mufti, ribuan Qadhi, jutaan ustaz yang sibuk mengkafir-harbikan orang lain tapi tutup kedua mata, bila orang Islam sendiri mencuri dan berasuah.


Zalman A said...


Kita hendak tengok macam mana kerajaan Najib dan konco2 Najib mempertahankan nya nanti. Adakah mereka akan guna tektik lama yang boleh membohong orang kampung, iaitu menuduh jabatan keadilan Amerika, DOJ, dikuasai oleh yahudi dan orang yahudi memang bengang dengan Najib, penjaga dan pembela aqidah ahlus Sunnah wal jamaah, pelopor wasathiyah dan penganjur maqasid shar’iyah.?

atau kita akan lihat beberapa menteri akan menuduh Amerika sebagai undermining kerajaan Malaysia yang dipilih secara demokratik?

Jika tektik ini duguna, PM Najib kenalah terangkan kepada kita, mengapa firma APCO di gunakan untuk kerja2 PR nya? APCO pun firma yahudi. Dan terangkan kepada kita, macam mana pula beberapa firma Israel dikatakan menasihati kerajaan Malaysia mengenai penjagaan keselamatan negara.

Kita hendak tanya Aabar Ltd (yang betul ) adakah mereka menerima security deposit USD1.4bn? Yang ini kita kena pastikan.

Sebab megikut kenyataan AG Amerika, jumlah serupa iaitu USD1.4bn telah dimasuk kedalam akaun syarikat clone bernama Aabar BVI. Dari isni sekurang kurang nya USD260m masuk kedalam akaun Riza Aziz, anak DS Rosmah.

Jika benar, maka anak Datin Rosmah sudah curi duit kerajaan Malaysia. Sebanyak USD260m. Dengan duit ini dia telah membeli hartanah, rumah mewah dan bergaya sakan. Kita juga diberitahu bahawa dari USD260m ini, USD100m lebih digunakan untuk membuat filem the wolf of wall street.

Zalman A said...


Hari ini, DOJ Amerika memfail permohonan menyita dan merampas nilai asset2 yang bernilai lebih dari USD1bn/RM4bn yang dipindahkan secara haram oleh satu konsprasi international yang melibatkan pemain utama, 1MDB.

USD1bn ini hanya sebahagian dari USD3bn lebih yang dicuri dari 1MDB. Kenyataan nya jelas dari DOJ- USD3 billion dicuri. Itu bersamaan RM12bn.

1MDB ialah amanah yang diberikan oleh rakyat- tapi institusi yang diamanahkan ini dijadikan alat mengayakan diri sendiri dan diri rakan2. Penggunaan institusi yang bersifat awam atau public untuk faedah peribadi dan persendirian ialah rasuah.

Pemimpin kita rasuah dan orang Melayu yang jerit sana sini mereka Islam dan mempertahan Islam sampai ketetesan darah terakhir, masih tidak mahu menolak pemimpin yang rasuah dan mencuri duit rakyat Malaysia. Perbuatan dan pendirian demikian ialah kufur kepada Allah. Jika kita tidak bangkit menolak pemimpin yang korap, maka kita sebenarnya semua nya hipokrit.

Saya mahu lihat, insitusi keadilan Malaysia menyertai DOJ Amerika dalam memburu mereka yang mencuri wang rakyat Malaysia dan memburu orang yang disebut sebagai Malaysian Official 1.

Deskripsi Malaysian Official 1- Malaysian official 1 had the authority to approve all appointments to, and removals from, 1MDB’s Board of Directors and 1MDB’s senior management team. in addition,any financial commitments by 1MDB including investments , that were likely to affect a guarantee given by the government of Malaysia for the benefit of 1MDB or any policy of the Malaysian government required the approval of Malaysian Official 1.

Siapa dia agaknya yang mempunyai kuasa terbesar dalam 1MDB?


https://senapangsakti.wordpress.com/2016/07/20/adakah-malaysia-kerajaan-kleptocracy-kerajaan-pencuri-oleh-pencuri-untuk-pencuri/

RD. said...

I've posted this somewhere and it has to with the scandal of Najib's 1MDB.
Here goes:-

If we care to notice, anywhere China had disputes or engaged in hostility, over anything with its neigbours, it must be with staunch allies of the US, most of them with Naval or Military bases/attachments on their land.
There were even instance that China accusing the US of interfering in it internal affairs.

Malaysia have inhabited Layang-Layang (a tiny shoal in the Spratlys, 300km from Labuan), since 1982, ordered by Dr.M, 2 months after becoming PM. Today, we have light plane landing stripe and it had become an exclusive tourist attraction, manned by our boys.

Unlike the Philippine, our boys manning Terumbu Layang-Layang have never been provoked in anyway, most probably because we are not aligned to any super-power. There were instances that PLA's vessels turned their guns away from Terumbu Layang-Layang as a gesture of friendly passage, when they passed-by.
But that would last long if Najib were to decide that Malaysia be a new American ally against China's so-called aggression or expansion in South China Seas.

And now, the US' DOJ is pursuing 1MDB's money-laundering. Obama or maybe Trump could hold some incriminating evidence to squeezes Najib's balls to their whims and fancies. It would not be a surprise if Malaysia were to host another new US Naval Base, most probably in Sabah, if things gets rowdy in the Spratlys. Or they could just take-over Sepanggar Naval Base if there exist an urgency.

Singapore is pursuing 1MDB's money laundering too. Some Bank Accounts, frozen. Remember that billion worth of money 'turned into units' by our former 2nd. Finance Minister?
I just hope that Najib would not forfeit anything away just to evade conviction or the return of that 'units'.
Or maybe he already had, during the recent High Speed Rail MOU. What about the KTM land swap? Do we lose anything?
I just hope Najib have not been 'arm-twisted' by anybody yet due to 1MDB.

Note:'Cash is King' needs lots of money if he were to hold GE14. He is an extremely desperate man now. Therefore, he would be tempted to do anything to remain in Power.

Zalman A said...


"PUTRAJAYA: Tun Dr Mahathir Mohamad is looking at ways to set up his new political party as soon as possible.

The former prime minister acknowledged that there may be problems and delays registering a new party and did not rule out taking over an existing one.

“We are aware that if we try to register a new party it is not going to be approved or it will be delayed for months and years.

“So we are trying to find a solution to that problem but we will set up this party and we will make a formal declaration of our objectives,” he said at a press conference at the Perdana Leadership Foundation here Thursday."

This is wise.

I think KITA would be good as a takeover.

The Swiss have contacted the USA in relation to CRIMINAL CHARGES. Yes, CRIMINAL CHARGES on this 1MDB scam.

Time is running out for Mappadulung Official No 1.

Zalman A said...


Many are thinking that Najib will use the National Security Council (NSC) Act but a bigger question has to be asked: Who will the military show loyalty to - a Act passed by Parliament without the consent of the Conference of Malay Rulers or the Yang di-Pertuan Agong?

Would it be treason if the prime minister calls the shots without properly consulting the Agong? This is the question that I would like to ask our constitutional experts.

In Malaysia, by and large, the Yang di-Pertuan Agong is still the chief commander of the armed forces, and it is to the Agong that our loyalty is due. Even The National Principles also states that loyalty is to both the Agong and the Country, never the prime minister or his wife.

Hence, Najib may not really have the upper hand at the end of the day.


Hantu Gigi Jarang said...

Datuk, perpaduan melayu dan Islam yang berteraskan rasuah dan pecah amanah tidak akan mendapat keredhaan Tuhan!

pemikir said...

Salam Dato AKJ

Saya bersyukur kepada Allah dengan pendedahan ini dikala suasana muram menyeliputi badan badan siasatan dan keadilan di Malaysia.

Pendedahan ini bermakna perjuangan Yg Berbahgia Tun Mahathir telah disahkan sebagai benar. Perbuatan menghina dan menarik balik keistimewaan kepada Mantan Perdana Menteri ini adalah satu perbuatan yang tidak bertamaddun, membalas dendam dan penganiayaan daripada Perdana Menteri Najib Razak yang telah berusaha bersungguh sungguh untuk mendiamkan seorang negarawan.

Hari ini terbukti anak tiri beliau telah didakwa di Amerika. Mungkin Najib dan anak tirinya akan terselamat di sini namun Jabatan Keadilan Amerika telah berikrar bahawa pengubahan wang haram akan diberikan hukuman supaya mereka tidak melihat Amerika sebagai syurga dunia untuk berbelanja wang haram secara mewah.

Di dalam sidang media mereka, mereka telah melahirkan simpati kepada Rakyat Malaysia yang telah di tipu berbelas billion ringgit oleh sekumpulan penjahat yang bertopengkan jawatan, kedudukan,pangkat dan gelaran.

Rakyat Malaysia perlulah menangkap Pencuri ini dan saranan Tun Mahathir untukberhimpun secara aman mendesak Najib Razak meletak jawatan perlu dilakukan secara besar besaran.

Atau DYMM Raja Raja Melayu mengizinkan Yg Berbahgia Tun Mahathir mengadap bagi memberikan penjelasan kenapa tindakan harus diambil ke atas Najib Razak.

Kepada Arul kanda 1MDB..tembelang anda sudah pecah. Cubaan menutup kes ini ternyata kerja sia sia. Bagaimana anda hendak menghadapi IPIC di Tribunal di London apabila ternyata ada pengakuan bahawa wang 1MDB telah di seleweng?

Kepada Peguam Negara, bagaimana anda boleh menutup kes sebesar ini ? Sila lah gunakan semula rujukan Jabatan Keadilan Amerika Syarikat untuk menyoal siasat yang terlibat termasuk Najib Razak dengan mengarahkan Polis Diraja Malaysia yang pastinya malu besar dengan penemuan penyelewengan ini.

Kepada Dato dan rakan rakan lain di dalam blog ini, teruskan perjuangan. Saya di fahamkan DOJ menyatakan bahawa siasatan masih berlangsung dan mengikut lead yang mereka akan temui nanti. Saya berasa pasti, akhirnya Malaysian Official 1 akan dinamakan juga dengan rasminya.

Wassalam Dato.

Take care.

Aku said...

Kadiag, salaam

Wuihhh,( macam aku dah agak ) ramai orang komen kali ni, panjang2 pulak depa cereta...

Aku nak singgong (basa Indonesia sikit, maghap no...) pasai depa, yagni Jabatan Jaksa Amerika (U.S. Department of Justice) tak sebut nama anak Rahah tapi guna ungkap "Malaysian Official 1" dlm pengaduan terhadap seorang bernama Riza Aziz "yg berhubung keluarga" (dgn bini dia). Kata Salleh anak Said Keruak sebab dak sebut nama bos dia cara langsung maka anak Rahah tu tak terlibat, sungguh pon ada orang kira, tulihsan ungkapan "Malaysian Official 1" di buat 32 kali dalam kertaih mahkamah.

Ni dari Malaymail online

"When asked, Salleh pointed out the US investigations only involved three individuals named in the lawsuit and did not include Prime Minister Datuk Seri......."

Lagi satu, tak telintaih ka kad benak dia kod "Malaysian Official 1" ni munkin laki no.2 'first lady of Malaysia' atau FLOM ka apa ka.....?

Ni mai nak bagi tau anak Said Keruak ni sat, aku pon tak pakai nama tauke dia, yg paling dekat, aku buboh ialah "anak Rahah". Kadiag, hang mungkin bulih tahsihkan (verify). Mungkin pihak Jaksa Amerika Syarikat sama sama dgn aku ada 'keseganan' atau 'aversion' nak sebut nama orang tu...

Munkin jugak lepaih ni kena ada orang hurai pulak magna 'keseganan' dan "kleptokrasi" kad 'menteri' anak Said Keruak ni... kenun2 ada masta universiti chokia mana ka....Tak habih2 nak bodokan rakyat Malaya... pada aku la, dia ni tak sudah2 sokong selingkohan dan kezaliman...na'uzubillah.

Mintak maghap no....geram aku kad maknusia ni. Astaghfirullah....

Lagi satu Kadiag, kod aku padam lepaih ni, maklumla kita dok semakin 'remaja', kalu Allah S.W.T. bagi kemenangan kad kita dlm keh ni, kena baca suroh "Iza ja anasrullahi wal faj...(sampai habih)"...almarhum Tok Guru Nik Aziz suroh....

Wa sallam,
Aku
"

1280 K Tmn Malik said...

DAKJ

Salam. I'm the most happiest person to know that US DoJ has already probed the scandal of 1MDB and named Jibby step son, JhoLow and the arabs as a conspirators.

Jibbys dedak eating animals such as Rahman Dahlan, Puad Zaakarshe, LBGT Azalina, Mat Maslan 3.8 semua sudaah jadi bisu. Together with Nazri "dickhead" Aziz. Yang disrespected TDM, tapi sekarang
padan muka sekor2 binatang peliharaan Jibby the Pinky. Tak lama lagi bungkus la si KBAB1, Aapandi dan Hasan curi makan

Keruakk ssja sekor dok bising melalak Fitnahhh.. pthoiii.

MAP pun dah x tahu nk spin n cover Jibby srse. Si Farid sdg kalut, SUA x tido mlm nk jadi spin witch. Damaged done....

Aku said...

Kadiag, maghap no...ada ralat sikit....ayat aku 6.38pm yg tulihnya :..geram aku kad maknusia ni. Astaghfirullah' sepatutnya di tulih lagu ni
'...geram aku kad perangai maknusia ni. Astaghfirullah'.
Terima kasih.
Aku

Zalman A said...


Anehnya, akhbar pro kerajaan Malaysia meremehkan isu pengumuman kerajaan Amerika dalam usaha barat hendak menjatuhkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak. Ini adalah hujah usang yang sering digunakan bagi mempertahankan kerajaan yang korup dan tidak bermaruah.

Kenapa sudah bertahun dicabar, kerajaan tidak mendakwa di mahkamah akhbar Wall Street Journal dan Sarawak Report yang didakwa “memfitnah teruk” Najib? Itulah jalan yang paling logik.

Sejak akhir 2015, Majlis Raja-raja Melayu meminta kerajaan menyelesaikan masalah 1MDB tetapi tidak diendahkan. Adakah kerajaan menuduh Majlis Raja-raja Melayu mahu menjatuhkan Najib juga? Majlis Raja-raja hanya ingin membela nasib rakyat yang dirompak berbilion ringgit oleh pihak rakus.

Saya ingin memohon Majlis Raja-raja Melayu mendesak kerajaan menubuhkan Suruhanjaya Siasatan Diraja yang bebas – Royal Commission untuk menyiasat isu 1MDB. Mereka berhak berbuat demikian kerana nasihat mereka diketepikan dan ketua audit negara berhubung 1MDB yang dirahsiakan selama ini.

Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai bekas Timbalan Perdana Menteri dipecat kerana mempersoal isu 1MDB, sekaligus beliau diminta mengetuai rakyat dan pembangkang untuk mendesak penubuhan Suruhanjaya Siasatan Diraja bebas ini.

Sudah cukup Malaysia diaibkan dengan skandal terbesar kewangan dunia seolah-olah tiada penghujungnya, sekaligus mencemarkan nama baik negara kita.

Bangkitlah dari tidur lena rakyat Malaysia. Negara dan anak cucu cicitmu memerlukan kamu bersuara “sekarang” bagi menebus maruah bumi Malaysia yang harum suatu ketika dahulu.

Datuk Raja Kamarul Bahrin Shah Raja Ahmad

SUZALIE said...

Pastikan kabinet lembu dan penjawat awam yang terlibat membiarkan jenayah ini berlaku dipenjarakan

Betrayed again and again said...

Datuk,
wonder what the advisor Tengku Razaleigh to Malaysian official No. 1 feels now? Betrayed? Say something Tengku Li, because for far too long you have been living with both eyes closed and blindly supporting your protege.
Betrayed?

SUZALIE said...

Apakah PRU13 yg dikatakan menggunakan derma yg diterima dari Pak Arab terbatal jika betul duit2 ini dari sumber yang dicuri.

Malaysian Cybertrooper said...

Salam Dato'
Mintak izin nak beri sedikit pencerahan bagi mereka yg masih blur dengan istilah Malaysian Official 1.

Angka 1 seringkali digunapakai di Amerika Syarikat bagi melambangkan ketua negara.

Ini boleh dilihat secara jelas melalui penggunaan:
Airforce 1 (one) sebagai katanama bagi Kapal Terbang untuk kegunaan Presiden Amerika.
Marine 1 (one) sebagai Helikopter bagi kegunaan Presiden Amerika tersebut.
begitu juga dengan:
1st (First) Lady juga sebagai rujukan kepada Isteri President Amerika.
Dan
The 1st (first) Family yang merujuk kepada Keluarga Presiden Amerika.
Oleh itu Malaysian Official 1 (one) adalah secara langsung ditafsirkan sebagai Pegawai Kerajaan Malaysia nombor 1.

Siapa lagi Pegawai Kerajaan Malaysia nombor 1 kalau bukan Najib??

Unknown said...

Salam Datuk

Skrg DOJ hanya tumpukan siasatan pada Reza,Jho Lo dan Pak Arab tuh sungguhpun depa juga sebut The Malaysian Official 1 byk kali.

Kita kerana barsabar dulu. Biar DOJ selesaikan yg 3 org tuh.

Bg The Malaysian Official 1...itu yg akhir atau The Final Curtain. Kalau boleh sebelom masuk 2017 dah boleh seleseikan masaalah The Malaysian Official 1 terrrmasuk bini dia.

Tak sabar nak tengok berdua ni pakai baju dan seluar oren.

Unknown said...

Datuk,
Perkara ni dh lama kita dgr, sepatutnya dh selesai. Tp samp skrg dok ada lg.
Dek perkara ni, anuar ibrahim dh tengelam, mahathir pun lama2 mngkin akn tenggelam jgk.
Susah nk jatuhkn pemimpin, maklumlah skrg zaman proksi. Klu dpt jatuhkan pemimpin maka jatuh lah demokrasi, xda lah wakil asing kt negara kita.
Sedara depa kt asia barat ngn kt benua america akn tlg depa. Xkan jatuh punya.
1mdb cuma cabaran yg direka oleh kuncu2 depa. Lagi byk cobaan lg hebt dia. Dia dh femes satu dunia dek cobaan ni.

Zalman A said...


Salam Datuk,

At least some are seeing the lighter side.

From BBC Report:

1MDB scandal: 'Will the real Malaysian Official 1 please stand up?

http://www.bbc.com/news/world-asia-36852745

"In this cartoon, a woman is seen asking a man, drawn in the likeness of Mr Najib if he wants to eat curry, with him replying that he doesn't want it as it's too spicy.

In Malay, curry is commonly spelt as Kari, which also happen to be the acronyms for the Kleptocracy Asset Recovery Initiative (KARI), the name of a US unit established to curb high-level public corruption around the world.

The 1MDB scandal has been described by the US government as the largest single action ever brought under KARI. "

We all know that "Roti Najib" (roti tanpa telur) has been available at gerai mamak for a few years.

Now we can order Roti Najib with KARI pulak...

Zalman A said...


WSJ, berani kerana benar:

The Wall Street Journal (WSJ) has reported that "a person with direct knowledge of the investigation said 'Malaysian Official 1' is Najib."

They are not pulling punches.

They are SAYING IN BLACK AND WHITE that 'Malaysian Official 1' is Najib.

When will the WSJ be sued to defend the maruah of the Bugis people?

The WSJ have been waiting for over one year to be sued.

We know that "Mappadulung Official No 1" would not mind spending millions of taxpayer money to buy the best lawyers in the world.

Tunggu apa lagi?


mushin noshin said...

I can undertand why these ministers are still issuing stupid statements. They are not really in denial. The was I see it is that they are slowly being baked alive and they have no escape.

They cannot get rid of najib now because they are beholden to him and he knows all the skeletons in their closets. So they will have to play the game with him. Najib and Rosmah are perhap looking for a route out and place to run to. But it seems there is very little option left for them. Saudi? Khazakstan? Will Rosmah agree?

If they do get rid of him now, the problem is not over. The big question is can they win the next election. This 1MDB saga will not going anyhwere and will not end anytime soon. On the contrary the avalance is going to get bigger and bigger with all the civil and criminal proceedings that are lining up to commence around the world. They cannot escape this issue in the next PRU. And they know that they have very little chance of winning. If they lose then again all of them will be dragged in too. Its perhaps even worse now with the opposition in power.

Now they are caught, trapped. Its like choosing between mulut buaya and mulut harimau. Both are equally unpalatable. Its human nature when confronted with such a situation, he will just wait for which of the 2 animals will get to him first. They will not choose, they will not do anything but just wait for the final collapse.

If you are a sadistic person, you will not try to end this saga soon. The looting has already happened, the damage has already been done. Its a question of how much of the loot you can recover back. Most have been frozen so there is really no need to hurry. So let's enjoy this hilarious spectacle of them jumping around like mad men, issuing comical statements, panicking. They really have no way to go, they are trapped. The irony is the longer they wait the more unpalatable it becomes for the fire can only get bigger and bigger, hotter and hotter.

Tuan Punahsihat said...

Ish ish ish, manyak susah ini mcm.

Perlu adakan solat hajat perdana untuk kita doakan kesejahteraan dan kesucian PM-1MDB yg cuba dicemarkan oleh kafir harbi DAP dan Amerika.

sukasamasuka said...

Datuk yang aku kasihi,

Yang mana satu
Idaman kalbu
Donald Trump pilihan ku
Najib dan Rosmah pilihan kamu

Mungkinkah jauh
Berbatu-batu
Di Amerika ada penentu
Di Malaysia kamu makan batu

Kalaulah aku
Jadi Donald Trump
Masak orang bertopeng Islam

Kalaulah aku
Jadi President Amerika
Najib dan Rosmah masuk neraka

sukasamasuka said...

Datuk yang aku kasihi,

Semalam masa dikedai kopi, kawan tanya "Who, do you think, is ‘Malaysian Official 1’?"

Sampai saat ini pun, aku bukan tau siapa dia...aku tak peduli siapa dia.

Yang aku tau, ‘Malaysian Official 1’ itu, bukan la PM Mohd Najib...itu saja.

Yang aku tau bahawa ‘Malaysian Official 1’ itu ADALAH ANAK HARAMZADAH!... ANAK SIAL!... ANAK LUAR NIKAH!

SIAL DAN HINANYA MANUSIA YANG BERGELAR ‘Malaysian Official 1’ INI, KALAU KITA TAU SIAPA DIA SUATU HARI NANTI...KITA GANTUNG DIA SAMPAI MATI KERANA TREASON!

KITA AKAN GANTUNG MANUSIA JAHANAM YANG BERGELAR ‘Malaysian Official 1’ INI!!!!!

sukasamasuka said...

Datuk yang amat aku kasihi,


1. I don't know who is this ‘Malaysian Official 1’?

2. To the American people and the future President of America, Mr. Donald Trump...it is your moral responsibility to disclose the name as we, the little people on the street in Malaysia, has no power to do so. Please help us...please.

3. We, the little Malaysians on the street, has lost the hope to bring justice because there is no institution in Malaysia that can do the job of the US Department of Justice, the FBI and the IRD....none...none whatsoever. Please help us...please.

4. Only the US Government under the Presidency of Mr.Donald Trump has the moral authority to clean up the mess created by Islamic terrorism and its network of illegal money laundering activities across the global financial system...only the US can do it, no one else...when US rise to the occasion.

5. God Bless America!

Paine said...

Salam Dato.

I have been wondering as to why the USA is taking drastic actions against the 1MDB money laundering issue and publicly so. The talk about implementing KARI and preventing future money laundering in USA is the official noble and legal reason. (Future crooks beware...! don't stash your ill gotten gains in USD..the US keep tracks of every dollar that circulates around the world).

The corrupt African, Arab and other thieves of their national treasury have been stashing their money in the US and Swiss banks for decades. However their exposure and seizure of property has not been done. (I do know that KARI is a new law...)

I think it was Reagan that said 'they are our bastards'...they turn a blind eye to all the misdeeds that the crooked do until they become expendable...

Me thinks the issue has got to do with realpolitik.
Because of 1MDB financial woes, Najib has got to get the Communist Chinese government to effectively bail him out....remember the sale of the Edra's IPP's and the sale of 1MDB land...Malaysia has also been seen to be accommodating to China's incursions in the South China Sea.

I see it as a warning to Malaysia not to be too close to China.

Wallahu 'alam

sukasamasuka said...

Datuk yang amat aku kasihi,

" Sarawakians celebrate Sarawak Day for the first time today
July 22, 2016, Friday.

KUCHING: The Sarawak government declares today a public holiday for the first time to mark the date when the state gained SELF GOVERNMENT from the British colony as a prelude to forming Malaysia together with North Borneo (Sabah), Singapore and Malaya in 1963."

(http://www.theborneopost.com/2016/07/22/sarawakians-celebrate-sarawak-day-for-the-first-time-today/)


1. Bravo Sarawakians!...bravo...that's the way forward!

2. So, in the midst of your holiday and celebration, what happen to the "Get English back into the system"?

Or, is it just a PBB-BN political spin to win last State Election??...as usual right...lies...lies...and more lies?

Get real Adenan, because there is too much lies by your past brother-in-law...about English Education? Excuse me...not much money???..

3. I see...the RM16 billion PAN Borneo highway is definitely more exciting.... lots of money...tons of it...the new cash cow before the next GE14...another 1MDB in the making?.

4. What happen to "Sabah Day"?...please don't ask Salleh Karook and Dahaklan about it...yes, UMNO rules Sabah forever...so no "Sabah Day"...just you wait and see.

5. Happy Sarawak Day!

sukasamasuka said...

Datuk yang aku kasihi,

"Take action before people heed Dr M's call for rally, rulers told.

Constitutional law expert Abdul Aziz Bari has urged the Yang di-Pertuan Agong and the Conference of Rulers to take immediate action following the US Department of Justice's (DOJ) 1MDB-related lawsuits."

(http://www.malaysiakini.com/news/349502)



What rulers this guy is talking about?

There ain't no one here, my friend...I don't trust anyone except US Department of Justice. Period.

We don't have ruler/s in Sabah. We don't believe in one...especially, in self-proclaimed man-made ruler/s.

We believe in the US Justice System...OK?...comprehandi???

Husin lempoyang said...

Kalau ikut analogi dalam army, selagi komamdan tak bagi kebenaran yg lain nak tembak sebijik peluru pun tak boleh...

NordinabilaH said...

Dato pepatah ada melayu bapa burik anak rintik kemana tumpah kuah kalau tidak kenasi apa yg dibuat oleh ibubapa ia akan diikuti oleh anak2 maka fikir2kanlah semoga mereka mendapat pembalasan

Joeharry said...

Salam datuk.
Peluang untuk anak rosmah aka anak tiri najib menang adalah tipis sebab bukan mudah nak membuktikan duit itu bukan dari 1mdb.
Tapi apa yang saya bayangkan, kalaulah reza kalah dan semua hartanya disita, saya rasa dia tak lah hidup sesusah penoreh getah, pekebun sawit atau nelayan. Seperhihan duit yang dicuri itu pun sudah memadai untuk hidup senang walaupun tak mewah.
Cuma emak dan bapa tiri yang terpaksa "tambah bedak" dimuka supaya lebih tebal.

1280 K Tmn Malik said...

Salqam DAKJ,

Ada kawan bagitahu semalam ada badak mengamuk kat jln duta.

Betoika???

Khair said...

Salam Datuk,

The court document which was filed by the US depart of Justice in California can easily be downloaded in PDF....http://futurefastforward.com/component/content/article/3-financial-analysis/11763-the-doj-of-usa-seizure-of-1mdbs-assets-has-put-to-shame-najibs-regime-a-umno-scumbags-21716.pdf

If you refer page 75 and page 76, the donation of Rgt 2 bilion was disclosed....


majid smsp88 said...

Salam Jumaat Datuk...

Datuk masih ingat lagi ke ungkapan selepas keputusan PRK KK & SB? Begini ungkapa itu :-

9191 cantik...
6969 cantik...

"Cantik ada makna tu" terutama kepada MO 1. Sama-sama la kita tunggu apa nama sebenar or tuan punya diri MO 1 ini.

Rasanya dah lama Tun tahu segala hal permasalahan one em di bee ni. Tun dah sampaikan to them secara hemah bertulis, next & next & next. Tetapi mereka sangat bongkak kononnya angka 69 ini lebih hebat & lebih molek dari angka 91.

Cuma la putar angka 69 ini, tetap jadi 69 juga. Then cuba putar angka 91 ini. Nah! Kan sangat 'mamis' ianya jadi macam dara sunti 16. Hope dedak tonton la semula Keluarga 69 Tan Sri, Dr P. Ramlee...

Jika perut berkali ganda dari saiz kepala maka secara faktanya semestinya 'aitk' lebih banyak dari 'otak'...

Maaf Datuk jika bahasa saya sedikit biadap.

Khair said...

Don't.

within such a short period of time, i.e., within days of the bond closing date, without advance planning. The plan to divert proceeds of the Project Catalyze bond offering to the Tanore Account pre-dated the March 19, 2013, bond offering.

D. $681 MILLION WAS TRANSFERRED
Case 2:16-cv-05362 Document 1 Filed 07/20/16
Page 75 of 136 Page ID #:75 76 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 between 22.03.2013 and 10.04.2013,”

and that, “in August 2013, a sum of USD620 million (RM2.03 billion) was returned by [MALAYSIAN OFFICIAL 1]. . . .”

The Malaysian Attorney General
ultimately characterized the payment of $681 million as a “personal donation to [MALAYSIAN OFFICIAL 1] from the Saudi royal family which was given to him without any consideration.”

264. Bank records associated with the Tanore Account show that TAN was the beneficial owner of the Tanore Account, from which the $681,000,000 payments to the account of MALAYSIAN OFFICIAL 1 were made, and that 1MDB OFFICER 3 was added as an authorized signor on the Tanore Account roughly one day before the first wire of $620,000,000 was sent from the Tanore Account to the account of MALAYSIAN OFFICIAL 1. E. FROM APPROXIMATELY MAY THROUGH SEPTEMBER 2013, THE TANORE ACCOUNT WAS USED TO PURCHASE ART FOR THE PERSONAL BENEFIT OF TAN AND LOW

265. Notwithstanding the fact that 1MDB represented in the offering circular that the proceeds of the 2013 bond sale would be used for ADMIC, funds from the 2013 bond sale that were diverted through the Tanore Account were used to purchase tens of millions of dollars in artwork in the United States. This artwork was acquired for the personal benefit of LOW, TAN and their associates, not for the benefit of 1MDB or ADMIC. 1. From Approximately May Through September 2013, Tanore Purchased Approximately $137 Million in

dt rahman pekan said...

salam d kj,

anak perempuan sulong rosmah ,puan Azrene tlh meluah kan perasaan nya melalui face book nya n d muat naik olih beberapa blog.

beliau tlh memberi pandangan tentang isu besar yg sedang d hadapi olih Reza Aziz sekarang.

yg lebih menyayat kan hati ia lah gangguan yg d terima drpd ibu atua orang suruhan ibu nya kerana semata mata tidak mahu mengikut kehendak nya.

jika rosmah begitu keras hati terhadap anak kandung nya sendiri, maka insan2 lain adalah seumpama 'easy meat' kpd nya.

d harap dato dpt kongsi bersama dgn pelawat blog ini.

sekian .tk.

sukasamasuka said...

Datuk yang amat aku kasihi,


"Kit Siang: I’m not "Malaysian Official 1"...."

(http://www.malaysiakini.com/news/349526)


Thank you Mr. Lim Kit Siang....thank you Sir.

You are truly a brave Malaysian!...a good son of the Malaysian people.

We also know Datuk AKJ IS NOT the "Malaysian Official 1"...he is a good son from Kedah...a good man.

IS THERE ANYONE ELSE WHO DARE TO SAY "I AM NOT THE MALAYSIAN OFFICIAL 1"?....IS THERE ANYONE ELSE?????

msh said...

Salam Dato.

Pentedarah2 Dedak Tegar spt Rahman Dahlan.....AG..Salleh Keruak dan 2 atau 3 org lagi selain jurucakap PMO masih lagi dgn 'sokongan palsu'..cuba menafikan semua pembabitan Boss HZ ini.

Kesian.
Sial dan dangkal sekali puak2 ini.

Kesian kerana terpaksa 'melalok' yg bukan2 sbg jurucakap Boss HZ.
(semua tentulah kerana pukulan dedak yg telag ditaburkan).
Walau pun sedar bahawa hampas yg busuk lagi hancing yg keluar dari mulut...tetapi masih mahu menafikan pembabitan Boss HZ ini.

Semua ini bukan kerana kurang cerdik tetapi kerana terpaksa. Harga serta maruah diri telah tergadai begitu sahaja.

Paling sedih lagi bila mereka juga spt Boss HZ menganggap rakyat pun setolol serupa mereka dgn penafian dan cerita yg direka2..

Dato...masa sahaja yg nenentukan survival Bugis HZ dan isteri.

InshaAllah...Allah Mahakaya.

Cash Is King said...

Assalam Datuk
Saya tengah baca buku tentang rejim korea utara sekarang ini.....in fact i have read two books and about to complete the third one.
The propoganda and lies put forward by the government to the people is amazing.
All these are made possible through absolute power. Not even mass starvation can topple the kim family from power.
Now try to picture the situation in malaysia with the 1mdb issue, how the powers that be orchestrated the termination and replacement of top official investigating the case.
With the support of top party leaders, ministers and DEDAK eaters who has so far managed so far to convince the kampong folks by twisting facts and outright lies, the malaysian official no 1 like the north korean great leader, is still comfortably in power.
If this madness continue, we are close to becoming the carbon copy of north korea.
What say you?

Joe Black said...

Dato'

Emperor Najib Razak is now prancing around as "The Emperor with No Clothes"....

Meanwhile his Inner Circle of Pembodek and Pemakan Dedak continues to Puji his very beautiful "clothes"...

His Closest Aide Syed Keruak asks the people to remain patient...Yes the rakyat have been very patiently waiting for the Next GE to kick the whole lot out!

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).