Thursday, February 13, 2014

Kangkung Price Falls Further

 A Kadir Jasin

[NO anonymous comments. Please use Google Account, OpenID or Name/URL. Pseudonym accepted. Thank you]

IF our life is all about ipomoea aquatica, we can all look forward to a significant improvement in our welfare and well-being.

Since we last discussed ipomoea aquatica aka the humble kangkung in the Jan. 16 posting, its price has fallen further. (Read here)

To reflect its cheaper price, our economist updated our ipomoea aquatica index. See below.


The index shows that the price of kangkung had fallen by 4.2% during th Jan-Feb period.

Since early 2013, the price of kangkung in Kuala Lumpur fell from RM5 a kilo to RM2.40 or a decline of 52%.

Unfortunately, the reduction in kangkung price will not improve our quality of life significantly because it accounts for only a tiny fraction of our consumption and, therefore, the consumer price index (CPI).

Life will be better only if costs associated with housing, transportation, healthcare and food also decline. These are the major cost elements in the CPI.

Please be wise, thoughtful and measured when discussing kangkung as the subject could offend some people's sense and sensibility.

24 comments:

XERONINE said...

Apa pun Datuk kangkung is cool! Datuk kata semakin murah ... apa yang saya dapat dari favourite warung Yong Tau Foo semakin kecil ikatannya ... so how?

Rojak kangkong said...

adoi...cerita kangkung lagi.

Sudah la Najib kangkung kan rakyat dan si anwar pula tak mahu kalah, kangkungkan pengundi selangor.

Tukar subject yang lebih current
lah Dato

Din Melaka said...

Aslkum Dakj

1. Saya berpendapat tulisan Dakj terdahulu yg menyentuh betapa kangkungnya ketua2 UMNO dan pencacai mereka telah pun melepasi matlamat dgn jayanya.

2. Dulu kita dah biasa dengar perkataan professor kangkung yg terdiri daripada mereka yg biasa2 di bidang mereka tapi jadi naib cancelor dan professor asal lebih UMNO drpd ahli UMNO.

3. Sejak pemecatan Tun Salleh Abas maka badan kehakiman negara pun dah dijangkiti polis, hakim dan pendakwa kangkung..

Ada kes bukan main laju dibicarakan.

Ada kes yg libat mantan MB Selangor tiba2 ditangguh menjelang PRK KAJANG.

Ada kes dipenggap bertahun2 tanpa sebarang rasa bersalah di pihak berkuasa kehakiman.

Ada pulak kes mahkamah tak benar panggil saksi atau akses pada laporan perubatan........jelas kangkungnya sistem keadilan bolehland

Nak adil macam mana kalau yg dituduh dan pasukan pembelanya dah kena buli.

Bukankah mahkamah mesti bukan saja adil tapi dilihat adil?

4. Dah le indeks rasuah kita antara yg terburuk. Terbaru kita berada ditempat ke 147 daripada 180 negara yg paling teruk indeks kebebasan media.

Kalau org lain nak cari no 1, bagi kita no corot itulah yg kita cari. Tak ke kangkung betul.

Jangan heran. Itulah hasil perjuangan ketua2 UMNO kangkung yg terpaksa kawal media demi nak sorok atau pertahan perangai buruk.

Terima kasih dan tahniah kepada DAKJ kerana memilih menghambakan diri sebagai pejuang kebenaran.

TERBARU........Kalau dulu LEMBAGA HASIL DAN JABATAN PENILAIAN HARTA MENGAMBIL MASA 30 HARI PROSES PENGIRAAN DUTI SETEM DALAM URUSAN JUAL BELI PROPERTI.

SEKARANG JANGKAMASA BERKENAAN DAH DIPERCEPAT KEPADA TAK LEBIH 14 HARI.

ITU CONTOH BUKAN KANGKUNG.

Tapi relaks. Fakta ini telah mendedahkan rahsia betapa kangkungnya kedudukan kewangan kerajaan UBN.

Gara2 masaalah cash flow kerajaan kangkung UBNmaka apa jua hasil yg boleh dikutip maka jabatan berkenaan terpaksa jadi lebih cekap.

YA ALLAH , TOLONG SELAMATKAN NEGARA KAMI DRPD MASAALAH KEWANGAN YG BERTERUSAN. AMIN

PENGUNDI AMPANG said...

Datuk AKJ,

Sayur kangkung yang digoreng dengan ikan masin di restoran Thai dan dihidangkan dengan Tom Yam, Ikan masak tiga rasa dan sekutunya ( sop ikan/ayam masak merah dll) tidak sama dengan kangkung yang digoreng seadanya oleh orang kampung/peribumi.

Namun sekarang, bukan sahaja orang kampung/peribumi tidak mampu menikmati sayur kangkung ikan masin di restoran Thai, orang bandar biasa pun telah mula melupakan goreng kangkung ikan masin di restoran Thai. Tidak mampu!

zainal abidin awang kechik said...

saya di besar oleh sayur kangkung dan juga kangkung menjadikan saya seorang pelajar yang rajin.. balik sekolah kena kutup kangkung di tepi lombung untuk modal sekolah keesokannya..yang best.. harga pada zaman itu 1983 20sen satu ikat besar..

best jugak seban teringat kisah buku hijau yang tun razak buat..CILI DAN SAWI tak pernah beli tanam sendiri...

tq tok.. mengamik masa masa silam orang melayu..

salam

Ah Kang Khong said...

Ada orang yang tak faham pasal posting nih?

Ini pasal isu semasa, gomen suka buat sesuatu yang populis sahaja tapi tidak memberi impak kepada kesejahteraan rakyat!

In other words, our goverment nowadays likes to do uneccessary things rather than neccessary things in which equivalent to the word 'stupid'!

Ibnu Din Assingkiri said...

Salam Datuk, Kangkung punya hal boleh kena 'genjatan senjata' pasai had lain tak 'turun' hanya dia saja turun. :)

Percutian Tanah Tinggi
(Cerita Mini 100 Kata)

Angin dari China memanjat Titiwangsa. Dinginnya tersebar ke penghujung nusa. Pantai Timur mencecah lapan belas darjah. Patutlah, kebiasaan telanjang dada tak lagi dapat dilakukan para lelaki di musim ini. Kata orang salji turun di seberang; rupanya temberang.

“Abang, kenapa batalkan percutian ke Genting Highlands?” Tanya Zabedah dengan suara serak ala Rani Mukherjee.

“Tak perlulah, di sinipun cukup sejuk,” tukas Ismail acuh tak acuh.

“Abang, orang cakap serius ni,” Zabedah mendesak.

“Baik berjimat. Selain kangkung, semua naik harga sekarang ini,” balas Ismail sambil tersengih.

“Bammm!!!” Pintu kamar dihempas.

Yang pasti, di kedinginan malam ini, Ismail harus tidur di luar, seorang diri.

***

-memang betui, isu kangkung sensitif kpd sesetengah orang.

jebat said...


Salam hormat, DAKJ,

Lenggang lenggang kangkung,
kangkung di tepit sawah
nasib tak beruntong,
ada menteri tak perapa kisah

Lenggang lenggang kangkung,
kangkung di tepi perigi
Nasib tak beruntung
ada blogger takda modal lagi

Lenggang, lenggang,
lenggang ala lenggang angkung.

Zed-85 said...

Dato’

If I am not mistaken, our PM graduated from UK majoring Economics.

In my personal opinion, I think his statement about “kangkong” was meant for the audience in Kemaman Terengganu. They are mostly kampong folks.

Had the forum be in the city, KL, PJ or Penang, he would had used CPI or other indices, not “kangkong”.

It certainly not meant to be watched in youtube.

Some kampong folks probably can relate that since “kangkong” price can go down, then other price can go up, such as the price of chicken, fish, sugar, houses, electricity, toll, assessment, GST and others.

That is why UMNO had been quite successful in mostly Kampong areas.

Probably, UMNO leaders thinks that kampong folks are bunch of fools.

Since kampong folks are mostly Malay, UMNO, a party that claimed to champion the Malays should enlighten not disillusion them.

OKJ said...

Salam DAKJ

Selepas artikel burung punai, artikel Dato’ seterusnya secara berturut-turut agak merapu. Pertamanya artikel Sarawak yg tak lebih dari cakap dengar. Jadi saya malaslah nak komen takut dapat dosa kering.

Keduanya, index kangkung yg tak pernah wujud di dunia. Atau diwujudkan secara satira, yg cuma nak menjatuhkan maruah YAB Dato’ Seri Presiden ke? macam satira video Teresa Kok yg kurang ajar & takretibase !!!!!!!

Orang-orang kampong pun tahu pelbagai faktor (multifactorial) yg mempengaruhi pasaran. Kita ambil contoh komoditi getah. Kalau permintaan tinggi harga akan naiklah. Dulu semasa Atuk H.N. Ridley, harga getah naik. Semua org nak tanam getah. Bila terciptanya getah tiruan daripada polimer hydrocarbon secara sintetik, permintaan getah asli menurun, harga pun jatuh. Tapi bila getah asli didapati sangat sesuai utk buat kondom sebab ianya lembut dan selamat, permintaan naik semula dan harga getah asli pun meningkat.

Setakat komoditi-komoditi ini, org kampong pun tahu tapi tak pernah dengar pulak komoditi dan index kangkung. Jadi, Dato’, boleh tak jawab secara ikhlas apakah niat sebenar Dato’. Sekian TQ.

Din Kalut. said...

Bab isu simbolik kangkong ini.Din Melaka tutup sebelah mata.Dalam PKR,Pas dan Dap pun kangkung juga.Lagi teruk.

azhar said...

salam dakj

index harga rumput juga perlu dibuat.

sebab harga rumput mungkin naik bila sudah mula diberi makan kepada manusia.

looes74 said...

Hahahahahaha.......From Teresa Kok with Love

http://www.themalaysianinsider.com/malaysia/article/teresa-kok-loves-to-make-people-laugh

"Roses are red
Violets are blue
When flowers are too pricey
Kangkung will do

Roses are red
Violets are blue
Sugar is sweet
It may give you diabetes too

Roses are red
Violets are blue
In case you missed it
This is a satire, too"

Hahahahaha!

George said...

Dato,

I think this kangkung story is over and stale.For a kangkung to be a main issue in your article and has an index is ridiculous.
I wait for better articles from you.Tq

Lahuma said...

Dato.

Anatara punca penghasilan "kangkung" sejak akhir ini terutama dikalangan pembuat dasar kerajaan kerana ramai daripada mereka lulusan Universti Kangkong.Maka degreenya pun kangkong yang tidak ada pengiktirafan.
Ijazah segara macam kangkong.

Orang politik lagilah banyak pemegang ijazah kangkong.
Sebab itu mereka tidak ada keyakinan diri.Rakyat lebih bijak dari mereka.

Setiap saat rakyat gelisah.

Terima kasih Dato.

tok janggut said...

Dato tak nak komen pasal team bola kita ke, naik 4 tangga ke tempat 1 50.

Kampong man said...

Salam Dato,

1.I am impressed and happy to note from this morning NST that the UK Economist magazine has used The BIG MAC Index to gauge the price of this Mc Donald burger (not that bugger!!) worldwide for global currencies as an acceptable basis.Malaysia has been ranked THIRD behind India and Africa .

2.If the Big Mac Index is of any indicator, it reflects well on the price of food items in Malaysia are not that really bad as potrayed in compararison with other countries around the world and the region.Look, a Big Mac would cost RM7.40 (USD 2.23) against that in the US at USD 4.62 (an equivalent to RM7.40) a cool 50% cheaper here in Malaysia using the global exchange rate.Anyone knows of prices of same in the region ?.Kindly share.

3.Surely Kangkung Price Index (KPI) is not a good indicator and a good example. Only those who are BENGKAK with Najib and the kerajaan yang memerintah sekarang(looes74 and Din Melaka can take note) will find allreasons to fault him.Sebab mereka lebih berfikiran negatif dan benci yang tidak dapat di bendung atas nama kritikal disebabkan perbezaan ideologi politik.Logical mind cannot accept this KPI as basis.Agree?. Mereka tidak dapat menerima kekalahan PRU 13 dengan lebih terbuka.Kita cuba LAIN KALI LAH!.

Lets focus on economic deveopment especially for the rural areas.

4.RD, my brotherly advise to you is to just ignore those nyamoks who are essentially RBAs to ruin harmony, peace and teanquality in Malaysia.They too promote racial and religious hatred and even suggest East and West Malaysian separation.Again sheer madness.Anyway...

5.Kindly note too that our GDP 4.7% last year exceeds forcast of 4.5% due to 5.1% economic growth over fourth quater performance last year as reported.We are doing not too bad despite world economic slow down actually.

5.On the healtcare side Malaysians are heavily subsidised and among the cheapest and has the best medical and hospital facilities in the world.My two time cancer survivor wife paid less than RM100.00 for treatments of chemotherapy, radiotherapy and supplies of medicines for her whole life (She used to be a government servent).

I am proud to be Malaysians.Thank you Dato.

PENGUNDI AMPANG said...

Datuk AKJ,

1. Saya suka menjenguk blog Datuk kerana hadirnya penjenguk yang tidak seragam keyakinan politik mereka.

2. Yang menghairankan saya ialah kebanyakkan penjenguk yang agak 'vokal' kepada pendapat/pandangan Datuk adalah sebenarnya 'sekapal' dengan Datuk tetapi cuma berlainan 'mazhab' sahaja.

3. Mereka perlu menyedari bahawa antara Datuk dengan mereka cuma 'carek-carek bulu ayam'. Mereka tidak perlu terlalu emosi.

maae said...

next change...menteri besar kangkong...siapa ? berapa pula indek harga turun ?

kangkong bukan Najib saje... sebelah pembangkang lagi banyak kangkong mengangkong ! Cakap berdegar-degar, hakikat nya semua kangkong cina !

looes74 said...

Hahahahahaha, what's next? If you can't eat kangkung, eat big mac. But first we must look for Mcdonald. Wait a minute, I thought the owner of Mcdonald is a Zionist......Hahahaha!

Isn't the joke that the so called focusing on rural economic development has been carrying on since independence? What has it achieved?

I got an idea......Appoint Village Idiot aka kampung man as PM.....Problem Solved

http://www.youtube.com/watch?v=KjWYHeg8_5I

I just wonder if that's what he learnt in Scotland

http://www.youtube.com/watch?v=Es0t50H44IE

P.S : Monty Python crew are much more educated than that village idiot in Malaysia.........

Kampong man said...

Maaf Dato,

1.Pembetulan sikit. USD4.32 (Equivalent to RM15.32 and not RM7.40).pardon sir.

2.Kampong malays cannot be that foolish as some may suggest.Even urban educated and well informed Malays too are behind UMNO and BN. The fact remains that more than 63% Malays are behind UMNO/BN.Had there be NO 'Tsunami Cina 'BN will secure 2/3 majority.

3.The opposition cannot shout or hang on to the popular or majority votes unless SPR change the rules to fit them.It is like changing the goal posts in the middle of a football game (My MU lost many games and looks likely that they cannot become champion of EPL this season, i can accept).Theresa Kok won BIG in excess of 50K votes but she still cannot be our PM and even MB for Selangor. Why?.May be looes74 can clarify and enlighten us. It is because the rules has been set by SPR right all these years .Simple.Can we respect that and move on.

Sssshhh....BN especially UMNO are aggressively getting many new voters especially the young for the next PRU .So be warned.

4.With Sarawak and Sabah hold strongly firm under BN they remains 'Fix Deposits'.Poor looes74 cannot continue clowning like Mr Bean anymore.Maaf ya.

Thank you Dato

Din Melaka said...

Aslkum Dakj

Sebenarnya ramai org kuat UMNO sendiri malu besar bila ketua no 1 mereka dikangkungkan gara2 samada bodoh atau suka perlekeh rakyat.

Dan pencacai2 di blog ni lah terpaksa bersilat makan pulut hasil duit rakyat cuba tegak benang basah.

Tak salah DAKJ sentuh lagi isu ini sebab bukan soal kecil bila pemimpin negara tak cerdik.

Lagi pun ayat Quran sendiri sering mengulang2 petkara penting.

Semut Api said...

DAKJ,

Si dangkal Din Melaka cuba menggunakan ugama dan nama Allah kononnya beliau alim tapi masih terus memfitnah orang lain.

Mereka yg berfikiran cetek akan sentiasa bercerita pasal orang lain kerana tidak cukup grey matter membincangkan permasaalahan dan isu negara.Sebab dia sayang sangat dengan si Anu-war.Din Melaka akan terjun dengan labu labunya....biarkan.

Wenger Khairy said...

Hi Datuk
I tend to agree with Kampong man and with Mustapha Ong.The PM is doing a real fine job balancing inflation and growth. The 3 economists can shout all they want but the PM got a crack team in place. And I think people don't give enough credit to Omar Ong - the guy is one really smart dude if you had a chance to meet up with him. so perhaps those economists could try to meet up with the PM's advisors first before jumping to conclusions. Dato Seri Najib has been a breath of fresh air after the years of abuse under previous PM, lets support him.

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).