Saturday, November 29, 2008

Bukan Semua Mengenai Melayu Hambar

A Kadir Jasin

[Komen menggunakan pengenalan anonymous TIDAK AKAN DILAYAN. Sila gunakan nama sebenar atau nama samaran. Jikalau menggunakan anonymous, sila nyatakan nama di penghujung komen. Ulasan yang mengandungi unsur fitnah, hasutan, perkauman dan bahasa kesat tidak akan disiarkan. Ulasan yang terkeluar daripada tajuk tidak akan diberi keutamaan.]

DALAM kita mengkritik dan mempertikaikan kepemimpinan politik Melayu-Bumiputera, kita tidak boleh membuat kesimpulan bahawa semua aspek kepemimpinan Melayu-Bumiputera gagal.

Sebaliknya kerana kepemimpinan yang diterajui oleh Melayulah, Malaysia muncul sebagai salah sebuah daripada sebilangan kecil negara bekas tanah jajahan yang berjaya.

Walaupun kita terus berbalah dan mempertikaikan hak satu sama lain, Malaysia sebenarnya sebuah oasis di tengah-tengah dunia yang bergolak.

Lihat saja penaklukan Amerika di Iraq, peperangan di Afghanistan, keganasan di India, tunjuk perasaan yang melumpuhkan kerajaan di Thailand, penindasan politik di Myanmar dan peperangan kaum di Afrika.

Bukan semua pembesar politik, pentadbir awam, polis dan tentera, cendekiawan, usahawan dan pengurus korporat Melayu hambar, korup dan tidak bertanggungjawab.

Tidak sama sekali. Tetapi oleh sebab orang Melayu ramai dan menerajui bidang-bidang ini, maka seekor dua kerbau yang membawa lumpur maka habis semua terpalit.

Apatah lagi media massa yang dimiliki atau diterajui oleh orang Melayu sendiri sangat gemar memburuk-burukkan bangsa sendiri dengan cerita-cerita sensasi mereka.

Kalau melalui blog ini, saya mengkritik kepemimpinan Melayu yang korup dan hambar, tujuannya adalah agar setitik dua nila yang meleleh itu tidak merosakkan susu sebelanga.

Realitinya, negara bernama Malaysia ini tidak akan terjamin kelangsungannya jika peranan Melayu-Bumiputera yang berupa 60 peratus daripada warganegaranya tidak dimantapkan daripada segala aspek – politik, ekonomi, akidah dan guna tenaga.

Misalnya, sesiapa pun boleh membuat tuduhan terhadap perkhidmatan awam, polis dan tentera, tetapi hakikatnya tanpa orang Melayu yang sedia berkorban, bidang-bidang ini tidak akan terisi.

Kaum-kaum lain boleh membuat pelbagai tuduhan dan memberi pelbagai alasan, tetapi hakikatnya majoriti mereka tidak berminat menyertai perkhidmatan awam, polis dan tentera kerana gaji yang rendah, terpaksa menurut perintah dan berpindah randah.

Orang Melayu pun begitu. Yang berpelajaran tinggi, dwi- atau multi-bahasa dan berkelulusan profesional tidak lagi berminat menyertai perkhidmatan awam, polis dan tentera.

Mereka lebih suka menyertai sektor swasta atau bekerja sendiri. Melalui blog ini sahaja, saya mendapati begitu ramai profesional Melayu yang bekerja dengan syarikat multinasional raksasa di merata dunia.

Melayu sudah menjadi warganegara global dari aspek ekonomi dan bercempera (diaspora). Orang Melayu sudah mula merantau (membangsat, menurut loghat Utara) untuk tujuan ekonomi dan sosial.

(Dengan izin, semua tiga orang anak saya yang dewasa belajar di luar negara – dengan belanja sendiri). Seorang kini menetap di Switzerland. Dua di Malaysia. Seorang menjual insurans bagi pihak syarikat milik Cina. Seorang bekerja dengan syarikat multinasional Amerika. Dalam erti kata yang lain, mereka mempunyai mobiliti global. Dua yang kecil belajar di sekolah kebangsaan.)

Tetapi kita kena ingat. Majoriti orang Melayu-Bumiputera masih memerlukan bimbingan dan bantuan kerajaan. Begitu juga dengan sebilangan orang Cina dan India yang tercicir.

Jadi kepemimpinan Melayu yang cekap, bersih dan amanah adalah kemestian bagi menjamin kesejahteraan semua kaum dan bangsa di negara kita ini, tidak kira si kaya atau si papa.

Dalam konteks ini, saya sangat gembira menyaksikan kejayaan berterusan Permodalan Nasional Berhad (PNB) dan skim-skim saham amanah yang dilancarkannya sejak tahun 1981.

Saya mohon maaf kalau saya emosional mengenai PNB dan skim saham amanahnya kerana sejak 1981 lagi saya membuat liputan dan menjejaki perkembangan agensi amanah Bumiputera ini.

Utusan Malaysia 28 November melaporkan 490 juta unit tambahan Amanah Saham Wawasan 2020 untuk bukan Bumiputera habis dijual dalam tempoh enam jam 10 minit. Unit-unit berkenaan dibeli oleh 70,713 pelabur bukan Bumiputera membabitkan 27,479 pelabur baru.

Sokongan kuat pelabur bukan Bumiputera itu adalah undi percaya kepada PNB, khasnya dan kepada pengurusan Melayu-Bumiputera, amnya.

Memang kita akui bahawa pada tahun 1981, PNB memperoleh pelbagai saham yang dipegang oleh kerajaan bagi pihak Bumiputera pada harga kos (harga pembelian).

Dengan saham-saham itulah PNB melancarkan skim saham amanah yang pertama, iaitu Amanah Saham Nasional pada tahun 1981. ASN kemudian ditukar menjadi Amanah Saham Bumiputera (ASB).

Selepas itu, PNB terpaksa membuat pelaburan baru, sama ada secara terus atau melalui Bursa Malaysia, dan bersaing di pasaran terbuka untuk memperbesar dan memperkukuhkan portfolio pelaburannya.

Peneraju asal PNB seperti Allahyarham Tun Hussein Onn, Tun Dr Mahathir Mohamad, Allahyarham Tun Ismail Mohd Ali, Tan Sri Mohd Desa Pachi dan Tan Sri Mohd Khalid Ibrahim perlu diingati dan diberi penghormatan kerana melatih begitu ramai pengurus korporat dan pelaburan Bumiputera.

PNB membuktikan secara sahih dan mutlak bahawa melalui kepemimpinan yang berwibawa dan berintegriti, Bumiputera boleh dilatih menjadi pengurus yang berjaya.

Sebab itulah banyak pihak yang kebelakangan ini menyuarakan kebimbangan mengenai kemungkinan campur tangan politik dan pihak luar dalam urusan PNB.

Ini termasuklah penggabungan tiga buah syarikat perladangan milik PNB, iaitu Sime Darby Berhad, Guthrie Corporation Berhad dan Golden Hope Plantations Berhad – di bawah panji-panji Synergy Drive milik CIMB Bank pada tahun 2006.

Umum tahu bahawa penggabungan itu “dipaksakan” ke atas PNB. Cadangan penggabungan ini pernah dikemukakan oleh seorang penggerak pasaran saham berketurunan Cina pada era Dr Mahathir, tetapi ditolak kerana Dr Mahathir tidak mahu aset PNB disentuh.

Kebimbangan ini terbukti berasas apabila Malayan Banking Berhad, sebuah lagi syarikat milik PNB membuat pelaburan busuk (bad investment) dengan membeli Bank Internasional Indonesia (BII) pada harga empat kali nilai buku.

Pada pandangan saya, antara tugas dan amanah paling berat yang dipikul oleh Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Kewangan, Mohd Najib Abdul Razak ialah menjamin aset PNB dan agensi amanah lain seperti Khazanah Nasional, Felda, Tabung Haji dan Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT) tidak digugat apatah lagi dirompak oleh penyangak korporat.

Sekiranya ini terjadi, Mohd Najib akan dicap sebagai pengkhianat bangsa dan anak derhaka kerana kewujudan agensi-agensi ini adalah legasi bapanya, Allahyarham Tun Abdul Razak Hussein.

60 comments:

kamal latiff said...

salam,
siapa kah tangan2 ghaib yang membuat langkah2 penyatuan syarikat2 pnb ini?

....kalau nila itu ibaratnya, maka susu seperti maybank sime dan guthrie sudah melimpahi isi sebalanga.

malang melayu kerana setitik nila begini.

NGINAP SRENGENGE @ SRENGENGE said...

Datuk ,

Nabi saw bersabda : Hari ini lebih baik dari esok.

Tak taulah kot-kot masih ada orang yang tak caya hadis nabi...astagfirullah.

Wassalam.

Anonymous said...

Apa jadi kepada yang sudah terlepas dari tangan PNB itu Datuk?

Anonymous said...

hai datuk,
ni macam perli pm sekarang saja ni? hahaha, tapi memang betul, kisah pnb ni cuma sebahagian kecil daripada bermacam-macam kisah manipulasi syarikat milik kerajaan yang berlaku dalam masa 3-4 tahun kebelakangan ni.

uhang kinchai said...

Salam Dato.

Saya tidak berapa setuju jika M'sia dikatakan lebih berjaya jika dibandingkan dengan negara2 bekas jajahan British yg lain disebabkan sistem pentadbiran yg rata2 dikuasai oleh orang2 Melayu.

Diantara faktor2 utama M'sia mendahalui negara2 Commonwealth yg lain ialah kerana M'sia mempunyai minyak, getah, bijih timah, sawit, balak & lain2.

Kita seharusnya membuat perbandingan diantara M'sia dengan negara2 seperti Taiwan, Korea & Singapura dimana ketiga2 negara ini terletak di zon yg sama.

Saya teringat kata2 bos saya semasa saya mula2 kerja di sebuah Bank milik Cina (Development & Commercial Bank Bhd) lewat 70an dulu. "You budak Melayu yg jarang2 saya jumpa sebab saya tengok cara you kerja melebihi dari orang2 Cina sendiri"(sifat rajin, amanah & ingin belajar). Beliau menambah lagi "Kalau semua Melayu boleh kerja macam orang2 Cina, M'sia tentu lebih maju dari Jepun".

Kata2 tersebut walaupun pahit utk ditelan namun sedikit sebanyak telah memberi kesedaran pada saya hingga kini malah saya cuba wariskan kepada anak2 saya. Insya Allah.

Dato, the reality is money and corruption are ruining this land, crooked politicians betray the working man, pocketing the profits and treating us like sheep.

MERDEKA...

OTAI (Otak Tenang Akal Inovatif) said...

tq datuk... fakta ni amat kuat

ab said...

Salam dato,

Sangat tepat pendapat dato.

Orang melayu terbanyak telah, sedang dan akan menerajui pentadbiran negara,penjagaan keselamatan awam dan penjagaan keewangan negara.

Perkara yang baik mesti dihormati dan dipuji.

Orang melayu yang sedikit bilangannya yang kebetulan menjadi pemimpin-pemimpin `besar' (? penyamun-penyamun besar) adalah yang mengecewakan rakyat melayu teramai ini.

Mereka yang bilanganya tidak ramai ini angkuh,tamak dan entah tak amalkan ajaran islam gamaknya yang menyusah dan menimbulkan kemarahan
rakyat terbanyak.

Saya langsung tak percaya orang putih,hitam dan kuning langsat dan mata sepet pandai sungguh berniaga... tenguklah bukti nyata diseluruh dunia sekarang..,hampir kesemuanya terguling.

Kalau perkiraan saya betul ekonomi malaysia dibawah pimpinan dan pentadbiran orang melayu ini akan tumbuh paling teruk 1% dan kalau nasib naik 3-4% setiap tahun untuk 5 tahun yang akan datang,tetapi saya tak akan tahu apa yang akan berlaku sekejap lagi pun sebab semuanya adalah dari kehendak allah jua.

Abu bakar Ab Rahman

Anonymous said...

Salam Dato' AKJ

Masalah seorang dua yang busuk dalam kumpulan kepimpinan adalah masalah yang berlaku dan lazim di mana-mana juga. Masalah utama yang berlaku di negara kita sekarang ialah sebilangan besar orang yang menentukan kumpulan kepimpinan itu turut terjerumus dalam kancah rasuah. Mereka yang dimaksudkan ialah perwakilan UMNO ke Mesyuarat Perwakilan Bahagian dan Perhimpunan Agung UMNO Malaysia, khususnya semasa pemilihan. Individu rasuah boleh terlepas naik sebagai pemimpin bukanlah salah beliau tetapi salah orang-orang yang memberikan sokongan kepadanya. Jika majoriti perwakilan tidak terpengaruh dengan rasuah, sudah tentu kepimpinan yang bersih akan terbentuk dengan sendirinya. Manusia yang rasional tidak akan memilih individu rasuah sebagai pemimpin.

Anonymous said...

Datuk,

Saya amat bersetuju dengan pendapat Datuk, masih ada lagi anak Melayu yang berwibawa. Inilah yang perlu dipertengahkan. Bukannya ular-ular yang cekik darah. Saya sendiri bekas pekerja Maybank. Ramai golongan professional yang telah dilahirkan daripada industri perbankan sendiri, bermula dengan CIMB yang dulu dikenali sebagai Bank Bumiputera Malaysia Berhad.

Penyelewengan yang amat ketara sekali bermula dari sebelum saya berhenti dari industri perbankan lebih kurang 8 tahun yang lalu. Saya dapati pihak pengurusan atasan lebih cenderung kepada mematuhi "the political masters" daripada apa yang perlu iaitu berteraskan profesionalisma "without fear or favour".

Dari pengalaman saya sendiri, "deterioration" didalam Maybank bermula dengan Mantan Datuk CEO Maybank yang kini menjawat jawatan menteri di JPM. Sewaktu beliau menerajui Maybank, banyak salahlaku telah di "sweep under the carpet" Tidak hairanlah sekiranya pada saya apa yang telah terjadi didalam kes BII.

Didalam waktu itu juga, golongan yang attitude professional ramai meninggalkan Maybank. Kebanyakan yang tinggal adalah yang "too comfortable" ataupun kaki "brown nosing" iaitu dalam istilah melayu, kaki membodek. Didalam waktu penilaian prestasi, banyak manipulasi dalam segi pencapaian telah dilakukan. Kesimpulannya, yang banyak dapat naik pangkat, semuanya bukan berteraskan kebolehan.

Sementara itu, anak melayu yang masih boleh berkhidmat, masih lagi terus berkhidmat kerana kepercayaan yang apa mereka buat adalah yang terbaik. Inilah golongan yang perlu diberi peluang untuk maju.

Saya hanya dapat menyampaikan pengalaman saya sendiri yang pernah berkhidmat dengan GLC. Saya telah dinasihatkan berhenti oleh Datin Group Company sewaktu itu bukannya saya tidak pandai bekerja, tetapi lebih kepada "you are too big for Maybank" dalam erti kata lainnya, apa yang saya inginkan tidak akan kesampaian kerana pihak atasan mindanya kecil dan berkepentingan.

Apa yang saya lakarkan disini adalah "tip of the iceberg". Banyak boleh diceritakan untuk dijadikan tauladan. Persoalannya sekarang ialah "Will the Powers That Be take the lessons to be learn and take corrective action?"

Keturunan Jebat

Seccret Garden said...

Orang Melayu patut bersama2 melemahkan ekonomi cina dan menaikkan ekonomi bangsa sendiri. Kita patut menyokong orang2 kita agar berjaya - jadi orang cina tak boleh besar kepala dan mengaku mereka saja tunggak kejayaan Malaysia.
Saya sendiri akan hanya membeli barangan orang Melayu Melaysia (bukan melayu warga asing).
Jika ada kemampuan kita latih lah orang2 kita untuk mempunyai kemampuan teknikal dan daya-saing yang kuat. Naikkan lah balik martabat oranag Melayu.

Siti Khadijah said...

Dear Dato' AKJ,

Good that you have written this article. I'm one of those people that feels a strong sense of patriotisn to give back to society. It gives me the greatest joy when my students connect to me. I cry with tears of joy when I see them receiving their scrolls on the graduation day. I gather I have the best job in the world :)

A KADIR JASIN said...

1. Sdr Kamal Latiff, siapa mereka? Seorang Cina dengan gelaran Tan Sri dan beberapa market maker Melayu yang membuat keuntungan ratusan juta melalui capital gain dan yuran perkhidmatan;

2. Sdr Nginap Srengenge, Nabi saw bersabda : Hari ini lebih baik dari esok.

Lojiknya begitulah kerana kita tahu apa yang berlaku hari ini, tetapi tidak tahu apa yang akan terjadi esok.

3. Yes Madam Curi, you certainly have the best job in the world. You are the true builder.

I wouldn't have been here if it wasn't for the Late Cikgu Dato' Shaari Abu Bakar who took me to sit for the Special Malay Enterence Examination.

Mr Charles Alexander Westwood aka Salleh Iskandar Kayubarat for teaching me meaning of courage, kindness, humility and humanity.

Mr Syed Salim for "forcing" me to learn English. Mr Mohd Yusof Dorainatnam Abdullah for polishing it.

Cikgu Dato' Wan Shamsuddin Yusof for introducing me to the beauty of words.

Late Cikgu Zainal Abidin Ismail for polishing my Bahasa Melayu and teachin me the ways of the world.

Mostly for encouraging me to fall in love.

Ustaz Ahmad for improving my Tauhid and for lending us his Vespa motorscooter.

Late Mr Chin for proving beyond reasonable doubt that I was hopeless in mathematics.

They and many more teachers gave me knowledge and tought me the meaning of akhlak that put me where I am today.

Terima kasih cikgu!

Thank you.

Anonymous said...

salam Datuk,

dlm isu yg datuk kemukakan sy rasa tak salah kalau sy cuba kaitkan situasi Msia dgn negara yg Muslim + non muslim lain spt pakistan, India dll.

India w/pun terlalu awal utk dipastikan siapakah pencetus Mumbai attacked, tapi kalu dilihat beberapa foto yg dipaparkan terlihat anakmuda2 dgn mesingun dan grenade, sebaya dgn anakmuda pra garduan atau graduated di Msia.

Tak terfikir pun bahawa pendekatan serangan mereka itu boleh dilakukan tanpa mengira org berdosa atau tak, sy fikir taipei gangster atau Colombian kartel pun tak teringin utk melakukan serangan sedemikian, pertama adakah action mereka capai matlamat kedua bukankah akan memakan korban yg tak berdosa.

Jelas kalulah mereka ini muslim makanya inspirasi Al Qaeda menjadi caranya yg berpaksikan kpd perasaan ditindas, dihina, dibuli serta agama di pestahinakan habis-habisan, dan perasaan ini sebenarnya tetap ada di jiwa anak muda kita.

Hanya pendekatan budaya lembut-malu melayu kita shj mampu melunakkan mereka. Makanya kita bersyukur dgn sifat orang melayu kita disini dan sepatutnya non muslim jgnlah atas nama kesemarataan cuba provok apa shj kita lakukan dan putuskan atas nama Islam, ini kerana kita mesti maklum sudah beribu-ribu anak muda kita lepasan Pakistan dan berpengalaman berperang di Afghan di era Soviet dulu berada disekitar kita sekarang. Tentunya mereka ini sudah terdedah dgn perjuangan Al qaeda maka dgn pesta hinaan Islam berterusan dan cuba meminggirkan dan menghina pengamal Ugama Islam ini akan memarakan dendam anak2muda ini dgn non muslim.Kita sedar melayu Patani amat dekat dgn anak2 muda pakistan graduated ini dan golongan ini amat ramai di utara dan pantai timor semenanjung jadi capaian mereka terhadap perjuangan melayu patani semudah capaiannya di Internet.

Oleh itu betapa sebarang perubahan yg boleh menggugat situasi tradisi yg telah diamalkan berpuluh tahun di Msia mungkin akan menybbkan anak2 muda ini merasa bahawa masa utk mereka menzahirkan perjuangan mereka telah tiba. Oleh itu demi kedamaian yg telah kita nikmati jgnlah cuba diubah oleh sesiapa pun tak kira mana Parti yg memerintah pun, kita takut ribuan anak muda ini silap membuat jangkaan terus bergerak seiring dgn mentor mereka di Afghan atas nama Agama.Amatlah sukar utk kita bayangkan jika ini terjadi diMsia permai, betapa spt tindakbalas berantai yg tak dapat dipadamkan kerana komuniti bangsa yg berada tak seimbang pada setiap tempat di Msia.Marilah kita jaga sebaiknya nikmat ini w/pun sudah sekian lama kita di cop sbg negara syurga pengganas tapi terorist tak pernah pun ingin merosakkan kedamaian disini.

Maafkan Datuk berjela plak sy tulis.

Melati Desa

A KADIR JASIN said...

Dalam perbualan dengan Syed Hamid dan KPN, saya memberanikan diri memberi amaran mengenai kemungkinan (saya ulang, KEMUNGKINAN) wujudnya “the fringe Malays” yang mungkin mengamuk jika mereka berasa kepentingan Melayu diancam dan dipertikai atas landasan perkauman.

Melati Desa,

Kebimbangan seperti yang Sdri/sdra bangkitkan itu telah pun saya bincang dalam post pada 18 November.

Antara lain, saya menulis:

"Dalam perbualan dengan Syed Hamid dan KPN, saya memberanikan diri memberi amaran mengenai kemungkinan (saya ulang, KEMUNGKINAN) wujudnya “the fringe Malays” yang mungkin mengamuk jika mereka berasa kepentingan Melayu diancam dan dipertikai atas landasan perkauman.

"Kita lihat bagaimana sudah ada individu dan NGO bukan Melayu dan bukan Islam yang tergamak mempertikai fatwa-fatwa Majlis Fatwa Kebangsaan. Yang terbaru mereka mempersoalkan fatwa mengharamkan “pengkid” – perempuan berperwatakan/beraksi lelaki."

Jadi saya amat setuju dengan Sdri/Sdra yang kita tidak boleh memandang ringan kemungkinan akan ada kumpulan atau individu yang sanggup menggunakan cara yang salah, termasuk keganasan.

Terima kasih.

Anonymous said...

Dato',
Mereka yang memperlekehkan kejayaan Melayu mentadbir TanahMelayu dan rakyat Melayu+BukanMelayu adalah anti Melayu. Mereka tidak sedar mereka berada di Tanah Melayu dan permulaan nenekmoyanh mereka hidup disini atas ihsan dan tolak ansur Melayu. Andaikata kapal yang membawa datuknenek KapalSing terus keFiji, mungkin KapalSing dan anaknya masih hidup menebas pokok tebu!... so harap KapalSing bersyukur atas budi baik orang Melayu

Bye/Roti Planta

Anonymous said...

Dato.

Kupasan dato berhubongan dengan PNB tepat sekali.Waktu Tun Mahathir menjadi PM dua Institusi yang Tun Daim ,sabagai Menteri Kewangan atau Timbalannya Anwar Ibrahim,atau Rakan Kingsi yang rapat dg Mahathir yang tak boleh sentoh ia lah Petronas dan PNB.

Pada Zaman Pak Lah,Yang mendengar cakap Tan Sri Nooe mohd.Menteri Kewangan Kedua,telah membenarkan pengabongan Syarikat Plantation PNB yang sekarang ini diberi nama Synergy Drive kemudian di tukar kapada Sime Darby.Memanag betul,PNB tidak tahu menahu berhubongan pengabongan ini.Mereka di paksa melakukannya dengan alasan untok membentok satu syrikat perladangan yang besar.

Sabelum Pengabongan PNB memileki hampir 75% syrikat perladangan ini.Salepas pengabongan PNB hanya memileki 45% saham Synergy Drive.Bila Tun Ahmad Sarji berkata PNB mesti memileki 51%,maka CIMB salaku penasehat Kewangan SDrive memberitahu PNB yang ia perlu membeli saham tambahan di Pasaran Saham.Akibatnya PNB terpaksa membelanjakan hanbir 2.5 billion ringgit untok membeli lagi 6% saham S Drive.

Yang saya bimbang Dato,orang yang memainkan peranan Penting dalam Pengabongan ini ia lah Nazir,adek Dato Najib.Kalau saya memberitahu jikalau Securiti Commission menyiasat Insider Trading dalam transaksi ini,ramai pegawai Khazanah Malaysia,CIMB,Bank Negara,dan kamenterian Kewangan terlibat.Semua mereka membuat wang "at the expense on PNB asset."

Bagitu juga dengan pembelian bank BII di Indinesia oleh Malayan Banking.PNB juga tak tahu dan ini saoleh di paksa ka atas mereka.Orang yang mastermind nya juga Tan Sri Noor.Lantekan CEO baru Dato Wahid,anak emas ,Tan Sri Noor juga PNB tak ada peranan.

Baru2 ini sawaktu saya menghaziri hari Terbuka di Rumah Tan Sri Ahmad Kamal Piah,dia mengeloh panjang.Ia tak tahu mana PNB mak ambil wang untok membayar dividen ASN dan ASB.

Juga,dua tiga hari lepas ,khabar angin bertiup kencang yang Kontrek Tan Sri Hassan Marican tak akan di baharui.Orang kanan Tan Sri Noor kononnya akan mengambil aleh tempatnya.

Dato,Kita minta doa supaya apa yang di cakap2 ini tidak berlaku.Saya tak yakin Najib dapat berbuat apa2 jikalau pertukaran ini di buat sabelum ia menjadi PM.

Pak Lah,sabagai PM,yang mengikut budak BTN merupakan saorang Nasionalis,telah merosakkan bukan saha UMNO,Kerajaan Melayu dan juga INstitusi dan Strikat2 Melayu.

Perlu saya sebut di sini,salain dari Petronas dan PNB ,MAS juga akan hancor dan di hancorkan oleh Air Asia dan Air Asia X.Dengan ada Open Sky policy dengan Singapora,nasib MAS akan jadi saperti Garuda,Indonesia.

Penerbangan ka Singapora dan Sabah,Serawak wang di monopoly oleh MAS,sekarang ini bebas di masoki oleh SIA,Silk Air dan Tiger Air.

Indonesia yang membenarkan SIA terbang ka Jakarta tampa had,sekarang ini baru sedar yang GARUDA telah di hancorkan oleh SIA.Cuba gambarkan Garuda tidak ada satu flight pun ka LONDON atau Amstederm atau Paris,atau Beijing atau Shanghai.Semua orang Indinesia yang kaya pergi ka distinasi ini melalui Singapora.Kawan saya berkata tampa orang Indinesia,Changi Airport akan mati dan tidak dapat berkembang dengan Pesat dalam tahun 80 han.

Anonymous said...

Assalammualaikum Dato'

Saya bekas pekerja Golden Hope yang sekarang telah bergabung dengan SIME Darby. Saya baru sahaja meletakkan jawatan dari SIME dan merantau jauh diperantauan.

KAlau dahulu PNB ada 3 syarikat (Golden Hope, Guthrie dan SIME)yang memberi keuntungan dengan cara mereka tersendiri, sekarang ini keuntungan itu telah berkurangan akibat pengabungan 3 syarikat ini.

Akibat campurtangan ghaib inilah menyebabkan tujuan pengabungan bagi mencapai "Economic of scale" dan keadilan dalam pengurusdan wang rakyat tidak dapat dicapai. Pelbagai penindasan dan amalan mementingkan diri sendiri oleh pihak SIME telah menyebabkan ramai professional dan eksekutif yang dahulu membantu pihak PNB membuat keuntungan telah meletakkan jawatan dan diganti dengan pihak2 yg tidak bertangungjawab. Ini secara tidak langsung menyebabkan wang rakyat dalam amanah saham tidak diurus dengan baik. Segala perbuatan dan kesalahan pihak pengurusan SIME sentiasa di bincangkan didalam blog "SIME DARBY WATCH".

Saya harap pihak PNB dapat berbuat sesuatu dengan cepat dan bijak untuk mengelakkan satu lagi syarikat bumiputera dikawal oleh pihak asing.

Mr Nice Guy.

Anonymous said...

salam Dato'

yang bestnya..pencuri,perompak,penyangak korporat ni pun melayu juga..he..he.he..

Mudskipper said...

Salam Dato'

Sebagai anak pesawah Dato' tak sebut atau lupa nak sebut BERNAS. Harga beras melambung naik tetapi pesawah tetap miskin. Hampir 100% pesawah orang Melayu. BERNAS di beri oleh kerajaan memonopoli lesen pemborongan beras. Berapa kerat pemborong bumiputra yang aktif sebaliknya 90% dimiliki oleh bukan bumi. Penubuhan BERNAS adalah merupakan satu manefestasi kegagalan kerajaan dalam membantu orang Melayu!.

eddy said...

Dato' Kadir, saya kurang faham, sekarang ini DS Najib ialah TPM merangkap Menteri Kewangan merangkap Presiden elect UMNO. Perlukah dia tunggu hingga bulan Mac 2009 untuk melakukan rombakan besar-besaran dalam Kementerian Kewangan yang selama 5 tahun ini di kuasai oleh Menteri Kewangan II.

I am sure DS Najib has his own plans and I hope some of them are:

1. Do away with this silly post of Menteri Kewangan 11.There should only be ONE TIGER on a hill not two.
2. Strenghthen and make PNB as independent as Petronas and not be subjected to political maneuverings.Certainly also Hassan Merican position must be secured so that he can nurture more people from Petronas to take over from him later.
3. Clarify the position of Khazanah Nasional, what do these people really do beside just making profit mostly from fat government contracts or asset strippings or transferring debts to a special government vehicle. What about their social obligation to the Malays and others.
4. Undo the Sime Darby reverse take over of Golden Hope and Guthrie. Before the reverse take over we have three WORLD CLASS companies run by professional Malays. Now we have one big behemoth with a lot of internal problems and we may have lost many very capable world class Malay Managers who could not find a place in Sime Darby to others.No need to use CIMB this time as last time I think Nazir only sees the fat profit without looking at the consequence of the takeover on the Malays as a whole.

Whatever it is DS Najib and his team need to act now as prevention is better than trying to mop up the problems caused by people who is scrambling for position and power now that everybody is abandoning Pak Lah's once proud ship.

Singgah abbebakar said...

Dato'
Assalamualaikum.

Bagaimana ye Dato' jika yang kita harap memikul amanah itu adalah perompak dan penyangak korporat.

Atau kerana agensi-agensi itu legasi ayahnyanya, amanah itu diurus sebagai pesaka.

Mudah-mudahan harap boleh, percaya pun boleh kot?

Anonymous said...

Tok,

Saya seram sejuk membaca pengkhianatan oleh BUKAN sekadar sejemput tapi segenggam orang Melayu ITU ke atas orang Melayu sendiri.

Saya juga khuatir the fringes will start unfringing not later but MUCH SOONER'.

Min Sabah

Anonymous said...

Dato',
Kalau Keadilan memerintah adakah hak2 ekonomi dan syarikat Melayu akan menjadi lebih baik atau terjaga? Saya rasa menjadi lebih hancus... lihat di Selangor. Kalau Umno melantik Pengerusi dikalangan kroni (bukan merit) tapi Keadilan melantik dikalangan rakan2Cina.....Dalam Pakatan sekarang hanya Pas yang masih cuba mempertahankannya...tapi mampukah Pas?... Hanya kerjasama Pas+Umno formula penyelamat umat Melayu. Titik pertemuan apabila Umno lebih Islamic dan Pas liberal sikit. Malah Pas dah pun lakukan apabila berkawan bersama Dap (kes arak di Selangor). ...Lebih baik Pas bertolak ansur dengan Umno dari mengadai prinsip kepada Dap

Bye/Roti Planta

dan kajang said...

As'kum Dato',

1. Saya bersetuju bahawa "bukan semua mengenai Melayu hambar".Orang Melayu sememangnya bangsa yang hebat.Orang Melayu secara umumnya mempunyai daya kepimpinan yang hebat.

2. Sejarah membuktikan orang Melayu memang hebat. Panglima Awang misalnya,telah berjaya menuruskan usaha Madgaland belayar mengelingi dunia.Lt.Adnan yang berjuang mati-matian menentang tentera Jepun yang jauh lebih ramai dari Askar Melayu.Banyak lagi contoh yang boleh ditunjukan tentang kehebatan Bangsa Melayu.

3. Sememangnya ada juga beberapa kerat orang Melayu yang gagal dan merosakkan imej.Orang, khususnya bukan Melayu,akan menggunakan kegagalan sebilangan orang seumpama ini sebagai ukuran secara umum kelemahan bangsa Melayu.Memang kata orang seekor kerbau membawa lumpur,kerbau lain juga akan terpalit.

4. Tetapi kenapa tidak digunakan pula kiasan "setitik cat berwarna putih dicalitkan pada permukaan dinding warna hitam maka suasana dinding itu menjadi cerah dan menarik".

5. Dato' ada senaraikan beberapa contoh orang Melayu yang hebat.Kita juga jangan lupa kehebatan yang ditunjukan oleh mantan PM kita,Y.A.Bhg. Tun M.Dunia akui kehebatannya.Hingga kehari ini beliau masih hebat dan dikagumi.Kalau kehebatan beliau boleh dikaitkan dengan kehebatan bangsa Melayu amnya maka tidak ada sebab bangsa lain dan bangsa Melayu sendiri untuk berasa curiga tentang kehabatan bangsa Melayu.

6. Yang lebih masalah lagi ialah ada orang Melayu sendiri yang terlalu ego untuk mengakui kehebatan bangsa sendiri.Lihat sahaja contoh Angkawan Negara Dato' Sh. Muzafar.Kehebatan beliau menerokan angkasawan jarang ditonjolkan,tapi sebaliknya soal pembayaran dihebohkan.Apakah beliau tidak layak dibayar sebanyak itu.Kita lihat sahaja bangsa lain yang hebat.Mereka dibayar berkali-kali ganda dan ada yang menjadi jutawan pun dengan hanya berceramah hasil pengalaman dan ilmu pengetahuannya.

7. Oleh itu sudah tiba masanya orang Melayu sendiri menonjolkan pula kehabatan bangsa sendiri dan bukannya memburukkan lagi kehebatan mereka.

A KADIR JASIN said...

Sdr Ahmadi,

Oleh sebab komen Sdr tidak kena mengena dengan tajuk dan berbentuk peribadi, saya atau pejabat saya akan menghubungi Sdr melalui emel yang diberikan. Terima kasih.

Unknown said...

Salam Datuk,

Saya pernah berguru dengan dua orang Prof, seorang dari India dan juga seorang dari Bangladesh. Mereka berkata 'Malaysia is heaven. You people just don't realise it".

Kritikan dan keburukan menjadi bahan berita tetapi segala kebaikan didiamkan sahaja. Bak kata orang puteh. 'Taken for granted'.

Sementara itu, dalam hal Maybank pula, berilah peluang tiga hingga lima tahun. Mungkin timing dan price kurang baik, tetapi masih boleh diperbaiki dengan pelaksanaan yang betul. Kalau tak jadi dalam tempoh itu, barulah kita gelar pelaburan busuk.

Anonymous said...

Salam Dato.

Dato hanya menyebut kejayaan PNB yang di tubohkan pada tahun 1981.Bagaimana dengan tahun sabelum itu.

Saorang lagi tokoh yang perlu di sebut ia lah Tengku Razaligh Hamzah.Tengku merupakan anak melayu yang pandai yang mengunakan kepandaian orang Cina untok memajukan Melayu.Penubohan Bank Bumiputra merupakan satu contoh yang baik.Wang Ang Pooi,Khoo Key Peng,Mr Chew merupakan banker Cina yang di lantek untok menuboh dan membangun Bank Bumiputra salepas sdr Roslan mati.Malang nya salepas peningalan Tengku Razaligh dan kawan cina nya dan dfi ganti dengan Kamaru Ariffin,Lorreine Osman,Rais Seniman Bank Bumiputra telah mengalami kerugian yang besar di Hong Kong.Kerugian itu berpunya kerana kejatohan hartanah di Hong Kong.

Bank Bumiputra kemudiannya di terajui oleh Tan Sri Bashir dan Taufik dari Bank negara.Pada pandangan saya kedua2 mereka ini lah yang telah menghancorkan Bank Bumiputra sahingga ia terpaksa bergabong dengan Bank Commerce sahingga terjadinya CIMB.

Jika hartatanah di Hong Kong milek Bank Bumiputra tidak di jual oleh Tan Sri Bashir dengan harga yang bagitu murah,Orang Melayu akan bagitu Bangga sekarang ini kerana mereka memileki hanta tanag yang bagitu berharga di Hing Kong.Carrian House yang sekarang ini di mileki oleh HONG KONG Land benilai hampir 5 billion HK Dollah.Pada tahun 1985 Carrian House di jual oleh BMF dengan harga tak sampai 300 juka HK Dollar.

Kesimpulannya Dato.Ada melayu kita yang pintar tapi tak berapa pandai dalam selok belok perniagaan,mereka menggunakan orang Cina untok menjayakan perniagaan mereka.Mereka ini saperti Tengku Razali,Tan Sri Azman,Tan Sri Rashid,Tan Sri Wan Azmi dan banyak lagi kalau nak sebut.

Tan Sri Khalid Ibrahim,Tan Sri Lodin,menggunakan Melayu untok memajukan Perniagaan Melayu.

Tapi Melayu yang paling Hambar dan bangsat ialah apabila mereka di gunakan olek orang CINA saperti Lim Goh Tong,YTL,Ananda Krisnan,Quek Leng Chan, untok memajukan Perniagaan mereka.Melayu ini yang ramainya terdiri dari bekas pegawai tinggi Kerajaan dan ahli Politik dan Menteri yang dah bersara.

Persoalannya adakah Najib akan dapat membetulkan keadaan ini.Saya tak yakin.Najib yang mula di didek oleh Tengku Razali sa kembalinya dari England mempunyai fikiran yang agak liberal.Di depan melayu ia bercakap dengan penoh semangat untok membela orang Melayu.

Tapi kita dapati Najib juga mempunyai rakan dari kaum India dan Cina.Di hadapan mereka ini Najib di anggap sabagai color blind.Najib ini bukan risk taker dan dia ini tak pernah mengalami kesusahan.Ini yang memimbangkan kita.Ia juga mudah di pengarohi oleh perempuan terutamanya bini yang tersayang Puan Rosmah.Tiap hari Puan Rosmah mesti screen dulu siapa kan pelawat yang akan datang berjumpa dengan Najib di Pejabat.Jikalau temu janji nak jumpa Najib di buat melalui Rasmah ianya lebeh cepat dan effective.

Saya lihat baru ini satu temuduga Najib dengan televisen Australia.Bila di tanya hubongannya dengan gadis Mongolia itu,Najib menjawab dengan menangis tersesak sesak nafas.Ini bukan sifat saorang Panglima otau Commander in Charge saperti kata Hilary Clinton.Kenapa menangis,kenapa takut,kenapa kenapa kenapa bagitu Najib.

Anonymous said...

There should be no confusion that the Malay leadership had shepherded us from the 20th to the 21st century. The turn of the 20th century saw unprecedented advancements in almost every facet of today’s life as compared to the ‘black and white’ existence of pre-1960s.

The late Dato Onn, Tengku Abdul Rahman, Tun Razak, Tun Dr Ismail, Tun Ismail Ali, and living icons like Tun Dr Mahathir, Raja Nazrin, to name a few, are the true sons of the soil whose vision and leadership inspire us to lay our life on the line if called upon.

Would you do so for front liners of today?

That is the issue.

The issue is not about Malays in total. What we want and what we demand of those we put our trust in, is to show leadership qualities that once made up proud to march in tandem with them.

But in spite of the groundswell of disappointment it looks as though a wall of indifference has slammed the progress of thought and innovation. The world around us is heading towards the 22nd century and we are being left behind.

Money politics, holding on to power indefinitely, Malays vs Non Malays, Yoga, immunity for some so that they cannot be declared as bankrupts are issues of the day.

Even Malays who condemn the authorities in justifying their own agendas are no better than those they blog against.

Be good Malays, be proud and true to your race and your country. Be a true Malaysian.

Anonymous said...

Scribe,

SeTitis Nila
(melayu hambar -siapa selepas MoF2)

Salahkah sekiranya saya mengatakan lebih setitik nila itu menitis dari teling Mulut Nor Mohamad Yakob - Menteri Kewangan II?

Contoh:

i. January 22, 2008 17:41 PM
Good Time To Buy Shares, Says Nor Mohamed

OFFICIAL VISIT¦Second Finance Minister Tan Sri Nor Mohamed Yakcop signs the plaque to officiate the Main KL Service Office at the EPF headquarters. Also present is EPF chairman Tan Sri Samsudin Osman (left). Pix: Mohd Faizol

KUALA LUMPUR, Jan 22 (Bernama) -- The current situation provides a good opportunity for Malaysian funds begin to pick up some attractive stocks, according to Second Finance Minister Tan Sri Nor Mohamed Yakcop.

"Our market dip somewhat in the last few days, including today, but we have big funds with income all the time like the EPF (Employees Provident Fund) and others," he told reporters after visiting the pension fund's headquarters here Tuesday.

"This is very good opportunity, given our strong fundamentals, for Malaysian funds to begin picking up some of the stocks because many of them are now really underpriced or very attractive in terms of pricing," he said.

Share prices on Bursa Malaysia dropped over the past few days, tracking the regional markets' fall on mounting concern over a recession in the United States, the world's biggest economic powerhouse.

"But we leave it to the institutions to decide but it appears that this is a good time for them to pick good long-term stocks. Good stocks with long-term fundamentals like blue chips," Nor Mohamed said.

According to him, the local bourse remained resilient while sentiment "solely" was dragging down the market.

"This is the name of the game, isn't it? When the international markets do badly, on a short-term basis our market also reflects on this," he said.

Meanwhile, EPF's chief executive officer Datuk Azlan Zainol said: "We are long-term players, as and when we find the opportunities we will go in."

"We find that right now it is a good opportunity for us. We will nibble slowly and when the time is right, we go in for the bigger ones. Certainly, we will be looking at buying," he said.

The EPF, which announced a 5.8 percent dividend for 2007 today, is the sixth largest fund in Asia with a total asset allocation of RM312 billion.

On whether there was a need to stop the fall on the local bourse, Nor Mohamed said: "There is no problem. The shares are up and down but it is not like the US subprime crisis. We have abundant liqidity in the system."

He said the local stock market has fundamental strength as "there is earnings growth".

"In the medium and long run, our stock market should continue to be viable, robust and vibrant," he added.

On whether the EPF should invest more overseas, Nor Mohamed said: "Stock markets in other parts of the world are also falling. There is a very good opportunity for the EPF to look at attractive equities with long-term potentials."

"No basic amount but we can increase really. We have a large amount of assets available," he said.

Currently, the EPF's overseas investments amounted to close to US$2.0 billion.

Nor Mohamed also said that it was good for the EPF to diversify when the opportunity arose.

"For the country as a whole we can diversify our sources of income. The EPF has the ability, the staff strength and the knowledge after so many years of managing the assets. It has the depth to undertake such investments," he said.

On the effects should the US plunge into recession, Nor Mohamed said: "If recession is very deep, there will be negative effects on Asia as well as in other countries."

"But Asia seems to be such a robust region and at present, I believe there is no major danger of a change in the growth and development of Asia," he said.
-- BERNAMA


ii. Malaysia Government Doubles Telekom Stake Sale; Temasek Buys 5%

March 2 (Bloomberg) -- Malaysia's government raised 2.91 billion ringgit ($766 million) selling shares in Telekom Malaysia Bhd., doubling the sale after Temasek Holdings Pte, Singapore's state investment arm, bought a 5 percent stake, said a banker involved in the sale who declined to be identified.

The government doubled the size of the sale to 300 million shares, or a 9.2 percent stake, after investors ordered five times the number of shares offered, said the banker. The shares were priced at 9.70 ringgit each, almost the highest price sought and a 1.5 percent discount to yesterday's close.

Malaysia is selling stakes in Telekom, Bintulu Port Holdings Bhd., Tenaga Nasional Bhd. and Commerce Asset-Holding Bhd. to reduce its budget deficit and put more shares in the hands of the public, which may help increase the influence of private investors on management of the companies.

The Star newspaper in Malaysia earlier reported the increase in the Telekom sale.

The government will sell more shares in the companies in which it has substantial stakes ``when there's a need,'' Second Finance Minister Nor Mohamed Yakcop told reporters yesterday when asked about the share sale.

Temasek bought the 165 million Telekom shares from Khazanah Nasional Bhd., a Malaysian state investment arm that controlled about 42 percent of Telekom before the sale. Temasek spokeswoman Eva Ho wasn't available for comment this morning. Khazanah Managing Director Anwar Aji declined to comment on the progress of the sale, when contacted last night.

AmMerchant Bank Bhd., CIMB Bhd., Credit Suisse First Boston and ECM Libra Partners are managing the sale. Officials from the arrangers were either not available or declined to comment.

To contact the reporter on this story: Paul Scanlon in Hong Kong at paulscanlon@bloomberg.net .

Last Updated: March 1, 2004 19:33 EST

Nota:

Bagaimana tepat, bertanggungjawab, dan hemat-wibawa Belanjawan 2009 baru-baru ini yang dipersembahkan oleh dua orang Menteri Kewangan I yang berlainan tetapi MoF2 itu masih yang sama?

Bagaimana nak menjayakan buah fikiran Tambun's Hanadzlah after the horses have bolted?

Have we the right people in MoF is a question I would like to ask you, Abdullah, Najib and Mahathir, really, Scribe. Then I would like to ask you if the Budget 2009 is a raving sucess:

Projects From RM7 Billion Stimulus Package Identified

KUALA LUMPUR, Nov 28 (Bernama) -- Various new infrastructure projects from the RM7 billion economic stimulus package have been identified and will be implemented, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi said Friday.

The Prime Minister said that tenders for the projects to be carried out by the various ministries will be out soon.

On this matter, he urged the local banking sector to cooperate with the government to ensure that the projects will be implemented smoothly as planned.

"Of course, those successful in getting the projects will need money to run them," Abdullah said.

"I hope the banking sector will cooperate by giving loans to them. They should not worry as the projects are from the government," he said at the 29th Malaysian Investment Banking Association annual dinner here.

Abdullah said close cooperation between the public and private sectors is also crucial in order to ensure the country's economy will move ahead despite the challenges during the global recession period.

"I believe that with the close cooperation, we will be able to weather the storm and come out much stronger and more confident," he said.

"At the moment we are not yet in recession," he added.
-- BERNAMA
(???)

Which makes one wonder if we are ready to make promises of great returns to investments from arabs, bric, eu, us, etc in this country as Tambun did? How is Valuecap doing with those additional funds, Scribe?

ChengHo said...

Melayu/Bumiputera hanya perlu mengamal meritokrasi sesama Melayu/Bumiputera bukan nya mengikut puak ,mengikut alumni dan kumpulan masing masing . Ramai Melayu/Bumiputera dipasaran yg tidak dikenal pasti .Tenguklah GLC adakah mengikut penilaian meritokrasi ataupun mengikut puak puak tertentu . GLC masih lagi tidak seganding dgn Temasik misal nya ataupun lain sovereign GLC yg lain.
Mana dia pelajar pelajar Melayu/Bumiputera yg tiap tiap tahun dapat 9A dan 10A yg kita gilap dari sekolah rendah lagi kita salurkan mereka kebidang sains dan teknologi hilang begitu sahaja.
Kalau kita kaji secara dalam kapten kapten GLC kebanyakan mereka bukan TOP Grader masa mereka bersekolah dulu munkin 4A atau 3A sahaja. Bayangkan kualiti Top Grader Melayu/Bumiputera kalau diberi peluang. Satu kajian perlu dibuat kalau tidak brain drain dlm erti kata sebenar.

rocky said...

yes our success is due to leadership of our forefathers who were lead by Malays(lets not question their Malayness). The Malay leaders who put the need of the country above personal need and who believed in team work with the non Malays. They were partners and there was no need for ketuanan cos they knew who was the boss and the boss used the best man for the job.

Unfortunately now there is a need to show ketuanan and the leadership, Malay leadership is doing what is best for their personal need. Teamwork is not part of the equation but money politics is the most important equation.Non Malays see this and they are not questioning that they should be PM but see that this nation is being lead down the wrong direction all in the name of Ketuanan and in the name of helping Malays, millions are siphon off to make a few connected Malays rich. Ketuanan and need for assistance are contradictory.

Yes this nation is far ahead of many ex colonies. But who do you bench mark when you are ahead?do you want to be the best among the worse. Same goes for companies who benchmark.and all you need is bad leadership and direction to destroy this success by Malay leadership. and the destruction will by Malays leaders too and not non Malays. Sad but true, so lets not take all the credit but blame the non Malays when one fails cos that seems to be one of the excuses.

Time has come to face the truth, money politics in UMNO over the last 15 years or so is destroying the country cos it is not the best Malays are leading UMNO at all levels but those with money instead. and money and intelligence do not go hand in hand. Those days main UMNO member were teachers and what is it now?;)

and the Malays need to loose the mentality that they need help and entitlement mentality to progress.If Malays want to compete in the global place and want to recognition, then they should fight for it like everyone which the Malays can, well most Malays can and those in UMNO I'm sad to say can't or won't cos they need the excuse of weak Malays to enrich themselves.Malays need leadership that have a Can Do attitude and so does all Malaysian in General.

Anonymous said...

Yes, Scribe.

So Sdr Rocky must be very, very happy that his point is made more true with the global financial crisis and the coming recession. We do need the likes of Bernanke and Paulson, don't we? And bail outs!

Liberal Malays like Rocky are wheel barrowful of Kota Bharu's zaid ibrahim better to be with PKR and PR instead. And from his comment he must be with the likes of the Karpals and the Lims and BABI(bro anwar bin ibrahim).

sawit futures trader said...

Salam Dato',

Nampaknya tiada yang menyebut tentang perkara ini, jadi biarlah saya yang mulakan.

Al Fatihah buat Dato' Razali Ismail. Kehilangan besar bagi warga pendidik di Malaysia.

Tidak ramai yang kenal siapa itu Dato' Razali Ismail? Tak mengapa. Pada masa hayat beliau, beliau lebih tekun bekerja daripada berpolitik.

p/s latarbelakang arwah Dato' Razali yang menjadi Timbalan Menteri Pelajaran membuatkan saya terfikir, kenapa Dato' Seri Rais Yatim tidak pernah di lantik sebagai Menteri Pelajaran. Mana lebih penting, agenda pendidikan nasional atau resume anak didik politik?

Anonymous said...

Salam Dato' AKJ,
Saya berpendapat penyangak2 korporat Melayu ni patut di pancong/bunuh saja, kerana hakikatnya mereka bukan saja menggadai harta bangsa bahkan merosakkan nasib generasi bangsa! Yang merompak RM10, RM100 ringgit kena tangkap masuk lokap, yang merompak RM bermillion2 lepas!

Anonymous said...

Dato.

Akbar NST pada tahun 70an sawaktu di bawah NST Singapora merupakan akhbar wang ulong dari segi coverage,Ikhlan dan circulation.

Tengku Razali,atas arahan Tun Razak,telah mengambil aleh NST dari Singapura.Pada waktu itu akhbar The STAR baru sahaja di lancarkan.Tengku Abdul Rahman,Tun Mustapa dan MCA merupakan pemegang sahamnya.Circulationnya hanya sabanyak 20,ooo naskah sahari.

Sekarang ini,The STAR,telah mengatasi NST dari segi kuality dan circulation.Ini ada lah kerana semua orang Melayu yang ditugaskan untok mentabir dan mengurus NST semua nya MELAYU HAMBAR.

Sorry Dato.I was told you are not part of the team.Kalau kena batang hidung Dato,minta maaf.

Saya tak dapat menerima hakikat NST kalah dengan The Star dan Utusan.

A KADIR JASIN said...

Sdr Indigo,

Just as a matter of clerification.

Rocky here is (and may not be Rocky's Bru) the Melayu.

Rocky Melayu normally sends his comment to me under Rocky's Bru.

There is another Rocky (the original Rocky, some say) who is also blogger and who, I believe, is a Chinese.

I am sorry if I am wrong.

Thank you.

A KADIR JASIN said...

Sdr ChengHo,

Kita janganlah terlalu taasub dengan kepintaran awal; dengan 9A atau 10A. Pelajaran peringkat tinggi dan kerjaya bukan semudah atau sama dengan 9A atau 10A.

Ramai kawan saya cemerlang dalam peperiksaan gagal dalam kerjaya atau sekadar naik pangkat kerana lama berkhidmat sahaja.

Sepanjang pengalaman saya dalam dunia kewartawanan, ramai rakan sekerja dan anak buah saya yang lulus universiti, termasuk dari universiti kelas pertama dunia, gagal mencapai kecemerlangan.

Memang mereka cerdik, pintar dan tinggi kelulusan. Tetapi kecerdikan, kepintaran dan kelulusan yang tinggi itulah yang menjadi permulaan kepada kejatuhan mereka.

Mereka berasa diri mereka pandai, maka mereka tidak mahu belajar daripada senior mereka semata-mata kerana orang itu tidak ada diploma atau ijazah. Mereka memandang rendah orang naik kerana kegigihan dan kerana setia kepada majikan.

Sdr Rocky, Malaysia is not the best among the worse, as you put it. We are the best among the best. According to CIA Factbook, World Bank, IMF and World Tourism Council, Malaysia in the top league.

We are the 23rd largest exporting nation in the world. We are larger than Sweden, Austria, Brazil, India and Australia. We’re 27th in the size of imports.

We’re 21 in Internet penetration. We’re 11th in tourism revenue after Mexico, Turkey and Germany but larger than Russia, Canada, Switzerland and Singapore.

The US-based global management consultancy firm, AT Kearney, puts Malaysia as one of the 20 most globalized economies in the world.

The Global Top 20

1. Singapore
2. Switzerland
3. United States
4. Ireland
5. Denmark
6. Canada
7. Netherlands
8. Australia
9. Austria
10. Sweden
11. New Zealand
12. United Kingdom
13. Finland
14. Norway
15. Israel
16. Czech Republic
17. Slovenia
18. Germany
19. Malaysia
20. Hungary

So we are not a failed state . Instead we are among the most successful in the world.

Remember Singapore inherited the best economic infrastructure from the British and it is not as multi-racial and as free as us.

The Chinese predominates in all aspects of life – politics, civil service, the military and business.

Like Switzerland, Monaco and Hong Hong, Singapore is a middleman.

And there's only one party (the PAP) and one man (Lee Kuan Yew).

If you are an opposition, you'll end up a pauper. The PAP government will see to that.

Thank you.

Anonymous said...

Asalmualaikum YBhg Dato,
memang benar kaum lain percayai akan PNB, pantang buka saja saham untuk bukan bumi habis dijual.Bumiputera pulak sibuk dengan sekim cepat kaya.....sebulan dua terima lepas tu lingkup....sebab pulangan ASB semakin hari semakin menurun. Dividen dan bonus...tak macam semasa Tun Mahathir dulu.Kata PNB itu adalah kerana keuntungan disimpan sebab kalau terjadi kejatuhan ekonomi pulangan tetap lumayan....tetapi apa yang diberi sekarang tidak lagi lumayan....mungkin itu lah sebab ramai yang cari sekim cepat kaya.Mungkin pada mereka yang menyimpan sehingga maksima dan bukan berhutang dengan bank ianya lumayan tetapi pada mereka berusaha untu berjimat yang buat pinjaman bank, pulangan yang diberi mungkin mendapat 2 ke 3% sahaja.......Harap-harap dengan pelan pergabungan Golden Hope, Guthrie dan Sime, pulangan PNB akan bertambah dividen, sekiranya tidak saya rasa pak Lah telah membuat satu lagi kesilapan besar kerana tidak menguntungkan PNB tetapi hanya segelintir kecil sahaja iaitu orang seperti Musa Hitam dan beberapa orang VIP lagi kat PNB yang dilantik menjadi Pengarah dan sebagainya. Pak Lah sayang sangat pada mereka ini.....Rakyat tak buta..... bagi Pengarah dan CEO PNB jangan lah nak pegang jawatan tinggi sahaja,gunakan lah otak yang pandai untuk menjadikan PNB lebih baik dari sekarang dan bukan tak berani bersuara kerana takut kena buang....mungkin penyakit koro terdapat pada orang yang berjawatan tinggi di PNB ini dapat sembuh kalau tidak PNB pun akan merudum.....it will happen...
Helang79

Anonymous said...



sawit futures trader said...
Salam Dato',

Nampaknya tiada yang menyebut tentang perkara ini, jadi biarlah saya yang mulakan.

Al Fatihah buat Dato' Razali Ismail. Kehilangan besar bagi warga pendidik di Malaysia.

Tidak ramai yang kenal siapa itu Dato' Razali Ismail? Tak mengapa. Pada masa hayat beliau, beliau lebih tekun bekerja daripada berpolitik.

p/s latarbelakang arwah Dato' Razali yang menjadi Timbalan Menteri Pelajaran membuatkan saya terfikir, kenapa Dato' Seri Rais Yatim tidak pernah di lantik sebagai Menteri Pelajaran. Mana lebih penting, agenda pendidikan nasional atau resume anak didik politik?

7:37 PM



kerajaan pakatan rakyat pun 2 X 5 sahaja. pelantikan pun berdasarkan kepentingan parti.

bungaraya said...

Kenyataan yang sangat tepat bila anda berkata BUKAN SEMUA MENGENAI MELAYU HAMBAR. Jangan kita cerita kehebatan melayu dalam aspek lain. Cerita saja mengenai Pemimpin Melayu sejak sebelum merdeka. Pendek kata ramai yang berstatus PEJUANG SEJATI. Yang membelakangkan kepentingan diri.
Hambarkan Tengku, Tun Abd Razak, Tun Mahathir, Dr Ismail, Tok Guru Nik Aziz, Dan lain-lain lagi. Mereka yang hambar atau kita yang setiap saat membuang masa mengkritik tidak membina terhadap mereka? Kenapa tidak mencadang perkara membina. Habiskan masa 70jam sehari suntuk untuk mencadang sesuatu yang membina kpd pemimpin Melayu. Insyallah mereka tidak HAMBAR.
Yang saya sangat tidak setuju ialah perkara baik dan murni yang diamplimentasi kerajaan pun mereka lanyak habis-habisan. Agaknya mereka mahu negara ini spt suasana di Tahiland, atau di Irag atau di Palestine. Saya Okey saja dong.

Raison D'etre said...

Datuk,

Saya jarang membaca suratkhabar bahasa Malaysia, tapi sebab orang gaji saya tak faham bahasa Inggeris, jadi saya beli juga Metro Ahad untuk bacaan mingguan beliau.

Sebagai akhbar Bahasa Malaysia yang paling unggul, Metro dan isi kandungannya seperti cermin kepada inklinasi (perkataan bahasa malaysia saya tak ingat sekarang) bangsa kita.

Baru ahad ini cerita pasal arak dari siam yang diminati Mat2 Rempit.

Quote: "Dua botol dah cukup untuk mabuk."

Banyak lagi yang semuanya tak elok belaka.

Sedihnya, semua nama yang di temuramah nama Melayu.

Kononnya orang Melayu adalah Islam.

Tak nampak walau setitik pun nilai - nilai ke Islaman dalam diri mereka - mereka ini.

Mungkin tak orang Melayu yang Islam sepatutnya lebih berjaya dari segi ekomnomi dan sosial sebab Islam adalah ugama yang prinsipnya mutakhir: berkerja seolah kita akan hidup selamanya dan beribadats eolah kita akan mati keesokan harinya.

Yang kita ada, Melayu korporat yang lupa pasal bangsanya yang memerlukan sedikit bantuan untuk bersama - sama berjaya, dan anak - anak Melayu yang lupa yang di bahu mereka ada tanggungjawab yang besar untuk memimpin keluarga.

Entahlah, Datuk.

Saya nampak orang Melayu selepas zaman Tun Mahathir seperti kehilangan idola.

Tak tahwan hala, kata orang Kedah.

Wasalam.

Anonymous said...

Kenapa Melayu hentam Melayu? Tak cukupkah bangsa lain hentam Melayu? Apakah arah tuju Melayu jika berterusan macam ni? Apa akan jadi pada bangsa Melayu? Kenapa lantang sangat menhentam Melayu? Sebelum Melayu dan bangsa lain hidup aman damai. Tiada masalah. Siapa sebenarnya yang menjadi dalang atas apa yang berlaku di negara kita? Jangan salahkan kerajaan dan UMNO...Fikirkan..

A KADIR JASIN said...

Sdr/i Bungaraya,

Almarhum Tunku Abdul Rahman jual tanah dan rumah di atas Bukit Choras (dekat Kota Sarang Semut), Kedah, untuk balanja pilihan raya umum.

Terima kasih.

affendi hussain said...

Salam semua,

Hambar?

1. Kalau tak kerana Melayu yg membina tamadun2 purba yang hebat dan pelabuhan entraport Melaka (perlabuhan terhebat dunia selain Lisbon, Portugal dan Goa, India), nescaya tiada Cina, India, Arab, European dan apa2 spisis bangsa lain yang nak datang ke Tanah Melayu.. (itupun masih nak main retorik isu org Asli)

2. Kalau tak kerana British mengaut hasil bijih timah dan lain2 hasil bumi dari Tanah Melayu mereka takkan ada duit nak majukan pusat pemerintahan mereka di Singapura & Pulau Pinang.. British bangunkan, Melayu pertahankan (Lt.Adnan)..last2 siapa dpt?

3. Kalau tak kerana tolak ansur Melayu pada 1946 dan mereka memilih pemberontakan berdarah seperti bangsa serumpun di Indonesia utk merdeka....maka..
-->(fikir sendirilah akibatnya kalo teringin sgt pertikai sejarah..apa agaknya akan jd kpd nenek moyang kalian yg begitu ditatang (pampered)oleh British..?)

4. Melayu tak perlu naik angin..tak perlu rasanya 'the fringes' ambil tindakan radikal dgn puak2 batuapi & kepala batu ni..saya ada formula..

5. Memang sakit hati dgn mereka ni..cakap "Malaysian Malaysia" Ttp "Condemn the Malays in the spirit of Malaysia"?? Kutuk kaum majoriti tetapi ada hati nak suruh kaum majoriti undi depa jadi Perdana Menteri..apa tu? pelik bunyinya?..Nak kata bodoh pun tak layak masuk takrifan ilmiah..

6. Walla.. (Brader Anwar patut baca ni,..)FORMULA BARU BANGSA MALAYSIA (kaedah cepat < 1 dekad)
..apa kata kita buat "barter trade" dgn negara China & India..kita tukarkan puak2 yg menyakitkan hati ni dgn saudara-saudara Muslim kita disana..kat China ada 30juta (1.5%) kat India ada 138juta (13.5%)..tak luak pun..malah lebih byk 'talent' yg boleh di 'scout'.

7.Dlm tempoh 5thn kita ajar saudara2 warga baru kita ni bertutur bahasa Melayu.. nescaya bila mereka dah fasih bertutur Bahasa Melayu secara automatik dah terbentuk pun apa yg menjadi teori igauan takkan tercapai oleh puak liberons iaitu konsep "Bangsa Malaysia" ..kita samaratakan hak kpd semua saudara2 kita..tiada masalah kerana Islam itu bersaudara .

8. Masa tu UMNO & PAS boleh bubarkan..Idea nasionalis boleh flush dlm jamban. Hmm..puak2 liberon ni nk buang mana pulak eh? Dah tak relevan dgn 'bumi baru' ..maka..ke dlm laut lah tempatnya..

9. Tak payah tunggu 50 thn lg dgn puak2 malaun & liberons yg sedia ada skrg ni..51thn dah makin melampau, mereka takkan berubah tetapi nak suruh kita yg ubah ikut mereka..

10. Buat apa nk tunggu mereka? Jgnkan lg 50thn..sampai kiamat pun jgn harap! Barang baik tak perlukan kata-kata indah (& provokasi)

(".)

Azman said...

Y.Bhg Datuk AKJ,

Maaf kerana 'digress' sikit...

Terlanjur Datuk sebut pasal Almarhum Tunku Abdul Rahman jual rumah & tanah, saya teringat pula mengenai filem Raja Bersiong.

Dari cakap-cakap orang, Almarhum Tunku keluar wang yang banyak juga untuk membuat filem tersebut.

Saya berkesempatan menonton filem tersebut hanya sekali sahaja setakat ini. Itu pun sewaktu di zaman sekolah lebih kurang 30 tahun dahulu (ketika video player mula-mula diperkenalkan).

Kalau tidak silap saya, filem tersebut adalah adaptasi Hikayat Merong Mahawangsa. Skrip filem tersebut adalah begitu indah sekali susunan kata-katanya membuatkan saya boleh rasa 'besar hati' jugalah kalau orang-orang Melayu boleh berbicara sedemikian rupa.

Apa sudah jadi dengan filem tersebut Datuk? Daripada ditontonkan filem-filem karut marut pasal hantu-jembalang ini semua, saya rasa banyak manfaat boleh dipelajari daripada filem tersebut.

Maaf sekali lagi kerana 'lari' topik.

Azman Mohd Isa
Shah Alam

Anonymous said...

salam.

saya cukup cukup cukup rasa bersyukur sebab dapat lahir dan membesar diMalaysia.tak perlu saya risau tentang kejadian seperti di negara-negara yang bergolak.

namun itu tidak semestinya saya berpuas hati dengan segala yang ada diMalaysia.

rakyat diMalaysia (khususnya orang Melayu) perlu mempunyai pemikiran tahap satu.sedih apabila dicanang Malaysia negara yang hebat tapi hakikatnya rakyatnya ada yang suka membuang sampah merata-rata dan bersikap biadap ketika dijalanraya.

walaupun Malaysia aman tetapi kita masih lagi jauh ketinggalan dari banyak aspek.namun itu bukan alasan untuk tidak memajukan diri.saya sendiri lihat banyak orang Malaysia yang dah berjaya dalam hidup mereka.kita patut jadikan itu sebagai pendorang dalam meneruskan kehidupan untuk berjaya.

add said...

Jemput lah kembali TDM menyertai pentadbiran kerajaan pusat demi kepentingan "bersama" dan menjaga sedikit kaum "kita".kepada Najib lantiklah TDM ke pentadbiran anda walaupun Snergy Drive perlu rombakan sekali pun. Walaupun Nazir mengetuai gagasan tersebut. Kerana saya nampak cara nazir berniaga terlalu rakus dan ala cina sikit.

azizIbrahim said...

Jika benarlah apa yg berlku dlm PNB ini ternyatalah Pemimpin Tertinggi UMNO sekarang terlalu banyak dosa kpd UMNO dan orang Melayu dan betullah apa yg dikritik oleh Tun Mahathir. Jika Nazir terlibat ertinya Najib turut terpalit juga, nampaknya harapkan pagar, pemimpin UMNO makan padi.

A KADIR JASIN said...

Sdr/i Add, antara lain, berkata: "Kerana saya nampak cara nazir berniaga terlalu rakus dan ala cina sikit."

Bagus kalau Melayu pandai dan boleh berniaga macam Cina. Asal jangan haram sudahlah. Itu pun pilihan masing-masing.

Rakus pun boleh dimaafkan kalau untuk kebaikan dan kebajikan.

Hari ini saham Sime Darby jatuh teruk. Saham Maybabank dah lama runtuh. Dari segi market capitalisation, Public Bank dah atasi Maybank sebagai bank terbesar.

Apa nak jadi dengan PNB dan jutaan pemegang saham amanahnya?

Sdr AzizIbrahim, antara lain, mengulas: "Jika Nazir terlibat ertinya Najib turut terpalit juga, nampaknya harapkan pagar, pemimpin UMNO makan padi."

Saya tidak pasti jika Mohd Najib terbabit terus dengan urusan penggabungan tiga syarikat PNB itu.

Secara kolektifnya semua ahli Kabinet terlibat kerana Kabinet mempersetujuinya.

Namun kita berdoa dan berharap ini adalah sementara dan saham Sime Darby serta Maybank akan pulih dan PNB terselamat.

Hanya orang atau pihak yang bertanggungjawab didedahkan dan dihukum.

Saya sudah cadangkan agar semua ahli lembaga pengarah Maybank yang terbabit dengan pembelian BII dilucutkan jawatan dan dikutuk.

Terima kasih.

Anonymous said...

Scribe,

Thank You.

A rather liberal dose in my take...it is not a problem. One may think it as a chasity belt of an answer. Find the key!

I am most aware of the illustrious Rocky's Bru's nic when the comment was done and Sdr Rocky did complain to you of having a twin of a different temperament posting comment to your blog. Sdr Rocky is a honored member of this blog by me.

Still, the non-malays of Malaysia do have the tendency to criticize gloriously, that is their right in Malaysia.

The problem is that one would be hard press to gather where their evidence of good leadership emanating from amongst them of late.

What may be presumed is that the honor that they parade is borrowed from else where but not from home. At times they smell strongly as singaporeans dressed in malaysian colors - much like tamil tigers as mujahideens of deccan colors. The international media is hard at it to make it pakistan-friendly to stick and set.

The only setback is to this attitude is the hullaballoo in Bangkok and I do know that Thaksin is a chinese.

Sdr Rocky may choose not to respond but then how else would I know the words of a liberal Malay?

As to my knee jerk it is due to the very fact that Abdullah is a failure as PM. If you would want to kick him when he is down make sure he does not stand up anymore. But the prize for Hambar Malays goes to Nor Mat Yakcob- MoF2.

Terima Kasih.

Anonymous said...

bro Indigo,

the price of the Hambar Malays does not go to Nor Mohamed Yackop, he is in fact an indian muslim a.k.a mamak, also well-known to be speaking tamil among fellow indians, same like datuk azeez of putera umno.

for some odd reasons, malays are very friendly lot, even an indian can be considered a malay so long thay they're muslim, not that i want to be racist or anything, but this is pure fact.

Anonymous said...

Sdr MalayCelup,

As the cockneyish saying goes: Beauty is but skin deep, luv.

Thank You, Scribe.

amoker said...

I concur too that there are many capably Malay profesionals around. Malaysians of Malay descent does not need reasurances of their potential and capability & should not be fearful. Power is to those who have capability, performance and ethics.

On Synergy drive, the absence of competition is running it to mediocracity. As well as PNB, the executive should stay away from other government funds like EPF and the recent fiasco with Valuecap reflects negatively on Najib.

rocky said...

DAKJ,

I'm a Malaysian. not a chinese.and not rockybru but rocky the original cos I was there on thenet before rockybru. and yes we are not a failed state But the directions we are heading and the bench marking we are doing are not right. and thanks for your facts and I do agree we are there in the world ranking.But lets not forget our rankings in the corruption index and free press etc. we are 'top' there as well. The future is what concerns me at least and the leadership now is more keen on personal well being as mentioned by Dr.M himself

we need to loose our take all mentality and it is mine cos of my skin coor or my race. we need to move forward as a nation as we did in the last 50 years minus the last 10 years. Give and take. The nation is what it is and we should not harp on trivial issue like what HRH of Selangor mentioned.Malays can do it cos I've worked for some and some have worked for me and globally these people were no less than other counterparts from other countries. Brain washing that Malays are weak need to stop. UMNO is the number uno brain washing agent cos they need a weak Malay to survive, unfortunately there are many Malays who are strong and I know that. Why? I'm related to a few who are so close to me. I'd like to see successful Malays, do not get me wrong. I thank god we've had Malays leaders in our last 4 PM cos of their capabilities.

saudara Indigo,

it will be great if you can argue on facts instead of trying to hit on personal issue or make it personal. If you can take my points and debate, that will be the right way forward. if you can't, you are nothing more than the racial bigots and small minded people who have no ideas.

rocky said...

sdr Indigo,

Bail outs? did't we have any in Msia? we do not need the USA guys to teach us.Me a liberal Malay? hehe, you are not that good lo. a Liberal Malaysian who is not afraid to compete globally to which I do and I love my country. BTW DAKJ, I'll take Msia anytime over Spore and I believe we can over take Spore but our leadership needs to get it act together.

Lets see MAS, Perwaja,Bank Bumiputra, IWK, and the list can go on.what about PKFTZ? we have had our fair share of bailouts and they were not ven going to cause the Malaysian economy to tank bt only connected inidividuals. was there a debate like in the USA to justify the bailouts? No! It was a waste of tax payers money, all to make a few guys who didn't have the skills to manage things continue being rich.

we know how to socialise losses and privatise profits, no need for Americans to come over here..

as for half Malays being Malays like a few well known figures, just need to look at the constitution. It was a numbers game and out forefathers see it.

Anonymous said...

salam DAKJ n Bloggers,

syabas kpd melayu yg pandai berniaga, berniaga dgn jujur dan amanah dan lebih penting biarlah halal, kerana melayu itu dikaitkan dgn islam, nila yg setitik dua boleh diceduk keluar, biarlah rugi sedikit susu...kita masih ada lebih setengah belanga!!!jgn dikacau dicampur-aduk nila ini..lainlah kalau nila ditukar kpd NAJIS kalau diceduk keluar NAJIS pun kita tak lalu nak minum susu ini, melainkan sudah sampai tahap darurat!!!!!

p/s : pemegang2 saham PNB harus dibela secukupnya kerana duit itu dtgnya dari titik peluh mereka sendiri

HAMBA ALLAH

mufarakahpr said...

kali ini biar PAS jaga PNB jika UMNO sudah terbukti tidak mampu menjaga kepentingan Melayu.

Anonymous said...

Scribe,

When we should meet, i will buy you tea. So now we know what a liberal malay will sound like - proud and confused.


Sdr Rocky,

Ketuanan and need for assistance are contradictory.

I find it hard to believe that the world is flat although the perspective may evince such. Just as free market capitalism needs government bailouts. The rich shall help those in need. Are we on a level playing field?

and the destruction will by Malays leaders too and not non Malays. Sad but true, so lets not take all the credit but blame the non Malays when one fails cos that seems to be one of the excuses.

fact or fiction?

Time has come to face the truth, money politics in UMNO over the last 15 years or so is destroying the country cos it is not the best Malays are leading UMNO at all levels but those with money instead. and money and intelligence do not go hand in hand. Those days main UMNO member were teachers and what is it now?;)

is this a joke? Pray tell then where was Dr Mahathir?

What are your points, Sdr Rocky?
What do want to say exactly?
Or are you just harping a Soi Lek Chua tune?

Or you are saying after all these years UMNO was a big bad bully?

if you can't, you are nothing more than the racial bigots and small minded people who have no ideas.

To those with your lip and lingo, I am worst than that, believe me.
The West amd her allies say terrorist are almost muslim.

Abdul Hadi Awang was even more arrogant: UMNO are kafir! Then he flipped and now a flop.

I don't need for you to tell me I am that good, Sdr Rocky. I am a Malay, I know. Being UMNO and pro-Mahathir, pro-Abdullah, pro-Najib makes me despicable and very, very dangerous.

(Yes, Scribe, I did enjoy it; but rocky here -yes an honored member and only that by all degree- is no Teadrinker. As for Soi Lek on Utusan - I think there is only one national language - Bahasa Malaysia: hot air in a populist ballon - may war?)

Terima Kasih pucuk paku to Sdr Rocky; Terima Kasih Daun Selasih to you, Scribe.

ps Sdr Amoker got it right.
.

Semut Api said...

Dato'... nak ketuanan Melayu tu pasti boleh. Saya mahu Melayu menjadi tuan. We must be master of our own fate.. that would have more meaning. Master over corruption, against poverty, unemployment, drug addiction, low education, against rhetorical political and gossip mongering.. that should be a more meaninngful status as a Master ... a Malay Master.. masterful Malay.. whicever way we want to say it...

Anonymous said...

Scribe's Copy

what is happening here:

05-12-2008: Scomi to raise RM120m for global growth

KUALA LUMPUR: Scomi Group Bhd, a global energy and logistics services provider, is proposing a renounceable rights issue of 500 million shares on the basis of one rights share for every two shares held at an issue price of 30 sen per rights shares.

In a statement on Dec 5, Scomi said it was expected to raise gross proceeds of up to RM120 million, a portion of which would be used to invest further in its subsidiaries and the balance for working capital.

Scomi said it was targeting to reduce cost by US$35 million (RM127.05 million) to US$40 million in the next three years, which would help it wade through the economic downturn.


28-11-2008: Mumbai monorail ground-breaking deferred

KUALA LUMPUR: The ground-breaking ceremony for the proposed monorail system project in the Mumbai Metropolitan Region, scheduled for Saturday, has been postponed until further notice and clearance from the Indian authorities, Scomi Group Bhd, which has the contract to build the system, said yesterday.

This came after a series of terrorist attacks in Mumbai broke out on Wednesday night in the city, leading to the shutdown of the Bombay Stock Exchange and National Stock Exchange of India yesterday.

“We are closely monitoring the situation in Mumbai but the safety and security of our staff there remain priority and we are taking extra precaution and care,” Scomi said.

Scomi’s subsidiary Scomi Engineering Bhd, in an unincorporated partnership with Larsen & Toubro Ltd, had been awarded the RM1.84 billion monorail project by the Mumbai Metropolitan Region Authority.

Scomi said all its staff in the oil and gas as well as urban transportation operations were safe from risk due to the attacks.

Meanwhile, in a statement yesterday, Malaysia Airlines said its KLIA flight from and to Mumbai was operating on schedule. The carrier operates a Boeing B777 flight to and from Mumbai daily.

Its director of operations, Datuk Tajuden Abu Bakar, said: “We are monitoring the situation in Mumbai very closely after the bombing incidents in the city yesterday and are working with all relevant authorities to ensure continued smooth flight operations”.

Nota:

Bail Out!
(it's a job for super mof2)

what is the problem in these days
of credit crunch and recession
and deccan's ijtihadi passion
but did you know that big corporations
in land of the brave loves chapter eleven
the Tribune Co - welcome to the company

steroid bozo-es masters of the ring
noble laureate juggling market volatilities
catching the shadows of probabilities
in the back rows of the noble hall
cold dreaming of the quiet fall
- where is the corruption but in
the big hearts grown small

how do you knock some sense in a bedu
and show him his rightful place
is the question gladly asked
i2i balls2balls face2face
would he consent me my chance at all

Scribe,
i guess i am very lucky to trade crude jokes with a scribe such as your good self - alhamdulillah. is this how some of the best malay writers practise their art
- and another is Puteramaya - the master scholar and the mahaguru penglipulara

bukan semua mengenai melayu hambar
but some are a good deal sharper

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).