Friday, April 17, 2009

Satu Malaysia Tidak Nafi Rancangan Afirmatif:PM

A Kadir Jasin

[Komen menggunakan pengenalan anonymous TIDAK AKAN DILAYAN. Sila gunakan nama sebenar atau nama samaran. Jikalau menggunakan anonymous, sila nyatakan nama di penghujung komen. Ulasan yang mengandungi unsur fitnah, hasutan, perkauman dan bahasa kesat tidak akan disiarkan. Ulasan yang terkeluar daripada tajuk tidak akan diberi keutamaan.]

KEKELIRUAN mengenai gagasan Satu Malaysia atau One Malaysia sepatutnya memberi pengajaran kepada Perdana Menteri baru, Mohd Najib Abdul Razak, bahawa pengurusan pengaliran maklumat adalah sangat penting.

Jelas daripada kekeliruan ini bahawa beliau telah tidak merancang pengaliran maklumat atau perancangannya tidak cukup berkesan.

Sehinggalah 15 April apabila beliau menemui pengarang media massa arus perdana dan transkripnya disiarkan barulah muncul gambaran yang agak jelas mengenai konsep Satu Malaysia itu.

Antara lain, Satu Malaysia, mengikut penjelasan Mohd Najib, seperti yang dilaporkan oleh Utusan Malaysia membawa makna:

1. Kita berdiri, kita berfikir dan bertindak sebagai bangsa Malaysia. One People. Dan kita mengambil tindakan-tindakan berdasarkan kehendak semua kumpulan etnik dalam negara kita;

2. Ini bukan bererti kita mengenepikan dasar afirmatif, dasar untuk menolong kaum Bumiputera asalkan dasar itu dilaksanakan dengan cara yang adil dan memberi pertimbangan kepada golongan Bumiputera yang layak mendapat sesuatu pertimbangan daripada kerajaan; dan

3. Kita keluar daripada cara bertindak dalam tembok etnik yang kita amalkan sejak sekian lama.

Saya tidak bercadang mengulas lebih lanjut hal ini kerana saya kurang yakin yang saya memahami sepenuhnya gagasan ini atau setuju dengannya.

Memadailah buat sementara waktu kalau saya katakan bahawa tidak ada dasar, pendekatan, label atau slogan akan sah dan sempurna jika hak istimewa orang Melayu dan Bumiputera lain seperti yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan Malaysia tidak dihormati.

Begitu jugalah jika hak dan kepentingan kaum-kaum lain diketepikan. Sebaliknya gagasan ini memperkukuhkan komitmen kepada semangat dan pengertian Perlembagaan.

Tetapi setinggi mana pun hasrat Kerajaan hendak berlaku adil dan nampak berlaku adil, hak kaum majoriti jangan sekali-kali dinafikan.

Kita boleh berfikir dan bertindak di luar kotak dan lingkungan perkauman, tetapi hakikatnya tidak ada kaum dan bangsa di Malaysia yang mahu atau boleh dipaksa mengenepikan hak dan kepentingan mereka.

Dalam erti kata yang mudah, Perlembagaan adalah agung – supreme.

Dasar Ekonomi Baru sebagai pemangkin kepada dasar afirmatif dengan jelas mengatakan bahawa Kerajaan komited membasmi kemiskinan tanpa mengira kaum.

Ia juga komited menyusun semula masyarakat melalui pembahagian kekayaan dan peluang pekerjaan yang lebih saksama agar kaum-kaum di Malaysia tidak lagi dikaitkan dengan kegiatan ekonomi dan pekerjaan yang mereka ceburi.

Oleh kerana Bumiputera berupa penduduk majoriti dan paling ramai anggotanya yang miskin, maka sebarang dasar yang menjurus ke arah membasmi kemiskinan dan membahagikan kekayaan negara dengan lebih saksama wajib dirangka agar sampai kepada mereka.

Selebihnya, izinkan saya meringkaskan transkrip perbualan Perdana Menteri dengan pengarang media itu yang disiarkan oleh Utusan Malaysia.

“SAYA telah mempengerusikan mesyuarat Kabinet yang pertama pagi ini (15 April). Antara perkara yang saya telah tekankan pada mesyuarat pagi ini, supaya barisan Jemaah Menteri yang baru dapat memenuhi harapan rakyat yang begitu tinggi, di mana Jemaah Menteri perlu menepati apa yang diharapkan rakyat.

Saya menggariskan empat perkara. Integriti, kebolehan, kesetiaan dan kesungguhan. Kabinet perlu berteraskan kepada Kabinet yang dekat di hati rakyat, mesra rakyat, sanggup turun padang menyingsing lengan dan melakukan perkara yang boleh mengukuhkan lagi kepercayaan dan keyakinan rakyat terhadap kerajaan.

Saya telah nyatakan dalam persekitaran politik hari ini, rakyat semakin kritikal. Oleh itu, kita tak boleh anggap ini sebagai perkara biasa tetapi mesti mempamerkan barisan kepimpinan yang sanggup melakukan perubahan dan pembaharuan.

Sehubungan ini, saya telah menyatakan betapa pentingnya Jemaah Menteri untuk berurusan dengan semua lapisan masyarakat. Kita tak boleh anggap kerajaan tahu segalanya. Kita perlu membuka pintu kepada dialog dan perbincangan dengan pelbagai kumpulan supaya keputusan yang dibuat kerajaan nanti merupakan keputusan yang benar-benar bersandarkan kepada kehendak rakyat.

Saya juga ingatkan ahli Kabinet supaya tidak dianggap sebagai kerajaan yang memihak kepada mana-mana kumpulan istimewa khusus (special interest group) atau mana-mana badan korporat.

Walaupun amat penting untuk melaksanakan dasar-dasar yang mesra kepada sektor swasta tetapi kesudahannya kita mesti ambil apa-apa keputusan bersandarkan kepentingan rakyat pada keseluruhan.

Saya juga telah menyebut tentang pencapaian yang diharapkan oleh rakyat bahawasanya rakyat tidak mahu mendengar sesuatu yang kita janjikan atau sesuatu diumumkan. Rakyat mengharapkan pelaksanaan secepat mungkin.

Oleh itu, pendekatan KPI akan dilaksanakan di mana pihak Khazanah telah ditetapkan sebagai badan untuk membantu kerajaan menggubal KPI dalam tempoh sebulan. Saya telah berjumpa Ketua Eksekutifnya, Tan Sri Azman Mokhtar untuk menempatkan bilangan tenaga yang mencukupi untuk melaksanakan penggubalan KPI ini dalam tempoh tersebut.

Semua menteri akan dinilai prestasi masing-masing dalam tempoh enam bulan. Saya telah tetapkan pada bulan November nanti kita akan lakukan proses penilaian atas prestasi dan pencapaian setiap menteri dan kementerian.
Dengan adanya sistem KPI ini, saya percaya prestasi kerajaan, pencapaian kerajaan, insya-Allah akan bertambah baik dan berkesan lagi.

Saya juga mengingatkan, bahawa rakyat hari ini mengharapkan pendekatan yang berbeza. Dan kita tidak perlu kepada pendekatan yang terlalu mementingkan luaran (ritual) ataupun kedudukan kita sebagai anggota pentadbiran. Tetapi kita mesti sensitif dengan pandangan rakyat dalam apa juga yang kita lakukan.

Saya bagi contoh, kalau kita hendak promosi pelancongan misalnya Pulau Langkawi. Apabila kita buat papan iklan, tak payahlah kita letakkan gambar Perdana Menteri dan menteri berkenaan sebagai sebahagian daripada kandungan papan iklan tersebut.

Dan kalau ada hari-hari tertentu kita buat sepanduk, banting dan sebagainya, tak payahlah gambar menteri atau Perdana Menteri ditonjolkan.

Kita nak tunjukkan yang kita tak penting kepada perkara seperti ini. Yang penting ialah untuk menunjukkan bahawa kita sebuah kerajaan mesra rakyat dan pentingkan kepentingan rakyat lebih daripada kedudukan dan jawatan yang ada pada kita.

Saya sudah buat keputusan dan JPM akan keluarkan kenyataan. Tidak ada masalah apabila sesuatu kementerian dibubarkan. Misalnya Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi (MeCD). Ini kerana agensinya tetap tidak dibubarkan. Ia ditempatkan di bawah kementerian lain yang akan melaksanakan tugas seperti biasa.

Seperti Majlis Amanah Rakyat (Mara), kita kembalikan agensi itu kepada Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah. Pada masa dulu, agensi itu di kementerian tersebut juga. Ketika zaman Tun Ghafar Baba, Mara di bawah kementerian berkenaan.

Dan, Menteri Luar Bandar sekarang adalah seorang Naib Presiden UMNO (Datuk Seri Mohd. Shafie Apdal). Takkan dia tak boleh kita harap, untuk laksanakan program Mara umpamanya. Jadi, saya tak nampak polemik tentang pemansuhan kementerian ini sebagai sesuatu yang patut dijadikan isu. Ini sebenarnya usaha kita untuk mewujudkan kerajaan yang lebih kecil dan efisien.

Saya komited kepada rakyat untuk bawa pembaharuan dan saya serius untuk bawa perubahan.”

98 comments:

Dr.Hasan Wali said...

Dato Kadir;

"Satu malaysia"merupakan slogan PM baru Najib.

Samasa Dolah jadi PM Slogannya banyak.Yang saya ingat Islam Hadiri.Sdr Zaharin kata Islam pak Lah ada had ada hari.Bila najib jadi Pm dia nak kaji samula.

Bagi DAP slogannya yang Popular ialah MalaysianMalaysia.Sekarang nampaknya Guan Eng nak cuba laksana kan konsep itu di Penang.

PAs pula dengan slogannya Negara Islam dan hukum Hudud.

PKR saya tak tahu apa slogannya."Refomasi" mungkin.

Akhirnya kita raayat marhain akan menderita kerana terlalu banyak sandiwara politik.Ada penoreh getah yang hanya makan satu kali sahari.Pergi sahaja di Baling .Grik

Pegawai2 kerajaan maseh merasa tidak mempunyai gaji yang cukup.Meminjam kiri kanan.Ada yang berhutang dengan Along,ada yang berhutang dengan kooperasi.Ada yang membuat bkerja tambahan.ada yang berniaga di pasar malam,ada yang memakan rasuah.

Hasil cukai kita menurun,Hasil minyak kita menurun,harga kelapa sawit pun menurun,FDI tak datang lagi.Jumlah graduan bertambah hampit 10,000 orang satahun.Ada yang jadi cashier di Tesco,Giant.Ada yang jadi GRO.Masaalah social dan jenayah bertambah.

Kapada najib dan ahli kabinetnya.Lupakan lah slogan2.Kita kenalah berterus terang dengan Raayak dam memberitahu mereka Kita dalam kesusahan.Ajaklah pembangkang berunding dengan baik.Jangan lah kita bersikap samseng dan maseh merasa kita kuat.

D'Rimba said...

WALAU APAPUN ALASAN KAMI ANAK BANGSA MAKIN KURANG PERCAYA DAN TIDAK MAHU LAGI DAN SERIK MEMBERI PELUANG BERKALI-KALI HINGGA BANYAKNYA WARISAN DAN HAK MAJORITI PERIBUMI ITU SENDIRI LENYAP DI TANGAN BANGSANYA SENDIRI PERLAKSANA TEGAR ACUAN BARAT SEGALA..KAMI MAJORITI MAHUKAN ACUAN TERSENDIRI BERTERASKAN ISLAM SEJATI SEPENUHNYA TANPA BERALASAN ITU INI DAN PELBAGAI KAUM SEDANGKAN MAJORITI ADALAH MUSLIM SELURUHNYA....PERCAYALAH LENYAPNYA SEBUAH KEMENTERIAN USAHAWAN YANG BEGITU PENTING DAN DIPERCAYAI BOLEH MEMBANTU MENAIK TARAF EKONOMI BUMIPUTERA MERUPAKAN MANIFESTASI DAN KESINAMBUNGAN HAK MAJORITI MAKIN GUGUR SATU PERSATU MENYEMBAH BUMI DI TANGAN BANGSANYA SENDIRI SEDANGKAN BELUM LAGI SPENUHNYA BERJAYA PERLAKSANAANNYA UNTUK BANGSA SENDIRI.

pakbelalang said...

Kalau kita pergi ke ONE UTAMA kita akan lihat tidak ada unsur yang boleh dijadikan contoh ONE MALAYSIA !!

Contohnya,lihat sahajalah kedai-kedai disana. Bertingkat-tingkat dan berderet-deret kedai-kedai perniagaan tapi berapa kerat kedai yang dipunyai oleh orang Melayu dan India?

Saya nak buat projek shopping complex "ONE MALAYSIA" !! kah, kah,kah !!!

pakbelalang said...

Since I can't afford to have full page coloured congratulatory message in the newspaper like what the Berjaya Group did to congratulate Rosmah for being "First Lady Of Charity", as an alternative I would also like to take this opportunity to use your blog, Dato', to congratulate the new "ONE MALAYSIA" cabinet line-up of Dato' Seri Mohd. Najib bin Tun Abdul Razak.

Hopefully, the new cabinet line-up is not a "haprak and HP6" line-up like the previous cabinet line-up headed by Pak Lah.

Anonymous said...

Datuk,

Tan Sri Azman Mokhtar ni boleh pakai (percaya) ke? Dia punya KPI dalam Khazanah pun donkey-ly failed!. Macammana nak KPI Pak Menteri pulak? Yang dia pandai, rebranding, rebranding. Tak habis-habis rebranding. Dari UEM Group, Iskandar Malaysia, TM International, semua rebranding. Apa yang susah sangat rebranding ni Datuk? Setakat tukar nama, Account Assistant saya pun boleh buat.

Tapi yang kami tak boleh buat ... pencenkan Amirsham kemudian lantik dia jadi Menteri. Ambik Wahid ganti jadi MD kemudian tak sampai 2, 3 bulan ... Maybank boleh beli Bina Fikir dan appoint bisness partner AMokh, si Rashdan @ Danny tu jadi CEO Aseambankers?

Bab ini dia orang memang hebat Datuk.

KPI = Khazanah Pancing Ikan


-sinbad-

sheppard said...

Salam DKJ dan semua pembaca

Sewajarnya tindakan yang perlu dibuat oleh kerajaan ialah menyatukan padukan dahulu para pemimpin dari semua parti dan semua kaum. Hanya dengan berdamai, bertoleransi dan bersatupadu kita sebagai satu bangsa dalam sebuah negara baru lah segala usaha kita akan berjaya.

Selagi perdamaian tidak di usahakan dengan bersungguh selagi itulah kita akan menyaksikan sepertimana sekarang ini.

Sungguh memalukan.

Sebagai rakyat biasa, saya tertanya-tanya mengapa tidak boleh ketua-ketua dan pemimpin-pemimpin kita berdamai?

Mengapa tidak henti-henti bertelagah dan caci mencaci? Rakyat melihat, anak-anak melihat, dan akan mereka pelajari. Untuk menang, berjaya dan menjadi pemimpin kita mesti bercakaran, caci mencaci, saman menyaman, tuduh menuduh dan seterusnya.

Budaya tolong menolong, toleransi dan berkasih sayang sudah hampir pupus. Tenaga kita ke saluran yang penuh dengan hasad dengki.

Berdamai dan bersatu lah para pemimpin agar rakyat pun bersatu.

sawit futures trader said...

Salam Dato',

DS Najib kena amankan dulu UMNO, MCA dan MIC baru kita orang kebanyakan mudah nak terima konsep tu.

Macam mana pula Khazanah boleh terlibat dalam KPI ni?

pakbelalang said...

Education Ministry To Further Develop 'Permata' Programme

KUALA LUMPUR, April 16 (Bernama) -- The Ministry of Education is to further develop early childhood education and care under the 'Permata' programme next year to realise the nation's dream and aspiration.

Deputy Prime Minister Tan Sri Muhyiddin Yassin, who is also Education Minister, said the ministry had been entrusted with the responsibility of undertaking the functions of the programme by next year.

He said it was the right time now to focus attention on early childhood education for children below the age of five.

comment:

Hopefully, this project won't end up to cater for the urban elite few only whose children are already having better facilities to excel in their education. Their socio-economic background is already at the upper class of society.

Hopefully,this project won't become a personal pet project of Rosmah in order to earn another free full page advertisement to congratulate her for her initiative and get another title "First Lady Of Permata Intan Payong" !!!! he,he, he !!

Slow and steady Rosmah. Jangan ghairah sangat untuk hendak menonjolkan diri sebagai Wanita Pertama yang unggul.
Orang "One Malaysia" tak suka perbuatan yang menampakkan terlalu "over" !! Akhirnya orang "meluat" !!

PAPA GOMO said...

SALAM SAUDARA A.KADIR..
SAYA SETUJU PANDANGAN INI. PAKATAN PEMBANGKANG SEMEMANGNYA TERANCAM DENGAN KEBIJAKSANAAN D.S.NAJIB INI.

APA YANG BERHORMAT PKR BERTINDIK KEMALUAN???
http://gomo-no1.blogspot.com/2009/04/ratu-porn-pkr-di-puja-anwar-al-juburi.html

pakbelalang said...

Taxi Drivers Hope For More Effective CVLB Under PM's Dept

KUALA LUMPUR, April 16 (Bernama) -- Taxi drivers' associations in the city have expressed the hope that the Commercial Vehicle Licensing Board (CVLB) will be more efficient now that it has been placed under the Prime Minister's Department.

They also hope that recurring problems pertaining to permit issuance and renewal would be a thing of the past.

comment:

Don't talk about efficiency of permit issuance and renewal.

What the PM Dept. should be concerned is the issuance of permit must be very,very stringent so that those who manange to get the permits must be from people who don't behave like "penyangak" atau perangai "kurang ajar" terhadap pelanggan.

Operator taxi kebanyakkannya tidak bertanggong jawab dan tidak ada etika terutamanya berkaitan dengan keengganan menggunakan meter dan bermacam-macam kerenah lagi yang menyakitkan hati pelanggan.

Mustapha Ong said...

Datu KJ,

Silap lagi kut. I stand to correct you that not only Malaysia is heat up and feel excited with this strongly worded GAGASAN ONE MALAYSIA, THE WHOLE ASEAN REGION AND THE WORLD, EVEN PRESIDENT OBAMA IS ON OUR SIDE.

WE NOW HAVE A MALAYSIAN OBAMA IN ZAMRY FROM PERAK. HOWEVER ZAMRY IS BEING TRAILED SO HE SHOULD WALK HIS MILES 'WITH ONE EAR FIRMLY ON THE GROUND AND THE OTHER OVER THE FENCE AND LISTEN TO THE RAKYAT AND HIS TRUE FRIENDS, ZAMBRY HAS THE FIRST CHOICE AND OPTION,TAK BOLEH TUNJUK GAH DAN SOMBONG LAH EVEN IF IT'S THROUGH HIS CLOSE AIDES.

I AM NOW MORE THAN HALF PERAKIAN, SO I KNOW WAS IS BEST FOR UMNO/BN PERAK AND THE POWER OF ISTANA.TUAN HAPPEN TO BE A VERY GOOD FRIEND OF MY LATE UNCLE ONG LOKE MUI OR THE INFAMOUS LAWYER L M ONG Esg.

DATUK AS I HAD SAID EARLIER, I DO NOT WISH TO REMAIN SILENT ANY MORE. TUN MAHATHIR KNOWS, PAK LAH KNOWS AND ALSO PM NAJIB KNOWS.I AM PREPARED FOR THE WORST NOW,AS WE HAVE WON THE BATTLE BUT NOT TO BE COMPLACENT AND THINK THAT WE HAVE WON THE WAR!!!

abdullahngah said...

Satu malaysia bagi saya kosong. Tidak ada apa yang boleh buat rakyat rasa puashati, kecuali bagi mereka yang jadi pengampu dan pembodet atau tali barut yang mengharapkan kerajaan yang ada sekarang boleh melakukan sesuatu untuk rakyat.

Tidak dinafikan mereka juga berbuat sesuatu untuk rakyat, tetapi kepentingan peribadi diutmakan. Namun rakyat didahulukan itu karut belaka.

Kalau kerajaan yang memerintah sekarang benar benar ada niat untuk dengar kehendak rakyat mana mungkin kos satu projek tidak ikut sepek sebenar yang ditetapkan oleh ukur bahan.

Sebuah masjid(rumah Allah) harga yang dibuat oleh pihak ukur bahan RM8 juta tapi yang ditenderkan mungkin RM 12 juta. Mungkin lebih.

Demikian juga membina jalan harga RM 4 juta tapi disebut RM 9 juta.

kalau perdana menteri yang baru boleh baiki perkara ini maka itulah yang dianggap utamakan rakyat, kerana tiada salahgunakuasa dan rasuah dalam kerajaan.

Anonymous said...

bangsa malaysia?.
ini yg sangat saya takut.saya hanya nampak rakyaat malaysia dan berbagai bangsa di dalamnya.

corrigenda.

Atan said...

Salam, Datuk.
Berdasarkan posting Datuk, ada beberapa perkara penting untuk diperhatikan:

1. Hak istimewa orang Melayu dan Bumiputera lain seperti yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan Malaysia perlu dihormati.

2. Hak dan kepentingan kaum-kaum lain tidak wajar diketepikan.

3. Setinggi mana pun hasrat Kerajaan hendak berlaku adil dan nampak berlaku adil, hak kaum majoriti jangan sekali-kali dinafikan.

4. Tidak ada kaum dan bangsa di Malaysia yang mahu atau boleh dipaksa mengetepikan hak dan kepentingan mereka.

SEMUANYA KERANA Perlembagaan adalah agung – SUPREME.

Nah, sekarang secara tersirat kita mula berasa sangsi terhadap gagasan SATU MALAYSIA ini dan diri tokoh yang mencetuskan gagasan itu. Seperti Datuk Kadir, saya jugak agak kabur dengan gagasan itu.

Dalam satu peristiwa, ada seorang tokoh korporat Melayu berkata bahawa dia lebih cenderung untuk menggaji kakitangan bangsa asing daripada mengambil bangsa Bumiputera (maksudnya Melayu) kerana keupayaan bekerja dan berfikir satu orang bangsa asing itu bersamaan dengan 10 orang Bumiputera.

Tokoh korporat itu jelas tidak menghayati konsep Perlembagaan. Tokoh korporat itu tidak sedar bahawa bangsa asing yang bertaraf seperti beliau tetap akan menempatkan kakitangan daripada kalangan bangsanya sendiri walaupun keupayaan kakitangan bangsanya itu rendah.

KEADILAN dalam konteks Malaysia, pada pandangan saya ialah, memberikan hak kepada yang berhak (BUMIPUTERA) lebih dahulu kerana jika hal ini dikesampingkan, potensi untuk yang berhak itu hidup sama tinggi dan sama rendah dengan bangsa asing akan mungkin tidak ada.

Wallahualam.

Unknown said...

saya harap kadirjasin dapat bertanya kepada PM mengenai hak2 ekonomi bumiputera.

Pembubaran kementerian2 pembangunan Melayu menunjukkan sesuatu tidak kena.

Ini mungkin berkaitan dengan US-Malaysia Free Trade Agreement, di mana salah satu syaratnya ialah pembubaran hampir semua hak2 Melayu dalam ekonomi.

Unknown said...

to dr hassan wali
you said
"PAs pula dengan slogannya Negara Islam dan hukum Hudud."

jika betul kamu seorang dr. saya cuma berharap kamu gunakan akal dgn waras.

sebagai seorg dr tentunya kamu banyak membaca dan jika itula saja kamu anggap PAs punya slogan, buat la sedikit pembacaan dgn ikhlas.

layarila www.pas.org.my dan bacala sasar dan matlamatnya.
sy berlajar setakat SPM saja.

Anonymous said...

Datuk AKJ,

Saya berpendapat selagi kaum bukan Bumiputra tidak menerima sepenuhnya serta menghayati dan menghormati Perlembagaan dan sejarah negara ini,selagi itu masalah perkauman tidak akan berakhir.
Negara kita amat unik maka jgnlah kita nak samakan dgn negara atau demokrasi yg lain.
Kita memerlukan kepimpinan yg tegas dan berani utk memberi keadilan kpd semua BUKAN utk memuaskan hati semua.

Mat Sabun

Anonymous said...

salam DAKJ n Bloggers,

be end sedar rakyat malayISA sekarang dh liberal sanggup berkongsi khazanah negara bersama2, bersaing secara sihat dan boleh hormat menghormati

dahulu malaysianMALAYSIA oleh dap tidak diterima, sekarang tidak lagi, be end hanya copycat

1malayISA=malaysianMALAYSIA=kesamarataan

tapi kesamarataan PR lebih jelas dan senang difahami oleh rakyat kerana pemimpinnya menyampaikan dgn bahasa mudah dan ringkas "kesamarataan kpd semua rakyat tanpa mengira bangsa dan hak keistimewaan org melayu dipelihara berdasarkan peruntukkan perlembagaan"

ini sudah cukup bagi golongan muda yg tidak racist utk bagi sokongan, mereka mahu negara malayISA diperintah oleh org melayu dan membangun bersama-sama kaum bangsa malayISA yang lain.

p/s : bab slogan pun dah gagal, KPI CM* terus merudum.....

HAMBA ALLAH

adik ipar sawit said...

sawit futures trader said...
Salam Dato',

DS Najib kena amankan dulu UMNO, MCA dan MIC baru kita orang kebanyakan mudah nak terima konsep tu.

Macam mana pula Khazanah boleh terlibat dalam KPI ni?

3:13 AM
bro, PKR,DAP,PAS aman-damai ke?

berasiam said...

Salam Dato' AKJ

Jika itulah intipatinya, 1Malaysia ini tidak lain tidak bukan adalah merupakan rebranding yang semakin menjadi-jadi sejak Azman Mokhtar terajui Khazanah Nasional. Tidak hairanlah apabila Khazanah juga diumumkan bagi membantu kerajaan membentuk KPI untuk menteri-menteri. Sepatutnya mereka kena menjawab kepada kerajaan mengenai prestasi mereka, sebaliknya mereka pula menentukan ciri-ciri untuk menilai pencapaian menteri-menteri. Jelas overhaul yang kita harap Najib lakukan tidak menjadi kenyataan dan jika ini berterusan, nasib Najib pun tidak akan berbeza dengan Pak Lah. Orang mahu melihat perubahan yang drastik dan Najib kenalah melakukan sesuatu yang boleh mengubah persepsi masyarakat, memberi gambaran bahawa dialah yang berkuasa sebenarnya. Dia harus menjauhkan diri dari warisan yang merebahkan Pak Lah dengan menggantikan mereka dengan orang baru yang tidak mempunyai perkaitan dengan yang lepas. Menjadi kelaziman, dalam proses seperti itu, ada yang perlu dikorbankan, sebagaimana yang dilakukan oleh Obama kepada CEO GM. Yang kelihatan sekarang, Najib terlampau banyak bercakap dan kita tidak pasti sama ada dia memahami apa yang diucapkan atau menerima bulat-bulat apa yang dihidangkan oleh orang sekelilingnya tanpa tapisan. Jangan nanti timbul tanggapan, 1Malaysia ini juga kelihatan serupa dengan cara Pak Lah untuk menonjolkan perbezaan dirinya dengan Mahathir, mungkin terhasil daripada kumpulan penasihat yang sama kepada Najib. Adakah penyingkiran Khairy daripada jawatan kerajaan juga satu kosmetik untuk menenangkan keadaan semata-mata?

Penonjolan berlebihan isteri PM juga menjadikan orang meluat. Ungkapan 1st lady yang ditempelkan sesetengah pihak kepadanya adalah tidak tepat dan mengelirukan. Najib cuma ketua kerajaan, bukan ketua negara. 1st lady hanya untuk pasangan ketua negara. Dalam keadaan sebegini, Najib kena bertegas, sebagaimana Mahathir bertegas tidak membenarkan anak-anaknya aktif dalam politik semasa dia berkuasa. Itulah kesilapan besar Pak Lah yang menyebabkan orang menyampah, membiarkan suku sakatnya berleluasa dalam negara sehinggakan orang meluat. Bila persepsi sudah terbentuk, sukar untuk memperbaikinya kemudian hari. Yang menjadi korban ialah parti, dan seterusnya, bangsa Melayu. Najib perlu sangat berhati-hati kerana masa tidak menantinya.

Ryzal said...

Assalamualaikum w.b.t Datuk dan semua,

Membuat slogan yang sedap tidaklah susah- bincang, canai maka jadilah ia. Apa yang penting ialah merealisasikan apa yang dinyatakan, orang puteh kata WALK THE TALK.
Terlalu awal untuk kita merasa senang hati, iyealah hanya baru berapa hari DS Najib menjadi PM. Komen PM terhadap sungutan rakyat MELAYU mengenai perlantikan Menteri bukan Melayu yang mengejutkan dari segi jumlahnya begitu menarik perhatian saya. Ya DS Najib begitu tegas...tegas dalam menyuruh kita untuk tidak berfikir tentang hanya orang kita. Selama ini saya tidak terasa sangat kerana saya mendokong setia beliau tetapi kali ini agak terasa dengan pendapat beliau. Tidak perlu kita ulas apakah kita ini terlalu skeptikal dengan bangsa kita sahaja-KONTRAK SOSIAL adalh bukti MELAYU TIDAK PERNAH HANYA MEMIKIRKAN BANGSANYA SAHAJA. Apakah DS Najib lupa akan sejarah itu?. Tetapi biarlah, menurut satu sumber DS Najib amat taksub kepada beberapa orang tertentu di pejabatnya, Betulkah?.Elok di teliti siapakan mereka itu...Jangan Pokok berbuah dua kali....jangan tergadai tanah yang sekangkang ini...jangan tergolek sekali lagi di PRU 13.
Kesimpulannya, sekali lagi saya mengambil pendekatan 'a gentlemen reserve" dalam soal ini...biarlah dia buktikan dulu, baharu kita puji dan puja. Jangan dipuji dahulu sebelum teruji kebenaran, keikhlasan, kebijaksanaan dan kejujurannya. Maaf Datuk saya pohon derhaka kali ini.
Ikhlas.

Anonymous said...

KPI..KPI..KPI..KPI..KPI

KPI Najib - zero dirty and smelly taxi (...ikut piawaian Vietnam standard)

KPI hishamuddin - zero illegal migrant workers (singapore standard)

KPI Ong Tee Keat - zero illegal express buses (US standard)

KPI Ismail Sabri - zero illegal vcd stores (UK standard)

KPI Khaled Nordin - zero China students who end up as hookers
(Kelantan standard)

KPI Shaziman - zero potholes. (Singapore standard)

KPI all Ministers - zero nonsense(Mahathir standard)

KPI BN - all of the above. Simple je kan?

Want my vote next GE? Buat kerja...with or without slogan.


Beautiful Nuts

Anonymous said...

Datuk,

1-Malaysia.

Biarkan saya quote balik perenggan ini:-

"1. Kita berdiri, kita berfikir dan bertindak sebagai bangsa Malaysia. One People. Dan kita mengambil tindakan-tindakan berdasarkan kehendak semua kumpulan etnik dalam negara kita"

"Kita berdiri, kita berfikir dan bertindak sebagai bangsa Malaysia"

Saya sudah mengutuskan dua email kepada PM sejak PM mengumumkan beliau memulakan blog beliau dalam "Bahasa Chinese".

Macamana rakyat hendak berfikir (usah ditanya bertindak serta berdiri lagi) sebagai bangsa Malaysia apabila bertutur pun dengan pelbagai bahasa, sedang Bahasa Kebangsaan itu semakin terpinggir? Bangsa apakah Malaysia itu? Bangsa Melayu? China? India? Sikh?

Bagi saya 1-Malaysia ini, hanyalah diberi nafas baru. Dulu, kita sama-sama menyanyikan "Malaysia Berjaya" di mana terdapat ungkapan "SATU BANGSA, SATU NEGARA, SATU BAHASA". Apa yang telah terjadi dewasa ini, sehingga PM pun meletakkan Inggeris, kemudian baru Bahasa Kebangsaan dan yang ketiga Bahasa Chinese sebagai bahasa pengantara blog beliau? (Ada seorang pemberi komen yang menuntut blog PM juga dibuat dalam bahasa Tamil - baru 1Malaysia katanya.. so??? apa nak jadi??)

Bagaimana nak 1-Malaysia sedangkan bahasa pertuturan pun bukan SATU, semakin hari semakin dicelarukan?

Anyways, renungilah tulisan Sdr. KijangMas ini:-

http://deminegara.blogspot.com/2008/11/racial-polarisation-and-forging-of.html

Salam,
SATU BANGSA, SATU NEGARA, SATU BAHASA,

NJ.

Raison D'etre said...

"A MALAYSIAN OBAMA IN ZAMRY FROM PERAK."

Seriously, Saudara Mustapha Ong?

In what way is Zambry the M'sian equivalent of US President Barrack Obama?

Surely thou jest. :)

Datuk AKJ,

Najib is saying all the right words, but he is having his hands full with recalcitrant BNers, it seems.

As I said in some other blogpost: macam respect yang kurang from the rest.

I wonder if this is from the political baggage that Najib carries, or a mere testing of waters.

Shah said...

Dear DAKJ,
This Mustapha Ong should change his name to Mustapha Tadak Ong. Banyak telahan dia tak menjadi. Heh.heh.

Anonymous said...

YBhg Dato',

saya hanya ingin memaklumkan bahawa Dr Rais Yatim telah memberi jawapan yang terbaik dalam BBC Hardtalk, yang telah cuba mempersendakan BN dan kerajaan. Tahniah pada Dr Rais Yatim semoga banyak lagi menteri kita yang boleh berbahas seperti beliau.....Bagaimana kalau Menteri Pertahanan kita dipanggil untuk berbahas seperti demikian...???
Helang79

samurai melayu said...

SALAM DAK
IZINKAN,
WE CONCURRED WITH WHAT DR. HASAN WALI SAID...THE RAKYAT SEEN TOO MANY 'SANDIWARA POLITIK'.

RID THE PARTY AND GOVERNMENT OF ALL THE 'MUSANG BERBULU AYAM', IMPROVES THE ECONOMY AND BRING DOWN THE COST OF LIVING STANDARD TO A MORE MANAGEABLE LEVEL AND PERHAPS PROVIDE A TEMPORARY ' SPECIAL' ASSISTANCE TO ALL NON-EMPLOYED ELIGIBLE 'HEAD' OF THE FAMILY TO SURVIVE UNTIL THE CURRENT ECONOMIC CRISIS STABALISED.
PERHAPS THEN THE RAKYAT MAY BELIEVE IN DATUK SERI NAJIB, THE PM OF MALAYSIA AND HIS BN GOVERMENT!

MY TWO SEN THOUGHTS.

ALFATIHAH, AMIN.

pakbelalang said...

Saya ingat Barisan Nasional jangan berkempen di Penanti. Biarlah Anwar berkempen.

Bagi depa menang. Ini semua strategy Anwar supaya dia dapat perhatian berterusan dari rakyat.

Tujuannya adalah untuk mengalih perhatian rakyat supaya berpihak kepada PKR.

BN boleh bertanding tapi tidak payahlah berkempen di jalanan seperti Anwar.

Cukuplah. Habiskan masa dan wang sahaja.

sujini said...

Tn.Hj Kadir,

Saya menunggu-nunggu Tn.Hj
menyentuh topik 1malaysia ni.

1. Sudahkah Tn.Hj. dan pembaca
blog melawati 1malaysia.com.my?

2. Setakat ini saya, seperti juga
Tn.Hj, masih lagi samar-samar
tentang konsep 1malaysia hasil
aspirasi PM baru kita.

3. Bolehkah 1Malaysia ini
bermaksud,
a. 1 bahasa i.i B.Malaysia?

b. tiada lagi sekolah-sekolah
jenis kebangsaan?

c. tiada lagi persatuan-
persatuan, spt. anak
Kelantan, anak Sabah dan
sbgnya?

d. tiada lagi persatuan-
persatuan spt. Teh Chew,
Hakka,Hokkien dan Hailam?

e. tiada lagi pertubuhan Dewan-
Dewan Perniagaan yg.
berdasarkan kpd sesuatu
bangsa?

f. nama bangsa disijil
lahir/Mykad dicatit
sebagai bangsa Malaysia?

4. Diatas hanya igauan saya kalau
PM kita betul-betul mahukan 1
Malaysia dan 1Rakyat.

5. 1Malaya,1Rakyat sepatutnya
direalisasikan semasa kerajaan
Almarhum Tunku setuju menerima
1.2 juta rakyat berbangsa
Tionghua dan 800,000 rakyat
India sebagai rakyat Malaya
pada ketika itu.

6. Maka dengan itu 1Malaysia dan 1
Rakyat dapat diteruskan tanpa
sebarang halangan.

7. Pada abad ini, agak terlambat
dan lebih mencabar lagi bagi PM
Malaysia hendak menjayakan
aspirasinya. Lainlah PM kita
sukakan cabaran dan berdaya
gigih.

8. Bak kata seorang aktivis negara
yang terkenal dalam salah satu
talk show di RTM1, kita hanya
ada integrasi tetapi bukan
unity.

9. Pak Najib perlu bertapa di Gua
Hira' kalau nak dapatkan
'enlightenment' daripada Yang
Maha Mengetahui lagi Maha
Berkuasa bagi membantu beliau
merealisasikan igauannya.

pakbelalang said...

PM: Too much being spent on unnecessary by-elections


KLANG: Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak says a lot of money is currently being spent on by-elections that are not needed.

He added that by-elections have been made into a "political play".

current:

Yes, this is a new strategy of Anwar. Don't get trap. I think it is best for BN not to contest. Tak rugi apa pun.

Anwar is trying to test market of his political strategy. Nothing else. He is trying to divert rakyat attention on Najib rather than him.

BN DON'T CONTEST.

That's the best strategy. Najib should continue focus on building trust and confidence to the rakyat. Don't let Anwar take advantage to be always in the political limelight. Enough is enough making by-election as a platform to sustain Anwar's ambition.

Quantum Metal Consultant said...

Najib telah diberi cukup masa sebelum transaksi kuasa dibuat dengan paklah tetapi malangnya Najib nampak kurang bersedia dan tercari cari apa dia perubahan yang rakyat mahu - dalam lain perkataan Najib terjerat dengan taktik dan agenda pembangkang.

Satu Malaysia adalah slogan kita selamanya sejak dulu lagi atau lebih tepat perpaduan dan kekayaan yang dibahagi sama rata adalah matlamat Malaysia.

Najib tidak datang dengan slogan yang lebih praktikal dan maju untuk menawan perasaan rakyat. Najib wajar dengan slogan untuk menawan hati orang kampung kerana selamanya kawasan bandar adalah milik pembangkang.

UMNo perlu balik ke kampung kerana di situlah akar umbi UMNO dan di situlah majoriti penyokong dan pengundi. Kemajuan di kampung akan mempengaruhi anak anak yang berhijrah di bandar untuk melihat perjuangan UMNO untuk semua - membasmi kemiskinan.

Kerajaan perlu kembali ke kampung untuk memberi kemudahan letrik dan air, perparitan, perpustakaan, padang permainan, kemudahan sukan, jalan turap tar yang diselenggara baik dan banyak lagi kemudahan kemudahan lain. Persetankan orang bandar yang banyak rosak mental.

Ujudkan industri pertanian canggih dan industri kecil untuk mengatasi penganguran di kampung, mereka perlu pembelaan dari berhijrah di bandar dan dirosakkan mental dengan 'reformasi'

Banyak lagi yang kerajaan perlu buat dan bukannya menghabiskan masa untuk menerangkan apa itu Satu Malaysia.

RTM hentikanlah rencana menayang muka pemimpin yang berkudis.

Anonymous said...

Datuk,
Adakah ini bermakna kepentingan melayu kini dijaga oleh 8 menteri kabinet!
Solzamri

Shah said...

Dear DAKJ,
I am very doubtful whether Khazanah is the appropriate body to come up with the KPI's of ministers. Khazanah is involved in business activities the bottom line of which is profit. So the KPI's they are familiar with are those related to business which are about the same in the private sector. But ministers are in charge of organisations with multiferous functions with multiferous objectives.The KPI's of say the Ministry of Youth and Sports cannot be the same as the Ministry of Defence.The KPI's for the Minister of Foreign Affairs are vastly different from those of the Minister in the PM's Dept. in charge of Islamic Affairs. Normally the performance of public organisations is measured by output indicators and impact indicators. Output indicators are the work quantity done while impact indicators are the results of those ouput in achieving the objectives of the organisation. As a simple example, one of the output indicators of the police department is the number arrests made.But to have a complete picture of the effectiveness of the police department we must also get the impact indicators ,one of which is the reduction in crime rate.Both indicators can be integrated in the KPI's of the Ministry of Home Affairs. So, you see, do you have people in Khazanah who have got the expertise to establish the different KPI's for the various ministries? . It would be better to have a task force approach in preparing these KPI's.This task force should consist of members from the public service, the academia and NGO's and even international organisations. What do you think Dato?

Unknown said...

Dato'

Kerajaan mesti berhati hati apabila mempromosi satu satu agenda dengan slogan yang boleh mengelirukan...Cara penonjolan 1Malaysia sama dengan Islam Hadari yang dipromosikan oleh Abdullah badawi.

Dah Cukup lah dengan Slogan dan Rhetoric...

Dato' tahu kah siapa speechwriter PM baru kita? Nampaknya speechwriter dia sekarang dalam kedaaan overdrive.

Rakyat lebeh faham apabila perlaksanaan berjalan lancar dan mengkagumkan....Action Speak Louder than Words....
Ini takut takut 1Malaysia jadi macam Islam Hadari. Kadang kadang Spelling hadari pun kita kurang pasti!!

Rakyat masih kurang yakin dengan kebolehan Menteri Pelajaran dan Menteri Informasi..Tunjuk lah kebolehan anda untuk meyakinkan kami tapi jangan lah kata kami bodoh sebab anda tak pandai meyakinkan!!

Muhyideen kata pemberita telah salah faham kenyataan nya sebab tak pandai bahasa melayu dan patut masuk balik sekolah belajar bahasa melayu...Itu bukan caranya. Cakap mesti hati hati jangan tuduh orang bodoh kalau silap cakap....

Sekarang dia nak serap budak budak bawah umur 5 tahun ke Kementerian dia...Kalau begitu hendak lah dia tubuh jabatan khas pengajaran tadika....Kalau dulu bawah Abdullah Badawi sah akan ada lagi satu Menteri Pelajaran Tadika (Dulu ada 2 menteri pelajaran).

Saya akan lebeh yakin jika Dato' jadi TPM.....Sekurang kurangnya kita ada TPM yang terpelajar dan berpengalaman dalam hal menimba pengetahuan. Yang penting..meyakinkan.

Sejahtera Abadi said...

1 Malaysia is another slogan or rebranding but still lack of substance. If in the BN the parties are still racially based, the idea of 1 Malaysia will remain as an illusion. Dato'Onn's idea was ahead of time but very relevant up until today. The PKR's attempt, with all the weaknesses, seems to be the way ahead and represent the hope for the country. With careful and discreet political plan and action, PKR can fill up the vacuum of hope of all races.

I hope BN esp. UMNO will not continue to be in the state of denial, despite being told by many. Removing Pak Lah and replacing with Najib is far from the real aspiration of the people. They thought they know but listening mainly to their political pundits who are detached from the reality, brings them closer to failure. The main failure is the failure to really feel the `heart-beat' of the people. It will bring BN closer towards their demise.

Anonymous said...

Salam Dato',

I was at Stadium Melawati Shah Alam when Tun Lah first espoused Islam Hadhari concept. Since it came from him, he appeared to know what he was talking about though I didn't really appreciate the examples he put forth to underline the 'hadhari' aspects.

Sharing the stage were Dato' Hishamudin, the then Menteri Pelajaran and the then MB S'ngor. The audience were mainly guru-guru sekolah ugama yg dikerah. They came by busloads from all over the country with the bulk from Selangor.

Hisham and Khir gave speeches. And I noticed they used expressions such as 'Pada pandangan saya, ... ' dan 'Saya rasa ... ' To me, these phrases indicated that these menteri were groping in the dark.

I also followed a TV discussion on Islam Hadhari. The whole 45 min programme was taken up to define the apa benda Allahnya Islam Hadhari itu.

I see the same thing happening here wrt One Malaysia concept. Kalau Dato' pun tak faham, macam manalah kami nak faham. Susah nak buat kerja kalau yg faham cuma seorang walaupun dia berjawatan PM.

-Hakimah-

pakbelalang said...

I think Khazanah will outsource this exercise of developing KPI to consultant company and together formulate the best option to make the KPI effective. I am sure they will need to have several brainstorming sessions for this purpose.

Maybe Khazanah will employ Ethos Consultancy ???????

Buyong said...

1. Slogan baik, tapi kalau salah pilih slogan, nescaya buruk akibatnya. Terlajak kata tak boleh ditarik balik.
2. Slogan hanya memakan dan menjerat diri sendiri.
3. Tanpa slogan kita lebih fleksible dalam menjalankan kerja. Sebabnya, segala kerja yang kita buat, mungkin hanya 'berkhidmat' untuk slogan, bukan untuk kebaikan rakyat jelata.
4. Slogan lebih banyak mendorong kerja-kerja retorik.- Lip Service, no subtance.
5. Persepsi saya sekarang berat merasakan Najib dah hampir terjerat dengan slogannya sendiri.
6. Selain dari kerja pemulihan kerajaan yang menggunung, Najib terpaksa memikul beban baru yang diwujudkannya sendiri - menjelas dan merasionalkan slogannya.
7. Ibarat pepatah Melayu - Tiada beban, batu digalas.

Alangkah baiknya kalau tiada slogan langsung. Hanya kerja dan niat baik semata2.

Golongan Pengundi Muda said...

salam Dato'

pendapat saya.. kerajaan perlu ambil berat kebajikan rakyat.. walaupun itu lah yg di war-war kan selama ini, tp mekanismanya tak betul.. ambil contoh paling mudah seperti apa yg PKR telah lakukan di negeri Selangor.. subsidi air.. walaupun jumlahnyer kecil, tp kami raktar biasa tetap menghargai.. baru rakyat nampak apa yg kerajaan buat..

saya cadangkan kerajaan bg subsidi elektrik kepada semua rakyat, kalau tak mampu beri banyak.. beri satu rumah RM 20.00 pun sudah memadai..

cukup-cukup la dengan projek pembangunan yang menyesakkan bandar.. dari kayakan kontraktor2 dan org2 seangkatannya, baik salurkan terus kepada rakyat biasa.. kakitangan-kakitangan kerajaan perlu di beri kursus pendekatan agama agar mereka lebih telus dan tidak tergoda kepada rasuah..

kami rakyat biasa hanya mahukan pemimpin yang telus.. tidak perlu slogan sana sini.. buktikan dahulu kejujuran anda.. Jika KPI untuk menteri tak memberi kesan, kami rakyat biasa yang akan meng KPI pak Menteri semasa PRU 14 nanti.. :)

penangboyumno said...

PKR ni merepek.
Kalau ikut keadaan sekarang DSAI pun nanti kena macam Pak Lah kena.
Depa nanti tutup dan kunci mulut dia.
Apa punya mangkuk? Kaca ka aluminium ka?
Yang ada 2 YB ni dia kata tak layak. Sebab tu dia tak lantik depa. Maksudnya depa ni YB Haprak, low class.
Tak cukup qualification?
Mana kita peduli dalam politik qualification.
Dalam UMNO Tun Ghaffar waktu berjuang pun cikgu jugak.
Rakyat akur jugak dengan kepimpinan dia.
YB Malik ada. Sikit punya baguih ka orangnya.
Apalah bagi jatuh maruah dan air muka YB-YB tu.

Hari ni DSAI cipta sejarah sebab dialah buat pertama kali Acting CM di Pulau Pinang will be an Indian.
Kalau ikut sejarah Pulau Pinang kalau CM tak ada sejak dari mula lagi Acting CM nanti orang Melayu.
TYT sekarang pun pernah jadi Acting CM.
Tak tahulah sama ada ini baik ke tak baik.
CM pi Singapore dengarnya.
Yang confirm I have to congratulate YB Prof (TKM2) with this current development.
Dunia, dunia... apa pun boleh jadi dengan mamat sorang ni.

thibbs_kid said...

Satu Malaysia (1Malaysia) adalah boleh dikatakan konsep yang baru. Namum begitu, 1Malaysia ni susah hendak dilaksanakan. Dasar pendidikan perlu di kaji terlebih dahulu sebelum konsep ini dilaksanakan.

Sekolah satu aliran perlu diwujudkan dan semua pelajar hendaklah mempelajari 4 bahasa. B.Melayu, English, Mandarin dan Tamil. Baru dgn cara ini, kita rakyat Malaysia akan menghormati satu sama lain. Cara yang terdekat untuk menghormati sesuatu bangsa adalah dgn melalui bahasa mereka. Bangsa lain fasih dalam 3 bahasa, manakala Melayu, kalau nasib pun, cuma 2 bahasa.

Sebagai contoh, kedai runcit Cina boleh maju di kawasan perumahan Melayu, tetapi kedai runcit Melayu tidak boleh bertapak di kawasan perumahan Cina. Kaum Cina boleh berbahasa Melayu tetapi Melayu tidak boleh berbahasa Cina. Macam mana nak melaksanakan "Satu Malaysia"?

OKJ said...

Salam DAKJ

50 tahun selepas merdeka, Malayisa dan Umat Melayu bergerak laju. Perjalanan jadi slow sejak 5 tahun lepas. Ianya bermula dari pemerintah ke5. Kerosakan yang dilakukan 5 tahun mungkin mengambil masa 5 dekad untuk pulih sepenuhnya. Ke5 lima prinsip rukunnegara dah jadi sejarah. 5 negeri habis tergadai. Sekarang tuntutan kaum lain didulukan, tuntutan Umat Melayu jatuh No 5.

Cadangan saya; Malaysia tak perlu perkataan ‘Jargon’ lagi. Yg penting sekarang ialah ‘action’. Dimulakan dgn Disiplin. Salah guna kuasa,Pembohong, pemfitnah, Peliwat, Sex bebas harus dihukum. Tolonglah ambil peluang keemasan di Perak tu. Macam saya kata, peluang keemasan datang sekali sekala, dah didepan mata, jangan dilepaskan begitu saja, jadilah pemimpin yg bijaksana. Lihatlah bagaimana pemimpin Singapore ambil kesempatan kepada pembangkang dengan efficient sekali. Lihatlah negara China, ada demokrasi ke. Ini kerana mereka lebih tahu rakyat mereka. Kalau boleh, samanlah dengan isu-isu lain yg dah saya pos dulu sampai bangkrupt. Kemudian percepatkanlah kes Meliwat chief besar PKR pula. Jangan ditangguh dan cukup-cukuplah bercakap. Sekian, TQ.

Quantum Metal Consultant said...

Perlukah Najib merombak sedikit kabinetnya berasaskan pandangan ramai pihak - rakyat didahulukan dan rakyat know best.

Atau najib takut jadi 'flip flop'.

Which is which !

The Botak Man said...

Sdr. A Kadir Jasin,

Ada dua perkara yang hendak saya utarakan disini.

(1) KPI
Khazanah Nasional Berhad telah diarah untuk meneliti serta mengubal KPI badi jemaah Menteri.
Saya tertarik dengan arahan Najib kepada Azman Mokhtar. Quote "Saya telah berjumpa Ketua Eksekutifnya, Tan Sri Azman Mokhtar untuk menempatkan bilangan tenaga yang mencukupi untuk melaksanakan penggubalan KPI ini dalam tempoh tersebut."
Bila Najib katakan "menempatkan bilangan tenaga yang mencukupi...", adakah beliau memberi kebenaran untuk Azman untuk "engage" Ethos Consulting/Omar Mustapha untuk membantu? Jika ia, would Khazanah be fronting Ethos? Kalau tidak silap, fi/fee Ethos sangatlah mahal.
Interesting...

(2) Banyak perkara telah diperkatakan mengenai hak-hak istimewa Bumiputera.

Kalau Sdr. Kadir bolih, tolong perjelaskan sedikit sebanyak tentang hak-hak sebagai rakyat termasuklah hak-hak kaum Bumiputera yang termaktub dalam perlembagaan negara.

Saya kurang arif tentang perkara berkaitan perlembagaan ini.

Bagi saya, sebagai seorang rakyat, kita mesti akur terhadap perlembagaan negara. Tetapi saya kurang pengetahuan tentang perlembagaan yang saya patut akur itu.

Sekian.

Anonymous said...

Saya setuju komen yang diberi oleh Dr Hasan Wali yang mana slogan satu malaysia hanya beza pada nama dan bunyinya sahaja pada hakikatya pempimpin terdahulu telah buat dan terkandung dalam falsafah perpaduan negara serta intergrasi kaum.Naik meloya dengar sedangkan kita sama islam pun tak boleh nak bersatu apatah lagi dalam diri yang penuh penyakit hati.UMNO harus lembut hati dan pandang dengan hati yang jernih ajaklah PAS dan Keadilan duduk bersama dan akui segala kesalahan cari titik pertemuan berpandukan Alquran dan Hadis serta berlapang dada.Percayalah sekiranya UMNO masih ditakuk lama ianya akan mejadi sejarah.Sejarah telah membuktikan tiada yang kekal lama.

A KADIR JASIN said...

Sdr Botak Man,

Sebenarnya hak keistimewaan Orang Melayu yang sering dipersoal dan dipertikaikan itu bulanlah luar biasa atau menyiksa kaum-kaum lain.

1. Agama Islam
2. Bahasa Melayu
3. Raja-Raja Melayu
4. Adat resam/Budaya Melayu
5. Tanah Rizab Melayu.

Yang lain tu hanyalah amalan atau konvensyen saja.

Terima kasih.

the tedung selar said...

Dato Kadiag...

Depa nak pasang slogan apa pun
pasanglah, sangkutlah tinggi manapun slogan tu, Satu ka, Dua ka... yang penting, yang satu ni mesti diteruskan...

iaitu...JAMBATAN BENGKOK.

Anak Malaysia said...

Dato',
Kalau orang seperti Dato' kurang faham mengenai konsep "Satu Malaysia", apa yang PM boleh harapkan bahawa orang-orang luar bandar dan tak berpendidikan tinggi akan faham?
Pada pandangan saya, ia tak lebih dari satu slogan, seperti biasa semua PM yang baru ditampuk kuasa akan cuba membawa idealogi masing-masing dan cuba terapkan pada rakyat, akhirnya bila terlalu banyak politiking, perlaksanaan gagal..ia terputus ditengah jalan.. PM tak perlu kemukakan konsep baru yang payah di fahami oleh rakyat.. rakyat dan pengundi hanya mahukan keselesaan hidup seperti barang murah,jenayah tiada, klinik kerajaan banyak,mudah bergerak dan selamat,mudah anak belajar, mudah berniaga, mudah cari kerja, mudah beribadat dan berbagai kemudahan. kalau konsep yang diutarakan hanya membebankan dengan berbagai kenaikan ..nak buat apa??
Setiap slogan dan dasar hanya buang masa,bazir wang rakyat dan hanya untuk "melekakan" rakyat dari masalah sebenar yang ditanggung mereka.
Ingat! bahawa masa yang tinggal untuk PRU 13 sudah semakin suntuk. Pengenalan slogan dan dasar baru dan merugikan pengundi/rakyat hanya akan memendekkan umur BN untuk berkuasa lagi.
Gunakanlah peluang ini dengan sebaik-baiknya untuk membuktikan bahawa rakyat tidak silap memilih BN sebagai kerajaan dalam PRU 12 lalu.
Terlalu banyak drama yang menyusahkan rakyat akan menyebabkan BN menjadi penonton selepas PRU 13 nanti.

Fikirkanlah

Anak Malaysia

Donplaypuks® said...

I agree with you that 1 Malaysia does not mean the end of affirmatice action programmes.

To me one Malaysia means a Bangsa Malaysia where MERITOCRACY comes first and one's ethnicity takes a remote second place.

Affirmative action programmes should be based on income means testing across the board, irrespective of race, colour, creed or religion. No more race and religion based distinctions and quotas. And if it THEN transpires that the majority of those needing assistance are the Malays, so be it!

But can UMNO and Ketuanan Melayu proponents used to directly negotiated giveaway Crony contracts and handouts live with that?

It is up to the majority to put their foot down to carry through the concept of 1 Malaysia. Special Malay Rights and the position of Royalty has never been questioned by 99.9% of non-Malays; only played up by scurillous politicians and 'Bangkit Melayu' kind of demagogic Utusan-type MSM out to deliberately provoke racial tension & unrest!!
donplaypuks.blogspot.com

anak melayu said...

saya telah berhijrah ke negara asing semenjak kecil..
tetapi semenjak dahulu sering mengikut adegan2 panas pergolakan politik di malaysia..

izinkan saya berbudi bicara,setelah merdeka dah hampir setengah abad.

rakyat m'sia masih lagi bercakaran untuk menentukan hala tujuan negara.

negara m'sia(yang telah dicapkan tanah melayu) untuk siapa?

kenapa sekaarang aje baru tertanya2 pada diri sendiri..
siapa yang dapat apa..
apa yang hak dia dan hak kita?

tidakah ia hanya membuang masa dan tenaga..sahaja..

kalau nak ikutkan perwira melayu,jangan dicabar
kalau nak ikutkan iman,ini bumi tuhan,dosa jika...
kalau nak ikutkan 'admiral cheng ho'dan mahatma ghandi,kita sama2 berdarah merah walaupun kita sememangnya menumpang..

jadi sekarang hendak ikut siapa??

pakbelalang said...

Two Mat Rempits Meet Fiery End

GUA MUSANG, April 17 (Bernama) -- Riding with the devil in a reckless display of daredevil motorcyling stunts, two teenage 'Mat Rempits' met a fiery end when their machines collided with one another, bursting into flames yesterday.

Mohd Roslanizam Nawi, 17, who sustained head and body injuries, died on the spot while Mohamad Azhar Mat Yusoff, 18, succumbed to similar injuries while on the way to the Gua Musang Hospital.

A pillion rider on one of the motorcycles, Mohd Zin Zaharia, 21, is fighting for his life at the hospital as he sustained serious head injuries.

The daredevil stunts were carried out at an illegal motorcycle race in 20.5km Jalan Gua Musang-Kuala Krai about 10pm.

comment:

Sedih !! Bagaimana caranya lagi kerajaan nak mengatasi masaalah Mat Rempit ini. Anak-anak mati katak berumur 17 dan 18 tahun. Dimana silapnya?

Apa yang si Azeez dah buat selepas pemergian Mat Rempit ke North Pole kononnya nak beri contoh dan tauladan kepada Mat Rempit lain supaya membuat sesuatu yang berfaedah.

sawit futures trader said...

Salam Dato',

Adik Ipar Sawit kata, "bro, PKR,DAP,PAS aman-damai ke?"

Artikel DAKJ ni pasal 1Malaysia, bukan?

Saya cuma kata untuk mendapatkan keyakinan rakyat terhadap konsep 1Malaysia, BN kena kuat dulu. Nak kuat, kena kukuhkan komponen dulu.

Ada salah kat mana-mana ke statement tu?

Lagipun BN ni nak kuat sebab pembangkang lemah atau sebab memang hakikinya BN kuat?

Orang muda kena fikir jauh. Jangan cepat sangat melenting, ikut hati.

Buyong said...

Dato'

Setakat hari ini pemerintahan Najib, kecut perut dan kebimbangan tentang hala tuju negara yang diwarisi dari zaman Dollah Badawi, masih belum reda.
Malahan kecut perut makin menjadi rasanya memandangkan Najib nampak belum bersedia dari segi idea bernas untuk bangkit melakukan perubahan drastik yang amat diperlukan selepas negara puas tidur selama 5 1/2 tahun.
Virus Dollah Badawi nampaknya berjangkit pada Najib-keutamaan pada slogan-berkhidmat pada slogan, tanpa pelan tindakan yang terang, tidak berkias dan tidak berselindung.
Tidak kah Najib sedar yang dia perlu terus mengumumkan pelan tindakan-bukan slogan retorik untuk mengejar masa?
Oleh kerana saya tidak berharap Najib akan faham apa maksudnya, elok lah saya bagikan contoh.

Sebaik sahaja ambil tampuk kuasa, Najib perlu terus umumkan perlaksanaan projek2 berikut:
1. Jambatan bengkok
2. Kembalikan ecm libra kepada kerajaan.
3. Umumkan projek2 baru seperti pengangkutan aliran ringan-di P. Pinang, Kuala Lumpur, Putrajaya, Johor bahru dll.
4. perkasakan kembali Proton
dll.
5. Kembalikan kegemilangan EPU


Tak perlulah umumkan 1-malaysia dll.
Ekonomi makmur, rakyat aman.- Semua rakyat. Tak perlu ambil hati siapa-siapa.

Terimakasih.

rozana said...

slogan for our new PM
" BE A MAN ! "

Anonymous said...

assalamualaikum...

slogan punya slogan...
macam2 dok ada...


kalau slogan tak datang dengan strategi yang tepat, pelaksanaan yang betul dan hati yg ikhlas... tetap tahi ayam...

apa2 pon sama..bukan stakat slogan..kalau strategi tak kena,kalau plaksanaan cukup lepas batuk di tangaa..bubur jadinya..

cuba tgk DEB..punyala gempak designnya...objektif punya la mulia..tapi bila dilaksanakan..lobi sana,lobi sini..kroni.sdara dan macam2...last2, DEB jugak dapat nama buruk...

UMNO contoh 1 lg...utk pertahankan hak dan kuasa bangsa kita...bila dh byk sgt serigala...mendung la nmpaknya...

ds najib harus blajar...dari sejarah seperti kata ayahanda Tun..ada contoh boleh jadi teladan, ada contoh kena jadi sempadan...beliau kene blajar...

ds najib dah buat 1 mistake di awal HARI2 pemerintahan beliau...saluran komunikasi pemerintah-rakyat yg tk lancar...MCED dihapuskan,lambat explaination..sama jugak dengan satu malaysia sloganya dia...

no more after dis...please..

la ni semua org kene kerja keras..apatah lagi memanda mentri dan ayahnada PM dan TPM..minimumkan kesalahan...

p/s..kes ADUN t'ganu 1 lg kes memalukan buat UMNO..masa2 parah macam ni pon depa buat perangai tak guna seduit depa..ni la manusia tak paham bahasa...memalukan..org macam ni la menambahkan lg luka,kudis,taik pada UMNO..shame on u guys!!!shame on u!...

meskipun khazanah sedang membuat metode dan perincian2 penilaian kerja menteri,rakyat sudah mula menilai kerja,akhlak dan segala2nya tentang saf2 pemerintahan ni sejak hari pertama perlantikan..malah jauh sebelum kalian dilantik..fikir2kanla ya..kalian pintar...

MAY GOD BLESS MALAYSIA..aminnnn

wassalam

-HAPRAK-

Mahmud Yussop said...

Salam Datuk,
To me its no point for Najib to market his 'One Malaysia' concept. As long as he doesn't recognize 16 th September as the date of formation of Malaysia by giving Public Holiday to the Rakyat of Malaysia, peoples in Sabah and Sarawak will just take this concept as ONE BIG joke by Najib. Najib better get historians from Sabah and Sarawak to advise him on the formation of Malaysia.

Indigo said...

Scribe,

Een Goode Grapje, Makkers(voor mijn friendens van brusselstidj)

maandag 13 april 2009 | Bron: dpa/belga
Rijbewijs ingetrokken na seks op de snelwegAl 9 reacties | reageer zelf

OSLO -
Seks op de snelweg tegen een snelheid van 123 kilometer per uur heeft een Noor op paasdag zijn rijbewijs gekost.

Volgens de krant Drammens Tidende had de wagen van de man de aandacht getrokken van een politiepatrouille omdat hij de toelaatbare snelheid van 100 km/u tussen Asker en Drammen, bij Oslo, duidelijk overschreed. Toen de agenten de wagen achtervolgden, ontdekten ze dat een vrouw op de schoot van de man zat en beiden heftige bewegingen maakten.

'Ze hadden geslachtsverkeer', zei Tor Stein Hagen van de verkeerspolitie. Dat zorgde voor gevaarlijke toestanden, omdat de wagen 'zichtbaar aan het slingeren was'. De ambtenaren konden voor hun vaststelling overeenkomstige filmbeelden voorleggen.

Ze dwongen het koppel enkele kilometers verder te stoppen. De 28-jarige chauffeur moest zijn rijbewijs onmiddellijk inleveren en het stuur aan zijn 21-jarige passagier overdragen.


Nota:

A Good Deed Done Lord(is worth a million compliments lord)

on a fishing trip
said a junior to his master
scribe - che det does masterly
works with deft touches

and as the sinker splash the water
and in it goes into elias's home
while khidr is up there in the sky
somewhere over the rainbows

a scribe's smile is sweet warm
as tender as the touch of an angel
with colomile cream on tender hands
the shades down on a warm evening
even as clearstone meets kepang horse

history students and remeniscences
happy and sad the thoughts of old ones
dear and lovely as our
sweet
lovely
wonderful parents
a generation gap
they and us

but a memories of nikmats
rahmats
barkahs
mardhatillah enjoined
a load not heavier than
what we can and must bear
to each their own

a title trigger a thought
of a day in the history of a nation
a black dark day - where lives
were lost and now fading memories

the fishing poles now rest
and the young asked the old
are we still searching for that dream
a nation united and strong
wise in our ways between the muslims and the kafirs
going about our ways
in a peaceful way weave a tapestry
of the shariah and the commerce
a trading way as the melaka king
rajah sultan and learned muslims
understanding the ways of the emperor - for what shall we trade
our souls for and a line in history
whence we shalt relive it again
on another day as wondrous as today

the fish...
and the boat was scuttled,
a child was killed,
a wall was resurrected
all in good faith
it went about in a mysterious way lord


Terima Kasih Masyarakat Berwawasanps. che det has such wonderful sense of humor in his writingsalhamdulillah

rammers said...

Salam Mesra Datuk AKJ,

Saya dah mula rasa kesan dah mula ada apabila PM Najib mula mengambil langkah positif berkenaan tol. Cuma apakah bentuk yang akan diperkenalkan bagi mengurangkan beban rakyat belum diketahui lagi. Yes inilah yang saya mahu kebajikan rakyat diutamakan ...Syabas...PM Najib teruskan lagi usahamu itu lagi..Apabila bayaran tol dikurangkan saya percaya perkara-perkara yang berkaitan juga akan turun. Tak kira apa pun slogan mu itu KEUTAMAAN RAKYAT seperti kami hendaklah diutamakan..Go For The Best For People and people will be with you...

Anonymous said...

Dato; Nampaknya masih tidak memahammi mesej rakyat,rakyat tidak mahu lagi UBN,titik.
Tidak ada cara,fomula,atau apa
saja yg datuk pikirkan,pokoknya dah muak,dah termutah pun dgn temberang,pembohongan,dakyah dan bermacam-macam lagi kerenah UBN
dan menteri2nya,pemimpin2nya semata-mata utk memperkaya diri dan kroni.Angkuh,sombong,takkabur,
dan berbagai bagai sifat buruk yg terserlah dari mereka2 itu.
Kalau dato tak percaya kita tunggu mana2 PRK di semenanjung,tak kira dimana2 lagi sekarang,dan yg pasti 2013.......disitu ada jawapan nya.

A KADIR JASIN said...

Srd Cougar.Bard kata rakyat tidak lagi mahukan UBN.Mereka dah meluat.

Tapi bagaimana Sdr Cougar.Bard nak takrifkan hakikat bahawa Umno/Bn masih kuasai Parlimen dan tujuh negeri?

Nampaknya ramai penyokong PR yang begitu taasub dengan ideologi politik mereka sehingga nampak sangat angkuh dan sombong.

Itu belum perintah negara.

Apa agaknya akan terjadi jika ditakdirkan mereka memerintah negara?

Terima kash.

Anonymous said...

Datuk,

I agree with you. The supporters of PR are more arrogant and intolerat that their BN counterparts. I had seen this during nominations and during election campaign. They were more unruly and noisier than the BN crowds and are more prone to holding demos.

Cougar.Bard is likely to be one of them. Jenis mengata dulang paku serpih, Datuk. Mereka inilah yang menang sikit saja sudah sombong dan bongkak. I am afraid to think what will happen to tolerence if ever they rule.

Ex-banker







wiasudahbaoi

Sejahtera Abadi said...

Dato' AKJ,

Just to remind you also please don't be emotional yourself. Yes BN still has the majority but with a very narrow majority. Please remember PR is now controlled 6 states (including Wilayah Persekutuan). The fact that you cannot deny is BN gradually loosing their base.

Now Rakyat has managed to overcome one myth that only BN can rule the country. Please don't keep on saying the followers of PR are emotional and `blind'. Please don't insult their intelligence. They represent the new generation of Rakyat who want to free themselves from the cocoon of repressive regime with bias mainstream media etc etc. Let the new generation of Malaysians rise over and above their racial bias for new Malaysia. Give them chance to shape their own destiny.

Anonymous said...

Datok,
saya nampak Datok was-was dan gelisah mengulas isu one malaysian. isu ini masih kabur dan tak kemana2 kerana DS Najib tak perincikan apa-apa.adakah Datok beriya2 membenarkan isu ini kerana ianya baik atau kerana PM Najib.macamana kalau one malaysian ini pak lah yang kemukakan,mesti Datuk hentam dan kritik mati2an,tak setuju,rosakan ketuanan melayu,pinjam falsafah DAP dan lain2.tapi oleh kerana Najib yang buat,walau kekok dicari juga alasan/hujah/sebab untuk mengiyakannya.politik saya berdasarkan isu/perkara/falsafah bukan siapa mereka.walau tidak betul dan nyata salah,kita sokong juga kerana dia orang kita,macam zaman pak lah tak dak yang baik kecuali salah saja walau amat banyak kebaikan pak lah.ini bahaya.kalau macam ni cara kita berpolitik,alamatnya melayu glokal tak kemana2.sama zaman sebelum DEB.saya semakin keliru dengan ulasan Datok sejak Najib jadi PM,kalau zaman pak lah Datok tak berkias,direct kick,tak dan pak lah ulas Datok dah tak setuju,tapi akhir2 ini ulasan Datok sejak line up kabinet,one malaysian,dll nampak main tepi/tak serius/tergagap2/dll.awat jadi lagu tu?
sekian.zmy

Anonymous said...

What say you Dato' and your Umno, Pas, PKR and Dap commentators and all things in between, when Kit Siang is very happy and cannot hide his pleasure at the setbacks suffered by the Islamic parties in the Indonesian elections?

The the MalaysianMalaysia Malaysian and the opposer of Negara Islam is so happy that he posted many reports and commentaries about the losses suffered by the Islamic parties in Indonesia.

Inilah hipokrisi Kit Siang yang sanggup berkhalwat dengan Pas semata-mata kerana hendak berkuasa dan hendak melihat anaknya Guan Eng menjadi Timbalan Perdana Menteri Kedua kerajaan PR pimpinan liberal-modernis pro-Amerika (pro-Israel) Anwar Ibrahim.

Yang jadi alat dan kuda tunggangan adalah Pas di bawah Nik Aziz dan Haji Hadi yang tidak tahu kepada ekor tentang konspirasi antara sosialis Kit Siang dan liberalis pro-barat Anwar Ibrahim sehingga yang haram jadi harus, yang harus jadi halal. Kalau ini sikap pemimpin Pas, jangan terus hina Islam dengan gunakan label Islam pada namanya. Jangan jadi macam Abdullah yang slogankan Islam dengan Islam Hadharinya. Atau tukar jadi PILIS (Parti Islam Liberal Semalaysia). Sebab Pas pon sudah boleh terima pesalah seks, orang yang tentang Negara Islam dan Hukum Hudud, orang yang bersekedudukan dan berbagai kekufuran lagi. Jangan lacorkan nama Islam.

Dari Blog Kit Siang:

The most dramatic example of political Islam’s diminished appeal is the tepid performance of the Prosperous Justice Party (PKS), Indonesia’s version of the Muslim Brotherhood. PKS seeks to order society and the state according to the medieval precepts enshrined in shariah law. The party, which held steady with about 8% of the national vote, failed to make the gains it had expected after a string of dramatic local and provincial election wins in recent years. To put things in perspective, in the outgoing parliament PKS and the Democrat Party were virtually tied; in the incoming one the president’s party, which deftly stole PKS’s signature issue, a promise of graft free governance, will seat about three times as many members as the Islamists.

THis is the ptoblem with the Malays, especially the Pas and PKR type. They are oblivious to the trap being set by the DAP, the liberal Malays like Abwar and Zaib Ibrahim and the chauvinists in the Chinese-dominated PR parties.

The Lawgiver

Unknown said...

Salam Dato,

Pelbagai andaian yang didengari mengenai 1Malaysia tidak kira dari penyokong pakatan rakyat mahupun dari penyokong kerajaan sendiri. Rata rata masih tidak mengetahui maksud yang jelas dan mendalam tentang 1Malaysia. Jelas perlaksanaan masih belum menampakkan hasil dan perlu digandakan.

Saya sendiri yakin bukan semua menteri faham mengenai konsep 1Malaysia yang dilaungkan oleh PM. Bagaimana orang bawahan hendak memahami jika menteri sendiri tidak memahami kensep tersebut? Adalah lebih bagus sekiranya perlaksanaan konsep 1Malaysia dimulakan pada barisan menteri. Kemudian barisan menteri menerangkan konsep tersebut pada orang bawahan kementerian berkenaan.

Memang tidak dinafikan perlaksanaan amat sukar kepada mereka yang taksub dengan ideologi pakatan rakyat. Masing masing punyai pandangan tersendiri. Tetapi pada pendapat saya, konsep ini harus diteruskan walaupun DS Najib tidak lagi menjadi PM. Ini kerana konsep 1Malaysia dapat menyatukan semua bangsa.

Unknown said...

Dato'

1Malaysia boleh berjaya kalau di buat ikut cara 1Utama. Rakyat malaysia suka bershopping tak kira bangsa apa pun...berduyun duyun ke 1Utama.

Yang kami risau sekarang adalah huru hara dibawah "Najib's Watch". Sudah mula nampak "hawks" mula menyerap masuk balik kepangkuan Najib....

Kita tak mau huru hara saperti dinegeri negeri jiran dan perantauan negeri negeri Islam. Jadi tolong lah PM jangan ikut sangat nasihat nasihat perosak atas alasan melindung rakyat....

Ada pula menteri secara terang terang mengetok gendang perang mengancam bloggers. Dia Juga cakap macam dia wakil hal ISA...Itu hak kementerian mana? Dalam Negeri ke? Penerangan ke? Sekarang semua mula keliru....

Itu lah, apabila kena ancaman KPI, semua nak tunjuk dia hero supaya KPI dia lebih dari menteri lain!!

samurai melayu said...

SALAM DAK
IZINKAN,
Dato Kadiag...

Depa nak pasang slogan apa pun
pasanglah, sangkutlah tinggi manapun slogan tu, Satu ka, Dua ka... yang penting, yang satu ni mesti diteruskan...

iaitu...JAMBATAN BENGKOK.
KAMI MOHON TAMBAH SIKIT KOMEN THE TEDUNG SELAR..

DAN BILA SIAP JAMBATAN TERSEBUT, IA AKAN MENJADI SATU TARIKAN PELANCONG/PENGUNJUNG DAN AKAN MENINGKATKAN AKTIVITI EKONOMI (PERNIAGAAN/PEKERJAAN) UNTUK RAKYAT JB KHASNYA DAN RAKYAT JOHOR AMNYA.

SLOGAN NYA 'SINGAPORE BY NIGHT-THE CROOKED BRIDGE VIEW'.

SEMOGA WAWASAN 2020 MENJADI JAMBATAN LURUS GENERASI MENDATANG.

ALFATIHAH, AMIN.

abu hasan said...

salam Dato'
ignore jer lah apa2 slogan pun..
saya sangat yakin bahawa matlamat utama kebanyakan pemimpin/politician di Malaysia khasnya dari BN hanya HARTA DAN DUIT!!

pakbelalang said...

Najib: BN may not contest Penanti by-election
By SIMON KHOO


PEKAN: Barisan Nasional might not contest the Penanti state by-election if it obtains the consensus of all component parties, said Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak.



comment:

Ya, BN tak payah letak calon untuk bertanding di Penanti. Nak buat apa bagi si Anwar tu sibuk "melalak" berkempen siang malam. Balik-balik cerita "pi mai pi mai tang tu juga. Orang muda sukalah dengar kelekar Anwar berpidato.

Kalaupun BN nak letak calon juga tapi jangan turun berkempen dan kita lihat macam mana trend pengundi Penanti.

Biarlah PKR menang bertanding. Bagi depa berarak satu Penanti.

Biar Anwar SYOK sendiri bersama penyokongnya.

PKR is a fly by night party. No chance for Anwar to become Prime Minister. That is for sure. Tiap-tiap tahun menjelang "sambutan" 16hb September, selagi hayat Anwar masih lagi dikandong badan air matanya dan air liornya akan mengalir dan meleleh mengenangkan kekecewaannya untuk menjadi Perdana Menteri.

Hajatnya tidak akan kecapaian. Pastinya Anwar akan terus gagal dan berputih mata "dulu, kini dan selamanya ......".

dan kajang said...

As'kum Dato'

1. Kita percaya niat dan hasrat PM memperkenalakn gagasan "Satu Malaysia" itu adalah sesuatu yang baik.Malangnya cara beliau memperkenalkan gagasan itu agak tidak berhati-hati.Dengan hanya memperkenalkan ungkapan "Satu Malaysia" itu agak mudah, tapi ia sebenarnya mengundang beribu persoalan jika tidak dijelaskan dengan betul.

2. Kita jangan salahkan rakyat jika mereka mempunyai berbagai interpritasi mengenai gagasan baru itu. Kita lihat sahaja dengan 'Islam Hadhari" yang di ketengahkan oleh Pak Lah dulu. Sehingga kehari ini pun, setelah lebih lima tahun diperkenalkan, rakyat masih keliru tentang maksudnya.Ia tidak lebih merupakan suatu jenama sahaja. Bagi orang bukan Islam, termasuklah orang2 luar Malaysia,mereka menganggap Malaysia telah memperkenalkan suatu agama baru. Inilah bahaya dan akibatnya jika sesuatu gagasan itu diperkenalkan tanpa stretegi penerangan yang betul.

3. Jika kita masih ingat, apabila TDM memperkenal "Wawasan 2020" pada tahun 1990 dulu. Beliau telah dengan jelas mengariskan dan mengingatkan 9 cabarannya untuk rakyat memahami dan meghadapinya jika mahu jadi Malaysia negara maju dalm tahun 2020. Saya rasa hampir semua rakyat faham apa yang diinginkan oleh PM kita pada masa itu sebab penerangan beliau bukan sahaja jelas tapi mudah difahami oleh semua, termasuh kanak2.

4. Oleh itu PM DS Najib semasa memperkenalkan gagasan "Satu Malaysia" itu sepatutnya menyediakan sama suatu penerangan yang mudah dan jelas difahami tentang apa yang dimaksudkannya. Janganlah tunggu begitu lama hingga rakyat membuat tafsiran sendiri.Dari apa yan kita baca dengan apa yang baru dijelaskan oleh PM ini,jelas sekali rakyat tidak menghayati apa yang dihajatkan oleh PM mengenai "Satu Malaysia". Permudahkanlah penerangan perkara yang besar ini supaya rakyat senang menghayatinya.

Dr Amin Rasul said...

Dato Kadir.

Dengar kata kawan2 you Haldiv kaur,Johan Jaafar dan Rahman SAulaiman dah mengambil aleh tingkat 4 di Putra Jaya.Apa mereka buat,tak tahu nak spin news pasal one Malaysia yang Najib utarakan.

Idea one Malaysia ini dari Koh So Koon,sebab itu ia ditugaskan untok melaksanakannya.Minta Najib berhati2 sadikit dengan Dr Koh ini.sweet talker tapi merupakan chinese chauvenist.Nanti dia masok perangkap tak boleh keluar.

Mat Kilau.Pahang. said...

Dato.

Walau apa pun slogan Najib,yang pentingnya ia mesti lah mempertahankan kedaulatan Bangsa Melayu dan ketuanan Melayu.

Hari ini Najib pulang ka Pahang.Saya nampak gambar Rosmah di dalam Iklan NST macam umornya 17 tahun.Hidung mancong dan pipi lincin.Dia pakai tudong pula.Tahi lalatnya yang besar di pipi sudah hilang. Najib.Rosmah dah masok 60 tahun dan Najib bari masok 55 tahun.Hai Nasib kau lah Najib.


Nampak nya di damal usaha Najib untok melaksanakan one Malaysia ini,Dia dah pergi ka Sikh temple,Meresmikan mesyarat ACCIM,Pergi ka Petaling Street dulu baru pergi kakampong kerinchi.Dia maseh lagi tidaj berjumpa dengan Petubohan melayu.Nampak prioritynya lintang pukang.

pakbelalang said...

I want to caution Rosmah the "FIrst Lady" not to dictate other ministers to entertain whatever projects she is going to initiate to project her image.

There is a limit to project her image as a First Lady. Jangan melalut dan tak sedar diri hingga akan mendatangkan kemudharatan kepada image suaminya sebagai Perdana Menteri.

We are watching Rosmah's behaviour more than her husband's behaviour. The slightest mistake she makes, she will be griiled like "hell" just like how Tun M grilled Pak Lah.

Don't take things for granted, Rosmah. Everybody is trying to find fault against you especially the oppositions.

Behave well and don't over expose yourself. Pendek kata, jangan MELATAH !!

Semua orang tengah jaga tepi kain Rosmah !! Mereka cari can nak bantai sahaja.

ChengHo said...

Bagaimana untuk menjadi 1Malaysia bila kita tidak pergi kesekolah yg sama , budaya,bahasa dan makanan yg berbeza dan Ugama dan nilai hidup yg tidak sama..?? satu mimpi yg indah sahaja...

diazkobe said...

Dato AKJ,

Berikut adalah ringkasan saya selepas membaca akhbar mengenai kenyataan PM 1Malaysia untuk KPI baru-baru ini.

Ringkasanya,

1. Key Performance Indicator (Petunjuk Prestasi Utama) akan dilaksanakan ke atas menteri-menteri kabinet mulai November.

2. Kesemua 28 menteri akan dinilai berdasarkan kepada empat petunjuk: INTEGRITY, CAPABILITY, LOYALTY, DEDICATION.

3. Khazanah Nasional Berhad dipertanggung-jawabkan untuk menyiapkan mekanik KPI dalam masa 1 bulan.

4.KPI yang akan digunapakai adalah satu stuktur yang sistematik dan akan ada seorang menteri memantaunya. Bukan sesuatu yang hanya rhetorik.

Ulasan / komen saya :

1.KPI bukanlah satu perkara baru, yang mana ia telah diguna-pakai di dalam sesuatu organisasi. Namanya mungkin berbeza, tetapi oblektifnya adalah sama. Ada yang menyebut "Performance Aprraisal", yang mana antara petunjuknya ialah "Personality", "Leadership Skill", "Communication Skill" , "Delegation" dsbnya. Penilaian ini akan diguna-pakai untuk kenaikan gaji, bayaran bonus yang tinggi dan kenaikan pangkat bagi yang baik prestasinya atau sebaliknya bagi mereka yang buruk prestasinya.

2. Empat petunjuk mengikut terjemahan dan pemahaman saya ialah: INTEGRITY = KEWIBAWAAN, CAPABILITY=KEBOLEHAN, LOYALTY=KESETIAN, DEDICATION=PEMBAKTIAN. Tentu sukar nak menilainya kerana agak subjektif.

3. Saya amat tertarik dan musykil akan petuntuk LOYALTY=KESETIAN. Macamana menteri dinilai kesetiaanya dan kesetiaan kepada siapakah yang dimaksudkan. Tentunya kesetiaan kepada PM, boss besar itu sendiri bukan? Mungkinkan kita akan lihat ramai menteri-menteri akan mencium tangan PM bagi membuktikan kesetiaan mereka?. Saya tak pasti. Kalaulah ya jawapannya, kita akan mempunyai menteri yang kaki bodek atau "yes-man" sahaja. Dan dimanakah akan perginya slogan "One Malaysia, People First, Performance Now", mungkin akan lenyap macam "Cemerlang, Gemilang, Terbilang". Rakyat hanya akan ternganga dengan janji-janji sahaja. Nelayan masih perlu ke laut, petani masih perlu ke sawah, jurujual masih perlu jual barang. Sama saja, susah-senangnya. Yang bertukar, PM dan menteri kabinetnya.

4. Mengapa Khazanah Nasional dipertanggung-jawabkan untuk menyiapkan mekanik KPI ini? Adakah sesuai tugas ini dengan imej Khazanah sebagai pemegang amanah dan badan pelaburan Kerajaan Malaysia yang tugas utamanya mencari pelaburan stratejik bagi menjana pertumbuhan ekonomi dan penglibatannya dalam GLC? Bagi lah kat INTAN ka buat KPI ni atau mana-mana badan lain yang sesuai. Biarkan pakar-pakar dan otak (brains) di Khazanah memikirkan hal ekonomi. Bayangkan berapa banyak "man-hour" yang diperlukan tidak termasuk RMnya. Harap mereka dapat menyediakan satu sistem yang objektif yang petunjuknya dapat diukur. (measurable)


5. Banyak organasisi awam/kerajaan, GLC, mahu pun swasta, telah menggunpakai KPI ini. TM (Telekom) menggunakan kaedah KPI dan Balanced Scorecard (Kaplan & Norton) pada pertengahan 90an dan juga gergasi beasr lain seperti Tenaga, Petronas, dll. Dari segi perlaksanaannya yang selalunya diragui, mula-mula panas, lama-lama senyap begitu saja. Akhirnya, ia akan hanya dibuat sebagai memenuhi syarat sahaja, sekadar batuk ditangga.

6. Kita pun boleh adakan KPI untuk diri sendiri. Petunjuk yang "Measurable" = RM banyak mana, berapa biji kereta, berapa orang isteri/suami, amalan, dosa pahala, dll

TiCO said...

YBhg Dato

Satu masa dulu, saya masih ingat. Kata Datuk Mohd Najib adalah seorang pentadbir yang baik, dalam erti kata melaksanakan sesuatu yang telah ditetapkan. Dato masih berpegang kepada kenyatan inikah?

Nampaknya memang betullah kata Dato dulu. Idea KPI ini nampaknya macam nak menilai prestasi kerja yang dibuat oleh pekerja saja.

Bagi saya, seorang menteri perlu dinilai daripada segi wawasan, idea, semangat dan kasih sayang kepada rakyat.

Kerja menteri sudah jatuh standard. Ini maksudnya slogan ketuanan rakyat tercapai.

Sekian.

pakbelalang said...

Suspension Of State Assembly Secretary Invalid, Says Perak State Secretary

IPOH, April 18 (Bernama) -- The action by the Perak State Legislative Assembly Speaker V. Sivakumar in suspending Abdullah Antong Sabri as the Secretary of the State Legislative Assembly as reported by the media today was invalid and could not be enforced, said Perak State Secretary Datuk Dr Abdul Rahman Hashim.

"This also means that the suspension of Abdullah by Speaker V. Sivakumar as reported by the media is invalid and cannot be enforced," he said.

At a press conference at his office in Bangunan Darul Ridzuan, here this afternoon, Sivakumar had announced that he had agreed to appoint Mohd Misbahul Munir Marduki in place of Abdullah as the State Legislative Assembly Secretary until he (Sivakumar) issued a further decision.

comment:

Ini Speaker memang dah "mabuk todi". Bila otak sudah "intoxicated" maka pertimbangan akalnya bercelaru jadi "gila babi". !!

Akhirnya, he will definitely be a born loser just like his boss !!

Konon nak jadi macam hero filem Hindi tapi rupanya jadi macam hero " pariah haprak " !!

Dato Johan said...

Dato KJ.

Ada kah Dato membaca komen oleh Tan Tian Yan dari Sin Chew Daily atas komen nya mengenai Utusan yang menyiarkan interview Bangkitlah Melayu.

Utusan pada masa yang sama menyiarkan gambar Najib yang melawat sikh temple.

Saya dah kata Slogan najib One malaysia akan menghantuinya sampai akhir pertabirannya.

pakbelalang said...

Three Public Exams To Be Reviewed, Says Wee




KUALA LUMPUR, April 18 (Bernama) -- The Education Ministry is studying whether it is necessary to have the three public examinations namely the Primary School Assessment Test (UPSR), Penilaian Menengah Rendah (PMR) and Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).


comment:

I think we should do away the UPSR. What the Ministry should do is to monitor the children progress by giving them a monthly test. The test paper should be standardised all over the country and send by e-mail to all school heads.

At the end of the year the results of the monthly test papers would be accumulated to determine the overall performance of the students. In this way, the pressure on the students would be less stressful and they would find learning more enjoyable.

pakbelalang said...

Rafidah To Write Autobiography

KUALA LUMPUR, April 18 (Bernama) -- Former International Trade and Industry Minister Tan Sri Rafidah Aziz is in the process of writing an autobiography to give the public an insight into her life.

comment:

Buatlah apa yang patut. Kalau nak laku buku cepat habis dijual, tajuk cover buku mestilah nak menarik seperti :-

1. Rafidah: The Old Maid of Wanita UMNO

2. Rafidah: The fall of UMNO "Iron Lady"

3. Rafidah: The downfall of UMNO Queen !!

Anak Perak said...

Datuk,

Setuju dengan jawapan Datuk kepada Cougar.Bard. Penyokong-penyokong Pas, Keadilan dan DAP sombong dan unislamic.

Saya terkejut membaca posting seorang pembahas yang menyanggah pendapat Dr. Hasan Wali. Waduh bahasa yang digunakannya amat kesat sekali. Saya rasa budak-budak darjah 6 pun tahu budi bahasa.

Jangan cakap fasal demokrasi kalau tidak dapat menerima pendapat orang lain.

uton51 said...

Dato AKJ,
Ciptalah seberapa banyak slogan tetapi slogan tetap slogan kadang-kadang ia tidak memberi makna.
i. Pandang ke Timur - lihat mata hari terbit

ii.Tidak hilang Melayu di dunia-Bahasa Melayu sudah mula tidak diguna

iii. Orang tua seperti Quran buruk - sudah jadi kuran buruk, kata orang Indonesia (slogan/perumpaan)

iv.Kluster - mencipta kasta

V. Bersih, Cekap, Amanah - Banyak Cakap Ampu

Pak Lang said...

Datuk,

Samada atau tidak BN meletak calon dalam pilihanraya kecil Penanti terpulanglah kepada pucuk kepimpinan BN. Tetapi pada pandangan saya kerajaan mesti meminda undang-undang pilihanraya berhubung dengan pilihanraya kecil.

Pilihanraya kecil hendaklah diadakan hanya dalam kes-kes yang munasabah umpamanya kematian wakil rakyat, ataupun seseorang wakil rakyat itu tidak lagi boleh menjalankan tugas disebabkan oleh masalah kesihatan yang serius.

Mungkin ada yang mendakwa langkah seumpam ini bertentangan dengan sistem demokrasi. Tetapi bagaimana pula dengan tindakan-tindakan yang bertentangan dengan demokrasi atau menyalahgunakan demokrasi. Mengadakan pilihanraya kecil semata-mata untuk menunjuk kuat atau berpunca dari masalah dalaman parti adalah antara penyalahgunaan sistem demokrasi.

Saya rasa masanya sudah tiba bagi kerajaan mengambil tindakan tegas bagi menangani ketegangan politik yang nampaknya tidak reda-reda sejak PRU 12. Setiap pihak mesti memikirkan isu rakyat terbanyak dan bukan untuk memenuhi kepentingan pihak-pihak tertentu.

pakbelalang said...

No contest good, says Anwar

KUANTAN: Pakatan Rakyat will be more than happy if Barisan Nasional decides not to contest the Penanti by-election.

Opposition leader Datuk Seri Anwar Ibrahim said the party "supported" BN's decision not to field its candidate as it would help both sides and the government save money.

comment:
Come on, Anwar !! Don't be hypocrite. You must be very disappointed pasal tak dapat "jual ubat expired" di jalan raya Penanti!!

Dia terpaksa jual kat belakang Masjid India berjumpa dengan 10-20 same old pelanggan surrounding him.

Anwar ni memang dah jadi darah daging dia suka buat pertunjukan macam sarkas jalanan dan mengharapkan beribu orang datang melihat kehandalan dia jadi "badut" jual ubat "expired" seperti pil viagra atau pil tongkat Ali. Pemuda-pemuda memang "tercopong" mulut apabila mendengar is badut ini beraksi di pentas.

Wan Shamsudin said...

Dato AKJ;

Saya amat tertarik akan kata kata PM kita tentang empat perkataan'keramat', intergriti, kebolehan, kesetiasaan dan kesunggohan.

" Sesaorang yang ada sifat integriti adalah seorang yang berkebolihan berfikir dengan baik, sentiasa bersifat penuh kesetiasaan dan bersunggoh sunggoh apabila menjalankan atau melaksanakan sesuatu kerja atau amanah yang diberi atau janji yang telah dijanjikan".Inilah sifat orang orang yang berintegriti.Mereka ini adalah gulongan 'manusia' yang TIDAK penting diri, dan mereka hanya memikirkan 'kebahgiaan' orang ramai, atau Rakyat.APAKAH PM KITA TAHU ERTI INI? ATAUPUN KHAZANAH LEBIH'TAHU' DAN MENGERTI? Sehingga telah diamanahkan untuk mengubal KPI ini.

Kata kata PM;'Saya komited kepada Rakyat untuk bawa perubahan dan saya serius untuk bawa perubahan'.
Apakah hanya perubahan dari cara approach pentadbiran/pengurusan mantan PM atau perubahan kepada KEBAIKAN RAKYAT?

Semoga PM 'tidak' terpegaruh dengan 'budak budak' mentah seperti yang dilakukan olih pentadbiran 'lama'.Setahu saya,beberapa Pengarah Kazanah pun adalah 'budak budak' tingkat 4 atau yang selalu berulang alik ke tingkat 4. ETHOS pun sama juga.APAKAH ORANG ORANG INI AKAN DIJADIKAN PENASIHAT PERIBADI?Mereka ini adalah gulongan gulongan 'muda' yang mentah disegi pengalaman dan bersifat opportunist, akan tetapi telah di 'gembar gembur' olih gulongan tertentu sebagai 'pakar'.

Sebagai PM, beliau mesti gunakan pemikiran yang 'kritikal' dan saya cabar agar beliau KPIkan Khazanah dan GLCs'dahulu.Tengoklah prestasi mereka tanpa ada 'tudong' olih pihak tertentu.

Saudara Mustapha Ong;

What battle have we won? Decision by the judges infavour of Zamri? What's about Permatang Pauh, Kuala Trengganu and the two Bukits'? Please be rational, bro.

Kepada Cougar. Bard;

Buanglah sifat egocentric itu.Janganlah kita 'taksub' untuk sesuatu tanpa benar benar faham akan sesuatu itu.

pakbelalang said...

Anwar tentu kecewa jika BN tidak turunkan calun di Penanti.

Sebabnya dia terpaksalah "jual ubat" di belakang Masjid India hanya dapat berjumpa dengan 10-20 orang pelanggan setianya sahaja.

Anwar ni memang dah jadi darah daging dia suka buat pertunjukan macam sarkas jalanan dan mengharapkan beribu orang datang melihat kehandalan dia jadi "badut" jual ubat "expired" seperti pil viagra atau pil tongkat Ali. Pemuda-pemuda memang "tercopong" mulut apabila mendengar is badut ini beraksi di pentas.

PKR ini sebenarnya boleh diumpamakan macam parti "direct selling fly by night" jual ubat yang tarikh sah gunanya dah "expired". Tapi oleh kerana gelojohnya setengah pelanggan PKR maka mereka pun telah terpedaya dengan sales talk si Anwar dan terus membeli produknya tanpa siasat tentang quality atau kandongan produk tersebut.

Akhirnya apabila si pelanggan Anwar ni balik rumah dia pun cubalah makan produk yang dibelinya. Sebenarnya produk yang dimakan mereka hanya mujarab dan berkesan sampai hari "mengundi" sahaja. Lepas tu kesihatan mereka yang membeli produk si Anwar ni akan mengalami ganguan berbagai side effect seperti hilang pendengaran(jadi pekak), hilang penglihatan (jadi buta) dan hilang suara (jadi bisu). Pekak, buta dan bisu !!!

Inilah satu contoh yang amat releven ditujukan kepada Anwar dan PKR.

Sum mum buk mun um yun fahuum laa yar jiuun !! innalillah hi wain na ilaihiraajiuun !!

pakbelalang said...

PRK di Penanti?

PAS tak nak lawan PKR ke ? BN tak bertanding maka PAS patut ambil peluang untuk menambah kerusinya di Pulai Pinang. Takkan nak jadi "kayu kuda" kepada DAP dan PKR.

Parti Islam mestilah berjuang macam zaman Nabi dulu. Berani !

Ini parti Islam, tapi dah macam kena main belakang je ?

Seladang said...

Dato'

Sebab BN tak nak bertanding kat Penanti tu saya rasa sebab takut tak boleh menang. Itu yang terasa sangat membazirkan wang rakyat kot.

Ab Razak Hj Ahmad said...

Apa ada pada slogan..??? Saya rakyat biasa nak tahu result sahaja. Bila ada slogan , aka ada sesi penerangan satu Malaysia untuk rakyat atau kakitangan awam. Kos akan dilaburkan untuk arrange majlis berkenaan. Kena buat banner, bunting, handout, iklan billboard dan juga seminar kalau perlu. Kena beli commercial airtime kat TV dan radio. Kos lagi... takpe... duit tax payor kan anda. Siapa yang akan mendapat keuntungan. Of course mereka yang ada kabel dengan agensi berkenaan.

Teringat pasal slogan Islam Hadhari, satu Malaysia pi round. Dan apa resultnya.... pemimpin wanita Islam kita masih tidak menutup aurat dan belum mengamalkan konsep Islam sepenuhnya.

Seperti komen saya terdahulu 1Malaysia tak ubah macam slogan DAP iaitu Malaysian Malaysia atau slogan bloggers iaitu Bnagsa Malaysia.

pakbelalang said...

Let’s not play Opposition’s game, say Barisan leaders


PETALING JAYA: MIC president Datuk Seri S.Samy Vellu, however, was the lone proponent of a contest. He said Barisan should contest to safeguard its integrity, prestige and image.

comment:

Suruh je Samy Velu jadi calun BN di Penanti. Boleh tak dia menang?

Wan Shamsudin said...

Dato AKJ;

Buat Saudara Cougar.bard;

Apakah yang saudara carikan? kebenaran? Tidak berfikiran negatif?

Apakah semua Pemimpin PR baik dan jujur dan hanya memperjuangkan nasib RAKYAT? Jika HAK agama Islam telah dicemarkan olih pemimpin pemimpin PR dan telah menghalalkan apa yang di tegah olih Islam maka apakah PR, terutamanya Pemimpin Pemimpin didalam PR bolih kita sanjung dan mengagungkan MEREKA sebagai pejuang bangsa dan Negara?
Apakah MARUAH bangsa tidak akan digadaikan mereka, jika mereka sanggup mengadaikan AGAMA.

Apakah semua ini bolih saudara banggakan? Apabila kita berada didalam keadaan 'taksub' kerana 'ikutan' dan kerana mahu jadi 'popular'dan akan membuat tindakan tanpa berfikir maka kita berada didalam keadaan yang 'kurang waras'.Salam hurmat.

pakbelalang said...

Saya rasa adalah tidak wajar kalau Najib "menginstitusikan" One Malaysia sebagai wadah perjuangan pentadbirannya.

Dikhuatiri ianya nanti dijadikan sebagai bahan penentuan KPI Najib oleh pihak pembangkang .

Mereka akan gunakan idea One Malaysia dalam pilihan raya akan datang sebagai senjata untuk memutarbelit dan memperkecilkan initiative Najib.

Pada pandangan saya "political slogan" seperti One Malaysia akan membawa padah kalau ianya hanya cakap tapi tak serupa bikin.

pakbelalang said...

Shahrir said it has come to my attention that many Johoreans are hopeful that our new prime minister and Cabinet will revive the crooked bridge project.

“The public must understand that bilateral ties between both countries will suffer if the project was revived,” he said, adding that the Malaysian Government should consider all implications when reviewing the project.

comment:

Is Shahrir talking on behalf of the Singapore government ?

Siti Khadijah said...

Dear Datuk AKJ,

Like the concept of One Malaysia. However, bottomline is for UMNO/BN to ensure that they clean up their image. The slogan has been around for a long time "Bersih, Cekap, Amanah". Time to put it to practice and prepare sticks for those found guilty of corrupt practice. Why is it when UMNO discipline committee has found someone guilty of money politics the ACA do not go in. I thought corruption is a federal offence. Time to rinse UMNO/BN with hypoclorite solution. Buang yang keruh ambil yang bersih.
The next election is not too far off. DS Najib needs to rid the party of those that have been found guilty.

Shagul hamid Khan. said...

Dato.

Jika kita hendak mengamalkan konsep satu Malaysia,kita semua kena lah menyokong party PAS.Party PAS mengamalkan konsep ini sesuai degan ajaran Islam yang tidak membezakan raayat dari segi bangsa dan keturunan.

Saya tidak nampak UMNO dapat mempertahankan dan melaksanakan konsep ini kerana party ini di asaskan berdasarkan konsep ketuanan Melayu.Sama saperty Ku Klux Khan di Amerika yang bedasarkan white supermacy dan Nation of Islam yang bedasarkan ketuanan kulit hitam.

Najib mempunyai niat yang baik tapi malangnya orang Melayu dan ahli2nya tidak akan menerimanya.

Tengok sahaja Akhbar Utusan.Ia memintakan orang Melayu Bangkit dan sedar akan kedudokan mereka.Dihari yang sama najib melawat kuil Sikh dan meyarankan konsep satu Malaysia kapada orang2 bengali.

sanggupkah Najib membubarkan Biro tata negara di jabatan Pm.Biro ini mempunyai tugas nya untok membangkit semangat Melayu tulin dan menganggap orang Cina dan India sabagai musoh negara.

Tok Kemuning said...

Untuk wujudkan Satu Malaysia mungkin ada baiknya kita tukar kembali nama negara kita Malaysia kepada Tanah Melayu.Slogan kita tukarkan kepada Satu Tanah Melayu.

saji said...

Salam Datuk AKJ,

Saya setuju dengan pandangan yang mengatakan 1 Malaysia sebagai satu proses rebranding atau penjenamaan semula semata-mata. Malah lebih setuju jika yang direbranding itu ialah Dasar Ekonomi Baru atau DEB.

Maksudnya, ia sekadar menukar nama DEB, tetapi tidak mampu mengatasi kelemahan DEB dari segi pencapaian matlamatnya dan mengelak dari diselewengkan

Mengapa DEB perlu direbranding?

1. DEB mempunyi unsur perkauman

2. Rebranding dalam konteks
Malaysia menekankan, pertama;
penggunaan istilah
Inggeris yakni 1 Malaysia,
kedua; dan penggunaan istilah
yang tidak perlu menjelaskan
maksud sebenar 'benda' yang
direbranding, ketiga; sedap
dengar, keempat; cantik dan
mudah dilogokan, kelima;
rangkai kata berbunyi selogan,
dan keenam; mudah dipasarkan.

Yang sepatutnya dilakukan oleh PM, DS Najib ialah mengkonservasikan DEB, dalam erti kata mengekalkan pendekatan dasar yang dianggap masih sesuai dengan kehendak sosio politik masakini, di samping mengatasi kelemahan DEB yang dianggap sebagai punca kepada kegagalan DEB.

Anonymous said...

salam DAKJ n Bloggers,

nampaknya majoriti posters/bloggers dlm blog dato ni tidak setuju atau kurang yakin dgn 1malayISA dsn

slogan ini akan menghantui dsn sepanjang beliau menjadi CM* sebagaimana islam hadhari menghantui tun lah >.<

baik tukarkan shj kpd BERSATU MALAYISA, lebih relevan lebih jelas walaupun nampak out dated sikit

p/s : flip flop utk kesejahteraan rakyat, apa salahnya, bukankah rakyat DIUTAMAKAN

HAMBA ALLAH

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).