Thursday, April 27, 2017

1MDB: Penyelesaian Atas Kertas



A Kadir Jasin


ADALAH kebiasaan dalam dunia politik dan korporat bagi pesertanya mengalu-alukan berita baik kerana berita baik memberi keuntungan.

[Komen "Anonymous” tidak akan disiarkan. Tolong guna nama sebenar atau samaran.]

Satu perkembangan yang diura-urakan mempunyai ciri baik atau positif itu adalah berita Malaysia capai persetujuan dengan Abu Dhabi untuk selesaikan kes saman timbang tara di Mahkamah Timbang Tara Antarabangsa, London.

Kalau kita masih ingat, pihak berkuasa Abu Dhabi saman kerana 1MDB tidak bayar balik hutang.

Di bawah penyelesaian itu, 1MDB melalui kerajaan Malaysia akan bayar kerajaan Abu Dhabi AS$2.5 bilion (kira-kira RM11.25 bilion pada kadar tukaran hari ini) bagi melupuskan sebahagian hutang 1MDB.

Menurut laporan media antarabangsa, kedua-dua buah negara juga bersetuju untuk tidak menggunakan saluran undang-undang sebelum Disember 2020 dalam merundingkan pertikaian mengenai AS$3.5 bilion (kira-kira RM15.75 bilion) lagi hutang yang bersangkut-paut dengan dua bon lain yang dikeluarkan oleh 1MDB.

Penyelesaian itu digambarkan sebagai baik. Tapi apalah baiknya kena bayar balik hutang bilion ringgit dan pada masa yang sama berbilion hilang dalam kecurian.

Yang sudah disahkan adalah lebih AS$600 juta masuk ke dalam akaun peribadi Perdana Menteri (Datuk Seri I Mappadulung Daeng Mattimung Karaeng Sandrobone Sultan Abdul Jalil), Mohd Najib Abdul Razak di Arab Malaysia Bank, Kuala Lumpur pada tahun 2013.

Dalam kadar tukaran masa itu jumlahnya RM2.6 bilion. Najib dan konco-konconya cuba kelentong kata duit itu derma Arab dan sebahagian besarnya dipulangkan.


Selesai atau tidak, beban hutang 1MDB tetap terpikul di atas bahu rakyat jelata dan pembayar cukai. Ini adalah kerana semua hutang dan tanggungan 1MDB telah dipindahkan kepada Kementerian Kewangan.

Bagi orang politik, terbabit dalam berita baik memberikan mereka keuntungan politik dan bagi ahli perniagaan, berita baik mungkin menyebabkan harga saham mereka naik.

Jadi adalah kebiasaan bagi mereka tumpang sekaki. Kalau boleh mereka akan mengaku terlibat membawa perkhabaran baik itu. Paling-paling busuk pun mereka akan  mengalu-alukannya.

Menteri Sendiri Tak Percaya

Tapi apabila Menteri Kewangan Kedua, Johari Abdul Ghani, sendiri menafikan penglibatan dengan “penyelesaian” itu, jelaslah ia bukan penyelesaian sebenar atau meyakinkan apatah lagi menguntungkan negara.

Johari: Saya tidak terlibat
Kalau ia penyelesaian sebenar dan diyakini, orang politik macam Johari tentulah akan cuba tumpang sekaki.

Sebaliknya, dia berkata dia tidak terlibat dengan penyelesaian itu sambil menambah bahawa ia adalah kerja 1MDB dan Jabatan Perdana Menteri.

Dia sekadar berkata angka-angka yang dia tengok mengenai penyelesaian itu meyakinkan. Satu hujah yang selamat sekadar melepas batuk di tangga.

Mudah cakap, saya kata macam ini. Jentera propaganda kerajaan dan panglima siber A9 Umno boleh berbohong kepada sesetengah orang kampung, orang Felda dan orang PPRT tetapi mereka tidak boleh kelentong orang dalam kelas Johari.

Busuk-busuk pun Johari ada pengalaman korporat. Saya kenal dia sejak dia bekerja dengan anak syarikat Kumpulan New Straits Times Press (M) Berhad sehinggalah dia jadi Pengarah Urusan CI Holdings Berhad. Jadi dia tahu hal korporat dan hutang-piutang.

Maaflah kalau saya terlepas pandang. Saya tidak terbaca berita orang politik dan korporat mengalu-alukan berita penyelesaian itu, kecuali sekarat dua.

Hatta panglima A9 Umno yang baru saja diarah “attack attack attack attack” oleh Najib pun nampaknya tidak berapa ghairah menguar-uarkan penyelesaian ini.

Adakah mereka tidak faham, tidak yakin, tidak menghargai sumbangan JPM atau mereka tidak mahu terus terpalit dengan najis 1MDB? Boleh jadi.

Masalah 1MDB Belum Selesai 

Hutang 1MDB sebanyak RM11.25 bilion yang setuju dibayar kepada Abu Dhabi dengan bantuan kerajaan itu hanyalah sebahagian daripada hutangnya yang menggunung.

Menurut laporan Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara Parlimen (PAC), hutang 1MDB pada bulan Januari 2016 berjumlah RM50 bilion dan bukan lagi RM42 bilion seperti yang didakwa oleh Tun Dr Mahathir Mohamad.

Kerajaan kata, hutang 1MDB kepada bank sudah selesai. Mungkin benar. Tapi bukan kerana 1MDB ada banyak duit, sebaliknya kerana hutang dan tanggungannya diambil alih oleh kerajaan.

Bila jadi hutang negara, rakyat jelata dan pembayar cukai lah yang kena tanggung. Kita dan anak cucu kitalah yang kena bayar.

Itu baru hutang 1MDB. Tak kira lagi hutang kerajaan yang lain yang naik melambung di bawah kelolaan Najib sebagai Menteri Kewangan.

Yang terbaru laporan Bank Negara mengatakan hutang luar negara kita telah naik kepada RM908.7 bilion pada suku keempat tahun lalu, iaitu paras paling tinggi dalam masa hampir 20 tahun.

Majoriti pengamal media massa arus perdana prokerajaan dan panglima A9 mungkin tidak faham ekonomi untuk mengetahui bahawa apa yang berlalu sekarang adalah kesan lingkaran ganas (vicious cycle) yang berpunca daripada hutang negara yang tinggi, ekonomi yang lembap, skandal 1MDB, rasuah dan kurang kepercayaan kepada kerajaan dan banyak lagi faktor-faktor negatif.


Semua petunjuk utama ekonomi merudum. Nilai ringgit jatuh, pengangguran meningkat kepada lebih setengah juta orang, kira-kira 200,000 graduan tidak ada kerja, inflasi naik ke paras paling tinggi dalam masa lapan tahun (sama dengan tempoh Najib jadi PM), hutang kerajaan melambung ke tahap paling tinggi dalam sejarah dan kewangan kerajaan lemah.

Senarai bencana ekonomi dan sosial ini terterusan. Lagi rendah peringkatnya, lagi parah masalahnya. Sampai ada menteri kelas ayam yang cadangkan pesakit pulangkan ubat yang tidak habis dimakan.

Kerana Najib Sayang Jho Low

Yang sangat tidak adil dan mendukacitakan adalah tujuan tersirat pemindahan hutang dan tanggungan 1MDB kepada kerajaan melalui Kementerian Kewangan kerana mahu menyelamatkan Jho Low dan menutup mulut bekas-bekas pegawai 1MDB.

Jho Low (kiri sekali) kunci keselamat isi rumah Najib
Kalau Jho Low ditangkap dan disiasat, habislah Najib dan isi rumahnya.

Natijahnya, selagi Najib dan Barisan Nasional berkuasa, bolehlah mereka timbus bangkai gajah Tok Mia 1MDB dan SRC International Sdn Bhd.

Mereka boleh guna berbagai-bagai tindak-tanduk korporat, pentadbiran, kehakiman dan kepolisan untuk menutup bangkai 1MDB.

Tetapi seandainya kerajaan baru mengambil alih, bangkai itu boleh digali semula. Kalau sudah reput pun boleh dibangkitkan semula kerana DNA 1MDB sudah bertaburan di merata dunia.

Wallahuaklam.

Saturday, April 22, 2017

Hishammuddin's New Power: The Dagger is Unsheathed



A Kadir Jasin
THE propaganda machine of the government and Barisan Nasional (BN) is going nut trying to play down the growing public skepticism over the recent appointment of (Datuk Seri) Hishammuddin Hussein as Minister with Special Functions in the Prime Minister’s Department.

[REMINDER. Anonymous comments will not be published.]

Read this April 19 New Straits Times’ digital edition headline - Hishammuddin's new portfolio will strengthen Home, Foreign Ministries: Zahid

In simple English, what the Deputy Prime Minister and Minister of Home Affairs (Datuk Seri) Ahmad Zahid Hamidi was saying is this:

(Datuk Seri) Hishammuddin Hussein’s appointment as Minister with Special Functions would strengthen the Home and Foreign Ministries.

If Hishammuddin’s appointment “would strengthen the Home and Foreign Ministries” the inferred meaning is the two ministries are either weak or are not strong enough.

That could not be good for Ahmad Zahid because he is the Home Minister. Similarly it reflects negatively on the Foreign Minister, (Datuk Seri) Anifah Aman.

There have been rumours that the Sabahan Anifah is contemplating resignation. It makes sense, therefore, that one of Hishammuddin's additional power is to oversee the Foreign Ministry.

Ironically, this inference was confirmed by Ahmad Zahid himself in the intro of the NST report when he was quoted as saying that “the new tasks assigned to Defence Minister Datuk Seri Hishammuddin Hussein, as the Special Functions Minister, are meant to further strengthen the government's and party's leadership institutions.”

What Ahmad Zahid was saying is this. The leadership of the government and the party was not strong enough that Hishammuddin has to be appointed to make it stronger.

There’s no big problem agreeing with Ahmad Zahid on that. The government and party institutions have become week as a result of manipulations by the scandal-tainted Prime Minister (Datuk Seri I Mappadulung Daeng Mattimung Karaeng Sandrobone Sultan Abdul Jalil), Mohd Najib Abdul Razak.

Ahmad Zahid appeared to be in such state of confusion and shock that no matter how hard he tried to justify Hishammuddin’s elevation and put on a strong face, he failed.

While saying that Hishammuddin’s new role would help strengthen the Home and Foreign Ministries, he went on to say “Hishammuddin's new portfolio is not designed to supersede the roles of the Home Ministry and the Foreign Ministry.”

He said: "We have discussed several tasks for Hishammuddin as the Special Functions Minister, which include boosting the leadership institutions of the government and party. I am confident that with his vast experience in government he will be able to help me and the Prime Minister Datuk Seri Najib Razak.”

The NST further quoted Ahmad Zahid as saying that Hishammuddin would assist him and the Prime Minister to address domestic and international issues.

"In my opinion, Hishammuddin is capable of carrying out his additional duty. His new role is not meant to overtake the tasks of the Home Ministry or the Foreign Ministry, but to enhance and complement the role of the prime minister and myself," Zahid told reporters after receiving a courtesy call from Hishammuddin at his office. (Read here).

It was reported that Hishammuddin’s first task as Special Functions Minister is to monitor security in Sabah, where he will be working closely with Zahid and Sabah Chief Minister Datuk Seri Musa Aman.

Zahid and Musa jointly chair the Eastern Sabah Security Zone (Esszone), while Najib is the Eastern Sabah Security Command (Esscom) chairman.

In what appears to be a desperate attempt to salvage his tattered reputation, Ahmad Zahid claimed that it was he who suggested that Najib appoint Hishammuddin as the Special Functions Minister three months ago.

"The three of us (Najib, Zahid and Hishammuddin) have something in common. All of us held the post of Defence Minister. So, many things can be done as Defence Minister.

"Hishammuddin's new portfolio will enable him to help me and the prime minister.

"This does not mean that Hishammuddin is representing us, but he is representing the government," he added.

The Plot Thickens

I think that there could be another twist to Ahmad Zahid’s claim that he proposed Hishammuddin’s appointment. He could be doing that upon realising just how unpopular and burdensome Najib has become in recent months.

One way of addressing the problem is to give the impression that Najib is loosening his grips on power and some form of succession is being planned.

It works. There are enough people who believe that Najib is preparing to make an exit.

He might be leaving for good or is merely testing the water and hatching a new survival plan.

It’s better for him not to lead the BN in coming general election than risk defeat.

Losing to the opposition means risking a trial and possibly imprisonment. So it’s better to step aside and let Hishammuddin take charge.

There are many ways of doing this. He could, for instance, go on an extended leave, say for several weeks, to give him rāzônˈdetrə to appoint Hishammuddin as Acting Prime Minister.

Could the Prime Minister be saying goodby?
He could have been told by the party that it would lose if he continues to lead. That would be a disaster for him and his family.

My Le Carrean instinct is this. He goes on leave. Makes Hishammuddin Acting PM. Vacates the Pekan seat and hands it over to someone he trust, for example one his sons, resigns the PM post but keeps Umno presidency. The BN wins. He makes a comeback by contesting in the Pekan seat or any other parliamentary seat in a by-election.

These actions would put the opposition in a bind. With him gone (albeit temporarily), the antagonism towards the BN would be reduced and the opposition’s assault would be blunted. That is if the opposition falls into the trap.

The End is Near for Ahmad Zahid

Irrespective of whether my Le Carrean plot happens or not, Ahmad Zahid’s political journey has hit a bump. Hishammuddin has leapfrogged over him.

But it’s not the end of the road. While Hishammuddin may enjoy the support of the BN’s non-Malay parties, Ahmad Zahid is stronger in Umno.

Before Hishammuddin’s appointment, Ahmad Zahid could even be stronger than Najib. This had caused worries among Najib’s and Hishammuddin’s supporters that they plotted to weaken him. 

Hishammuddin-Zahid rivalry: Not anymore a laughing matter
Najib knows when the crunch comes blood is thicker than water. Ahmad Zahid may be his long time pal and compadre but Hishammuddin is his cousin. For that he gets the cheer for the last mile.

Wallahuaklam.

Sunday, April 16, 2017

Gurindam Seloka Tuduhan Derma RM90 Juta



A Kadir Jasin


RAFIZI kata, Najib (Datuk Seri I Mappadulung Daeng Mattimung Karaeng Sandrobone Sultan Abdul Jalil) bagi derma. Kepada PAS parti ulama.
 
[Komen "Anonymous” tidak akan disiarkan. Tolong guna nama sebenar atau samaran.]

Jumlahnya besar tidak terhingga. Bukan RM2 juta macam Mat Maslan terima. Atau RM1 juta kepada Shahrir orang lama. Tapi RM90 juta jumlahnya.

Rafizi kata dia tak auta. Sebagai bukti, SD dia buat sama. Kalau berani samanlah dia.

Maka kecut perutlah PAS. Terpaksa hempas pulas. Cari alasan buat ancaman. Supaya ahli dan penyokong tak sangka yang bukan-bukan.

Rafizi kata, Ustaz Nashrudin Mat Isa adalah perantara. Duit “curi” SRC International dialah yang terima. Dulu dia orang kuat PAS. Tapi tahun 2011 lawan Mohamad Sabu dia tewas.

Nashrudin kata, dia tak terima. Ini semua Rafizi punya angkara.

Tuan Ibrahim kata, dia tak tahu apa-apa. Satu sen pun PAS tak terima. Dia kata Ustaz Nashrudin Mat Isa tak sumbang sebarang derma.

Kalau Rafizi dusta, buatlah sumpah SD macam dia.

Tapi kalau duit RM90 juta itu Najib betul-betul bagi, habis ke mana ia pergi? Najib pun tak nafi.

Kalau “demi Allah” PAS tak  terima, duit itu masuk poket siapa? Takut-takut masuk poket ketua-ketua tapi ahli terlopong ternganga. Lepas itu buat-buat lupa?
 
Takkanlah dalam PAS pun ada pencuri? Ini parti ulama, parti suci. Takkanlah mereka sebat macam yang Umno buat kepada 1MDB dan SRC?

Takkanlah parti ulama pun curi sini curi sana, beli harta di luar negeri, pi Las Vegas main judi dan beli jet peribadi macam penyamun dan penyangak 1MDB?

Atau ulama PAS pun diam-diam ada rumah di luar negeri, projek sana projek sini, beli kereta mewah untuk anak dan bini?

Kalau tak betul jangan setakat nafi. Ambil tindakan tegas dan berani. Buat SD, lapor kepada polis dan saman si Rafizi.

Kalau setakat nafi kata Rafizi punya angkara, rasa-rasanya tak banyak orang percaya. Mereka akan kata, pemimpin PAS pun sama saja nampak duit habis gelap mata.

Satu hal lagi. Kalau betul derma itu dari SRC, ini sudah duit curi. Duit yang SRC pinjam dari KWAP.

Takkan PAS tak tahu cerita. SRC pinjam duit KWAP lima ribu juta. Duit KWAP milik pesara.

Tak payahlah PAS berdolak-dalik. Orang kita pun dah banyak yang cerdik. Tak boleh ditipu sepanjang masa. Mereka dah tahu banyak rahsia.

Kalau Rafizi tak tarik balik, saman dia biar serik. Kalau tidak orang akan kata, itulah pasalnya dengan Najib PAS sangat mesra. Rupa-rupanya dah dapat sedekah berpuluh juta.

Wallahuaklam.


Wednesday, April 12, 2017

Pelantikan Hisham: Tempua Bersarang Rendah




KALAU tidak ada-ada masakan tempua bersarang rendah.

Kalau tidak ada sesuatu yang “mendesak” masakan (Datuk Seri) Hishammuddin Tun Hussein dilantik Menteri Tugas-tugas Khas di Jabatan Perdana Menteri.

[Komen "Anonymous” tidak akan disiarkan. Tolong guna nama sebenar atau samaran.]

Pelantikan yang berkuat kuasa hari ini diumumkan oleh Perdana Menteri, (Datuk Seri I Mappadulung Daeng Mattimung Karaeng Sandrobone Sultan Abdul Jalil), Mohd Najib Abdul Razak, melalui satu kenyataan.

Dalam kenyataan itu, Mohd Najib yang berupa sepupu Hishammuddin berkata ahli Dewan Rakyat Sembrong itu kekal sebagai Menteri Pertahanan.

"Pelantikan ini akan membolehkan YB Datuk Seri Hishammuddin menjalankan tugas selain daripada tanggungjawab beliau sebagai Menteri Pertahanan," kata Mohd Najib. (Baca di sini)

Tugas-tugas Khas kukuhkan kedudukan Hishammuddin
Tanda Tanya

Apakah tugas-tugas lain yang akan Hishammuddin jalankan yang belum dilaksanakan oleh menteri-menteri di Jabatan Perdana Menteri?

Mengapakah Mohd Najib memerlukan sepupunya menjalankan “tugas-tugas khas” di JPM sedangkan beliau sudah pun mempunyai timbalan iaitu (Datuk Seri) Ahmad Zahid Hamidi?

Sebagai Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Dalam Negeri, Ahmad Zahid tentulah lebih daripada layak dan mampu untuk membantu PM dalam apa-apa jua tugas – khas atau umum.

Malah kalau perlu, TPM boleh dilantik memangku jawatan PM. Pada zaman pemerintahan Tun Dr Mahathir Mohamad, dua daripada timbalan beliau – (Tun) Musa Hitam dan (Datuk Seri) Anwar Ibrahim – pernah dilantik menjadi pemangku PM.

Jadi tidak ada masalah Ahmad Zahid diberikan tugas tambahan bagi meringankan beban PM melainkan Mohd Najib mempunyai pertimbangan-pertimbangan lain.

Misalnya beliau tidak lagi yakin sepenuhnya kepada Ahmad Zahid dan mahu Hishammuddin mempunyai bidang kuasa yang lebih luas bagi mengimbangi pengaruh Ahli Dewan Rakyat Bagan Datok itu.

Atau ada sesuatu yang lebih sensitif dan rumit seperti kedudukan Mohd Najib yang semakin lemah dalam Umno dan Barisan Nasional serta cakap-cakap berkenaan kemungkinan pilihan raya umum diadakan secara mengejut.

Pelantikan tiba-tiba Hishammuddin turut membawa kembali ingatan wartawan generasi saya kepada peristiwa pemergian sulit Almarhum Tun Abdul Razak Hussein ke London untuk rawatan perubatan pada bulan Disember 1975. Almarhum meninggal dunia di ibu negara British itu pada 14 Januari 1976.

Boleh jadi Mohd Najib memerlukan Hishammuddin untuk menjaga hal ehwal negara dan beliau (Mohd Najib) turun padang berkempen untuk mengekalkan kuasa dan beliau tidak mahu membebankan lagi Ahmad Zahid.

Tetapi pemberian tugas tambahan di JPM kepada Hishammuddin boleh juga dilihat sebagai isyarat bahawa Mohd Najib mempunyai “reservation” (syak wasangka) terhadap kesetiaan dan komitmen Ahmah Zahid.

Kalau kita dalami kenyataan dan pendirian Ahmad Zahid sejak beberapa waktu kebelakangan ini, kita akan dapati yang beliau cuba memberi gambaran bahawa manakala beliau setia kepada Mohd Najib, beliau tidaklah membuta-tuli mengikut telunjuk bosnya.

Misalnya beliau mengambil pendirian yang agak terbuka dalam isu bahas Dr Mahathir-Mohamed Nazri Abdul Aziz yang diharamkan polis. Beliau memberi gambaran seolah-olah beliau tidak keberatan membenarkan bahas itu berlangsung.

Kita tidak perlu berteka-teki berkenaan pendirian Mohd Najib mengenai bahas itu. Walaupun beliau berdiam diri, beliau tentunya tidak mahu bahas itu berlangsung.

Kita tentu masih ingat bagaimana beliau lari daripada dialog Nothing2Hide tahun 2015 apabila mengetahui Dr Mahathir berada dalam dewan bahas.

Biar sehebat mana pun beliau memperkecilkan Dr Mahathir, Mohd Najib tahu bahawa Dr Mahathir boleh dengan mudah mengalahkan Mohamed Nazri dalam perbahasan bebas.

Langkah Mohd Najib membawa Hishamuddin JPM tidak syak lagi akan mengukuhkan kedudukan sepupunya itu dalam hierarki Umno dan kerajaan.

Serentak itu, kedudukan Ahmad Zahid sebagai bakal pengganti (heir apparent) menjadi kabur sedikit walaupun beliau nyata lebih berpengaruh daripada Hishammuddin dalam parti.

Perkembangan terbaru ini juga pastinya akan menghangat dan merancakkan perang saraf di antara kem Ahmad Zahid dan kem Hishamuddin yang sudah berlangsung sekian lama.


Wallahuaklam.

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).