Friday, September 27, 2019

Maladi Utusan: Mengapa Cari Dr Mahathir?


A Kadir Jasin


MUKHADIMAH: Pandangan yang terkandung dalam tulisan ini adalah pandangan peribadi saya. Saya menulis dalam kapasiti saya sebagai seorang blogger. Ia tiada kena mengena dengan apa-apa jawatan yang mungkin saya pegang.

Daripada mengutuk Dr Mahathir kepada merayu bantuan
PADA mulanya saya tidak mahu mengulas cadangan meminta Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad, campur tangan menyelamatkan syarikat Utusan Melayu.

Bagi saya, cadangan itu tidak masuk akal dan tidak kena tempatnya. Saya katakan begitu kerana, pertama Utusan adalah harta keramat milik parti keramat Umno dan kedua, Umno menggunakan Utusan untuk membelasah Dr Mahathir kaw kaw ketika beliau berusaha membebaskan Malaysia daripada kleptokrat, (Datuk Seri I Mappadulung Daeng Mattimung Karaeng Sandrobone Sultan Abdul Jalil) Mohd Najib Abdul Razak.

Ketiga, adalah dasar kerajaan Pakatan Harapan (PH) menjamin kebebasan media. Jadi memohon campur tangan Perdana Menteri dalam isu dalaman Utusan adalah bertentangan dengan dasar tersebut.

Bagaimanapun, saya tergerak untuk mengulas sedikit setelah menerima pesanan WhatsApp (bukan wassap atau wasap) daripada seorang “anak buah” yang mewakili Kesatuan Kebangsaan Wartawan (NUJ) cawangan Utusan.

Saya membalas: “Umno, Najib dan sidang pengarang Utusan wajib ambil tanggungjawab. Mereka yang menyebabkan maladi Utusan hari ini. Utusan hentam Tun kaw kaw.”

Ini adalah amalan zaman Najib dan Tun Abdullah Ahmad Badawi apabila media massa arus perdana terpaksa akur kepada “wahyu” dari Putrajaya.

Sidang pengarang Utusan dan sesetengah wartawannya bukan sekadar membenarkan akhbar ikonik itu diperalatkan malah dengan sukarela menerima arahan dari luar.

Sekarang ada pemimpin NUJ Utusan yang memberitahu saya bahawa "kerja-kerja penulisan politik adalah atas tindakan bos-bos pengarang dan mereka ini menerima imbuhan dan bayaran khas."

Kalau itulah keadaannya maka lagilah tidak wajar mengharapkan Dr Mahathir campur tangan menyelamatkan Utusan. 

Dari dulu hingga kini Utusan adalah milik Umno. Malah daripada apa yang saya dengar, Umno tidak mahu jual Utusan macam ia jual sahamnya dalam Media Prima Berhad.

Jadi kalau Umno tidak mahu jual, macam mana Dr Mahathir atau mana-mana pihak juga hendak campur tangan membantu Utusan?

Jawabnya Umno tidak mahu campur tangan luar. Ini diperkukuhkan oleh tindakan parti itu memberi bantuan modal RM1.6 juta kepada Utusan bulan lalu.

Tidak Mahu Utusan Mati

Saya tahu Dr Mahathir tidak mahu Utusan terkubur. Tetapi selagi Umno berkeras mengekalkan kawalannya ke atas Utusan, tidak banyak yang boleh dilakukan oleh sesiapa pun.

Jadi soal kakitangan bawahan Utusan bersedia untuk bekerjasama dengan “bos pengarang baru” jika Dr Mahathir sedia membantu, tidak timbul.
Kita pun tidak mengharapkan apa-apa daripada media massa selain bagi mereka bersikap adil, profesional dan berkecuali.

Dr Mahathir tentulah tidak mahu Utusan mati kerana untuk sekian lama Utusan Melayu (jawi) dan Utusan Malaysia adalah akhbar bahasa Melayu pilihan beliau. Bagi bahasa Inggeris beliau membaca New Straits Times.


Kalau tidak silap saya hanya bermula zaman Abdullah beliau berhenti memberi keutamaan kepada Utusan dan NST kerana dua akhbar itu dan akhbar-akhbar lain juga digunakan secara terang-terangan untuk membunuh legasi beliau dan memburuk-burukkan beliau.

Saya pun mempunyai sentimen yang sama. Saya tidak mahu Utusan terkubur. Sejak kecil saya membaca Utusan Melayu dan kemudian Utusan Malaysia. Malah saya kerap menulis dalam Utusan Malaysia hatta ketika menjadi pengarang NST.

Mungkin banyak orang, termasuk pengamal media, tidak tahu bahawa pada zaman pentadbiran pertama Dr Mahathir lah jualan akhbar mencapai angka tertinggi.

Pada penghujung pentadbiran beliau tahun 2003, pengedaran Utusan Malaysia mengatasi 320,000 naskhah sehari dan Mingguan Malaysia lebih setengah juta.

Jadi saya tidak nampak logiknya membabitkan Dr Mahathir dalam sebarang usaha menyelamatkan Utusan. Hanya Umno boleh menentukan hidup atau mati Utusan.

Atau boleh jadi juga Umno sebenarnya sudah hilang pegangan dan kawalan ke atas Utusan tetapi tidak mengakuinya dengan berpura-pura seolah-olah ia masih memiliki kumpulan media itu.

Wallahuaklam.

Tuesday, September 24, 2019

Malaysia Airlines: Finding the Final Solution


A Kadir Jasin
The hope of keeping the "wau bulan" flying high

PREAMBLE: Views expressed herein are entirely mine. I am writing in my personal capacity as a blogger. It has nothing to do with whatever position I may hold.

SOMETHING curious happened at Khazanah Nasional Berhad, when on September 18, quite out of the blue, it issued a statement denying that it was contemplating selling its shares in Malaysia Airports Holdings Berhad.

The Malaysian Reserves business newspaper quoted the Malaysian sovereign fund as describing a report in the Umno-owned newspaper, Utusan Malaysia, as “baseless”.

In my Facebook response to the Khazanah denial, I wrote: “Let’s hope that the Khazanah’s denial is the truth and nothing but the truth.”

Since then nothing more is heard about it and I assume that the Utusan story was incorrect.

It would be a big irony if Khazanah contemplates on selling its stakes in MAHB, which a profitable monopoly, when the urgency lies with solving the haemorrhage at the Malaysia Airlines.

The Khazanah managers should have taken the queue from a recent statement by the Prime Minister, Tun Dr Mahathir Mohamad, to speed up the resolution to the MAS issue.

He was quoted as saying that the flag carrier does not have to be owned by the government.

That statement could not have been stronger and clearer as it was made in an interview with the airline’s own onboard magazine, Going Places.

Dr Mahathir, who is also the Chairman of Khazanah, said the airline could still retain its national identity even if it's privately owned. 

He referred to British Airways and Lufthansa as being no longer owned by the British and German governments respectively but are still treated as national carriers. 

It is worth adding that these privatised national carriers are so successful that they in turn bought control of other European national carriers.

Lufthansa of Germany for instance now owns Swiss Airlines, Austrian Airlines and Belgium’s Brussel Airlines while Air France has merged with Dutch national carrier, KLM to form Air France-KLM Group.

Spanish flag carrier Iberia is owned by an Anglo-Spanish holding company called International Consolidated Airlines Group with its registered office in Spain and operational headquarters in the United Kingdom.

The Prime Minister’s statement could be seen as an unequivocal message that the government is considering the sale of the money-losing national carrier. 

Any sale, no matter how market-driven it may be, will certainly come with conditions in order to safeguard the various stakeholders - among them the government itself, the Khazanah Nasional Berhad, the remaining staff of the airline and the travelling public. 

The government would have to make sure that as much money as possible is recovered bearing in mind that tens of billions ringgit of taxpayer money had been spent to keep the airline flying. 

Whoever the bidders may be, they must be willing to put their money down and not to expect to get the airline for free.

MAS still has a lot of value. Even after being stripped of its key assets in the infamous asset unbundling by the Idris Jala-led management team back in the mid-2000, MAS still has some good assets and its brand name is almost priceless. The goodwill it enjoys is considerable. 

No freeloaders should be entertained and whoever that the government chooses to take it over must have strong financial and management capabilities. 

The suitors’ business model must be compatible with MAS and can guarantee that the "Wau Bulan" will remain high in the skies for a long time to come. 

It's understood that a handful of local, regional and international aviation companies had expressed interest in buying the airline and the decision as to who the winner is would not be far off.

The front runners are said to comprise a local company, a regional operator and a European-based airline conglomerate.

May the best man win.

Thank you.

Tuesday, September 17, 2019

Tanda Tanya Dua OKT Sebagai Ketua Umat Umno-Pas


A Kadir Jasin


MUKHADIMAH: Pandangan yang terkandung dalam tulisan ini adalah pandangan peribadi saya. Saya menulis dalam kapasiti saya sebagai seorang blogger. Ia tiada kena mengena dengan apa-apa jawatan yang mungkin saya pegang.

Himpunan penyatuan umah agenda politik Melayu-Islam
MUTAKHIR, 18 September: Saya membuang gambar poster kepimpinan HPU setelah dimaklumkan yang ia adalah palsu. Harap maklum dan mohon maaf. Terima kasih.


POSTING ASAL

PELANTIKAN bekas Perdana Menteri Barisan Nasional (BN), Datuk Seri Mohd Najib Abdul Razak, dan bekas timbalan beliau, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi, sebagai dua orang terpenting dalam penyatuan umat Pas-Umno adalah “intrigue” politik yang sukar difahami.

Ia tidak masuk akal jika himpunan umat (ummah dalam bahasa Arab) yang dimasyhurkan Sabtu lalu adalah serius dan ikhlas.

Atau apakah ia sekadar “political posturing” untuk kepentingan orang tertentu dan dengan tujuan semasa yang bersifat sementara?

Ia mungkin hanyalah tindak balas “knee-jerk” bagi mengambil kesempatan daripada tanggapan bahawa sokongan terhadap kerajaan Pakatan Harapan (PH) semakin merosot dan dengan itu boleh diambil kesempatan.

Tetapi dengan melantik dua orang pemimpin Umno yang kini sedang menghadapi berpuluh-puluh tuduhan jenayah di mahkamah sebagai ketua gerakan itu, ia mencetuskan tanda tanya mengenai matlamat sebenar para penganjur himpunan penyatuan ummah (HPU).

Kalau ia adalah gerakan jangka panjang yang ada idealisme dan kewibawaan maka ia tentulah tidak memilih dua orang kena tuduh (OKT) bagi mengetuainya.

Apatah lagi mereka ini jugalah yang menjadi punca kekalahan BN dalam Pilihan Raya Umum 9 Mei 2018 lalu.

Atau adakah dalam pelantikan Mohd Najib dan Ahmad Zahid sebagai orang nombor satu dan nombor dua itu pun ada “intrigue”?

Kita tidak boleh menolak terus bahawa ini adalah mainan licik Pas untuk menguasai gerakan itu dalam jangka panjang.

Dengan melantik Mohd Najib dan Ahmad Zahid, Pas memberi muka kepada Umno dengan tujuan menarik sebanyak mungkin ahli dan simpatisan Umno untuk menyertai gerakan itu.

Kemudian jika ditakdirkan Mohd Najib dan Ahmad Zahid disabitkan kesalahan masing-masing maka bolehlah Pas mengambil alih gerakan itu.

Kita kena ingat, Pas bukan bodoh. Malah ia cukup peka hal politik dan bersikap oportunis. Dalam PRU lalu ia berjaya mengambil kesempatan daripada keterdesakan Umno untuk merampas balik Terengganu dan memenangi kerusi tambahan.

Pelantikan Mohd Najib dan Ahmad Zahid juga luar biasa kerana selama ini yang dilihat sebagai pelopor gerakan umat ini adalah Pas.

Malah jika dilihat daripada gambar-gambar yang keluar daripada Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) Sabtu lalu, hadirin berkopiah putih nyata lebih banyak daripada yang bersongkok hitam.

Jadi bagaimana pula tiba-tiba dua orang pemimpin tertinggi gerakan umat itu adalah daripada kalangan songkok hitam?

Lantas timbullah persoalan apakah perhimpunan itu dipelopori oleh kopiah putih tetapi dibiayai oleh songkok hitam?

Hal ini menjadi lebih jelas apabila lokasi tidak berkecuali telah dijadikan tempat perhimpunan. Seperti kita semua tahu PWTC adalah simbol politik dan ekonomi Umno.

Pengajaran Sejarah

Timbul juga persoalan adakah secara diam-diam Mohd Najib meniru sebahagian daripada taktik bapanya, Almarhum Tun Abdul Razak Hussein, apabila Perikatan hampir kalah dalam Pilihan raya Umum 1969?

Ketika itu, atas nama Melayu dan perpaduan nasional, Abdul Razak berjaya memujuk Pas untuk menyertai kerajaan campuran dan seterusnya menubuhkan BN.

Situasi Mohd Najib lebih teruk daripada bapanya. Abdul Razak hampir kalah tetapi Mohd Najib kalah terus. Jadi tentulah dia lebih terdesak daripada bapanya kerana dia juga menghadapi perbicaraan jenayah.

Abdul Razak berpengaruh dan pintar. Tetapi Pas tidaklah bodoh umpama lembu dicucuk hidung.
 
Abdul Razak ikhlas mahukan perpaduan tetapi secara diam-diam Pas mengambil kesempatan.

Dengan menggunakan kedudukannya dalam Kabinet dan Exco kerajaan negeri, Pas secara agresif membuka ranting (cawangan) di tempat-tempat yang selama ini “off-limit” baginya seperti di rancangan-rancangan Felda.

Setelah menyedari bahaya perluasan pengaruh Pas itu, pada tahun 1977, Umno melakukan operasi belakang tabir di Kelantan dengan diketuai oleh Tengku Razaleigh Hamzah.

Akhirnya tumbanglah Kerajaan BN pimpinan Pas dan digantikan oleh pemerintahan darurat. Ia disusuli oleh tindakan Perdana Menteri ketika itu, Tun Hussein Onn, menyingkir Pas dari BN pada akhir 1977.

Kita sudah pun tahu yang Pas mendapat anjakan besar dalam PRU lalu hasil “persefahaman” dengan Umno-BN sehingga membolehkannya menawan semula Terengganu.

Sejak itu Pas menjadi semakin kuat manakala Umno kian lemah apabila ramai wakil rakyatnya keluar parti untuk menjadi wakil Bebas atau menyertai Bersatu.

Setelah merasa kelazatan kemenangan maka adalah tidak mustahil Pas sekarang berasa cukup yakin untuk sekali lagi menikahi Umno setelah melakukan Cina buta dengan PKR dan DAP.

Apa pun, tidak ada pihak yang patut memandang ringan atau menolak bulat-bulat kemungkinan rujuk politik Umno-Pas ini akan menjadi kenyataan jangka panjang.

Wallahuaklam.

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).