Tuesday, January 21, 2020

Gurindam Seloka Orang Dibicara


 
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
 
MUKHADIMAH: Pandangan yang terkandung dalam tulisan ini adalah pandangan peribadi saya. Saya menulis dalam kapasiti saya sebagai seorang blogger. Ia tiada kena mengena dengan apa-apa jawatan yang mungkin saya pegang.
 
Tiga senasib: Burung sewarna berkumpul bersama
SEORANG sahabat Punjabi Malaysia – yang kerap disalahpanggil Bengali – menghantar salinan layar (screenshot) Twitter yang mengandungi pengenalan Ahmad b Maslan @ahmadmaslan.

Salinan layar atas nama Ahmad b Maslan @ahmadmaslan itu mengandungi gurindam berbunyi:

“Panglima berani pantang kalah
Badan sasa kehitaman
Saya ini tidak bersalah
Jadi mangsa kezaliman.”

Ia disertai pesanan: “Dengan rendah diri saya mohon rakan2 seluruh negara agar mendoakan saya & semua yang dizalimi agar dibantu dlm perjuagan yg penuh cabaran berdepan dengan penguasa rejim yg zalim ini.”

Kebetulan, hari ini seorang dengan nama yang sama – Datuk Seri Ahmad bin Maslan – yang berupa Ahli Parlimen Barisan Nasaional (BN) Pontian dihadapkan ke mahkamah atas dua tuduhan di bawah Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram, Pencegahan Pembiayaan Keganasan dan Hasil Daripada Aktiviti Haram (AMLA).

Turut dibawa ke mahkamah atas tuduhan yang sama adalah Tan Sri Shahril Abdul Samad, bekas Wakil Rakyat BN Johor Baru yang juga bekas Pengerusi Felda. Dia menghadapi satu tuduhan.

Sama ada tampalan Twitter itu benar-benar milik Ahmad Maslan atau tidak, saya tertarik dan ingin membalas gurindam empat rangkap itu:

“Panglima berani usah gelabah
Belum dibicara, belum salah
Kalau tuan tidak buat jenayah
Penguasa zalim tentu kalah.

“Dulu tuan sangatlah berani
Cakap besar satu negeri
Mangaku duit Najib yang bagi
Sebab tuan amat dipercayai.

“Tuan sombong bukan kepalang
Cakap besar macam hulubalang
Semua musuh tuan ganyang
Pertahan Najib malam dan siang.

“Tuan jawablah kepada mahkamah
Seandainya tuan tidak bersalah
Janganlah tuan berhati gundah
Segala tuduhan berjaya disanggah.

“Tapi kalau tuan buat jenayah
Duit rakyat tuan belasah
Silalah tuan cari helah
Andai tidak ke penjaralah arah.

“Jika takdir tuan masuk penjara
Jangan gundah, janganlah hiba
Kepakaran tuan amat berharga
Tuan masak, banduan semua gembira.

Kepakaran berguna: Ahmad Maslan pandai memasak
“Selamat tuan membela diri
Pandai bertabuh pandailah menari
Jangan salahkan kepada bumi
Kalau rentak tidak menjadi."

Akhir kalam dan dengan izin: “Manungsa mung ngunduh wohing pakarti.”

Wallahuaklam.

Saturday, January 18, 2020

Kuda Besi Buatan Jerman Demi Kesenangan dan Kenikmatan



بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

MUKHADIMAH: Pandangan yang terkandung dalam tulisan ini adalah pandangan peribadi saya. Saya menulis dalam kapasiti saya sebagai seorang blogger. Ia tiada kena mengena dengan apa-apa jawatan yang mungkin saya pegang.

Kuda besi mewah buatan  Jerman
CERITA Menteri Besar Kelantan, Datuk Ahmad Yakob, dan Ahli Majlis Kerja (Exco) membeli kenderaan rasmi jenis Mercedes Benz dengan harga dikatakan sampai RM700,000 sebuah, tular di media arus perdana dan media sosial sejak beberapa hari lalu.

Khabarnya ramai orang terperanjat. Tapi saya tidak. Dia pun manusia, bukan malaikat. Jubah dan serban tidak menjanjikan ketinggian budi, kesempurnaan akal dan rasa perikemanusiaan.

Orang banyak terperanjat kerana Kelantan negeri miskin dan baru dapat bantuan kewangan “one-off” Kerajaan Pusat sebanyak RM400 juta.

Orang alim agama selalu kata, kita kena bersangka baik. Jadi saya ikutlah nasihat mereka.

Dalam sangkaan baik saya itu, saya kata, MB Kelantan tak salah.

Pasal apa tak salah?

Pasal dia berpegang kepada nama kehormatan negerinya, iaitu “Darul Naim” yang bererti negeri kesenangan atau kenikmatan.

Adalah senang bagi MB Pas itu membelanjakan, khabarnya sampai RM700,000 membeli sebuah kereta mewah itu kerana dia berkuasa. Apa guna kuasa kalau tak diguna.

Dengan kereta “top-of-the-line” buatan Jerman itu tentulah dia, Ahli Exco dan Setiausaha Kerajaan Negeri akan berasa kesenangan dan kenikmatan luar biasa.

Jadi kita janganlah marah sangat kepada dia. Dia sekadar menterjemahkan slogan negerinya - Darul Naim - menjadi kenyataan.

Orang Kelantan yang pilih Pas pun perlu rasa bangga boleh tengok MB, Exco dan Setiausaha Kerajaan mereka – 14 orang semuanya – dalam kesenangan dan kenikmatan.

Jangan peduli sangatlah dengan perangkaan tentang kesusahan dan kepahitan hidup rakyat totok Kelantan seperti kadar kemiskinan tertinggi di Semenanjung, kadar ketagihan dadah tertinggi, kadar perceraian tertinggi dan macam-macam lagi yang tinggi-tinggi.

Orang miskin dan susah selalu dibagi tahu dan diajar oleh Tok-tok Guru dan Ustaz selebriti bahawa hidup di dunia ini sementara saja. Susah di dunia, senang di akhirat.

Tapi MB, Exco dan “State Secretary” Kelantan, di dunia pun sudah senang. Di akhirat tak tahulah. Itu hak Allah.

Fraulein Mercedes

Satu lagi, manalah tahu MB Kelantan bukan saja teruja dengan kenikmatan kuda besi buatan Jerman itu tapi ada cerita lain di sebaliknya.

Manalah tahu dia pun teruja juga dengan nama kuda besi itu – Mercedes.

Boleh jadi MB Kelantan tahu apa yang kebanyakan orang Kelantan tak tahu mengenai “Mercedes”.

Kalau belum tahu atau belum kenal dengan Mercedes, saya minta izin untuk bagi tahu dan perkenalkan.

Inilah Mercedes.

Inilah Cik Mercedes yang jadi idaman ramai itu
Cik Mercedes adalah anak kepada Emil Jellinek, seorang usahawan automobil Eropah yang bekerjasama dengan syarikat Daimler-Motoren-Gesellschalf (DMG). DMG adalah perkongsian di antara Gottlieb Daimler dan Carl Benz.

Manalah tahu, Mercedes menjelma dalam mimpi MB Kelantan dan membisikkan kepadanya dalam bahasa Jerman:

“Das Beste oder nichts”.

Oleh sebab MB Kelantan kini menaiki Mercedes, janganlah Menteri-menteri Besar dan Ketua-ketua Menteri Pakatan Harapan pun mengidamkan mimpi yang serupa.

Akhir kalam, saya tak pasti sama ada nombor plat DV itu ada apa-apa makna untuk MB Kelantan.

Tapi sekadar berkongsi maklumat, dalam bahasa Latin ia adalah singkatan untuk “Deo Volente” yang bermaksud dengan izin Tuhan.

Wallahuaklam.

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).